eitaa logo
علم الحدیث
12.4هزار دنبال‌کننده
76 عکس
220 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سکوت افضل است یا سخن گفتن؟ 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ يَا بُنَيَّ إِنْ كُنْتَ زَعَمْتَ أَنَّ الْكَلَامَ مِنْ فِضَّةٍ فَإِنَّ السُّكُوتَ مِنْ ذَهَبٍ)1 🔰امام صادق عليه‌السّلام فرمود: لقمان به پسرش گفت: پسر جان اگر خيال كنى سخن از نقره است، بدان كه سکوت از طلا است 👇شرح روایت👇 🛑يدل على أن السكوت أفضل من الكلام، و كأنه مبني على الغالب و إلا فظاهر أن الكلام خير من السكوت في كثير من الموارد، بل يجب الكلام و يحرم السكوت عند إظهار أصول الدين و فروعه و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر، و يستحب في المواعظ‍ و النصائح و إرشاد الناس إلى مصالحهم و ترويج العلوم الدينية و الشفاعة للمؤمنين و قضاء حوائجهم و أمثال ذلك. فتلك الأخبار مخصوصة بغير تلك الموارد)2 🔰مرحوم علامه مجلسی: بنا بر این روایت سکوت افضل ازن سخن گفتن است فضلیت سکوت بر سخن غالب است و الا در بسیاری از موارد سخن گفتن افضل از سکوت است بلکه در بعضی از موارد سخن گفتن واجب است و سکوت کردن حرام. مانند مواردی که زمان بیان اصول دین و فروع دین و امر به معروف و نهی از منکر باشد که در این موارد سخن گفتن واجب و سکوت کردن حرام است. و در مواقع بیان مواعظ و نصائح و راهنمایی کردن مردم و ترویج علوم دینی و ضمانت کردن مومنین و برطرف کردن نیازهای مومنین؛ سخن گفتن مستحب است . لذا احادیثی که دلالت بر افضیلت سکوت می‌کنند برای غیر این موارد هستند 📚:منابع: 1: الکافي ج۲ص۱۱۴ 2:مرآة العقول ج ۸ ص ۲۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بهشت را به ازای سخن می‌دهند 🛑وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلْكَلاَمِ وَ اَلسُّكُوتِ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ فَإِذَا سَلِمَا مِنَ اَلْآفَاتِ فَالْكَلاَمُ أَفْضَلُ مِنَ اَلسُّكُوتِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ؟ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَعَثَ اَلْأَنْبِيَاءَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا يَبْعَثُهُمْ بِالْكَلاَمِ وَ لاَ اُسْتُحِقَّتِ اَلْجَنَّةُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ اُسْتُوْجِبَ وَلاَيَةُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُوُقِّيَتِ اَلنَّارُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُجُنِّبَ سَخَطُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا ذَلِكَ كُلُّهُ بِالْكَلاَمِ وَ مَا كُنْتُ لِأَعْدِلَ اَلْقَمَرَ بِالشَّمْسِ إِنَّكَ تَصِفُ فَضْلَ اَلسُّكُوتِ بِالْكَلاَمِ وَ لَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ اَلْكَلاَمِ بِالسُّكُوتِ . 🔰شخصى از امام سجاد علیه‌السلام سوال کرد:  سكوت بهتر است يا سخن گفتن‌؟ فرمود: هر كدام داراى آفاتى است، و در صورت نداشتن آفت، حرف زدن بهتر از سكوت است. پرسيد: اى زادۀ رسول خدا اين چگونه است‌؟ فرمود: زيرا خداوند انبيا و اوصيا را به خموشى و سكوت مبعوث نفرمود بلكه به سخنرانى و كلام مبعوث کرده‌است و نه بهشت، پاداش سکوت، و نه ولايت خداوند به وسیله سکوت کسب می‌شود، و نه آتش جهنّم بخاطر سکوت از بین می‌رود، و نه غضب الهى با سکوت فرو نشيند، و همۀ اين‌ها فقط‍‌ و فقط‍‌ در پرتو كلام و سخن گفتم حاصل می‌شوند و من قادر نيستم كه ماه را با خورشيد برابر كنم، تو فقط‍‌ فضل سكوت بر كلام را مى‌گويى نه فضيلت كلام و سخن گفتن بر سكوت و خموشى را. 📚: الاحتجاج ج۲ ص۳۱۵   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
از امام خود هر آنچه می‌خواهی بگو 🛑إِسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيُّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ضِيقَ اَلْحَبْسِ وَ كَتَلَ اَلْقَيْدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَنْتَ تُصَلِّي اَلْيَوْمَ اَلظُّهْرَ فِي مَنْزِلِكَ فَأُخْرِجْتُ فِي وَقْتِ اَلظُّهْرِ فَصَلَّيْتُ فِي مَنْزِلِي كَمَا قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي اَلْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلاَ تَسْتَحْيِ وَ لاَ تَحْتَشِمْ وَ اُطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ . 🔰ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: از تنگى زندان و فشار كند و زنجير به امام حسن عسكرى عليه‌السّلام شكايت كردم به من پاسخ نوشت كه:تو امروز نماز ظهرت را در منزلت مى‌خوانى،و هنگام ظهر مرا از زندان بيرون آوردند و نماز را در منزل خود خواندم همانطور كه امام عليه‌السّلام فرمود بود، من در تنگى معيشت بودم و مى‌خواستم در نامۀ خود چند اشرفى از آن حضرت بخواهم شرمم آمد ولى چون به منزلم رسيدم صد اشرفى براى من فرستاد و نوشت:چون نياز دارى شرم مدار و ملاحظه مكن و آن را بخواه كه آنچه دلخواه توست برايت فراهم است. 📚: الكافي ج‏1، ص: 508 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حاجتت را از امامت بخوا 🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ» 🔰یکی از اصحاب امام هادی صلوات‌الله‌علیه گوید: خدمت حضرت نامه‌ای بدین مضمون نوشتم: «شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟» حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند: «هرگاه حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.» 📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه دوم از دوازدهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: زمان استعمال واژه شیعه برای یاران امام علی علیه‌السلام 2: بررسی اجمالی فرقه اسماعیلیه 3: مروری بر دلالت‌های آیه مباهله 4: نظر سیوطی پیرامون آیه تطهیر 5: بررسی برخی از اشکالات مستشرقین پیرامون تشیع 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سفره را با نان شروع کنیم 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا أُوتِيتُمْ بِالْخُبْزِ وَ اَللَّحْمِ فَابْدَءُوا بِالْخُبْزِ فَسُدُّوا بِهِ خِلاَلَ اَلْجُوعِ ثُمَّ كُلُوا اَللَّحْمَ . 🔰سكونى گويد: امام صادق عليه‌السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه‌عليه‌واله فرمود: هرگاه نزد شما نان و گوشت آوردند با نان شروع كنيد و به وسيلۀ آن شدت گرسنگى را برطرف نماييد سپس گوشت را بخوريد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب نگهداری نان 🛑عنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : صَغِّرُوا رُغْفَانَكُمْ فَإِنَّ مَعَ كُلِّ رَغِيفٍ بَرَكَةً وَ قَالَ يَعْقُوبُ بْنُ يَقْطِينٍ رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ يَعْنِي اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَكْسِرُ اَلرَّغِيفَ إِلَى فَوْقُ . 🔰 يعقوب بن يقطين گويد: امام رضا عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان‌هاى خود را كوچك قرار دهيد؛ زيرا با هر نانى بركتى است. يعقوب گويد: امام رضا عليه السّلام را ديدم كه نان را به قسمت بالا پاره مى‌نمود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
محترم داشتن نان به چه معناست؟ 🛑عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا إِكْرَامُهُ قَالَ إِذَا وُضِعَ لَمْ يُنْتَظَرْ بِهِ غَيْرُهُ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مِنْ كَرَامَتِهِ أَنْ لاَ يُوطَأَ وَ لاَ يُقْطَعَ . 🔰يكى از اصحاب ما گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان را گرامى بداريد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! گرامى داشتن آن چگونه است‌؟ فرمود: هرگاه نان در سفره نهاده شود، منتظر چيزى ديگرى نمانند. و فرمود: و از موارد گرامى داشتن نان اين است كه لگدمال نشود و (به وسيلۀ چاقو) بريده نگردد. (بریدن نان به وسیله چاقو کراهت دارد) 📚الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
بو کردن نان ممنوع 🛑عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِيَّاكُمْ أَنْ تَشَمُّوا اَلْخُبْزَ كَمَا تَشَمُّهُ اَلسِّبَاعُ فَإِنَّ اَلْخُبْزَ مُبَارَكٌ أَرْسَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلسَّمَاءَ مِدْرَاراً وَ لَهُ أَنْبَتَ اَللَّهُ اَلْمَرْعَى وَ بِهِ صَلَّيْتُمْ وَ بِهِ صُمْتُمْ وَ بِهِ حَجَجْتُمْ بَيْتَ رَبِّكُمْ 🔰پيامبر خدا صلى الله‌عليه‌وآله : مبادا كه نان را بو كنيد، آن گونه كه درندگان بو مى كنند؛ چرا كه نان، مبارك است . خداوند به خاطر آن، از آسمان، باران را بارانده و به خاطر آن، زمين را رويانده است و به سبب آن، نماز خوانده ايد و به سبب آن، روزه گرفته ايد و به سبب آن، به حجّ خانه پروردگارتان رفته ايد. 📚: الکافي ج۶ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
گذاشتن نان زیر کاسه غذا ممنوع 🛑عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ قَالَ: تَغَدَّى عِنْدِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجِيءَ بِقَصْعَةٍ وَ تَحْتَهَا خُبْزٌ فَقَالَ أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ أَنْ لاَ يَكُونَ تَحْتَهَا وَ قَالَ لِي مُرِ اَلْغُلاَمَ أَنْ يُخْرِجَ اَلرَّغِيفَ مِنْ تَحْتِ اَلْقَصْعَةِ . 🔰 فضل بن يونس گويد: روزى امام كاظم عليه‌السّلام نزد من ناهار ميل مى‌نمود، كاسه‌اى آوردند كه زير آن نانى بود، فرمود: نان را گرامى بداريد كه زير چيزى نگذاريد. حضرتش به من فرمود: به غلام دستور ده كه نان را از زير كاسه بيرون آورد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فایده خوردن ته‌مانده سفره 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰معاوية بن وهب گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، فقر را از بين مى‌برد و فرزند را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
26.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه: سوم از دوازدهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: بررسی واقعیت یا افسانه بودن شخصیت عبدلله بن سبأ 2: شبهه شناسی نقش ایرانیان‌ در پیدایش تشیع 3: معناشناسی باطن‌گرایی و رابطه آن با ظاهر‌گرایی 4: بررسی شبهات پیرامون وجود باطن‌گرایی در ادعیه شیعه 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رعایت آداب سفره، به‌صورت خانوادگی 🛑...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هیچ مردی نیست که خانواده‌اش را جمع کند و سفره‌ای مقابلش پهن کند و در اول غذا خودش بسم‌الله بگوید و خانواده‌اش نیز بسم‌الله بگویند و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند و سفره را جمع کنند، مگراین‌که (او و خانواده‌اش) آمرزیده خواهند شد.» 📚: الكافي، ج‏۶، ص۲۹۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖رعایت آداب سفره به صورت فردی 🛑...عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ مِمَّا يَلِيهِ.» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هرگاه یکی از شما (غذا) می‌خورد، باید از مقابل خودش (بردارد و) بخورد(دست دراز نکنید).» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آداب سفره در خانه و بیرون خانه 🛑عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَكَلَ فِي مَنْزِلِهِ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِطَائِرٍ أَوْ سَبُعٍ. 🔰معمر بن خلاد گوید شنيدم ابو الحسن الرضا (علیه السلام) مى‏گفت: هركس در داخل منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فروريزد، بايد بردارد و تناول كند، و هركس در صحرا و خارج منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فرو ريزد، بايد براى پرندگان و درندگان وا بنهد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 298 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
با سلام فایل کتاب دو جلدی با موضوع "تاریخی حدیثی" آماده‌ی چاپ؛ به فروش می‌رسد. برای هماهنگی و سایر سوالات به ادمین کانال مراجعه کنید.
دراز کشیدن بعد از غذا 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «إِذَا أَكَلْتَ شَيْئاً فَاسْتَلْقِ عَلَى قَفَاكَ وَ ضَعْ رِجْلَكَ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى.» 🔰از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است: «هرگاه چیزی خوردی، بر پشت خود دراز بکش و پای راستت را روی پای چپت بگذار.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖درمان درد پهلو با ته مانده سفره 🛑 عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا يَلْقَى مِنْ وَجَعِ اَلْخَاصِرَةِ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ أَكْلِ مَا يَقَعُ مِنَ اَلْخِوَانِ . 🔰 امام كاظم عليه السّلام فرمود: شخصى از پهلو دردى كه داشت به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود. امام عليه السّلام به او فرمود: چه چيزى تو را از خوردن آن‌چه كه از سفره مى‌افتد بازمى‌دارد؟! 📚: الکافي: ج6ص300 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖ثواب برداشتن تکه نان از روی زمین 🛑 عنْ عَمْرِو بْنِ جُمَيْعٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ وَجَدَ كِسْرَةً فَأَكَلَهَا كَانَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مَنْ وَجَدَهَا فِي قَذَرٍ فَغَسَلَهَا ثُمَّ رَفَعَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعُونَ حَسَنَةً . 🔰عمرو بن جميع گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هركس تكّه نانى بيابد و آن را بخورد، حسنه‌اى برايش خواهد بود و هركس آن را در نجاست و آلودگى بيابد و آن را بشويد، سپس آن را بردارد براى او هفتاد حسنه خواهد بود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖خورده ریز سفره را دور نریزیم 🛑عنِ اَلْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَرَّجَانِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَأْكُلُ فَرَأَيْتُهُ يَتَتَبَّعُ مِثْلَ اَلسِّمْسِمِ مِنَ اَلطَّعَامِ مَا سَقَطَ مِنَ اَلْخِوَانِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَتَبَّعُ هَذَا فَقَالَ يَا عَبْدَ اَللَّهِ هَذَا رِزْقُكَ فَلاَ تَدَعْهُ أَمَا إِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ . 🔰عبد اللّه ارجانى گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه ايشان مشغول غذا خوردن بود، ديدم حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود مانند كنجد غذا، جمع مى‌نمايد. عرض كردم: قربانت گردم! اين‌ها را جمع مى‌كنيد؟ فرمود: اى عبد اللّه! اين رزق توست، پس آن را وامگذار. آگاه باش! همانا در آن شفاى از هر بيمارى است. 📚الکافي ج۶ ص301 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻چند روز دیگه سالروز فتح بصره به دست مبارک امیرالمومنین علیه‌السلام است؛ بعد از آنانکه بصره به دست شورشیان سقوط کرده بود. از ترجمه کلیپ بخاطر مسائلی معذور هستیم (لذا ان‌شاءالله فعالیت این‌چند روز معطوف به مسائل جنگ جمل می‌شود) 🛑في اليوم العشرين منه سنة ست وثلاثين كان فتح البصرة، ونزول النصر من الله الكريم على أمير المؤمنين عليه السلام. 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز 20 ربیع الثانی در سال 36، فتح بصره و نزول نصرت خداوند به امیرالمومنین علیه‌السلام صورت گرفته است 📚: مسار الشيعة ج1 ص 53 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖بهره برداری شیاطین انس و جن از خون عثمان ✍🏻دلیل اصلی سران جمل که شامل: «عائشه، طلحه، زبیر» بودند برای برپایی جنگ جمل ادعائی خوانخواهی عثمان بودند، در حالی که قاتلین اصلی عثمان، خودشان بودند. خون عثمان از ابتداء مورد بهره برداری شیاطین انس و جن شد. گزارش اول 🛑«فنصب معاوية القميص على منبر دمشق »1 🔰همسر عثمان پیراهن خونین عثمان را برای معاویه به شام فرستاد و معاویه پیراهن عثمان را بر منبر دمشق آویزان کرد. گزارش دوم: 🛑«تلْبِيسُهُمَا عَلَى النَّاسِ بِدَمِ عُثْمَانَ»2 🔰مرحوم شیخ طوسی در کتاب الامالی، از امیرالمؤمنینعلیه السلام نقل می‌کند: طلحه و زبیر با شعار خون‎خواهی عثمان، مردم را فریب دادند. گزارش سوم: 🛑«عَنْ عَبْدِ الصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ سَأَلَهُ عُمَارَةُ الْهَمْدَانِيُّ فَقَالَ لَهُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ نَاساً يُعَيِّرُونَّا وَ يَقُولُونَ إِنَّكُمْ تَزْعُمُونَ أَنَّهُ سَيَكُونُ صَوْتٌ مِنَ السَّمَاءِ فَقَالَ لَهُ لَا تَرْوِ عَنِّي وَ ارْوِهِ عَنْ أَبِي كَانَ أَبِي يَقُولُ هُوَ فِي كِتَابِ اللَّهِ- إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ فَيُؤْمِنُ أَهْلُ الْأَرْضِ جَمِيعاً لِلصَّوْتِ الْأَوَّلِ فَإِذَا كَانَ مِنَ الْغَدِ صَعِدَ إِبْلِيسُ اللَّعِينُ حَتَّى يَتَوَارَى مِنَ الْأَرْض‏ فِي جَوِّ السَّمَاءِ ثُمَّ يُنَادِي أَلَا إِنَّ عُثْمَانَ قُتِلَ مَظْلُوماً فَاطْلُبُوا بِدَمِهِ فَيَرْجِعُ مَنْ أَرَادَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سُوءاً وَ يَقُولُونَ هَذَا سِحْرُ الشِّيعَةِ وَ حَتَّى يَتَنَاوَلُونَا وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ سِحْرِهِمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ »3. 🔰عبدالصمدبن‎بشير از امام صادق روايت كرده كه عماره همدانى از آن حضرت پرسيد خداوند حال شما را اصلاح فرمايد. همانا مردمى(مخالفین شیعه) ما را سرزنش مى‏كنند و مى‏گويند شما چنين مى‏پنداريد كه در آينده نزديك، آوازى از آسمان برخواهد خواست. پس آن حضرت فرمود: از من روايت نكن، بلكه آن را از پدرم بازگو كن كه پدرم مى‏فرمود: اين مطلب در كتاب خداست كه اگر ما بخواهيم آيتى از آسمان بر ايشان فرو فرستيم كه گردن‎هاى ايشان براى آن خاضع گردد، پس مردم روى زمين جملگى به آواز نخستين ايمان آورند و چون فردا در رسد، ابليس لعين بالا رود تا اين‏كه در فضاى آسمان از ديد زمين پنهان شود، سپس آواز مى‏دهد آگاه باشيد كه عثمان مظلومانه كشته شد، خونش را مطالبه كنيد. پس هر كس كه خداى عزّوجلّ برايش بدى خواسته باشد، باز گردد و گويند اين سحر شيعيان است، تا آن¬جا كه ما را ناسزا گويند و ادعا كنند آن از سحر آل محمد است و اين خود مصداق فرمايش خداى عزّوجلّ است كه «و اگر آيتى ببينند، روى گردانند و گويند سحر سابقه‏دارى است». 📚: منابع: 1: تاريخ الاسلام ذهبی، ج3، ص. 452 2: الامالی، ص715. 3: الغیبة للنعمانی261 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
پایه و اساس جنگ جمل را چه کسانی پای ریزی کردند؟ ✍🏻طلحه و زبیر و عائشه به ظاهر برای خون خواهی عثمان شورش کردند ولی در واقعیت امر برای غصب خلافت شورش کرده بودند، اما دلیل اینکه طلحه و زبیر خود را در جایگاه خلیفه فرض می کردند چه چیزی بود؟ 🛑«ذكروا أن زيادا أوفد ابن حصين على معاوية، فأقام عنده ما أقام، ثم إن معاوية بعث إليه ليلا فخلا به، فقال له: يا ابن حصين، قد بلغني أن عندك ذهنا و عقلا؛ فأخبرني عن شي‌ء أسألك عنه قال: سلني عما بدا لك. أخبرني ما الذي شتّت أمر المسلمين و فرّق أهواءهم و خالف بينهم؟قال: نعم، قتل النّاس عثمان قال: ما صنعت شيئا. قال: فمسير عليّ إليك و قتاله إياك. قال: ما صنعت شيئا قال: فمسير طلحة و الزبير و عائشة و قتال عليّ إياهم قال ما صنعت شيئا. قال: ما عندي غير هذا يا أمير المؤمنين. قال: فأنا أخبرك، إنه لم يشتت بين المسلمين و لا فرّق أهواءهم و لا خالف بينهم إلا الشورى التي جعلها عمر إلى ستة نفر؛...ثم جعلها شورى بين ستة نفر، فلم يكن رجل منهم إلا رجاها لنفسه، و رجاها له قومه، و تطلعت إلى ذلك نفسه »؛ 🔰نقل شده است که علی بن حصین یک شب نزد معاویه تنها بود. معاویه به وی گفت: شنیده‌ام تو دارای عقل و درایت هستی. پس به سوالی که از تو می‌کنم جواب بده، ابن‌حصین گفت از هر چیزی می‌خواهی سوال کن. معاویه گفت چه چیزی باعث اختلاف بین مسلمانان شد؟ ابن‌حصین گفت قتل عثمان بن عفان. معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت جنگ علی با تو (جنگ صفین). معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت جنگ عایشه، طلحه و زبیر با علی (جنگ جمل). معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت چیزی به¬غیر از این موارد نمی‌دانم. معاویه گفت من تو را از جواب این سوال آگاه می‌کنم. معاویه گفت: دلیل اصلی اختلاف و جنگ بین مسلمانان شورای خلیفه دوم بود؛ زیرا وقتی که خلیفه دوم شورای خلافت را بین شش نفر قرار داد، همه آن شش نفر خود و قبیله خود را صلاحیت‌دار برای خلافت بر مسلمانان فرض کردند و سعی کردند خلافت را برای خود به دست بیاورند(طلحه و زبیر نیز جزء، شش نفر بودند) 📚: العقد الفريد، ج5، ص34. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi