➖دلیل استفاده :«کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» توسط اهل تسنن برای امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت اول
✍🏻مخالفین شیعه هنگام نام بردن از صحابه از لفظ «رَضِیَ اللهُ عنَه» استفاده میکند به معنا: "خدا از آنان راضی باشد "
ولی بعد از نام امیرالمومنین علیهالسلام از لفظ «کرّم اللهُ وجهَه» استفاده میکند. به معنایی "خداوند صورت و آبروی وی را حفظ و بزرگ نگه دارد" است
جالب است که لقب «کَرّم الله وجهه» را فقط بعد از نام مبارک امیرالمومنین علیهالسلام استفاده می کند.
برای جواب این سوال به این سه گزارش دقت کنید👇
🔺وسُئِلَ رَضِي الله عَنهُ: عَن حِكْمَة اسْتِعْمَال كرم الله وَجهه فِي حق عَليّ بن أبي طَالب رَضِي الله عَنهُ دون غَيره عوضا عَن الترضي وَهل يسْتَعْمل ذَلِك لغيره من الصَّحَابَة؟ فَأجَاب بقوله: حِكْمَة ذَلِك أَن عليا كرم الله وَجهه وَرَضي عَنهُ لم يسْجد لصنم قطّ)1
🔸از او ( ابن حجر) در مورد چرائی استفاده «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» در مورد امام علی به جایی رضی الله عنه سوال شد
جواب دادند دلیل استفاده از این لفظ «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» این است که او یعنی امام علی علیه السلام هیچ وقت بر هیچ بتی سجده نکرد
🔺إذا ذكروا عليّا عليه السّلام قالوا: «كرّم اللّه وجهه» إشارة إلى عدم سجوده للأصنام أصلا.)2
🔸مرحوم علامه مظفر:
اهل تسنن هنگام نام بردن از نام مبارک امیرالمومنین علیه السلام از لقب «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» استفاده میکند که به این نکته دارد: امیرالمومنین علیهالسلام هیچ وقت بر هیچ بُتی سجده نکردند اشاره دارد
🔺وجدنا العامة إذا ذكروا عليا في كتبهم أو أجروا ذكره على ألسنتهم قالوا كرم الله وجهه يعنون بذلك عن عبادة الأصنام)3
🔸مرحوم ابن شهر آشوب:
مخالفین شیعه هر وقت قصد کندکه نام مبارک امام علی علیه السلام را ذکر کند با لقب «کَرَّمَ اللهُ وَجَهُه» ذکر میکند اشاره به این نکته دارد: امیرالمومنین علیهالسلام هیچ وقت بر هیچ بُتی سجده نکردند
📚منابع
1: الفتاوى الحديثية ابن حجر ج 1 ص 41
2: دلائل الصدق ج4 ص 422
3: المناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 177
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برکت اولاد
🛑...عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: كَانَ دَاوُدُ بْنُ زُرْبِيٍّ شَكَا ابْنَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فِيمَا أَفْسَدَ لَهُ فَقَالَ لَهُ: «اسْتَصْلِحْهُ فَمَا مِائَةُ أَلْفٍ فِيمَا أَنْعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَيْكَ؟»
🔰معمّر بن خلّاد نقل کرده است:
داود بن زُربی شکایت پسرش را بهخاطر خسارتی که بر او وارد کرده بود، نزد امام کاظم (علیهالسلام) برد.
حضرت فرمودند:
«خرابکاریاش را درست کن. مگر صدهزار (درهم) در برابر نعمتی که خداوند به واسطه فرزندت به تو ارزانی داشته، چه ارزشی دارد؟»
📚الكافي، ج۶، ص۴۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ دعا کردن امام معصوم با کودکان
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا.
🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود:
هرگاه امری پدرم را اندوهگین میساخت، زنان و کودکان را جمع میکرد و دعا میکرد و آنها آمین میگفتند.
📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تحلیلی بر روایت شریف
✍این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیهالسلام کودکان و زنان را جمع کردهاند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️
قطعا یکی از دلائل اولاً آموزش اهمیت دعاء به اهل خانه است
👈 ثانیاً نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی
روایت قسمت اول:
🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ)1
🔰پيغمبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است.
روایت قسمت دوم
🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ)2
🔰 امام صادق علیه السلام فرمود:
دعاگو و آمینگو در پاداش شریکند
نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است
به این سه روایت دقت کنید
روایت اول:
🔺 اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ)3
🔰امام صادق عليهالسلام فرمودند:
بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى كند.
روایت دوم:
🔺إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ)4
🔰از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) نسبت به زنان از مردان دلسوزتر است.
روایت سوم :
🔺«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً)5
🔰امام رضا علیهالسلام:
در هر روز و شب از جانب خداوند عزّوجلّ، منادیاى ندا مىدهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سالخوردهگانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مىشد كه خُرد و خمير مىشديد.
👇نتیجه👇
حضور زنان و کودکان به دلیل اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربانتر است اهمیت ویژهای در استجابت دعا دارد و دعائ دسته جمعی در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى نُور
📚: منابع:
1:الكافي ج2ص468
2:الكافى ج6ص50
3:الكافی ج2ص487
4:الکافي ج6 ص6
5:الكافي ج2ص276
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
کمک به جبهه مقاومت
با سلام کتاب "امام حسنعلیهالسلام از خلافت تا صلح" اینجانب که چند ماه پیش چاپ شده است به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد
مبالغ فروش کتاب مستقیم به حساب مقام معظم رهبری که برای کمک به جبهه مقاوت است واریز گردد
هزینه ارسال کتاب نیز بر عهده بنده.
شماره کارت رهبری:
6037998200000007
پس از واریز:
اسکرین واریز بعلاوه ادرس پستی را برای بنده ارسال کنید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖با کودکان بد قولی نکنیم
🛑عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ.
🔰كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود:
هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان.
📚:الكافي ج6ص50
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کودک با دست خودش صدقه بدهد
🛑 أخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ.
🔰راوی (مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد) گوید:
به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است.
امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد.
راوی میگوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است.
📚 الکافی، ج4، ص4.
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تشویق فرزندان به استقامت در کارهای نیک
🛑و كَانَ [عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ] يَقْضِي مَا فَاتَهُ مِنْ صَلاَةِ نَافِلَةِ اَلنَّهَارِ فِي اَللَّيْلِ وَ يَقُولُ: «يَا بُنَيَّ لَيْسَ هَذَا عَلَيْكُمْ بِوَاجِبٍ وَ لَكِنْ أَحَبُّ لِمَنْ عَوَّدَ مِنْكُمْ نَفْسَهُ عَادَةً مِنَ اَلْخَيْرِ أَنْ يَدُومَ عَلَيْهَا.» وَ كَانَ لاَ يَدَعُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ.
🔰امام سجاد (علیهالسلام) آن نمازهای نافلهی روز که از ایشان فوت میشد را شب قضاء میکردند و (به فرزندانشان) میفرمودند:
«فرزندانِ من! این کار (قضاء کردنِ نمازهای نافله) بر شما واجب نیست، اما من دوست دارم که اگر یکی از شما خود را به کار نیکی عادت داد، بر آن مداومت داشته باشد.»
ایشان، چه در سفر و چه در حضر، نماز (نافلهی) شب را ترک نمیکردند.
📚كشفالغمة، ج۲، ص۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل غیبت امام زمان عَجَّلَ اللهُتَعالیفَرَجَهالشَّرِیف
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ
🔰محمد بن فرج گويد:
امام باقر عليهالسلام بهمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند
👇شرح روایت👇
🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق)2
✍:علامه مجلسی علیه الرحمه:
روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف غضبی است که بر اکثریت شده است
👇نکته👇
✍:برای غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف دلائل متعددی در روایت بیان شده است.
1:تا دشمنان امام علیهالسلام را به قتل نرسانند)3
2:امتحان الهی بندگان)4
3: غضب الهی)5
4: و....
📚منابع
1:الکافي ج۱ص۳۴۳
2:مرآة العقول ; ج ۴ ص ۶۱
3:الكافي ج 1ص342
4:الغيبة للنعماني ج1ص154
5:الکافي ج۱ص۳۴۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه ششم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی دیدگاه پیدایش تشیع از قرن دوم به بعد
2: سیاسی یا اعتقادی بودن اندیشه امامت و بررسی نظرات مطرح در این خصوص
3: سخنان مطرح شده از سوی ابن عباس در مناظره با خلیفه دوم
4: بررسی تفاوت یا یکسانی فهم افراد از وحی
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حضرت زینب بلا گردان امام سجاد علیهما السلام
🛑حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ «بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا أُخْتِ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فِي سَنَةِ اثْنَتَيْنِ وَ ثَمَانِينَ بِالْمَدِينَةِ فكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِ ثُمَّ قَالَتْ فُلَانُ بْنُ الْحَسَنِ ع فَسَمَّتْهُ فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ ع كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ فَقُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْمَوْلُودُ فَقَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ فَإِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ فَقَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهَا أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَقَالَتْ اقْتِدَاءً بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ تَسَتُّراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ثُمَّ قَالَتْ إِنَّكُمْ قَوْمٌ أَصْحَابُ أَخْبَارٍ أَ مَا رَوَيْتُمْ أَنَّ التَّاسِعَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع يُقْسَمُ مِيرَاثُهُ وَ هُوَ فِي الْحَيَاة
🔰احمد بن ابراهيم گويد:
در مدينه بر حكيمه دختر امام جواد و خواهر
امام هادى عليهماالسّلام در سال دويست و شصت و دو وارد شدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و از دينش پرسيدم امام را نام برد و گفت: فلان بن الحسن و نام وى را بر زبان جارى ساخت، گفتم: فداى شما شوم! آيا او را مشاهده كردهاى و يا آنكه خبر او را شنيدهاى؟
گفت: خبر او را از ابو محمّد عليهالسّلام شنيدهام و آن را براى مادرش نوشته بود، گفتم: آن مولود كجاست؟ گفت: مستور است
گفتم: پس شيعه به چه كسى مراجعه كند؟
گفت: به جدّه او مادر ابو محمّد عليهالسّلام، گفتم: آيا به كسى اقتدا كنم كه به زنى وصيّت كرده است؟
گفت: به حسين بن علىّبنأبىطالب اقتداء كرده است زيرا حسين عليهالسّلام در ظاهر به خواهرش زينب وصيّت كرد و دستورات علىّ بن الحسين عليهماالسّلام بخاطر حفظ جانش به زينب نسبت داده مىشد.
کمال الدین: ج2 ص 501
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi