➖با کودکان بد قولی نکنیم
🛑عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ.
🔰كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود:
هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان.
📚:الكافي ج6ص50
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کودک با دست خودش صدقه بدهد
🛑 أخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ.
🔰راوی (مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد) گوید:
به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است.
امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد.
راوی میگوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است.
📚 الکافی، ج4، ص4.
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تشویق فرزندان به استقامت در کارهای نیک
🛑و كَانَ [عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ] يَقْضِي مَا فَاتَهُ مِنْ صَلاَةِ نَافِلَةِ اَلنَّهَارِ فِي اَللَّيْلِ وَ يَقُولُ: «يَا بُنَيَّ لَيْسَ هَذَا عَلَيْكُمْ بِوَاجِبٍ وَ لَكِنْ أَحَبُّ لِمَنْ عَوَّدَ مِنْكُمْ نَفْسَهُ عَادَةً مِنَ اَلْخَيْرِ أَنْ يَدُومَ عَلَيْهَا.» وَ كَانَ لاَ يَدَعُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ.
🔰امام سجاد (علیهالسلام) آن نمازهای نافلهی روز که از ایشان فوت میشد را شب قضاء میکردند و (به فرزندانشان) میفرمودند:
«فرزندانِ من! این کار (قضاء کردنِ نمازهای نافله) بر شما واجب نیست، اما من دوست دارم که اگر یکی از شما خود را به کار نیکی عادت داد، بر آن مداومت داشته باشد.»
ایشان، چه در سفر و چه در حضر، نماز (نافلهی) شب را ترک نمیکردند.
📚كشفالغمة، ج۲، ص۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل غیبت امام زمان عَجَّلَ اللهُتَعالیفَرَجَهالشَّرِیف
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ
🔰محمد بن فرج گويد:
امام باقر عليهالسلام بهمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند
👇شرح روایت👇
🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق)2
✍:علامه مجلسی علیه الرحمه:
روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف غضبی است که بر اکثریت شده است
👇نکته👇
✍:برای غیبت امام زمان عَجَّلَاللهُتعالیفَرَجَهالشَّرِیف دلائل متعددی در روایت بیان شده است.
1:تا دشمنان امام علیهالسلام را به قتل نرسانند)3
2:امتحان الهی بندگان)4
3: غضب الهی)5
4: و....
📚منابع
1:الکافي ج۱ص۳۴۳
2:مرآة العقول ; ج ۴ ص ۶۱
3:الكافي ج 1ص342
4:الغيبة للنعماني ج1ص154
5:الکافي ج۱ص۳۴۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه ششم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی دیدگاه پیدایش تشیع از قرن دوم به بعد
2: سیاسی یا اعتقادی بودن اندیشه امامت و بررسی نظرات مطرح در این خصوص
3: سخنان مطرح شده از سوی ابن عباس در مناظره با خلیفه دوم
4: بررسی تفاوت یا یکسانی فهم افراد از وحی
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حضرت زینب بلا گردان امام سجاد علیهما السلام
🛑حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ «بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا أُخْتِ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فِي سَنَةِ اثْنَتَيْنِ وَ ثَمَانِينَ بِالْمَدِينَةِ فكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِ ثُمَّ قَالَتْ فُلَانُ بْنُ الْحَسَنِ ع فَسَمَّتْهُ فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ ع كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ فَقُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْمَوْلُودُ فَقَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ فَإِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ فَقَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهَا أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَقَالَتْ اقْتِدَاءً بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ تَسَتُّراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ثُمَّ قَالَتْ إِنَّكُمْ قَوْمٌ أَصْحَابُ أَخْبَارٍ أَ مَا رَوَيْتُمْ أَنَّ التَّاسِعَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع يُقْسَمُ مِيرَاثُهُ وَ هُوَ فِي الْحَيَاة
🔰احمد بن ابراهيم گويد:
در مدينه بر حكيمه دختر امام جواد و خواهر
امام هادى عليهماالسّلام در سال دويست و شصت و دو وارد شدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و از دينش پرسيدم امام را نام برد و گفت: فلان بن الحسن و نام وى را بر زبان جارى ساخت، گفتم: فداى شما شوم! آيا او را مشاهده كردهاى و يا آنكه خبر او را شنيدهاى؟
گفت: خبر او را از ابو محمّد عليهالسّلام شنيدهام و آن را براى مادرش نوشته بود، گفتم: آن مولود كجاست؟ گفت: مستور است
گفتم: پس شيعه به چه كسى مراجعه كند؟
گفت: به جدّه او مادر ابو محمّد عليهالسّلام، گفتم: آيا به كسى اقتدا كنم كه به زنى وصيّت كرده است؟
گفت: به حسين بن علىّبنأبىطالب اقتداء كرده است زيرا حسين عليهالسّلام در ظاهر به خواهرش زينب وصيّت كرد و دستورات علىّ بن الحسين عليهماالسّلام بخاطر حفظ جانش به زينب نسبت داده مىشد.
کمال الدین: ج2 ص 501
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سوال از اهل تسنن
🔺قالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَّلُ مَا يُقْضَى بَيْنَ النَّاسِ بِالدِّمَاءِ»)۱
🔰پیامبر صلی الله علیه و آله:
در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى مى شود، خون(به ناحق ریخته شده) است.
👇 اولین شاکی 👇
🔺عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ قَالَ: «أَنَا أَوَّلُ مَنْ يَجْثُو بَيْنَ يَدَيِ الرَّحْمَنِ لِلْخُصُومَةِ يَوْمَ القِيَامَةِ»)۲
🔰امیرالمومنین «علیه السلام»:
من اولین کسی هستم که روز قیامت در پیشگاه خداوند رحمان برای اقامه دعوی مینشینم
👇سوال از اهل تسنن👇
خون به ناحق ریخته شده ای که امیرالمومنین «علیه السلام» در پیشگاه خداوند متعال برای آن مطالبه میکند خون چه کسی است؟
📚منابع:
1:صحيح البخاري ج 8 ص 111
2:صحيح البخاري ج5 ص75
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا مردم بعد از پیامبر به سراغ غیر امیر المومنین رفتند با اینکه یقین داشتند افضل الناس امیر المومنین علیهما السلام است⁉️
🛑عنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ لِأَنَّهُ كَانَ قَدْ قَتَلَ آبَاءَهُمْ وَ أَجْدَادَهُمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهُمْ وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمُحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرِهِ.
🔰 از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مىگويد:
راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از امام رضا علیه السلام سوال پرسيده و عرضه داشتم:
چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مىدانستند؟
حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايىها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت(در جنگ های مسلمین با مشرکین) لذا كينه آن حضرت در دل آنان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينهاى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند.
📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ترسو بودن ابابکر؟
🛑وهو أضعف المسلمين جناناً، وأقلهم عند العرب ترةً، لم يرم قط بسهم، ولا سل سيفاً، ولا أراق دماً.
🔰ابن ابی الحدید معتزلی نقل میکند:
أبوبكر نزد عرب از نظر شجاعت كمترين بود، چرا که در جنگ های صدر اسلام نه تيرى انداخت نه شمشيرى كشيد و نه خونى را ریخت.
👇نکته👇
ساده لوحانه است اگر که گمان شود غاصبین خلافت در جنگ های صدر اسلام فقط به دلیل ترسشان شجاعتی از خود نشان ندادند بلکه دلیل اصلی این بود که اولا علقه ای به اسلام نداشتند که بخواهند بخاطر اسلام خونی بریزند ثانیا طرف مقابل لشگر اسلام یعنی لشکر مشرکین قریش از خویشان و اقوام آنان بودند لذا برای اینکه دشمنی برای خود ایجاد نکند سعی میکردند کسی از مشکرین قریش را نکشند(مثل زمانی که عثمان بن عفان در فتح مکه، برای برادر رضاعی خود «عبدالله بن ابي سرح» در حالی که مهدور الدم بود طلب شفاعت و بخشش می کرد)
📚 : شرح نهج البلاغةابن ابی الحدید ج 13ص۱۷۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل کینه قریش از امیرالمومنین علیهالسلام
🛑وَ سُئِلَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَيْضاً لِمَ أَبْغَضَتْ قُرَيْشٌ عَلِيّاً قَالَ لِأَنَّهُ أَوْرَدَ أَوَّلَهُمُ النَّارَ وَ قَلَّدَ آخِرَهُمُ الْعَارَ.)1
🔰از امام سجاد علیهالسلامو ابن عباس سوال شد:
چرا قریش، علی علیه السلام را دوست نمی دارند؟
ایشان فرمود:«علی علیه السلام نخستین ایشان را به جهنّم فرستاد و آخرین ایشان را به ننگ، مبتلا ساخت...
👇ننگ قریش👇
قبل از فتح مکه اکثریت قریش جزء مشرکین مکه بودند، بعد از فتح مکه بالاجبار و با اکراه اظهار اسلام کردند، لذا به آنان را طلقاء یا آزاد شدگان خطاب کردند. لذا طلقاء خواندن قریش از خفت و خاری آنان بود.
شاهد اول
🛑أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَايَا)2
🔰حضرت زینب سلاماللهعلیها در شام خطاب به یزید لعین این گونه فرمودند:
اى پسر آن مردمى كه جدّ من اسيرشان كرد پس از آن آزاد فرمود! از عدل است كه تو زنان و كنيزان خود در پشت پرده نشانى و دختران رسول خدا را اسير بدين سوى و آن سوى كشانى،
شاهد دوم
مَا لِلطُّلَقَاءِ وَ أَبْنَاءِ الطُّلَقَاءِ وَ التَّمْيِيزَ بَيْنَ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَ تَرْتِيبَ دَرَجَاتِهِمْ وَ تَعْرِيفَ طَبَقَاتِهِم)۳
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در جواب نامه معاویه اینگونه معاویه را خطاب قرار دادند:
چه كار است آزاد شدگان (ابو سفيان) و پسرانشان (معاويه) را با تشخيص بين كسانيكه در آغاز از مكّه به مدينه هجرت نمودند، و تعيين مرتبهها و شناساندن طبقاتشان؟ (تو كه آزاد شده هستى و هنوز هم به حقيقت دين و ايمان نرسيدهاى چه دانى فاضل و زبردست كيست و مفضول و زير دست كدام است
📚منابع:
1:مناقب ابن شهرآشوب: ج3 ص 220
2: الاحتجاجات ج 2 ص 308
3: نهج البلاغه386
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi