eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
246 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل غیبت امام زمان‌ عَجَّل‌َ الله‌ُتَعالی‌فَرَجَه‌الشَّرِیف 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ 🔰محمد بن فرج گويد: امام باقر عليه‌السلام به‌من نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند 👇شرح روایت👇 🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق)2 ✍:علامه مجلسی علیه الرحمه: روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عَجَّلَ‌اللهُ‌تعالی‌فَرَجَه‌الشَّرِیف غضبی است که بر اکثریت شده است 👇نکته👇 ✍:برای غیبت امام زمان‌ عَجَّلَ‌اللهُ‌تعالی‌فَرَجَه‌الشَّرِیف دلائل متعددی در روایت بیان شده است. 1:تا دشمنان امام علیه‌السلام را به قتل نرسانند)3 2:امتحان الهی بندگان)4 3: غضب الهی)5 4: و.... 📚منابع 1:الکافي ج۱ص۳۴۳ 2:مرآة العقول ; ج ۴  ص ۶۱ 3:الكافي ج 1ص342 4:الغيبة للنعماني ج1ص154 5:الکافي ج۱ص۳۴۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه ششم از سیزده 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: بررسی دیدگاه پیدایش تشیع از قرن دوم به بعد 2: سیاسی یا اعتقادی بودن اندیشه امامت و بررسی نظرات مطرح در این خصوص 3: سخنان مطرح شده از سوی ابن عباس در مناظره با خلیفه دوم 4: بررسی تفاوت یا یکسانی فهم افراد از وحی 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖حضرت زینب بلا گردان امام سجاد علیهما السلام 🛑حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ «بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا أُخْتِ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فِي سَنَةِ اثْنَتَيْنِ وَ ثَمَانِينَ بِالْمَدِينَةِ فكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِ ثُمَّ قَالَتْ فُلَانُ بْنُ الْحَسَنِ ع فَسَمَّتْهُ فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ ع كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ فَقُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْمَوْلُودُ فَقَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ فَإِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ فَقَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهَا أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَقَالَتْ اقْتِدَاءً بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ تَسَتُّراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ثُمَّ قَالَتْ إِنَّكُمْ قَوْمٌ أَصْحَابُ أَخْبَارٍ أَ مَا رَوَيْتُمْ أَنَّ التَّاسِعَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع يُقْسَمُ مِيرَاثُهُ وَ هُوَ فِي الْحَيَاة 🔰احمد بن ابراهيم گويد: در مدينه بر حكيمه دختر امام جواد و خواهر امام هادى عليهما‌السّلام در سال دويست و شصت و دو وارد شدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و از دينش پرسيدم امام را نام برد و گفت: فلان بن الحسن و نام وى را بر زبان جارى ساخت، گفتم: فداى شما شوم! آيا او را مشاهده كرده‏اى و يا آنكه خبر او را شنيده‏اى؟ گفت: خبر او را از ابو محمّد عليه‌السّلام شنيده‏ام و آن را براى مادرش نوشته بود، گفتم: آن مولود كجاست؟ گفت: مستور است گفتم: پس شيعه به چه كسى مراجعه كند؟ گفت: به جدّه او مادر ابو محمّد عليه‌السّلام، گفتم: آيا به كسى اقتدا كنم كه به زنى وصيّت كرده است؟ گفت: به حسين بن علىّ‌بن‌أبى‌طالب اقتداء كرده است زيرا حسين عليه‌السّلام در ظاهر به خواهرش زينب وصيّت كرد و دستورات علىّ بن الحسين عليهما‌السّلام بخاطر حفظ جانش به زينب نسبت داده مى‏شد. کمال الدین: ج2 ص 501 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سوال از اهل تسنن 🔺قالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَّلُ مَا يُقْضَى بَيْنَ النَّاسِ بِالدِّمَاءِ»)۱ 🔰پیامبر صلی الله علیه و آله: در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى مى شود، خون(به ناحق ریخته شده) است. 👇 اولین شاکی 👇 🔺عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ قَالَ: «أَنَا أَوَّلُ مَنْ يَجْثُو بَيْنَ يَدَيِ الرَّحْمَنِ لِلْخُصُومَةِ يَوْمَ القِيَامَةِ»)۲ 🔰امیرالمومنین «علیه السلام»: من اولین کسی هستم که روز قیامت در پیشگاه خداوند رحمان برای اقامه دعوی می‌نشینم 👇سوال از اهل تسنن👇 خون به ناحق ریخته شده ای که امیرالمومنین «علیه السلام» در پیشگاه خداوند متعال برای آن مطالبه میکند خون چه کسی است؟ 📚منابع: 1:صحيح البخاري ج 8 ص 111 2:صحيح البخاري ج5 ص75 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا مردم بعد از پیامبر به سراغ غیر امیر المومنین رفتند با اینکه یقین داشتند افضل الناس امیر المومنین علیهما السلام است⁉️ 🛑عنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ لِأَنَّهُ كَانَ قَدْ قَتَلَ آبَاءَهُمْ وَ أَجْدَادَهُمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهُمْ وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمُحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرِهِ. 🔰 از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مى‏گويد: راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از امام رضا علیه السلام سوال پرسيده و عرضه داشتم: چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مى‏دانستند؟ حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايى‏ها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت(در جنگ های مسلمین با مشرکین) لذا كينه آن حضرت در دل آنان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينه‏اى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند. 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ترسو بودن ابابکر؟ 🛑وهو أضعف المسلمين جناناً، وأقلهم عند العرب ترةً، لم يرم قط بسهم، ولا سل سيفاً، ولا أراق دماً. 🔰ابن ابی الحدید معتزلی نقل می‌کند: أبوبكر نزد عرب از نظر شجاعت كمترين بود، چرا که در جنگ های صدر اسلام نه تيرى انداخت نه شمشيرى كشيد و نه خونى را ریخت. 👇نکته👇 ساده لوحانه است اگر که گمان‌ شود غاصبین خلافت در جنگ های صدر اسلام فقط به دلیل ترسشان شجاعتی از خود نشان ندادند بلکه دلیل اصلی این بود که اولا علقه ای به اسلام نداشتند که بخواهند بخاطر اسلام خونی بریزند ثانیا طرف مقابل لشگر اسلام یعنی لشکر مشرکین قریش از خویشان و اقوام آنان بودند لذا برای اینکه دشمنی برای خود ایجاد نکند سعی میکردند کسی از مشکرین قریش را نکشند(مثل زمانی که عثمان بن عفان در فتح مکه، برای برادر رضاعی خود «عبدالله بن ابي سرح» در حالی که مهدور الدم بود طلب شفاعت و بخشش می کرد) 📚 : شرح نهج البلاغةابن ابی الحدید ج 13ص۱۷۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هرکی نارَه چی تُونی، ها و چی دل بَکه خش
دلیل کینه قریش از امیرالمومنین علیه‌السلام 🛑وَ سُئِلَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَيْضاً لِمَ أَبْغَضَتْ قُرَيْشٌ عَلِيّاً قَالَ لِأَنَّهُ أَوْرَدَ أَوَّلَهُمُ النَّارَ وَ قَلَّدَ آخِرَهُمُ الْعَارَ.)1 🔰از امام سجاد علیه‌السلام‌و ابن عباس سوال شد: چرا قریش، علی علیه السلام را دوست نمی دارند؟ ایشان فرمود:«علی علیه السلام نخستین ایشان را به جهنّم فرستاد و آخرین ایشان را به ننگ، مبتلا ساخت... 👇ننگ قریش👇 قبل از فتح‌ مکه اکثریت قریش جزء مشرکین مکه بودند، بعد از فتح مکه بالاجبار و با اکراه اظهار اسلام کردند، لذا به آنان را طلقاء یا آزاد شدگان خطاب کردند. لذا طلقاء خواندن قریش از خفت و خاری آنان بود. شاهد اول 🛑أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَايَا)2 🔰حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در شام خطاب به یزید لعین این گونه فرمودند: اى پسر آن مردمى كه جدّ من اسيرشان كرد پس از آن آزاد فرمود! از عدل است كه تو زنان و كنيزان خود در پشت پرده نشانى و دختران رسول خدا را اسير بدين سوى و آن سوى كشانى، شاهد دوم مَا لِلطُّلَقَاءِ وَ أَبْنَاءِ الطُّلَقَاءِ وَ التَّمْيِيزَ بَيْنَ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَ تَرْتِيبَ دَرَجَاتِهِمْ وَ تَعْرِيفَ طَبَقَاتِهِم‏)۳ 🔰امیرالمومنین علیه‌السلام در جواب نامه معاویه اینگونه معاویه را خطاب قرار دادند: چه كار است آزاد شدگان (ابو سفيان) و پسرانشان (معاويه) را با تشخيص بين كسانيكه در آغاز از مكّه به مدينه هجرت نمودند، و تعيين مرتبه‏ها و شناساندن طبقاتشان؟ (تو كه آزاد شده هستى و هنوز هم به حقيقت دين و ايمان نرسيده‏اى چه دانى فاضل و زبردست كيست و مفضول و زير دست كدام است‏ 📚منابع: 1:مناقب ابن شهرآشوب: ج3 ص 220 2: الاحتجاجات ج 2 ص 308 3: نهج البلاغه386 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرائی دشمنی قریشیان با امیرالمومنین‌علیه‌السلام ✍در پست‌های قبل عرض کردیم تمام دشمنی قریش با امیرالمومنین‌علیه‌السلام دو دلیل اساسی داشت 1: کشتن بزرگان قریشیان در جنگ‌های صدر اسلام به دست مبارک امیرالمومنین‌علیه‌السلام 2: در فتح مکه مابقی قریشیان به لقب "طلقاء" معروف شدند. اما سوالی که ذهن را درگیر می‌کند: در فتح مکه اولا همه مسلمین از انصار و مهاجرین شرکت داشتند ثانیا فرمانده مسلمین نیز پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند؛ پس باید در اصل ننگ طلقاء(اسیران آزاد شده) کار همه مسلمین دانست یا فرمانده اصلی که پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله بود. پس آیا صحیح است که "طلقاء" شدن قریشیان را به امیرالمومنین‌علیه‌السلام نسبت دهیم؟ به دو روایت شریف دقت کنید روایت اول 🛑ُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ حَدَّثَنِي مَنْ سَمِعَ الرِّضَا ع يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَفِظَ مِنَّا مَا ضَيَّعَ النَّاسُ وَ رَفَعَ مِنَّا مَا وَضَعُوهُ حَتَّى لَقَدْ لُعِنَّا عَلَى مَنَابِرِ الْكُفْرِ ثَمَانِينَ عَاماً وَ كُتِمَتْ فَضَائِلُنَا وَ بُذِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي الْكَذِبِ عَلَيْنَا وَ اللَّهُ تَعَالَى يَأْبَى لَنَا إِلَّا أَنْ يُعْلِيَ ذِكْرَنَا وَ يُبَيِّنَ فَضْلَنَا وَ اللَّهِ مَا هَذَا بِنَا وَ إِنَّمَا هُوَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَرَابَتِنَا مِنْهُ 🔰محمّد بن ابى الموج از پدرش نقل كرد كه گفت: شنيدم شخصى از حضرت رضا عليه السّلام نقل ميكرد كه آن بزرگوار ميگفت: خدا را شكر كه براى ما نگه داشت آنچه را كه اين مردم ضايع كردند، و بلند نمود ما را هر قدر كه مردم پست كردند، تا بدان جا كه هشتاد سال متمادى ما را بر منابر كفر، لعن و دشنام دادند، و تمام فضائل ما را كتمان نمودند، و مالها خرج كردند كه بر ما دروغ بندند، و خداوند تعالى جز رفعت و بزرگى شأن و شهرت فضائل ما چيزى ديگر نخواست، 👈بخدا سوگند اين ظلمى كه به‌ما شد، براى خود ما نبود، بلكه به خاطر دشمنى با رسول خدا صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله بود و چون ما با وى قرابت داشتيم مورد اين ستمها واقع شديم. روایت دوم 🛑وَ قِيلَ لَهُ يَوْماً كَيْفَ أَصْبَحْتَ قَالَ أَصْبَحْنَا خَائِفِينَ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَصْبَحَ جَمِيعُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ آمِنِينَ بِهِ. 🔰به امام سجاد علیه‌السلام عرضه داشتند: روزگار شما چگونه است؟ امام علیه‌السلام فرمودند: ما اهل البیت علیهم‌السلام به خاطر انتسابمان به رسول خداصلی ‌الله‌علیه‌و‌اله در ترس بودیم و هستیم {یعنی از گزند قریشیان در امان نیستیم} ولی همه‌ی اهل اسلام به خاطر ایمان آوردن به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌اله در امان ماندند نتیجه بخاطر اینکه بنی‌هاشم و در راس بنی هاشم، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با کشتن بزرگان مشرکین قریش و طلقاء کردن مابقی قریشیان یک‌ ننگ ابدی برای قریشیان در تاریخ ثبت کردند، اما قریشیان بخاطر جامعه اسلامی جرات دشمنی علنی با پیامیر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله را نداشتند لذا به دشمنی با خاندان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله یعنی بنی هاشم و بالاخص امیرالمومنین‌علیه‌السلام پرداختند 📚:منابع 1: عيون أخبار ج‏2، ص: 165 2: كشف الغمة ج‏2ص107 ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖شکوائیه امیرالمومنین علیه السلام از قریش 🛑فدَعْ عَنْكَ قُرَيْشاً وَ تَرْكَاضَهُمْ فِي الضَّلَالِ وَ تَجْوَالَهُمْ فِي الشِّقَاقِ وَ جِمَاحَهُمْ فِي التِّيهِ، فَإِنَّهُمْ قَدْ أَجْمَعُوا عَلَى حَرْبِي كَإِجْمَاعِهِمْ عَلَى حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَبْلِي؛ فَجَزَتْ قُرَيْشاً عَنِّي الْجَوَازِي، فَقَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ سَلَبُونِي سُلْطَانَ ابْنِ أُمِّي.)1 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: همانا قریش در جنگ با من متّحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتى هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندى مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را از من ربودند. چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در خانه ابو طالب بزرگ شد و دست پرورده مادر امير المؤمنين عليه السلام فاطمه بنت أسد است كه آن حضرت فرمود: فاطمه بنت أسد پس از مادرم مادر من است. 👇شکوائیه از دشمنی قریش👇 🛑اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيكَ عَلَى قُرَيْشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ صَغَّرُوا عَظِيمَ مَنْزِلَتِيَ وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي أَمْراً هُوَ لِي ثُمَّ قَالُوا أَلَا إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ وَ فِي الْحَقِّ أَنْ تَتْرُكَه‏)2 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: بار خدايا من بر (انتقام از) قريش و كسانيكه آنان را يارى كردند از تو كمك مى‌طلبم، زيرا آنها خويشى و اتّصال مرا (با حضرت رسول) قطع كردند (و خلافتى را كه براى من تعيين فرموده بود غصب نمودند) و ظرف (مقام و منزلت و آبروى حرمت) مرا ريختند، و براى زد و خورد با من براى حقّى كه از ديگرى بآن سزاوارتر بودم اجتماع کردند 📚منابع: 1: نهج البلاغة 246 2: نهج البلاغة 409 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi