eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
81 عکس
250 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
علم الحدیث
➖چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند توصیه به صبر قسمت اول 🛑عَنْ أَبِي
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند توصیه به صبر قسمت دوم 🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ‏ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك»)1 🔰ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود: ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن. 🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ‏ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً)2 🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی. 📚:منابع: 1:الغیبه شیخ طوسی، ص 193‏ 2:احتجاج طبرسی، ج1، ص 190 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند اگر یار و یاوری بود... ✍دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛نداشتن انصار و اعوان بود به گزارشات زیر دقت کنید👇 1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق»1 🔰به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید. 👇 توضیح👇 در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر‏ به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است. 2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ‏ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم»2 🔰اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم. 3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ‏ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت. قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»‏3 🔰چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟ حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند: ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم. اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست. 4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ»4 🔰روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 📚: منابع 1: کافی ج8ص 32 2:سليم ج‏2، ص667 3:احتجاج طبرسی، ج1، ص 449 4:الکافی ج ۸ ص ۳۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند از بین رفتن اسلام حقیقی ✍سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام نظامی انجام‌ندهند ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام حقیقی و برگشتن جاهلیت) 🔺«وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱ 🔰قسم به خدا اگر ترس تفرقه بین امت اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم. 👇حدیث دوم👇 🔺يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ)2 🔰امیرالمومنین علیه‌السلام خطاب به عمر بن الخطاب فرمودند: ای فرزند بردگان سیاه چهره! من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به صبر بودم تا مردم از دین مردتد نشوند 📚:منابع: ۱: الإستیعاب، ج2، ص 497 ۲: دلائل الامامه ص ۱۳۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
نتیجه بحث ✍عرض کردیم که امیرالمومنین علیه‌السلام به سه دلیل اقدام نظامی نکردند: 1: نداشتن یار و اعوان 2: توصیه به صبر از طرف پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 3: برای حفظ اسلام اصیل 👇فرض شود👇 👈امیرالمومنین علیه‌السلام که هیچ یار و یاوری ندارد الا ۳ یا ۴ نفر؛ با این ۳ یا ۴ نفر بر ضد اهل سقیفه قیام کند. چه اتفاقی می افتد❓ اهل سقیفه به عنوان مُخِل امنیت جامعه دست به کشتار بنی هاشم و طرفداران بنی هاشم می‌زنند و دیگر امام و امامتی باقی نمی‌مانند 👈لذا بهترین راه پیش گرفتن صبر و نگه داشتن یاران اندک هست تا اسلام واقعی از بین نرود 👇دلیل صبر👇 🔺فلقد قاسى أبوك علي عليه السلام في حفظ بيضة الاسلام و بقاء هذا الأذان، و حفظ ما في أيديهم من القرآن و الصلوة إلى القبلة و الأحكام الظاهرة ما لولا أن الله جل جلاله قواه عليه بقدرته الباهرة كان قد عجز عن حمله، فسبحان من أقدره على ذلك بعنايته و فضله و ما أحق جدك مولانا علي عليه‏ 🔸مرحوم سیدبن‌طاووس در نصیحت به پسر خویش: پدرت على عليه‌السلام براى حفظ بيضه اسلام، و باقى ماندن اين اذانى كه در مأذنه‏ها گفته مى‏شود، و حفظ آنچه در دست آنان است از قرآن، و پايدار بودن نماز بطرف كعبه، و حفظ احكام ظاهره اسلام، خون جگرها خورد و شدايدى را تحمل كرد كه اگر تأييدات الهى نبود كه در هر حال آن حضرت را بقدرت باهره خود تقويت نموده و حفظ فرمود، هر آينه از حمل آن عاجز بود پاك و منزه است خدائى كه بفضل و عنايت خود آن حضرت را تقويت نموده و نيرومند قرار داد. 👇نتیجه صبر👇 👈نتیجه این صبر استراتژیک نگه داشتن اسلام اصیل بود؛که باعث شد ۴ نفر شیعه بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تبدیل به ۵۰۰ میلیون نفر( تعداد تقریبی شیعیان دنیا) بشوند 📚: کشف المحجة: 126 ✍:عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖ترس از ارتداد مسلمین 🛑حدَّثَنِي رِبْعِيٌّ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مَنَعَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَدْعُوَ النَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ قَالَ خَوْفاً أَنْ يَرْتَدُّوا قَالَ عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ وَ أَحْسَبُ فِي الْحَدِيثِ وَ لَا يَشْهَدُوا أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص. 🔰زراره، مى‏گويد: محضر ابى عبد اللَّه عليه السّلام عرضه داشتم: چه چيز مانع شد از اين كه امير المؤمنين عليه السّلام مردم را به خود دعوت فرمايند؟ امام عليه السّلام فرمودند: خوف از اين كه مردم مرتدّ شوند. و دیگر مردم حتی «شهادت به نبوت، پیامبر صلی الله علیه و اله» ندهند 📚: علل الشرائع: ج 1 ص 149 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖ترس از کافر شدن مردم 🛑 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ كَفَّ عَلِيٌّ ع عَنِ الْقَوْمِ قَالَ مَخَافَةَ أَنْ يَرْجِعُوا كُفَّاراً. 🔰محمد بن ابی عمیر، محضر ابى عبد اللَّه عليه السّلام عرضه داشتم: به چه علتی على عليه السّلام از محاربه و مقاتله با مردم خوددارى كردند؟ حضرت فرمودند: خوف داشتند كه آنها به كفر بگرايند. 📚علل الشرائع: ج 1 ص 150 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
ترس از ترور 🛑سأل أبو حنيفة الطاقي فقال لم لم يطلب علي بحقه بعد وفاة الرسول إن كان له حق قال خاف‏ أن‏ يقتله‏ الجن‏ 🔰ابوحنفیه از مومن طاق سوال کرد: اگر علی‌بن‌ابی‌طالب بر حق بود چرا بعد از شهادت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌واله حق خود را مطالبه نکرد؟ مومن طاق جواب دادند: ترس از این داشتند که به وسیله اجنه کشته شود. 👇نکته‌اول👇 جواب مومن طاق اشاره به ترور سعد بن عباده، رئیس قبیله اوس دارد که به گواه منابع فریقین از بیعت با ابابکر امتناع ورزید لذا به دستور سران سقیفه در شام به دست مغیرة بن شعبه ترور شد و شایعه انداختند که به خاطر اینکه قضاء حاجت سر پا انجام داده است توسط اجنه کشته شده است 👇نکته‌دوم👇 به گواه منابع فریقین، امیرالمومنین‌علیه‌السلام از ابتداء غصب خلافت همیشه حق خود را مطالبه می‌کردند. 👇نکته‌سوم👇 اسلام حقیقی و اسلام مُجَسّم امیرالمومنین علیه‌السلام، اگر امیرالمومنین علیه‌السلام ابتداء غصب خلافت ترور می شدند از اسلام واقعی هیچ چیزی باقی نمی‌ماند. 📚مناقب ابن‌شهر‌آشوب: ج۱ص۲۷۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
تفاوت جنگیدن امیرالمومنین‌علیه‌السلام با جنگیدن دیگران 🛑عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَوْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اللَّهُ أَ لَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ ع قَوِيّاً فِي دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ بَلَى قَالَ فَكَيْفَ ظَهَرَ عَلَيْهِ الْقَوْمُ وَ كَيْفَ لَمْ يَدْفَعْهُمْ وَ مَا يَمْنَعُهُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ آيَةٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنَعَتْهُ قَالَ قُلْتُ وَ أَيَّةُ آيَةٍ هِيَ قَالَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً إِنَّهُ كَانَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَدَائِعُ مُؤْمِنُونَ فِي أَصْلَابِ قَوْمٍ كَافِرِينَ وَ مُنَافِقِينَ فَلَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ ع لِيَقْتُلَ الْآبَاءَ حَتَّى يَخْرُجَ الْوَدَائِعُ فَلَمَّا خَرَجَتِ الْوَدَائِعُ ظَهَرَ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَاتَلَهُ وَ كَذَلِكَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَنْ يَظْهَرَ أَبَداً حَتَّى تَظْهَرَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ يَظْهَرُ فَقَتَلَهُ. 🔰ابراهيم كرخى گويد:مردى به امام صادق عليه‌السّلام گفت: اصلحك اللّٰه!آيا علىّ‌ عليه‌السّلام در دين خداى تعالى نيرومند نبود؟فرمود:آرى نيرومند بود. گفت: پس چرا آن قوم بر او غلبه كردند و چرا آنها را دفع نفرمود و مانع كارهاى ايشان نشد؟ فرمود:آيه‌اى در كتاب خداى تعالى او را بازداشت گويد:گفتم:آن كدام آيه است‌؟فرمود:اين سخن خداى تعالى:« لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا مِنْهُمْ‌ عَذٰاباً أَلِيماً ». زيرا براى خداى تعالى ودايع مؤمنى در اصلاب قوم كافر و منافق وجود دارد و على عليه‌السّلام پدران را نمى‌كشت تا آنكه آن ودايع خارج شوند و چون آن ودايع خارج شدند بر آنها غلبه فرمود و با ايشان كارزار كرد،و قائم ما اهل البيت نيز چنين است ظهور نمى‌كند تا آنكه ودايع خداى تعالى ظاهر شود و چون آنها ظاهر شدند بر آنان كه بايست غلبه مى‌كند و آنان را نابود مى‌سازد. 📚: علل الشرائع ج۱ ص۱۴۷ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وِری مِخ درَنه کَنم😭 دالکه فاطمه سلام‌الله‌علیها😭 مداحی لری ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ِ ➖همه مرتد شدند الا سه نفر 🛑عنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي خَالِدٍ الْقَمَّاطِ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّنَا لَوِ اجْتَمَعْنَا عَلَى شَاةٍ مَا أَفْنَيْنَاهَا فَقَالَ أَ لَا أُحَدِّثُكَ بِأَعْجَبَ مِنْ ذَلِكَ- الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ ذَهَبُوا إِلَّا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ ثَلَاثَةً 🔰حمران‌بن‌اعین نقل می‌کند به امام باقر‌علیه‌السلام گفتم: قربانت، چه اندازه ما شيعه كم هستيم، اگر در خوردن گوسفندى شركت كنيم آن را تمام نكنيم، فرمود: خبرى شگفت‏تر از اين به تو نگويم؟ مهاجرين و انصار (پس از پيغمبر از حقيقت ايمان) بيرون رفتند مگر- با انگشت اشاره كرد- سه تن، (سلمان و مقداد و ابوذر) 📚: الکافي: ج 2 ص 244 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ارتداد صحابه در منابع عامه ✍🏻مخالفین شیعه برای صحابه پیامبرصلی‌الله‌علیه‌واله تقدس ویژه‌ای قائل هستند و در طول تاریخ همیشه شیعه را متهم به ارتداد صحابه کردند در حالی که منابع مخالفین نیز به ارتداد صحابه بعد از پیامبر صلی‌الله علیه‌واله اشاره کرده‌اند. 1️⃣عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّهُ كَانَ يُحَدِّثُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " يَرِدُ عَلَيَّ يَوْمَ القِيَامَةِ رَهْطٌ مِنْ أَصْحَابِي، فَيُحَلَّئُونَ عَنِ الحَوْضِ، فَأَقُولُ: يَا رَبِّ أَصْحَابِي، فَيَقُولُ: إِنَّكَ لاَ عِلْمَ لَكَ بِمَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ، إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى)1 🔰رسول خدا به نقل ابوهریره فرمود: روز قیامت گروهی از اصحابم بر من وارد میشوند... پس مـن میگویم: پروردگارا! اصحابم! پاسخ میفرماید: تـو نمیدانـی پـس از تـو چـه پدیـد آوردند، آنان به پشت سر خود،عقب بازگشتند(مرتد شدند) 2️⃣: قَالَ: حَدَّثَنِي هِلاَلُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:بَيْنَا أَنَا قَائِمٌ إِذَا زُمْرَةٌ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَيْنِي وَبَيْنِهِمْ، فَقَالَ: هَلُمَّ، فَقُلْتُ: أَيْنَ؟ قَالَ: إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ، قُلْتُ: وَمَا شَأْنُهُمْ؟ قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى. ثُمَّ إِذَا زُمْرَةٌ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَيْنِي وَبَيْنِهِمْ، فَقَالَ: هَلُمَّ، قُلْتُ أَيْنَ؟ قَالَ: إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ، قُلْتُ: مَا شَأْنُهُمْ؟ قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى، فَلاَ أُرَاهُ يَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلَّا مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِ)2 🔰ابوهریره گوید: پیامبر فرمود: در حالی که ایستاده بودم به ناگاه گروهی نمایان شدند، چون آنان را شناختم مردی از میان من و آنان خارج شد و گفت: بیـا. گفتم: کجا؟ گفت: به سوی آتش به خدا سوگند. گفتم: مگر چه کردهاند؟ گفت: آنان پس از تو به عقب بازگشتند (این ماجرا دوباره نیز در مورد گروهی دیگـر تکـرار شد). پس تصور نمیکنم جز تعداد اندکی از آنان [: صحابه]از آن رهایی یابند. 3️⃣: فَأَقُولُ: يَا رَبِّ أَصْحَابِي فَيُقَالُ: إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ، إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ)3 🔰در حدیث دیگری از پیامبر آمده است که.... پس میگـویم: پروردگـارا! اصـحابم! در پاسخ گفته میشود: تو نمیدانی که بعد از تو چه کردنـد! از زمـانی کـه از آنـان جدا شدی پیوسته به عقب بازمیگردند. 📚منابع: 1: البخاري ج 8 ص 120 2: البخاری ج 8 ص121 3: سنن ترمذی ج 4 ص615 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جمع‌بندی بحث ارتداد قسمت اول ✍️در بحث اتفاقات بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله در گزارشات و روایات با دو گونه ارتداد مواجه هستیم: 1: اگر امیرالمومنین علیه‌السلام دست به قبضه شمشیر می‌بردند اسلام از بین می‌رفت و همه مرتد می‌شدند. 2: ارتداد صحابه بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله بغیر از تعداد انگشت‌شمار. توضیح قسمت اول ✍️اگر امیرالمومنین علیه‌السلام دست به قبضیه شمشیر می بردند اسلام مجسم از دنیا می‌رفت و اسلام به دست قریش و قریشیانی می‌افتاد که همیشه سعي بر براندازی حکومت اسلامی داشتند برای فهم بهتر این گزاره به این گزارشات تاریخی دقت کنید: 👇از زبان‌معاویه👇 🛑قد خلوت به إنك قد بلغت سنا يا أمير المؤمنين فلو أظهرت عدلا و بسطت خيرا فإنك قد كبرت و لو نظرت إلى إخوتك من بني هاشم فوصلت أرحامهم فو الله ما عندهم اليوم شي‏ء تخافه و إن ذلك مما يبقى لك ذكره و ثوابه فقال هيهات هيهات أي ذكر أرجو بقاءه ملك أخو تيم فعدل و فعل ما فعل فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل أبو بكر ثم ملك أخو عدي فاجتهد و شمر عشر سنين فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل عمر و إن ابن أبي كبشة ليصاح به كل يوم خمس مرات أشهد أن محمدا رسول الله فأي عملي يبقى و أي ذكر يدوم بعد هذا لا أبا لك لا و الله إلا دفنا دفنا.)1 🔰پسر مغیره می گوید: شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. . 👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیال می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در مناره ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خواهم این نام را بمیرانم و از بین ببرم 👇از زبان یزید‌لعین👇 🛑 لعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ‏ لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ‏ لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً وَ لَقَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تَشَلَ‏ فَجَزَيْنَاهُ بِبَدْرٍ مَثَلًا وَ أَقَمْنَا مِثْلَ بَدْرٍ فَاعْتَدَلَ‏ لَسْتُ مِنْ خِنْدِفَ إِنْ لَم أَنْتَقِمْ مِنْ بَنِي أَحْمَدَ مَا كَانَ فَعَل‏)2 🔰وقتی اسرای آل الله را وارد شام کردند😭 یزید این اشعار کفر آمیز را خواند: قبيله هاشم با سلطنت بازى كردند، نه خبرى از آسمان آمد و نه وحى نازل شد(یعنی العیاذ بالله پیامبر کذاب بوده)، اى كاش پيران و گذشتگان قبيله من كه در بدر كشته شدند(کفاری که به دست پیامبر صلی الله علیه و آله کشته شدند) مى‏ديدند زارى كردن قبيله خزرج را از زدن نيزه (در جنگ احد)، از شادى فرياد مى‏زدند و مى‏گفتند اى يزيد دستت شل مباد،( کوتاهی نکن) جز ايشان مانند «بدر» داديم، اين را بجاى «بدر» كرديم و سربسر شد، من از دودمان خندف نيستم اگر كين احمد را از فرزندان او نجويم 👇از زبان ولید👇 كان الوليد بن يزيد بن عبد الملك قد عزم على أن يبنى فوق البيت الحرام قبّة يشرب عليها الخمور)3 🔰ولید بن یزید بن عبدالملک به مکه رفت، خواست بر بام کعبه نعوذ بالله اتاقی بنا کند که در آن اتاق شرب خمر انجام بدهد ولی همراهان وی او را پشیمان کردند (ولید، یازدهمین خلیفه اموی بود) 👇نتیجه👇 تنها دلیلی که باعث شد قریشیان نتوانند حکومت اسلامی را از بین ببرند؛ وجود اسلام مُجَسّم یعنی امیرالمومنین علیه‌السلام بود که در طول سالیانی که بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله در قید حیات بودند به بیان و ترویج اسلام حقیقی مشغول بودند و نگذاشتند دستورات وحیانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله به دست فراموشی سپرده شود اما بر فرضِ نبود امیرالمومنین علیه‌السلام میدان برای جولان کفریجات قریشیان باز می بود لذا امیرالمومنین علیه‌السلام تنها مانع از اجرای نقشه قریشیان برای براندازی حکومت اسلامی بود. 📚:منابع 1: ابن بن أبي الحديد، ج‏5، ص: 129 2:الإحتجاج ج‏2 ص307 3:الأمالي سید مرتضی ج1 ص 129 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi