eitaa logo
علم الحدیث
12.2هزار دنبال‌کننده
77 عکس
215 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
شریک در ظلم به اهل البیت علیهم السلام نباشیم❗️ 🛑وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ. 🔰جابر جعفيّ‌ گويد : امام باقر سلام الله عليه فرمودند : هر كس بدى و ناروایی آنچه بسر ما آل محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم آمده است از ظلم و ستمى كه بر ما روا داشتند و حقوقى كه از ما بيغما بردند،و گرفتاری هایى كه ما بدان دچار شديم براى انجام كارى كه بعهده ما بوده نفهمد ، و در باره اين جنايت ها و خيانت ها كه در حقّ‌ ما شده است بى‌ تفاوت باشد با مرتكب آن شریک خواهد بود. 📚عقاب الأعمال صفحه ۲۰۸ 📚بحارالأنوار جلد ۲۷ صفحه ۵۵ @mirasehadisi ♻️کانال:علم الحدیث
معنای برادری مومن نسبت به مومن چیست⁉️ ‏امام صادق علیه السلام‏ 🛑الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ، لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَظْلِمُهُ وَ لَا يَغُشُّهُ، وَ لَا يَعِدُهُ عِدَةً فَيُخْلِفَهُ. 🔰مؤمن برادر مؤمن است چشم و رهنمای او است، نه خیانتش کند و نه ستمش رساند و نه با او دغلی کند و نه به او وعده دهد و تخلف کند. 📚:بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۲۶۸ ♻️کانال علم الحدیث: @mirasehadisi
صِله رحم کنید حتی به اندازه یک سلام❗️ ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ 🔰صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالسَّلَامِ. 🛑با خویشاوندان صله رحم کنید گر چه با سلام کردن باشد. 📚:بحار الانوار، ج ۱۰، ص: ۹۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند. 🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند. چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است حالا سوال اینجاست❓ ➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓ ➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓ جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گاهی شکوفایی و تکاملِ مؤمن در ابتلائات هست .... 🛑إِنَّ الْعَبْدَ لَیَکُونُ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ الدَّرَجَةُ لَا یَبْلُغُهَا بِعَمَلِهِ فَیَبْتَلِیهِ اللَّهُ فِی جَسَدِهِ أَوْ یُصَابُ بِمَالِهِ أَوْ یُصَابُ فِی وُلْدِهِ فَإِنْ هُوَ صَبَرَ بَلَّغَهُ اللَّهُ إِیَّاهَا؛ 🔰امام جعفر صادق سلام‌ الله‌ علیه فرمودند : [ممکن است] برای بنده ای در نزد خدا درجه و رتبه ای باشد که از طریق عملش به آن درجه نمی رسد ، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می سازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند. 📚بحارالانوار، علامه مجلسی، ج68، ص94 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖هر چیزی که اسم شِئ برا او گذاشته شود مخلوق است❗️ 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ خَيْثَمَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِنَّ اَللَّهَ خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ عَلَيْهِ اِسْمُ شَيْءٍ مَا خَلاَ اَللَّهَ تَعَالَى فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ «اَللّٰهُ خٰالِقُ كُلِّ شَيْءٍ». 🔰امام باقر عليه السلام فرمود : به راستى خدا تهى است از خلقش و خلقش از او تهى باشند و هر چه كه بر او نام 《چيز》صادق آيد بجز خداى تعالى مخلوق باشد و خدا خالق هر چيز است. 📚الکافي ج ۱، ص ۸۳ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
رو به قبله بشینیم❗️ رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ 🛑إِنَّ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ شَرَفاً، وَ إِنَّ أَشْرَفَ الْمَجَالِسِ مَا اسْتُقْبِلَ بِهِ الْقِبْلَةُ. 🔰هر چیزی شرافتی دارد و شرافت جایگاه نشستن، به رو به قبله بودن آن است. 📚:بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۴۶۹ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
همه ی خیر... 🛑امام سجاد عليه السّلام فرمودند: رأيتُ الخَيرَ كُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ في قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا في أيدي النّاسِ. 🔰همه خوبى ها را در بريدن طمع از آنچه در دست مردم است ، ديدم . 📚: بحار الأنوار ، ج۷۳، ص ۱۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖نیّت حدیث‌خوانی را اصلاح کنیم 🛑قال علیه السلام: اعقلوا الخبر اذا سمعتموه عقل رعایة لا عقل روایة فان رواة العلم کثیر و رعاته قلیل؛ 🔰امیرالمومنین امام علی سلام الله علیه فرمودند : خبری را که می شنوید پیرامون آن تفکر کنید، تفکر برای عمل کردن، نه برای بازگو کردن، به درستی که راویان علم بسیارند و عمل کنندگان به آن کم. 📚نهج‌البلاغه حکمت ۹۸ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
گفتگو جالب مومن طاق با ابوحنفیه عَن الْأَعْمَشِ قَالَ ؛ ... وَ قَدْ کانَتْ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُؤْمِنِ الطّاقِ مَقاماتٌ مَعَ أَبِی حَنِیفَةَ ، فَمِنْ ذلِکَ ما رُوِیَ أَنَّهُ قالَ یَوْماً مِنَ الْأَیّامِ لِمُؤْمِنِ الطّاقِ إِنَّکُمْ تَقُولُونَ بِالرَّجْعَةِ؟ قالَ نَعَمْ. قَالَ أَبُوحَنِیفَةَ فَأَعْطِنِی الْآنَ أَلْفَ دِرْهَمٍ حَتّی أُعْطِیَکَ أَلْفَ دِینارٍ إِذا رَجَعْنا. قَالَ الطّاقِیُّ لِأَبِی حَنِیفَةَ فَأَعْطِنِی کَفِیلًا بِأَنَّکَ تَرْجِعُ إِنْساناً وَ لا تَرْجِعُ خِنْزِیراً. أعمش میگوید ؛ .... أبو جعفر مؤمنِ طاق برخوردها و بحثهایی با أبوحنیفه داشته. از آن جمله میگوید روزی أبوحنیفه به او گفت تو قائل به رجعت هستی؟! مؤمنِ طاق گفت آری. أبوحنیفه گفت امروز بمن هزار درهم بده تا در رجعت بتو هزار دینار بدهم. مؤمنِ طاق گفت إشکالی ندارد تو یک ضامن بياور که در رجعت بصورت انسان میایی نه بصورت خوک. بحارالأنوار ۴۷ / ۳۹۹. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جواب دندان شکن مومن طاق به ابوحنفیه❗️ عَن الأعْمَشِ قال ؛ .... لَمّا ماتَ الصّادِقُ علیه السّلام رَأَی أَبُو حَنِیفَةَ مُؤْمِنَ الطّاقِ فَقالَ لَهُ ماتَ إِمامُکَ؟ قَالَ نَعَمْ ، أَمّا إِمامُکَ فَمِنَ الْمُنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ. أعمش ميگوید ؛ زمانیکه أمام صادق سلام الله علیه ، به شهادت رسید ، أبوحنيفه ، مؤمنِ طاق را دید ، از روی تمسخر گفت إمامت مُرد؟؟ مؤمنِ طاق بلافاصله جواب داد آری ، لکن إمام تو از مهلت داده شدگانِ تا وقتِ معلوم است ، یعنی إمام تو إبليس است. بحارالأنوار ۴۷ / ۴۰۰. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
➖تاکید امام کاظم صلوات الله علیه بر حقوق زن و فرزند ... 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْ‏ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ. 🔰كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود: هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان. 📚:الكافي (ط - الإسلامية)/ج‏6/ص50/بَابُ بِرِّ الْأَوْلَاد @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
ابوحنفیه و سفیان ثوری دو راهزن دین❗️ 🛑عَنْ سَدِیرٍ قَالَ ، سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السّلام وَ هُوَ دَاخِلٌ وَ أَنَا خَارِجٌ وَ أَخَذَ بِیَدِی ثُمَ اسْتَقْبَلَ الْبَیْتَ فَقَالَ یَا سَدِیرُ ؛ إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَأْتُوا هَذِهِ الْأَحْجَارَ فَیَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَأْتُونَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ لَنَا وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ ، وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی. ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ ، إِلَی وَلَایَتِنَا. ثُمَّ قَالَ یَا سَدِیرُ فَأُرِیکَ الصَّادِّیْنَ عَنْ دِینِ اللهِ ثُمَّ نَظَرَ إِلَی أَبِی حَنِیفَةَ وَ سُفْیَانَ الثَّوْرِیِّ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ وَ هُمْ حَلَقٌ فِی الْمَسْجِدِ ، فَقَالَ هَؤُلَاءِ الصَّادُّونَ عَنْ دِینِ اللهِ بِلَا هُدًی مِنَ اللهِ وَ لَا کِتَابٍ مُبِینٍ ، إِنَّ هَؤُلَاءِ الْأَخَابِثَ لَوْ جَلَسُوا فِی بُیُوتِهِمْ فَجَالَ النَّاسُ فَلَمْ یَجِدُوا أَحَداً یُخْبِرُهُمْ عَنِ اللهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ عَنْ رَسُولِهِ صلّی الله علیه و آله حَتَّی یَأْتُونَا فَنُخْبِرَهُمْ عَنِ اللهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ عَنْ رَسُولِهِ صلّی الله علیه و آله. 🔰سدیر صیرفی گويد ؛ من در حال خارج شدن از مسجد الحرام بودم که دیدم إمام باقر علیه السّلام وارد مسجد الحرام میشوند ، حضرت دستم را گرفتند و وارد مسجد الحرام شدیم. حضرت روی مبارکشان را به طرف خانه کعبه نموده و به من فرمودند ای سدیر اين مردم به این أمر شدند كه دور این سنگها طواف کنند و آنگاه نزد ما بیایند و ولایتشان را نسبت به ما اعلام دارند که خداوند می فرمايد و من بسیار آمرزنده ام برای کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح به جای آورد و سپس هدایت شود. منظور از هدایت شود هدایتِ به ولایت ما أهل بیت است. ای سدیر اکنون دو راهزنِ دین خدا را به تو نشان می دهم. آنگاه حضرت به أبوحنیفه و سفیان ثوری که در مسجد با اصحابشان حلقه زده بودند نگاه کرده و فرمودند اینان راهزنان راه دین خدا هستند بدون اینکه هدایت یا کتاب روشنی از جانب خدا به همراه داشته باشند ، اگر اين خبیث ها در خانه هایشان می نشستند ، مردم جستجو میکردند و کسی را نمی یافتند ، نزد ما می آمدند ، آنگاه ما ایشان را از خدا و پیامبرش خبر میدادیم. 📚:کافی ۱ / ۳۹۲ ، حدیث ۳. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آيا مؤمن (که از دنیا رفته) خانوادۀ خود را زيارت مى‌نمايد❓ 🛑عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزُورُ اَلْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ قَالَ ثُمَّ رَأَيْتُ فِي مَجْرَى كَلاَمِهِ أَنَّهُ يَقُولُ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً يَزُورُ كُلَّ جُمْعَةٍ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ سَاعَةٍ قَالَ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ وَ مِثْلِ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ صُورَةٍ قَالَ فِي صُورَةِ اَلْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ فَيَبْعَثُ اَللَّهُ تَعَالَى مَعَهُ مَلَكاً فَيُرِيهِ مَا يَسُرُّهُ وَ يَسْتُرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ فَيَرَى مَا يَسُرُّهُ وَ يَرْجِعُ إِلَى قُرَّةِ عَيْنٍ. 🔰اسحاق بن عمّار گويد: به امام كاظم عليه السّلام گفتم: آيا مؤمن خانوادۀ خود را زيارت مى‌نمايد؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: به مقدار مقام و منزلتش. بعضى هر روز به ديدار مى‌آيند و كسانى هستند كه هر دو روز يك بار و بعضى ديگر هر سه روز يك بار. اسحاق گويد: من از طرز گفتار آن حضرت چنين فهميدم كه مى‌ فرمايد : پايين‌ترين فرد از نظر منزلت، هفته‌اى يك بار خويشان خود را زيارت مى‌كند. گفتم: در چه ساعتى به زيارت مى‌آيند؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد و مانند آن. اسحاق گويد: گفتم: در چه صورتى‌؟ فرمود: در صورت گنجشك، يا پرنده‌اى كوچك‌تر از آن. خداوند فرشته‌اى را به همراه او مى‌فرستد كه آن‌چه او را خوشحال مى‌سازد به او نشان دهد و آن‌چه را كه دوست نمى‌دارد، از او بپوشاند. او حالاتى از آنها مى‌بيند كه او را شادمان مى‌كند و با چشم‌روشنى باز مى‌گردد. 📚:الکافي ج ۳، ص ۲۳۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دنیا برای امام مثل گردو است 🛑شيخ مفيد رحمه الله در كتاب «اختصاص» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: إنّ الدنيا لتمثّل للإمام في مثل فلقة الجوز، فلايعزب عنه منها شي ء، وإنّه ليتناولها من أطرافها كما يتناول أحدكم من فوق مائدته ما يشاء [ فلا يعزب عنه منها شي ء]. 🔰دنيا براى امام مانند نيمى از گردو تصوّر مى شود، هيچ چيزى از آن از نظر امام پنهان نيست، و همانا او بر همه اطراف آن احاطه دارد و هر گونه بخواهد مى تواند در آن تصرّف كند، همانطور كه يكى از شما آنچه مى خواهد از بالاى سفره برمى دارد، و بر آن احاطه دارد و هيچ چيزى از آن از نظر او پنهان نمى ماند. 📚اختصاص،ص ۲۱۲ 📚بصائر الدرجات،ص ۴۰۸ ،ح۳ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
متاسفانه شاهد هستیم الفاظ رکیک ، فحش‌ های نَسَبی در گفتگو ها و روابط اجتماعی شایع شده ... 🛑عن رَسُولِ اللهِ صلّی الله علیه و آله قالَ ؛ إِنَّ اللهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَی کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیٍّ قَلِیلِ الْحَیَاءِ لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ لَهُ ، فَإِنَّکَ إِنْ فَتَّشْتَهُ لَمْ تَجِدهُ إِلَّا لِغَیَّةٍ أَوْ شِرکِ شَیْطَانٍ . 🔰 پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمودند : خداوند بهشت را بر هر فُحش دهنده‌ ی بَد زبان و کم حیاء که باک ندارد چه می گوید و چه در موردش می گویند ، حرام کرده است. همانا اگر در مورد چنین کسی تحقیق کنی ، او را نمیابی مگر زِنا زاده یا کسی که شیطان در نطفه او شریک بوده. 📚اصول کافی جلد۲ صفحه ۳۲۳ حدیث ۳ ♻️کانال: علم‌الحدیث @mirasehadisi
فایده ی بیماری برای دستیابی به بهشت ! ... 🛑امام صادق عليه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ . 🔰در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود. 📚اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255 (باب شدة بلاء المومن حدیث 14) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هنگام ناملایمات و گشایش‌ها «ذکر»مان چه باشد⁉️ 🛑از امیر مؤمنان نقل شده است که فرمودند: 🍃«يَا كُمَيْلُ قُلْ عِنْدَ كُلِّ شِدَّةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تُكْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ كُلِ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَزْدَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَيْكَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ يُوَسِّعْ عَلَيْكَ فِيهَا.» 📚تحف‌العقول، ص۱۷۴ 🔰«ای کمیل! هنگام هر سختی و ناملایمتی، بگو: «لا حول و لا قوة الّا بالله»؛ تا آن را برطرف سازی 🔸و هنگام هر نعمت و گشایشی، بگو: «الحمد لله»؛ تا آن را بیشتر نمایی 🔸و هرگاه روزی‌ها با تأخیر بر تو نازل شدند، خداوند را «استغفار» کن؛ تا در آن‌ها برایت گشایش ایجاد کند.» ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اذان را هم خودت بگو ... 🛑بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ أَذِّنْ خَلْفَ مَنْ قَرَأْتَ خَلْفَهُ. 🔰پشتِ سر کسی که حمد و سوره را خودت می خوانی (یعنی به او اقتداء نمی کنی) اذان را هم بگو. 📚:من لا یحضره الفقيه ١/٣٨٣ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
دل دو گوش دارد 🛑‏عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام : قَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ . 🔰امام صادق سلام الله علیه فرمودند : هیچ مؤمنی نیست جز اینکه برای دلش دو گوش است؛ یک گوش که وسواس خنّاس در آن می‌دمد و گوشی که فرشته در آن می‌دمد ، و خدا بوسیله فرشته به مؤمن کمک می‌دهد ، و این است کلام خداوند " مجادله _ ۲۲ " و کمک می‌کند آنان را به روحی از طرف خود . 📚:اصول کافی ج۳ ص۳۹۵ ح۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هلاکت ابلیس لعین... ‏امام صادق علیه السلام‏ 🛑لَا يَزَالُ إِبْلِيسُ فَرِحاً مَا اهْتَجَرَ الْمُسْلِمَانِ فَإِذَا الْتَقَيَا اصْطَكَّتْ رُكْبَتَاهُ وَ تَخَلَّعَتْ أَوْصَالُهُ وَ نَادَى «يَا وَيْلَهُ» مَا لَقِيَ مِنَ الثُّبُورِ. 🔰پیوسته تا دو مسلمان باهم قهرند ابلیس شاد است و چون آشتی کنند زانوهایش بلرزد و به هم بخورد و بندهایش از هم بگسلد و فریاد کشد: «ای وای» بر من از آنچه به هلاکت رسد. 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۳۴۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال 🔰فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ. 🛑رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود! ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بنده‌ای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بنده‌ای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد! 📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
با وجود اهل البیت علیهم السلام ما بی نیاز از اخبار و احادیث عامه( اهل سنت) هستیم❗️ 🛑كذا كتاب تنبيه الخاطر و مؤلفه مذكوران في الإجازات مشهوران لكنه رحمه الله لما كان كتابه مقصورا على المواعظ و الحكم لم يميز الغث من السمين و خلط أخبار الإمامية بآثار المخالفين و لذا لم نذكر جميع ما في ذلك الكتاب بل اقتصرنا على نقل ما هو أوثق👈 لعدم افتقارنا ببركات الأئمة الطاهرين ع إلى أخبار المخالفين. 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه در مقدمه کتاب شریف بحار الانوار وقتی در صدد معرفی منابع ای هست که از آنان در نوشتن کتاب بحار الانوار استفاده کرده است به کتاب تنبیه الخواطر که می رسد این گونه بیان می دارند❗️ 🔺کتاب تنبیه الخواطر چون مشتمل بر مواعظ و حِکَم است و بین احادیث امامیه و آثار مخالفین جداسازی نکرده است( یعنی هم احادیث امامیه نقل کرده است و هم احادیث غیر امامیه) 🔺لذا ما فقط آن مقدار از کتاب تنبیه الخواطر نقل میکنیم که اطمینان به امامی بودن آن داریم 🔺چون به برکت اهل بیت علیهم السلام از اخبار و احادیث غیر شیعه بی نیاز هستیم 📚بحار ج ۱ ص ۲۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📓نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود..... پ ن: مباحث متفرقه مربوط به علوم حدیث ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi