eitaa logo
علم الحدیث
13.1هزار دنبال‌کننده
82 عکس
241 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
متاسفانه شاهد هستیم الفاظ رکیک ، فحش‌ های نَسَبی در گفتگو ها و روابط اجتماعی شایع شده ... 🛑عن رَسُولِ اللهِ صلّی الله علیه و آله قالَ ؛ إِنَّ اللهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَی کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیٍّ قَلِیلِ الْحَیَاءِ لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ لَهُ ، فَإِنَّکَ إِنْ فَتَّشْتَهُ لَمْ تَجِدهُ إِلَّا لِغَیَّةٍ أَوْ شِرکِ شَیْطَانٍ . 🔰 پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمودند : خداوند بهشت را بر هر فُحش دهنده‌ ی بَد زبان و کم حیاء که باک ندارد چه می گوید و چه در موردش می گویند ، حرام کرده است. همانا اگر در مورد چنین کسی تحقیق کنی ، او را نمیابی مگر زِنا زاده یا کسی که شیطان در نطفه او شریک بوده. 📚اصول کافی جلد۲ صفحه ۳۲۳ حدیث ۳ ♻️کانال: علم‌الحدیث @mirasehadisi
فایده ی بیماری برای دستیابی به بهشت ! ... 🛑امام صادق عليه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ . 🔰در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود. 📚اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255 (باب شدة بلاء المومن حدیث 14) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هنگام ناملایمات و گشایش‌ها «ذکر»مان چه باشد⁉️ 🛑از امیر مؤمنان نقل شده است که فرمودند: 🍃«يَا كُمَيْلُ قُلْ عِنْدَ كُلِّ شِدَّةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تُكْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ كُلِ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَزْدَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَيْكَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ يُوَسِّعْ عَلَيْكَ فِيهَا.» 📚تحف‌العقول، ص۱۷۴ 🔰«ای کمیل! هنگام هر سختی و ناملایمتی، بگو: «لا حول و لا قوة الّا بالله»؛ تا آن را برطرف سازی 🔸و هنگام هر نعمت و گشایشی، بگو: «الحمد لله»؛ تا آن را بیشتر نمایی 🔸و هرگاه روزی‌ها با تأخیر بر تو نازل شدند، خداوند را «استغفار» کن؛ تا در آن‌ها برایت گشایش ایجاد کند.» ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اذان را هم خودت بگو ... 🛑بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ أَذِّنْ خَلْفَ مَنْ قَرَأْتَ خَلْفَهُ. 🔰پشتِ سر کسی که حمد و سوره را خودت می خوانی (یعنی به او اقتداء نمی کنی) اذان را هم بگو. 📚:من لا یحضره الفقيه ١/٣٨٣ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
دل دو گوش دارد 🛑‏عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام : قَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ . 🔰امام صادق سلام الله علیه فرمودند : هیچ مؤمنی نیست جز اینکه برای دلش دو گوش است؛ یک گوش که وسواس خنّاس در آن می‌دمد و گوشی که فرشته در آن می‌دمد ، و خدا بوسیله فرشته به مؤمن کمک می‌دهد ، و این است کلام خداوند " مجادله _ ۲۲ " و کمک می‌کند آنان را به روحی از طرف خود . 📚:اصول کافی ج۳ ص۳۹۵ ح۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هلاکت ابلیس لعین... ‏امام صادق علیه السلام‏ 🛑لَا يَزَالُ إِبْلِيسُ فَرِحاً مَا اهْتَجَرَ الْمُسْلِمَانِ فَإِذَا الْتَقَيَا اصْطَكَّتْ رُكْبَتَاهُ وَ تَخَلَّعَتْ أَوْصَالُهُ وَ نَادَى «يَا وَيْلَهُ» مَا لَقِيَ مِنَ الثُّبُورِ. 🔰پیوسته تا دو مسلمان باهم قهرند ابلیس شاد است و چون آشتی کنند زانوهایش بلرزد و به هم بخورد و بندهایش از هم بگسلد و فریاد کشد: «ای وای» بر من از آنچه به هلاکت رسد. 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۳۴۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال 🔰فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ. 🛑رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود! ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بنده‌ای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بنده‌ای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد! 📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
با وجود اهل البیت علیهم السلام ما بی نیاز از اخبار و احادیث عامه( اهل سنت) هستیم❗️ 🛑كذا كتاب تنبيه الخاطر و مؤلفه مذكوران في الإجازات مشهوران لكنه رحمه الله لما كان كتابه مقصورا على المواعظ و الحكم لم يميز الغث من السمين و خلط أخبار الإمامية بآثار المخالفين و لذا لم نذكر جميع ما في ذلك الكتاب بل اقتصرنا على نقل ما هو أوثق👈 لعدم افتقارنا ببركات الأئمة الطاهرين ع إلى أخبار المخالفين. 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه در مقدمه کتاب شریف بحار الانوار وقتی در صدد معرفی منابع ای هست که از آنان در نوشتن کتاب بحار الانوار استفاده کرده است به کتاب تنبیه الخواطر که می رسد این گونه بیان می دارند❗️ 🔺کتاب تنبیه الخواطر چون مشتمل بر مواعظ و حِکَم است و بین احادیث امامیه و آثار مخالفین جداسازی نکرده است( یعنی هم احادیث امامیه نقل کرده است و هم احادیث غیر امامیه) 🔺لذا ما فقط آن مقدار از کتاب تنبیه الخواطر نقل میکنیم که اطمینان به امامی بودن آن داریم 🔺چون به برکت اهل بیت علیهم السلام از اخبار و احادیث غیر شیعه بی نیاز هستیم 📚بحار ج ۱ ص ۲۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📓نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود..... پ ن: مباحث متفرقه مربوط به علوم حدیث ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرار مناظره کننده اهل سنت از ادله کمر شکن جوان شیعه الفرار الفرار ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
استدلال زیبای مومن طاق در برابر مخالفین.... 🛑عَنِ الْأَعْمَشِ قَالَ اجْتَمَعَتِ الشِّیعَةُ وَ الْمُحَکِّمَةُ عِنْدَ أَبِی نُعَیْمٍ النَّخَعِیِّ بِالْکُوفَةِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ النُّعْمَانِ مُؤْمِنُ الطَّاقِ حَاضِرٌ ... فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُؤْمِنُ الطَّاقِ أَخْبِرْنِی یَا ابْنَ أَبِی خُدْرَةَ عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه و آله أَ تَرَکَ بُیُوتَهُ الَّتِی أَضَافَهَا اللهُ إِلَیْهِ وَ نَهَی النَّاسَ عَنْ دُخُولِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ ، مِیرَاثاً لِأَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَوْ تَرَکَهَا صَدَقَةً عَلَی جَمِیعِ الْمُسْلِمِینَ قُلْ مَا شِئْتَ؟ فَانْقَطَعَ ابْنُ أَبِی خُدْرَةَ لَمَّا أَوْرَدَ عَلَیْهِ ذَلِکَ ، وَ عَرَفَ خَطَأَ مَا فِیهِ. فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُؤْمِنُ الطَّاقِ إِنْ تَرَکَهَا مِیرَاثاً لِوُلْدِهِ وَ أَزْوَاجِهِ فَإِنَّهُ قُبِضَ عَنْ تِسْعِ نِسْوَةٍ وَ إِنَّمَا لِعَائِشَةَ بِنْتِ أَبِی بَکْرٍ تُسْعُ ثُمُنِ هَذَا الْبَیْتِ الَّذِی دُفِنَ فِیهِ صَاحِبُکَ وَ لَمْ یُصِبْهَا مِنَ الْبَیْتِ ذِرَاعٌ فِی ذِرَاعٍ ، وَ إِنْ کَانَ صَدَقَةً فَالْبَلِیَّةُ أَطَمُّ وَ أَعْظَمُ فَإِنَّهُ لَمْ یُصَبْ لَهُ مِنَ الْبَیْتِ إِلَّا مَا لِأَدْنَی رَجُلٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ. 🔰أعمش نقل میکند ؛ گروهی از شیعیان و خوارج در کوفه نزد أبو نعیم نخعی اجتماع نمودند. أبو جعفر محمّد بن نعمان مؤمن الطاق نیز حضور داشت ... مؤمن الطاق گفت پسر أبی خدره بگو ببینم خانه ای را که خداوند به پیغمبر صلّی اللهُ علیه و آله نسبت داده و از اینکه بدون اجازه داخل شوند نهی نموده ، بعنوان میراث برای بازماندگان خود نهاده یا صدقه است بر تمام مسلمانان؟ هر کدام را مایلی انتخاب کن. إبن أبی خدره فرو ماند چون میدانست هر کدام را انتخاب کند ایراد بر او وارد است. مؤمن طاق گفت اگر برای خانواده خود میراث گذاشته باشد وقتی از دنیا رفت دارای نه زن بود که به عایشه دختر أبی بکر یک نهم از یک هشتم خانه ای که در آن ابو بکر دفن شده میرسد پس از تمام آن منزل نیم متر در نیم متر باو میرسد. و اگر صدقه گذاشته باشد از این بدتر ، در این صورت آن قدر به او از خانه میرسد که به کوچکترین افراد مسلمان برسد. 📚:بحارالأنوار ۴۷ / ۳۹۷. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث