eitaa logo
علم الحدیث
12.7هزار دنبال‌کننده
77 عکس
228 ویدیو
73 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت خاص جمعهِ ماه مبارک 🛑 عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ. 🔰جابر از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: فضیلت و برتری جمعه های ماه رمضان بر جمعه های سایر ماه های سال، همچون فضیلت و برتری ماه رمضان بر سایر ماه های سال می باشد. 📚كافي ج3ص 42 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حتما سحری بخورید 🛑 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «اَلسَّحُورُ بَرَكَةٌ» وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «لاَ تَدَعْ أُمَّتِيَ اَلسَّحُورَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةِ تَمْرٍ 🔰رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود:«سحرى بركت است، و فرمود: امّت من سحرى را وانمى‌گذارد، اگر چه با خرماى خشكيدۀ پوسيده‌اى باشد». 📚: الفقیه ج۲ص۱۳۵  ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖انتخاب نام محمد برای فرزند دار شدن ... ▪️وَ عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَل
استغفار برای فرزنددار شدن ... ▪️امام صادق علیهم السلام برای فرزنددار شدن به شخصی چنین توصیه می‌ فرماید : 🛑 فَقَالَ : اسْتَغْفِرْ رَبَّکَ فِی السَّحَرِ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنْ نَسِیتَهُ فَاقْضِهِ. 🔰امام صادق علیهم السلام: صد بار در سحرگاهان به درگاه خداوند ، استغفار کن و اگر فراموش کردی قضای آن را به جا آور. 📚:الکافی، ج ۶، ص۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعایی برای فرزندار شدن 🛑عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنِ الْحَارِثِ النَّصْرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ قَدِ انْقَرَضُوا وَ لَيْسَ لِي وَلَدٌ قَالَ ادْعُ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ- رَبِّ هَبْ‌ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي‌ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ قَالَ فَفَعَلْتُ فَوُلِدَ لِي عَلِيٌّ وَ الْحُسَيْنُ. 🔰حارث نصرى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: من از خاندانى هستم كه منقرض شده‌اند و من نيز فرزندى ندارم. فرمود: در سجده چنين دعا كن:👈«ربّ‌ هب لي من لدنك وليّا يرثني ربّ‌ هب لي من لدنك ذرّيّة طيّبة إنّك سميع الدّعاء، ربّ‌ لا تذرني فردا و أنت خير الوارثين». حارث گويد: طبق دستور امام عليه السّلام عمل كردم، دو فرزند به نام على و حسين برايم متولّد شدند. 📚:الكافي ج6ص 8 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فرزندار شدن به وسیله اذان گفتن 🛑قالَ‌ حَدَّثَنِي هِشَامُ‌ بْنُ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ : أَنَّهُ‌ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ‌ الرِّضَا عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ سُقْمَهُ‌ وَ أَنَّهُ‌ لاَ يُولَدُ لَهُ‌ وَلَدٌ فَأَمَرَهُ‌ أَنْ‌ يَرْفَعَ‌ صَوْتَهُ‌ بِالْأَذَانِ‌ فِي مَنْزِلِهِ‌ قَالَ‌ فَفَعَلْتُ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ‌ دَائِمَ‌ الْعِلَّةِ‌ مَا أَنْفَكُّ‌ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ‌ خَدَمِي وَ عِيَالِي فَلَمَّا سَمِعْتُ‌ ذَلِكَ‌ مِنْ‌ هِشَامٍ‌ عَمِلْتُ‌ بِهِ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي وَ عَنْ‌ عِيَالِيَ‌ الْعِلَلَ‌ 🔰محمَّد بن راشد گوید: " هشام بن ابراهیم "به من گفت: که 👈او از بیماری خود و این که صاحب فرزند نمی شود نزد امام رضا علیه السَّلام شکایت کرده پس امام رضا علیه السَّلام به او فرمودند: در منزل با صدای بلند اذان بگو هشام بن ابراهیم گوید: پس من انجام دادم و خداوند👈 مرا از بیماری ام شفا داده و فرزندانم زیاد شد سپس محمَّد بن راشد گوید :و من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم و از آن رهایی نداشتم اهل و عیالم و خدامم نیز همیشه بیمار و مریض بودند هنگامی که این حدیث را از هشام شنیدم به آن عمل کردم پس آن گاه خداوند بیماری ها را از من و خانواده ام دور ساخت. 📚الکافی ج۶،ص۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خداوند دوست ندارد کسی که او را از روزه معاف فرموده، روزه بگیرد 🛑...عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ ص فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ فِي السَّفَرِ؟ فَقَالَ: «لَا» فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ عَلَيَّ يَسِيرٌ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ تَصَدَّقَ عَلَى مَرْضَى أُمَّتِي وَ مُسَافِرِيهَا بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَ يُعْجِبُ أَحَدَكُمْ لَوْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ أَنْ تُرَدَّ عَلَيْهِ.»» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «مردی نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! در ماه رمضان، در سفر باید روزه بگیرم؟ حضرت فرمودند: «نه.» عرض کرد: ای رسول خدا! روزه گرفتن در سفر، برایم آسان است. رسول خدا فرمودند: «به‌راستی‌که خداوند (عزّوجلّ) به بیماران و مسافرانِ امتِ من تصدّق فرموده تا روزه‌شان را در ماه رمضان افطار کنند (بخورند.) 👈آیا هیچ‌یک از شما خوشش می‌آید از این‌که (به کسی) صدقه‌ای دهد و صدقه‌اش رد شود (پذیرفته نشود؟)»» 📚الكافي، ج۴، ص۱۲۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
طعامی که در حال روزه اشتباهی میخوریم؛ روزی ماست 🛑...عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ نَسِيَ فَأَكَلَ وَ شَرِبَ ثُمَّ ذَكَرَ. قَالَ: «لَا يُفْطِرْ إِنَّمَا هُوَ شَيْءٌ رَزَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ.» 🔰عبیدالله بن علی حلبی گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) در مورد (تکلیفِ) مردی که فراموش کرده (که روزه است) و خورده و آشامیده و بعداً یادش آمده (که روزه است)، سؤال شد. حضرت فرمودند: «روزه‌اش را نخورده (باطل نشده است.) 👈آن‌چه خورده، چیزی است که خداوند (عزّوجلّ) روزی‌اش کرده است. پس باید روزه‌اش را تمام کند.» 📚الكافي، ج۴، ص۱۰۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توجه ویژه به خانواده در ماه مبارک 🛑‏أَحْسِنُوا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى عِيَالِكُمْ وَ وَسِّعُوا عَلَيْهِمْ فَقَدْ أَرْوِي عَنِ اَلْعَالِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُحَاسِبُ اَلصَّائِمَ عَلَى مَا أَنْفَقَهُ فِي مَطْعَمٍ وَ لاَ مَشْرَبٍ وَ إِنَّهُ لاَ إِسْرَافَ فِي ذلك. 🔰الفقه المنسوب للإمام الرضا عليه السلام:به نانخوران خود ، نيكى كنيد و بر آنان توسعه دهيد ، كه من از عالِم عليه السلام روايت مى كنم كه گفت: «خداوند ، روزه دار را بر آنچه در خوردنى و آشاميدنى خرج كرده ، محاسبه نمى كند و در اين مورد ، اسرافى نيست». 👈عالم از القاب امام کاظم علیه السلام است 📚:الفقه المنسوب للإمام الرضا عليه السلام : ۲۰۶ ،  ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تا جائی که تو ذهنم هست تا الان در کانال از دو منبع؛ حدیث نقل کردم که هر دو نیاز به توضیحاتی دارند که انشاءالله عمری باشه نکاتی در باب این دو منبع عرض میکنم 1⃣دعائم الاسلام؛ قاضی نعمان مصری 2⃣:فقه منسوب به امام رضا علیه السلام 👈تا الان سعی ام بر این بوده از منابع ای نقل حدیث کنم که ان قُلت و اشکال مشهوری نسبت به اون منبع نباشد
کودکانمان را از چه سنی به نماز و روزه امر کنیم و چرا❓ 🛑...عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: «إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي خَمْسِ سِنِينَ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ إِنْ كَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّى يَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ يُطِيقُوهُ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ إِذَا كَانُوا بَنِي تِسْعِ سِنِينَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا.» 🔰از امام صادق از پدرشان (امام باقر علیهماالسلام) نقل شده است: «ما (اهل بیت) کودکانمان را هرگاه پنچ‌ساله شوند، به نماز امر می‌کنیم. شما نیز کودکانتان را وقتی هفت‌ساله شدند، به نماز امر کنید. ما کودکانمان را هرگاه هفت‌ساله شوند، به روزه امر می‌کنیم، به مقداری که طاقت روزه‌ی یک روز را داشته باشند؛ چه به قدرِ نصف روز باشد، یا بیشترِ روز یا کمی از آن و هرگاه تشنگی و گرسنگی بر آنان غالب گشت، روزه‌شان را افطار می‌کنند، تا به این ترتیب به روزه‌گرفتن عادت کنند و طاقتِ روزه را بیابند. شما نیز کودکانتان را وقتی نُه‌ساله شدند، به روزه امر کنید، به مقداری که طاقت روزه‌ی یک روز را داشته باشند و هرگاه تشنگی بر آنان غالب گشت، روزه‌شان را افطار کنند. 📚الكافي، ج۳، ص۴۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی روزه‌دار چشمش به کسی بیفتد که چیزی می‌خورد... 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِذَا رَأَى الصَّائِمُ قَوْماً يَأْكُلُونَ أَوْ رَجُلًا يَأْكُلُ سَبَّحَتْ كُلُّ شَعْرَةٍ مِنْهُ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «هرگاه روزه‌دار گروهی یا شخصی را ببیند که (چیزی) می‌خورند، تمام موهایش از جانب او تسبیح می‌گویند.» 📚الكافي، ج۴، ص۶۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پیام های لینک‌ناشناس👇 1⃣:توی این کانال فقط روایت میگید؟ جواب: سلام : حدیث و مباحث حول حدیث اعم از رجال و فقه الحدیث و تاریخ حدیث ولی بیشتر روی ارسال احادیث تمرکز داریم ➖➖➖➖➖➖➖➖ 2⃣:سلام کانالتون عالی هست و اگر درباره مواردی که لایق شیعه است و شیعه باید عمل کنه بیشتر بیارید ممنون میشیم جواب: علیکم السلام ممنون از حُسن نظرتون از زمان شروع کانال تا به الان احادیث زیادی در کانال قرار دادیم؛ میتونید با جستجو به موارد دلخواتون برسید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 3⃣:سلام من تازه با مبانی تشیع آشنا شدم و عقایدشون رو پذیرفتم..اما نمیدونم مکتب اصولیون حق هست یا اخباریون؟از طرفی اگر هم بخوام تحقیق کنم تا به حق برسم اصلا هیچی بلد نیستم و با اصطلاحات آشنایی ندارم و متوجه نمیشم.پیشنهادشما چیه؟ جواب: علیکم السلام: اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا انشاءالله ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 4⃣:پیامهایی که به ای دی ایتا میفرستیم رو چک کن بزرگوار، بعضی حدیثها که میاری مشکل دارن، چرا پیامها روچک نمیکنی جواب: سلام اخوی؛ گردن ما از مو باریکتره، بابت تاخیر در جواب دادن دوستان هم بنده عذر خواهم. اگه نقدی هست تشریف بیارید در خدمتم👈@Vahid2421
روزه دار و ثواب خاص 🛑عنه صلى الله عليه و آله : ما مِن صائمٍ يَحضُرُ قَوما يَطعَمُونَ إلّا سَبَّحَت أعضاؤهُ، وكانَت صَلاةُ الملائكةِ علَيهِ، وكانَت صَلاتُهُم استِغفارا . 🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ روزه دارى نيست كه بر عده اى در حال غذا خوردن وارد شود ، مگر اين كه اندامهايش تسبيح گويند و فرشتگان بر او درود فرستند و درود فرشتگان، آمرزش خواهى است . 📚:ثواب الأعمال ج1 ص 77 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
روزه ماه رمضان قبل از بعثت 🛑وَ رَوَی سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْمِنْقَرِیُّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ النَّخَعِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ لَمْ یَفْرِضِ اللَّهُ صِیَامَهُ عَلَی أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ قَبْلَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ قَالَ إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ صِیَامَ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ دُونَ الْأُمَمِ فَفَضَّلَ بِهِ هَذِهِ الْأُمَّةَ وَ جَعَلَ صِیَامَهُ فَرْضاً عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلَی أُمَّتِهِ.1 🔰 حفص بن غیاث نخعی گفت : از امام صادق " عليه السّلام " شنيدم که می فرمودند : خدا روزه ماه رمضان را بر هیچ یک از امتهای پیش از ما واجب نساخته است ، گفتم پس قول خدای عز و جل که فرمود: 《 ای کسانی که ایمان آورده اید ، روزه داشتن بر شما واجب شده است، همان طور که بر امت های پیش از شما واجب شده بود.》 چگونه توجیه می شود ؟ 🔸امام فرمودند: 《 همانا که خداوند روزه ماه رمضان را بر پیامبران واجب کرده بود .نه بر امتها، ولی این امت را بوسيله این وجوب برتری بخشید ، و روزه داشتن آن را هم بر رسول خدا واجب ساخت وهم بر امتش . 🕋يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيام‏ ُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون2 🔺ای مؤمنان روزه بر شما واجب شده است همانگونه که بر مومنین در قبل از شما واجب شده است . 👇نتیجه👇 👈گمان بر این بود که آیه شریفه دلالت می‌کند که در امت های گذشته هم وجوب صیام بوده است ولی با توجه به روایات شریف مشخص می شود که وجوب صیام به طور عام ( برهمه مردم ) بعداز بعثت پیامبر "صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم "صورت گرفته است. 👇سوال👇 پس تناقض بین آیه شریفه و روایت چگونه برطرف می شود؟ 👇جواب👇 منظور از مومنین در آیه شریفه در اصل مومنین خاص یعنی انبیاء هستند 🛑عن أبي عبد الله " علیه السلام" في قوله: 🕋《یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ‏》 قال: هي للمؤمنين خاصة3 🔰منظور از مومنین در آیه شریفه که در امت های پیشین روزه بر آنان واجب بوده است؛ مومنین خاص بودند(انبیاء) 📚:منابع 1:الفقیه/ج۲/ص۶۲ 2: 83 بقره 3؛تفسیر العیاشی ج ۱ ص ۷۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت خاص روزه داران عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى‌ ع مَا يَمْنَعُكَ مِنْ مُنَاجَاتِي فَقَالَ يَا رَبِّ أُجِلُّكَ عَنِ الْمُنَاجَاةِ لِخُلُوفِ‌[1] فَمِ الصَّائِمِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا مُوسَى لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدِي مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ. 🔰از امام صادق علیه السلام نقل شده است: خداوند به حضرت موسى وحى فرستادند كه چرا با من مناجات نمى كنى ؟ عرض كرد خدايا روزه دارم و در حال روزه دهان خيلى معطر نيست . خداوند فرموداى موسى بوى دهان روزه دار پيش خدا از مشك بالاتر است 📚: الکافی ج ۴ ص ۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 18.mp3
32.52M
جلسه هیجدهم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖دعائی ملائک برای روزه دارن 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَكَّلَ مَلَائِكَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِينَ وَ قَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ ع عَنْ رَبِّهِ أَنَّهُ قَالَ مَا أَمَرْتُ مَلَائِكَتِي بِالدُّعَاءِ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِي إِلَّا اسْتَجَبْتُ لَهُمْ فِيهِ. 🔰 پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود: به راستى كه خداوند عزّ و جلّ‌ فرشتگان خود را براى دعا به روزه‌داران گماشت. آن‌گاه فرمود: جبرئيل از جانب پروردگارش به من خبر داد كه او فرموده است: من فرشتگانم را براى كسى از خلقم مأمور نساخته‌ام مگر آن‌كه دعاى آنها را درباره او به اجابت رسانيده‌ام. 📚: الكافي ج‏4، ص: 64 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ثواب افطاری دادن 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ. 🔰ابو عبد اللَّه صادق (علیه السلام) گفت: اجر و پاداش كسى كه افطار مى‏دهد مانند اجر و پاداش روزه‏گيران است. 📚: الكافي ج‏4، ص: 68 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ثواب عجیب افطاری دادن 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: دَخَلَ سَدِيرٌ عَلَى أَبِي ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هَذِهِ فَقَالَ نَعَمْ فِدَاكَ أَبِي هَذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ فَقَالَ لَهُ-أَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هَذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَقَالَ لَهُ سَدِيرٌ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَا يَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ ذَلِكَ يَقُولُ لَا أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً فَقَالَ لَهُ بَلَى وَ عَشَرَةً فَقَالَ لَهُ أَبِي ع فَذَاكَ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ إِنَّ إِفْطَارَكَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ع. 🔰مسعده گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: سدير در ماه رمضان حضور پدرم عليه السّلام شرف‌ياب شد، پدرم فرمود: اى سدير! آيا مى‌دانى اين شب‌ها چه شب‌هايى هستند؟ گفت: آرى، فدايت شوم! شب‌هاى ماه رمضان است، نظر شما چيست‌؟ فرمود: آيا مى‌توانى در هر شبى از اين شب‌ها ده بنده از فرزندان اسماعيل عليه السّلام را آزاد كنى‌؟ سدير گفت: پدر و مادرم به فدايت! من اين قدر توان ندارم. پدرم پيوسته از شمار آن بندگان مى‌كاست تا به يك بنده رسيد، سدير در هر نوبت مى‌گفت: توانايى آن را ندارم. فرمود: مى‌توانى در هر شب يك مرد مسلمان را افطارى بدهى‌؟ گفت: چرا، ده نفر مى‌توانم افطارى دهم. آن‌گاه پدرم عليه السّلام به او فرمود: منظور من همين بود اى سدير! زيرا افطارى دادن تو به برادر مسلمانت با آزاد كردن بنده‌اى از فرزندان اسماعيل عليه السّلام برابر است. 📚:الكافي ج‏4، ص: 69 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام روضه مکشوف😭 با حال مناسب دیده بشه😭 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
فضیلت خاص جمعهِ ماه مبارک 🛑 عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ. 🔰جابر از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: فضیلت و برتری جمعه های ماه رمضان بر جمعه های سایر ماه های سال، همچون فضیلت و برتری ماه رمضان بر سایر ماه های سال می باشد. 📚كافي ج3ص 42 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️ 👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است ⏬ ‌ 🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️ 🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است . 💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند: َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب‏ 🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است . 👇نتیجه👇 ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور ✍:فدک الرافضی 📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi