➖همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ:
«فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً».
🔰أبو الحسن (علیه السلام) مىفرمود:
مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل سالهات.
👇نکته اول👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است.
لینک احادیث باب التقصیر
https://lib.eshia.ir/11005/2/72
👇نکته دوم👇
➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب: 👇
🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن
بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك.
🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم
📚: منابع
2: كافي ج3، ص: 186
3: مرآة العقول ج8، ص: 46
#امام_زمان
#حجاب
#فدک_الرافضی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جمع بندی
احادیث ارسالی در روز چهار شنبه و پنچ شنبه در موضوع معنای حقیقی خوف و رجاء در روایات بودند
و عرض کردیم که رجاء مطلق در تفکر شیعه ممنوع اشت.
https://eitaa.com/mirasehadisi/2307
⬅️ایضا عرض کردیم که طبق روایات: 👇
اولا: هیچ وقت نمیشود آنچنان که باید و شاید خداوند را عبادت کرد.
ثانیا: هر چقدر هم عبادات ما زیاد باشد باید همیشه خود را مقصر و کم کار در عبادت خدا بدانیم.
https://eitaa.com/mirasehadisi/2310
👈لذا است که اهل البیت علیهم السلام همیشه در دعاء و عبادت از همه بیشتر اهل تضرع بوده اند {چون هر چقدر معرفت به خدائی عز و جل پیدا میکردند احساس نیاز به خداوند عز و جل نیز بیشتر حس میشد همانطور که خداوند عز و جل فرمودند : يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ)
➖با توجه به مطالب این دو روز قصد داریم انشاءالله معنائ واقعی این حدیث شریف را طی چند پست با روایت مختلف را روشن کنیم انشاءالله👇
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر
🔰حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشگ بيايد اگر چه به قدر بال پشه باشد گناهانش آمرزيده شود و لو به اندازه روى درياها باشد.ِ
📚: كامل الزيارات، النص، ص: 103
✍: انشاءالله ادامه دارد
#امام_زمان
#حجاب
#فدک_الرافضی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت دوم
محکم و متشابه در احادیث
👈در بحث احادیث وارده از ائمه علیهم السلام هیچ وقت نباید با تک روایت دنبال اثبات گزاره دینی باشیم بلکه باید مجموع روایات را نگاه کنیم .
به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑ِ عَنْ أَبِي حَيُّونٍ مَوْلَى الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا1
🔰ابو حيّون از امام رضا عليه السّلام نقل كرده است كه حضرت فرمودند:
هر كس متشابهات قرآن را به محكمات آن ارجاع دهد، به راه راست هدايت شده است، سپس فرمودند: در اخبار ما نيز همانند قرآن محكم و متشابه وجود دارد، لذا متشابهات آن را به محكمات آن ارجاع دهيد و صرفا به دنبال متشابهات آن نرويد كه گمراه ميشويد.
توضیح مرحوم مجلسی علیه الرحمه در مورد محکم و متشابه در روایت👇
🛑انظروا إلى محكمات الأخبار التي لا تحتمل إلا وجها واحدا و ردوا المتشابهات التي تحتمل وجوها إليها بأن تعملوا بما يوافق تلك المحكمات من الوجوه2
🔰 در عمل به محکمات احادیث عمل کنید که فقط یک وجه دارند{ اطمینان خاطر نسبت به معنائی واقعی حدیث داریم} و متشبهاتی که وجوه مختلفی دارند را به محکمات رجوع بدهیم و به متشابهی عمل کنیم که موافق محکمات هستند.
👇نتیجه👇
پس همانظور که در آیات قرآن محکم و متشابه وجود دارد در روایت نیز محکم و متشابه وجود دارد و برای اینکه بخاطر عمل به متشابهات در ورطه گمراهی قرار نگیریم لاجرم باید متشابهات را حمل بر محکمات کنیم تا معنا و مقصود واقعی اهل البیت علیهم السلام روشن شود .
📚: منابع
1: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 290
2: بحار الأنوار ، ج2، ص: 185
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت سوم
اگر قرار باشد که ما باشیم و این یک روایت
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر 1
🔰حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشگ بيايد اگر چه به قدر بال پشه باشد گناهانش آمرزيده شود و لو به اندازه روى درياها باشد.ِ
👈چیزی که از دل این روایت خارج میشود اباحهی گری است { العیاذ بالله} بدین معنا شخصی که نه از منهیات الهی منعی دارند و نه از اوامر الهی اطاعتی دارد.
➖ به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ لِي: «يَا جَابِرُ، أَ يَكْتَفِي مَنْ يَنْتَحِلُ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ، وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ، وَ التَّخَشُّعِ، وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ، وَ الصَّوْمِ، وَ الصَّلَاةِ، وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ».
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهذِهِ الصِّفَةِ.
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ، لَاتَذْهَبَنَ بِكَ الْمَذَاهِبُ، حَسْبُالرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ، ثُمَّ لَايَكُونَ مَعَ ذلِكَ فَعَّالًا ؟! فَلَوْ قَالَ: إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ، فَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، ثُمَّ لَايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ، مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ، لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ، وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ، وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَّا بِالطَّاعَةِ، وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ، وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً، فَهُوَ لَنَا وَلِيٌ؛ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً، فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ؛ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَل2
🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا
و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.
جابر گويد عرضكردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.
اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد.
👇نتیجه👇
روایت کامل الزیارت که فرمودند هر کسی به اندازه بال مگسی ..... باید با توجه با مابقی احادیثی که به شدت امر به انجام واجبات و ترک محرمات کرده اند ترجمه شود و الا اگر به تنهائی ترجمه شود مصداق عمل به متشابهات می شود .
📚منابع:
1:كامل الزيارات، النص، ص: 103
2: كافي ج3، ص: 189
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت چهارم و آخر
عرض کردیم که شیعه واقعی کسی است که عمل به واجبات و ترک محرمات کند .
⬅️ولی اگر کسی اعقتادی به ولایت اهل البیت علیهم السلام نداشت اعمال عبادی وی چه حکمی دارد⁉️
1: 🛑عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُن وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْه 1
🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: بناى اسلام روى پنج چيز است؟ نماز و زكاة و حج و روزه و ولايت.
زراره گويد بحضرت عرضكردم: كداميك از اينها برتر است؟ فرمود: ولايت برتر است. زيرا ولايت كليد آنهاست و شخص والى دليل و راهنماى آنهاست (ائمه عليهم السّلام راهنماى نماز و زكاة و حج و روزه ميباشند و اين اعمال بدون راهنمائى آنها درست نيست).
2:🛑أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِه2
🔰امام باقر علیه السلام : همانا اگر مردى شبها را بعبادت بپا خيزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش بحج رود، و امر ولايت ولى خدا را نشناسد تا از او پيروى كند و تمام اعمالش با راهنمائى او باشد، براى او از ثواب خداى جل و عز حقى نيست
📚; منابع
1: الكافي ج2، ص: 18
2:الكافي ج2، ص: 19
👈حکم مستضعفین از مخالفین انشاءالله در پست بعدی👉
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکم مستضعفین از مخالفین چیست؟
قسمت اول
🛑َ أُولَئِكَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِه1
امام باقر علیه السلام فرمودند:
خدا نيكوكاران از ايشان را بفضل رحمت خود داخل بهشت كند.
👇شرح روایت👇
🛑أنه إشارة إلى المخالفين، و المراد بهم المستضعفون فإنهم مرجون لأمر الله، و لذا قال: بفضل رحمته في مقابلة قوله: ما كان له على الله حق، و الحاصل أن المؤمنين لهم على الله حق لوعده، و المستضعفون ليس لهم على الله حق لأنه لم يعدهم الثواب بل قال: إما يعذبهم و إما يتوب عليهم، فإن أدخلهم الجنة فبمحض فضله2
🔰علامه مجلسی علیه الرحمه: روایت اشاره به مخالفین دارد و مرا از ضمیر بهم مستضعفین هستند زیرا انان امیدوار به امر الهی هستند به خاطر همین در روایت شریف فرمودند: بفضل رحمت خدا وارد جنت می شوند در مقابل کسانی که با وجود اعمال عبادی، بخاطر قبول نداشتن ولایت ائمه علیهم السلام هیچ ثوابی نمیبرند.نتیجه: مومنین { کسانی که ولایت را قبول دارند} بخاطر وعده الهی حقی دارند ولی مستضعفین{ کسانی که مستضعف هستند ولی ولایت را قبول ندارند} هیچ ثوابی برای انان نیست که خداوند یا آنان را عذاب میکند یا اینکه آنان را مورد رحمت قرار میدهد و اگر وارد بهشت بکند بخاطر فضل الهی است نه بخاطر اعمال آنان .
📚منابع:
1:الكافي ج2، ص: 19
2:مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج7، ص: 108
👈ادامه دارد انشاءالله
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مستضعفین در اسلام
جایگاه و ویژگی های مستضعفین در برزخ و قیامت بر اساس آیات و روایات
🎤 آیت الله مظاهری
بر اساس آیات و روایات مستضعفین چه کسانی هستند؟ سرنوشت مستضعفين در برزخ و قيامت چگونه است؟
مستضعفين به چهار گروه تقسیم می شوند؟
1. کساني که کشش فکري لازم را ندارند و در روايات و مباحث فقهي، با نام ابله و سفيه از آنان ياد ميشود.
2. افرادي که کشش فکري آنها خوب است، امّا راهي براي هدايت ندارند.
3. کساني که در رنج و سختي دنيا به آمده و بزرگ شدهاند و در اثر مشقّت زندگي، هيچگاه به فکرشان خطور نميکند که به دنبال هدايت و رستگاري بروند.
4. افرادي هستند که دچار جهل مرکّبند.
ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید:👇
https://www.teribon.ir/archives/183986/
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖غیرت حضرت حمزه سلام الله علیه برای پیامبر صلی الله علیه و اله
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَيْنَا النَّبِيُّ ص فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ لَهُ جُدُدٌ فَأَلْقَى الْمُشْرِكُونَ عَلَيْهِ سَلَى نَاقَةٍ فَمَلَئُوا ثِيَابَهُ بِهَا فَدَخَلَهُ مِنْ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ فَذَهَبَ إِلَى أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ لَهُ يَا عَمِّ كَيْفَ تَرَى حَسَبِي فِيكُمْ فَقَالَ لَهُ وَ مَا ذَاكَ يَا ابْنَ أَخِي فَأَخْبَرَهُ الْخَبَرَ فَدَعَا أَبُو طَالِبٍ حَمْزَةَ وَ أَخَذَ السَّيْفَ وَ قَالَ لِحَمْزَةَ خُذِ السَّلَى ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَى الْقَوْمِ وَ النَّبِيُّ مَعَهُ فَأَتَى قُرَيْشاً وَ هُمْ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَلَمَّا رَأَوْهُ عَرَفُوا الشَّرَّ فِي وَجْهِهِ ثُمَّ قَالَ لِحَمْزَةَ أَمِرَّ السَّلى عَلَى سِبَالِهِمْ فَفَعَلَ ذَلِكَ حَتَّى أَتَى عَلَى آخِرِهِمْ ثُمَّ الْتَفَتَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا ابْنَ أَخِي هَذَا حَسَبُكَ فِينَا.
🔰امام صادق عليه السلام فرمود: در آن ميان كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله در مسجد الحرام بود و لباسهاى نو در برداشت، مشركين شكمبه شترى را بر او افكندند و لباسهايش را آلوده كردند، پيغمبر از اين عمل بقدرى ناراحت شد كه خدا داند،
آنگاه نزد ابو طالب آمد و
گفت: اى عمو! حسب مرا در ميان خود چگونه ميبينى؟
او گفت: مگر چه شده اى برادر زاده؟! حضرت گزارش داد، ابو طالب حمزه را طلبيد و خودش هم شمشير برگرفت و به حمزه گفت: شكمبه را بردار، سپس همراه پيغمبر بسوى آن قوم رفت تا نزد قريش رسيد، آنها گرد كعبه بودند، چون او را ديدند آثار خشم و بدى را در چهرهاش خواندند، آنگاه به حمزه گفت:
شكمبه را بر سبيل همه بمال، او چنين كرد، تا به نفر آخرشان هم ماليد.
سپس ابو طالب متوجه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله شد و گفت: برادر زاده؟ اينست حسب تو در ميان ما.
📚:الكافي ج1، ص: 449
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فضیلت حضرت حمزه علیه السلام
🛑عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِی ثَابِتٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ ؛
لَمْ يُدْخِلِ الْجَنَّةَ حَمِيَّةٌ غَيْرُ حَمِيَّةِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ، وَ ذَلِكَ حِينَ أَسْلَمَ غَضَباً لِلنَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم فِی حَدِيثِ السَّلَى الَّذِی أُلْقِیَ عَلَى النَّبِیِّ.
🔰إمام سجّاد علیه السّلام فرمود ؛
هیچ تعصّبی ، صاحب خود را داخل بهشت نکرد ، جز تعصّبِ حمزه بن عبدالمطلب ، آنگاه که شکمبهٔ شتری بوسیله مشرکین مکّه به سر و صورت مبارک پیامبر انداخته شد و حضرت حمزه علیه السّلام برای دفاع از آن حضرت و دفع شر دشمنان ، اسلام را پذیرفت.
📚:الکافی ۲ / ۳۰۸
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نحوه شهادت دردناک حضرت حمزه سلام الله علیه😔
🛑..... وَ کَانَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ یَحْمِلُ عَلَی الْقَوْمِ فَإِذَا رَأَوْهُ انْهَزَمُوا وَ لَمْ یَثْبُتْ لَهُ أَحَدٌ ، وَ کَانَتْ هِنْدٌ بِنْتُ عُتْبَةَ عَلَیْهَا اللَّعْنَةُ قَدْ أَعْطَتْ وَحْشِیّاً عَهْداً لَئِنْ قَتَلْتَ مُحَمَّداً أَوْ عَلِیّاً أَوْ حَمْزَةَ لَأَعْطَیْتُکَ رِضَاکَ ، وَ کَانَ وَحْشِیٌّ عَبْداً لِجُبَیْرِ بْنِ مُطْعِمٍ حَبَشِیّاً ، فَقَالَ وَحْشِیٌّ أَمَّا مُحَمَّدٌ فَلَا أَقْدِرُ عَلَیْهِ ، وَ أَمَّا عَلِیٌّ فَرَأَیْتُهُ رَجُلًا حَذِراً کَثِیرَ الإلْتِفَاتِ فَلَمْ أَطْمَعْ فِیهِ ، فَکَمَنْتُ لِحَمْزَةَ فَرَأَیْتُهُ یَهُدُّ النَّاسَ هَدّاً فَمَرَّ بِی فَوَطِئَ عَلَی جُرُفِ نَهَرٍ فَسَقَطَ فَأَخَذْتُ حَرْبَتِی فَهَزَزْتُهَا وَ رَمَیْتُهُ فَوَقَعَتْ فِی خَاصِرَتِهِ وَ خَرَجَتْ مِنْ مَثَانَتِهِ فَسَقَطَ ، فَأَتَیْتُهُ فَشَقَقْتُ بَطْنَهُ فَأَخَذْتُ کَبِدَهُ وَ جِئْتُ بِهَا إِلَی هِنْدٍ فَقُلْتُ لَهَا هَذِهِ کَبِدُ حَمْزَةَ. فَأَخَذَتْهَا فِی فَمِهَا فَلَاکَتْهَا فَجَعَلَهَا الله فِی فِیهَا مِثْلَ الدَّاغِصَةِ فَلَفَظَتْهَا وَ رَمَتْ بِهَا ، فَبَعَثَ الله مَلَکاً فَحَمَلَهُ وَ رَدَّهُ إِلَی مَوْضِعِهِ .....
فَجَاءَتْ إِلَیْهِ هِنْدٌ فَقَطَعَتْ مَذَاکِیرَهُ وَ قَطَعَتْ أُذُنَیْهِ وَ جَعَلَتْهُمَا خُرْصَیْنِ و شَدَّتْهُمَا فِی عُنُقِهَا وَ قَطَعَتْ یَدَیْهِ وَ رِجْلَیْهِ.
🔰در جنگ اُحُد ، جناب حمزه به هر طرف حمله ميكرد از مقابلش فرار میکردند و هیچکس را یارای مقاومت در برابر او نبود. هند دختر عُتْبَة به وحشی بن حرب وعده داده و گفت اگر محمّد ، یا علیّ و یا حمزه را بکُشی ، آنچه تو را خشنود سازد بتو خواهم داد. وحشی که بَرده ای بود حبشیّ و از آنِ جبیر بن مطعم میگوید دیدم حریف محمّد نمیشوم ، علیّ هم مردی است دوراندیش و بسیار مراقب ، در کشتن او هم نمیتوان طمع کرد. پس در کمین حمزه نشستم ، دیدم که حمزه بشدّت به مردم حمله میکند. از جلوی من رد شد و بر لبه نهری گام نهاد ، ولی بر زمین افتاد. نیزهام را برداشتم و آن را تکان دادم و پرتاب کردم. نیزهام به لگن خاصره اش خورد و آغشته به خون از مثانهاش بیرون آمد ، او بر زمین افتاد ، شکمش را شکافتم و جگرش را بیرون آوردم و آن را به هند داده و گفتم این جگر حمزه است. آن را در دهان خود گذاشت و جوید ، اما خداوند آن را در دهان او مانند استخوان زانو سفت گردانید. به ناچار ، آن را از دهان بیرون انداخت. خداوند فرشته ای را مأمور فرمود تا کبد را به بدن حمزه برگردانید .....
سپس هند بر سر جنازه حمزه رفت ........{ بدن مبارک را مثله کرد}
👈بعضی از قسمت ها رو به خاطر شدت دردناک بودن ترجمه نشد🌹
📚بحارالأنوار ۲۰ / ۵۵.
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑......قال امیرالمومنین علیه السلام : أَنَّ الْمَوْتَ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ الشَّرْبَةِ الْبَارِدَةِ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ مِنْ ذِي الْعَطَشِ الصَّدَى وَ لَقَدْ كُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ ص أَنَا وَ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّي عُبَيْدَةُ عَلَى أَمْرٍ وَفَيْنَا بِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَيْدَةُ وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِر
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
مرگ در نظر من به منزله شربت خنكى در يك روز بسيار گرم براى يك شخص تشنه است و من با خدا و رسولش و عمويم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمويم عبيده به چيزى پيمان بستهام كه ما همگى به خاطر خدا به آن وفادار بودهايم،{ جهاد در راه خدا} ياران من بر من پيشى گرفتند{ به شهادت رسیدند} و من پس از آنها بر اساس اراده خداوند زنده ماندهام و خداوند در باره ما اين آيه را نازل فرموده است: «و از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بستهاند صادقانه وفا كردند، پس برخى از آنان درگذشتند و برخى ديگر انتظار مىكشيدند و هرگز آن را تغيير ندادند» {احزاب آیه 23}حمزه و جعفر و عبيده، به خدا سوگند اى برادر يهودى، كه من انتظار مىكشم { منتظر شهادت هستم}
📚:الخصال، ج2، ص: 376
➖بهترین مردم چه کسی است❓
🛑مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ.
🔰امام سجاد علیه السلام:
هر که واجبات خدا را انجام دهد او بهترین مردم است.
📚الکافی، ج ۲، ص: ۸۱
#امام_زمان
#حجاب
#فدک_الرافضی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
Amali 22.mp3
19.56M
جلسه بیستم و دوم: از کلاس حدیث خوانی استاد #علیرضاهزار
موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نکته در مورد کتاب عوالم العلوم مرحوم بحرانی
در عکس بالا سند یک روایت است که در کتاب مرحوم بحرانی موجود است مرحوم بحرانی تقریبا متوفی قرن 12 است.
ولی در سند بالا از کتاب 《الجنه العاصمه 》نقل کرده است .
کتاب 《الجنه العاصمه 》اثر مرحوم میرجهانی است که متوفی سال ۱۴۱۳ق مطابق ۱۳۷۱ش.
👈 یعنی کتاب 《الجنه العالمصه》 تقریبا دویست سال بعد از کتاب عوالم العلوم نوشته شده است؟ 🤔
چطور یک این تناقض حل میشود❓
👇جواب👇
کتاب عوالم العلوم👈 توسط مؤسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشريف به بازار کتاب عرضه شده است که تحقیق کتاب توسط مرحوم ابطحی انجام شده که مرحوم ابطحی مستدرکی بر کتاب عوالم العلوم نگاشته است ولی متاسفانه ناشر بین متن مستدرک و متن اصلی کتاب عوام العلوم تفکیک نداده است.
لذا اکثر متن مستدرک رو با متن اصلی اشتباه میگیرن.
👇نتیجه👇
لذا سند 《الجنه العاصمه》 مربوط به مستدرک است نه متن اصلی عوالم العلوم
#امام_زمان
#حجاب
#رهپویان
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دیدن با چشم حقارت ممنوع❌
🛑لَا يَزْرَأَنَّ أَحَدُكُمْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَيُّهُمْ وَلِيُّ اللَّهِ.
🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم):
هیچکس از شما هیچ آدمی را به چشم حقارت ننگرد چون معلوم نیست کدامشان دوست خدایند.
📚: كنز الفوائد، ج1 ص 55
#امام_زمان
#حجاب
#رهپویان
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖صراط چیست⁉️
🛑عَنْ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَر، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) عَنْ الصِّرَاط؟
فَقَالَ: هُوَ الطَّرِيقُ إِلِى مَعْرِفَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ، وَهُمَا صِرَاطَانِ: صِرَاطٌ فِي الدُّنْيِا، وَصِرَاطٌ فِي الآخِرَةِ.
وَأَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِي فِي الدُّنْيِا فَهُوَ الإِمَامُ الْمُفْتَرَضُ الطَّاعَةُ، مَنْ عَرَفَهُ فِي الدُّنْيِا وَاقْتَدَى بِهُداه مَرَّ عَلَىَ الصِّرَاطِ الَّذِي هُوَ جَسْرُ جَهَنَّمِ فِي الآخِرِةِ، وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِي الدُّنْيَا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّرَاطِ فِي الآخِرَةِ، فَتَرَدَّى فِي نَارِ جَهَنَّم.
🔰مفضّل بن عمر گوید:
از امام صادق علیهالسّلام پرسیدم، صراط چیست؟
فرمودند: راهی بسوی شناختن خدای بزرگ است، و صراط دو گونه است:
۱- صراط در دنیا،
۲- صراط در آخرت،
اما صراط در دنیا همان امام است که فرمانبرداری از او واجب است، هر کس که در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را بکار بست، در آخرت از صراط که پلی است به روی جهنّم خواهد گذشت، و هرکس در اینجا امام خود را نشناخت، هنگام گذشتن از صراط آخرت گامش خواهد لغزید و در آتش دوزخ خواهد افتاد.
📚 معانی الأخبار، ص۳۲
#امام_زمان
#حجاب
#رهپویان
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فارسی صحبت کردن امام صادق علیه السلام ...
🛑 مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : دَخَلَ عَلَیْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاکَ لَانَفْهَمُ هَذَا الْکَلَامَ فَقَالَ علیه السلام : از باد آید بدَم بشود .
🔰محمّد بن احمد از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد:
گروهی از اهل خراسان خدمت ایشان رسیدند قبل از اینکه سؤال کنند فرمود : من جمع مالا من مهاوش اذهبه اللَّه فی نهابر. خراسانیان عرض کردند آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید (چون بزبان عربی آشنا نبودند) حضرت به زبان فارسی ایرانی فرمود «از باد آید بدَم بشود» یعنی مال دزدی خرج بدبختی میشود. همان مثل معروف باد آورده را بادش برد .
📚بصائر الدرجات ج ۷ باب ۱۱
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رعایت آداب سفره، بهصورت خانوادگی
🛑...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.»
🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«هیچ مردی نیست که خانوادهاش را جمع کند
و سفرهای مقابلش پهن کند
و در اول غذا خودش بسمالله بگوید
و خانوادهاش نیز بسمالله بگویند
و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند
و سفره را جمع کنند،
مگراینکه (او و خانوادهاش) آمرزیده خواهند شد.»
📚: الكافي، ج۶، ص۲۹۶
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سر سفره اینقدر دست دراز نکنید!
🛑...عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🍃«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ مِمَّا يَلِيهِ.»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«هرگاه یکی از شما (غذا) میخورد، باید از مقابل خودش (بردارد و) بخورد.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دراز کشیدن بعد از غذا
🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ:
«إِذَا أَكَلْتَ شَيْئاً فَاسْتَلْقِ عَلَى قَفَاكَ وَ ضَعْ رِجْلَكَ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى.»
🔰از امام رضا علیهالسلام نقل شده است:
«هرگاه چیزی خوردی، بر پشت خود دراز بکش و پای راستت را روی پای چپت بگذار.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۹
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.»
🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است:
ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک میکرد.
او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیهالسلام) شنیدهام که میفرمودند:
«در تمیز کردن استخوان، زیادهروی نکنید؛ زیرا جنها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانهتان چیزی میرود که بهتر از این (تهمانده استخوان) است.»
📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
Article.pdf
802.5K
📕مقاله
〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی"
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401
📝 چکیده:
بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبنعیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهشگران قرار گرفتهاست. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن عیسی عبارت نصربن صباح میباشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راهیافتهاست. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهرهگیری مستقیم وی از امام رضا علیهالسلام پیش آوردهاست. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشتکردهاند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبنعیسی بودهاست؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد.
در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینهها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهمالسلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شدهاست. گفتنیاست در این پژوهه به هدف برونرفت چالشهای موجود پیرامون رابطه روایی محمدبنعیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شدهاست. رهاورد این تلاش، خالیبودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیهالسلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دستخوش تردید قراردهد.
➖اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد...
🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.»
🔰از سماعة بن مهران نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفرهی) غذا نیز پهن شده است.
حضرت فرمودند:
«اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و میترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را بهجا آوری، اول نماز را بخوان.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فایده خوردن تهمانده سفره
🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ .
🔰معاوية بن وهب گويد:
خدمت امام صادق عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آنچه را كه از سفره افتاده بود برمىداشت و آن را مىخورد.
سپس به ما فرمود: اين كار، فقر را از بين مىبرد و فرزند را فراوان مىسازد.
📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰
#امام_زمان
#حجاب
#شهدا
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi