eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
246 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ أَرْبَعَةَ آلاَفِ مَلَكٍ عِنْدَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ رَئِيسُهُمْ مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ فَلاَ يَزُورُهُ زَائِرٌ إِلاَّ اِسْتَقْبَلُوهُ وَ لاَ يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إِلاَّ شَيَّعُوهُ وَ لاَ مَرِضَ إِلاَّ عَادُوهُ وَ لاَ يَمُوتُ إِلاَّ صَلَّوْا عَلَى جِنَازَتِهِ وَ اِسْتَغْفَرُوا لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ . 🔰ابان بن تغلب گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: كنار قبر و بارگاه امام حسين عليه السّلام چهار هزار فرشته ژوليده مو و غبارآلود وجود دارد، آنها تا روز قيامت بر آن حضرت گريه مى‌كنند. رئيس آنها فرشته‌اى است كه منصور ناميده مى‌شود. زائرى كه آن حضرت را زيارت مى‌كند به استقبال او مى‌روند و هركه آن حضرت را وداع مى‌كند او را مشايعت مى‌نمايند و اگر زائرى او را عيادت مى‌كنند و اگر زائرى بميرد به جنازه او نماز مى‌گزارند و پس از مرگش بر او استغفار مى‌كنند. 📚: الکافی ج۴ ص۵۸۱   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت پنجم دومین روایت مورد استناد مرحوم علامه مجلسی👇 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع‏ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع‏حَدَّثَ عَنْ أَشْيَاءَ تَكُونُ بَعْدَهُ إِلَى قِيَامِ الْقَائِمِ فَقَالَ الْحُسَيْنُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى يُطَهِّرُ اللَّهُ الْأَرْضَ مِنَ الظَّالِمِينَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ الْأَرْضَ مِنَ الظَّالِمِينَ حَتَّى يُسْفَكَ الدَّمُ الْحَرَامُ ثُمَّ ذَكَرَ أَمْرَ بَنِي أُمَيَّةَ وَ بَنِي الْعَبَّاسِ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ ثُمَّ قَالَ إِذَا قَامَ‏ الْقَائِمُ‏ بِخُرَاسَانَ وَ غَلَبَ عَلَى أَرْضِ كُوفَانَ وَ مُلْتَانَ وَ جَازَ جَزِيرَةَ بَنِي كَاوَانَ‏ وَ قَامَ مِنَّا قَائِمٌ بِجِيلَانَ‏ وَ أَجَابَتْهُ الْآبُرُ وَ الدَّيْلَمَانُ‏ وَ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي رَايَاتُ التُّرْكِ مُتَفَرِّقَاتٍ فِي الْأَقْطَارِ وَ الْجَنَبَاتِ‏ وَ كَانُوا بَيْنَ هَنَاتٍ وَ هَنَاتٍ‏ إِذَا خَرِبَتِ الْبَصْرَةُ وَ قَامَ أَمِيرُ الْإِمْرَةِ بِمِصْرَ فَحَكَى ع حِكَايَةً طَوِيلَةً ثُمَّ قَالَ إِذَا جُهِّزَتِ الْأُلُوفُ وَ صُفَّتِ الصُّفُوفُ وَ قَتَلَ الْكَبْشُ الْخَرُوفَ‏ هُنَاكَ يَقُومُ الْآخِرُ وَ يَثُورُ الثَّائِرُ وَ يَهْلِكُ الْكَافِرُ ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ الْمَأْمُولُ وَ الْإِمَامُ الْمَجْهُولُ لَهُ الشَّرَفُ وَ الْفَضْلُ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِكَ يَا حُسَيْنُ لَا ابْنَ مِثْلُهُ‏ يَظْهَرُ بَيْنَ الرُّكْنَيْنِ فِي ددَرِيسَيْنِ بَالِيَيْنِ‏ يَظْهَرُ عَلَى الثَّقَلَيْنِ وَ لَا يَتْرُكُ فِي الْأَرْضِ دَمَيْنِ‏ طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ‏ زَمَانَهُ وَ لَحِقَ أَوَانَهُ وَ شَهِدَ أَيَّامَهُ. 🔰ابراهيم بن عبيد اللَّه بن العلاء از طريق پدر خود از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏كند كه فرمود: «أمير المؤمنين عليه السّلام از چيزهائى سخن گفت كه پس از آن حضرت تا قيام قائم روى خواهد داد، پس حسين عليه السّلام عرض كرد: يا امير المؤمنين خداوند چه زمانى زمين را از وجود ستمكاران پاك خواهد كرد؟ امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: خداوند زمين را از ستمگران پاك نخواهد كرد تا آنكه خون محترمى ريخته شود- سپس جريان كار بني اميّه و بني عبّاس را طىّ حديث مفصّلى بيان فرمود- سپس فرمود: هنگامى كه قيام‏كننده در خراسان قيام كند و بر سرزمين كوفان و ملتان مسلّط شود و از جزيره بني كاوان بگذرد و قائمى از ما در گيلان بر پا خيزد و آبر و ديلمان‏] او را اجابت كنند و پرچمهاى تركان كه در گوشه و كنار پراكنده است. براى فرزندان من ظاهر گردد و آنان در اين گيرودارها (يا اندكى) به سر برند، هنگامى كه بصره ويران گردد، و امير اميران در مصر قيام كند- پس آن حضرت حكايت درازى را نقل فرمود- سپس فرمود: هنگامى كه هزاران هزار نفر آماده شوند و صفها آرايش يابد، و گوسفند نر كشته شود آنجاست كه آخرين به پا خيزد، و فتنه‏انگيز آشوب به پا كند، و كافر نابود گردد، سپس قائمى كه در آرزويش هستند قيام كند كه امام‏ ناشناخته است، داراى شرف و فضيلت است و او از فرزندان تو است اى حسين كه هيچ فرزندى چون او نيست، ميان دو ركن آشكار گردد، در دو جامه پوسيده و كهنه بر جنّ و انس پيروز شود و در زمين جايى را بدون كشت و زرع (بيهوده و عاطل و بى‏ثمر) رها نكند، خوشا به حال كسى كه زمان او را درك كند و به دوره او برسد و روزگار او را مشاهده نمايد». 👇توضیحات علامه مجلسی👇 ظاهر است که خروج کننده خراسان اشاره است به امرای ترکان_مثل چنگیزخان و هلاکوخان_ و خروج کننده در گیلان اشاره است به شاه دین پناه، رضوان مکان، شاه اسماعیل_ حشره الله مع الائمه االطاهرین_ ...... چون حدیث را اختصار کرده بعضی از وقایع بعد افتاده است اما بشارت به تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان علیه الصلاه و السلام و اتصال این دولت دین پرور به دولت حق امام البشر از آخر حدیث ظاهر است .2 📚 منابع: 1:الغيبة للنعماني ص: 274 2:کتاب رجعت ص 57؛ تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
36.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت حجاب در عصر پیامبر(صلی الله علیه و اله) 1: آیا حجاب در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) اختیاری بود یا اجباری؟ 2: مواجهه پیامبر(صلی الله علیه و آله) با بدحجابی چگونه بود؟ برنامه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امر به حجاب در روایات 🛑حَتَّى هَجَمَ عَلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص وَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ فِي أَفْنِيَتِهِمْ عَلَى أَبْوَابِ دُورِهِمْ وَ خَرَجَ الرِّجَالُ إِلَيْهِ يَلُوذُونَ بِهِ وَ يَثُوبُونَ إِلَيْهِ‏ وَ النِّسَاءُ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ قَدْ خَدَشْنَ الْوُجُوهَ وَ نَشَرْنَ الشُّعُورَ وَ جَزَزْنَ النَّوَاصِيَ وَ خَرَقْنَ الْجُيُوبَ وَ حَزَمْنَ الْبُطُونَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَ‏ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُن‏ 🔰در جنگ احد وقتی خبر شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله شایعه شد : تا اينكه پيامبر بر آنها درآمد و زنان انصار در حياط خانه‏هايشان پشت درها چشم به راه بودند و مردانشان از خانه‏ها بيرون ريخته گرد آن حضرت مى‏گشتند و از گريختن خويش پوزش مى‏طلبيدند و زنان، يعنى زنان انصار چهره خويش مى‏خراشيدند و موى پريشان مى‏كردند و تارك بريده و گريبان چاك زده و در برابر پيامبر كمرها را بسته، و چون چشم آنها به پيامبر افتاد پيامبر آنها را دلدارى داد و به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانه‏هاى خود بروند 📚:الكافي ج‏8، ص: 322 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت ششم...... عرض کردیم که مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه و الرضوان دو حدیث با موضوع دولت آخرزمانی را در کتاب رجعت خویش بر دولت صفویه انطباق دادند ما فقط در بیان گزارش این موضوع بودیم بدور از ارزیابی موضوع. 👇نقد ادله👇 یکی از کسانی که هم دوره با علامه مجلسی رحمه الله علیه بودند شخصی بود به نام میرلوحی ملقب به مطهر بود که کتابی دارند به نام: کفایه المهتدی که در این کتاب جواب مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه را دادند ولی به خاطر زبان تند میرلوحی نسبت به علامه مجلسی علیه الرحمه، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته بود لذا جواب های ایشان به مرحوم علامه با اینکه جواب‌های مناسبی بودند ولی به حاشیه رفتند 👇 آقای رسول جعفریان👇 در اینجا باید تاکید کرد که بزرگی و عظمت علامه مجلسی از کتاب عظیم بحار و دیگر آثار روشن استو طبیعی است که طعنه‌های تند میرلوحی بر اساس دشمنی‌های است که میان آنان پدید آمده بود، با این حال برخی از انتقادات میرلوحی درباره این حدیث درست و به جا می‌نماید 📚: نظریه اتصال دولت صفویه با دولت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ص 36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی.pdf
535.7K
مقاله بخوانیم موضوع: وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی چکیده ارائۀ تصویری مستند از تاریخ اجتماعی عصر نبوی در سایه بررسی روایات و گزارش‎های تاریخی و گاه ردیابی کُدهایی که از مدلول‎های فرعی و −نه اصلی− این روایات و گزارش‎ها استخراج می‎شود، امکان‎پذیر است. حجاب شرعی به‎عنوان یکی از احکام دین اسلام با توجه به بروز و ظهور اجتماعی از مقولۀ تاریخ اجتماعی است و افزون بر آیات و روایات و داده‎های فقهی می‎توان از گزارش‎های تاریخی استفاده کرد. در نوشتار حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و براساس مستندات تاریخی با محوریت پوشش زنان عصر نزول، وضعیت حجاب در عصر نبوی تبیین می‎شود. براساس یافته‎های این تحقیق، مستنداتِ تاریخیِ بیانگر پوشش زنان در عصر نبوی را می‎توان در دو بخش پیش و پس از نزول آیات حجاب پژوهید. پیش از نزول آیات حجاب، پوشیدگی زنان به‌مقتضای فرهنگ قومی و قبیله‌ای و التزام به ادیان و آیین‎های پیش از اسلام و شاید گرایش فطری به پوشیدگی است و پس از نزول آیات حجاب، این التزامات فرهنگی قومی و قبیله‎ای جای خود را به الزام اطاعت از قوانین شریعت داد و نوع مواجهۀ پیامبرn با پوشیدگی زنان به اهمیت اجرای این حکم افزود. آنچه مسلم است نادرستی تعمیم نوع و میزان حجاب، اعم از حجاب حداقلی و حداکثری، به‎طور یکسان به تمام مناطق شبه‎جزیره است؛ زیرا نظام قبیله‌ای به سبب تنوع فرهنگی، رفتار یکسان اجتماعی را برنمی‎تابد و تنها می‎توان اثبات کرد که اصلِ پوشیدگی پیش از نزول آیات حجاب وجود داشته است و پس از آن به‎عنوان حکم شرعی ضابطه‎مند و برجسته‎تر شد. @mirasehadisi
آخر مهربانی و لطافت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ 🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند. اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند: چرا نماز را سریع تمام کردید؟ پیامبر(ص) فرمودند: مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟ نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند. 📚: الکافی،۶، ص۴۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بعضی‌ها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار می‌شوند❓ و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی می‌روند❓ 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.» 🔰امام صادق" علیه‌السلام "فرمودند: «اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: <بگو هرکس براساس شا‌کله اش عمل می کند .> الاسراء/۸۴ 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یک نکته در مورد روایت قبلی یکی از راه های پی بردن به معنای روایت اینه که ببینیم علماء گذاشته، روایت مد نظر را در چه بابی استفاده کرده‌اند. بنده در چندتا از کتب حدیثی این روایت را پیگیری کردم👇 1: وسائل الشیعه مرحوم شیخ حر بَابُ اسْتِحْبَابِ نِيَّةِ الْخَيْرِ وَ الْعَزْمِ عَلَيْه1: 🔺مستحب بودن نتیت خیر داشتن و عزم بر نیت خیر. 2: المحاسن مرحوم برقی كتاب العلل2‏: 🔺کتاب علت ها یعنی احادیثی که علت مساپل را بیان می‌کند ۳: علل الشرائع مرحوم صدوق باب العلة التي من أجلها يخلد من يخلد في الجنة و يخلد من يخلد في النار3 🔺باب علتی که به خاطر اون خلود در بهشت و خلود در جهنم پیدا می‌کند 4: مرحوم مجلسی در بحار الانوار این روایت را در دو باب با دوعنوان مختلف استفاده کرده است الف: ذبح الموت بين الجنة و النار و الخلود فيهما و علته‏4 🔺ذبح کردن موت بین بهشت و جهنم و خلود در بهشت و جهم و علت این خلود ب: النية و شرائطها و مراتبها و كمالها و ثوابها و أن قبول العمل نادر5 🔺در باره نيت و شرائط آن و مراتب و درجات آن و ارزش و ثواب آن و اينكه عمل قبول شده بسيار كم و نادر است‏. 👈این مدل کاری که بنده انجام دادم چگونگی فهم و برداشت قدماء از احادیث را به ما نشان می‌دهند 📚منابع: 1:وسائل الشيعة ج‏1ص49 ‏2: المحاسن ج‏2ص299 3: علل الشرائع ج2ص523 4: بحار الأنوار ج‏8ص341 5: بحار الأنوارج‏67، ص185 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند. 🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند. چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است حالا سوال اینجاست❓ ➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓ ➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓ جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi