eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
77 عکس
222 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری و لطمه زنی مسیحیان در عزاء امام حسین علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بنیانگذاران ظلم بر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین 🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم‌❓ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد. 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السّلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ ، وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ. 🔰إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛ هر کس از شیعیان ما ، زیارت کند قبر سیّدالشّهداء علیه السلام را ، به وطنش باز نمیگردد إلّا آنکه تمامی گناهانش بخشیده میشود ، و برای او بخاطر هر قدمی که خودش یا مَرْکبش برداشته هزار حسنة ، و پاک شدن هزار سیّئة ، و بالا رفتن هزار درجه میباشد. 📚بحارالأنوار ۱۰۱ / ۲۵ ، حدیث ۲۶ ، عن کامل الزیارات. ♻️ کانال علم الحدیث @mirasehadisi
زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑 عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِالله علیه السّلام مَا لِمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السلام؟ قَالَ کَمَنْ زَارَ الله فِی عَرْشِهِ. قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْکُمْ؟ قَالَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ. 🔰 زید شحّام میگوید از إمام صادق علیه السّلام سؤال کردم چه ثوابی است برای کسی که زیارت کند حسین سلام الله علیه را؟ حضرتش فرمود به منزله کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده. پرسیدم چه ثوابی است برای کسی که یکی از شما را زیارت کند؟ فرمود همانند کسی است که رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را زیارت کرده.  📚"بحارالأنوار ۱۰۰ / ۱۱۹ ، حدیث ۱۵ ، عن کامل الزیارات . بیان ؛ أی عَبَدَ اللهَ هناك أو لاقی الأنبیاءَ و الأوصیاءَ هناك ، فإنّ زیارتَهم کَزِیارةِ الله أوْ یَحْصُلُ لَهُ مرتبة مِن القُرْب کَمَنْ صَعَدَ عرشَ مَلِکٍ و زارَهُ. بحارالأنوار ۱۰۰ / ۶۹. ♻️ کانال علم الحدیث @mirasehadisi
با دست خود دفع بلا کنید 🛑 أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي‌ أُصِبْتُ‌ بِابْنَيْنِ‌ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْ‌ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ. 🔰راوی (مُحَمَّدِبْنِ‏ عُمَرِبْنِ‏ يَزِيد) گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است. امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد. راوی می‌گوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است. 📚 الکافی، ج4، ص4. ♻️ کانال علم الحدیث @mirasehadisi
زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑 عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السّلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ ، وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ. 🔰 إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛ هر کس از شیعیان ما ، زیارت کند قبر سیّدالشّهداء علیه السلام را ، به وطنش باز نمیگردد إلّا آنکه تمامی گناهانش بخشیده میشود ، و برای او بخاطر هر قدمی که خودش یا مَرْکبش برداشته هزار حسنة ، و پاک شدن هزار سیّئة ، و بالا رفتن هزار درجه میباشد. 📚:بحارالأنوار ۱۰۱ / ۲۵ ، حدیث ۲۶ ، عن کامل الزیارات. ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑 عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ، قَالَ لِی ؛ یَا مُعَاوِیَةُ لَا تَدَعْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام لِخَوْفٍ ، فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهُ رَأَی مِنَ الْحَسْرَةِ مَا یَتَمَنَّی أَنَّ قَبْرَهُ کَانَ عِنْدَهُ ، أَ مَا تُحِبُّ أَنْ یَرَی الله شَخْصَکَ وَ سَوَادَکَ فِیمَنْ یَدْعُو لَهُ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام؟ 📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۹ ، حدیث ۳۱ ، عن کامل الزیارات / باب ۴۰ ، حدیث ۱ و ۳ . باب ۴۵ ، حدیث ۳. علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ بیانٌ ؛ لعلّ هذا الخبرَ بتلک الأسانید الجمّة محمولٌ عَلی خوفٍ ضعیفٍ یکون مَعَ ظَنّ السّلامة أو عَلی خوفِ فواتِ العزّةِ و الجاهِ و ذهابِ المالِ ، لا تلفِ النفس و العِرْض ، لعموماتِ التقیّة و النهیِ عَنْ إلقاءِ النَّفْس إلی التهلکة و الله یعلم. 📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۰. همچنین علامه محمد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ از بسیاری از أحادیث ظاهر میشود که تقیّه و خوف عذر نمیشود در ترک زیارت آن حضرت. و این خلافِ مشهور میان علماء و منافی عموم أحادیث تقیّه است. و دور نیست که مراد این باشد که خوفهای سهل که مبتنی بر احتمالات بعیده باشد ، یا خوف فوت منافع دنیویه ، یا فوت مالی ، یا ضرر سهل ، از خفّتی و اهانتی ، اینها را مانع نباید کرد. والله یعلم. 📚 تحفة الزائر /۲۲۲ ، باب ۵ ، فصل ۱. ♻️ کانال علم الحدیث @mirasehadisi
زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🛑 إِلَیْکَ عَلَی مَشَقَّةٍ. فَقَالَ لِی لَا تَشْکُ رَبَّکَ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی فَکَانَ مِنْ قَوْلِهِ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی أَشَدَّ عَلَیَّ مِنْ قَوْلِهِ لَا تَشْکُ رَبَّکَ. قُلْتُ وَ مَنْ أَعْظَمُ عَلَیَّ حَقّاً مِنْکَ؟ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ، أَلَّا أَتَیْتَ الْحُسَیْنَ فَدَعَوْتَ الله عِنْدَهُ وَ شَکَوْتَ إِلَیْهِ حَوَائِجَکَ؟ 📚 بحارالأنوار ۴۶ / ۹۸ ، حدیث۷ ، عن کامل الزیارات / باب ۶۹ ، حدیث ۸. 🔰علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ به سند معتبر منقول است که عبدالله بن أبی یعفور به خدمت حضرت صادق علیه السّلام رفت و گفت شوق خدمت شما مرا باعث شده که مشقّت بسیار کشیدم تا به ملازمت رسیدم. حضرت فرمود که شکایت مکن از پروردگار خود ، چرا نرفتی نزد کسی که حقّش بر تو زیاده از حق من است؟ گفت کیست آن که حقش بر من از شما بیشتر است؟ فرمود ، حسین بن علیّ صلوات الله علیه ، چرا نرفتی به حایر آن حضرت که خدا را دعا کنی نزد او و به سوی او شکایت کنی حاجتهای خود را ؟ 📚 تحفة الزائر / ۲۴۲ ، باب ۵ ، فصل ۴. ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
لعن کردن بنی امیه بعد از نماز 🛑عَنِ اَلْمُنَخَّلِ بْنِ جَمِيلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا اِنْحَرَفْتَ عَنْ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ تَنْحَرِفْ إِلاَّ بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » . 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن. 📚تهذيب الأحكام، ج۲، ص۳۲۱ ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
فریب فیلم بازی کردن عده ای را نخوریم بلکه مطیع اهل البیت علیهم السلام باشیم❌ راوی از حضرت علیه السلام پرسید: 🔻قَالَ قُلْتُ إِنَّ قَوْماً إِذَا ذَکَرُوا شَیْئاً مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ حُدِّثُوا بِهِ صَعِقَ أَحَدُهُمْ حَتَّی یُرَی أَنَّ أَحَدَهُمْ لَوْ قُطِعَتْ یَدَاهُ أَوْ رِجْلَاهُ لَمْ یَشْعُرْ بِذَلِکَ فَقَالَ: سُبْحَانَ اللّه ذَاکَ مِنَ الشَّیْطَانِ مَا بِهَذَا نُعِتُوا إِنَّمَا هُوَ اللِّینُ وَ الرِّقَّة وَ الدَّمْعَة وَ الْوَجَلُ. جابر نقل می‏کند که به حضرت باقر(علیه السلام) عرض کردم: مردمی هستند که چون آیه‏‌ای از قرآن را به یاد آورند و یا برای آنان خوانده شود، فریاد زده و بی‏هوش می‏‌شوند حتی دیده شده است که اگر دست‏ها یا پاهایشان را قطع کنند متوجه نمی‌شوند. حضرت از تعجب فرمودند: سبحان اللّه! این کار شیطان است؛(مومنین) به چنین چیزی توصیف نشده‏‌اند، و همانا تأثر از قرآن به نرم شدن دل و رقت قلب و اشک ریختن و ترس است. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 617 📍بنابر آیات و روایات، رفتارهای عجیب و غریب و جنون آمیز و سکرگونه از جانب شیطان و اولیاء او صورت می گیرد, اما مومنین و صالحین همواره در خضوع و خشوع و آرامی و نرمی و رقت مشی می‌کنند. 📖 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون. {سوره انفال/۲} @mirasehadisi
➖وقتی به یاد سیدالشهداء می‌افتیم، چه بگوییم❓ 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. 🔷یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: 🔹فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
⬛ اربعین حسینی⬛ ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان علیه السلام و سلام به اعضای خوب و همیشگی کانال علم الحدیث بابت تاخیر در روند پیام های حدیثی چند روز اخیر از محضر همه ی عزیزان عذر خواهم طی این ایام نائب الزیاره همه اعضای کانال و الحمدلله توفیق خادمی حرم مطهر امیرالمومنین علیه السلام را داشتیم ان شاء الله کانال از این پس همچنان مثل سابق به فعالیت حدیثی خود ادامه می دهد . ✍: عیسوند
DAB-05-17-ThaqalainSite (1).pdf
722.7K
مقاله بخوانیم تحقیقی درباره اربعین حسینی از محمدتقی سبحانی نیا چکیده مسئله اربعین سیدالشهدا (ع) و این‌که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته‌اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نائل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، ازجمله مسائلى است که از دیرباز صاحب‌نظران درباره آن اختلاف‌نظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کرده‌اند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابل‌اعتماد بر مسئله اربعین سیدالشهدا (ع) تبیین خواهیم نمود. هم‌چنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریباً ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین (ع) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان می‌شمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانسته‌ایم. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی رسیدن کاروان اسراء به کربلا😭 🛑قَالَ اَلرَّاوِي: وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِيَالُهُ مِنَ اَلشَّامِ وَ بَلَغُوا اَلْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِيلِ مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِيقِ كَرْبَلاَءَ فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ اَلْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ جَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ رِجَالاً مِنْ آلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلاَقَوْا بِالْبُكَاءِ وَ اَلْحُزْنِ وَ اَللَّطْمِ وَ أَقَامُوا اَلْمَآتِمَ اَلْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ وَ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِمْ نِسَاءُ ذَلِكَ اَلسَّوَادِ فَأَقَامُوا عَلَى ذَلِكَ أَيَّاماً 🔰چون خانواده‌ی امام حسین (علیه السلام) از شام برگشته به عراق رسیدند، به راهنما گفتند: مارا از راه کربلا ببر. وقتی به محلّ شهادت امام رسیدند. جابر بن عبدالله انصاری و جمعی از بنی هاشم و مردانی از خاندان پیامبر را دیدند که برای زیارت قبر حسین (علیه السلام) وارد شده‌اند. همزمان به هم رسیدند و با اشک و ناله و شیون با یکدیگر روبرو شدند. عزایی جگرسوز برپا داشتند. زنان آن ناحیه هم گرد آمدند و چند روز ماتم برپا داشتند. 📚:اللهوف ج۱ ص۱۹۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین قسمت اول 🛑قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنِ اَلْأَعْمَشِ عَنْ عَطِيَّةَ اَلْعَوْفِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ زَائِرَيْنِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا وَرَدْنَا كَرْبَلاَءَ دَنَا جَابِرٌ مِنْ شَاطِئِ اَلْفُرَاتِ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ اِتَّزَرَ بِإِزَارٍ وَ اِرْتَدَى بِآخَرَ ثُمَّ فَتَحَ صُرَّةً فِيهَا سُعْدٌ فَنَثَرَهَا عَلَى بَدَنِهِ ثُمَّ لَمْ يَخْطُ خُطْوَةً إِلاَّ ذَكَرَ اَللَّهَ تَعَالَى حَتَّى إِذَا دَنَا مِنَ اَلْقَبْرِ قَالَ أَلْمِسْنِيهِ فَأَلْمَسْتُهُ فَخَرَّ عَلَى اَلْقَبْرِ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَرَشَشْتُ عَلَيْهِ شَيْئاً مِنَ اَلْمَاءِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ يَا حُسَيْنُ ثَلاَثاً ثُمَّ قَالَ حَبِيبٌ لاَ يُجِيبُ حَبِيبَهُ ثُمَّ قَالَ وَ أَنَّى لَكَ بِالْجَوَابِ وَ قَدْ شُحِطَتْ أَوْدَاجُكَ عَلَى أَثْبَاجِكَ وَ فُرِّقَ بَيْنَ بَدَنِكَ وَ رَأْسِكَ فَأَشْهَدُ أَنَّكَ اِبْنُ خَاتِمِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اِبْنُ حَلِيفِ اَلتَّقْوَى وَ سَلِيلُ اَلْهُدَى وَ خَامِسُ أَصْحَابِ اَلْكِسَاءِ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلنُّقَبَاءِ وَ اِبْنُ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ وَ مَا لَكَ لاَ تَكُونُ هَكَذَا وَ قَدْ غَذَّتْكَ كَفُّ سَيِّدِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ رُبِّيتَ فِي حَجْرِ اَلْمُتَّقِينَ وَ رَضَعْتَ مِنْ ثَدْيِ اَلْإِيمَانِ وَ فُطِمْتَ بِالْإِسْلاَمِ فَطِبْتَ حَيّاً وَ طِبْتَ مَيِّتاً غَيْرَ أَنَّ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ طَيِّبَةٍ لِفِرَاقِكَ وَ لاَ شَاكَّةٍ فِي اَلْخِيَرَةِ لَكَ فَعَلَيْكَ سَلاَمُ اَللَّهِ وَ رِضْوَانُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ أَخُوكَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا  🔰عطیه گفت: ما بیرون رفتیم با جابر بن عبد اللّه انصارى به جهت زیارت قبر حضرت حسین علیه السّلام، پس زمانى که به کربلا وارد شدیم جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، پس جامه را لُنگ خود کرد و جامه دیگر را بر دوش افکند، پس گشود بسته‏اى را که در آن سعد بود و بپاشید از آن بر بدن خود، پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذکر خدا تا نزدیک قبر رسید. مرا گفت که: دست مرا بر قبر گذار. من دست وى را بر قبر گذاشتم، چون دستش به قبر رسید بیهوش بر روى قبر افتاد پس آبى بر وى پاشیدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: یا حسین، پس گفت: حبیب لا یجیب حبیبه!؟  آیا دوست جواب نمی دهد دوست خود را؟ پس گفت: کجا توانى جواب دهى و حال آن که در گذشته از جاى خود رگهاى گردن تو، و آویخته شده بر پشت و شانه تو، و جدایى افتاده ما بین سر و تن تو. پس شهادت می دهم که: تو می باشى فرزند خیر النّبیّین، و پسر سیّد المؤمنین، و فرزند هم سوگند تقوى و سلیل هدى و خامس اصحاب کساء، و پسر سیّد النّقباء، و فرزند فاطمه علیها السّلام سیّده زن‏ها. و چگونه چنین نباشى و حال آن که پرورش داده تو را پنجه سیّد المرسلین و پروریده شدى در کنار متقین، و شیر خوردى از پستان ایمان، و بریده شدى از شیر به اسلام، و پاکیزه بودى در حیات و ممات، همانا دل‏هاى مؤمنین خوش نیست به جهت فراق تو و حال آن که شکّى ندارد در نیکویى حال تو، پس بر تو باد سلام خدا و خشنودى او، و همانا شهادت مى‏دهم که تو گذشتى بر آنچه گذشت بر آن برادر تو یحیى بن زکریّا. 📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین قسمت دوم و آخر 🛑ثُمَّ جَالَ بَصَرَهُ حَوْلَ اَلْقَبْرِ وَ قَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيَّتُهَا اَلْأَرْوَاحُ اَلَّتِي حَلَّتْ بِفِنَاءِ اَلْحُسَيْنِ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ اَلصَّلاَةَ وَ آتَيْتُمُ اَلزَّكَاةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمُ اَلْمُلْحِدِينَ وَ عَبَدْتُمُ اَللَّهَ حَتَّى أَتَاكُمُ اَلْيَقِينُ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَقَدْ شَارَكْنَاكُمْ فِيمَا دَخَلْتُمْ فِيهِ قَالَ عَطِيَّةُ فَقُلْتُ لَهُ يَا جَابِرُ كَيْفَ وَ لَمْ نَهْبِطْ وَادِياً وَ لَمْ نَعْلُ جَبَلاً وَ لَمْ نَضْرِبْ بِسَيْفٍ وَ اَلْقَوْمُ قَدْ فُرِّقَ بَيْنَ رُءُوسِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ وَ أُوتِمَتْ أَوْلاَدُهُمْ وَ أَرْمَلَتْ أَزْوَاجُهُمْ؟ فَقَالَ يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً أَنَّ نِيَّتِي وَ نِيَّةَ أَصْحَابِي عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابُهُ خُذْنِي نَحْوَ أَبْيَاتِ كُوفَانَ فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ اَلطَّرِيقِ قَالَ يَا عَطِيَّةَ هَلْ أُوصِيكَ وَ مَا أَظُنُّ أَنَّنِي بَعْدَ هَذِهِ اَلسَّفْرَةِ مُلاَقِيكَ أَحْبِبْ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ مَا أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً وَ اُرْفُقْ بِمُحِبِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهُ إِنْ تَزِلَّ لَهُ قَدَمٌ بِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ ثَبَتَتْ لَهُ أُخْرَى بِمَحَبَّتِهِمْ فَإِنَّ مُحِبَّهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مُبْغِضَهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلنَّارِ . 🔰پس جابر گردانید چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد بدین طریق: السّلام علیکم أیّتها الارواح الّتى حلّت بفنائک قبر الحسین علیه السّلام، و اناخت برحله، اشهد انّکم اقمتم الصّلاه، و آتیتم الزّکاه، و امرتم بالمعروف، و نهیتم عن المنکر، و جاهدتم الملحدین، و عبدتم اللّه حتى اتاکم الیقین. پس گفت: سوگند به آن که برانگیخت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به نبوّت حقّه که ما شرکت کردیم شما را در آنچه داخل شدید در آن. عطیّه گفت، به جابر گفتم: چگونه ما با ایشان شرکت کردیم و حال آن که فرود نیامدیم ما وادیى را، و بالا نرفتیم کوهى را، و شمشیرى نزدیم و امّا این گروه پس جدایى افتاده ما بین سر و بدنشان و اولادشان یتیم و زنانشان بیوه گشته؟ جابر گفت: اى عطیّه! شنیدم، از حبیب خود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که مى‏فرمود: هر که دوست دارد گروهى را، با ایشان محشور شود. و هر که دوست داشته باشد عمل قومى را شریک شود در عمل ایشان، پس قسم به خداوندى که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به راستى برانگیخته که نیّت من و اصحابم بر آن چیزى است که گذشته بر او حضرت حسین علیه السّلام و یاورانش. پس جابر گفت: ببرید مرا به سوى خانه‏هاى کوفه. پس چون پاره‏اى راه رفتیم به من گفت: اى عطیّه! آیا وصیّت کنم تو را و گمان ندارم که برخورم تو را پس از این سفر، و آن وصیّت این است که دوست دار دوست آل محمّد را مادامى‏که ایشان را دوست دارد، و دشمن دار دشمن آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را تا چندى که دشمن است با ایشان اگر چه روزه‏دار و نمازگزار باشند، و مدارا کن با دوست آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اگر چه بلغزد از ایشان پایى از بسیارى گناهان و استوار و ثابت بماند پاى دیگر ایشان از راه دوستى ایشان، همانا دوست ایشان بازگشت نماید به بهشت و دشمن ایشان بازگردد به دوزخ.    📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
برای جاماندگان اربعین 🛑و من كلام له عليه‌السلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليه‌السلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ. 🔰از سخنان امیرالمومنین علیه‌السلام است: «به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مى‌ديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بى‌شك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مى‌دهد. 📚:نهج‌البلاغه، خطبه۱۲. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اطاعت محض از حاکم ستمگر در منابع مخالفین 🛑عن ابی سَلَّامٍ قال قال حُذَیْفَةُ بن الْیَمَانِ قلت یا رَسُولَ اللَّهِ اِنَّا کنا بِشَرٍّ فَجَاءَ الله بِخَیْرٍ فَنَحْنُ فیه فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ قال نعم قلت هل وَرَاءَ ذلک الشَّرِّ خَیْرٌ قال نعم قلت فَهَلْ وَرَاءَ ذلک الْخَیْرِ شَرٌّ قال نعم قلت کَیْفَ قال یَکُونُ بَعْدِی اَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ اِنْسٍ قال قلت کَیْفَ اَصْنَعُ یا رَسُولَ اللَّهِ ان اَدْرَکْتُ ذلک قال تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْاَمِیرِ وَاِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَاُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَاَطِعْ.» 🔰حذیفه بن یمان می‌گوید: به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عرض کردم ما در راه شر (و گمراهی جاهلیت) بودیم خداوند برای ما خیر (و نیکی اسلام) آورد آیا پشت این خیر، شری به ما می‌رسد فرمودند: آری، عرض کردم آیا بعد از آن شر، خیری هم هست؟ فرمودند: آری، عرض کردم چگونه، فرمودند: بعد از من امامانی خواهند بود که به هدایت رهنمون نمی‌کنند و به سنت من عمل عمل نمی‌کنند و در بین آنان مردانی هستند که قلوبشان قلب‌های شیطان است و جسمشان جسم آدم، عرض کردم وظیفه ما در این هنگام چیست؟ فرمودند: فرمانبردار و مطیع امیر باش و سخنش را بشنو اگرچه تو را بزند و اموالت را بگیرد فرمانبردار و مطیع باش 📚: صحيح مسلم ج 3 ص1476 👈نتیجه این‌ تفکر مسموم را در پست بعدی انشاءالله عرض میکنم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نتیجه تبعیت محض از حاکم در تفکر مسموم مخالفین 🛑عن أبي إسحاق قال كان شمر بن ذي الجوشن الضبابي يصلي معنا الفجر ثم يقعد حتى يصبح ثم يصلي ثم يقول اللهم إنك شريف تحب الشرف وإنك تعلم أني شريف فاغفر لي قال قلت ويحك كيف تصنع إن أمرائنا هؤلاء أمرونا بأمر فلم نخالفهم ولو خالفناهم كنا شرا من هؤلاء الحمر السقاة 🔰ابی اسحاق سبیعی می گوید: شمر بن ذوالجوشن را در حال دعا دیدم که از خدا طلب مغفرت میکرد و می گفت: خدایا تو شریف هستی و شرف را دوست داری و تو میدانی که من مرد شریفی هستم پس مرا ببخش. به او گفتم: وای بر تو«تو قاتل نوه پیامبر صلی الله علیه و آله هستی» شمر گفت: وای بر تو! اگر زمانی که حاکمان ما فرمان می دادند و ما اطاعت نمی کردیم؛ از این خران آب کش بدبختر بودیم 📚 تاريخ دمشق ابن عساكر ج23 ص 189 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شباهت های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به انبیاء‌الهی علیهم السلام 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ أَرْبَعَةُ سُنَنٍ مِنْ أَرْبَعَةِ أَنْبِيَاءَ: سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى ، وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى ، وَ سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ ، وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: فَأَمَّا مِنْ مُوسَى : فَخَائِفٌ يَتَرَقَّبُ، وَ أَمَّا مِنْ يُوسُفَ : فَالسِّجْنُ ، وَ أَمَّا مِنْ عِيسَى : فَقِيلَ: إِنَّهُ مَاتَ، وَ لَمْ يَمُتْ، وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: فَالسَّيْفُ . 🔰ابی بصیر نقل میکند که از امام باقر علیه السلام شنیدم که می فرمودند: در امام زمان علیه السلام چهار سنت و شباهت به چهار نبی الهی علیهم السلام است: شباهت به حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت یوسف، حصرت محمد علیهم السلام است: اما شباهت به حضرت موسی علیه السلام: خائف و منتظر است اما شباهت به حضرت یوسف علیه السلام: در زندان "غیبت" هست اما شباهت به حضرت عیسی علیه السلام: در مورد وی گفتند فوت کرده است در حالی که زنده است اما شباهت به پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله: در شمشیر(همانگونه که پیامبر صلی الله علیه السلام با کفار و مشرکین جنگید، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با کفار و مشرکین میجنگد) 📚:الامامه و التبصره ج۱ ص۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شباهت های امام زمان علیه السلام به حضرت یوسف علیه السلام 🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »  🔰سدير صيرفى گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم مى‌فرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مى‌كنيد؟ به من فرمود:اين امت كه خوك‌صفت شده‌اند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنت‌شدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد(يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)،و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مى‌خواست كه او را بياگاهاند مى‌توانست. يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مى‌كنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد،در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد ،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى‌؟فرمود:من يوسفم. 📚: الکافي  ج۱ ص۳۳۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای یا قتیل العبره( کُشته اشک) ❓ 🛑حدَّثني عليُّ بن الحسين [عن عليِّ بن الحسين] السّعد آبادي قال : حدَّثني أحمدُ بن أبي عبدالله البرقي ، عن أبيه ، عن ابن مُسْكانَ ، عن هارونَ بن خارجَة ، عن أبي عبدالله عليه‌السلام « قال : قال الحسين عليه‌السلام : أنا قتيل العَبرَة ، قُتِلتُ مكروباً ، وحقيقٌ على [الله] أن لا يأتيني مَكروبٌ قطّ إلاّ رَدّه الله وقلبه إلى أهله مَسروراً »1 🔰 امام صادق علیه السلام فرمودند که امام حسین علیه السلام فرموده‌اند: من کُشته اشکم. من درحالی که اندوهگین بودم کشته شدم و سزاوار است بر خدا که هر اندوهگینی که به زیارت من می آید را با دلی شاد به اهلش برگرداند . 🔻بیان: قوله أنا قتیل العبرة أی قتیل منسوب إلی العبرة و البکاء و سبب لها أو أقتل مع العبرة و الحزن و شدة الحال و الأول أظهر.2 ✍🏻 «أنا قتیل العبرة» یعنی کُشته‌ای که منسوب به اشک و باعث گریه باشد، یا معنایش این است که من با اشک و غم و اندوه کشته خواهم شد، البته احتمال اول واضحتر است. 📚:منابع: 1: کامل الزيارات ج۱ ص۱۰۹ 2: بحارالانوار، ج ۴۴،ص۲۷۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پژوهشی_در_حدیث_«قتیل_العبرة».pdf
691.4K
مقاله بخوانیم 📝 پژوهشی در حدیث قتیل العبرة ✍️ محمد احسانی‌فر لنگرودی یکی از فرازهای زیارت اربعین سیدالشهدا علیه¬السلام، عبارت «السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَات‏» است. در روایات دیگر نیز تعابیری همچون « قَتِيلُ الْعَبْرَة» درباره امام حسین علیه السلام بکار رفته است. چکیده مقاله احادیث «قتیل العبره» منقول از پنج تن از معصومان صلی الله علیه و آله وسلم و با ده گونه متنی و سیزده اسناد، در اعتبار و کثرت اسانید، برتر از آن اند که مورد تشکیک و مناقشه قرار گیرند؛ لیکن برخی ابهامات مربوط به مفاد و نوع اضافه در ترکیب «قتیل العبره» و دیگر ترکیب های مشابه به کار رفته در این نصوص، بویژه خود ترکیب «قتیل العبره» می طلبد که این دسته از احادیث، به عنوان مشکل الحدیث، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند. این مقاله در دو محور کلی سامان می یابد: الف. بررسی مصادر و گونه های نصوص مربوط، ب. تحقیق مفاد «قتیل العبره». ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi