eitaa logo
علم الحدیث
12.2هزار دنبال‌کننده
76 عکس
215 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
بدعت‌های خلفای غاصب ➖ چند مورد از این بدعت‌ها 👇 1⃣: جا به جا کردن مقام ابراهیم از کنار کعبه توسط خلیفه غاصب دوم👇 1:هو (عمر) الّذی اخّر المقام الی موضعه الیوم و کان ملصقاً بالبیت.۱ 🔺عمر بن الخطاب بود که مقام را به عقب کشید و در محل کنونی قرار داد در حالی که قبلًا چسبیده به کعبه بود ۲:َ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ ع أَنْ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ أَخَذَ الْحَجَرَ الَّذِي فِيهِ أَثَرُ قَدَمَيْهِ وَ هُوَ الْمَقَامُ فَوَضَعَهُ بِحِذَاءِ الْبَيْتِ لَاصِقاً بِالْبَيْتِ بِحِيَالِ الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ ثُمَّ قَامَ عَلَيْهِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَلَمَّا تَكَلَّمَ بِالْكَلَامِ لَمْ يَحْتَمِلْهُ الْحَجَرُ فَغَرِقَتْ رِجْلَاهُ فِيهِ فَقَلَعَ إِبْرَاهِيمُ ع رِجْلَيْهِ مِنَ الْحَجَرِ قَلْعاً فَلَمَّا كَثُرَ النَّاسُ وَ صَارُوا إِلَى الشَّرِّ وَ الْبَلَاءِ ازْدَحَمُوا عَلَيْهِ فَرَأَوْا أَنْ يَضَعُوهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ لِيَخْلُوَ الْمَطَافُ لِمَنْ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى مُحَمَّداً ص رَدَّهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ إِبْرَاهِيمُ ع فَمَا زَالَ فِيهِ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فِي زَمَنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَوَّلِ وِلَايَةِ عُمَرَ ثُمَّ قَالَ عُمَرُ قَدِ ازْدَحَمَ النَّاسُ عَلَى هَذَا الْمَقَامِ فَأَيُّكُمْ يَعْرِفُ مَوْضِعَهُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ أَنَا أَخَذْتُ قَدْرَهُ بِقَدَرٍ قَالَ وَ الْقَدَرُ عِنْدَكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَائْتِ بِهِ فَجَاءَ بِهِ فَأَمَرَ بِالْمَقَامِ فَحُمِلَ وَ رُدَّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ السَّاعَةَ. 2 🔰 حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام. يا از عمّار، از سليمان بن خالد، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، آن حضرت فرمودند: وقتى خداوند تعالى به ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود كه به مردم اعلام حج نمايند، آن حضرت سنگى را كه در آن اثر دو قدمش بود يعنى مقام را برداشت و آن را محاذى بيت و چسبيده به آن در مقابل آن مكانى كه فعلا در آن هست قرار داد و سپس روى آن ايستاد و با صداى بلند امر خداوند را به مردم ابلاغ كرد و ايشان را به حج دعوت فرمود و وقتى شروع به سخن گفتن نمود سنگ تحمّل نياورد و پاهاى آن حضرت در سنگ فرو رفت، ابراهيم عليه السّلام دو پاى خود را از سنگ بيرون كشيد و وقتى مردم نفرات‌شان انبوه شد و آماده شدند براى انجام اعمال مشقّت بار و رنج آور حج اطراف سنگ ازدحام و اجتماع كردند، آنها رأيشان بر اين قرار گرفت كه سنگ را در همين جايى كه امروزه در آن هست قرار دهند تا بدين ترتيب مطاف و محل طواف براى كسانى كه اطراف بيت دور مى‏زنند خالى از مانع باشد بارى پس از آن‌كه حق تعالى حضرت پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله را مبعوث فرمود و نيز در زمان ابو بكر و ابتدای حكومت عمر سنگ هم‌چنان در مطاف بود ولى بعدا عمر گفت: مردم بر اين مقام اجتماع كرده‏اند اينك از شما مى‏پرسم كه كداميك از شما جايگاه اين سنگ را در زمان جاهليّت مى‏دانيد؟ مردى گفت: من قدر و اندازه جاى آن را دقيق مى‏دانم. عمر گفت: آيا مقدار جاى اين سنگ و اندازه‏اش را تو مى‏دانى؟ آن مرد گفت: آرى. عمر گفت: موضع آن را نشان بده. آن مرد موضع آن در عصر جاهليّت را نشان داد، پس از آن سنگ را حمل نمود و به جايى كه امروزه در آن هست برگرداند. 📚:منابع: ۱:ابن ابی‌الحدیدج 12، ص 75 ۲:علل الشرائع، ج‏2، ص: 423 👈ادامه پست بعدی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ادامه بدعت‌های خلفای غاصب 2⃣:تخریب منزل جعفر بن ابی طالب علیهم السلام 🛑عَنْ أَبَانٍ، قَالَ: قَالَ سُلَیْمٌ: ... وَ الْعَجَبُ لِهَدْمِهِ مَنْزِلَ أَخِی جَعْفَرٍ وَ إِلْحَاقِهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَ لَمْ یُعْطِ بَنِیهِ مِنْ ثَمَنِهِ قَلِیلًا وَ لَا کَثِیراً، ثُمَّ لَمْ یَعِبْ ذَلِکَ عَلَیْهِ النَّاسُ وَ لَمْ یُغَیِّرُوهُ، فَکَأَنَّمَا أَخَذَ مَنْزِلَ رَجُلٍ مِنَ الدَّیْلَمِ ... .1 🔰 امیرالمومنین علیه السلام: ... شگفت این که عمر خانه برادرم جعفر را خراب کرد و آن را به مسجد ملحق نمود و از قیمت آن نه کم و نه زیاد، چیزی به پسرانش نداد. مردم هم این را بر او عیب نگرفتند و تغییر ندادند، گویی که خانه مردی از اهل دیلم را گرفته است ... . 👇نکته👇 دلیل این کینه خلیفه دوم با جناب جعفر بن أبی طالب اگر سببی غیر از قرابت ایشان با حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام باشد، آن را نیافتیم. 3⃣: بدعت نماز تراویح توسط خلیفه غاصب دوم 🛑عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ القَارِيِّ، أَنَّهُ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى المَسْجِدِ، فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ، وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ، لَكَانَ أَمْثَلَ» ثُمَّ عَزَمَ، فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى، وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ: «نِعْمَ البِدْعَةُ هَذِهِ، وَالَّتِي يَنَامُونَ عَنْهَا أَفْضَلُ مِنَ الَّتِي يَقُومُونَ» يُرِيدُ آخِرَ اللَّيْلِ وَكَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ أَوَّلَهُ2 🔰عبدالرحمن بن عبدالقاری در این‌باره گوید: شب ماه رمضانی همراه عمربن خطاب به مسجد رفته و مشاهده کردیم، مردم برای خود نماز می‌خوانند( نماز های دو رکعتی مستحبی شبهای ماه رمضان)؛ پس عمر برای جلوگیری از تفرقه دستور داد مردم به ابی بن کعب اقتدا کرده و نماز را به جماعت بخوانند. عمر شب دیگری به مسجد آمد و وقتی دید مردم پشت سر یکی از قاریان نماز می‌خوانند، گفت: نِعمَ البِدعَةً هذِهِ: این چه بدعت خوبی بود 4⃣: غصب فدک که مباحث حول فدک گذشت 👇نکته👇 این چهار مورد؛ مشتی از خروار بدعت خلفای غاصب بود 👇سوال👇 واکنش امیرالمومنین علیه السلام بعد از به خلافت رسیدن در مورد بدعت‌های غاصبان چه بودجواب: پست بعدی ان‌شاءالله 📚منابع: ۱:سُليم ج ۲، ص ۶۷۵ ۲: صحيح البخاري ج 3 ، ص45 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
واکنش امیرالمومنین علیه السلام به بدعت‌های غاصبین 🛑ِ فَقَالَ قَدْ عَمِلَتِ الْوُلَاةُ قَبْلِي أَعْمَالًا خَالَفُوا فِيهَا رَسُولَ اللَّهِ ص مُتَعَمِّدِينَ لِخِلَافِهِ نَاقِضِينَ لِعَهْدِهِ مُغَيِّرِينِ لِسُنَّتِهِ وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْكِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا كَانَتْ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَتَفَرَّقَ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي أَوْ قَلِيلٌ مِنْ شِيعَتِيَ الَّذِينَ عَرَفُوا فَضْلِي وَ فَرْضَ إِمَامَتِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَ رَأَيْتُمْ لَوْ أَمَرْتُ بِمَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع فَرَدَدْتُهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ رَدَدْتُ فَدَكاً إِلَى وَرَثَةِ فَاطِمَةَ ع وَ رَدَدْتُ صَاعَ رَسُولِ اللَّهِ ص كَمَا كَانَ وَ أَمْضَيْتُ قَطَائِعَ أَقْطَعَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص-لِأَقْوَامٍ لَمْ تُمْضَ لَهُمْ وَ لَمْ تُنْفَذْ وَ رَدَدْتُ دَارَ جَعْفَرٍ إِلَى وَرَثَتِهِ وَ هَدَمْتُهَا مِنَ الْمَسْجِد 🔰سپس امیرالمومنین علیه السلام رو به اطرافيان خود كه جمعى از خانواده و خاصان آن حضرت و شيعيانش بودند كرد و فرمود: حكمرانان پيش از من كارهائى انجام دادند كه در آنها با رسول خدا (ص) مخالفت كردند و از روى تعمد راه خلاف پيمودند، و پيمانش را شكستند، و سنت و روشش را تغيير دادند، و اگر من بخواهم مردم را به‌ترك آنها وادارم و بجاى اصلى آنها بازگردانم و به همان ترتيب كه در زمان رسول خدا (ص) بود مقرر دارم 👈لشكر از دور من پراكنده شوند تا جز خودم تك و تنها بجاى نمانم و يا اندكى از شيعيان من كه برترى مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روى كتاب خداى عز و جل و سنت رسول خدا (ص) دانسته‏اند بجاى مانند.👉 (در اينجا امير المؤمنين عليه السّلام براى نمونه به چند موضوع كه رسول خدا (ص) آنها را بطورى مقرر فرموده بود و أبو بكر و عمر و ديگران وخصوصا عمر آنها را تغيير داده اشاره مي‌فرمايد:) اگر مي‌ديديد كه من دستور مي‌دادم تا مقام حضرت ابراهيم عليه السّلام را به‌جاى اصلى آن كه رسول خدا (ص) آن را در آنجا نهاده بود (و عمر آن را به‌جاى كنونى آورد) برمي‌گرداندم. و فدك را (كه ابو بكر به غصب از فاطمه عليها السّلام گرفت) به ورثه‌ی فاطمه عليها السّلام برمي‌گرداندم. و صاع رسول خدا (ص) را به همان نحو كه بود برميگرداندم (صاع مقدار آبى بود كه رسول خدا (ص) با آن غسل ميكرد و مقدار آن شش رطل بود و پس از آن حضرت اين مقدار را كم دانستند و خود آن حضرت نيز فرمود: مردمى بيايند كه آن را كم دانند). و زمين‌هائى را كه رسول خدا (ص) به‌مردمى واگذار كرد ولى حكم آن حضرت اجرا نگشت من آنها را به‌صاحبانش بدهم و حكم آن حضرت را اجرا كنم. و خانه جعفر را (كه داخل در مسجد الحرام كرده‏اند) به ورثه‏اش بازگردانم و آن قسمت را از مسجد خراب كنم. 📚:الكافي ج‏8، ص: 59 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تعداد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات 🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا خَرَجَ‏ يَجْتَمِعُ‏ إِلَيْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عَدَدَ رِجَالِ بَدْر1 🔸پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: یا علی زمانی که قائم‌ ما خروج‌ کند به دور او ۳۱۳ نفر جمع می‌شوند که تعداد اصحاب در جنگ بدر هستند 👈چه تعداد از این 313 نفر جوان و چه تعداد پیر مرد هستند⁉️ 🛑عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: أَصْحَابُ الْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لَا كُهُولَ فِيهِمْ إِلَّا مِثْلَ‏ كُحْلِ‏ الْعَيْنِ‏ وَ الْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ أَقَلُّ الزَّادِ الْمِلْحُ2 🔰از امير المؤمنين عليه السّلام نقل مى‌كند كه حضرت فرمودند: اصحاب مهدى عليه السّلام همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست،مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه،و كمترين زاد و توشه سفر،نمك است. ( اشاره به کم بودن پیرمردان در این تعداد است) ♦️حال سوال اساسی این است یاران امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" ۳۱۳ نفر هستند فقط⁉️ 🛑قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟ قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّين‏3 🔰ابوبصیر از امام علیه السلام سوال کردند: آیا در هنگام ظهور، مؤمنی غیر از آن سی­صد و سیزده نفر نیست؟» ایشان فرمود: بله، ولی این عده‌ای که حضرت قائم با آن­ها قیام می‌کند، از نجیبان و قاضیان و حاکمان و فقیهان دین هستند». 📚منابع: 1:کفایه الأثر ص: ۸۲۶ 2:الغيبة للطوسي ص476 3:دلائل الإمامة ص: 562 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شیعه قبل از ظهور ترس در دل دارد 🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ يُلْقِي فِي قُلُوبِ شِيعَتِنَا اَلرُّعْبَ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَ ظَهَرَ مَهْدِيُّنَا كَانَ اَلرَّجُلُ أَجْرَأَ مِنْ لَيْثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ 🔰 امام صادق علیه‌السلام فرمود: خدای عزوجل در دل‌های شیعیان ما رعب و وحشت می‌افکند (که تقيه کنند و خود را نگهدارند)؛ پس وقتی قائم ما عجل‌الله فرجه، قیام می‌کند و مهدی ما ظهور فرمود، هر مردی از آنها از شیر دلیرتر و بُرنده تر از نیزه می‌شود 📚: کشف الغمة ج ۲ ص ۱۳۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شیعیان بعد از ظهور 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ ثُوَيْرِ بْنِ أَبِي فَاخِتَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِيعَتِنَا اَلْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ كَزُبَرِ اَلْحَدِيدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ اَلرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلاً وَ يَكُونُونَ حُكَّامَ اَلْأَرْضِ وَ سَنَامَهَا . 🔰امام على بن الحسين گفته: چون امام دوازدهم آشكار شود،خدا هر عيب و سستى را از شيعه دور كند و دل ايشان را مانند كوه آهن استوار سازد و به هر مردى از ايشان توانايى چهل مرد دهد و فرمانروايان روى زمين گردند. 📚: الخصال ج ۲، ص ۵۴۱ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
ویژگی‌های همنشین خوب 🛑عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟ قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ. 🔰رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) فرمود: حواريون به عيسى(عليه السّلام) گفتند:يا روح الله با چه کسی مجالست كنيم‌؟ فرمود: با كسى كه ديدنش شما را به ياد خدا آرد و گفتارش به علم شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند. 📚:الکافی، ج۱،ص۳۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞تریلر فیلم مستند الکافی 🔻مستندی پیرامون معتبرترین کتاب روایی شیعه که پیش از غیبت کبری امام دوازدهم نوشته شد. 🔻به همراه مصاحبه با الکافی‌پژوهانی مانند محمدعلی امیرمعزی و سید علی‌رضا حسینی شیرازی ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اهمیت کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی 🛑و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي 🔰مرحوم نجاشی: همواره به مسجدی معروف به مسجد لولوی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند 📚:رجال النجاشي ج1 ص377 👇نکتهاول👇 : در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند 👇نکته‌دوم👇 مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است 👇نکته‌سوم👇 مرحوم‌کلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند/بحار ج۵۳ص۲۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در این دو وقت مواظب کودکان باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اَللَّهِ يَبُثُّ جُنُودَ اَللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ اَلشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ اَلسَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ اَلسَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ . 🔰حضرت باقر عليه السلام فرمود: همانا ابليس - كه لعنت‌هاى خداوند بر او باد - لشكرهاى شبانۀ خود را از آنجا كه خورشيد غروب كند(غروب آفتاب) و از آنجا كه برآيد (طلوع آفتاب) پراكنده كند پس در اين دو ساعت(غروب و طلوع آفتاب) بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بريد(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و 👈خردسالان خود را در اين دو ساعت بخدا بسپاريد زيرا كه اين دو ساعت، ساعت‌هاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند). 📚الکافي  ج۲ ص۵۲۲   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Article.pdf
561.9K
"بررسی متن «هلال محرّم و پیراهن خونین امام حسین علیه السلام» 👇چکیده👇 قیام امام حسین× واقعه‌ای بی‌نظیر بود که تأثیر بزرگی بر تاریخ اسلام گذاشت. در کتاب‌های حدیثی روایات فراوانی درباره این واقعه نقل شده است. اقبال درست شیعیان به این موضوع، زمینه‌ای شد تا عدّه‌ای، متونی فاقد اعتبار را درباره واقعه عاشورا به معصومان علیهم السلام نسبت دهند و از این راه، مقاصد مختلفی را دنبال کنند. در این نوشتار یکی از متون منسوب به ائمّه^ درباره ورود به ماه محرّم و اقامه عزا برای امام حسین علیه السلام بررسی می‌شود. این روایت در فضای مجازی و برخی از منابر به «حدیث هلال محرّم» معروف شده است. ✍وحید عیسوند براتی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی 👇 قسمت دوم👇 🔺صنف الكتاب الكبير المعروف بالكليني يسمى الكافي في عشرين سنة1 🔸مرحوم کلینی طبق گزارشی که مرحوم نجاشی بیان میکند ۲۰ سال برای نوشتن این کتاب زحمت کشیده است . 🔰 اما انگیزه نوشتن این کتاب چه بوده است❓ طبق بیانی که خود مرحوم کلینی در مقدمه الکافی دارد این کتاب را به درخواست شخصی نوشته است که اسمي از این شخص در تاریخ ذکر نشده است . اما این شخص چرا این درخواست را از مرحوم کلینی داشته است❓ 🔺ذَكَرْتَ أَنَّ أُمُوراً قَدْ أَشْكَلَتْ عَلَيْكَ، لَاتَعْرِفُ حَقَائِقَهَا؛ لِاخْتِلَافِ الرِّوَايَةِ فِيهَا، وَ أَنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ اخْتِلَافَ الرِّوايَةِ فِيهَا لِاخْتِلَافِ عِلَلِهَا وَاسبابها 🔸امور دین بر من مشکل شده است وحقایق را درک نمیکنم واین عدم درک حقایق به خاطر اختلاف روایت ها باهم است و تو (کلینی) می دانی که اختلاف روایات به خاطر علل واسباب خاصی است. 🔶 مرحوم_کلینی درخواست دوست خودرا این گونه تفسیر میکند 🔺قُلْتَ: إِنَّكَ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيهِ‏ مِنْ جَمِيعِ فُنُونِ عِلْمِ الدِّينِ، مَايَكْتَفِي بِهِ الْمُتَعَلِّمُ‏ ، وَ يَرْجِعُ إِلَيْهِ الْمُسْتَرْشِدُ ، وَ يَأْخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّينِ وَ الْعَمَلَ بِهِ بِالْآثارِ الصَّحِيحَةِ عَنِ الصَّادِقِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الَّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ، 🔸از من درخواست کرده ای که دوست داری نزد تو کتابی باشد که تورا کفایت کند ودر آن جمیع علوم دین باشد و شخص دانش پژوه را کفایت کند و شخصی که بخواهد هدایت شود سراغ آن برود... 📚: منابع 1: رجال النجاشی ص ۳۳۷ 2: مقدمه الکافی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi 📝ادامه دارد
شتاب در کار خیر 🛑مَنْ هَمَّ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً 🔰امام صادق علیه السلام‏: هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که تأخیر افتد به‌راستی شیطان را در آن نظری است. (تا وى را از آن كار منصرف سازد). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بانویی که هیچکس نمی‌تواند در کسب فضيلت بر او پیشی بگیرد 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عَبْدِ اَلصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ: دَخَلَتِ اِمْرَأَةٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فَقَالَتْ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي اِمْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَ مَا اَلتَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لاَ أَتَزَوَّجُ قَالَ وَ لِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ اَلْفَضْلَ فَقَالَ: اِنْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلاً لَكَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى اَلْفَضْلِ . 🔰عبد الصمد بن بشير گويد: زنى به خدمت امام صادق (عليه السّلام) شرف‌ياب شد و گفت: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. حضرتش فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا (عليها السّلام) از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 📚 الکافي ج ۵، ص ۵۰۹. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی قسمت سوماما نام کتاب چیست❓ خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني . ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد❓ ⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند: 🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه‏ 👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد . 🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید. 📝ادامه دارد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مداومت بر اعمال نیک ... 🛑قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : ما مِن شَیءٍ أحَبَّ إلَى اللّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَمَلٍ یداوَمُ عَلَیهِ ، وإن قَلَّ. 🔰 حضرتامام باقر صلوات الله علیه می فرمایند: هیچ چیز نزد خداوند عزّوجلّ محبوبتر از عملى نیست که بر آن مداومت شود ؛ هر چند اندک باشد. 📚: کافی ج ۲ ص ۸۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند‼️ 🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» 📚: الکافي، ج۶، ص ۶ 😄ترویج در راستای تحکیم روز مادر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حضرت زهرا سلام الله علیها مادر مومنین هست السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ👈 السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ 📚: إقبال‏الأعمال‌ص624 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قابل توجه آقایان در این روز مبارک 🛑 رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِيدُ فِي عِفَّتِهَا. 🔰 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هدیه شوهر به همسرش، عفت را در وی می افزاید. 📚من لايحضره الفقيه ج4 ص381 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آقایون دقت کنند برای این روز فرخنده 🛑 عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ كَانَ أَبُو اَلْخَطَّابِ قَبْلَ أَنْ يَفْسُدَ وَ هُوَ يَحْمِلُ اَلْمَسَائِلَ لِأَصْحَابِنَا وَ يَجِيءُ بِجَوَابَاتِهَا رَوَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" قَالَ: اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ. 🔰على بن عقبه گويد: ابو الخطّاب - كه پيش از فاسد شدنش، پاسخ مسائل را براى شيعيان مى‌آورد - از امام صادق "عليه السّلام" روايت مى‌كرد كه آن حضرت فرمود: اجناس را بخريد حتّى اگر گران باشد، چون رزق و روزى با خريدن فرود مى‌آيد. 📚:الکافي ج۵ ص۱۵۰ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا‌ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا 😭😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ایمان 10 درجه دارد❗️ 🛑عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ اَلْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ إِنَّ اَلْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ اَلسُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ اَلْمِرْقَاةِ فَلاَ تَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلْوَاحِدِ لِصَاحِبِ اَلاِثْنَيْنِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى اَلْعَاشِرَةِ وَ لاَ تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ اَلَّذِي هُوَ فَوْقَكَ فَإِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لاَ تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لاَ يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّهُ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ وَ كَانَ اَلْمِقْدَادُ فِي اَلثَّامِنَةِ وَ أَبُو ذَرٍّ فِي اَلتَّاسِعَةِ وَ سَلْمَانُ فِي اَلْعَاشِرَةِ . 🔰عبد العزيز قراطيسى مى‌گويد: امام صادق به من فرمود: اى عبد العزيز همانا ايمان ده درجه دارد و به منزلۀ نردبان است كه از آن پله پله بالا روند،پس آنكه يك درجه از ايمان دارد به آنكه دو درجه دارد نگويد كه تو چيزى نيستى تا برسد به درجۀ دهم،و كسى را كه پايين‌تر از توست،از ايمان ساقط‍‌ مكن كه آنكه بالاتر از توست تو را ساقط‍‌ مى‌كند،پس چون كسى را ديدى كه از تو پايين‌تر است به ملايمت او را به طرف خود بالا بكش و چيزى كه او طاقت ندارد به او تحميل مكن كه مى‌شكند،چون هر كس مؤمنى را بشكند بايد جبران كند.و مقداد در درجه هشتم و ابو ذر در درجه نهم و سلمان در درجۀ دهم بود. 📚الخصال ج۲ ص۴۴۷ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi