➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام
🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا.
🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان میدارد:
گفتند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه میکرد) ، زیرا اگر اسلام خویش را آشکار میکرد توان حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند، اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند
.در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می کرد، همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقهای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه کند تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در حالی که در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روسای آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیدهی فرقه کرامیه را به نمایش بگذارد(تقیه کند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر خواهد بود.
اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار میگرفت و توانایی حمایت از وی سلب میشد.
📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج14، ص: 82
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو
سلام
این تحلیل قشنگ از ابن ابی الحدید رو با دقت بخونید
👈انشاءالله نکات گزارش رو بیان میکنم
➖اولین مسلمانها
🛑《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا!
اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》
🔰 امیرالمومنین علیه السلام در خطبهی قاصعه میفرماید :
در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و خدیجه(سلام الله علیها)!
و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم
📚:نهج البلاغة301
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ گزارشی از نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان جاهلیت
🛑عَنْ عَفِيفٍ قَالَ عَفِيفٌ : كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ قَالَ فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَقُلْتُ يَا عَبَّاسُ أَمْرٌ عَظِيمٌ قَالَ أَمْرٌ عَظِيمٌ تَدْرِي مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ أَ تَدْرِي مَنْ هَذَا اَلْغُلاَمُ فَقُلْتُ لاَ قَالَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي أَ تَدْرِي مَنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ إِلَى خَلْفِهِمَا قُلْتُ لاَ قَالَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ. قَالَ عَفِيفٌ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ وَ رَسَخَ اَلْإِسْلاَمُ فِي قَلْبِهِ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً .
🔰عفيف نقل مىكند كه مىگفته است:
من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مىآمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.همين كه خورشيد برآمد، همچنان كه من به كعبه مىنگريستم،
جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد.
اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.آن جوان ركوع كرد،آن دو هم ركوع كردند.آن جوان سجده كرد،آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت،آن دو هم سر برداشتند.من گفتم:اى عباس!بزرگ كارى است. گفت:آرى،چه بزرگ كارى!آيا مىدانى اين كيست؟گفتيم:نه.گفت:اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مىپندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنجهاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد.
آيا مىدانى اين نوجوان كيست؟گفتم:نه.گفت:اين على بن ابى طالب، برادرزادۀ ديگر من است.
آيا مىدانى اين بانو كه پشت سر ايشان ايستاده است كيست؟ گفتم:نه.گفت:خديجه،دختر خويلد و همسر برادرزادهام است و به خدا سوگند مىخورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمىشناسم كه بر اين دين و آيين باشند.
عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد،مىگفت:اى كاش من چهارمى ايشان بودم .
📚روضة الواعظین ج ۱، ص ۸۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ناله ابلیس در روز مبعث
🛑بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ أَوَّلُهُنَّ يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ حِينَ أُنْزِلَتْ أُمُّ اَلْكِتَابِ وَ نَخَرَ نَخْرَتَيْنِ حِينَ أَكَلَ آدَمُ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ حِينَ أُهْبِطَ مِنَ اَلْجَنَّةِ .
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
ابليس چهار بار ناله كرد
اولين نالهاش روزى بود كه از رحمت خدا دور شد
۲-هنگامى كه بزمين فرود شد ۳-وقتى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بهنگام خاموشى چراغ هدايت پيغمبران به پيغمبرى مبعوث گرديد ۴-موقعى كه سورۀ فاتحة بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و دو بار از شادى باد در بينى انداخت ۱-هنگامى كه آدم بار درخت خورد ۲-هنگامى كه آدم از بهشت فرود آمد.
📚:الخصال ج ۱، ص ۲۶۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چهار خصلت برای بی نیازی از طبیب
🛑 مُبَارَكُ بْنُ فَضَالَةَ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قال: قال أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلْحَسَنِ اِبْنِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا بُنَيَّ أَ لاَ أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِي بِهَا عَنِ اَلطِّبِّ فَقَالَ بَلَى يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ لاَ تَجْلِسْ عَلَى اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لاَ تَقُمْ عَنِ اَلطَّعَامِ إِلاَّ وَ أَنْتَ تَشْتَهِيهِ وَ جَوِّدِ اَلْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى اَلْخَلاَءِ فَإِذَا اِسْتَعْمَلْتَ هَذَا اِسْتَغْنَيْتَ عَنِ اَلطِّبِّ .
🔰 مبارک بن فضاله از اصبغ بن نباته از امير المؤمنين(عليه السّلام)نقل مىكند:
كه به پسرش امام حسن علیه السلام فرمود:
فرزندم،آيا به تو نياموزم چهار خصلتى را كه با آن از طب (پزشک)بىنياز شوى؟
عرض كرد: آرى يا امير المؤمنين
فرمود:بر سر غذا منشين مگر اينكه گرسنه باشى و از سر غذا برنخيز مگر اينكه اشتهاى آن را داشته باشى(سير نخورى)
و غذا را خوب بجوى و هر گاه كه خواستى بخوابى به مستراح برو.
اگر اينها را به كار بردى از طبّ بىنياز خواهى شد.
📚الخصال ج ۱، ص ۲۲۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تأکید بر خوردن شام ...
🛑..عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام يَقُولُ مَنْ تَرَكَ الْعَشَاءَ لَيْلَةَ السَّبْتِ وَ لَيْلَةَ الْأَحَدِ مُتَوَالِيَتَيْنِ ذَهَبَتْ عَنْهُ قُوَّتُهُ فَلَمْ تَرْجِعْ إِلَيْهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً.
🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند:
هر کس شب شنبه و یکشنبه، پشت سرِ هم شام نخورد، از وجود او چیزى میرود که تا چهل روز باز نمیگردد (جبران نمیشود).
📚:الكافي ج6 ص289
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هیچوقت شامخوردن ترک نشود
🛑...عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ بَعْضِ الْأَهْوَازِيِّينَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ قَالَ: «إِنَّ فِي الْجَسَدِ عِرْقاً يُقَالُ لَهُ الْعَشَاءُ فَإِنْ تَرَكَ الرَّجُلُ الْعَشَاءَ لَمْ يَزَلْ يَدْعُو عَلَيْهِ ذَلِكَ الْعِرْقُ إِلَى أَنْ يُصْبِحَ يَقُولُ أَجَاعَكَ اللَّهُ كَمَا أَجَعْتَنِي وَ أَظْمَأَكَ اللَّهُ كَمَا أَظْمَأْتَنِي فَلَا يَدَعَنَّ أَحَدُكُمُ الْعَشَاءَ وَ لَوْ بِلُقْمَةٍ مِنْ خُبْزٍ أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ.»
🔰از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که در بدن رگی است که به آن عَشاء (شام) گفته میشود و اگر انسان شام را ترک کند، آن رگ او را تا صبح پیوسته نفرین میکند؛ میگوید:
"خدا تو را گرسنه کند همانطور که مرا گرسنه کردی و تشنهات کند همانطور که مرا تشنه کردی."
پس هیچیک از شما شام را ترک نکند، ولو با لقمهای نان یا جرعهای آب.»
📚الكافي، ج۶، ص۲۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖باز نشر به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
👈علامه مجلسی و دولت صفویه، دولت آخرالزمانی
قسمت اول
https://eitaa.com/mirasehadisi/2505
قسمت دوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2510
قسمت سوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2517
قسمت چهارم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2523
قسمت پنچم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2531
قسمت ششم
https://eitaa.com/mirasehadisi/2536
✍: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی میسپاریم!
🛑...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.»
🔰از امام جواد (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به گویندهای گوش میسپارد، در حقیقت او را عبادت میکند؛
پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است
و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.»
📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi