➖امام چگونه متوجه میشود به مقام امامت رسیده است❓
🛑عنْ حَرِيزٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ" علیه السلام" جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ بَقَاءَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَقْرَبَ آجَالَكُمْ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ مَعَ حَاجَةِ النَّاسِ إِلَيْكُمْ فَقَالَ إِنَّ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا صَحِيفَةً فِيهَا مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ فِي مُدَّتِهِ فَإِذَا انْقَضَى مَا فِيهَا مِمَّا أُمِرَ بِهِ عَرَفَ أَنَّ أَجَلَهُ قَدْ حَضَرَ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ ص يَنْعَى إِلَيْهِ نَفْسَهُ وَ أَخْبَرَهُ بِمَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ ...
🔰حريز مي گويد:
به امام صادق (عليه السلام) عرضه داشتم:
چقدر عمر شما اهل بيت (عليهم السلام) كوتاه است؟
امام (عليه السلام) فرمود:
👈براى هر يك از ما صحيفه ای است كه آنچه در مدت عمرش راجع به برنامه كارش احتياج دارد در آن نوشته شده است وقتي دستوراتي كه به امام شده، پايان يابد، امام می فهمد كه اجل او رسيده است. سپس پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نزد او مي آيد و او را از وفاتش مطلع می سازد و درجاتش را كه نزد خداست به او گوشزد می كند.
📚: الغيبة النعماني ، ص۲۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
جالبه بدونید
➖ام فضل قاتل امامجواد علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد
➖جعده بنت اشعث، قاتل امام حسن علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد
➖عائشه بنت ابابکر، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ..... از پیامبر صاحب فرزند نشد
➖حفصه بنت عمر بن الخطاب، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ....از پیامبر صاحب فرزند نشد
👈اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ
👇نکته👇
بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا
🔰شهادت می دهیم که شما نوری بودید در صلب های بلند (پدران پاک)و ارحام پاک(مادران پاک دامن) که پلیدی های جاهلیت شما را آلوده نکرده است
📚:تهذيب الأحكام ج6ص114
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو نور سلام الله علیهما
🛑أول يوم منه لسنتين من الهجرة زوج رسول الله صلى الله عليه وآله أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بسيدة نساء العالمين فاطمة الزهراء البتول عليهما السلام.
🔰مرحوم شیخ مفید رحمه الله علیه:
روز اول از ماه ذی الحجه در سال دوم هجری، پیامبر صلی الله علیه و اله امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را به ازدواج هم در اوردند.
📚: مسار الشيعة ج1ص 36
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اولین خواستگاران حضرت زهرا سلام اللهعلیها چه کسانی بودند؟
🛑كَانَ أَبُو بَكْرٍ خَطَبَ فَاطِمَةَ، [فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم:
أَنَا أَنْتَظِرُ بِهَا الْقَضَاءَ.] ثُمَّ خَطَبَهَا عُمَرُ، فَقَالَ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ
🔰ابو بكر؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها را خواستگارى كرد و پيامبر فرمود كه در اين رابطه منتظر فرمان الهى هستم و سپس عمر خواستگارى كرد و پيامبر به او نيز همين پاسخ را داد.
📚:انساب الاشراف ج ۱ ص402
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چه کسانی از این ازدواج ناراحت شدند؟
🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِي رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَيْكَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِيّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُكُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَكُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِيّاً ع لَمَا كَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ
🔰 از على بن ابى طالب (علیه السلام) روايت ميكنند كه آن جناب فرمود :
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بمن فرمود يا على چند نفر از قريش مرا ملامت كردند در امر فاطمه و مرا مؤاخذه كردند
و گفتند كه ما نزد تو از فاطمه خواستگاری كرديم و تو ما را منع نمودى و او را به على تزويج كردى
من در جواب آنها گفتم؛
كه سوگند بخداوند كه من شما را منع نكردم و به على تزويج نكردم.
بلكه خدا شما را منع كرد و به على تزويج نمود؛
پس جبرئيل بر من نازل شد و گفت يا محمد خداوند ميفرمايد كه اگر على را نيافريده بودم هر آينه بر روى زمين از براى دختر تو فاطمه كفو و هم شأنى نبود نه از آدمى و نه از غير آن
📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 225
👇نکته اول👇
با توجه به گزارش قبلی، مشخص میشود کسانی که پیامبر صلی الله علیه و آله را در ماجرای ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام توبیخ کردند، چه کسانی بودند.
👇نکته دوم👇
ابوبکر و عمر از دو طایفه تَیم و عَدیّ بودند که این دو طایفه زیر مجموعه طایفه بزرگ قریش بودند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شریک کردن دیگران در ثواب حج
🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ:
«إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند:
«دراینصورت برای تو هم مثل حج آنها، حج نوشته میشود و بهخاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.»
📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سالروز منع ابابکر از ابلاغ سوره برائت
🛑وفي اليوم الثالث منه سنة تسع من الهجرة نزل جبربل عليه السلام برد أبي بكر عن أداء سورة براءة وتسليمها إلى أمير المؤمنين عليه السلام، فكان ذلك عزلا لابي بكر من السماء، وتولية لامير المؤمنين عليه السلام من السماء
🔰مرحوم شیخ مفید:
در روز سوم ذی الحجه سال نُهم هجری، با نزول جبرائیل علیه السلام، ابابکر از ابلاغ سوره برائت بازگردانده شد و امیرالمومنین علیه السلام مامور به این ابلاغ شد.
این عزل کردن ابابکر و مامور کردن امیرالمومنین علیه السلام از طرف خداوند بود
📚:مسار الشيعة ج1ص36
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖یکی از دلائل دشمنی عائشه با امیرالمومنین علیه السلام
🛑وبعث رسول الله صلى الله عليه وآله أباها ليؤدي سورة براءة وأمره أن ينبذ العهد للمشركين فمضى حتى انحرف فأوحى الله إلى نبيه أن يرده ويأخذ الآيات فيسلمها إلي فعرف أباها باذن الله عزوجل وكان فيما أوحى الله عزوجل إليه لا يؤدي عنك إلا رجل منك وكنت من رسول الله وكان مني فاضطغن لذلك علي أيضا واتبعته عائشة في رأيه
🔰 وقتی یکی از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام از ایشان در مورد چرائی دشمنی عائشه با ایشان سوال میکند:
(امیرالمومنین علیه السلام طی چند دلیل یکی از دلائل را )👇
پيامبر (صلّى الله عليه و آله) پدر او را براى ابلاغ سورۀ برائت گسيل داشت و به او دستور داد پيمان با مشركان را لغو كند و او حركت كرد، آنگاه خداوند به پيامبرش وحى كرد كه او را برگرداند و آيات را از او بگيرد و به من تسليم كند، و پدر او مىدانست اين فرمان خداست، و خداوند به پيامبر وحى فرموده بود كه اين آيات را بايد مردى از تو ابلاغ كند و من از پيامبر بودم و او از من.
با وجود اين
عايشه به سبب كينۀ پدرش، بر من كينه گرفت.
📚الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة ج ۱، ص ۴۰۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فضیلت منحصر به فَرد ابلاغ سوره برائت برای امیرالمومنین علیه السلام
🛑إِنْ أَنَا قَاتَلْتُهُ بَعْدَ أَرْبَعٍ سَمِعْتُهُنَّ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِيهِ لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا أُعَمَّرُ فِيهَا عُمُرَ نُوحٍ قُلْنَا سَمِّهِنَّ لَنَا قَالَ مَا ذَكَرْتُهُنَّ إِلاَّ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أُسَمِّيَهُنَّ - بَعَثَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَبَا بَكْرٍ بِبَرَاءَةَ لِيَنْبُذَ إِلَى اَلْمُشْرِكِينَ فَلَمَّا سَارَ لَيْلَةً أَوْ بَعْضَ لَيْلَةٍ بَعَثَ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ نَحْوَهُ فَقَالَ اِقْبِضْ بَرَاءَةَ مِنْهُ وَ اُرْدُدْهُ إِلَيَّ فَمَضَى إِلَيْهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَبَضَ بَرَاءَةَ مِنْهُ وَ رَدَّهُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلَمَّا مَثُلَ بَيْنَ يَدَيْهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ السَّلامُ بَكَى وَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ حَدَثَ فِيَّ شَيْءٌ أَمْ نَزَلَ فِيَّ قُرْآنٌ - فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمْ يَنْزِلْ فِيكَ قُرْآنٌ وَ لَكِنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَاءَنِي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ لاَ يُؤَدِّي عَنْكَ إِلاَّ أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْكَ وَ عَلِيٌّ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ عَلِيٍّ وَ لاَ يُؤَدِّي عَنِّي إِلاَّ عَلِيٌّ قُلْنَا لَهُ
🔰سعد بن ابی وقاص گوید:
اگر من پس از آنكه چهار مطلب از
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)در بارۀ امام علی علیه السلام شنيدم با وى به جنگ پردازم گمراه شدهام و از راه يافتگان نيستم،آن چهار چيزى كه اگر يكى از آنها براى من بود نزد من بهتر بود از دنيا و ما فيها كه به اندازۀ عمر دراز نوح در آن زندگى كنم.
گفتيم:آنها را براى ما بازگو،گفت:من نيز به همين جهت از آنها ياد كردم.
👈رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)ابو بكر را فرستاد تا آيۀ برائت را بر مشركين بخواند.چون شب يا پاسى از آن را پشت سر سپرد علىّ بن ابى طالب را بسوى او فرستاد و فرمود:برائت را از وى بستان و به من
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)باز گرداند،چون ابو بكر نزد آن حضرت آمد گريست و گفت:يا برگردان،امير المؤمنين به سوى او روان شد و برائت را از وى گرفت و به حضور
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)باز گرداند،چون ابو بكر نزد آن حضرت آمد گريست و
گفت:يا رسول اللّٰه آيا خلافى از من سر زده يا آيهاى در بارهام نازل گشته است؟
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
آيهاى در بارۀ تو نازل نشده ليكن جبرئيل(عليه السّلام)از جانب خدا -عزّ و جلّ-نزد من آمده
گفت:«هيچ كس از جانب تو نمىتواند پيامى برساند جز خودت يا مردى كه بمنزلۀ تو باشد»،و على از من است و من از على هستم
هيچ كس جز على از جانب من پيام نرساند و مطلبى ادا نكند.
📚:الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۵۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید!
🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هریک از شما باید خیلی حذر کند از اینکه برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراینصورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره میشود، در دنیا هم دچار فتنهای میشود.»
📚:الفقیه ج۲ ص۲۲۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مجازات کسی که دیگری را از حج منصرف کند
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.
🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مردی ضعیفالحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«سزاوار است که (بهخاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.»
اسحاق گوید:
پس از آن، یک سال مریض شدم.
📚الکافي، ج۴، ص۲۷۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اگر حج ترک شود وظیفه حاکم اسلامی چیست؟
🛑هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ وَ غَيْرِهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ تَرَكُوا اَلْحَجَّ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ وَ لَوْ تَرَكُوا زِيَارَةَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ أَمْوَالٌ أَنْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْتِ مَالِ اَلْمُسْلِمِينَ .
🔰امام صادق عليه السّلام فرمود:
اگر مردم حجّ را ترك كنند، والى وظيفه دارد كه آنها را به انجام آن و اقامت در حرم مجبور سازد، و اگر زيارت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را ترك كنند، بر والى واجب است كه آنها را به اين كار و اقامت در حرم آن حضرت وادار كند
و در صورتى كه مالى نداشته باشند، بايد از بيت المال مسلمانان به آنان انفاق كند تا اين كارها صورت پذيرد.
📚الکافي ج ۴، ص ۲۷۲
👇نکته👇
پس اجبار بر انجام فروعات دینی در روایات وارد شده است و برداشت غلط از آیه شریفه" لَا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ " روشن میشود
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi