eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
78 عکس
223 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
تقیه تا چه زمانی واجب است❓ 🛑عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع‏ لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ 👈🏻 فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث. 🔰 حسين بن خالد گويد: امام رضا عليه السّلام فرمودند: كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامى‌ترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند. گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟ فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز خروج مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و👈 كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ... 📚 کمال الدین، ج ٢ ص ٣٧١ ✍ لذا با توجه به زمانی‌ که حضرت بیان فرمودند، وجوه برخی ناقضانِ تقیه، اساسی ندارد. ... و. ظاهرا نزد برخی، هرکس بی‌تقیه‌تر است عزیزتر و دین‌دارتر است، بخلاف آنچه امام فرمودند. فتأمل ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام. وحدت و تبرّی دو مقوله‌ای هستند که در فرهنگ شیعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند . عده‌ای با مطرح کردن وحدت افراطی و سرپوش گذاشتن بر حقائق قطعی صدر اسلام؛ و عده‌ای در افراط در برائت و افشاء اسرار شیعه و علنی لعن کردن اعداءالله به زعم خود در حال اجرای فرمامین آل‌الله علیهم‌السلام هستند. در حالی که تبرّی و وحدت در کلام اهل‌البیت علیهم‌السلام یک مسیر خاص دارد . وحدت در کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی تعایش مسالمت آمیز تعایش یعنی زندگی کردن . یعنی شیعه و غیر شیعه در کنار هم یک زندگی مسالمت آمیز داشته باشند به این معنا که نه شیعه تعرّض به غیر شیعه کند و نه غیر شیعه تعرض به شیعه کند . ولی این به این معنا نیست که شیعه دست از دفاع منطقی از عقائد خود بردارد. یا به این معنای نیست که شیعیان دست از برائت از اعداء الله بردارند . بلکه همانگونه که برائت واجب است؛ وحدت(تعایش مسالمت آمیز) نیز واجب است برای فهم بیشتر وحدت(تعایش مسالمت آمیز به کتاب الکافی باب العشره رجوع کنید الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 635 ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سکینه بر چه کسی نازل شد؟ 🛑وأيضا تدل دلالة ظاهرة على عدم إيمانه ، لأن الله تعالى كلما ذكر إنزال السكينة على الرسول صلى‌الله‌عليه‌وآله ضم إليه المؤمنين ، حيث ذكر في سورة التوبة في قصة حنين « ثُمَّ أَنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ » [٢] وهم الذين ثبتوا مع أمير المؤمنين تحت الراية ، وكان يومئذ ثمانون رجلا ولم ينهزموا مع المنهزمين ، وقد صح عند الفريقين أن أبا بكر وعمر لم يكونا من الثابتين وكانا من المنهزمين وقال في سورة الفتح أيضا « فَأَنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ »  فظهر أن تخصيص الرسول صلى‌الله‌عليه‌وآله هنا بإنزال السكينة ، إنما هو لعدم إيمانه ، ولا يخفى على عاقل أنه لا يجوز إرجاع الضمير هنا إلى أبي بكر ، لأن الضمائر قبل هذا وبعده تعود إلى النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله بلا خلاف ، وذلك في قوله « إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللهُ » وفي قوله « إِذْ أَخْرَجَهُ » وفي قوله « لِصاحِبِهِ » وفي قوله فيما بعده « وَأَيَّدَهُ » فكيف يتخللها ضمير عائد إلى غيره. 🔰مرحوم مجلسی: آیه غار دلالت بر عدم ایمان ابابکر می‌کند زیرا در قرآن هر کجا که سکینه نازل شده است مومنین و رسول خدا را شامل شده است مانند زمان جنگ حنین در سوره مبارکه توبه: "ثُمَّ أَنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ" در آیه شریفه سکینه بر پیامبر و کسانی که زیر پرچم اسلام استقامت نموده‌اند و پا به فرار نگذاشتند و تعداد آنان ۸۰ نفر بود است در حالی که منابع شیعه و سنی عمر و ابابکر را جزء فراریان جنگ حنین نام برده‌اند. و همچنین در سوره مبارکه فتح «فَأَنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ» لذا از ظاهر آیه غار؛ نزول سکینه فقط بر پیامبر ثابت می‌شود و سکینه به دلیل عدم ایمان ابابکر بر وی نازل نشده است و این امر بدای شخص عاقل پوشیده نیست: رجوع ضمیر در آیه "فَأَنْزَلَ اللَّهُ 👈سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ👉" بر ابابکر جایز نیست به دلیل اینکه تمام ضمائر در آیه شریفه قبل و بعد "سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ" به پیامبر برمی‌گردند مانند: «إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللهُ»؛ «إِذْ أَخْرَجَهُ»؛ «لِصاحِبِهِ» ؛ «وَأَيَّدَهُ»  که تمام این ضمائر به پیامبر بر می‌گردند؛ پس چگونه می‌شود یک ضمیر به غیر پیامبر برگردد؟ 👇فرار از جنگ حنین👇 🛑 عَنْ أَبِي قَتَادَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ حُنَيْنٍ، فَلَمَّا التَقَيْنَا كَانَتْ لِلْمُسْلِمِينَ جَوْلَةٌ، فَرَأَيْتُ رَجُلًا مِنَ المُشْرِكِينَ عَلاَ رَجُلًا مِنَ المُسْلِمِينَ، فَاسْتَدَرْتُ حَتَّى أَتَيْتُهُ مِنْ وَرَائِهِ حَتَّى ضَرَبْتُهُ بِالسَّيْفِ عَلَى حَبْلِ عَاتِقِهِ، فَأَقْبَلَ عَلَيَّ فَضَمَّنِي ضَمَّةً وَجَدْتُ مِنْهَا رِيحَ المَوْتِ، ثُمَّ أَدْرَكَهُ المَوْتُ، فَأَرْسَلَنِي، فَلَحِقْتُ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ فَقُلْتُ: مَا بَالُ النَّاسِ؟ قَالَ: أَمْرُ اللَّهِ، ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ رَجَعُوا....)2 🔰ابوقتاده مى‌گويد: سالى كه جنگ حنين اتفاق افتاد، همراه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بودم، هنگامى كه دو لشكر روبروى هم قرار گرفتند، مسلمانان فرار مى‌كردند، سپس بر مى‌گشتند.مردى از مشركان را ديدم كه با يك مسلمان مى‌جنگيد، آن دو را دور زدم تا از پشت شمشيرى بين گردن و شانه‌اش وارد كردم، آن مرد مشرك برگشت و مرا به خودش چسپاند و فشار داد، بوى مرگ را احساس كردم، مرا رها كرد و بر زمين افتاد و مرد. عمر را ملاقات كردم، گفتم چرا مردم فرار مى‌كنند ؟ گفت امر و دستور خداوند اين است. 👇منظور از امر خدا👇 🔺وَانْهَزَمْتُ مَعَهُمْ فَإِذَا بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَوْلُهُ أَمْرُ اللَّهِ أَيْ حُكْمُ اللَّهِ وَمَا قَضَى بِهِ)3 🔰ابن حجر عسقلانی ذیل این گزارش: مقصود عمربن خطاب از اين كه گفته «امر الله» اين است كه قضا و قدر الهى اين است كه ما فرار كنيم 📚منابع: 1: مرآة العقول ج 26 ص255 2:صحيح البخاري ج 4 ص 58 3: فتح الباری ج۸ ص ۲۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تتمة بحث لیلة المبیت ✍کتاب شرح المنام مرحوم شیخ مفید کتابی دارند به نام شرح المنام 🔺ذكر أن شيخنا المفيد رحمه الله أبا عبد الله محمد بن محمد بن النعمان رضي الله عنه رآه و أملاه على أصحابه بلغنا أن شيخنا المفيد رحمه الله قال رأيت‏ في‏ النوم‏ كأني قد اجتزت في بعض الطرق فرأيت حلقة دائرة فيها ناس كثير فقلت ما هذا قيل لي هذه حلقة فيها رجل يقص فقلت من هو فقالوا عمر بن الخطاب فتقدمت ففرقت الناس و دخلت الحلقة فإذا برجل يتكلم على الناس بشي‏ء لم أحصله فقطعت عليه فقلت أيها الشيخ أخبرني ما وجه الدلالة على ما يدعى من فضل صاحبك عتيق بن أبي قحافة 🔸مرحوم کراجکی به نقل از مرحوم شیخ مفید: من در خواب دیدم که در کوچه‌ای هستم که در آن کوچه یک عده از مردم دور شخصی جمع شده بودند؛ از مردم سوال کردم این گردهمائی چیست؟ گفتند مردی است که داستان می‌گوید سوال کردم آن مرد کیست؟ گفتند عمر بن الخطاب است. من(شیخ مفید) مردم را کنار زدم و نزدیک شدم و داخل گردهمائی شدم؛ مردی صحبت می کرد که متوجه نشدم چه مطلبی را بیان می کند، من(شیخ مفید) کلام عمر بن الخطاب را قطع کردم و سوال کردم: ای‌شیخ استدلال شما برای اینکه آیه غار دلالت بر فضیلت ابابکر می کند چیست؟ (در ادمه عمر بن الخطاب 6 دلیل برای اثبات فضیلت آیه غار برای ابابکر نقل می‌کند که مرحوم شیخ مفید در خواب هر 6 دلیل را به نحو احسن رد می‌کند) 👇نکته اول👇 کتاب شرح المنام کتاب مستقلی نیست بلکه مرحوم کرجکی شاگرد شیخ مفید در کتاب کنز الفواد این مطلب را نقل کرده است(ج2 ص 48) 👇نکته دوم👇 بخاطر طولانی شدن مبحث لیلة المبیت، دوستان ادمه شرح المنام را شخصا مطالعه کند و از ادامه نکات مربوط به لیله المبیت صرف نظر کردم 👇نکته سوم👇 این مدت بخاطر جمع آوری مطالب لیلة المبیت کتاب‌های متعددی را مراجعه کردم : منهاج السنه امام النواصب ابن تیمیه، العثمانیه جاحظ شرح ابن ابی الحدید التعجب من اغلاط العامه کنز الفوائد مراه العقول الفصول المختاره و...... 👈 غرض از بیان این نکته این بود که در بحث لیلة المبیت تقریبا کتاب فارسی بنده ندیدم و برای بنده بخاطر مشکلات چاپ مقدور نیست مطالب را کتاب کنم و الا قلبا دوست داشتم در این حیطه قلم بزنم ولی دوستانی که قلم به دست هستند و تونائی چاپ کتاب را دارند ان شاء الله بتواند کتابی در باب لیلة المبیت بنویسند ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عمر بن الخطاب وفات پیامبر را منکر شد قسمت اول ✍کودتاچیان سقیفه برای غصب خلافت اقدامات مختلفی انجام دادند؛ اگر این اقدامات را به قبل و بعد از شهادت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله تقسیم کنیم می توان چنین گفت : اقدمات قبل از شهادت: 1: نوشتن صحیفه ملعونه در کعبه 2: اقدام به ترور در عقبه هرشی 3: مخالفت در غدیر 4: نوشتن صحیفه ملعونه دوم 5: تخلف از جیش اسامه 6: رزیه الخمیس 7: اقدام سرخود ابابکر در نماز خواندن به جایی پیامبر در مطالب پیش رو به اقدامات کودتاچیان سقیفه بعد از شهادت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله اشاره می‌شود. اقدامات قبل از شهادت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله از حوصله کانال خارج است. 👈اولین اقدام کودتاچیان سقیفه بعد از شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، انکار وفات پیامبر بود. 1⃣: در منابع عامه(اهل تسنن) 🔺زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، مَاتَ وَأَبُو بَكْرٍ بِالسُّنْحِ، - قَالَ: إِسْمَاعِيلُ يَعْنِي بِالعَالِيَةِ - فَقَامَ عُمَرُ يَقُولُ: وَاللَّهِ مَا مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: وَقَالَ عُمَرُ: وَاللَّهِ مَا كَانَ يَقَعُ فِي نَفْسِي إِلَّا ذَاكَ، وَلَيَبْعَثَنَّهُ اللَّهُ، فَلَيَقْطَعَنَّ أَيْدِيَ رِجَالٍ وَأَرْجُلَهُمْ، فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ " فَكَشَفَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -- فَقَبَّلَهُ، قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، طِبْتَ حَيًّا وَمَيِّتًا، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لاَ يُذِيقُكَ اللَّهُ المَوْتَتَيْنِ أَبَدًا، ثُمَّ خَرَجَ فَقَالَ: أَيُّهَا الحَالِفُ عَلَى رِسْلِكَ، فَلَمَّا تَكَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ جَلَسَ عُمَرُ)1 🔰همسر پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله نقل میکند که: پیامبر از دنیا رفت در حالی که ابوبکر در سنح بود عمر بن الخطاب در مدینه اعلام کرد که پیامبر فوت نکرده است و چیزی بجزء این در ذهن من نیست و بزودی پیامبر برمیگردد و دست و پای کسانی که قائل به فوت وی شدند را قطع میکند.در این هنگام ابوبکر از سنح به مدینه رسید و پارچه را از صورت پیامبر کنار زد و پیامبر را بوسید و گفت پدر و مادرم به فدای تو باد. در حال زنده و میت بودن پاک زندگی کردی و بخدا قسم تو طعم دو مرگ را نمیچشی(یعنی پیامبر فوت کرده است و برگشتی در کار نیست) سپس ابوبکر خارج شد و اعلام فوت کرد در این هنگام عمر خاموش شد. 2⃣: در منابع شیعه 🔺عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ وَ غَيْرُهُمْ مِنْ مَشِيخَةِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ قَالُوا لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَقْبَلَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا مَاتَ مُحَمَّدٌ وَ إِنَّمَا غَابَ كَغَيْبَةِ مُوسَى عَنْ قَوْمِهِ وَ أَنَّهُ سَيَظْهَرُ بَعْدَ غَيْبَتِهِ فَمَا زَالَ يُرَدِّدُ هَذَا الْقَوْلَ وَ يُكَرِّرُهُ حَتَّى ظَنَّ النَّاسُ أَنَّ عَقْلَهُ قَدْ ذَهَبَ فَأَتَاهُ أَبُو بَكْرٍ وَ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَيْهِ يَتَعَجَّبُونَ مِنْ قَوْلِهِ فَقَالَ ارْبَعْ عَلَى نَفْسِكَ يَا عُمَرُ مِنْ يَمِينِكَ الَّتِي تَحْلِفُ بِهَا فَقَدْ أَخْبَرَنَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ فَقَالَ عُمَرُ وَ إِنَّ هَذِهِ الْآيَةَ لَفِي كِتَابِ اللَّهِ يَا أَبَا بَكْرٍ فَقَالَ نَعَمْ أَشْهَدُ بِاللَّهِ لَقَدْ ذَاقَ مُحَمَّد الموت)2 🔰از مشايخ مدينه روايت است كه گفته‏اند: چون رسول خدا وفات كرد، عمر بن خطّاب پيش آمد و گفت: به خدا سوگند كه محمّد نمرده است بلكه غيبت كرده است همان گونه كه موسى از قومش غيبت اختيار كرد و به زودى پس از غيبتش آشكار خواهد شد و پى در پى اين گفتار را تكرار مى‏كرد تا آنكه مردم پنداشتند او ديوانه شده و عقلش زايل گشته است. آنگاه ابو بكر در حالى كه مردم گرد عمر را گرفته بودند و از گفتارش اظهار تعجّب مى‏كردند سر رسيد و گفت: اى عمر! به خود آى و از اين سوگندى كه مى‏خورى باز ايست كه خداى تعالى در كتابش به ما خبر داده و فرموده است اى محمّد «تو ميميرى و ايشان هم خواهند مرد» عمر گفت: اى ابو بكر! آيا اين آيه در كتاب خداست؟ ابو بكر گفت: آرى، خدا را گواه مى‏گيرم كه محمّد مرده است 📚منابع 1: صحيح البخاري ج 5 ص6 2: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 31 👇سوالات👇 1: هدف عمر بن الخطاب از این انکار چه بود؟ 2: چرا عمر بن الخطاب با دیدن ابابکر دست از انکار کشید؟ 3: چرا ابابکر در خارج مدینه بود؟ ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل انکار عمر بن الخطاب قسمت دوم ✍وقتی پیامبر صلی الله علیه‌وآله از دنیا رفتند؛ ابابکر در مدینه نبودند، لذا تنها دلیل انکار فوت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله توسط عمر‌بن‌الخطاب این بود که فرصت بخرد تا ابوبکر از بیرون مدینه خود را به مدینه برساند. به این دو گزارش وقت کنید👇 1⃣:قد مات‌ وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ [آل عمران: الآية 144] فقال عمر رضي اللّه عنه: هذه الآية في القرآن. و في لفظ: فكأني لم أسمع بها في كتاب اللّه تعالى قبل الآن لما نزل.)1 🔸ابوبکر وارد مدینه شد (زمانی که عمر‌بن‌الخطاب انکار وفات می‌کرد) و گفت پیامبر فوت کرده است و ایاتی دال بر فوت پیامبر خواند آیه ۱۴۴ آل عمران: در این هنگام‌ عمر گفت! آیا این ایه در قرآن است؟ و یا عمر گفت: این ایه را انگار من تا به الان در قرآن ندیده ام. 👈دقت کنید: عمر به انکار خود ادامه می‌داد؛ و به محض دیدن ابوبکر، از موضعه انکار کوتاه آمد 2⃣: ابن ابی الحدید هدف عمر را اینگونه بیان می‌کند. 🔺كذلك عمر أظهر ما أظهر حراسة للدين و الدولة إلى أن جاء أبو بكر و كان غائبا بالسنح.)2 🔸هدف عمر از این انکار حراست دین و دولت بود تا زمانی که ابوبکر به مدینه برسد در حالی که ابوبکر در سنح بود و از اتفاقات مدینه غائب بود 📚منابع: 1: السيرة الحلبية ج3 ص501 2:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏2، ص: 43 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل انکار فوت پیامبر توسط عمر‌بن‌الخطاب قسمت سوم ✍در اواخر عمر مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله علائم فوت در پیامبر نمایان شده بودند؛ از شدت بیماری تا ضعف جسمانی شدید ولی با این توصیفات؛ ابابکر از مدینه به دلیل واهی خارج شده بود 👇علائم فوت👇 🔺فَخَرَجَ بَيْنَ رَجُلَيْنِ تَخُطُّ رِجْلاَهُ الأَرْضَ 1 🔸در حالی دو مرد { فضل بن العباس و امیرالمومنین علیه السلام} دو طرف پیامبر را گرفته بودند ولی باز پاهای مبارک پیامبر از شدت بیماری بر زمین کشیده میشدند. 2: تخلف از جیش اسامه و به جان خریدن لعن پیامبر تا در مدینه بماند و غصب خلافت کند 🔺فَلَمَّا سَلَّمَ وَ انْصَرَفَ إِلَى مَنْزِلِهِ اسْتَدْعَى أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ جَمَاعَةَ مَنْ حَضَرَ الْمَسْجِدَ ثُمَّ قَالَ أَ لَمْ آمُرْكُمْ أَنْ تُنَفِّذُوا جَيْشَ أُسَامَةَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنِّي كُنْتُ خَرَجْتُ ثُمَّ عُدْتُ لِأُحْدِثَ بِكَ عَهْداً وَ قَالَ عُمَرُ إِنِّي لَمْ أَخْرُجْ لِأَنَّنِي لَمْ أُحِبَّ أَنْ أَسْأَلَ عَنْكَ الرَّكْبَ فَقَالَ نَفِّذُوا جَيْشَ أُسَامَةَ يُكَرِّرُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ- ثُمَّ أُغْمِيَ عَلَيْهِ مِنَ التَّعَبِ الَّذِي لَحِقَهُ فَمَكَثَ هُنَيْئَةً وَ بَكَى الْمُسْلِمُونَ وَ ارْتَفَعَ النَّحِيبُ مِنْ أَزْوَاجِهِ وَ وُلْدِهِ وَ مَنْ حَضَرَه»‏ 2 🔸پیامبر پس از اقامه نماز به منزل مراجعت فرمود، و ابو بكر و عمر و گروهى از مردم را كه در مسجد بودند به منزل خواندند و به آنان فرمودند: آيا من شما را امر نكردم كه در لشكر «اسامه حاضر شويد، ابو بكر عرض كرد، من در جيش اسامه بودم و ليكن برگشتم تا با شما وداع كنم، عمر گفت: من در لشكر اسامه شركت نكردم زيرا دوست نداشتم كه از جريان اين لشكر از شما سؤال كنم. حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: اكنون در لشكر اسامه شركت كنيد و اين موضوع را سه مرتبه تكرار فرمود، بعد از اين مطلب از شدت تب از حال رفتند و مدتى در بيهوشى بسر بردند، مسلمين در اين هنگام به گريه افتادند و زنان و اهل بيت او نيز شيون نمودند. 👈با این توضیحات چه دلیلی داشت که ابوبکر از مدینه خارج شود؟ بدون اینکه دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد؟ دلیل قانع کنده ابوبکر برای خروج از مدینه چه بود❓ 👇سُنح کجاست👇 🔺«و السُّنْح: ع قُرْبَ المَدينةِ المنوَّرَةِ، على ساكِنها أَفضلُ الصَّلاةِ و السّلامِ، و يقال فيه بضمّتينِ أَيضاً. و فيه مَنازِلُ بنِي الحارِثِ بن الخَزْرجِ من الأَنصار، كان به مَسْكَنُ أَميرِ المؤمنين أَبي بَكرٍ الصِّدِّيق رضي اللَّه تعالى عنه، لأَنه كانت له زَوْجَةٌ من بني الحارث بن الخَزْرَج، الّذين كَانَ السُّنحُ مَسكَنَهم، و هي حَبِيبَةُ أَو مُلَيْكةُ بنتُ خارِجَة و كان عندها يومَ وَفاةِ النّبِيّ صلّى اللَّه عليه و سلّم، كما في حديث الوفاة»3 🔸سنج منطقه‌ای نزدیک مدینه بوده است که در آن منطقه، منازل طایفه بنی حارث از انصار بوده است و در آن منطقه خانه ابی بکر بوده است؛ چون ابوبکر یک همسری داشته است که از بنی حارث بوده است و قوم بنی حارث هم در منطقه سنح زندگی می¬کند👈 که در زمان وفات پیامبر ابوبکر، کنار همسرش در سُنح بوده است. 👇سوال اساسی👇 آیا واقعا ابابکر در سُنح در کنار همسر خود بود یا اینکه در صدد ایجاد مقدمات غصب خلافت بود❓ جواب پست بعدی ان‌شاءالله 📚منابع: 1:صحيح البخاري ج3 ص 158 2:إعلام الورى بأعلام الهدى ص: 135 3:تاج العروس ج‏4، ص: 96 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قبیله بنی اسلم و هماهنگی با ابوبکر قسمت چهارم ✍هنگامی‌که ابوبکر از خارج مدینه (سُنح)به مدینه بازگشت؛ ابتدای امر به وی خبر دادند که انصار"قبیله اوس و خزرج" در سقیفه بنی‌ساعده اجتماع کرده و سعد بن عباده را به عنوان خلیفه تعیین نموده‌اند. با این خبر: ابوبکر و عمر و ابوعبیده الجراح به سرعت خود را به سقیفه بنی‌ساعده رساندند و با هماهنگی و کمک نیروهای نفوذی یهود امثال "زید بن ثابت" موفق به اعلام خلافت ابوبکر در جمع کسانی شدند که در سقیفه اجتماع کرده بودند. با این‌توضیحات به گزارش پیش رو دقت کنید! 🔺وأقبلت أسلم بجماعتها حتى تضايقت بهم السكك فبايعوه، فكان عمر يقول: ما هو إلا أن رأيت أسلم فأيقنت بالنصر)1 🔸قبيله اسلم همگى در مدينه گردآمدند تا با ابوبکر بيعت کنند، آنقدر جمعيت زياد بود که حتى بازارها نيز گنجايش ايشان را نداشت. عمر گفت: قبيله اسلم را كه ديدم يقين به پيروزى پيدا کردم. 👇 سوالات👇 قبیله بنی اسلم که در بیرون‌مدینه ساکن بودند چرا باید به یکباره به قدری در مدینه زیاد شوند که بازارهای مدینه را پر کنند؟ چرا باید عمر‌بن‌خطاب با دیدن قبیله بنی اسلم اعلام کند که یقین به پیروزی پیدا کردم؟ چه قول و قرارهای میان قبیله بنی اسلم و سران غاصب خلافت بود؟ گزارش دوم 🔺وجاءت أسلم فبايعت فقوي أبوبكر بهم وبايع الناس بعد2 🔸قبیله بنی اسلم آمد و با ابوبکر بیعت کرد و لذا جبهه ابوبکر بواسطه ایشان قوت گرفت و سپس همه مردم با او بیعت کردند. 👇سوالات👇 چه ربطی میان حضور قبیله‌ی بین اسلم و قوت گرفتن جبهه ابوبکر در برابر مخالفین داشت؟ قبیله‌ی بنی اسلم چگونه سبب قوت گرفتن این جبهه (ابوبکر) شدند؟ 👇نتیجه👇 باتوجه به مقدمات گفته شده روشن می‌شود ابوبکر در خارج از مدینه( سُنح) نبوده بلکه در حال بیعت گرفتن و قول قرار با قبیله‌ی بنی اسلم در خارج از مدینه بوده تا به کمک قبیله بنی اسلم غصب خلافت کند و الا چگونه بدین سرعت قبیله‌ی بنی اسلم با خیل فراوان جمعیت وارد مدینه و بازاهای آن می‌شوند تا برای ابوبکر بیعت بگیرند و عمر چرا باید با دیدن قبیله بنی اسلم یقین به پیروزی پیدا کند؟ نحوه‌ی بیعت گرفتن قبیله بنی اسلم و وحشی‌گری آنان در بیعت گرفتن برای ابوبکر در پست بعدی ان‌شاء‌الله 📚منابع: 1: تاريخ الطبري، ج 2، ص 244، 2: الكامل في التاريخ ، ج 2 ص 194 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام حسن‌علیه‌السلام از خلافت تا صلح انتشارات شهد علم
بیعت گرفتن با وحشی‌گری قسمت پنجم 👇به این سه گزارش دقت کنید👇 گزارش1⃣ 🔺و روى أبو مخنف لوط بن يحيى الأزدي عن محمد بن سائب الكلبي و أبي‏ صالح و رواه أيضا عن رجاله عن زائدة بن قدامة قال كان جماعة من الأعراب قد دخلوا المدينة ليمتاروا منها فشغل الناس عنهم بموت رسول الله ص فشهدوا البيعة و حضروا الأمر فأنفذ إليهم عمر و استدعاهم و قال لهم خذوا بالحظ و المعونة على بيعة خليفة رسول الله ص و اخرجوا إلى الناس و احشروهم ليبايعوا فمن امتنع فاضربوا رأسه و جبينه قال فو الله لقد رأيت الأعراب قد تحزموا و اتشحوا بالأزر الصنعانية و أخذوا بأيديهم الخشب و خرجوا حتى خبطوا الناس خبطا و جاءوا بهم مكرهين إلى البيعة)1 🔸جماعتی از اعراب به مدینه آمدند: که غذای سالشان را بخرند. رفتند و دیدند مغازه ها بسته هستند. دیدند مردم مغازه‌ها را بسته‌اند، آمدند تا ببینند چه خبر است، دیدند در حال بیعت گرفتن هستند، و حاضر شدند، عمر به سراغ این‌ها آمد و این ها را دعوت کرد به آن‌ها گفت من همه ی مایحتاج یک سال شما را می دهم، شما بروید و برای خلیفه رسول خدا بیعت بگیرید، بین مردم بروید و این ها را بِکشید و بیاورید تا بیایند و بیعت کنند، اگر کسی نخواست بر سر و صورت او بزنید و او را بِکِشانید و بیاورید. در ادامه می گوید: بخدا من این اعراب بادیه نشین را با لباس صنعانی دیدم. چماق به دست بودند، مردم را با زور کشیدند و به زور بیعت می گرفتد. گزارش2⃣ 🔺و اذاً قائل آخر یقول: قد بویع أبوبکر فلم ألبث وإذاً أنا بأبی بکر قد أقبل و معه عمر و أبو عبیدة و جماعة من أصحاب السقیفة وهم محتجزون بالأزر الصنعانیّة لایمرّون بأحد إلّا خبطوه و قدّموه فمدّوا یده فمسحوها على ید أبی بکر یبایعه شاء ذلک أو أبى)2 🔸 از براء بن عازب یکى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده: پس از سقیفه ، أبوبکر و عمر و ابو عبیده جراح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مى‌رسیدند وى را کتک مى‌زدند و به زور دست او را گرفته، بعنوان بیعت، چه بخواهد و چه نخواهد، بر روى دست ابوبکر مى‌کشیدند.». گزارش3⃣ 🔺فَقَالَ عُمَرُ لَا وَاللَّهِ لَا يُخَالِفُنَا أَحَدٌ إِلَّا قَتَلْنَاهُ)3 🔸عمر گفت : به خدا قسم هر کس با ما مخالفت کند ، او را می کشیم ! 📚 منابع: 1: الجمل شيخ المفيدج1ص59 ‌2: شرح نهج البلاغ ابن أبی الحدیدج1ص 219 3: فتح الباري شرح صحيح البخاري‌ج7ص31 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖چرا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله خاتَم الانبیاء هستند 🛑عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ قَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِينَ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ. 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: يكى از قريش به‌رسول خداصلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله گفت: شما كه آخرين پيامبر هستد، به‌چه سبب (در مقام و رتبه) از همه‌ی پیامبران پيش افتادى؟ فرمود: زيرا من نخستين كسى بودم كه به‌پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى كه پاسخ گفت، زمانى كه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر نه اين‌است كه من پروردگار شما هستم؟ گفتند بلی، من نخستين پيغمبرى بودم كه بلی گفت: پس سبقت من بر پيغمبران بواسطه اقرار بخدا بود (كه پيش از همه گفتم در عالم‌ذر) 📚:الكافي ج‏1، ص: 441 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گوساله پرستی بعد از شهادت پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌اله 🛑 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ النَّاسُ صَارُوا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِمَنْزِلَةِ مَنِ اتَّبَعَ هَارُونَ ع وَ مَنِ اتَّبَعَ الْعِجْلَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآن‏ وَ إِنَّ عُمَرَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّ عُثْمَانَ دَعَا فَأَبَى عَلِيٌّ ع إِلَّا الْقُرْآنَ وَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو إِلَى أَنْ يَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَيَجِدُ مَنْ يُبَايِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت‏ 🔰زكرياى نقاض گويد: شنيدم از امام باقر عليه‌السّلام كه ميفرمود: مردم پس از رحلت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) همانند كسانى شدند كه جمعى از هارون و گروهى از گوساله پيروى كردند و همانا ابو بكر مردم را (بخويش) دعوت كرد، و على عليه‌السّلام جز به‌قرآن عمل نكرد، و عمر هم چنين مردم را دعوت كرد و على عليه‌السّلام جز به‌قرآن عمل نكرد، و (از پى آن دو) عثمان مردم را (به بيعت خويش) خواند، و على عليه‌السّلام (همان طور) جز به‌قرآن عمل نكرد و تا هنگام ظهور دجال هيچ كس نيست كه مردم را به‌خويش دعوت كند جز آنكه جمعى پيرو پيدا كند، و هر كس پرچم گمراهى برافرازد سركش و باطل باشد. 📚الكافي ج‏8، ص: 296 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پیامبر مهربانی و لطافت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ)1 🔰 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: جدم رسول خدا كه صلوات خدا بر او باد، با مردم نماز ظهر مى‏خواند و دو ركعت آخر نماز را سريع و خفيف ادا كرد. موقعى كه رسول خدا نماز خود را سلام داد، پرسيدند آيا دستور جديدى درباره نماز صادر شده است؟ رسول خدا گفت: از چه جهت؟ گفتند: شما دو ركعت آخر نماز را بسيار سريع و خفيف ادا كرديد. رسول خدا به آنان گفت: آيا فرياد كودك را نشنيديد؟ 👇نکته👇 🔺و يدل على استحباب تخفيف الصلاة عند العلم بحاجة المأمومين و اضطرارهم، كما روي صل صلاة أضعف من خلفك)2 🔸مرحوم مجلسی: این روایت دلالت بر مستحب بودن تسریع در نماز می‌کند زمانی که امام جماعت بداند یکی از نمازگذاران؛ نیازی دارد یا اینکه اضطراری پیش آمده باشد؛ همانگونه که روایت شده است امام جماعت باید نماز را به اندازه ضعیف‌ترین نمازگزار، به جا بیاورد. 📚منابع: 1: الکافی،۶، ص۴۸ 2: مرآة العقول ج‏21ص84 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آباء و اجداد پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله پیرو چه دینی بودند؟ 👇 نظر شیعه👇 1⃣:مرحوم شیخ مفید 🛑القول فی آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) وأمه وعمه أبی طالب - رحمة الله تعالى علیهم: واتفقت الامامیة على أن آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) من لدن آدم إلی عبد الله بن عبد المطلب مؤمنون بالله - عزوجل - موحدون له)1 🔰گفتاری درباره پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) و مادر و عمویش ابوطالب رحمة الله علیه: امامیه اتفاق نظر دارند که پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) از آدم تا عبدالله بن عبدالمطلب، همگی مومن به خدای عزوجل و موحد بوده اند 2⃣:مرحوم شیخ صدوق 🛑اعتقادنا فی آباء النبی(صلی الله علیه وآله ) أنهم مسلمون من آدم إلى أبیه عبد الله ، وأن أبا طالب کان مسلما ، وأمه آمنة بنت وهب کانت مسلمة وقال النبی صلى الله علیه وآله وسلم : ( خرجت من نکاح ولم أخرج من سفاح من لن آدم)2 🔰اعتقاد ما درباره پدران پیامبر(صلی الله علیه وآله ) این است که همه آنها، از آدم تا پدرش عبدالله، مسلمان بوده اند. و ابوطالب و همچنین مادر پیامبر(صلی الله علیه وآله ) آمنه بنت وهب مسلمان بوده اند. پیامبر(صلی الله علیه وآله ) فرمود: من از زمان آدم (نسل اندر نسل) از طریق ازدواج زاده شده ام و از زنا بیرون نیامده ام 3⃣: مرحوم مجلسی 🔺اتفقت الامامية رضوان الله عليهم على أن والدي الرسول وكل أجداده إلى آدم علیه السلام كانوا مسلمين ، بل كانوا من الصديقين : إما أنبياء مرسلين ، أو أوصياء معصومين ، ولعل بعضهم لم يظهر الاسلام لتقية أو لمصلحة دينية)3 🔰علامه مجلسی می‌نویسد: امامیه اجماع دارد که والدین رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و همه اجداد ایشان تا آدم علیه‌السلام مسلمان بوده اند و افزون بر آن، از صدّیقین بوده اند، یعنی یا پیامبرانی مرسَل بوده اند و یا اوصیائی معصوم شاید برخی از ایشان اسلام خود را به خاطر تقیه یا مصلحتی دینی آشکار نمی کرده اند. 👇نظر اهل تسنن👇 🔺عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ رَجُلًا قَالَ: یَا رَسُولَ اللهِ، أَیْنَ أَبِی؟ قَالَ: «فِی النَّارِ»، فَلَمَّا قَفَّى دَعَاهُ، فَقَالَ: «إِنَّ أَبِی وَأَبَاکَ فِی النَّارِ»4 🔰صحیح مسلم از انس بن‌مالک‌نقل می‌کند: مردی به رسول خدا گفت: پدر من کجاست؟ پیامبرفرمود: در آتش، آن شخص برگشت که برود، پیامبر(صلی الله علیه وآله ) او را صدا زد و فرمود: پدر من و پدر تو در آتش هستند. 🔺عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «استأذنت ربي أن أستغفر لأمي فلم يأذن لي ، واستأذنته أن أزور قبرها فأذن لي»5 🔸 أبو هريره گفت: رسول خدا فرمود : از خداوند اجازه خواستم تا براي مادرم استغفار كنم ، ولی اجازه نداد و اجازه خواستم تا قبرش را زيارت كنم كه اجازه داد. ✍ نووی شارح معروف صحيح مسلم در شرح این روایت می‌نويسد: 🔺فيه جواز زيارة المشركين في الحياة وقبورهم بعد الوفاة )6 🔸 از اين حديث جواز زيارت مشركين در زمان حيات و زيارت قبور آنان بعد ازوفاتشان فهميده مي ‌شود !!! 📚منابع: 1: اوائل المقالات.ج4 ص45 2: الاعتقادات.ص354 3: بحارالانوار ج 15 ص117 4: صحیح مسلم.ص114 5: صحيح مسلم ج۲ ، ص ۶۷۱ 6:شرح النووي ج ۷‌ص۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راه حل رفع بدهی سنگین ... 🛑 عَنْ إِسْمَاعِیلَ‌بْنِ‌سَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌السلام : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ. 🔰 اسماعیل‌ بن‌ سهل گوید: در نامه‌‌ای به امام جواد صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده‌ ام می‌باشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله‌علیه در پاسخم نوشتند: «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره‌ی قدر مرطوب نگه‌دار». 📚:الکافی، ج۵، ص۳۱۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعائی برای پرداختن بدهی‌ها 🛑عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلَيَّ دَيْناً كَثِيراً وَ لِي عِيَالٌ وَ لَا أَقْدِرُ عَلَى الْحَجِّ فَعَلِّمْنِي دُعَاءً أَدْعُو بِهِ فَقَالَ قُلْ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْضِ عَنِّي دَيْنَ الدُّنْيَا وَ دَيْنَ الْآخِرَةِ فَقُلْتُ لَهُ أَمَّا دَيْنُ الدُّنْيَا فَقَدْ عَرَفْتُهُ فَمَا دَيْنُ الْآخِرَةِ فَقَالَ دَيْنُ الْآخِرَةِ الْحَجُّ. 🔰عبد اللّٰه بن فضل هاشمى گويد: به امام صادق عليه‌السّلام عرض كردم،وام زيادى بر عهدۀ من است،نان خور فراوان دارم،و نمى‌توانم به حجّ‌ بروم دعائى مرا بياموز تا آن را بخوانم. فرمود:در تعقيب هر نماز واجب اين دعا را بخوان: «پروردگارا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و بدهكارى دنيا و آخرت را از من كار سازى فرماى». عرض كردم؛وام دنيا را شناخته‌ام ولى وام آخرت چيست‌؟ فرمود:حجّ‌ وام آن سراى مى‌باشد. 📚: معاني الأخبار ص: 175 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
برای پرداخت کردن بدهی این دعا را بخوانید 🛑عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍ‏ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص دَيْناً كَانَ عَلَيَّ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْكَ وَ صَبِيرٌ جَبَلٌ بِالْيَمَنِ لَيْسَ بِالْيَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْهُ. 🔰امير المؤمنين على(عليه‌السّلام)فرموده است: از وامى كه داشتم به پيامبر(صلّى‌الله‌عليه‌وآله)شكايت كردم. فرمودند:اى على بگو: «پروردگارا مرا به حلال خود از حرامت بى‌نياز فرماى و به فضل خود از هر كس جز خودت مرا بى‌نياز فرماى». كه اگر به اندازه كوه صبير وام داشته باشى خداوند آن را اداء خواهد فرمود صبير نام كوهى است در يمن و هيچ كوهى بزرگتر و پرشكوه‌تر از آن در يمن نيست. 📚: الأمالي( للصدوق)،ص: 388 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
کمک خداوند به کسی که قصد پرداخت بدهی‌اش را دارد 🛑..عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ رِبَاطٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «مَنْ كَانَ عَلَيْهِ دَيْنٌ فَيَنْوِي قَضَاءَهُ كَانَ مَعَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَافِظَانِ يُعِينَانِهِ عَلَى اَلْأَدَاءِ عَنْ أَمَانَتِهِ فَإِنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ عَنِ اَلْأَدَاءِ قَصُرَا عَنْهُ مِنَ اَلْمَعُونَةِ بِقَدْرِ مَا قَصُرَ مِنْ نِيَّتِهِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «کسی که بدهی‌ای به گردنش است و قصد پرداخت آن را دارد، از جانب خداوند (عزّوجلّ) دو (فرشته‌ی) محافظ همراهش خواهند بود که او را یاری می‌کنند تا امانتش را ادا نماید. اما اگر از نیتش (پرداخت بدهی) کوتاه بیاید، آن‌دو نیز به همان اندازه‌ای که او کوتاهی کرده، در یاری‌اش کوتاهی می‌کنند.» 📚:الکافي، ج۵، ص95 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
صدقه؛ راه‌کاری برای رفع فقر! 🛑...عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ السَّائِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَوْصِنِي. فَقَالَ: «آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ.» ثُمَّ سَكَتَ فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ قِلَّةَ ذَاتِ يَدِي وَ قُلْتُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ عَرِيتُ حَتَّى بَلَغَ مِنْ عُرْيَتِي أَنَّ أَبَا فُلَانٍ نَزَعَ ثَوْبَيْنِ كَانَا عَلَيْهِ وَ كَسَانِيهِمَا. فَقَالَ: «صُمْ وَ تَصَدَّقْ.» قُلْتُ: أَتَصَدَّقُ مِمَّا وَصَلَنِي بِهِ إِخْوَانِي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا؟ قَالَ: «تَصَدَّقْ بِمَا رَزَقَكَ اللَّهُ وَ لَوْ آثَرْتَ عَلَى نَفْسِكَ.» 🔰علی بن سُوَید گوید: به امام کاظم (علیه‌السلام) عرض کردم: توصیه‌ای به من بفرمایید. حضرت فرمودند: «تو را به تقوای خداوند امر می‌کنم.» سپس سکوت کردند. من نیز از دست‌تنگی‌ام به ایشان شکایت کردم و عرض کردم: به خدا قسم، لباسی نداشتم که بپوشم، تاجایی‌که فلانی دو تا از لباس‌های تنش را درآورد و به من پوشانید. حضرت فرمودند: «روزه بگیر و صدقه بده.» عرض کردم: آیا از آن‌چه برادران(ایمانی)ام به من بخشیده‌اند، صدقه دهم، هرچند کم باشد؟ حضرت فرمودند: «از آن‌چه خداوند به تو روزی فرموده، صدقه بده؛ هرچند (آن‌قدر کم باشد که مجبور شوی آن فقیر را) بر خودت ترجیح دهی.» 📚:الكافي، ج۴، ص۱۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونه با دست خالی کار خیر انجام بدهیم؟ 🛑...عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: «إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» 🔰ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: «بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
بعد از جستجو فراوان کتاب مرحوم‌ کراجکی رو پیدا کردم کتاب التعجب که نام اصلی و کامل آن عبارت است از« التعجب من أغلاط العامة فی مسألة الامامة» توسط علامه ابوالفتح محمدبن علی بن عثمان کراجکی (م 449ق) نوشته شده است. 👈کراجکی مطالب تعجب برانگیز اهل سنت را که هر عاقل خوش انصافی را به تعجب و شگفت وا می دارد به این ترتیب درهفده فصل آورده است: فصل اول: خطای آنها در مسئله وصیت که در آن رفتار و عقیدۀ تناقض آمیز بزرگان اهل سنت نسبت به واجب بودن وصیت برای همه مسلمانان و انکار وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را به بحث گذاشته است. فصل دوم: خطای آنها در مسئله نص پیامبر بر امامت و ولایت علی علیهما الصلاة و السلام. فصل سوم: خطای آنها دربارۀ عدم انتخاب خلیفه توسط پیامبر(صلی الله علیه وآله). فصل چهارم: خطای آنها دربارۀ خلافت ابوبکر از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله. فصل پنجم: خطای آنان دربارۀ امامت شخصی که توان و قدرت تدبیر و ادارۀ لشکر سپاه اسلام را نداشت و توسط پیامبر عزل شد. فصل ششم: خطای آنها دربارۀ علم امام. فصل هفتم: خطای آنان دربارۀ عصمت امام. مغالطه و تناقض آشکار آنها دربارۀ عدم عصمت امام و عصمت جمیع امت یا اهل حل و عقد دراجماع است که کراجکی ابعاد تناقض آمیز آن را بررسی کرده و پاسخ گفته است. فصل هشتم: خطای آنها در باب امامت مفضول با وجود افضل. فصل نهم: خطای بکریّه که می پندارند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ابوبکر را به عنوان امام جماعت انتخاب کرده است. فصل دهم : خطای آنها دربارۀ تقیه و کج فهمی های تناقض آمیز شان دربارۀ آن. فصل یازدهم: خطای آنها در باب صحابه و تعظیم و تکریم همۀ آنان. فصل دوازدهم: خطای آنها دربارۀ اسماء و صفات الهی. فصل سیزدهم: خطای آنها در اظهار بغض و کینه نسبت به اهل بیت پیامبر (علیهم السلام). فصل چهاردهم: خطای آنها دربارۀ افضلیت ابوبکر با استناد به آیه غار. فصل پانزدهم: خطای آنها در ادعای انفاق ابوبکر. فصل شانزدهم: جریان فدک. کراجکی سخن را در ذیل این فصل، طولانی کرده و تناقضهای فراوانی را بیان کرده است. فصل هفدهم: خطای آنها دربارۀ احکام و مسائل شرعی. کراجکی مسائل فراوانی از احکام شرعی را در این فصل بیان کرده است که آنها به صورت بدعت و تناقض با دین الهی ارائه کرده اند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونه انسان با نیت، در بهشت و جهنم(نعوذ بالله) ابدی می‌شود ؟ 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.» 🔰امام صادق" علیه‌السلام "فرمودند: «اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: <بگو هرکس براساس شا‌کله اش عمل می کند .> الاسراء/۸۴ 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi