از مدرس بیاموزیم!
خاطره فرزند مرحوم مدرس افغانی در کتاب «گوهر ادب».
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مدرس بیاموزیم!
بخشی از مطالب کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مدرس بیاموزیم!
با تن پروری و خوش خیالی و دور شدن از سیره علما، علم بدست نمی آید
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺حرکت علمی عمیقِ طلاب و اساتید است که حوزه را رونق می بخشد نه بودجه و تبلیغات و بنر و اطلاعیه.
بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ ناز پرورده نبرد راه به جایی...
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ مدرّس و امثال مدرّس چگونه عالِم شدند؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟ ⚠️ مدرّس و امثال مدرّس چگونه عالِم شدند؟ 🔺تصویر بخشی از کتاب
✅ آنچه در قدیم مرسوم بود و اهمیت داشت، دانش و فضل و اخلاق بود. حالا در مورد اخلاق که بنده اصلا وارد نمی شوم اما اگر می خواستند علمیّت کسی را تشخیص دهند، اولا می پرسیدند شما در محضر چه کسانی درس خوانده ای؟ دوماً می پرسیدند، چه کتابهایی خوانده ای؟ چند دور مباحثه و تدریس و تقریر کرده ای؟
اما الان، علمیت را با شماره پایه و معدل می سنجند.
حال، ما در این فضا، باید خودمان بسنجیم، که چطور حرکت کنیم. ملاک خود را چه چیزی قرار دهیم. تجربه هم کاملا در برابر دیدگان ماست. عاقبت و ماحصل هر دو طیف از جهت علمی، کاملا مشخص است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ مدرّس و امثال مدرّس چگونه عالِم شدند؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ از مرحوم مدرس افغانی چه می آموزیم؟
⚠️ مدرّس و امثال مدرّس چگونه عالِم شدند؟
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔺تصویر بخشی از کتاب گوهر ادب، در تجلیل شخصیت مرحوم مدرس افغانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (8)
⚠️ سند هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
✅ در مدارس، به صورت آزمايشي، بعضي طلاب، همان کتب قديم را بخوانند و برخي سبک جديد بخوانند، بعد ببينند کدام بهتر است!
🔺الان که بدون اين زوائد دارند درس مي خوانند، ببينيد به کجا رسيدند؟ در بلاغت چه فهميدند؟ جواهر البلاغة کجا، مطول کجا؟!
طلبه هاي ما عربي بلد نيستند. چرا؟ چون عربي نمي خوانند.
✅ در مورد کتاب هاي معالم و قوانين، اتفاقا من خودم در سال پيش، اينجا براي سه طلبه، قوانين درس مي دادم. مثل گل، درس را مي فهميدند، چون استاد بايد قوي باشد که بتواند بفمهماند.
⁉️آيا شما استاد قوي براي طلبه مي گذاريد؟ شما ببينيد، علمائي که الان درس خارج مي دهند و شخصيت علمي برجسته هستند، بپرسيد، چه خوانده اند؟ و همان را براي طلبه بگذاريد!
⁉️چرا طلبه هاي ما نبايد عربي بلد باشند؟ عربي، اصل دين است. طلبه بايد بتواند عربي بخواند. طلاب قديم، نهج البلاغة حفظ مي کردند، قرآن حفظ مي کردند، حديث حفظ مي کردند.
✅ شما اگر بتوانيد با مسئولين، با زبان خودشان صحبت کنيد، و بگوئيد که برنامه ها را عوض کنند، خوب است. الان برخي مدارس و حوزه ها، از اين جهت ضعيفند و بايد فکري شود.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ غیبت از خود! 🔷🔸چندی پیش، یکی از مراجع، تذکر دادند که حضور اجباری در کلاس های حوزه، خسارت است، چون
✅ پیرو شعر ناب مولوی، باید گفت:
🔺متاسفانه، آنچه از زمان کودکی، در نظام آموزشی ما نهادینه شده، آن است که علم، به جای آنکه فرح زا و آرامش بخش باشد، اضطراب آفرین است. دانش آموزان عمدتاً خاطره خوشی از رفتن به مدرسه ندارند. فصل امتحانات، یکی از تلخ ترین دوران تحصیلی، برای همه ما بوده است چراکه علم را برای نمره خوانده ایم و بس.
دانش آموزان ما، عمدتاً حدود 12 سال در مقاطع مختلف تحصیلی به علم آموزی می پردازند اما هیچ گاه نشده است که علم را حقیقتاً دوست داشته باشند و حاضر باشند، برایش فداکاری کنند. به محض خبر تعطیلی مدرسه به دلیل بارش برف یا حوادث مشابهی مانند کرونا، برقی در چشمانشان می جهد و به غایت، خوشحال می شوند.
⁉️ حال ما انتظار داریم، دانش آموزی که یکی از بهترین ایام زندگی خود را اینطوری گذرانده است، در حوزه و دانشگاه، عاشق علم و تحقیق شود؟
کلّا...
⚠️ ایام غمبار امتحانات و زور زدن برای حفظ مطالب، تسلیت باد
✅شیوه ارزیابی علمی باید تغییر کند.
😭این نوع ارزیابی، نازل ترین نوعِ ارزیابی است و نه تنها علمیت افراد را نشان نمی دهد، بلکه حدود 2 ماه (در سال) از وقت ارزشمند دانشجو و طلبه را تلف می کند و جز القای استرس و اضطراب و حسرت، حاصلی ندارد.
👌 طلبه در مطالعات روش سنتی خود، دائماً با کتب علما مأنوس است و دم به دم، و لحظه به لحظه از جهت ادبی، منطقی، اصولی، فقهی و مانند آن، از خود امتحان می گیرد.
حال انصافاً، کدام امتحان شیرین تر و پرفائده تر است؟
✅ تحول در تحصيل (9)
⚠️ سند نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
⁉️ نظر شما راجع به کتاب اصول فقه و حلقات شهيد صدر چيست؟
✅ استاد: به نظر من، اين کتاب ها را براي شما ننوشته اند. اينها را ايشان براي دانشجوهاي دانشگاه ها نوشتند که بفهمند ما چه داريم؟ ايشان هيچ وقت با کفايه، معارضه نکردند. گفتند: کفايه باشد و بهتر است. اين هم باشد براي بچه هاي دانشگاه، که ببينند ما چه داريم، نه اينکه اينها را براي طلاب بگذاريد و درس هاي اصلي خودشان را حذف کنيد. معالم چه عيبي دارد؟ همه مي خواندند و بعدش هم مي رفتند سر قوانين و کفايه. چه اشکالي دارد؟
✅مي دانيد قوانين چقدر مفيد است، چقدر خوب است؟ اصلا مي دانيد که خود صاحب قوانين نوشته است : من اين را براي طلبه ها نوشتم نه براي علماء... لذا خودش خيلي إن قلت قلت مي کند تا طلبه بر کل قضايا مسيطر بشود.
✅ قوانين، خيلي کتاب مهم و شيريني است. من سال گذشته درس مي دادم. چقدر طلبه ها خوشحال بودند. بنده مطول را نيز هفت دور درس دادم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تاکنون حدود 23000 بازدید از سایت میراث علمی سلف، صورت گرفته است. امید است بتوانیم دروس جدیدی را تقدیمتان کنیم.
آدرس: http://emirath.ir
بنده اختلال سایت را مرتب پیگیر هستم و الان مشکلی ندارد. اگر شما نمی توانید به این سایت دسترسی داشته باشید، اطلاع دهید تا دوباره پیگیری شود: @hm1370
⁉️شبهه
⚠️ برخی می فرمایند: ما می خواهیم در علوم مختلف، بروز باشیم و نوآوری کنیم. چرا باید کتب قدیمی بخوانیم و اینقدر طول بدهیم؟
🔺پاسخ اول) اولاً کسی ادعا نکرده است که باید تمام کتب قدیمی خوانده شود. فقط کتب اصیلی که علما توصیه کرده اند، خوانده می شود (در مقام آموزش). این فرآیند، گرچه طولانی از روش صنعتی است، اما بر خلاف گمان برخی، اینقدر هم که تبلیغ می شود، طولانی نیست.
🔺پاسخ دوم) کتب قدیمی، حاوی مطالب فراوان و مفیدی از علماست که دانستن آنها نقش بسزایی در شکل گیری ساختار علم در ذهن انسان دارد. بدون درک ساختار و هویت هر علم، چگونه می توان نوآور شد؟
🔺 پاسخ سوم) نوآوری، فرعِ بر دانستن نقاط قوت و ضعف پیشین است. کسی که هنوز نمی داند فی المثل در علم صرف، چه مباحثی در گذشته بحث شده، و دارای چه فراز و نشیب ها و قوت و ضعف هایی است، چگونه می تواند نوآوری کند؟!
🔺 پاسخ چهارم) اتفاقا اسم ِکتب قدیمی، رهزن برخی اذهان شده است. کتب قدیمی، پر از مطالب بدیع و نوآورانه است و بارها پیش آمده است که معاصرین، سخنانی زده اند که معلوم شده است، از خودشان نبوده بلکه منشاءش، کتب قدیمی بوده است.
🔺 پاسخ پنجم) نوآوری، حرکت کردن در میدان پژوهش است. طلبه ای که هنوز مسائل آموزشی را به خوبی نیاموخته، چطوری می خواهد نوآوری کند؟ درست مانند کودک اول دبستانی می ماند که خیال دارد در مباحث انتگرال پیش دانشگاهی، نوآوری کند. به قول آیت الله جوادی آملی زید عزه، خیلی کم پیش می آید که انسان در علوم حال حاضر، چیزی به ذهنش بخورد که به ذهن گذشتگان نخورده است! (یعنی: تحول و نوآوری در علم، با این سابقه عظیم، کار هر کسی نیست).
حال جای تعجب ندارد که طلبه مبتدی مانند بنده، دنبال نوآوری در علم است؟!!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی:
بعضی می گویند ما طلبه ها را ۵ ساله مجتهد می کنیم، حرف عجیبی است. این اصول و فقه و اجتهاد به این مهمی، مگر با ۵ سال حاصل می شود؟
اگر ما امروز گفتیم اینها را خلاصه و قیچی کنیم، اصول قوی را برداریم و کتاب ضعیف بگذاریم، طلبه کی می تواند متجهد شود؟
یکی از برنامه های اصلی دشمن، تهی کردن حوزه از محتوای اصلی خودش (یعنی فقاهت و اجتهاد اصیل)، است.
*نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست*
🔺ارتباط: @hm1370
📗 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی: بعضی می گویند ما طلبه ها را ۵ ساله مجتهد می کنیم، حرف عجیبی
⚠️ دلیل تمام نقل قول هایی که از بزرگان در این کانال گذاشته می شود، آن است که توهم هایی که از سوی برخی، در ذهن ما شکل گرفته پاک شود و روش تحصیل در حوزه های علمیه، به غنای قبل بازگردد. به همین دلیل، خیلی از نوشته های شخصی از کانال حذف شد و فقط کلام بزرگان (مراجع و علما و خواص علمی) در این کانال باقی ماند. زین پس نیز اسناد دیگری از سخن بزرگان، تقدیم خواهد شد.
طبق تفسیر برخی علما در آیه (فذکّر إن نفعت الذکری) که در سوره مبارکه الأعلی است، تذکر برای دو گروه، به دو سنخ متفاوت، مفید است. برای کسانی که پند پذیرند، این فائده را دارد که راه خود را اصلاح کرده، و رشد می کنند. برای کسانی هم که منکر هستند، فائده اش، اتمام حجت است تا بعداً گلایه نکنند که چرا به ما راه صحیح را نشان ندادید.
اشتباه استراتژیک ما آن بود که از دامان علما جدا شدیم. به راه علما، برگردیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط : @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/