✅ خلاصه ای از مراحل صحیح تعلّم:
1) پیش مطالعه : تندخوانی، واژه شناسی، جمله فهمی، مراد فهمی، غرض شناسی، چیدمان منطقی، خلاصه کردن، بررسی و نقد مطلب
2) حضور در کلاس یا گوش دادن صوت
3) مطالعه عمیق بعد از جلسه
4) مباحثه
5) تقریر درس با استفاده از مباحث مطرح شده در مباحثه
6) نگاه کلان
7) تدریس
8) مرور
🔺 برگرفته شده از کتاب "تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی"
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از .
✅ بخشی از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم آیت الله ستوده:
⁉️ شما از اعضاى جمع آورى کتاب جامع احادیث الشیعه بوده اید. بفرمائید انگیزه حضرت آیت الله بروجردى از این اقدام چه بوده است؟
🔶🔹چهار یا پنج نقیصه در وسائل الشیعه بود که باعث اقدام به این کار شد. نقائص عبارت بودند:
1- مرحوم شیخ حرّعاملى در آخر ابواب، بعداز بیان احادیث باب مربوطه مى فرمایند: تقدم او یاتى ما یدلّ على ذلک. آیت الله بروجردى مى فرمودند: کجا تقدم و کجا یاتى؟ باید مقدار زیادى گشت تا آنها را پیدا کرد. ایشان مى فرمودند: باید جاى اینها معین شود.
2- وسائل، تکثیرِ ابواب کرده است مثلا در باب اذان و اقامه، چهل و هشت باب منعقد کرده اند و حال آنکه چهار یا پنج باب کافى است.
3- وسائل، تقطیع روایت کرده است؛ مثلا یک روایت که متضمن 10 یا 11 حکم است در 11 باب آورده و به 11 جز تقسیم نموده است واین کار درست نیست چون بسا صدر و ذیل روایت، قرینه مى شود بر فهم جملات حدیث. حدیث باید یکجا نوشته شود و جلوى فقیه گذاشته شود تا فقیه از آن احکام رااستنباط کند بلى براى کمک به فقیه نوشته شود که این حدیث اشاره به مطلبى در فلان باب دارد.
4- وسائل، تکرار اسانید است: مثلا خبرى را از کافى نقل مى کند، سند را مى آورد، از شیخ نقل مى کند سند را مى آورد و... مى فرمودند: شیخ طوسى اخبار را از کلینى نقل مى کند. بنابراین مى شود این اساتید را تداخل داد.
5- وسائل، اخباراهل سنت را نیاورده است. مرحوم آت الله بروجردی مى فرمودند: من مى خواهم ازاین راه، اینها ملزم باشند که به اخبار ما مراجعه کنند و تمسک کنند.اهل تسنن مى گویند: فقه شیعه، از آنحائیکه به قیاس واستحسان عمل نمى کند توسعه ندارد. من مى خواهم آنها به کتب ما مراجعه کنند و بدانند احکام فروعى که آنها به قیاس واستحسان مى فهمند، ما با مراجعه بروایات بدست مى آوریم . ولى بعدایشان بنابر ملاحظات واحتیاطى که نمودند ازاین نظر برگشتند مى فرمودند: مى ترسم مقدسین "هو" کنند. بنابراین فرمودند: وقتى باب تمام شد بنویسند: رواه الجمهور که بدانند ما از اخبار و فقه آنها آگاهى داریم.
6- در وسائل، کتب اربعه و غیر اربعه مخلوطند. مى فرمودند هر چه از کتب اربعه است بالاى صفحه و بقیه را بعداز آنها در پاورقى بنویسید.
🔺روى این مسائل ایشان این جمع را تشکیل دادند و خودشان گاهى اوقات تشریف مى آوردند. ولى چون این کار سالها طول مى کشید مرحوم آقاى ربانى که از اعضاى این جمع بودند یکى دو پیشنهاد حضرت آیت الله بروجردى را در وسائل آوردند و مثلا جاى: [تقدم] و[ تاخر] را مشخص کردند و چاپ نمودند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از .
✅ محقق ارجمند، حضرت استاد سید احمد حسینی اشکوری دامت برکاته، یکی از مفاخر دنیای تشیع هستند. گزارشی از زندگی نامه علمی و فعالیت های مبارک ایشان در پیوند زیر وجود دارد. خواندن آن به عموم طلّاب توصیه می شود.
http://nbo.ir/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C__a-13686.aspx
⚠️ هشدار
🔺 صِناعت، طبق یک تقریر، به علومی گفته می شود که نیاز به تمرین عملی دارند. ادبیات، یکی از علوم صِناعی است. اما در کتب قدیمی مانند جامع المقدمات و البهجة المرضیّة للسیوطی، از همان ابتدا نگاه کاربردی به ادبیات شروع می شد و علاوه بر دقت ها و عمق ها، کاربرد نیز لحظه لحظه با دانش پژوه بود.
اینکه برخی گمان کنند با حذف عبارات فنی و پیچیده و فارسی سازی کتب، در کنارِ ضمیمه کردن آیات و روایات بیشتر در کتاب هایشان، خدمتی به طلبه می کنند و او را وارد محیط صناعت می کنند، کاملاً بر خلاف ِ مفهومِ مستفاد از "صناعت" و اصول زبانشناختی است. ممکن نیست که زبان عربی، به وسیله عبارات فارسی، کماهو حقّه فهم شود.
#فارسی_خوانی_ممنوع
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ مژده
🔶🔹انتشار مصاحبه مهم با حضرت استاد "محمد حسن وکیلی" دام عزه، با موضوع "اجتهاد و الزامات تدوین کتب درسی حوزه علمیه" به زودی در "میراث علمی سلف"
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ سستی در تعبیر!
🔺 وقتی پایه های علمی استنباط از ثقلین ضعیف شد، نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه اش می شود انتشار نرم افزارها و کتب مختلف در زمینه منبرهای آماده مخصوص ماه رمضان و محرّم و ... !! و نتیجه آن چه می شود؟ انتشار سخنرانی هایی تکراری، ناپخته، و گاهاً بی ربط!
⚠️برادر عزیز! شما به حوزه نیامدی که منبرهای دیگران را دوباره تکرار کنی. آمدی حوزه، تفکر عمیق تر و جدیدتری ارائه دهی، مطلب جدیدی استنباط کنی، مشکلی را حل کنی. اگر قرار بود منبرها و تفکرات دیگران را که معلوم نیست چقدر وثاقت دارند، دوباره تکرار کنی، پس چرا این همه درس خواندی؟
🔺قدری همت کن و از کوثر ثقلین، سیراب شو!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ عجب پدر و مادری! (لا تقل لهما أفّ!)
🔺 در کتاب مَراح الأرواح چنین آمده است:
اِعلَم أنَّ الصَّرفَ اُمُّ العُلُومِ وَ النَّحوُ أبُوها و یَقوَی فِی الدِّرایاتِ (1) دارُوها (2) وَ یَطغَی (3) فِی الرِّوایَاتِ (4) عَارُوها (5)
(1) ج درایة و هو العلم مِن دری یدری علی حد ضرب یضرب.
(2) أی: عالموها، و هو جمع "داری"، اسم الفاعل من الدرایة
(3) من باب فتح أو سمع، بمعنی یضلّ
(4) ج روایة بمعنی منقولات
(5) جمع "عاری" مِن عری یعری علی حد سمع یسمع و المراد منه: جاهلوها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (71) (*)
⚠️ سند هفتاد و یکم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، متوقف است بر داشتن مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها؛ چون:
1) شناخت دقیق قواعد زبان عرب و مهارت و فهم دقیق زبان عربی
2) شناخت دقیق اصول محاوره و قواعد بلاغت و مهارت یابیِ فهم نکات بلاغی متن
3) شناخت روش تفکر (منطق)
4) شناخت دلالات الفاظ قانونی و حقوقی (علم اصول)
5) شناخت روش های کلی بدست آوردن قوانین شرعی (علم اصول)
6) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای قرآن کریم (علوم قرآنی/تفسیر)
7) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای روایات (تاریخ حدیث/ فقه الحدیث)
8) شناخت شخصیت ها و کتبی که واسطه در انتقال میراث حدیثی به ما هستند
9) شناخت سیره اولیای دین
10) شناخت اصول و پایه های جهان بینی (فلسفه و کلام و عرفان)
11) توانایی فهم زبان میراث های اسلامی در علوم مختلف
12) مهارت تفکر و نقد
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (72) (*)
⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد و تخصص در فهم دین از منابع آن (ثقلین)، متوقف بر اطلاع تخصصی از علوم اسلامی است. تخصص یافتن در علوم اَصالیِ اسلامی، چون فقه و کلام و تفسیر، برای مجتهد بی شک ضروری است؛ زیرا اجتهاد معنایی جز تخصص در این علوم ندارد.
مسلّماً تخصص در علوم غیر اصالی، مانند صرف و نحو و منطق و ...، در حدّی که انسان بتواند متون علمی گذشتگان را بخواند و بفهمد، برای اجتهاد لازم است. کسی که می خواهد در شناخت دین مجتهد شود، باید حداقل بتواند تفاسیر ادبی قرآن و شروح روایات را بفهمد و متوجه نکاتی که از آیه و روایت استفاده می نمایند، بشود و نیز باید بتواند اشعار عرب را که در خلال کتب سیره و تاریخ اسلام آمده است، بخواند و بفهمد.
⚠️ بدیهی است که این مقدار از توان ادبی، بدون درس گرفتن کتب ادبی تخصصی چون مغنی و مطول و تمرین در خواندن متون و اشعار ادبی، ممکن نیست و هر برنامه و برنامه درسی که بخواهد برای تحصیل اجتهادی در حوزه علمیه تعریف شود، باید از جهت قوت علمی، در همین حد باشد، و البته مراحل عالی تر از این هم هست!
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (72) (*) ⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺اجتهاد و
⚠️ اجتهاد مورد انتظار از یک طلبه، اجتهاد بالمعنی الاعم است؛ یعنی توانایی فهم گزاره های دینی که در ثقلین آمده است. کسانی که اجتهاد را منحصر در فقه و اصول می کنند، خود را از کوثر ثقلین، محروم می کنند و از بسیاری از برکات دین، خواه ناخواه بی بهره می مانند. این پُست، یکی از مهمترین پست های میراث علمی سلف و جواب به خیلی از شبهات، علیه روش سنتی است.
✅ تحول در تحصيل (73) (*)
⚠️ سند هفتاد و سوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺عملیات استنباط و اجتهاد، چیزی غیر از انباشته کردن اطلاعات است. اجتهاد؛ یعنی فهم دقیق نظرات و توان ِ تشخیص درست و غلط آن در حدِّ تخصصی، و این کار، بدون داشتن مهارتِ تفکر انتقادی حاصل نمی شود. تحصیل مهارت تفکر انتقادی، بدون آموختن فنون تفکر و سپس تمرین بر آن ممکن نیست. برای تحصیل این مهارت، باید در رشته های گوناگون، متونی وجود داشته باشد که آراء و نظریاتِ مختلف را با نقد و بررسی هر یک، در بر گرفته باشد. بهترین نوع آموزشِ مهارت تفکر انتقادی، این است که متن درسی، فضا را آنچنان ترسیم کند که خواننده خود را میان صاحبْ نظرانِ گوناگون دیده و شرکت کننده در بحث به حساب آورد تا ناخودآگاه فکرش فعال گردد.
—————-
🔹میراث علمی سلف: به راحتی می توان بر اساس این الگو، تجربه کرد که فرق میان شرح شمسیه و الجوهر النضید با منطق مظفر چیست یا فرق میان شرح تصریف و شرح نظام با صرف ساده و دانش صرف چیست. خط به خط کتب سنتی، آموزاننده ی تفکر انتقادی است به خلاف کتب صنعتی.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir