✅ تحول در تحصيل (74) (*)
⚠️ سند هفتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، تلاشی است که در عموم موارد، از راه بررسی متون به نتیجه می رسد. لذا از محوری ترین مهارت های لازم برای مجتهد، مهارتِ فهم عمیقِ متون دقیق است. مجتهد باید بتواند در مواجهه با یک متن، احتمالات مختلف در دلالتِ آن را بررسی کرده و تفاوت های هر یک از وجوه را به تفصیل بفهمد و پس از آن بتواند به شکل علمی، توضیح دهد که چرا چنین می فهمد و گونه ای دیگر نباید این متن را فهمید. علاوه بر آن، مجتهد، محتاجِ ارتباط مستمر با میراث علوم اسلامی است که بسیاری از آن، با زبانی علمی و پیچیده نوشته شده است.
مهارت استظهار و اثبات تخصصی آن و نیز فهم کتب گذشتگان، محتاج این است که انسان، مدتها در انواعِ عبارات و وجوه آنها، تمرین نموده باشد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
اصطلاحات مهم حوزوی.pdf
343.7K
✅ اصطلاحات مهم و پرکاربرد متون حوزوی و تفاوت های آنها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ نوازش بندگان
🔺جلال الدین بلخی رومی:
جُزو را از کل، خود پرهیز چیست؟
با مخالف، این همه آمیز چیست؟
🔺حکایت رمضان و رفتار جاهلانه برخی در ضدیت با این ماه شریف، حکایتِ میزبانِ کریمی را می ماند که بر مهمانِ گرسنه و تشنه، وعده خوان ِ چرب و گرم می دهد، اما مهمان، غافلانه و عنودانه، چهره در هم می کشد و روی برمی تابد و گمان می کند خویشتن را با خار و خاشاک ها، می تواند سیر و سیراب گرداند!
🔶🔹 رمضان شاید فرصتی باشد تا منِ عنودِ لجوج، درک کنم که هیچ نیستم و توهمات خودم را دور بریزم. این همه آغوش باز کردن برای شیطان از سوی منِ، تعجب موحّدان عارف را بر می انگیزاند! و خطابی در می رسد که: لا دَرَّ درُّک!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (75) (*)
⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند.
حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه.
ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (76) (*)
⚠️ سند هفتاد و ششم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺هر برنامه آموزشی باید به گونه ای باشد که محصِّل را با عبارات گذشتگان و متون و زبان و اصطلاحات ایشان، آشنا نموده و حلقه ربط متأخّران و متقدّمان را برقرار نماید. از این رو، نباید کتاب درسی به گونه ای باشد که از آغاز تا انجام با زبانی نو و اصطلاحاتی جدید نگاشته شده باشد. یکی از مشکلات بسنده کردن به کتبی چون "حلقات الأصول"، همین بریده شدن نسل جدید از تاریخچه دانش و میراث گذشتگان است (که بسیار غنی است).
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺علامه، عِمامه ساده ای می بستند، تعداد چین های عمامه را هم نمی شمردند و به امور بی اعتنا بودند. عمرشان را صرف امور مهم تری می کردند.
⁉️ من چه؟ مدام از این کانال به اون کانال سر می زنم تا مدل های جدیدترِ عمامه را مشاهده کنم! بهانه هم می آورم که دنبال جذب مردم به دین هستم!
هر کسی بر طبع خویش رفتار می کند.
کلّ یعمل علی شاکلته!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید در ذهن دانش پژوه، بسیار مؤثر است. ذهنِ خام، هرگز نمی تواند استفاده ای را که شایسته است از استادِ فنّ ببرد و در کلاس، کاملاً تسلیم و مقلّد است.
🔺علاّمه طباطبایی (ره) می فرماید:
«بمدت 17 سال، چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل به من دست داد که شب های بهار و تابستان را تا صبح، به مطالعه و تحقیق مشغول بودم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد، با هر خودکشی بود، حل می نمودم».
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید
🔺اینکه گمان کنم، روزی 10 تا کلاس می روم، عالِم می شوم، خیالی بیش نیست. فوق فوقش یک مقلّد ِ خوب بشوم!
اگر پیش مطالعه و تفکر و مباحثه ندارم، هرگز فراتر از مقام تقلید نخواهم رفت.
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
✅ مطهری، براستی مرد کار و تلاش بود. به جرات می توان گفت از 24 ساعت شبانه روز، 18 ساعت کار و تلاش داشت. در تقوا هم، مرد کم نظیری بود. از جلسات کم فایده، به شدت پرهیز داشت. رفت و آمدهای معمولی دیگران را نداشت، و بیشتر به کار خود مشغول بود.ایشان قبل از آیت الله منتظری قم بودند. بعد که آیت الله منتظری قم آمدند با هم آشنا شدند و (روابطِ) بینشان گرم شد و با یکدیگر هم حجره شدند. دراینجا بد نیست این نکته را هم تذکر بدهم که آیت الله منتظری هم ازابتدا مرد بااستعداد و خوش ذوقی بودند. یادم هست مباحثه رسائل داشتیم که ایشان هم شرکت می کردند. من در آن مباحث آنقدر که حساب ایشان را داشتم، حساب دیگران را نداشتم، زیرا مرد فهیم خوش ذوق و با استعدادهای بود. بر روی درس هم حسابی زحمت می کشید. شاید همین خصوصیات در آشنائی و الفتی که میان ایشان و شهید مطهری برقرار بود نقش اساسی داشت.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir