eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
48 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 فیلمی کوتاه از تعداد پر شمار مطالعه کنندگان در کتابخانه یکی از دانشگاه های خارج از کشور، در شبی که دانشگاه تعطیل است! 🔹 وقتی نظام آموزشی، چه در حوزه و چه در دانشگاه، مبتنی بر نخبه پروری نبود و ملاک ارزشیابی، نمره بود، آیا می توان انتظار درس خواندن از دانش پژوهان را داشت؟ ————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
27.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بیان نکات مهمی درباره مرحوم آیت الله بروجردی، اقتضائات طلبگی، تفاوت مکاتب فقهی توسط آیت الله علوی بروجردی دام عزه ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹 طرح حامی 🔺میراث علمی سلف، در راستای نشر رایگان اصوات دروس سنتی، مبلغ 130800 تومان را از محلّ ذخیره صندوق اختصاصی، به حساب سرویس دهنده "بلاگ" واریز کرد تا در آینده نزدیک، إن شاء الله اصوات جدیدی بارگذاری شوند. ⚠️ بعد از رایگان شدن خدمات، میراث علمی سلف، شدیداً با محدودیت منابع روبروست. افرادی که قصد دارند تا به هر میزان، به میراث علمی سلف کمک مالی نمایند می توانند به بنده پیام دهند: @hm1370
هدایت شده از م
معرفی برخی معاجم حدیثی شاخص 🔺[سفینه البحار] / شیخ عباس قمی رحمة الله علیه این کتاب گرانقدر کلید رمز معجم موضوعی و فهرست رئوس مطالب و موضوعات کتاب عظیم بحارالانوار است. محدث قمی دریافته بود که بسیاری از مطالب بحارالانوار در مورد و باب مناسب خود نیامده است ازاین روی تصمیم می گیرد که با تالیف این مجموعه، پژوهندگان را در رسیدن به مقصود یاری رساند. خود ایشان، چنین می گوید: «من از آغاز جوانی در جستجوی دانش حدیث، حریص بودم و در میوه چینی از شاخسار آن دلباخته. بدین سان برخی از کتابهای روائی را مطالعه کردم و در بسیاری از آثار آن تامل نمودم واز بوستان آن میوه های رسیده ای چیدم بالاخره از میان کتابهای بسیار، بحار چالانوار را برگزیدم ...». مرحوم محدث قمی، برای سامان دادن به این اثر گرانقدر 35 سال تلاش کرده است و دو بار مجموعه [بحارالانوار] را بدقت مطالعه و بررسی کرده که یک مرتبه آن را هفت سال تمام شب و روز مشغول بوده است. سفینه در دو جلد همراه مقدمه ای پیرامون شناسائی مجامع حدیثی [بحارالانوار] (سفینه البحار) شرح حال محدث قمی و گزارشی از آثار وی بقلم آقای سیداحمد روضاتی بارها چاپ شده است. 🔺مستدرک سفینه البحار/ علی نمازی شاهرودی این اثر مجموعه [سفینه] را بردارد با مزایا و ویژگیهای دیگر، لذا مولف، آن را مستدرک السفینه، یا [ السفینه الکامله] نامیده است. مطالب کتاب عظیم [الغدیر] نیز دراین کتاب فهرست شده است. 🔺[ التطبیق بین السفینه والبحار]/ سیدجوادمصطفوی مولف دراین کتاب کوشیده است تا فهرستی در برگیرنده آنچه در [سفینه البحار] است بر اساس بحارالانوار قدیم و جدید گردآورد. 🔺[معجم الفاظ احادیث الشیعه]/ مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی. این مجموعه مفصل ترین معجمی است که نگارش می یابد. این[ معجم] از ویژگیهای خاصی برخورداراست که عبارت است از: 1- در روایات اقوال معصومین علیهم السلام، به طور کامل و سوال سائلان نیز تا آنجا که در تبیین بیان امام نقش داشته باشد فیش شده است. 2- فعلها و تقریرهائی فیش شده است که برای مراجعه فقیهان محدثان محققان ادبیان و. .. مفید باشد. 3- دراین[ معجم] آیات تفکیک شده و در جلد مستقلی همراه با تعیین موضوع دقیق هر کدام در مجلدات بحارالانوار خواهد آمد. که این خوداز ویژگیهای برجسته این معجم است. بااین کار تمامی آیاتی که در بحارالانوار بوسیله گفتار معصومین تفسیر شده است یکجا گرد می آید. 4-اَعلام اماکن واشعار نیز تفکیک شده اند که سودمندی آن روشن است. 🔺[میزان الحکمه]/محمدمحمدی ری شهری مجموعه ایست قرآنی و روایی دارای 4260 موضوع و 22730 روایت از منابع شیعه و سنی. [میزان الحکمه] را می توان به [سفینه البحار] مانند کرد. یعنی همچنانکه خود مجموعه ای قرآنی روایی و گاه تفسیری است فهرستی است موضوعی بر مجموعه های حدیثی بویژه [بحارالانوار] و [کنزالعمّال]. شیوه تنظیم[میزان الحکمه] بدینگونه بوده است: 1- موضوعات براساس هیئت واژه ها و حروف الفباء تنظیم شده و بدینسان کتاب با [ ایثار] آغاز می شود و با[ یقین] پایان می پذیرد. 2- عنوان موضوع می آید و پس از آن جایگاه روایات این موضوع در[بحارالانوار] [ کنزالعمال] و[ وسائل الشیعه] و... نشان داده می شود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از م
✅ معرفی برخی معاجم حدیثی شاخص 🔺[مفتاح الکتب الاربعه]/سیدمحمود موسوی دهسرخی اصفهانی این معجم کلید شایسته و سودمندی است برای یافتن احادیث کتب اربعه شیعه. مولف سالیان درازی برای سامان دادن به آن رنج کشیده است و اولین جلد آن را به سال 1386 در نجف منتشر کرده است. دراین [معجم] برای یافتن حدیث سه شیوه بکار گرفته شده است: 1-از طریق واژه های اول و دوم و سوم حدیث بدون توجه به ماده آن کلمه. 2-از طریق موضوع در موضوع بندی محتوی روایات. 3-از طریق آخرین راوی روایات یعنی شخصی که روایت را بدون واسطه ازامام علیه السلام نقل کرده است. 🔺[معجم المفهرس کتب اربعه شیعه]/ موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی 🔺[ المعجم المفهرس لالفاظ اصول الکافی]/ الیاس کلانتری فهرستی است واژه ای، براصول کافی براساس چاپهای متعدد آن. این کتاب از دو قسمت تشکیل شده است. در قسمت اول متن روایات آمده است که در صورت طولانی بودن به چند بخش تقسیم می شود که اگر کسی اول روایت یااول یکی ازاین بخشها را به یاد داشته باشد می تواند روایت را با مراجعه به همین قسمت به دست آورد. در بخش دوم تمام کلمات احادیث آمده است جز کلماتی که آمدن آنها سودمند نبوده است. 🔺[ الهادی الی اصول الکافی]/ سیدجوادمصطفوی راهنمای واژه ای اصول کافی و برخی از شرحهای آن از جمله شرح ملا صالح مازندرانی ملاصدرا و چاپهای مختلف اصول کافی می باشد. 🔺[ الخزانة اللغویة الموسعة والدلیل اللغوی للکتب الابعة]/ روءوف جمال الدین مجموعه ایست گرانقدر وارزشمند که موضوع اصلی آن[ غریب الحدیث] است و تحقیق در واژه های[ کتب اربعه]. اما با توضیحی که خواهیم داد روشن می شود که معجم واژه کار آمد و سودمندی است در دست یافتن به روایات [کتب اربعه]. مولف در آغاز واژه حدیث را می آورد. و پس از آن ماده اصلی آن را. آنگاه ریشه کلمه می آید و غالبا براساس [مقاییس اللغه]، و بالاخره با تکیه بر منابع لغوی وادبی دیگر اصل اشتقاق معانی حقیقی و مجازی کلمه فروق لغوی اضداد لغوی ثلاثی یا رباعی مجرد یا مزید فیه صحیح یا معتل بودن کلمه تبیین و بررسی می شود و متن حدیث نیز با حفظ سنداگر خیلی طولانی نباشد با مشخص ساختن جایگاه آن در ماخذ می آید. مولف در سامان دادن به این کتاب به بیش از 110 کتاب لغت مراجعه کرده است. 🔺[مفتاح الوسائل]/سیدجوادمصطفوی 🔺[المعجم المفهرس لالفاظ وسائل الشیعه]/سیدحسن طبیبی فهرستی است واژه ای برای دستیابی به احادیث [وسائل الشیعه]. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی: 🔶🔹دوره اول فیضیه خیلی طلبه ها با صفا بودند. یادم هست یک روز در ایام البیض ازحجره خارج شدم دیدم بجز یک حجره همه مشغول عبادات مخصوص بودند. فقط یک حجره ترک کرده بود. در صورتیکه حاج شیخ نگفته بود. بلکه خودشان همت داشتند و شبها تا نیمه شب می دیدیم که طلبه ها کنار چراغهای لامپهای نفتی مشغول مطالعه هستند و روحیه خیلی روحیه سرشاری بود. این وضع پیش از حکومت و قدرت پهلوی بود. امااو که سرکار آمد همه را حتی خود حاج شیخ را بزحمت انداخت. ⭕️ نسبت به امور مادی - طلبه های گذشته نسبت به امروزیها - قانع تر بودند. گاهی می شد چهارتا طلبه با یک دیزی آبگوشت بسر می بردند. این را عرض کنم که کلا حرکت انسانی والهی در حوزه و در مسیرانبیاء با چلوکباب آماده 🥩🍗نمی سازد. کسی که همه چیزش آماده باشد پیشروی نمی کند تکامل در نتیجه فشاراست. اگر پیشروی می خواهید باید سختی بکشید. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ بر طلبه‌ها سخت می‌گیرند 🔺از یکی از دوستانی که زیاد مُعاشر مرحوم استاد علی صفائی حائری بود پرسیدم: جدیداً خوابی ندیده‌ای؟ با چشمی اشکبار گفت: دیدم، و ازاستاد پرسیدم: چه خبر؟ حرفی بزن! 👈 فقط گفت: بر طلبه‌ها سخت می‌گیرند و رفت... . ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی: 🔺در گذشته، حوزه اصفهان رونق بسزایی داشت. وجود اساتید گرانمایه و نادر به آن، چنان جذابیتی داده بود که شما کمتر کسی از بزرگان سلف را می یابید که چند سالی دراین حوزه تحصیل نکرده باشد. مرحوم ملاهادی سبزواری، آیت الله بروجردی و بزرگانی دیگر. 🔹من مغنی و مطول را خدمت مرحوم جلال الدین همائی که بعد استاد دانشگاه تهران شدند خواندم. یکی از خصوصیات خوب ایشان، حساس بودن نسبت به گذشت زمان بود. لحظه ای را بی ثمراز دست نمی داد. گاهی می شد که ایشان کتاب سنگین و پرمحتوائی را در راه مطالعه یا حفظ می کردند. به این جهت بود که مرحوم همائی در مدت چندین سال طلبگی، جامعیتی دراکثر علوم معمول در آن زمان پیدا کرد. شرح لمعه را خدمت آقامیرزا احمدمدرس و آقاشیخ علی یزدی خواندم. مرحوم آقاشیخ علی یزدی آنگونه درادبیات مسلط بود که به نحو رجز، درس می گفت یعنی با عبارات مسجع و مقفی. 🔸قسمت زیادی از قوانین را نزد آقاسیدعلی نجف آبادی خواندم. رسائل، مکاسب، و حتی مقداری از کفایه را خدمت فقیه و مجتهد معروف آقامیرسیدمحمدنجف آبادی خواندم. ایشان مردی بزرگ، و در تدریس کفایه مدرس مبرزی بودند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی: 🔺در گذشته، حوزه اصفهان رونق بسزایی داشت. وجود اساتید
⚠️ جای تعجب بسیار است که در روزگار کنونی، تمامی این قوت ها و همت ها، اموری زائد تلقی می شوند و عده ای، بدون اندک پشتوانه علمی، طرحی نو درانداخته اند!
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ یادنامه سوزناک مرحوم ادیب نیشابوری، به صورت کلیپ تصویری (تولیدی ویژه میراث علمی سلف): 🔶🔹دانلود و مشاهده: https://mirath.blog.ir/post/43 🔺استاد برجسته ای که بسیاری را تربیت کرد و به جامعه علمی تقدیم نمود. ما در این روزگار، به چنین استادانی نیازمند هستیم. همایش و مقاله و نمره و معدل، هرگز نمی توانند جای استاد فنّ را پر کند. سیستم دانشگاهی و ترمی واحدی شده، عقیم تر از آن است که بتواند سنت دیرپای استاد و شاگردی را در حوزه، حفظ کند. در این سیستم نحیف و ضعیف، معیار علم نیست، معیار عجله است. در این سیستم، عاقِّ استاد شدن، حتمی است. استادی که آن همه در علم زحمت کشیده، در برابر طلبه ای قرار می گیرد که مدام می خواهد مطالب را ساندویچی و خلاصه شده فرابگیرد برای کسب نمره! ⁉️ چه کسی مسئول این بی سر و سامانی است؟ —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ مولفات عبدالقادر بغدادی 🔺طلاب قدیم، ذوق ادبی شان را تقویت می کردند تا کمترین بینونت را با فهم عرفی عرب جاهلی داشته باشند و لذا به فهم ثقلین نزدیک شوند. —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔶🔹مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی: حوزه های طلبگی قدیم تنها به فقه واصول خلاصه نمی شد. بلکه در کناراین دو، علومی دیگراز قبیل تفسیر اخلاق طب ریاضیات نجوم و فلسفه در آن رایج و تدریس می شد. حوزه اصفهان اساتیدِ فرید و همه فن حریفی داشت که به خوبی از عهده تدریس این علوم برمی آمدند، مانند مرحوم آخوندکاشی، جهانگیرخان قشقائی، مرحوم ارباب، مرحوم حاج میرزاعلی آقاشیرازی، مرحوم سیدمحمدباقردرچه ای، مرحوم شیخ محمدخراسانی و مرحوم مدرس، جزء نوادر و سرآمد اقران خود بودند. ⚠️ میراث علمی سلف: وقتی از چنین فضاهای علمی بی نظیر و ویژه ای محروم ماندیم، عده ای به خود اجازه می دهند تا فضای علم را تبدیل به کاریکاتور کنند. خدایشان هدایت کند که روز به روز موجب فاصله گرفتن ما از تمدن اسلامی می شوند. —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ گلایه یکی از مخاطبان که به دلیل وفور چنین معضلی، در کانال انعکاس می یابد. به واقع، چه کسی مسئول عمر طلاب است؟ —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
روح آزاد طلبگی در تحصیل.mp3
2.3M
🔺 ویژه: روح آزاد و با پشتکار طلبگی! ⚠️ چرا برخی از ما اینقدر کم همت شده ایم؟ 👌 صوتی مهم از استاد گرانقدر، حجت الاسلام احمدی دام عزه از مدرّسان سنتی شهر مقدس قم —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
حضرت علامه حسن زاده آملی رحمة الله تعالی علیه: 🔺جامع المقدمات، مجموعه چند رساله در نحو و صرف و اخلاق و منطق است که نخستین کتاب درسى محصّلین علوم اسلامى است. دو رساله آن یکى به صرف میر و دیگر به کبرى اشتهار دارد. هر دو به زبان پارسى و بسیار ارزشمند و سودمند از مؤلفات دانشمند بزرگ سید على بن محمد حسینى معروف به میر سید شریف است که برخى وى را آملى و برخى دیگر گرگانى مى‏دانند. رساله صرف به نام وى، صرف میر شهرت یافت. من رساله‏ اى موجز در صرف به پارسى، بدین خوبى، در عجم ندیده‏ ام و به عربى در عرب هم. —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ یکی از سرسخت ترین مخالفان و معاندان روش سنتی، افرادی هستند که مدتی با این روش، زیست کرده اما به هر دلیلی، آن را ترک گفته اند. روش سنتی، روشی است که یا باید داخل آن شد و تا آخر ادامه داد، یا اصلا وارد نشد. روش سنتی آزمون و خطا نیست که مدتی با او بسر کنیم، بعد رهایش نماییم و علیه اش، هرچه می دانیم، سخن فرسایی کنیم.
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ یکی از سرسخت ترین مخالفان و معاندان روش سنتی، افرادی هستند که مدتی با این روش، زیست کرده اما به ه
به عنوان مثال، فردی که مدتی فلسفه یا علوم عقلی دیگر خوانده، شروع می کند علیه آرای ادبا و حتی فقها، سخن راندن: که ای طلاب! هوشیار و بیدار باشید و وقت خودتان را تلف نکنید چراکه دلائل ادبا، دلایلی ذوقی و سلیقه ای و استحسانی و مَن درآوردی است! چنین شخصی، مشخص است که هنوز متوجه نشده ادبیات در چه فضایی است و فلسفه در چه فضایی! مراقب باشیم، تا هر کسی ادعا کرد، تسلیمش نشویم. به سابقه چندین قرن خود، به راحتی پشت نکنیم. جواب تمام این شبهات در کتب سنتی هست منتها هر کسی همت خواندن ندارد.
🔶🔹مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی: 🔺مقداری از معقول را خدمت مرحوم آقاشیخ محمودمفید خواندم. ایشان هدایه میبدی را در مسجد دارالشفاء بازار مسگرهای اصفهان تدریس می فرمودند. استاد بزرگ معقول، مرحوم آقاشیخ محمدخراسانی در مدرسه صدر حجره ای داشتند در همانجا برای عده ای شرح منظومه می فرمودند. خدمت حاج میرزاعلی آقاشیرازی که بسیار مرد پاک و مهذبی بودند، درس تفسیر و نهج البلاغه می رفتم. تفسیر و نهج البلاغه ایشان واقعا کم نظیر بود. و برای کسانیکه نبودند، تصورش مشکل است. نجوم و تقویم عربی را خدمت حاج شیخ محمدرضارهنانی خواندم. ⭕️ ریاضیات را خدمت مرحوم ارباب - رضوان الله علیه - خواندم. حاج آقارحیم ارباب فقیه ِصاحب نظر و بسیار مرد جلیلی بود که در عین جامعیت، اخلاق و رفتار بی نظیری داشت. این مرد متواضع، درس شرح لمعه ای می گفت که پدر جد درس خارج بود. —————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️گمان ما آن بود که هر چه طلاب بیشتری را جذب، و کتب را ساده تر و ضعیف تر، و سیستم بسیار اصیل سنتی حوزه را مانند دانشگاه کنیم، توفیقات بیشتری بدست می آوریم. اما نمی دانستیم که چنین تصمیماتی، دقیقا حیات حوزه ها را به خطر خواهد انداخت. حضرت امام رحمت الله علیه، نظرشان آن بود که دست به ترکیب اصیل حوزه ها نزنید، فقه سنتی را ارج بدارید و اگر دنبال تحولید، از طلاب فاضل، حمایت واقعی کنید، اما ما دقیقا برعکس عمل کردیم! بعد هم مدام، به دنبال چاپ عکس امام در کتب درسی هستیم! ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فیلمی کوتاه از مطالبه گری آیت الله سبحانی دام عزه از طلاب جوان در مورد حفظ اشعار الفیه ابن مالک! 🔺قابل توجه افرادی که با برداشت نادرست از سخنان امثال آیت الله، دنبال آنند که طلاب روز به روز کتب ضعیفتر را مطالعه کنند. 👈 طبق اطلاعی که بنده دارم، حضرت آیت الله تقریبا هر روز الفیه را مرور می کنند. ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ اجتهاد بیش از آنکه اهمیت دادن به جزئیات باشد، تسلط بر مبانی معرفت شناختی هر علم است، لذا افرادی که شعار کابردی کردن علوم را می دهند، در حقیقت طلاب را برای همیشه، از فهم مجتهدانه محروم می سازند. کسی که صدها کتاب تمرین اعراب آیات قرآن را هم حفظ باشد، تا مبانی موجود در کتبی مانند سیوطی و مغنی و مطول را برای خودش حل نکرده باشد، هرگز به فهم مجتهدانه از قرآن کریم، نخواهد رسید! و با اندک شبهه ای فرو خواهد ریخت! ----------------------------- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺 ارتباط: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir