eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
مبنای برنامه ریزی های علمی در حوزه، وقتی اشتباه باشد و از میراث گرانسنگ علما و فحول، فاصله معنا داری داشته باشد، هرچقدر هم کارگروه و جلسه تشکیل شود و به قول آقایان، درختواره (!) ترسیم شود، نه تنها مشکلی حل نمی شود، بلکه بر مشکلات افزوده می گردد. متاسفانه مبنای برنامه ریزی های سالیان اخیر این است: علم امری زائد و موجب تلف وقت است و باید طلاب را سریعتر به مرحله بازدهی!! رساند. کدام بازدهی؟ مگر بدون علم کافی و جامع از شریعت می توان دین را تبلیغ کرد؟ چرا با دست خود، تیشه به ریشه دین می زنیم؟
در کتابی، دو ادعا از یکی از معروفین (*) دیده شد که عجیب بود: الف) به جای کتب بلاغی مانند مطول و ...، شأن نزول بخوانید! ب) به جای حفظ اشعار الفیه ابن مالک (و مانند آن)، قرآن حفظ کنید! ————————————— (*) دأب نگارنده این نیست که اسم بیاورد، نیازی هم نیست. چه اینکه ممکن است موجب هتک و استخفافِ قائل گردد. بهتر است در این مسائل، تا آنجا که امکان دارد، اسم افرادی که قصد داریم بر علیه شان، قلمی تیز کنیم، نیاوریم مگر آوردن اسم نکته ای داشته باشد. چنانکه سیره برخی مانند علامه طباطبائی رحمة الله علیه این بوده است. نیز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در وصیت نامه خود، در این باره می فرمایند: «سفارش می کنم به دوری جُستن از غیبت بندگان خدا، به ویژه اهل علم...». متاسفانه نوعی از غیبت در بین اهل علم خیلی رواج دارد که با عباراتی تیز، شخصیت علمی طرف را بی مقدار می کنند! مثلاً می گویند: «این کلامی است که مرغ پخته را هم به خنده می اندازد».
🔺ای کاش به جای اینکه برای افزایش آمار ورودی های حوزه، دست به انواع ترفندها بزنیم (مثلاً به بهانه حضور روحانیت در مناصب مختلف اجتماعی، ردیف های استخدامی ارگان ها را داخل تبلیغات درج کنیم)، کمی به این بیاندیشیم که در این سال ها با دانشگاهی کردن حوزه ها، چه ضربه ای به اعتماد طلاب زدیم. طلبه ای که یک صدم مطالب کتب لازمه را در این سیستم نمی خواند، می خواهد برود در جامعه چکار کند؟ چه بگوید؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
10.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا جناب آقایی که در لباس روحانیت، وارد کارهای غیر حوزوی شده و آموزش کسب و کار راه انداخته، تمام وظائف لازم حوزوی خود را انجام داده و از آنها فراغت یافته است؟ آیا اساساً وظیفه یک روحانی به این جوانی، این است که مدرّس کسب و کار شود؟ پولسازی یاد مردم بدهد؟ قحط الرجال است؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️ آیا جناب آقایی که در لباس روحانیت، وارد کارهای غیر حوزوی شده و آموزش کسب و کار راه انداخته، تمام
هدف از این مطالب، مچ گیری نیست، بلکه گوشزد کردن این نکته، خصوصا به تصمیم‌گیران است: در سیستمی که در آن، استادان فن به حاشیه رانده شوند و نمره و مدرک و شماره پایه و تیک های حضور و غیاب اجباری، ملاک و معیار فضل علمی بشمار رود، باید هم منتظر چنین تلف شدن استعدادهایی باشیم‌. طلبه ای که انبوهی از منابع عظیم اسلامی را رها کرده و در روزگاری که ارتداد و تضعیف هنجارهای دینی به اوج خود رسیده، به آموزش پولسازی روی آورده است، در ظاهر امر، برای بهبود اقتصاد مردم کار می کند، اما در باطن کار، خروج از جاده و مسیر طلبگی را رقم زده است. بی تردید، آنقدر کارهای ناتمام و مهم در مسیر طلبگی از جهت علمی و عملی هست، که نوبت به این کارها نمی رسد اما کیست که اینها را بگوید؟ جز استاد فن؟ ایشان تقصیر ندارد، مقصر ما هستیم که سیستم را خراب کردیم. ما باید فردای قیامت، جواب دهیم.
پیش مطالعه، حتی اگر مطلب مدنظر، یک کلمه هم فهم نشود یا حتی فهم شود اما به غلط فهم شود، نقش بسیاری در فرآیند تعلیم و هوشمندسازی ذهن دارد. وقتی طلبه بیان استاد را دریافت می کند، اگر قبلا مطلب را فهمیده باشد، به اطمینان خاطر بیشتری می رسد و همچنین به جای تمرکز اصلی بر مطلب، به افق های بالاتری می اندیشد و دیگر ذهنش خام نیست که فقط به حرف استاد توجه کند. اگر هم مطلب را کلا نفهمیده یا غلط فهمیده باشد، هنگام افاضه استاد، به قرائن و نکاتی که او را از فهم بازداشته توجه می کند و همین مسئله موجب می شود تا در دفعات بعدی، قوت فهمش بالاتر رود و کمتر به استاد متکی باشد.
آیت‌الله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
بیانات استاد مفیدی حفظه الله در جمع طلاب مقدمات میبد یزد 🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله ۱۴۰۱/۱۲/۳ 🔸دوگانه درس یا تهذیب؟! 🔸طلبه نباید درس بخواند برای خدمت به دین !!! 🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی معنویت او می شود 🔸به هیچ وجه پیش مطالعه ترک نشود ولو پنج دقیقه 🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند 🔸در عالم طلبگی هیچ چیزی جایگزین تدریس نیست 🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید https://eitaa.com/mdianat
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه طوری درس بخونیم، اینطوری غوغا و شور بپا کنیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ره چنان رو که رهروان رفتند. 🔺بیاناتی عالی در رابطه با تحصیل علوم از مرحوم آیت الله ممدوحی ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تقریر و أمالی نویسی 🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس استادش، سید محمد مهدی بحر العلوم را تقریر کرد. پس از رواج سنت تقریر نویسی، کتاب های تقریر شده فراوانی در رشته های مختلف نوشته شد. آقا بزرگ تهرانی در "الذریعة"، از آنها یاد می کند. أمالی نویسی، از نمونه های تقریرنویسی است، و عبارت است از نگاشتن مطالبی که استاد در مجالس برای شاگردان خود می خواند. به أمالی، "المجالس" یا "عرض المجالس" نیز می گویند. معروف ترین أمالی ها، أمالی شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و سید مرتضی رحمة الله علیهم است. 🔺برخی از معروف ترین تقریرها: الف) مطارح الأنظار مرحوم ابوالقاسم طهرانی (تقریرات درس اصول فقه شیخ اعظم) ب) فوائد الأصول مرحوم کاظمی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) ج) أجود التقریرات مرحوم خوئی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) د) نهایة الأفکار مرحوم محمد تقی بروجردی (تقریرات درس مرحوم آقاضیاء عراقی) ه) تهذیب الأصول آیت الله سبحانی (تقریرات درس مرحوم امام خمینی) و) تقریر درس حکمة الاشراق خواجه نصیر که توسط قطب الدین شیرازی نوشته شد تحت عنوان شرح حکمت الإشراق. پس این کتاب در حقیقت تقریر درس خواجه است نه تالیف مستقلی از قطب. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟ 💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید: https://mirath.blog.ir/post/79 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستند و معنای کلی در ذهن می آورند، گرچه ادراک کاملشان وابسته به شناخت ما بعدشان است مانند: «بعدَ الحمد، بعد الثناء»، اما این باعث نمی شود که معنای حرفی (غیرمستقل اصطلاحی) پیدا کنند، لذا اینها معانی اضافی و اسمی دارند نه حرفی. 🔺2) غایات وقتی مضاف الیه شان، لفظاً محذوف باشد، حالات مختلفی در ذهن دارند. یکی از این حالات، آن است که لفظ و معنا در ذهن نباشد و کاملاً فراموش شده باشد (نسیاً منسیا). در اینجا اشکالی رخ می دهد که اگر کلاً همه چیز فراموش شده، "بعدیت" هم با توجه به معنای اضافی اش، بکماله فهم نمی شود و فقط یک عنوان کلی بعدیت در ذهن می آید که آوردنش در کلام معنا ندارد. پاسخ آن است که نسیان مذکور، بخصوصه است یعنی خصوص معنای مضاف الیه در ذهن نمی آید اما یک امر عامی به عنوان معنای مضاف الیه که بعدیت را به ما بفهماند، در ذهن هست. لذا مشکلی پیش نمی آید. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525