eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔸گریه شیخ ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
✅ توجه به اساتید در ابعاد مختلف 🖌استاد سید ابراهیم حسینی 🔷🔸امروز اساتید حتی وقت پاسخ دادن به سوال یکی از شاگردان را هم در بیرون از کلاس ندارند چون باید استاد بِدَوَد تا به کلاس دیگری برسد. تازه اگر هم این کار را انجام دهد به جایی نمی رسد یعنی واقعا خنده آور نیست، امثال بنده ای که می توانستند خیلی از کارها را در کشور دست بگیرند و درآمد بالایی هم داشته باشند ولی این کار را نکردند و در حوزه مانده اند و به عشق حوزه و برای آن کار کردند امروز فقط مبلغ ناچیزی ماهیانه به عنوان حق التدریس می گیرند، یقینا با این روش نمی‌توان پیشرفت کرد. 🔺استاد حوزه متذکر شد: به نظر من تنها راه نجات حوزه توجه به اساتید است باید جایگاه واقعی اساتید را شناخت تا او نیز آن فعالیت‌هایی که از یک استاد انتظار می رود را انجام دهد، خدا شاهد است که همه چیز درست خواهد شد منتهی این را نمی خواهند انجام دهند و علتش را نمی دانم شاید این مطالب را هم می دانند ولی نمی خواهند انجام بدهند. منبع: سایت نشست دوره ای اساتید ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
🔺 حکایت دیدار شیخ انصاری رحمة الله علیه با طلبه مبتدی ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
🔺توصیف معطل شدن شیخ همدانی در قصابی از زبان سید محسن امین ❓آیا ما نیز روزی به جایی برسیم، حاضریم چنین باشیم یا برای خرید، خادم استخدام می کنیم؟ ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
🟢🟡 تسلط رهبر انقلاب بر ادبیات عرب 🔺جناب آقای آذرشب، گردآورنده کتاب خون دلی که لعل شد: 🔹 ایشان خیلی بیشتر و بهتر از کسانی که زبان مادری‌شان عربی است می‌توانند به زبان ادبی عربی صحبت کنند. آشنایی شگفت‌انگیز ایشان با زبان عرب حتی ممکن است بیشتر از بعضی از استادان ادبیات زبان عربی باشد. اطلاعات ایشان در زمینه زبان عربی فوق‌العاده است، از کتاب مطول تفتازانی گرفته تا دیوان‌های شعرا و کتاب الاغانی ابوالفرج اصفهانی به آثار شاخص تسلط بسیار ویژه‌ای دارند. به طور خاص می‌توانم بگویم که آقای خامنه‌ای را می‌شود به عنوان یک متخصص زبان و ادبیات عرب کاملا مسلط شناخت. ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
⭕️ یکی از مصادیق حفظ زیّ طلبگی، آن است که طلبه در هر کاری وارد نشود مگر ضرورت و مصلحتی مهم تر در کار باشد. طلبه ماساژور، نمی‌تواند طلبه ای باشد که مردم او را بزرگ دارند و وی را به سان جانشین پیامبر خاتم تلقی کنند. اینکه برخی برای توجیه کار خود از احادیثی استفاده می کنند، خودش اشتباهی دیگر است. ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
🟡🟢 کور مادر زاد! 🔺گویند ابونصر فراهی صاحب نصاب الصبیان، کور مادرزاد بوده است اما نصابِ او حقیقتاً بینا کنندگی فوق العاده ای دارد. در مدتی که آموزش نصاب، با استفاده از معاجم متقن لغوی شروع شده است، به فخامت منزلت او بیشتر پی بردیم. لغات کتاب او در جای جای قرآن کریم و احادیث، دیده می شود و قطعاً حذف این کتاب از سیر تحصیل طلاب، خیانتی آشکار و نابخشودنی است؛ چه اینکه در کنار لغت، توانمندی های بسیاری نیز در اصول ادبی از طلاب سلب می شود. ⁉️براستی چگونه یک کور مادر زاد توانسته است چنین اثری خلق کند اما بینایان ما حتی همت ندارند یک بار این کتاب را بخوانند؟! ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
🟢 ذوق ادبی شیخ مؤسس و دفاع از امام خمینی رحمة الله علیهما🟡 ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
⭕️ حضرت آیت الله مظاهری: 🔶🔹 آیت‌الله مؤسّس، حوزۀ علمیّۀ قم را با کیاست و فطانت بی‌نظیر خود و پرهیز از سیاست‌زدگی و از گزند سوانح دوران حفظ کرده و آن را تحکیم نمود و حوزۀ علمیّۀ قم را تبدیل به یک مکتب فکری و علمی شاخص در عداد مکتب نجف، مکتب سامرا، مکتب اصفهان، مکتب خراسان و نظایر آن گردانید... 🟡این فقیه برجسته از حیث مقام علمی، علاوه بر درک محضر اعاظم عالیقدر حوزه‌های علمیّۀ کربلای معلی و سامراء و نجف اشرف نظیر حضرات آیات‌الله العظام فاضل اردکانی، میرزای بزرگ شیرازی، سید محمد فشارکی، میرزا محمدتقی شیرازی، آخوند خراسانی و سید محمدکاظم طباطبایی «قدس‌الله‌اسرارهم»، خود نیز در سعی و مجاهدت علمی، دارای مرتبه‌ای ممتاز بودند و اگرچه به سبب مسئولیّت‌های فراوان و حوادث و سوانح گوناگون، تألیفات پرشماری از قلم شریف آن عالم فرزانه صادر نگشته، ولی کتاب شریف «درر الفوائد» این فقیهِ اصولیِ بزرگ، در میان کتب دانش اصول فقه، همچون درّ گران‌بهایی می‌درخشد و کتابی است که در عین اختصار، بسیار مفید و کاربردی است و همواره مورد توجّه فقهاء و اصولیانِ پس از ایشان و از جمله استاد عظیم‌الشّأن ما، سیّدالطائفه، حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی«رضوان‌الله‌علیه» بوده است. ╭────────────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰────────────╯
⭕️ حضرت آیت الله مظاهری: 🔶🔹 حضور پر خیر و برکت آیت‌الله العظمی حائری یزدی در اراک در طیّ دو نوبت خصوصاً در نوبت دوم، مایۀ عظمت و ارتقاء حوزۀ علمیّۀ اراک گردید و فضلاء و بزرگان آن روزگار از گوشه و کنار، با هدایت و حمایت آن عالم جلیل و مدبّر، جذب این حوزۀ پر رونق شدند و حوزۀ علمیّۀ اراک در آن دوره، اعاظمی همچون حضرات آیات‌الله العظام سید محمدتقی خوانساری، سید احمد خوانساری، سید محمدرضا گلپایگانی، شیخ محمدعلی اراکی و بالاخره شخصیّت دوران‌ساز ما یعنی استاد عظیم‌الشّأن، حضرت امام خمینی«قدس‌الله‌اسرارهم» را در دامان خود و در تحت تربیت شیخِ عالی‌مقام پرورش داد؛ و حتّی ایشان پس از رحلت جناب صاحب عروه، محقّقِ طباطبایی«اعلی‌الله‌مقامه» در نجف اشرف، دعوت برای بازگشت به عتبات و عهده‌دار شدن مرجعیّت عامّه را نپذیرفته و در پاسخ این دعوت‌ها و حتّی در پاسخ به نامۀ استاد بزرگ خود آیت‌الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی«طاب‌ثراه»، اقامت در ایران و حوزۀ علمیّۀ اراک را وظیفۀ خود تلقّی فرموده و با آن درکِ والای بی‌نظیر خود، از قرار گرفتن ایران و ایرانیان در آن دوره در مسیر تباهی و انحطاط فکری اظهار نگرانی می‌کند و با موقعیّت‌شناسی و مسئولیّت‌پذیری، وظیفۀ خود را استمرار و حضور در حوزۀ علمیّۀ اراک تشخیص می‌دهد و بدین ترتیب با عظمت یافتن این حوزه، طولی نکشید که حوزۀ علمیّۀ اراک، مادر حوزۀ علمیّۀ مقدسۀ قم شد. «وَ البَلَدُ الطَّيِّب‌ُ يَخرُج‌ُ نَباتُه‌ُ بِإِذن‌ِ رَبِّه‌ِ». ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
⭕️ حضرت آیت الله مظاهری: 🔶🔹 حضور پر خیر و برکت آیت‌الله العظمی حائری یزدی در اراک در طیّ دو نوبت خ
⁉️ آیا سیستم دانشگاهی شده حوزه ها توانایی دارد مانند گذشته، حوزه های شهرستان ها را به قطب علمی تبدیل کند؟ این سوال را باید از مسئولان امر پرسید!
⭕️ گزارش هایی از حوزه های شهرستان ها به گوش می‌رسد که حقیقتا نگران کننده است. در یکی از این گزارش ها که مربوط به حوزه خواهران است، مسئولان حوزه برای نوشتن پایان نامه از طلاب پول می گیرند و یک پایان نامه وزین! نگارش می نمایند!
🟡 طرح تضعیف حوزه از طریق جذب طلاب در ادارات! در دوران رضا شاه🔴 ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
🟡 طرح تضعیف حوزه از طریق جذب طلاب در ادارات! در دوران رضا شاه🔴 ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سل
⁉️طلبگی کردن سلوک علمی و عملی بس ظریفی دارد. متاسفانه اکنون نیز مانند دوران ننگین رضا شاه، شاهدیم که طلاب را به بهانه های مختلف از جمله دخالت دین در جامعه و سیاست یا ارتقای معیشت (که البته فی نفسه امری درست است)، از وظیفه اصلی خود دور می کنند و استعداد ایشان را هرز می دهند و عده ای از طلاب را در ادارات و ارگان ها مشغول می کنند و به ایشان کارهایی محوّل می کنند که هیچ تناسبی با اهداف عالیه آنها ندارد. براستی چرا باید یک طلبه کارمند اداره شود و مرتب در حال تنظیم پوشه های کامپیوتر باشد؟ یا برود به بچه های دبستان و راهنمایی ریاضی و فیزیک یاد بدهد؟ یا ...؟ آری! وقتی مسئولان ما وظیفه خود را انجام ندهند، طلبه را خواه ناخواه به این سمت ها هُل می دهند.
⚠️یک سوال مهم و اساسی: ❓آیا وقت آن نرسیده تا مدیران حوزه های علمیه، در جهت اعتلای جایگاه حوزه ها، پاسخگوی اقدامات خویش باشند و در یک نشست رسانه ای آزاد و محترمانه، به نقدها و سوالات نخبگان، اساتید و طلاب دغدغه مند پاسخ گویند؟ آیا خطاب یکجانبه گرایانه سروران در این سالها، توانسته است مشکلات حوزه ها را حل نماید؟
⚠️ رقیب حوزه ها! 🔺طبق اطلاعات موثق، رشته های انسانی در دانشگاه ها، عمدتا بنیان های غیراسلامی و غربی دارند و فارغ التحصیلان این رشته ها، رقیب جدی حوزه ها بشمار می روند و به دلیل تبختری که پیدا می کنند، طبقه روحانیت را مانع اصلی روشنفکری می دانند و لذا دلسپرده استادان خویش اند که هیچ آشنایی عمیقی از فقه و اصول و کلام اسلامی ندارند. از طرف دیگر، به دلائل متعدد، طلاب تشویق می شوند تا قبل از رسیدن به پختگی لازم، به دانشگاه ها بروند و زیر دست این استادان پایان نامه بنویسند! تا بلکه مشکل معيشتي شان حل شود و جایگاه اجتماعی پیدا کنند! توطئه از این پنهان تر؟! ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
🟡 طرح تضعیف حوزه از طریق جذب طلاب در ادارات! در دوران رضا شاه🔴 ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سل
🔶🔹 شیخ عباس فراهانی (که ذکرش گذشت) به مناسبت ورودش به اداره ثبت اسناد، شعر جالبی خطاب به آیت الله موسس می نویسد و بعداً که صدای اعتراضات بلند می شود، شعری دیگر می سراید و از خود دفاع می کند که منظور من، اعتراض به آیت الله نبوده بلکه می خواستم نگاه مردم زمانه را بازتاب دهم و گرنه من می دانم که حق، همان طلبگی کردن است. بخش هایی از این شعر جالب را تقدیم مخاطبان می کنیم. ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
🔶🔹 نگاهی به سیر علمی شیخ عبدالکریم رحمة الله علیه (1) ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
🔶🔹 نگاهی به سیر علمی و عملی شیخ عبدالکریم رحمة الله علیه (2)؛ چگونه یک عالم دینی در دوره دوم مراجعت به اراک، توانست رونق بخش حوزه های آنجا باشد؟ اکنون نیز افرادی هستند که این چنین باشند؟!! ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️علت کم شدن علاقه و استقبال طلاب نسبت به تحصیل ادبیات عرب 🎙برشی از مصاحبه با استاد شیخ محمود فتوحی (دامت برکاته) از اساتید ادبیات در قم 🔺 کاری از مجموعه میراث شفاهی ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
🔶🔹 آنچه حوزه های علمیه را رشد می دهد، سرکشی مداوم مسئولان امر و شنیدن دغدغه های طلاب در امور مختلف است. همان کاری که شیخ موسس انجام می دادند. اینکه گمان کنیم فقط با برگزاری جلسات در اتاق های خصوصی، مشکلات حل و فصل می شوند، کاملاً اشتباه است. یکی از مصادیق این سرکشی مداوم، برگزاری نشست های آزاد با حضور نخبگان و اساتید حوزه و خبرنگاران است! امری که تاکنون یک بار نیز متحقق نشده است! ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
⭕️ سر و سامان پیدا کردن حوزه علمیه قم ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
⭕️ تاسیس حوزه علمیه قم ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
⭕️ شکایت از شرکت بیان 🔶🔹 با توجه به اختلال جدی و بلند مدت در خدمات «هاست» شرکت بیان (جهت بارگذاری صوت ها و پرونده های علمی در وبگاه رسمی میراث علمی سلف) و عدم وجود راه ارتباطی مناسبی از سوی این شرکت که قطعاً بی احترامی به حقوق مصرف کنندگان است، شکایتی از این شرکت در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد شد که در دست پیگیری است. امیدواریم به زودی نتیجه شکایت مشخص شود و مشکلات برطرف گردد. تکمیلی: شکایت در وزارت فرهنگ به جایی نرسید لذا شکایتی در دفتر قضایی انجام شد که دادگاه آن برگزار خواهد شد. گزارش حضور در دادگاه به جهت استیفای حقوق، خدمت شما داده خواهد شد. ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
📚 حضرت الله مظاهری دام عزه: 🔶🔹این هجرت مقدّس (هجرت شیخ موسس به قم)، نظیر هجرت تاریخی شیخ‌الطائفه‌ الامامیة، حضرت شیخ طوسی«اعلی‌الله‌مقامه» از بغداد به نجف اشرف بود که مایۀ تأسیس حوزۀ علمیّۀ مقدّسه نجف اشرف گردید. 🔺با اقامت شیخ مؤسّس در قم، اعاظم شاگردان ایشان نیز از حوزۀ علمیّۀ اراک به حوزۀ علمیّۀ قم منتقل گردیده و در کنار شاگردان دیگر آن استاد عالیقدر نظیر آیات عظام سید صدرالدین صدر، میر سید علی یثربی، سید احمد زنجانی، ملاعلی معصومی همدانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید رضا بهاء‌الدینی، شیخ محمدجواد انصاری همدانی، میرزا هاشم آملی و استاد عظیم‌الشّأن ما، داماد شیخ مؤسّس آیت‌الله العظمی سید محمد محقّق داماد و سایر اعاظم«قدس‌الله‌اسرارهم»، رونق‌افزای حوزۀ علمیّۀ قم گردیده و هر یک از آنان بعداً از ستارگان درخشان آسمان علم و فقاهت و مرجعیّت و حکمت و معرفت گردیدند... 🔺آیت‌الله مؤسّس ... با کیاست و فطانت بی‌نظیر خود و پرهیز از سیاست‌زدگی، این حوزۀ تازه رونق گرفته را از گزند سوانح دوران حفظ کرده و آن را تحکیم نمود و حوزۀ علمیّۀ قم را تبدیل به یک مکتب فکری و علمی شاخص در عداد مکتب نجف، مکتب سامرا، مکتب اصفهان، مکتب خراسان و نظایر آن گردانید. ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
🔶🔹 قم؛ پذیرای مراجع و علمای نجف با حمایت شیخ موسس رحمة الله علیهم ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
🔺اقدامات حمایتی شیخ موسس در جهت مقابله با محدودیت های عمامه گذاری در دوران پهلوی ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
⭕️ استاد میرسید محمد یثربی: 🟡 علمايي كه حوزه داشتند،‌ حوزه ها را بر اساس سلايق سنتي خودشان اداره مي كردند و اگر احيانا از ناحيه حوزه به آنها مساعدتي مي شد در مسير تقويت حوزه از آن بهره مي بردند ولي با كمال تأسف اين مداخلات اخير به نظر من جلوي ابتكار عمل را از دست موسسين و اداره كنندگان حوزه ها گرفت و يك سري محدوديتهايی براي اداره حوزه ها ايجاد كرد،‌ حال كساني كه كمتر به اين محدوديتها توجه مي كنند موفقيتهايشان بيشتر است. 🟢 توصيه ما به آقاياني كه در قم براي شهرستانها تصميم مي گيرند اين بوده كه به نظرات كساني كه تجربه اداره حوزه در شهرستانها را دارند بيشتر اهتمام شود و به آقايان در اداره حوزه شهرستانها آزادي عمل بيشتري بدهند و در واقع مساعدت كنند و نقايص را برطرف كنند و مشكلات آنان را حل كنند،‌ نه اينكه از بالا دستوراتي صادر شود و اين دستورات بر اساس تلقيات آقايان از وضعيت و شرايط قم باشد و بخواهند همه آنچه را كه در اينجا تلقي مي فرمايند در شهرستانها اعمال بفرمايند. ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯
60.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〽️ اختصاصی میراث علمی سلف ⭕️ انتشار بیانات جدیدی از دکتر دینانی 🔶🔹ایشان از شاگردان خاص علامه طباطبائی رحمة الله علیه بودند. این سخنان حاوی مطالبی در علم اصول، و خاطراتی از علامه و هانری کربن و مطایباتی در باب سنگ انداختن دکتر در مرز اسرائیل و غرق شدن در کشتی است که دیدن آن خالی از لطف نیست. 🔺پی نوشت: دکتر دینانی مدت ها بود که درگیر کسالت هایی بودند و همچنین در دوران کرونا نیز به شدت محتاط بودند لذا در این سال ها کمتر ایشان در ملاء عام حاضر شدند. این مجلس به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا شده است. ╭──────📚──────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔 @mirath 🌐 https://mirath.blog.ir 📨 @hm1370 ╰──────📖──────╯