eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
تقریر نویسی1.pdf
569.7K
🔺اسلوب های تقریر نویسی / جناب استاد عبدی دام عزه ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ سایت میراث علمی سلف، با دو درس، بروزرسانی شد. ↘️https://emirath.ir/ 🔺حاشیه ملاعبدالله (استاد اسحاق نیا) 🔺لمعه (استاد وجدانی) ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (3) ⚠️ سند سوم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف 🔷🔸 يک چيزي الان نوشته مي شود، ولي به نظر ما، اينها علميّت نمي آورند، اينها براي دانشگاه ها خوب است، براي دانشگاه ها که يک سري الفاظ و کليات را ياد بگيرند. 🔺کساني که مي خواهند شبيه علماي بزرگ محقق بشوند، صاحب نظر بشوند، بايد کتاب هاي همان ها را هم بخوانند. هنوز در اين دوره ها، ملايي که بتواند، کتاب هاي آنها را نسخ کند يا رديف آنها، چيزي بياورد، نيست (*) 🔺اين آقاي سيد محمد باقر صدر از نظر استعداد خيلي خوب بوده ولي چيزهايي را که نوشته، خيلي محلّ اشکال است مثل المعالم الجديدة يا اينکه خواسته اصول را مختصر کند و حلقات را نوشته است. 🔺در همين حلقات، در بعضي جاها ديده ام که به شيخ انصاري ايراد کرده است، اما کلام شيخ را دقت نکرده، که شيخ چه مي خواهد بيان کند. در بحث استصحاب، ايراد کرده است، حديث زراره را نقل کرده، ولي مراد ايشان، را خوب دقت ننموده است (**). ——————————————- پاورقی: (*) همین سخن، نشان می دهد که مروّج روش سنتی، تعصّبی ندارد که حتما کتب قدیمی خوانده شود، اما مادامی که جایگزین مناسبی نیامده که در دقت و عمق، مانند کتب قدیمی بوده و از جهت آموزشی، استانداردتر باشد، باید همان کتب دقیق علمای سلف خوانده شود. (**) نقل شده: منابعی که در اختیار شهيد صدر رحمة الله علیه، بوده به شدت کم بوده، لذا ایشان بیشتر از تفکرات ناب خود استفاده کرده اند، لذا آثارشان در عین تازگی، بی اشکال نیست. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
کانال مفید یکی از اساتید سنتی (تلگرام) تدریس کلیه دروس حوزوی ، ادبیات، فقه، اصول، تفسیر،منطق، فلسفه، کلام،بشیوه سنتی در تلگرام با دو زبان فارسی و عربی برقرار میباشد. لینک کانال فارسی https://t.me/bagher00004 لینک کانال عربی https://t.me/seydbagher56 استاد سید باقر تبریزی دام عزه.
🔺بخشی از پیام آیت الله نوری همدانی دام ظله در دومین همایش کتاب سال بانوان/29 آبان 99 ———————- ⚠️ هشدار: اگر پایه های علوم حوزوی (مانند ادبیات، منطق، و اصول) ضعیف باشد، و مقدّمات، خوب طی نشود، گرچه در ابتدای امر، خیلی خود را نشان نمی دهد، اما وقتی دانش پژوه وارد مراحل بالاتر (ذی المقدّمة) شد، تازه می فهمد بی اعتنایی به کتب علمای سابق، و سرگرم شدن به وعده های پوچ برخی مدعیان بی هنر، چه اشتباه بزرگی بوده است. 🔺عقل حکم می کند که در روش تحصیل، پیرو علمایی باشیم که اثر مطرح علمی در جهان اسلام دارند. استادی که مدام دم از اجتهاد می زند و کتب ضعیف شده را برای اجتهاد کافی می داند، باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که وی با این همه ادعا، چه اثر مطرح علمی را در جهان اسلام به یادگار گذاشته یا حداقل به خوبی تدریس کرده است؟ چه تحولی در مسائل علمی ایجاد کرده؟ چه شاگردانی تربیت نموده است؟ ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت و ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (4) ⚠️ سند چهارم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف 🔺دخالت ادبیات در اجتهاد و استنباط، مورد انکار نیست. از مرحوم حاج عبدالله مجتهدی شنیدم که ایشان می فرمود: آشیخ محمدرضا مسجدشاهی، که آقای خمینی و آقای گلپایگانی و حاج آقای ما (رحمة الله علیهم)، پیش ایشان درس خوانده بودند، چند ماهی قم آمده بود. آقای مجتهدی گفت که ایشان می گفت: اگر کسی متخصص در ادبیات نباشد، فهمش ناقص است... من خودم مواردی را بخاطر دارم که در اثر نداشتن بنیه ادبی، (حتی در مسائل فقهی) اشتباه کرده اند. 🔺من به نظرم، تا یک محقق محتاط، که به کلمات قوم (عرف خاصّ علما) احاطه داشته باشد و همه را مطالعه و دقت کند، نیامده است، (طلاب) همین کتاب های سابق را باید بخوانند. اگر کسی بخواهد ملّا شود، این کتاب های متأخّر، مُلّا درست نمی کند. ⚠️ به صراحت در کلام ایشان، تحول خواهی در متون درسی حوزه، موج می زند اما تحول خواهی در نظام آموزشی، به این معنا نیست که کتاب ها را قیچی کنیم. قیچی کردن که هنر نیست. هر کسی توان نوشتن کتاب درسی ندارد. شخصی که هنوز به کلمات قوم آشنا نیست، چطور می تواند بدیل و نظیری برای کتب علما بیاورد؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هیچ وقت دیر نیست... 👇👇👇
✅ هيچ وقت براي شروع دير نيست! (تلف عمر یعنی خوب درس نخواندن) 🔷🔸روش سنتي، روشي است که به شدت وفادار به علم است. سيره علماي سلف آن بود که دقيق ترين و فني ترين کتب را به دانش پژوه مي آموختند تا ذهن او را از ابتدا دقيق بار بياورند و وي را با اقوال علمايي آشنا کنند که سالها در آن علم زحمت کشيده اند. لذا اين روش، خواه ناخواه طولاني تر از روش صنعتي است. 🔺 مثلا در روش صنعتي، طلاب در پايه اول، کتاب صرف ساده يا دانش صرف مي خوانند اما در روش سنتي، با کتاب امثلة، شرح امثلة، صرف مير، شرح تصريف، و شرح نظام آشنا مي شوند و در کنار اينها نيز با قول علماي ديگر مانند مرحوم رضي، مرحوم کمال و ديگر علما آشنا مي شوند و لذت اين علم را به عيان مي چشند. 🔺طلبه سنتي خوان، وفادار به علم است. اينطور نيست که يک سال صرف بخواند و رها کند. طلبه سنتي خوان، در تمام مدت تحصيلش، به علم صرف وفادار است و گرچه مطالعات صرفي اش ذره ذره عميق تر و البته رقيق تر و کم حجم تر مي شود، اما هيچگاه رها نمي کند. ⁉️ حال ممکن است اين شبهه به نظر برسد که مثلا سنّ و سال برخي از ما بالا رفته، لذا چرا خوب و دقيق درس بخوانيم؟ اگر خوب درس بخوانيم، پس چه موقع مثلا تبليغ و تدريس کنيم؟ پير مي شويم و عمرمان هدر مي رود. پاسخ آن است که سن و سال، ملاک نيست. ملاک انجام وظيفه و درست درس خواندن است. براي روشن تر شدن اين مسئله، بخشی از سخنرانی خطيب شهير و عالِم، استاد فاطمي نيا دام عزه را خدمتتان تقديم مي کنيم: 🔺جالب است (سکاکی) ۴۵ سال داشت. حالا این سکّاکی که دور است، ملّا صالح مازندرانی داماد علّامه‌ی مجلسی ایشان در ۴۰ سال به الف و ب شروع کرد. قسم می‌خورد می‌گوید: اسم فرزندان خود را فراموش می‌کردم امّا این‌قدر رفتم خدا بر من منّت گذاشت به جایی رسید که بر اصول کافی شرح نوشت که الآن ملّا صالح مازندرانی مطرح است. 🔺سکّاکی در ۴۵ سالگی می‌خواهد الف و ب بخواند، عالم بشود. به مکتب رفت دید نمی‌فهمد، نمی‌شود. هر چه می‌گویند، ایشان متوجّه نمی‌شود. بعد ناراحت شد، سر به بیابان گذاشت. پای یک کوهی رفت، دید یک تخت سنگی در پایین کوه است، یک سنگی هم از بالای کوه بر این تخته سنگ مشرف است، قطرات آب از آن‌جا ریخته است و این تخته سنگ در اثر این قطرات آب گود شده است. یک دفعه به خود گفت: باطن من، قلب من، از این صخره که سخت‌تر نیست. بالاخره من هم می‌رود و در نهایت یاد می‌گیرم. آمد و یاد گرفت. 🔺ایشان آمد عالم شد. بعد از عالم شدن یک کتابی نوشت. کسی که الف و ب بلد نبود، به مکتب خانه می‌رفت و الف و ب را نمی‌فهمید!! ای 🔺یک بخش از این کتاب، یک آدمی که در ۴۵ سالگی به الف و ب شروع کرده است، حالا یک کتابی نوشته است، یک بخش از این کتاب مربوط به علم بلاغت است. یک نفر به نام خطیب قزوینی پیدا شد، گفت: من این یک بخش را تلخیص می‌کنم. اسم کتاب مفتاح العلوم است. یک آدم بی‌سواد در ۴۵ سالگی الف و ب شروع کرده است به جایی رسیده است که کتاب نوشته است مفتاح العلوم، یعنی کلید علم‌ها، کلید دانش ها. یک بخش از این مفتاح العلوم مربوط به بلاغت است... ⚠️ کمر همت ببنديم و اگر تاکنون غلط و سرسری درس خوانده ايم، از هم اکنون با چند طلبه مشتاق، به ياري خدا شروع کنيم و از هيچ چيز نهراسيم. تلف عمر؛ یعنی خوب درس نخواندن. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (5) ⚠️ سند پنجم: گفتاري از آيت الله خرازی دام ظله الوارف ✅با ساده کردن کتاب ها موافق نيستم 🔺آشنایی اجمالی با آیت الله: آيت الله محسن خرازي متولد 1316ه.ش در تهران مهاجرت در سال 1336 به قم تاسيس موسسه «در راه حق» به جهت مبارزه با افکار انحرافي و حل شبهات اعتقادي جوانان 🔷🔸ایشان فرموده اند: (طلاب ) بايد خوب درس بخوانند. ببينند بزرگان ما چطور درس خواندند. آقاي بروجردي چطور درس خواندند، همانطور درس بخوانند. 🔺خوب درس بخوانيد. بعد هم با کساني که خوب درس مي خوانند، مباحثه کنيد. اين جور نباشد که فقط سر کلاس برويد. درس ها را مباحثه کنيد. بعد هم درس ها را که مباحثه کرديد، با اهل تقوي، حشر و نشر داشته باشيد. ⁉️ سوال: عده اي از طلاب خوش ذهن و استعداد، مي آيند به حوزه و همين کتاب ها و درس هاي متداول فعلي را مي خوانند، ولي وقتي مي آيند بالاتر و مي خواهند کار عميق تر و اجتهادي انجام بدهند، مي بينند توانائي لازم را ندارند. اين طلبه هاي اين چنيني، چه کنند؟ چه کتابهائي بخوانند؟ ✅جواب: اين چيزي که مي فرماييد، نقص برنامه است... نه من با ساده کردن کتابها موافقت ندارم. تا مي شود بايد عميق باشد. ما کتابهاي خوبي داريم. در صرف، شرح نِظام هست. از جمله کتاب هاي خوب، شرح رضي هست. شرح رضي، خيلي کتاب مهمي است... . ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
نذر کتاب/ استان کرمان
✅ متن مهم و پیاده شده سخنرانی دکتر مسجد جامعی حفظه الله تعالی مشاور ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، پیرامون راست گرایی افراطی در ادیان: https://www.ettelaat.com/?p=534132 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔺این کانال ربطی به سیاست و اقتصاد ندارد اما بی تفاوت نیز نیست. این متن، بخشی از مقاله روزنامه اطلاعات است. کشور ما از نظام اداری قدیمی، و اقتصاد رانتی و دولتی و ناکارآمد، ضربه های بزرگی خورده است. هر چقدر هم بودجه و یارانه معیشتی افزایش یابد، تا نظام اقتصادی و اداری سالم نشود، فسادها برچیده نخواهد شد. آیا این مجلس اصولگرا و دولت 1400، شجاعت و علم لازم را برای اصلاح ساختارها خواهند داشت؟ فقط، زمان مشخص خواهد کرد... . چاره ای جز صبر نیست. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/