✅ تحول در تحصيل (75) (*)
⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند.
حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه.
ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (76) (*)
⚠️ سند هفتاد و ششم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺هر برنامه آموزشی باید به گونه ای باشد که محصِّل را با عبارات گذشتگان و متون و زبان و اصطلاحات ایشان، آشنا نموده و حلقه ربط متأخّران و متقدّمان را برقرار نماید. از این رو، نباید کتاب درسی به گونه ای باشد که از آغاز تا انجام با زبانی نو و اصطلاحاتی جدید نگاشته شده باشد. یکی از مشکلات بسنده کردن به کتبی چون "حلقات الأصول"، همین بریده شدن نسل جدید از تاریخچه دانش و میراث گذشتگان است (که بسیار غنی است).
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺علامه، عِمامه ساده ای می بستند، تعداد چین های عمامه را هم نمی شمردند و به امور بی اعتنا بودند. عمرشان را صرف امور مهم تری می کردند.
⁉️ من چه؟ مدام از این کانال به اون کانال سر می زنم تا مدل های جدیدترِ عمامه را مشاهده کنم! بهانه هم می آورم که دنبال جذب مردم به دین هستم!
هر کسی بر طبع خویش رفتار می کند.
کلّ یعمل علی شاکلته!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید در ذهن دانش پژوه، بسیار مؤثر است. ذهنِ خام، هرگز نمی تواند استفاده ای را که شایسته است از استادِ فنّ ببرد و در کلاس، کاملاً تسلیم و مقلّد است.
🔺علاّمه طباطبایی (ره) می فرماید:
«بمدت 17 سال، چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل به من دست داد که شب های بهار و تابستان را تا صبح، به مطالعه و تحقیق مشغول بودم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد، با هر خودکشی بود، حل می نمودم».
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید
🔺اینکه گمان کنم، روزی 10 تا کلاس می روم، عالِم می شوم، خیالی بیش نیست. فوق فوقش یک مقلّد ِ خوب بشوم!
اگر پیش مطالعه و تفکر و مباحثه ندارم، هرگز فراتر از مقام تقلید نخواهم رفت.
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
✅ مطهری، براستی مرد کار و تلاش بود. به جرات می توان گفت از 24 ساعت شبانه روز، 18 ساعت کار و تلاش داشت. در تقوا هم، مرد کم نظیری بود. از جلسات کم فایده، به شدت پرهیز داشت. رفت و آمدهای معمولی دیگران را نداشت، و بیشتر به کار خود مشغول بود.ایشان قبل از آیت الله منتظری قم بودند. بعد که آیت الله منتظری قم آمدند با هم آشنا شدند و (روابطِ) بینشان گرم شد و با یکدیگر هم حجره شدند. دراینجا بد نیست این نکته را هم تذکر بدهم که آیت الله منتظری هم ازابتدا مرد بااستعداد و خوش ذوقی بودند. یادم هست مباحثه رسائل داشتیم که ایشان هم شرکت می کردند. من در آن مباحث آنقدر که حساب ایشان را داشتم، حساب دیگران را نداشتم، زیرا مرد فهیم خوش ذوق و با استعدادهای بود. بر روی درس هم حسابی زحمت می کشید. شاید همین خصوصیات در آشنائی و الفتی که میان ایشان و شهید مطهری برقرار بود نقش اساسی داشت.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺معجم ها و فرهنگهای قرآنی:
1.المُرشدالی آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
فرهنگی واژه ای براساس لغات قرآن کریم که از راه مصدر هر لغتی به آیه مورد نظر می توان رسید. این کتاب در دو جلد ضخیم در. 1245 صفحه در دمشق منتشر شده است.
2.المعجم المُفهرس لالفاظ القرآن الکریم/ [ محمد فواد عبدالباقی]
کتابی است بسیار مشهور واثری است فنی و جالب و سودمند.
3. معجم الفاظ القرآن الکریم/ گروهی از محققان و مفسران مصری
هدف اصلی از وضع و تدوین این کتاب، لغتنامه ای است برای قرآن، ولی عملا، اثر بسیار ارزشمندی است در یابیدن آیات مورد نظر.
4.فهارس القرآن/ دکتر محمد رامیار
5. الجامع لمواضیع آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
6. تفصیل الایات القرآن الکریم [ ژول لابوم]
این کتاب موضوعات قرآن را به هیجده باب تقسیم بندی کرده و آیات مربوط به هر موضوعی را در ذیل فرعی از آن باب گرد آورده است. [لابوم] عربی نمی دانست و برای کار موضوع بندی از ترجمه فرانسوی قرآن کمک جسته است وازاین روی دارای اشتباهات زیادی است بااینهمه تلاش وی بجای خود خالی ازارزش و فایده نیست.
7. طبقات آیات /[خلیل صبری]
8.المرشد للاقتباس من قرآن الکریم/[محمداحمد مرجان]
9. دلیل مباحث القرآن المجید/ [محمد عربی عزوزی]
🔺معجم ها و فرهنگهای نهج البلاغه:
1.الکاشف عن الفاظ نهج البلاغه فی شروحه/ [سید جواد مصطفوی]
2.المعج الفهرس لالفاظ نهج البلاغه/ [سیدمحمد کاظم محمدی - محمد دشتی]
3.الدلیل علی موضوعات نهج البلاغه/ [علی انصاریان]
4.الهادی الی موضوعات نهج البلاغه [آیه الله مشکینی].
5. تصنیف نهج البلاغه /[لبیب بیضون].
6. فهارس نهج البلاغه /[صبحی صالح].
7. فهرست موضوعی نهج البلاغه/ [محمد جعفرامامی محمدرضا آشتیانی].
8.فرهنگ نهج البلاغه /[ عبدالمجید معادیخواه].
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
🔶🔹با کمال تاسف، باید عرض کنم که حوزه، اصولِ اعتقادات را علم نمی داند و تنها بحثهای متداول فقه واصول را علم می شمارد. در صورتیکه اصول (اعتقادات)، سازنده نفوس است. عبادات و فقه هم مقدمه بر سازندگی انسان است. انسان در فقه هم اگر به مراتب عالی برسد اما خودش را نساخته باشد فایده ای ندارد. در روایت داریم که درون انسان آتشی است که با هر مرتبه و مقام علمی که انسان داشته باشد. بازآن آتش شعله وراست و چه بسا مقام و موقعیت علمی آنرا شعه ورتر نیز می کند. مگراینکه انسان قبل از هر چیز به فکر خود و نفس اماره اش باشد. و به فکراصلاح خودش باشد.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir