eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پرسش و پاسخی جالب در مورد دانشگاه رفتن حوزویان 🔹کلامی از مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
💢 هشداری مهم از مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی: 🟡 ما بارها به مسئولین حوزه گفته ایم که طلاب باید در انتخاب استاد، مختار باشند و طبق استعداد خود درس بخوانند ... . نصیحت می کنم که طلاب همان روش قدیم حوزه را پیش گیرند و با خواندن کتب سنتی، خود را به کمال علمی برسانند و تا کتاب قبلی را خوب نخوانده اند، کتاب دیگری را شروع نکنند... علمای بزرگ به واسطه این کتاب ها به مراتب عالی رسیده و توانسته اند خدمات موثری داشته باشند. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه: 🔺... اخلاص و تظاهر جدي نه تظاهر فريبكارانه،‌ به احكام شرعي و اخلاق شرع و به موازين شرعي در مردم نفوذ مي كند،‌ هنگامي كه روحانيت اين گونه در مردم نفوذ كند ديگر راه و بابي براي انحراف باقي نمي ماند،‌ ديگر دكاني براي متصوفه و بابيه و غير آن باقي نمي ماند. اگر مردم از روحانيت گريز پيدا كردند يا كسي نبود كه پاسخگوي مردم باشد،‌ خوب طبعاً‌ بخش روحي مردم بايد از يك جايي تامين و تغذيه شود،‌ هنگامي كه تامين نشوند مي روند سراغ مكاتب انحرافي. اما اگر يك عالم، درست عمق شريعت را درك كرده باشد و اعمال شريعت در رفتار و گفتار او متظاهر و متجلي باشد و در دسترس مردم باشد،‌ ديگر دليلي براي انحراف باقي نخواهد ماند. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🟢🟡 صوت آموزش کاربردی ذکر مصیبت (استاد سمیعی دام عزه) در 5 جلسه (لینک) ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ╰─────📖─────╯
💢 رمز محبوبیت یک روحانی چیست؟ ظاهری فاخرانه یا باطنی باورمندانه؟ 🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه: 🔺رمز محبوبيت يك روحاني در صداقت نسبت به باورهايش است. بعد از فوت مرحوم والد،‌ حضرت آيت الله وحيد حفظه الله آمدند منزل ما،‌ زيرا ارتباط صميمانه اي با هم داشتند،‌ يك جمله اي فرمودند كه اول براي من مهم جلوه نكرد،‌ اما بعد تأمل كرديم ديديم خيلي تعريف عميقي است. ايشان فرمودند: كه مرحوم آقاي يثربي قيامت را باور كرده بود،‌ همه آقايان و مومنين قيامت را باور دارند،‌ اما اگر به اين باور، جدي باشيم و اين باور در همه اعمال،‌ گفتار و رفتار ما جلوه داشته باشد، خود به خود مردم جذب مي شوند. يعني متصف بشويم به چيزي كه شريعت از يك انسان مومن و آن هم از يك عالم مومن خواسته است،‌ معيت با مردم، غم خوري مردم، در مشاكل مردم همراه بودن و در شاديهاي مردم با آنها همراه بودن. 🔺ما كه در آن خانه بزرگ شده بوديم هيچ وقت يادمان نمي آيد كه در هيچ ساعتي كسي مراجعه كند و ايشان آن شخص را نپذيرد، حتي اگر نصف شب باشد اين انس با مردم خود به خود يك الفتي بين آن شخص و مردم ايجاد مي كند. به عقيده من مبناي ديانت مردم در شهرهاي مذهبي بودن همين علمايي است كه عامل به شريعت و مرتبط با مردم بودند. ارتباط با مردم ديانت آنها را هم حفظ كرد. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
💢 رمز محبوبیت یک روحانی چیست؟ ظاهری فاخرانه یا باطنی باورمندانه؟ 🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام
🔺یکی از علل دینداری مردم در زمان گذشته، آن بود که هر منطقه، یک عالِم پارسا داشت که تمام شئون روحانیت را به تمامه انجام می داد حتی قضاوت بین خصومات مردم. مردم احساس می کردند یک قطب به تمام معنا دارند و تمام حوائج خود را به آن روحانی عرضه می کردند. آن روحانی نیز با خلوص تمام و سادگی زندگی می کرد و باور مردم را به طبقه روحانیت با رفتارهای اشتباهش از بین نمی برد (مثل اینکه بیاید برای مطرح کردن خودش و به بهانه آراستگی، لباس فاخرانه بپوشد یا به بهانه تشویق کردن جوانان به ورزش، شکم خودش را نشان مردم بدهد و آبروی طبقه روحانیت را ببرد و حیای یک طلبه را زیر سوال ببرد). 🔺با توسعه شهرها و غلبه پیدا کردن سیستم های خشک حکومتی، کم کم روحانیت از عرصه امور خارج شد و بالتبع، باور مردم نیز به روحانیت کم شد. لذا طبق آمارهای مطالعاتی، روحانیت از درجه ی اول مرجعیت مردم به درجات بعدی سقوط کرد و روزبه روز نیز ناهنجاری های اجتماعی بسیاری در حال وقوع است. 🟡 این ها همگی هشدارهایی برای حاکمان و سیاستمداران ماست!
⭕️ جناب آقای اعرافی مدیر حوزه های علمیه، امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه فرمودند که سیاست ما، روزآمد کردن علوم در عین حفظ میراث گذشتگان و قوه اجتهاد است. سخن نیکویی است اما به نظر می‌رسد این اعتدال در مشی و روش، رعایت نمی شود. کتاب های جدید التالیف و نوع نگاه به علوم حوزوی که از طلاب سراسر کشور گزارش می شود، خلاف فرمایش شماست. لازم است تا مدیر حوزه های علمیه، علت این اختلاف در سخن و عمل را بررسی کنند و اگر گزارش های غلط از سوی برخی معاونان به ایشان میرسد، ایشان را توبیخ نمایند چون به گفته خود حضرتعالی، اگر کسی میراث گذشتگان را طرد کند، به دین خیانت کرده است. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ تفاوت حوزه با دانشگاه که امروز آیت الله سبحانی به زیبایی در آیین آغاز حوزه های علمیه فرمودند (+حاشیه ای بر آن) ❇️ اختصاصی میراث علمی سلف 🟡 انتخابی بودن استاد نه انتصابی بودن آن: حضرت آیت الله فرمودند که این ویژگی مربوط به مقدمات نیست و منظور ما سطوح عالي است. به نظر می‌رسد چنین محدودیتی در میان نیست چراکه مقدمات خیلی مهم تر از سطوح عالي است. چرا اهم باید انتصابی باشد و غیر آن انتخابی؟ چرا طلبه باید ۶ سال از عمر خود را در علوم مهمی مانند ادبیات، منطق، اصول، و فقه از دست بدهد و از فضل بسیاری از فحول محروم بماند؟ 🟡 پیش مطالعه و دقت در متون 🟡 مباحثه و مذاکره دست جمعی به منظور زنده کردن روح اجتهاد: گزارش ها نشان می دهد روح مباحثه و تقویت قوه اجتهاد به شدت در حال نزول است. 🟡 کم بودن مواد درسی در جهت فهم دقیق (حداکثر ۲ یا ۳ تا درس): موسسات و مدارس مختلفی خلاف این فرمایش عمل می کنند. 🟡 امتحان فهمی نه حفظی: حضرت آیت الله فرمودند که یک متن از کتاب را بدهند و از طلبه بخواهند ترجمه کند و فهم خودش را بیان‌نماید. به نظر می‌رسد چنین امتحانی، برای اثبات اجتهاد و فهم کافی نیست. کافی است فردی ادبیات خوبی داشته باشد و چند جزوه مهم امتحانی را بخواند، لذا بدون اینکه فهم عمیقی پیدا کند، به راحتی می تواند امتحان را ۲۰ بگیرد. پس این امتحان ها هرگز نمی تواند نمایانگر فهم دین باشد. 🟡 در حوزه ها، بعد از پایان رسمی تحصیل باید طلاب یا مشغول تبلیغ باشند یا تحقیق و یا تدریس. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🔴🟡 صوت نصاب الصبیان در علم لغت/ 48 جلسه👇👇👇👇 ✅ توضیحات: در این جلسات، 5 جلسه مقدمه در خصوص علم لغت و کتاب نصاب الصبیان گفته شده است و سپس تا بیت 103 این کتاب، بحث به صورت تفصیلی (مراجعه به قوامیس مختلف) انجام شده است، و حاوی اطلاعات سودمندی است و نیز از شرح قطرات، عبدالجمیل، ادیب العلماء و علامه حسن زاده رحمة الله بهره گیری شده است. سپس از بیت 104 تا انتهای کتاب به صورت اجمالی تر بحث شده است. در این تدریس به معرفی قاموس های مهم نیز پرداخته شده است. 🔗 لینک دانلود و مطلب ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🟢🟡 بیانیه میراث علمی سلف (به مناسبت شروع سال ششم فعالیت) بسم الله الرحمن الرحیم الف) علم، حقیقی بسیار والا و نورانی است و مدارس و حوزه های علمیه و اساتید و طلاب سختکوش، در طول تاریخِ پرفراز و نشیبی که پشت سر گذاشته ایم، توانسته اند به وسیله این حقیقت بی بدیل، خدمات کثیری در ابعاد مختلف، به بشر ارائه دهند. بنابراین ما میراثْ دارِ چنین تاریخ پرافتخاری هستیم که متاسفانه قدْرش را نمی دانیم اما همانگونه که کتابسوزی های جُهّال نتوانست جلوی حرکت های علمی را بگیرد، اتفاقات ناگواری که اکنون در ساحت علوم حوزوی به اسم تحول در علم، شاهد آن هستیم، نمی تواند علم را از دلهای مشتاق دور کند. اساسا علم را نمی توان با زور یا ترشرویی یا مصوّبه های سازمان ها و ارگان ها، در دل ها جا کرد یا از دل ها زدود. ب) هدف اصلی طلاب (با هر گرایشی حتی تبلیغ، امامت مساجد و ...)، باید فهم دقیق ثقلین باشد. بدون فهم دقیق ثقلین، نمی توان قدم از قدم برداشت چراکه مبنای هرحرکت دینی، علم دینی است. لذا بزرگان ما اصرار دارند که طلاب، به فهم مجتهدانه از دین برسند و این مهم، جز با خواندن و پژوهش در کتب اصیل و عمیق، حاصل نخواهد شد. همان کتبی که در طول تاریخ، مورد توجه اصحاب فن واقع شده و جان ها را سیراب نموده است. درسی شدن یا درسی نشدن کتاب ها، باید طی فرآیندی طبیعی اتفاق بیفتد و حاصلِ تجارب اساتید برجسته در طول سال ها باشد (کما هو السابق). اینکه با زورِ مصوّبه، کتابی را "درسی" کنیم یا بخش هایی از آن را حذف کنیم، تمسخرِ علم و عالم و معلّم و متعلّم است. ج) میراث گرانبهای سَلَف و روش تحصیل سنتی، نه تنها هیچ مخالفتی با تجدد و نوآوری در اندیشه ندارد، بلکه به شدت مدافع آن است. اتفاقا ادعای ما این است که کتب جدید التألیف، روحِ تفکر را از طلاب به شدت سلب نموده است و لذا به اسم تحول در علم، در حقیقت ایشان را از علم محروم ساخته است! یک نمونه ساده آن، تفاوت بسیار بنیادین ِ کتاب شرح شمسیه با المنطق مرحوم مظفر یا کتب جدیدالتألیف دیگر است. اگر کسی مدتی مثلا سه ماه با هر دو کتاب مانوس بوده و مباحثه نماید، به نیکی و با وجدان ِ غیر مَشوبِ خویش، درخواهد یافت که: این کجا و آن کجا! مطالب عمیق شرح شمسیه، همراه با حواشی و مطالب بی نظیرش، ذهن منطقی بسیار دقیقی به انسان می دهد که می تواند در جای جای اصول و فلسفه و کلام و عرفان از آن بهره بگیرد. چرا باید طلاب را از این کتب بی نظیر به بهانه های واهی محروم کنیم؟ چرا طلاب که یکسال را برای المنطق وقت می گذارند، نباید همان وقت را برای شرح شمسیه بگذارند و صدها مطلب فراتر بیاموزند و جانشان سیراب گردد؟ د) سیاست گذاری های سال های اخیر، به جای آنکه به نفع علم و طلابِ سختکوش و با استعداد تمام شود، بیشتر موجب تنبلی و رخوت علمی شده است. نتائجش هم کاملا مشخص است. به راحتی می توان در کتابفروشی ها قدم زد و مشاهده کرد که قبلا چه کتبی در صدرِ خرید طلاب بود، و الان چه کتب و جزواتی!! ه) به نظر می رسد مشکلات زیر، اهمّ مشکلاتی است که دست و پا گیر طلاب شده است: ❎ضعیف شدن بسیار شدید و تأسف بار محتوای کتاب ها، خصوصا در سطح مقدماتی که اصل و اساس مراحل بعدی است. به قول مرحوم مدرس، درس خارج گفتن، خیلی سخت نیست، اگر کسی مرد است، دروس پایه را تدریس کند. همچنین به قول آیت الله جوادی آملی دام عزه: قبلا درس خارج خیلی مرسوم نبود. اگر کسی می توانست لمعتین را کما هو حقّه تدریس کند و به اشکالاتی که به شهیدین وارد می آید، جواب بگوید، او مجتهد حساب می شد! (لمعه ای که اکنون متاسفانه، فقط ترجمه ای از آن برای امتحان خوانده شده و رها می گردد!) ❎ حضور و غیاب اجباری که با نفْسِ علم آموزی به عنوان یک ارزش والا، منافات جدی دارد. ❎ امتحان های حفظ محور، بی ثمر و تلف کننده وقت. ❎کلاسهای فراوان و وقت گیر و پایین آمدن روحیه تفکر عمیق. ❎برچیده شدن رابطه صمیمی، معرفتی و اخلاقیِ استادان و شاگردان. ❎تبدیل شدن حوزه ها به نظام ترمی واحدی و فراموش شدن سنت های اصیل و انسان سازِ علمای سَلَف و السلام علی من اتّبع الهدی میراث علمی سلف 21 مهرماه ۱۴۰۳ هجری خورشیدی ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🔴🟡 خبر فوری ⚠️الحمد لله پول مدنظر بعد از شکایت از شرکت بیان به حساب اختصاصی میراث علمی سلف واریز شد. اما با توجه به تهدیدِ ناجوانمردانه شرکت، به حذف کل وبلاگ، به اطلاع می رساند که هر لحظه ممکن است وبلاگ را حذف کنند لذا اگر صوتی را احتیاج دارید سریع تر دانلود نمایید. 🔰🔰🔰 https://mirath.blog.ir/