✅ تواضع و زدودن جهل مرکب
🔺معمولاً دو اتفاق مهم برای افرادی که وارد روش سنتی (با تمام لوازمش) می شوند، می افتد:
🔸 متواضع می شوند، چراکه خود را در طمطامِ (1) دریای نظریات دقیق ِ علماء مشاهده می کنند.
🔹از جهل مرکب خارج می شوند. به عیان می یابند که انگار خیلی چیزها هست که از آن بی خبرند.
(1) طمطام که در برخی ادعیه و احادیث هم بکار رفته، به معنای میانه است: طَمْطامُ البحر: وسَطُه (لسان العرب).
——————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نهی از تراکم دروس
🔺 حضرت آیت اللّه حاج علیرضا ممجّد لنگرودی رحمة الله علیه، در بخشی از مصاحبه با نشریه حوزه:
«آنچه بیش از همه مرا در ابتدای تحصیل، رنج می داد، خوب نفهمیدن درسها بود. چندین درس می رفتم و هر چه زحمت می کشیدم و به خود فشار می آوردم, آن گونه که باید, درسها را نمی فهمیدم, تا این که روزی از شدت ناراحتی به حرم حضرت معصومه (س) مشرف شدم و بسیار گریستم, به گونه ای که چشمهایم می سوخت.
برگشتم به حجره مدرسه و دراز کشیدم که یک مرتبه به قلبم الهام شد که این طوری نباید درس بخوانی, روزی دو درس, یکی صبح و یکی بعد از ظهر, کافی است. احساس کردم سوزش چشمم خوب شد. با نشاط بلند شدم و همین شیوه را به کار بستم. شش ماه درس خواندم, کار به جایی رسید که پس از شش ماه, تدریس هم می کردم و از همان زمان به بعد, همین شیوه را به کار بستم, هم درس می گفتم و هم درس خوب می خواندم.
————————————-
⚠️ دانش پژوهی که دائماً سر کلاس های مختلف می رود (ولو نزد بهترین استادها)، تا زمانی که ملتزم به پیش مطالعه، مطالعه با تفکر، مباحثه و حتی تقریر و تدریس نباشد، نمی تواند موفق باشد، چراکه به زودی، تمام مطالب ناپخته، از ذهنش پاک خواهد شد. مطالعه و مباحثه هم، نیاز به صَرفِ وقت دارد. تند تند کلاس رفتن و صوت گوش دادن، انسان را عالِم نمی کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ کتب متداول علمی حوزه ها (1)
⚠️ همانطور که بارها به عرض رسیده، کسی مخالف تحوّل در متون علمی حوزه ها نیست، اما شرط تحوّل آن است که این مهم، توسط قلّه های علم صورت گیرد. اگر چنین شرطی، محقق نشود، تحول جز خلاصه کردن کتب و کاهش ارزش علمی، حاصلی نخواهد داشت. پس محور تحصیل طلاب، باید کتبی باشد که به دقت، توسط علمای قبل، به رشته تحریر درآمده و مورد استقبال جامعه علمی آن زمان، قرار گرفته و حاشیه ها و حواشی علما، بر قوت آن آثار، افزوده است.
🔶🔹علم صرف
🔺 معرفی اجمالی: بحث از اعراض ذاتیه مفردات کلمات عرب می کند از حیث ِهیأت و صورت.
✅ کتب متداول:
🔸 امثلة و شرح امثلة
🔹 صرف میر: کتابی است فارسی و مختصر در علم صرف و آن از مصنفات سید شریف علی بن محمد جرجانی است که در سال هشتصد و شانزده ازاین عالم دنیوی ارتحال نموده.
🔸تصریف زنجانی (و شرح آن) که اصل و متن از مصنفات عزالدین ابی الفضائل ابراهیم بن عبدالوهاب بن عمادالدین بن ابراهیم زنجانی است که در سال ششصد و پنجاه و پنج از دنیا رحلت کرده و شرح آن از سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی است که رحلت او در سال هفتصد و سی و هشت واقع شده.
🔹شرح نِظام: که متن آن کتاب شافیه از مصنفات جمال الدین ابی عمرو عثمان بن عمر معروف بابن حاجب نحوی مالکی است که در سال ششصد و چهل و شش از دنیا در گذشته و شرح آن از نظام الدین حسن بن محمد اعرج نَیشابوری است. اگر چه بر متن، شروح زیادی از علماء عظام است چون شرح فخرالدین احمد بن حسن جاربردی و شرح رضی الدین محمد بن استرآبادی و شرح آقا هادی مازندرانی که به فارسی است و نیز شرح کمال، لیکن متداول بین طلاب در درس و تدریس، کتاب شرح نظام است.
🔸در سوابق ایام، کتاب "مراح الارواح" که از مصنفات احمد بن علی ابن مسعود می باشد نیز متداول بین طلاب بوده و لیکن دراین عصر، مهجور و متروک است.
منبع: نشریه حوزه
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹با توجه به تعداد زیاد فایل های صوتی، لینک دهی جداگانه هر صوت، بسیار وقت گیر است. لذا، بهترین راه، ایجاد بسته های فشرده با فرمت rar، و قرار دادن چند صوت داخل هر بسته است.
✅ با توجه به وجود برخی گزارش ها در "دانلود ناموفق" (به علت اختلال اینترنت و ...)، تصمیم گرفته شد که در وبگاه جدید، حداکثر حجم هر فایل فشرده، 500 مگابایت باشد. البته سعی خواهد شد تا در آینده، به منظور دسترسی بی دغدغه تر شما به فایل ها، این حجم، به 200 مگابایت کاهش یابد.
شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797
✅ تحول در تحصيل (16)
⚠️ سند شانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔶🔹در اینجا من یک توصیه می کنم به کسانی که خوب درس نخوانده اند. به نظر من، اگر کسی (تا بحال)، خوب هم درس نخوانده، راه باز است. استادی داشتیم ... ایشان تا چهل سالگی، عادی خوانده بود. بعد گفته بود: «اینطوری نمی شود!». آمده بود و از ابتدا شروع کرده بود، و از بس که کار کرده بود، خود را به ساحت های علم اجتهادی رسانده بود.
———————————
✅ همانطور که حضرت استاد فرمودند، "تدریس" به عنوان یک ابزار مهم، حتی برای مدرّس نیز دارای فائده ویژه است. قبلاً، طلابی که مرحله ای از علم را طی می کردند، همان کتبی که خوانده بودند را تدریس می کردند. با این کار، هم تحقیقات جدیدی بر مطلب می افزوند، و هم به وسیله چالش های علمی که در امر تدریس رخ می داد، بسیاری از خُلل و فُرج های بحث را تکمیل می کردند.
به علاوه، متون فاخر سنتی، دارای ریزه کاری های ویژه بود. مدرّس دائماً با متن درگیر بود و مجبور بود به حواشی و شروح علما مراجعه کند. همین سنت ها بود که علم را رشد می داد و افق های جدیدی را می گشود. اما حالا چه؟! 😂
————————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ زین پس اطلاعیه های درخواست هم بحث سنتی، به دلیل حفظ نظم مطالب کانال، فقط در کانال «روش سنتی خصوصی» قرار خواهد گرفت.
🔺اگر در خود، تمایل جدی به روش تحصیل سنتی می یابید و می خواهید فعالیتی در هر سطح، داشته باشید، می توانید، عضو کانال «روش سنتی خصوصی» شوید.
⚠️این کانال، مخصوص افرادی است که قصد خواندن دروس سنتی و مطالعه و مباحثه جدی دارند و لاغیر.
🔶🔹در صورت تمایل به عضویت، شماره ایتا خود را به @hm1370 ارسال نمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ اطلاعیه
با عنایات الهی و کرامت حضرت معصومة سلام الله علیها؛
🔶🔹 به منظور دسترسی با کیفیت تر شما به پرونده های صوتی و متنی در زمینه های علمی و اخلاقی، وبگاه جدید و رسمی «میراث علمی سلف»، خدمت شما معرفی می شود. تقریباً همه صوت های موجود در سایت قبلی، با قالب بهتری، منتقل، و برخی دروس نیز جدیداً اضافه
شده است. همچنین در این وبگاه، بیش از 600 پیوند متنوع علمی و فرهنگی، از سلائق فکری مختلف، در کناره سمت چپ صفحه، جهتِ تحقیق محققان قرار داده شده است.
🙏 از نفوس پاک شما، التماس دعای فراوان دارم
🌐 آدرس اینترنتی وبگاه http://mirath.blog.ir
🔸شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
www.Aviny.comabu-hamze-mesam-tammar(1) .mp3
زمان:
حجم:
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (1) با نوای بسیار زیبای عربی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
www.Aviny.comabu-hamze-mesam-tammar(2).mp3
زمان:
حجم:
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (2) با نوای بسیار زیبای عربی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir