✅ نذر علمی
⁉️ میراث علمی سلف، چرا رایگان شد؟
الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيرْ أَمَلاً (کهف/46)
بعد از توسل به دو بانوی ممتاز اسلام، و نتیجه شگفت آور استخاره که این آیه شریفه تفضّل شد، بر آن شدیم تا مطالب وبگاه "میراث علمی سلف" کاملاً رایگان شود، تا طلاب بتوانند بدون دغدغه مالی، به صوت ها و پرونده های علوم سنتی دسترسی داشته باشند.
✅ لذا وبگاه، نذرِ حضرت فاطمه زهراء و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما شد.
🔺اما با توجه به هزینه های مختلفی که وجود دارد، عزیزانی که علاقمند هستند در #نذر_علمی، شرکت کنند و برخی اوقات، کمک های مالی خود را ولو اندک ارسال دارند، و باقیات الصالحاتی برای خود، به یادگار بگذارند، می توانند در کانال "طرح حامی" عضو شوند:
🔶🔹 لینک کانال حامی:🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/4289593452C667a3f1f00
سپاس از همراهی تان
میراث علمی سلف
✅لینک کانال خصوصی "میراث علمی سلف"
🔺عزیزانی که در دروس سنتی به دنبال استاد، شاگرد یا هم مباحث هستند، می توانند وارد لینک زیر شوند و اگر تقاضایی دارند، به آی دی مدیر ارسال کنند تا تقاضایشان آنجا ثبت شود: 🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa
✅ اجتهاد را در "اکنون" جستجو کنیم!
⚠️ اجتهاد این نیست که تند تند بخوانیم و بعد برویم سر درس خارج! و پُز دهیم که ما هم بالاخره درس خارجی شده ایم!
پایه های اصلی اجتهاد، از مقدمات چیده می شود و بارزترین مصداق آن هم، کتاب بی نظیر جامع المقدمات است. طبق تجربه نگارنده ناقصی چون بنده و نیز فرمایشات اساتیدی چون مرحوم مدرس افغانی، اگر کسی کل کتاب جامع المقدمات را با کیفیت بخواند و مباحثه کند، و به ریزبینی ها و نکات بی نظیرش توجه کند، بسیاری از طریق اجتهاد را طی می کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (63)
⚠️ سند شصت و سوم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔶🔹طلبه های روشن!
🔺یک دوره ای در نجف که أعلام ثلاثه بودند، مرحوم نائینی، مرحوم آقاضیاء و مرحوم اصفهانی، به قدری مباحث اصولی که آنها مطرح می کردند، گرم بود که طلبه ها در صف نانوایی، سر مباحث اصولی، کتک کاری می کردند! این ایجاد انگیزه در طلبه، از هر چیزی مهمتر است. اگر شما اینطور در طلبه، جرقه ایجاد کردید ( و او روشن شد)، بعد از آن دیگر لازم نیست که شما دنبالش بروید. خودش راه می افتد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (64)
⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟)
🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند:
«شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!»
وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند:
"آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند:
«در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!»
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⚠️ درد و دل ارسالی یکی از طلاب:
"من خودم طلبه با استعدادی هستم که تمام وقتم رو صرف دروس حوزه کردم و میکنم...
اما وضع معیشتی که گفتن نداره، مهم تر از همه اینه که فرصت تدریس هم به انسان داده نمیشه... هیچکس حمایت نمیکنه و زیر بال انسان رو نمیگیره، مگر اینکه آشنا باشی و پارتی داشته باشی...چه انگیزهای برای انسان باقی میمونه؟"
🔺میراث علمی سلف: کسانی که شعار پیروی از مکتب امام را می دهند اما عکس و خلافِ آن مکتب عمل می کنند، باید پاسخگو باشند. اما مهم این است که تلاش های شما نزد خداوند و صاحب حقیقی حوزه های علمیه، مأجور خواهد بود.
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ امام خمینی رحمة الله علیه:
🔺من کراراً، به همه تأکید کردم که این حوزه ها باید به همان وضع سنّتی خودش محفوظ باشد... لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به فقاهت است و حوزههای فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شود؛ و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔺emirath.ir
🔺سختگيري برخي طلبه ها نسبت به اطرافيان و تذکرات مداوم آنها به ايشان، نه تنها شرعي نيست، بلکه موجب دلزدگي آنها از دينداري و بالا بردن روحيه ريا و تظاهر است.
🔺مثلا طلبه به زنش امر مي کند که نماز شب بخوان، يا نافله بخوان، يا فرزند خردسالش را به زور صبح ها براي نماز بيدار مي کند يا او را با اکراه، به دعاهاي طولاني مانند دعاي کميل و ندبه و ... مي برد يا اگر کسي مکروهي مرتکب شود، تذکر مي دهد یا به دیگران نیش می زند که چرا هیأت نیامدی، چرا نمازت قضا شد، چرا ... .
⁉️ آقا! به من چه ربطي دارد که مثلا همسرم، در شب ها ايستاده آب مي خورد؟ يا نمازش را اول وقت نمي خواند يا به مسجد نمي رود؟ چرا مدام تذکر مي دهم؟ امر به معروف و نهي از منکر در مستحبات و مکروهات اصلا واجب نيست و اگر هم بخواهد انجام شود، بايد در نهايت لطافت و نرمي باشد.
😭 امان از نفْس ِ کم ظرفیت من، که با دو شب عبادت، گمان می کند مستحق نزول ملائکه شده است.
✅ تحول در تحصيل (65) (*)
⚠️ سند شصت و پنجم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔺یک طلبه مستعد می تواند یک مدرسه را زنده کند. می گویند مرحوم آشیخ محمد علی شاه آبادی، هفت سال در قم بودند. زمانی که به تهران برمی گشت، می گفت: من در این هفت سال، یک نفر طلبه تربیت کردم. آنهم امام بود.
اگر یک نفر را تربیت کنید، می تواند یک جماعتی را تغییر بدهد. دنیایی را عوض کند. شما روی طلبه های مستعد، خیلی سرمایه گذاری کنید. یعنی وقتی دیدید طلبه استعداد دارد، به او میدان بدهید. فرصت تدریس بدهید.
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ به ضرس قاطع اثبات شده است که مفیدترین کلاس های حوزه یا دانشگاه، آن کلاسی است که حضور و غیابش اختیاری است، و حاضران فقط به خاطر عشق به استاد و علم، سر جلسه حاضر، و محو ِ جمال و کمال استاد می شوند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ استاد شفیعی کدکنی
🔺استاد باید اینطوری جاذبه داشته باشه.
#نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ استاد شفیعی کدکنی 🔺استاد باید اینطوری جاذبه داشته باشه. #نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری ————————————
⚠️ حضور و غیاب اجباری، با نفسِ علم آموزی منافات دارد. نظم ظاهری و جمعیت بالا در کلاس با انواع فشار و تهدید، ملاک فضیلت نیست. اینکه طلبه را به زور، بر سر کلاس بنشانیم، به سخره گرفتن علم است. طلبه ای که به زور در کلاس می نشیند و از تعطیل شدن، مسرور می شود، و هنوز به این درک نرسیده است که وظیفه اش چیست، باید بداند که به درد طلبگی نمی خورد و هم وقت خود را تلف می کند و هم وقت دیگران را. چه فائده دارد، طلبه را به زور در کلاس نگه داریم و او یا در حال چک کردن بورس و سایت های خبری باشد یا رُمان بخواند، یا مدام به ساعت نگاه کند که چه موقع کلاس تمام می شود؟
بگذاریم هر کسی واقعاً احساس می کند علم آموزی تلف وقت است، نیاید! بگذاریم کلاس ها خلوت شود. اشکالی ندارد. اگر به توصیه امام خمینی رحمة الله علیه عمل کردیم و طلاب کوشا و با استعداد را پر و بال دادیم، در نهایت موجب پر رونقی کلاس ها خواهد شد. اسلام نیز با جمعیت فراوان اما بیسواد و بی تعهد، هرگز در جامعه گسترش پیدا نمی کند.
#نه_به_حضور_و_غیاب_اجباری
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ به ضرس قاطع اثبات شده است که مفیدترین کلاس های حوزه یا دانشگاه، آن کلاسی است که حضور و غیابش اختی
✅ تحول در تحصيل (66) (*)
⚠️ سند شصت و ششم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
🔺در حوزه آزاد (که حضور و غیاب نمی شود)، وقتی می گوییم: فردا هر کس خواست بیاید، تقریبا همه می آیند، ولی در مدرسه تحت برنامه (که حضور و غیاب اجباری است)، تقریباً هیچ کس نمی آید!! دلیلش این است که در حوزه آزاد که حضور و غیاب ندارد، خود طلبه بر اساس تعهدی که دارد، شرکت می کند (بنابراین کسانی که گمان می کنند حضور و غیاب اجباری، نظم می آورد، در اشتباهند).
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ ما گمان کردیم هر چه بیشتر طلبه جذب کنیم و کتاب ها را ساده تر کنیم و حضور و غیاب اجباری راه بیاندازیم، علم و ایمان و اخلاق طلبه ها بالاتر می رود و جامعه بیشتر به سمت دینداری پیش می رود. نمی دانستیم که دقیقاً باید بر عکس، عمل می کردیم!
یعنی چطور؟
🔺جذب کردن افرادی که واقعا دنبال علم اند (ولو اندک باشند) نه اینکه به خاطر حضور و غیاب، سر کلاس حاضر شوند!
🔺 پر و بال دادن به طلاب مستعد و کوشا (بنا بر توصیه امام) تا تربیت کننده واقعی باشند نه مصنوعی.
🔺اختیاری کردن حضور در کلاس (تا کسانی که واقعا عاشق علم هستند، شناسایی شده و خدمات فقط به آنها ارائه شود)
🔺تدریس کتب قوی علمی به طلاب نه روز به روز ضعیف کردن کتب.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست دام عزه:
🔺طلبه اگر بخواهد مبلّغ خوبی هم بشود، باید فهم مجتهدانه داشته باشد.
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه:
🔺یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است.
🔺کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ همینکه طالب علم، تحت نظر استاد فن، تلاشگر و فعال بوده و استادش، شخصیت علمی و اخلاقی اش را تأیید کند، کفایت می کند. هیچ نیازی به این همه امتحان دادن و نمره و استرس و فشار نیست.
اشتباه مهلک ما آن بود که محوریت را از استادان گرفتیم... .
چه کسی هویت ما را از ما گرفت؟
در قدیم، تنها ملاکِ فضیلت طلاب، تایید استاد فن بود. علامه حسن زاده رحمة الله علیه کجا این همه امتحان دادند؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⚠️ سیستم!
🔺 به برخی آقایان که اعتراضاتی در خصوص سیستم روش صنعتی می شود، می گویند: طلبه خودش باید فعال باشه و کتب قوی بخونه. ملاک خود شخص است.
🔹اما این یک مغالطه آشکار است. بله، طلبه باید خودش جوشان باشد، اما وقتی سیستمی که طراحی شده است، موجب شده تا بسیاری از همین جوشش ها، به خاموشی بگراید، نباید سیستم را اصلاح کرد؟!
طلبه تا می آید کتب سنتی را شروع کند، آنقدر سرش با کلاس و امتحان و ... گرم می شود که اصلا وقت نمی کند وارد کتب قوی شود!
#اصلاح_سیستم
#اصلاح
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525