نحوهٔ تحلیلِ فعلِ معصوم .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی دربارهٔ رویکردِ ما در تحلیلِ فعلِ معصوم
🔍 امام حسن مجتبی(ع) که تصميم به پذیرش «صلح» گرفتند، و امام رضا(ع) که «ولایتعهدی» را پذیرفتند، دارای عقلِ مشرفِ به همهٔ عالَم و تاریخ هستند و ما هر چه هم بالاپايين کنيم، نمیتوانيم افقِ فعلِ معصوم و همه ابعاد آن را بفهميم. فعلِ امام، برآمده از یک عقلِ رفیعتری است. (همچنانکه حتی حضرت موسی(ع) هم نمیتوانست بر افعالِ آن معلمِ الهی (حضرت خضر) احاطه پیدا کند.)
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضه شهادت امامرضا علیه السلام .MP3
2.28M
🔊 استاد میرباقری | روضه شهادت امام رضا (علیه السلام)
آمدم ای شاه، پناهم بده
خطِ امانی ز گناهم بده
ای حَرمَت ملجأِ درماندگان
دور مران از در و راهم بده
لایق وصل تو که من نیستم
اِذن به یک لحظه نگاهم بده
تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع
گرمیِ جانسوز به آهم بده
لشکر شیطان به کمین من است
بیکسم ای شاه پناهم بده
از صف مژگان نگهی کن به من
با نظری، یار و سپاهم بده
در شب اول که به قبرم نهند
نور بدان شام سیاهم بده
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضه شهادت امام رضا علیهالسلام .mp3
3.33M
🔊 استاد میرباقری | روضه امام رضا علیهالسلام
کیستم من شمع جمع آل خیرُ المرسلینم
کیستم من قبلۀ دل کعبۀ اهل یقینم
کیستم من یوسف زهرا امام هشتمینم
کیستم من کوثر و طاها و نور و یاء و سینم
کیستم من ملجأِ خلق سماوات و زمینم
من رئوف آل پیغمبر رضا سلطان دینم
کیستم من، بضعهٔ پیغمبر اکرم، رضایم
کیستم من نجل زهرا و علیّ مرتضایم
کیستم من چارده معصوم را شمس ُالضّحایم
کیستم من حجّت حق ضامن خلق خدایم
کیستم من نور چشم رحمةُ للعالمینم
من رئوف آل پیغمبر، رضا سلطان دینم
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضهٔ امام رضا علیه السلام .mp3
5.75M
استاد میرباقری | روضه امام رضا علیهالسلام
تو آئینه طلعت کبریایی
جگرپارهٔ خاتم الانبیایی
تو قرآن، تو توحید، تو دین، تو ایمان
تو زهرای مرضیه، تو مرتضایی
تو بدرالولایه، تو شمس الائمه
تو مولا علی بن موسی الرّضایی
تو یاسین، تو طاها، تو کوثر، تو قدری
تو کعبه، تو مروه، تو سعی و صفایی
مزار تو در خاک طوس است امّا
تو در جان مایی، تو در قلب مایی
تو یار غریبانی و خود غریبی
تو تنهایی و با همه آشنایی
کجا رو کنم از پی عرض حاجت
تو بابُالمرادی، تو مشکلگشایی
زهی جاه و رفعت، زهی لطف و رأفت
که نه از خدا و نه از ما جدایی
چو برخیزم از خاک، در حشر گویم
علی بن موسی، کجایی، کجایی
به جان جوادت پی بازدیدم
سه جایی که خود وعده دادی بیایی
مرا بر در خانه تو است بهتر
ز ملک سلاطین، مقام گدایی
گدایم گدایم گدایم گدایم
گدایِ علی بن موسی الرّضایم
☑️ @mirbaqeri
در سال گذشته، نکتههایی از استاد میرباقری دربارهٔ نماز تقدیم شد.
در پُست بعدی، نکاتی از علما و فقها درباره «نماز» و «نمازشب» گردآوری شده.🔻
💥 گوی سبقت را نمازشبخوانها ربودند؛ مخفیانه!
💥 آیا میترسی اگر برای نماز شب بیدار شوی، دیگر خوابَت نَبَرد و بمیری؟
💥 طلبهای که هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند، از اشرار است!
💥 دنیا میخواهی نماز شب بخوان؛ آخرت میخواهی نماز شب بخوان.
💥 فردی از شیخ انصاری پرسید: «آیا نماز شب برتر است یا مطالعه و تحصیل علم؟» ایشان فرمود: «آیا قلیان میکشی؟»...
🔵 نماز شب در بیانات بزرگان 🔵
💠 آیتالله العظمی بهجت:
«گوی سبقت را نمازشبخوانها ربودند، مخفیانه».
«در تعبدیات، کوه کندن از ما نخواستهاند! سختترینش نمازشب خواندن است که در حقیقت، تعیین وقتِ خواب است نه اصل بیخوابی؛ بلکه نیمساعت زودتر بخواب تا نیمساعت زودتر بیدار شوی.
آیا میترسی اگر بیدار شوی، دیگر خوابت نبرد و بمیری؟ اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری». (هفتصد نکته، ج۲، ص۱۷)
کسالت در نماز شب به این رفع میشود که بنا بگذارید هر شبی که موفق نشدید، قضایش را به جا آورید» (در خلوت عارفان، ص۷۷)
«در آن طریقهٔ مستقیمی که سلف صالحِ ما بودند، ما نیستیم!... نمیدانم چرا این طور شد؟! آقای قاضی میفرمودند که استاد ما گفت: زمانی در این حرم حضرت على(ع) هفتاد نفر بودند که در قنوت نماز شبشان دعای ابوحمزه ثمالی میخواندند و آن آقا (علامه قاضی) میگفت: و ما هم سه چهار نفر بیشتر از این افراد نداریم. - حالا به ما هم در زمان خودمان دیگر از این افراد ندیدیم و حالا هم که میبینید اوضاع چگونه است!» (فریادگر توحید، ص۱۴۱)
💠 آیتالله مجتهدی تهرانی:
یکی از اولیای خدا میگفت: یک مکروه از من سر زد، شش ماه نماز شبم ترک شد. (در محضر مجتهدی، ج۱، ص۲۴۶)
«طلبهای که نماز شب نمیخواند، بعدها یک آخوندِ بخوروبخواب میشود... آخوند بهدردبخوری نمیشود و کاسب است... طلبهای که بگوید من حال نماز شب خواندن ندارم، حال دعا خواندن ندارم، باید برود دنبال کارش». (در محضر مجتهدی، ج۲، ص۳۷۴)
💠 آیتالله حقشناس:
«من همهاش میخواهم دل شما را توجه بدهم به استفاده از وقت سحر. بلند شو! نمیمیری! اصلاً پروردگار بهواسطهٔ این برخاستن، درد را از شما، از بدن شما برطرف میکند؛ رزق شما توسعه پیدا میکند، دنیا و آخرت شما آباد خواهد شد.» (کتاب به سوی خدا، ص۴۰)
💠 آیتالله قدوسی:
طلبهای که هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند، از اشرار است!» (سیمای فرزانگان، ص۱۹۴)
💠 آیتالله آقا سید علی قاضی:
«ما نشنیدیم احدی بتواند به مقامات دست یابد مگر بهوسیلهٔ نماز شب. دنیا میخواهی نماز شب بخوان؛ آخرت میخواهی نماز شب بخوان.» (ستارگان سپهر سلوک)
💠 فردی به محضر شیخ انصاری رسید و گفت: آیا نماز شب برتر است یا مطالعه و تحصیل علم؟ ایشان فرمود: "آیا قلیان میکشی؟" گفته بود آری. فرمود: "به جای قلیان کشیدن، نماز شب بخوان». (اسرارالصلوة، ص۴۶۳)
💠 علامه محمدتقی مجلسی (پدرِ «علامه محمدباقر مجلسی، صاحب بحارالانوار»):
«در شبی از شبها، بعد از نماز و تهجد، فکر کردم که چه از خدا بخواهم؛ خواسته دنیوی یا اخروی؟ ناگاه صدای گریه محمدباقر از گهواره بلند شد. من گفتم: الهی به حق محمد و آل محمد این طفل را مروج دین و ناشر احکام سیدالمرسلین گردان و او را به توفیقات بینهایت خود موفق کن.» (سیمای فرزانگان، ص۱۸۵)
☑️ @mirbaqeri
🔻 نُخبهای مثل «شهید تهرانیمقدم»، متفاوت است با متخصصی که به غرب میرود و دانش خود را در اختیارِ نظام سلطه قرار میدهد.
🔻 نخبگانِ بصير، هيچگاه نُخبگیِ خود را در اختيارِ نظام سلطه قرار نمیدهند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«جوانی که دانش خودش را در ميدان اسلام بهکار میبرد و تا پای شهادت نيز ايستادگی میکند و موازنهٔ قدرت را به نفع اسلام تغيير میدهد و دستور «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» را اجرا میکند و در نتيجه در دل دشمن، ترس میاندازد _ مثل شهيد تهرانیمقدم که در جهت توليد و به نتيجه رسيدن سلاحهای موشکی و موشکهای دوربُرد ما ايستادگی میکند و حتی جان خود را در اين مسير تقديم میکند _ بسيار متفاوت است با کسی که همين دانش را به اروپا میبرد و با اين استدلال که "علم، جهانی است" در آنجا خدمت میکند. چنين کسی بصيرت ندارد و اين ميدان درگيری را نمیشناسد و نمیفهمد؛ بلکه سرمايهٔ علمیاش را در خدمت دشمن اسلام قرار میدهد و اين بسيار خطرناک است.
اگر در حال حاضر، غرب بر دنيا تسلط پيدا کرده است علتش اين است که با جمع کردن نخبگان ملتهای مختلف و سرمايه علمی آنان، بر جهان حکومت میکند. اين نخبگان اگر بصيرت داشته باشند هيچگاه نخبگی خود را در اختيار نظام سلطه قرار نمیدهند.» ۹۳/۲/۱۸
☑️ @mirbaqeri
در محضر آیتالله میرباقری
🔵 نکاتِ اصلیِ کتاب «تداول قدرت» (بخش اول)
مطالعه این نکات، کمک میکند که خط اصلی کتاب را آسانتر دنبال کنید.
1⃣ درگیری تاریخی بین جریان انبیاء الهی و اوصیاء آنها از یک طرف و فراعنه تاریخ از طرف دیگر، در فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) بیان شده است. این درگیری، در دوران ما در تنش بین انقلاب اسلامی و جریان تجدّد، تمثل و تحقق پیدا میکند.
2⃣ جنس مبارزه انقلاب اسلامی، صرفاً ضداستعماری یا ضداستبدادی یا هر دوی اینها نیست. ظرفیت انقلاب اسلامی این نیست که در مسیرِ جهانیسازی تمدن مادی کنونی قرار گیرد، بلکه حرکتی است که برای رهانیدن بشر از حکومتهای مادی و مدیریتهای شیطانی، و رسیدن به یک نظام تمامعیار ایمانی در عصر ظهور به وجود آمده است.
3⃣ یکی از پروژههای مهم غرب این بود که مسلمانها بین دو ضلع اسلام آمریکایی، یعنی اسلام خشن و اسلام لیبرال، یکی را انتخاب کنند اما جبهه انقلاب اسلامی هم با تمدن غرب چالش کرده است و هم با این دو ضلع اسلام آمریکایی در درون جهان اسلام. صفبندی کنونی در منطقه بهگونهای است که قرائت ناب از اسلام در یک طرف، و کل تمدن مادی و گرایشهای انحرافی اسلام، در طرف مقابل قرار دارند. تحلیل مأموریت دستگاه ریاست جمهوری، تابع درک از مأموریت انقلاب اسلامی است.
4⃣ بدترین نوع تحریف انقلاب اسلامی این است که ما این انقلاب را مثبت تعریف کنیم ولی بهگونهای، آن را کوچکتر از مأموریت حقیقیاش بشناسیم یا بشناسانیم. اگر ما مأموریت انقلاب اسلامی را فقط ملی تعریف كنیم، مأموریت دولتهایی که سر کار میآیند معطوف به همین مقیاس خواهد بود و بیش از این نخواهد بود؛ اما اگر انقلاب اسلامی، معطوف به دنیای اسلام و جامعه جهانی است كه ایدئولوژی دیگری را در مقابل ایدئولوژی مدرن مطرح کرده و تکصدایی را در جهان شکسته و راه جدید را پیش روی بشریت باز کرده است، طبیعتاً مأموریت ملت و مسئولان را باید در این مقیاس تعریف كنیم و ببینیم كه این مأموریت را چه کسانی میتوانند به دوش بگیرند.
5⃣ انتخابات، در درون وضعیت کلی انقلاب اسلامی در جامعه جهانی اتفاق میافتد؛ یعنی درگیری بین انقلاب اسلامی با جریان تجدّد، بیشک در متن انتخابات هم نقش ایفا میکند. ما نباید انتخابات را در قالب ادبیات خُرد تحلیل کنیم و حوادث کوچک را اساس شکلگیری این انتخابات بدانیم و حتی ساختارهای کلان اجتماعی و صفبندیهایی مثل چپ و راست یا اصولگرایی و اصلاحطلبی را مبنای اساسی تحلیل انتخابات قرار دهیم؛ گرچه همه اینها را هم باید محاسبه کنیم و جایگاه و نقش هر کدام از حوادث خُرد تا ساختارهای اجتماعی و ضعف و قوتهای جناحهای مختلف را ببینیم، ولی در فراز همه اینها آنچه باید ببینیم جریان درگیری انقلاب اسلامی با جریان تجدّد است. ما در دوران ظهور مجدد اسلام قرار داریم و امواج غلبه اسلام در جهان، در حال شکلگیری است و لذا ادبیات اصلی تحلیل انتخابات ـ که جزء حوادث مهم انقلاب اسلامی است ـ باید مبتنی بر ادبیات توسعه انقلاب اسلامی و تمامشدگی دوران مدرنیته باشد. در فراز این تبادل و جابهجایی قدرت و تداول ایام، امواج انقلاب اسلامی است که پیش میرود و بر فراز دولتها و در عمق جامعه مسیر خود را میپیماید و با همین تداول ایام، در جامعه شرح صدر ایجاد میکند و استقامت و شدت آنها را در درگیری با نظام کفر و در مسیر تمدنسازی اسلامی تثبیت مینماید.
ادامه مطلب در پُست بعد 🔻
🔵 نکاتِ اصلیِ کتاب «تداول قدرت» (بخش دوم)
6⃣ در فرایند تداول قدرت، باید جریان اصولگرایی، جریان سازندگی و جریان اصلاحات خودشان را بازسازی کنند. ما حقیقتاً به سازندگی و اصلاحات در چارچوب اصول خودمان نیاز داریم. باید در چارچوب آرمانهای انقلاب اسلامی، راهبردهایی برای پیشبرد و ارتقاء اصولگرایی، اصلاحات و سازندگی تعریف کنیم. البته انقلاب اسلامی در دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت اصولگرا مسیر خودش را طی کرده و بهرههای لازم را از این دورهها برده و اکنون هم رو به پیش حرکت میکند، ولی این جریانات ناگزیر به این نیاز دارند که خودشان را در چارچوبه ادبیات انقلاب اسلامی بازسازی کنند و ظرفیتهای خودشان را ارتقاء ببخشند تا در تراز انقلاب اسلامی و لوازم و تناسبات آن مطرح شوند. در نهایت باید یک دولت ائتلافی از اصولگرایی و سازندگی و اصلاحات تشکیل شود، مشروط به اینکه اینان، شرح صدر داشته باشند و برنامهها و راهبردهای خود را بر اساس اهداف انقلاب اسلامی تعریف نمایند، تا قبل از اینکه یک ائتلاف صوری و سیاسی اتفاق بیفتد یک ائتلاف فرهنگی بر محور منشور فرهنگی واحد، واقع شود. این ائتلاف فرهنگی میتواند پایگاه یک ائتلاف پایدار سیاسی باشد و گرنه دولت ائتلاف ملی از جریانهایی که هیچ ائتلاف فرهنگی با هم ندارند شکل نخواهد گرفت یا بهزودی به تشتت خواهد کشید.
7⃣ نکته مهم این است که در داخل کشور طی سالهای گذشته، جریان غربگرا در زیر پوست دولتهای مختلف ـ از دولت سازندگی تا دولت اصلاحات و دولت اعتدال و حتی بخشی از دولت نهم و دهم ـ عمل كرده است. نمیخواهیم بگوییم همه افرادی كه به این جریانها رای میدهند ایدئولوژیِ آن غربگراها را قبول دارند و یا خودآگاه رای میدهند و باز نمیخواهیم اعلام كنیم كه این جریان غربگرا، وابسته سیاسی به دنیای غرب است؛ بلکه میگوییم وابستگی فرهنگی دارد و این وابستگی فرهنگی، در برنامه دولتها (بهعنوان الگوی توسعه) اثر میگذارد. درواقع، جریان غربگرا بهمثابه یک جریان نفوذی، زیر پوست این جریانها عمل كرده و اهداف خود را ـ برای تبدیل جمهوری اسلامی به کشوری تابع غرب ـ دنبال کرده است. با این نگاه، همه جریانهای جبهه انقلاب اسلامی باید تلاش کنند که در مسیر بازسازی خود، با جریان غربگرا و تکنوکرات مرزبندی کنند. دولتهای جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یك نگاه كلان، مدرنیزاسیون در ایران بههیچوجه موفق نخواهد بود؛ زیرا جامعه برای مدرن شدن، باید از اعماق خود مدرن شود؛ ولی اعماق جامعه ما اعماق عاشورایی و اسلامی است و امكان اینكه در این جامعه، توسعه غربی بهنحوجامع و همهجانبه و در لایههای مختلف اجتماعی اتفاق بیفتد، وجود ندارد. بنابراین، اگر دولتها بخواهند تابع جریان غربگرا عمل کنند، در برنامهریزیشان موفق نخواهند بود؛ چون نمیتوانند از سد اسلام و از سد انقلاب اسلامی عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنانکه از سر الگوی ترکیه و بزرگتر از آن عبور کرد، از سر آنها هم عبور میکند.
8⃣ ما برای موفقیت جبهه انقلابی، نیاز جدی به فکر نو و تکاملی داریم، هم در عرصه فقاهت، هم در عرصه علم و فناوری و هم در عرصه برنامهریزی پیشرفت. این فکرهای نو ـ که تولید الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و دولتسازی اسلامی را تسهیل میکند ـ با فعالسازی شبکه نخبگان و نیز استفاده از بدنه عمومی مردم اتفاق میافتد.
https://eitaa.com/jarieketab
☑️ @mirbaqeri
💥 نشر "تمدن نوین اسلامی" بهزودی منتشر میکند:
📚 «جایگاه امام در نظام پرستش» (اثر آیتالله میرباقری)
🔍 در بخش اولِ کتاب، «حقیقت پرستش» تحلیل میشود و این اصل کلیدی توضیح داده میشود که ولایت اولیاء الهی مجرای تحققِ توحید و عبودیت، و باطنِ دین و شریعت است.
در بخش دومِ کتاب، «مقیاس پرستش» مطرح میشود و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیاء الهی تبیین میگردد؛ ضرورت اقامه پرستش، مسئولیتهای اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصلهای این بخش است.
🔗 جلدِ دیگرِ این مجموعه، با عنوانِ «جایگاه امام در نظام خلقت»، پیش از این منتشر شده بود.
🔗 با مطالعهٔ این دو مجلد (مجموعاً ۸۰۰ صفحه)، با کلیاتِ نظریهٔ امامت و ولایت در منظومهٔ فکری استاد میرباقری آشنا میشوید.
https://eitaa.com/jarieketab
☑️ @mirbaqeri
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«چندین سال قبل از این، یک جامعهشناسِ مطرحِ دنیا گفت وضعیّت کنونی آمریکا منتهاالیه تکامل تاریخی بشر است و بشر دیگر از این بالاتر نمیتواند برود. همان آدم امروز حرفش را پس گرفته، میگوید «نه»، و آرزو میکند چیزهای دیگری را. حالا صریحاً ممکن است نگوید من اشتباه کردم امّا حرفهای دیگری را دارد میزند، درست نقطهٔ مقابل آن حرفی که آن روز زده بود. خب این وضع آمریکا است.»
@Khamenei_ir
🔹فوکویاما با ایده "پایان تاریخ" تلاش کرد لیبرال دموکراسیِ آمریکا را یگانه و بهترین نظام سیاسی معرفی کند. اکنون پس از ۲۵ سال، نادرستی این ایده جنجالی برای وی روشن شده است.
🔸بخشی از اظهارنظرِ فوکویاما، نظریهپرداز ۶۵سالهٔ ژاپنی_آمریکایی، در برنامه تلویزیونی «HARDtalk» در شبکه بیبیسی:
«من فکر نمیکنم جهت تاریخ هنوز هم بهسمت لیبرال دموکراسی باشد. دموکراسی بسیار شکننده است و آنچه من در این ۲۵ سال به آن رسیدهام این است که ایجاد نهادهای دموکراتیک بسیار دشوار است بهخصوص حکومتهای دموکراتیکی که بتوانند بدون فساد اداری و مالی به مردم خدمات بدهند؛ اینگونه نظامها در دنیا بسیار نادر هستند...»
«منظور از پایان تاریخ صرفاً پایان حرکت تاریخ در یک جهت بود، نه پایان یک سری اتفاقات. هنوز این سؤال وجود دارد که به کدام سمت در حال حرکت هستیم؟ آیا بهسمت لیبرالدموکراسی میرویم یا نظام جایگزین دیگری هم وجود دارد؟ بهنظر من جواب این پرسش هنوز مشخص نیست.»
https://www.farsnews.com/amp/13970820001187
www.jamnews.com/detail/News/402640
✔️ «پایان تاریخ»، پایانِ تاریخِ تمدنِ مادی است. پایانِ حقیقیِ تاریخ، عصر ظهور است نه لیبرالدموکراسی.
🔻 آیتالله میرباقری:
🔹فيلسوفان اجتماعی غرب (مثل فوکویاما) ادعا میکردند که به پايان تاريخ رسيدهاند، به اين معنی كه به آخرين مدلِ ممکن و بهترين الگوی زندگی، که ليبرالدموکراسی است، دست يافتهاند.
در همین مرحلهٔ پايان تاريخ و در دورهای که تمدن غرب به اين نقطه رسيد، انقلاب اسلامی انفجار معنويت در جهان بود که مسير حرکت را به درستی تغيير داد و بهسمت مسير پايانی حقيقیِ تاريخ، که عصر ظهور است، سوق داد؛ گرچه حرکت بهسمت عصر ظهور، در بطن جامعه در جریان بوده است.»
🔹«انقلاب اسلامی مسير تاريخ را از جهتی که پرچمداران و نظریهپردازانِ ليبرالدموکراسی برای آن ترسيم کرده بودند و مدعیِ پايان تاريخ، بهمعنای حاکميت بلامنازع اين جريان، میدانستند، تغيير داد، و اين همان معنای «پيچ تاريخی» است که رهبر معظم انقلاب فرمودند.»
🔹«موقعی که در غرب بحث «پايان تاريخ» را بعد از فروپاشی شوروی مطرح کردند، گفتم تعبير بسیار خوبی است؛ حقيقتاً پايان تاريخ است، ولی پايانِ تاريخِ تمدنِ مادی است! تمدن مادی، ديگر، ايدئولوژیای برتر از ايدئولوژیِ مدرن ندارد. و اين ايدئولوژی در جهان در حال شکست خوردن است.» (۱۳۹۴)
☑️ @mirbaqeri
حوزه انقلابی .mp3
2.21M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره انقلابیگری در حوزه و معنای حوزه انقلابی
☑️ @mirbaqeri
دربارهٔ امام عسکری، علیه السلام .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره فعالیتهای امام حسن عسکری، علیهالسلام
🔍 شیعه به «امامِ خردسال» امتحان شد. امام عسکری، علیه السلام، زمینه را در جامعه شیعه برای پذیرش «امامِ غائب» آماده کردند.
☑️ @mirbaqeri
در محضر آیتالله میرباقری
🔹سخنرانی استاد میرباقری در مسجد امام حسن عسکری (ع)، ۲۵ آبان ۱۳۹۷.
در آرشیو تلوبیون، شبکه اول.
http://www.telewebion.com/episode/1926451
در محضر آیتالله میرباقری
↖️ فراخوان رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت + متن الگوی پایهٔ اسلامی
🔹در فراخوان رهبر معظم انقلاب بهمناسبت تدوین الگوی پایه پیشرفت، از دانشگاهها و حوزههای علمیه و صاحبنظران خواسته شد که نظرات و پیشنهادهای خود را برای اصلاح و ارتقای این سند ارائه دهند. انشاءالله که این خواسته بهنحو احسن اجابت شود و جامه عمل بپوشد.
🔗 در ادامه، نکتههایی از استاد میرباقری درباره بایستههای الگوی اسلامی_ایرانیِ پیشرفت بازنشر میشود.
🔻هويت جامعه امروز ما، سه منشأ دارد: اسلامی، ملی و غربی.
🔻در طراحی الگوی پیشرفت باید اينها را بر محور هويت اسلامی بازسازی کنیم. البته در دوران گذار میتوانیم از منابع غربی هم استفاده كنيم.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«هويت جامعه امروز ما، سه منشأ دارد: اسلامی، ملی و غربی. اينها بايد بر محور هويت اسلامی بازسازی شوند تا تمدن جديد درست شود. اما غرب میخواهد منطقه را بر محور هويت غربی بازسازی کند.
البته دستيابی به اين مقصد برای دوره گذار، شرايط خود را دارد. ممكن است در يك طراحی، از منابع غربی هم استفاده كنيم؛ ولی برای دوره مطلوب، بايد علم جديدی را توليد و منابع خودمان فراوری كنيم.
اگر ما بتوانيم الگوی پيشرفت را برپايهٔ مطالعات آکادميک خود و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی و اجماع نخبگانی طراحی كنيم اين الگوست كه میتواند منابع معرفتی ما را به كاركرد اجتماعی برساند.»
☑️ @mirbaqeri
🔻 اصل بنيادينِ الگوی پیشرفت، مبارزه همهجانبه با مستکبران جهانی است.
🔻 [الگوی پیشرفت نباید سازشکارانه باشد.]
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«يکی از ارکانی که در طراحی الگوی توسعۀ اسلامی ايرانی، بعضی از انديشمندان حوزۀ توسعه بر آن تاکيد کردهاند، "همگرايی" است. بنابراين، عميقترين لايۀ بنيادين جامعه، بنياد همدلی جامعه يا همان همگرايی و بهتعبيرديگر گرايش اجتماعی است.
همگرايي، عامل وحدت اجتماعی است اما بايد توجه داشت همانگونه که روند توسعه به سمت همگرايی ميرود حتماً به سمت واگرايی هم میرود. اگر از اين نکته غفلت شود بیشک در دام توسعۀ جهانی خواهيم افتاد.
غرب اين نکته را به خوبی دريافته است؛ ازاينرو همچنانکه از همگرايی جهانی صحبت میکند، از واگرايی نيز سخن میگويد؛ برای مثال، حملۀ نظامی آمريکا به خاورميانه، به ظاهر خلاف برنامهريزی توسعه و عقلانيت توسعۀ غرب است، حال آنکه از نظر خود غرب، اين اقدام بیشک در مسير توسعۀ غرب بوده و کارشناسی دقيقی بر آن حاکم است. اين همان واگرايی در دل همگرايی است.
جنگ جهانی جديدی که غرب به راه انداخته و روی آن سرمايهگذاری میکند، همان واگرايی در دل همگرايی است.
با مشاهدۀ مسير حرکت تاريخ و تقابل حق و باطل به وضوح میتوان ديد که به هر ميزان، حرکت تاريخ به همگرايی با جبهه حق نزديک میشود به همان ميزان نسبت به جبهۀ باطل دچار واگرايی میگردد. بیترديد مسير جامعۀ ايران در پيشرفت و توسعه، مسير درگيری و چالش با مستکبران جهانی است. اين نکته به عنوان يک اصل بنيادين مطرح است. دستيابی به الگوی جديد پیشرفت، جز در بستر يک درگيری همه جانبۀ سياسی، اقتصادی و فرهنگی با تمدن مدرن ممکن نيست. اين درگيری ممکن است به درگيری نظامی هم بکشد؛ اما در ساحت سياست، اقتصاد و فرهنگ که ابعاد اصلی جامعه هستند بیترديد يک درگيری همهجانبه رخ خواهد دارد. ازاينرو طراحی الگوی توسعه، بايد در دل اين مبارزه انجام شود. توليد يک الگوی توسعۀ مسالمتآميز با غرب و ايجاد دگرگونی با اين الگوی مسالمتآميز در مقياس ملی و بينالمللی و جهانی، غيرممکن است.»
☑️ @mirbaqeri
الگوی پیشرفت و فلسفه تاریخ .mp3
3.79M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره مبانی الگوی پیشرفت، ۹۰/۱۲/۹۰
🔍 «همگرایی» برای توسعه، از بستر یک «واگرایی» عبور میکند.
☑️ @mirbaqeri