eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
378 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بیانیۀ گام دوم می‌تواند به‌منزلۀ یک برای نسل جوان و جریان آتش‌به‌اختیارها باشد که از زایش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی باید بر روی دوش این‌ها قرار گیرد و قدم‌های بعدی را استوار بردارد. این نسل و این جریان، برای این‌که از بیرون بیایند، ابتدا باید از تفرّقِ در فکر و اندیشه پرهیز کنند. این بیانیه ظرفیت دارد که این جمع را به‌لحاظ درکشان از انقلاب اسلامی، به‌لحاظ مواجهه با مسائل مستحدثۀ دوران ما، به‌لحاظ موضوعاتی که محل نزاع ما با تمدّن رقیب است، و به‌لحاظ مراحلی که ما باید از آن‌ها عبور کنیم تا به مقصد برسیم، به و و برساند. این بیانیه می‌تواند به شکل‌گیری و سازماندهی این امّت وسط کمک کند و به آن‌ها نقشۀ راه بدهد. حقیر نمی‌خواهم اصطلاحِ قرآنیِ «امّت وسط» ـ ««وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا»» ـ را به موضوع این بحث تطبیق دهم؛ امّت وسطِ قرآنی ابتدائاً به اهل بیت(ع) تفسیر می‌شود؛ ولی از آن تعبیر، ایده می‌گیریم. البته استفاده از بیانیۀ گام دوم به عنوان منشور فکری، منوط به این است که این بیانیه تئوریزه شود و مبانی عام اعتقادی و کلامیِ آن و مبانی انضمامی به موضوعاتی همچون عدالت، مبارزه با فساد، آزادی، استقلال، سبک زندگی و... استخراج شوند. مثلاً در مبانی اعتقادی، ایشان در کتاب ، نگاه عمیقی را مطرح کرده‌اند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب، توحید را صرفاً «نظری» تعریف نمی‌کنند، بلکه «عینی» تعریف می‌کنند. معارف قرآن واقعاً همین‌طور است؛ قرآن کریم «توحید و کفر» را در مرحلۀ تحقق تحلیل می‌کند و «شجرۀ طیبه» و «شجرۀ خبیثه» را معرفی می‌کند که هر دو در عینیت با هم درگیر هستند. همچنین باید براساس این بیانیه، و کنیم و وارد عرصۀ عمل شویم. و طبیعتاً باید یک «قرارگاه» هم شکل گیرد که مبتنی بر این تفکر و این برنامه، این جمعیتِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «به متولیانِ تبلیغ پیشنهاد می‌دهم که برای این قشر وسط (نسل جوان نخبه و انقلابی) راه بیندازند. بسیاری از موضوعاتِ تخصصی، برای تودۀ جامعهْ گفتنی نیست و اساساً موضوعِ ابتلای آن‌ها نیست، بلکه موضوع ابتلایِ قشر وسط است. باید این موضوعات را سروسامان دهد و بعد از آن، همراهی کنند. باید گفتمان بیانیۀ گام دوم را در فضای همین امّت وسطی که می‌خواهند بار را بردارند، ترویج و تثبیت کنید.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 گزیده‌هایی از دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» (منتخبی از ) 💥 در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2258 💥 چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2259 💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2260 💥 حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون. / رویکرد درست، فتح قلّه‌های علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست./ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2261 💥 استحاله چیست؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2262 💥 فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2263 💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی»، در «دو گام» خلاصه شده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2264 💥 بیانیۀ گام دوم می‌تواند جلوی خطاهای محاسباتی را بگیرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2265 💥 یک «منظومۀ فکری»، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی می‌کند. آن منظومۀ فکری باید کشف و تنظیم شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2267 💥 تحلیل‌های تقلیل‌گرایانه و ساده‌انگارانه از بیانیۀ گام دوم، عاملِ از دست رفتنِ جایگاهِ حقیقیِ این سند می‌شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2268 💥تفاوت نظریۀ «نظام انقلابی» با «استعجال»/ وقتی شما به‌سمتِ آرمان‌های تاریخی حرکت می‌کنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحی‌تان هم باید تاریخی باشد./ بعضی‌ها خربزه‌کار هستند و ‌‌اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 💥 در علم و پژوهش، باید رویکردِ بیانیۀ گام دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و اجماع درست کنیم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2273 💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2286 💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولت‌سازی اسلامی به‌معنیِ شکل‌گیری «امت وسط» است. (نظام⬅️دولت⬅️جامعه) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2290 💥 «امت وسط» چه کسانی هستند و مأموریتشان چیست؟/ بیانیۀ گام دوم، مبنایِ ساماندهیِ «امت وسط» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2291 💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2293 💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2294 🔘 عبارت پشت جلد کتاب عصر جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2292
98-09-16-mirbagheri.mp3
14.86M
استاد میرباقری | برنامه سمت خدا، ۱۳۹۸/۹/۱۶ ⚡️موضوع: ویژه‌برنامه شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها
سه قطعه تصویری از برنامه سمت خدا، ۱۳۹۸/۹/۱۶ ⬇️⬇️
انقلاب و آزادی.mp3
2.63M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «توسعۀ اختیارات جوانان»، ۱۳۹۸/۹/۱۴ 💥 انقلاب اسلامی برای نسل گذشته جوانان ایجاد کرد و به آن‌ها داد و این احساس دائماً رشد کرد. اما به نظر می‌آید که ما نتوانسته‌ایم برای نسل جوانان امروز، توسعۀ اختیار ایجاد کنیم و مشارکتِ آن‌ها در اصلاح شرایط را از سطح «خُرد» به سطح «کلان و توسعه» و از مقیاس به مقیاس ارتقا دهیم. ما حتماً باید مسئله و و را در چارچوب تئوریزه کنیم. 💥 در مسئله عدالت هم در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوری‌پردازی صورت گیرد. امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، دارند. ما باید این چالش را درک کنیم و زود آن‌ها را به «تأثیرپذیری از سوسیالیسم» متهم نکنیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
: استاد میرباقری در سال ۱۳۸۸ و بعد از حادثۀ ۹ دی فرمودند که: «ملت ایران در ، نرم‌افزارِ را شکست!» ظاهراً نرم‌افزارها و ابزارهای مهمِ دیگری هم، توسطِ انقلاب اسلامی در حال شکستن است: ⬇️⬇️
شفاف‌سازی در تصمیم‌سازی .mp3
10.21M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «شفاف‌سازی در تصمیم‌سازی»، ۱۳۹۸/۹/۱۴ 💥 شعار ما #شفاف‌سازی_در_تصمیم‌سازی باید باشد. 1⃣ «دیپلماسی»، ابزاری است در دست غرب برای مهار انقلاب و فشار بر جمهوری اسلامی. اما جمهوری اسلامی با پیگیریِ #دیپلماسی در کنارِ «#حرکت_انقلابی و عدم تغییر در #جهت‌گیری_انقلابی»، «ابزار دیپلماسیِ مهار» را شکست! 2⃣ «ابزارِ #تحریم_اقتصادی» هم در حال شکستن است. 3⃣ در آینده، «ابزار نفوذِ غرب در مرحلۀ تصمیم‌سازی» (نه تصمیم‌گیری) را هم باید بشکنیم. «نفوذ در تصمیم‌سازی» چالش اصلیِ دوران ماست. ➖ متأسفانه #تصمیم‌سازان در کشور ما، عواقب تصمیم‌سازی‌های خود را به عهده نمی‌گیرند، و مدام #ژست_اپوزیسیون می‌گیرند و از همه، طلبکارند! ➖ باید مشخص شود چه کسانی #تصمیم‌سازی می‌کنند. از جمله در مسئلۀ #بنزین. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 چهار گفتار از آیت‌الله میرباقری دربارۀ «معرفت امام عصر (عج)» ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/498 ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/499 ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/500 ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/501 🗂 جدول بستۀ کاملِ «مهدویت و انتظار» ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/495 💽 منبع: مجموعۀ «جاری حکمت» ↙️ 🆔 eitaa.com/jariehekmat
⚡️ دعوای انبیاء، با مستکبرین عالَم و با فرعون‌ها و هامان‌ها و قارون‌هاست. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دعوای انبیاء با مستکبرین عالَم و با فرعون‌ها و هامان‌ها و قارون‌هاست، نه با بدنه. اگر یک جایی، گروهی جذب مستکبرین می‌شدند و دست برنمی‌داشتند، در این صورت، درگیری به دامنه‌اش هم کشیده می‌شد؛ و الّا: «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ‏». از این آیه پیداست آن بخشِ اولِ آیه، مربوط به مؤمنین نیست. حضرت «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیكُمْ» است و رنج همۀ بشریت، برای او سخت است و حریص است بر این‌که همه را از دست شیطان دربیاورد و بهشتی کند. او اگر یک نفر را به بهشت ببرد، خوشحال می‌شود.» ➖ مطلب مرتبط: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1895 ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 کانال دروس خارج استاد میرباقری به‌روزرسانی شد. 🔹 فهرست تقریرات بحث «لا تعاد» https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/63 🔹 فهرست صوت بحث «خمس» https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/66 🔹 فهرست تقریرات بحث «خمس» https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/69 🔹 فهرست تقریرات درس «خمس»، قسمت دوم https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/71
🔹 نکاتی درباره فلسفه و علوم دیگر، به‌تدریج تقدیم می‌شود. ⬇️⬇️
💥 اول یک‌دور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، فلسفه و دانش‌های دیگر. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «آشنایی با معارف اهل‌بیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزه‌ای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهل‌بیت(ع) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. می‌شود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر. معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمت‌الاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابل‌دفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمی‌خواهم فلسفه را انکار کنم؛ می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حساب‌و‌کتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتاب‌های خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصول‌کافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمی‌خوانیم] پس چرا اسم خودمان را می‌گذاریم طلبه؟ من نمی‌گویم آنها را نخوانید، می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خوانده‌ای؟ منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، می‌فرمود قرآن فهم نمی‌شود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهل‌بیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمی‌شود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول می‌کشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم می‌خوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که می‌گویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" می‌گویم اگر روایات و معارف را خوانده‌اید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده می‌کنید. اگر نخوانده‌اید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شده‌اید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ". شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي‏ نَفْسِكَ‏ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت می‌کنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که می‌شنود بهترینش را انتخاب می‌کند؛ عبد کسی است که وقتی می‌شنود، بهترین را انتخاب می‌کند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی می‌خورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». (مهر ۱۳۹۸) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «مطالعات روایی» نوعی برنامۀ ریاضتی و سلوکی است. 💠 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری: «مطالعه و کار کردن در روایات و معارف اهل‌بیت(ع)، برنامۀ ریاضتی برای همه، خصوصاً برای طلبه است. همان‌طور که انسان می‌تواند بیدار بماند و تهجد کند - که جزو مناسک عبادی محسوب می‌شود - کار کردن با معارف اهل‌بیت(ع) را باید جزو مناسک عبادی و ریاضات خود به‌حساب آوریم و نباید به‌هیچ‌وجه از الآن تا آخر عمر تعطیل شود. [انسان مؤمن، با #درایتِ_در_روایت، به بالاترین مرتبه ایمان می‌رسد؛] «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‌ع قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یا بُنَی اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَی قَدْرِ رِوَایتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِی الدِّرَایةُ لِلرِّوَایةِ وَ بِالدِّرَایاتِ لِلرِّوَایاتِ یعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَی أَقْصَی دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ». ۹۶/‌۱۰/‌۱۷ ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 حدود یک سال قبل، رهبر معظم انقلاب اسلامی همه مراکز علمی و نخبگان و صاحب‌نظران را برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت فراخواندند. 👈 b2n.ir/092207 📣 به زودی، متن کامل پیشنهادات «فرهنگستان علوم اسلامی» برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، در «کانال» بارگذاری خواهد شد. این متن حاصلِ چند هزار نفرساعت کارِ علمی و مطالعاتی و نشست‌های سازمانی بوده است. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 گاهي ممکن است کسي ده‌ها سال در حوزه تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليه را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آن‌ها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است. 💥 آیا می‌توان گفت که «دانش‌های عرفان و فلسفه و کلام ترجمۀ معارف هستند و لذا به همین‌ها اکتفا می‌کنیم»؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «از جمله خلأهاي پژوهش‌ها و آموزش‌هاي حوزوی، همين مواجهه با معارف اهل‌بيت(ع) است، به‌خصوص به صورت ناب و استفاده مستقيم از معارف اهل‌بيت(ع). گاهي ممکن است کسي ده‌ها سال در حوزه باشد، تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليۀ ما مثل کافي، کتب مرحوم صدوق و... را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آن‌ها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است. اگر ما معتقديم که همه معارف، متبلور در کلمات اهل‌بيت(ع) است، آشنا نبودن با آنها و استفاده نکردن از آن متون و منابع، کار صحيحي نيست. ديده‌ايد، بعضي توجيه‌ها وجود دارد که مثلاً معارف فلسفي و کلامي ما برگرفته از همين متون هستند و ما همین معارف را مي‌خوانيم؛ به تعبير ديگر، يک ادبيات واسطه براي ترجمۀ معارف در کار هست که ما از آن ادبياتِ واسطه‌ای و ترجمه‌اي استفاده مي‌کنيم، یعنی مثلاً به‌جاي اينکه روايات را بخوانيم، علم کلام مي‌خوانيم. علم کلام، در واقع استنباطي است که متکلمين ما از منابع ديني ما داشتند. يا فلسفه اسلامي هم همين‌طور است. فلسفه اسلامي هم ممکن است در يک سطحي، ترجمه معارف باشد. بنابراين ما به جاي رجوع مستقيم به معارف، اين معارف را از طبقه‌اي استفاده مي‌کنيم که آنها اهل فهم و فن و تخصص بودند و نگاه تخصصي به معارف داشتند و از متن معارف، يک دستگاه معرفتي به نام کلام يا فلسفه يا عرفان را استنباط کردند و پرورش دادند، ما از آنها استفاده مي‌کنيم. اين توجیه، با مشکلات متعددي مواجه هست. اشکال اولش اين است که اين کار براي يک طبقاتي از جامعه ممکن است موردقبول باشد اما برای طلاب خیر. يعني فرهنگ عمومي جامعه، در مواجه با معارف اهل‌بيت(ع) از فرهنگ فقاهت استفاده مي‌کنند؛ يعني ادبيات فقها، واسطۀ بين منابع و فرهنگ عمومي است؛ هيچ‌وقت فرهنگ عمومي ما در نيازهاي فقهيِ خودش رجوع به منابع نمي‌کند. من فکر نمي‌کنم شما در سطح عموم جامعه حتي يک نفر پيدا کنيد که مثلا وسايل‌الشيعه را مطالعه کرده باشد. البته رساله عمليه‌اي که مي‌خواند، خلاصۀ وسايل‌الشيعه است؛ يعني يک ادبيات تخصصي‌اي که واسطه بين جامعه و منابع اهل‌بيت(ع) هست را مطالعه می‌کند. من منکر اين نيستم که اگر يک جايي يک ادبيات تخصصي‌اي حائل بين معارف اهل‌بيت(ع) و درک عمومي بود، ما از آن منابع استفاده کنيم. ولي اول اشکالي که وجود دارد، این است که اين کار براي حوزه صلاح نيست؛ معني ندارد همه طبقات حوزه به جاي برخورداري از معارف، از ترجمه آن معارف در قالب کلام يا مثلاً عرفان يا فلسفه استفاده کنند. نکته دوم هم اين است که هيچ کدام از اين دانش‌هايي که عرض شد، نه کلام، نه عرفان، نه فلسفه، واجد مجموعه معارف اهل‌بيت(ع) نيستند. نه هستند و نه مي‌توانند باشند. پس اولاً يک پژوهشگر حوزوي به‌جاي رجوع به منابع روايي، صرفاً رجوع به اقوال فقها نمی‌کند. البته اقوال فقها در فقه، بسیار محترم است ولي بالاخره منبع اصلي، آيات قرآن و روایات هستند ولو اينکه شما مي‌گوييد فرهنگ فقها هم گاهي اوقات به عنوان اجماع و شهرت، يک طريقي براي رسيدن به احکام می‌شود، ولي هيچگاه جايگزين نسبت به روايات و آيات قرآن نمي‌شوند. در حوزه کلام و عرفان هم همين‌طور هستند. علاوه بر اينکه در حوزه فقه، بيشتر توجه به منابع روايي بوده ولي در حوزه عرفان و فلسفه و کلام اين طور نبوده که معمولاً استنباط از منابع، موضوع کار باشد.» ۱۳۹۳/۰۲/۱۱ ☑️ @mirbaqeri_ir
98-08-17.mp3
38.07M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مسجد جمکران، قبل از دعای ندبه، ۱۷ آبان ۹۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه(س) لیلةُالقدرِ محمد(ص)، فاطمه(س) ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت ای سلامِ انبیا بر زینبت عالَمِ خاکی محیطِ غربتت آفرینش گشته گم در تربتت کاروانِ دل روان در کوی تو قبلهٔ جانِ محمد(ص) روی تو مشعلِ شب‌های احیای علی(ع) نقشِ لبخندت مسیحای علی(ع) خانهٔ کوچک پناه عالمت عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت... ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بستۀ کامل «منزلت حضرت زهرا سلام‌ الله علیها» (گزینشی از گفتارهای آیت‌الله میرباقری دربارۀ منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها) 🔸 بخش اول: مقام و شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) 1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/401 2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/403 3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/404 4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/405 🔸 بخش دوم: رفتار سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها) 5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/407 6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/408 7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/409 8⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/410 9⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/411 🔟 https://eitaa.com/jariehekmat/412 🔸 بخش سوم: شرح زیات‌نامه حضرت زهرا (سلام الله علیها) 1⃣1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/414 1⃣2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/415 1⃣3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/416 1⃣4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/418 🔸 بخش چهارم: مقیاس تصرفات حضرت زهرا (سلام الله علیها) 1⃣5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/456 1⃣6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/457 1⃣7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/458 1⃣8⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/459 🔸 بخش پنجم: بسترها و مبانی معرفتی خطبه فدکیه 1⃣9⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/462 2⃣0⃣https://eitaa.com/jariehekmat/464 2⃣1⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/465 2⃣2⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/466 2⃣3⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/467 2⃣4⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/469 🔗 قطعه‌های صوتی ▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/470