eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
459 ویدیو
144 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 منظور از «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»، دستگاه کفار و دستگاه منافقین هستند که «ولیّ خدا» و دینداران را مسخره و تحقیر می‌کنند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «روايت، آیۀ «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» را معنا مي‌کند؛ می‌فرماید «الَّذِينَ هَمَزُوا آلَ‏مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ وَ لَمَزُوهُمْ»؛ یعنی کساني که آلُ الله را همز و لمز مي‌کنند، اميرالمومنين(ع) را همز و لمز مي‌کنند، دين خدا را همز و لمز مي‌کنند. چنانچه الان در دنيا مي‌بينيد که دین را همز و لمز می‌کنند و مؤمنین را تحقیر می‌کنند. نباید انسان اينها را رها کند و بگويد اين همز و لمز صرفاً به این معناست که مثلاً مواظب باشيد يک موقع پشت سر يک مومني با رفتارتان او را تحقير نکنيد، يا يک حرفی نزنید که به او توهين شود. البته نمي‌گويم این معنا را حذف کنيم، این معنا هم مصداق همز و لمز است؛ ولي اين سخت‌گيري‌ای که در قرآن فرموده «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ»، همين دستگاه کفر و دستگاه نفاق است. يعنی اين همزولمزکننده، امکاناتي را در عالم فراهم کرده و با تکيه به اين امکانات، خيال مي‌کند جاودان مي‌ماند و لذا نقشه هميشگي مي‌کشد و شروع به همز و لمز کردن جبهه حق مي‌کند. در این آیه، همز و لمز بني‌اميه، محل بحث است که همز و لمز نسبت به اميرالمومنين(ع) طراحي مي‌کنند و کاري مي‌کنند که به قول ابن‌ابي‌الحديد در هفتاد هزار منبر، خطبا وجود مقدس اميرالمومنين (عليه السلام) را لعن مي‌کنند. (لعنت الله عليهم اجمعين). اين همز و لمز، مقصود است؛ گرچه همز و لمزهاي جزئي هم مصداق‌ هستند و آنها را نبايد خارج کرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 آیت‌الله مصباح یزدی: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که انسان باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست. 🔴 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): 🔹 چیزی که می‌تواند مایه امید ما باشد این است که خدا یک سرمایه رایگانی به ما داده است و آن هم پیغمبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) و همه کسانی است که از این خاندان بهره‌ای دارند. 🔹 ما خرجی برای کسب این محبت نکرده‌ایم، بلکه خدا مجانی به ما داده است، اما بی‌خود نیست، این برای روزی است که از آن استفاده کنیم. و الا چیزهای دیگر خیلی قابل نیست. 🔹 در تجربه هشتاد و چند ساله‌مان به این نتیجه رسیده‌ایم اگر آدم توقع داشته باشد که تنها با افراد هم‌فکر و موافق و مورد پسند و بی‌نقص کند، دایره معاشرتش محدود می‌شود به تعداد معصومین علیهم السلام. چرا که علی‌رغم عیب‌هایی که خودمان مبتلا به آنها هستیم، کم کسی پیدا می‌شود که نقطه ضعفی نداشته باشد و اگر بخواهیم خودمان را محدود کنیم ناچار مجبور می‌شویم یی اختیار کنیم و در کوه و بیابان زندگی کنیم. از آن طرف اگر آدمی بخواهد با هر انسانی بدون هیچ گونه محدودیت معاشرت کند، این هم معلوم است که کار آدمی را به کجا می‌کشاند. 🔹 سؤالی مطرح می‌شود که با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به و جلوگیری از چه باید کرد؟ اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صددرصد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می‌شود و همیشه اینگونه بوده است. پس با چه کسی وحدت و داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه می‌شویم که فرمود: «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا ...» (آل عمران/۱۰۵) 🔹 تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید داشت و راهی جز این نیست. 🔹 اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به کشیده نشویم راهی جز این نیست. 🔹 انسان که باید در حوزه‌ای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیع‌تری معاشرت کند. 🔹 این بستگی به تشخیص دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار می‌گیرد و چگونه باید با او برخورد کرد. 🔹 اما این بخش تئوری مسئله است، اما برای اجرای آن و تشخیص درست نوع رفتارها راهی بهتر از نیست. ما ندیده‌ایم هیچ عامل دیگری به این اندازه اثر کند. برای اجرای صحیح چهارچوب‌های معاشرتی باید خدمت سلام الله علیها گدایی کرد. 🔹 بر اساس برخی روایات سه نفر تا دوازده نفر در طول تربیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نمره خوبی آوردند و ما بقی با اختلاف مراتب لغزش‌هایی داشته‌اند. در زمانه خودمان هم کسانی که امیدها به آنها داشتیم لغزش‌هایی داشتند. 🔹 حرکت امام(ره) شبیه بود، چه از لحاظ منش و رفتار امام و چه از لحاظ انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌داد. بعدها معلوم شد رفتارهای امام چه جهات حسنی داشته است و همه اینها هم به تأیید الهی بود و الا این‌گونه رفتارها با فکرهای ساده ما قابل تشخیص نیست. 🔹 اما با این وجود و با وجود آن برکاتی که دوست و دشمن در تمام عالم متوجه آن شدند، در عین حال نزدیکانشان چقدر اختلاف سلیقه داشتند و چه اشتباهاتی مرتکب شدند. 🔹 هم خیلی از آنها را می‌فهمید و می‌دانست و خیلی از آنها را هم به روی این افراد نمی‌آورد. اگر می‌خواست به روی آنها بیاورد باید رها می‌کرد و می‌رفت، آن‌وقت با چه کسی کار می‌کرد؟ @mesbahyazdi_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز اول، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز دوم، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️