eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
حديث کساء .mp3
5.45M
🔊 قرائت با نوای استاد میرباقری، ۱۳‌‌۷۹ 🔍 عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ... ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «توحید» به‌معنای نادیده گرفتن «اسباب» نیست؛ دنیا عالَم اسباب است. 👈 اما در ورای این اسباب، باید دست خداوند را دید و همۀ خوف و اميدمان به او باشد؛ «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي‏ وَ نقْصِي‏ وَ نفْعِي وَ ضُرِّي‏». 💥 باید از حوادث و خطرات، رهنمون شویم به‌سمت توحید. باید از شرک‌های خفیّ رهایی یابیم. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 قرار نيست ما با موحد شدن، را رها کنيم؛ اينجا عالم اسباب است. ولي به اسباب نبايد تکيه کرد که اين باعث شرک مي‌شود. اينکه ما بر زمين تکيه داريم و سفتي آن، محل اتکاء است، نبايد ما را غافل کند و گمان کنیم که زمين ما را نگه داشته است، بلکه خداوند است که ما را نگاه داشته است. مگر همين زمين سفت نرم نشد و قارون را در خودش فرو برد؟! ما بايد همه خوف و اميدمان به خدا باشد. آيا ما اين‌گونه‌ايم؟ يا اينکه تا پول همراهمان هست آسوده‌ايم ولي امان از روز نداري و اضطراب‌هاي آن. 🔹 حضرت ابراهيم(ع) هاجر و فرزندش اسماعيل(ع) را در کوير گذاشت و رفت در حالي که آنجا هيچ خبري نبود. بيابان برهوت بود. قرآن مي‌گويد «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُون». يعني خدايا من اهل خودم را در اين بيابان غيرقابل کشت سکني دادم تا اقامه صلاة در اينجا شود؛ تو خودت دل‌هاي خوبان خودت را به سمت آنها متمايل کن (که در روايت داريم: اينها شيعيان هستند) و از ثمره و محصول آماده به آنها برسان. عجيب است! او در دل کوير ثمره کار ديگران را مي‌خواهد و البته خدا مي‌تواند. حقيقت همين است که خدا رزاق است. 🔹 ما شرک‌هاي مختلفي داريم. ترس‌هايمان را نگاهي بياندازيم! به چه چيزي احساس فقر نداريم؟! و البته عذاب‌ها و رنج‌هاي ما همه براي همين شرک‌هاست. اگر به وادی توحيد رفتيم آنجا وادي امن است «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي‏ فَمَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‏». حتي ترس ما از زلزله و... از همين‌جا سرچشمه مي‌گيرد. مگر سفتي زمين ما را نگه داشته بود که حالا با لرزش آن، ما را ترس بر مي‌دارد؟! نقل شده است که در حجره‌ای که درس توحید می‌دادند لرزشی اتفاق افتاد و شاگردان فرار کردند. بعد که به درس برگشتند ديدند که استاد هیچ حرکتی نکرده و سر جای خودش نشسته و می‌گويد: برگرديد شاگردان مکتب توحيد! 🔹 بايد به رسيد و الوهيت خداوند را فقط ديد و به آن متوسل شد. لکن جدا شدن ما از اين اسباب، با ترس همراه است. اينکه عده‌اي در دنيا به پوچي و خودکشي و ... مي‌رسند به‌خاطر همين است که جداشدن اين اسباب را مي‌بينند و متوجه مي‌شوند که اين اسباب اگر کاره‌اي هم باشند مدتي کوتاهي است. لذا ترس و ياس و نااميدي آنها را فرا مي‌گيرد. لکن اينها به اين نمي‌رسند که با بريدن از اينها بايد به خدا گره خورد. يعني از سستي اين عالم به تکيه‌گاه عالم رهنمون نمي‌شوند و به او تکيه نمي‌کنند. حال ما به برکت رسول الله(ص) از رها شده‌ايم لکن در ما کم نيست. اينها که در فضاي تهديد و تحريم دشمنان اسلام مي ترسند و عقب مي نشينند به‌خاطر همين است. شرک است که فکر کنيم که دنيا رزق ما به دست قدرت‌هاست و آنها ضامن سلامتي و امنيت ما هستند. مگر از اينها کاري بر ما آيد؟! «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي‏ وَ نقْصِي‏ وَ نفْعِي وَ ضُرِّي‏». 🔹 همه گناه‌ها هم ريشه در شرک دارد که قبيح هستند. قلب مشرک است وقتي دروغ مي‌گويد. کاسب اگر دروغ مي‌گويد به‌خاطر همين است که خدا را رزاق نمي‌بيند. بايد برسيم به اينکه آب و زمين و... کاره‌اي نيستند. لذا بايد در ابتداي هر چيزي بسم الله بگوييم تا استعانت خود از اسماء الهي و خداوند را نشان دهيم و متذکر آن باشيم وگرنه غفلت است. دست زدن به مکروهات هم در درونش شرک‌هاي خفي دارد. اگر گفتند فلان چيز مکروه است و مطلوب خدا نيست چرا مي‌خوريم؟ مگر با غير آن تأمين نمي شويم؟! اگر کسي نگاه آلوده مي‌کند فکر مي‌کند در آن، نيازش مرتفع مي‌شود، لکن نگاه کنترل نشده، ما را تأمين مي‌کند يا خدا؟» ☑️ @mirbaqeri_ir
متن و ترجمۀ دعای هفتم صحیفۀ سجادیه، که رهبر انقلاب خواندن آن را برای رفع بلا توصیه کردند: ⬇️
🔺دعای هفتم صحیفۀ سجادیه🔻 اي آن‌كه گرهِ كارهاي فروبسته به سرانگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن‌كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن‌كه راه گريز به‌سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها به ارادۀ تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي ‌آن‌كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن‌كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن‌كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي برطرف نشود مگر تو آن را از دل براني. پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به‌سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ‌كس باز نَبَرد، و آنچه تو به‌سوي من روان كرده‌اي، هيچ‌كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ‌كس آسان نكند، و آن‌كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
⚡️ شُیوع بیماری طاعون در نجف/ ماجرای دستیابیِ «سید محمدباقر قزوینی» به اسرار توحید 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «مرحوم حاجي نوري در احوالات عالم بزرگوار، سيد محمدباقر قزويني (از مشاهیر علمی شیعه در قرن سیزدهم، و خواهرزاده مرحوم علامه بحرالعلوم) نقل می‌کنند که ایشان می‌گوید: در عراق آمد و فراگير شد و را هم در بر گرفت. مردم از شهر رفته بودند و نجف خلوت شده بود. افراد کمی مانده بودند از جمله من و يک روحاني ديگري از ايران، که به مؤمنین ‌خدمت می‌کردیم... . يک روز که در کوچه‌هاي شهر نجف عبور مي‌کردم، به يک شخصيت بسيار جليل‌القدري برخورد کردم که من او را در اين شهر زيارت نکرده بودم. به من فرمودند: به زودي به تو عطا مي‌شود. چند شب گذشت. شبي در خواب ديدم که دو تا مَلَک از آسمان پايين آمدند، در دست یکی، لوح‌هايي یا نوشته‌هايي هست، در دست دیگری هم ترازويي هست. بعد، اين الواح را دو به دو مقابل هم قرار مي‌دهند و مي‌سنجند و با هم سبک‌ سنگين مي‌کنند. متوجه شدم که اين الواح مربوط به علوم و معارف اصحاب نبي اکرم (ص) و اصحاب ائمه هدات معصومين(ع) از يک طرف، و علماي شيعه از طرف ديگر است، اين دو گروه را با هم مقايسه مي‌کنند؛ اصحاب را با مرحوم کليني، مرحوم صدوق، سيد مرتضي، سيد رضي و.... اندازه‌گيري مي‌کنند که معارف کدام‌يکي بيشتر است. فرضاً فلان صحابي را با فلان عالم بزرگوار شيعي. و اين الواح را هم به من نشان مي‌دادند و مي‌ديدم. يک به يک، اينها را اندازه‌گيري کردند تا رسيد به مرحوم بحرالعلوم. و آن مَلَکي که ترازو در دستش بود، فرمود ما آمديم و مأمور هستيم اين الواح را به اين آقا هم نشان بدهيم. اين الواح معارف را به من نشان مي‌دادند. وقتي از خواب بيدار شدم، به‌اندازه‌اي از معارف الهي به من عطا شده بود که اگر به اندازه عمر نوح مي‌خواستم تلاش کنم، اين معارف به دست نمي‌آمد. اینها مبالغه نيست. واقعاً بوده‌اند اهل سرّي که از اين دست معارف داشتند. اگر کسي اهل تحمل شد، آن عنايات به او مي‌شود و متناسب با ظرفیتش، باب معارف به روي او باز مي‌شود. همه نمی‌توانند مستقيم از سرچشمه بنوشند؛ گاهي واسطه مي‌خورد، گاهي واسطه‌ها بيشتر هستند، گاهي واسطه‌ها کمتر هستند. ولي بالاخره اگر کسي اهل تحمل و اهل استقامت شد، به ميزاني که استقامت بکند و آمادگي و وسعت وجودی پيدا کند و بتواند بار اين معارف را بکشد، به او اين معارف را عنايت مي‌کنند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 همان‌طور که امام صادق(ع) در سن ۶۵ سالگی مصداق زیارت جامعه کبیره هستند، امام جواد(ع) در ۹ سالگی مصداق این زیارت‌نامه هستند و هیچ تفاوتی از این حیث وجود ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «فردی از اصحاب امام رضا علیه السلام _ که ظاهرا اهل مصر بود_ محضر ایشان آمد. چهره امام جواد علیه السلام را می‌دید و برانداز می‌کرد که برای مردم مصر حکایت کند. امام رضا علیه السلام خطاب به او فرمودند: فلانی، همان‌طور که خدای متعال نبوت را به «بزرگ» داده «وَ لَمّا بَلَغَ أشُدَّهُ آتَیناهُ حُکماً» در باب حضرت یوسف و مشابه آن در باب حضرت موسی، به «طفل» هم داده است، «آتَیناهُ الحُکمَ صَبِیّاً». امامت هم همین‌طور است و فرقی نمی‌کند. پیش از این که امام به دنیا بیاید، خیلی از حقائق و علوم به او داده شده است. در روایت هست زمانی که ایشان در رحم مادر قرار دارند، بر پیشانی و کتفشان این‌گونه حک شده که امام کلمه عدل است، «وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبّکَ صِدقاً وَ عَدلاً». در حقیقت، در مأموریت الهی که بر دوش آنها گذاشته شده، فرقی بین بزرگ و کوچکشان نیست. در شأن امام جواد علیه السلام که در ۹ سالگی به امامت می‌رسند زیارت جامعه کبیره خوانده می‌شود و در شأن امام صادق علیه السلام هم که در سن ۶۵ سالگی نیز جامعه کبیره خوانده می‌شود و هیچ تفاوتی از این حیث وجود ندارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🚨 رهبر انقلاب: دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد! 💠 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی: " قلب مسلمانان جهان از در هند جریحه‌دار است. باید در مقابل و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند." 💻 @Khamenei_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 رابطۀ «عبادتِ شب» با «مجاهدتِ روز» «کسی که شب خوبی ندارد، روز خوبی هم ندارد. کسی که شب را به بطالت بگذراند، روز هم هر کاری کند بطالت است. کسانی که شب-‌زنده‌دارند، در روز هم بيدار و زنده‌اند. زنده بودن در حيات روز، در گروِ بيداری و احيای شب است. با احيای در شب، انسان به حيات در روز می‌رسد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 انسان چگونه از زلزله یا بیماری یا حوادث دیگر نترسد؟ ‌«انسان، فقير است. نمی‌توانيم فقير نباشيم. فقير بودن چيز خيلی خوبی برای ماست؛ «يا ايها الناس أنتم الفقراء إلي الله». ولی اگر اين فقر را به جايی تکيه دادی، به زمين، به زبانَت، به گوشَت، به چشمَت، به آب، به خورشيد، ماه، پدر، تجارت، خانه، کتاب، استاد و... تکیه دادی، به همين اندازه مشرک می‌شوی. در اين حالت، وقتی زمين زير پايت سفت است، آرام هستی و وقتی زلزله شد، می‌ترسی. طبيعی است آدمی که به سفتیِ زمين، آرام است، وقتی زمين متزلزل شد، می‌ترسد. چرا نترسد؟ ولی کسي که اتکائش به سکونت زمين نيست و می‌داند اوست که دارد زمين را آرام نگه می‌دارد، چنين کسی وقتی زمين هم می‌لرزد، نمی‌ترسد. می‌گويد: مگر تو قبلاً من را نگه می‌داشتی که حالا که تکانم می‌دهی، بترسم؟ کسي که اتکائش به آب نيست، همه آب‌های زمين هم خشک بشوند، طوری نمی‌شود و اتفاقی نمی‌افتد! می‌پرسد مگر تا به حال شما ما را سيراب می‌کرديد، که حالا شما که نباشيد ما تشنه بمانيم؟! معنی اطمينان نفس اين است: «ِأَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب». يعنی اگر کسی به مقامی رسيد که خداي متعال به او توجه پيدا کرد و متوجه او شد و او هم متوجه خدا شد، اين شخص به مرحله آرامش می‌رسد. قبل از آن، آرامشی نيست. آدمی که روي موج، خانه می‌سازد، او، آرام نيست. موج زير پای انسان می‌لغزد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️مقام بِسم‌اللّه یعنی اضطرار دائم به اسماء الهی ⚡️مقام بِسم‌اللّه یعنی انقطاع از اسباب، یعنی رها شدن از شرک‌ها 💠 آیت‌الله میرباقری: « يعني مطلقاً خودت را به غيرخدا نبيني. خوردن، خوابيدن، نفس کشيدن، نگاه کردن، حرف زدن و ... همه همراه با «بسم الله الرحمن الرحيم» باشد. اگر انسان بر سر سفره نشست و «بسم الله الرحمن الرحيم» گفت و بعد يادش رفت، در اين بين، مشرک مي‌شود. اما اگر از اول تا آخر، بسم الله در وجودش بود، اين می‌شود: مقام «بسم الله الرحمن الرحيم». يعني ديگر هيچ‌وقت اين بسم الله از وجودش جدا نمي‌شود. مي‌شود: «في صلاتهم دائمون». دائماً با بسم الله مي‌خوابد، حرف مي‌زند، روي زمين راه مي‌رود، نکاح مي‌کند، نفس مي‌کشد و... . اين بسم الله هميشه در وجودش هست. اين مي‌شود «مقام بسم الله الرحمن الرحيم»؛ یعنی دائماً تکيه‌اش به اسم اللهِ رحمانِ رحيم است. اگر نور اين آيه در قلب انسان بيايد و وجود انسان با آيه «بسم الله الرحمن الرحيم» نوراني شود، اين آدم در مقامي قرار می‌گیرد که ديگر دائماً با خدا سروکار دارد، با اسماء الهي سروکار دارد، «وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي مَلَأَتْ‏ أَرْكَانَ‏ كُلِّ شَيْ‏ء». آدمي که سروکارش با اين است، ديگر آزاد است. تو در کوير هم سيراب است؛ اصلاً کوير و کناردريا و زمين حاصلخيز براي او فرقي نمي‌کند. کسي که دائم در مقام بسم الله است، وقتي مرگش فرا مي‌رسد، اتفاق مهمي نمي‌افتد. می‌بیند ما را از يک خانه خدا به يک خانه ديگر مي‌برند؛ اتفاقي نمي‌افتد. ولي کسي که به اين اسباب وابسته شده است، هنگام مرگ، درواقع، خداهايش دارند از او جدا مي‌شوند؛ لذا مي‌ترسد و حق دارد که بترسد. ولي کسي که به اينها تکيه نداشت، وقتی به او مي‌گويند «آقا، مي‌خواهند شما را ببرند و ديگر خورشيد را نمي‌بيني!» مي‌گويد خب، نبينم! مگر تا حالا خورشيد کاره‌اي بوده؟ اگر بگویند «ديگر اين زمين را نمي‌بيني!» مي‌گويد خب، نبينم! مگر تا حالا ما با اين زمين کاري داشتيم؟ هيچ‌وقت پايش را روي اين زمين نگذاشته است که حالا او را بترسانند و بگویند از اين به بعد نمي‌تواني. مي‌گويد مگر تا به حال اين زمين را مي‌ديدم؟ مگر تا به حال اين خورشيد و ماه و دوست و رفيق و همسر و اين بدن، کاري براي ما مي‌کردند که حالا از اين به بعد جدا شوم؟ مگر روزي که به دنيا آمدم، اينها بودند؟ خيلي‌هايشان نبودند، حالا هم نباشند! مگر اينها کاره‌اي هستند؟! کسي که در اين مقام است، با يک «بسم الله الرحمن الرحيم» از اين بساط، [می‌رود و] در آن بساط مي‌نشيند؛ تمام مي‌شود. با يک «بسم الله الرحمن الرحيم» پايش را آن طرف مي‌گذارد. کسي که در اين مقام نيست، آن وقت معلوم مي‌شود، چه اتفاقي مي‌افتد و اين چه بر سر انسان مي‌آورد. همه مربوط به شرک‌هاي انسان است. شرک در محبت، شرک در دلبستگي، اميد، ترس و... . ولی انساني که در مقام «بسم الله الرحمن الرحيم» است، پیداست که شرک‌هايش از او برداشته شده است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🌺 ولادت باسعادتِ حضرت سیدالأوصیاء امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) بر همه محبین و موالیان آن حضرت تهنیت باد. 🌺
قرار_آسمانی_-_981217.mp3
8.29M
🎧 استاد میرباقری | فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام) (صوت برنامه «قرار آسمانی»، شبکه سوم، ۱۳۹۸/۱۲/۱۷) ⚡️ اگر کسی همراهِ با امام(ع) نباشد در گرفتار می‌شود. ⚡️ امیرالمؤمنین(ع) است. جای دیگر خبری نیست. ⚡️ امیرالمؤمنین(ع) ما در سختی‌هاست. 💥 در که دچار یک امتحان الهی هستیم، ان‌شاء‌الله جامعۀ ما و ، از این امتحان و ابتلا، و از این فتنه‌ها و شبهه‌ها، که شیاطین و دشمنان ایجاد می‌کنند، عبور خواهد کرد. (شیاطین و دشمنان قرن‌هاست که این کارها را می‌کنند و آمده‌اند و رفته‌اند، اما دین خدا پابرجا مانده است.‌) 💥 در ابتلای اخیر، به اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) پناه ببریم که هم رفعِ بلا شود، و هم اینکه که این فتنه‌ها و امتحانات _که بستر رشد ایمان ماست_ موجب ضعف ایمان ما نشود و ما از این صحنه، سربلند بیرون برویم؛ نه اینکه وقتی این صحنه تمام شد و این ابتلا و امتحان الهی گذشت، خدای‌ناکرده دچار شبهه و تردید و ریب و شک شده باشیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد میرباقری: 💥 در که دچار یک امتحان الهی هستیم، ان‌شاء‌الله جامعۀ ما و ، از این امتحان و ابتلا، و از این فتنه‌ها و شبهه‌هایی که شیاطین و دشمنان ایجاد می‌کنند، عبور خواهد کرد. (شیاطین و دشمنان قرن‌هاست که این کارها را می‌کنند و آمده‌اند و رفته‌اند، اما دین خدا پابرجا مانده است.‌) 💥 در ابتلای اخیر، به اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) پناه ببریم که هم رفعِ بلا شود، و هم اینکه که این فتنه‌ها و امتحانات _که بستر رشد ایمان ماست_ موجب ضعف ایمان ما نشود و ما از این صحنه، سربلند بیرون برویم؛ نه اینکه وقتی این صحنه تمام شد و این ابتلا و امتحان الهی گذشت، خدای‌ناکرده دچار شبهه و تردید و ریب و شک شده باشیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️ وفات حضرت زینب (سلام الله علیها) تسلیت باد.
💥 اگر انسان به مقامِ مشاهدۀ حکمت و زیباییِ صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی‌نویسد؛ همچون حضرت زینب(س) که می‌فرماید: من در این ابتلا جز زیبایی ندیدم. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: "کار شیطان این است که انسان را (در ابتلائات و فتنه‌ها،) به خدا و اولیای خدا بدبین کند. اگر در سختی‌ها و فتنه‌هایی که پیش می‌آید، دچار غفلت شویم، بدی‌ها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح می‌کند هیچ‌چیزی نمی‌تواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند. کار شیطان این است که انسان را در سختی‌ها با خدا و اولیای خدا، دشمن می‌کند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین می‌شوند. اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختی‌ها غرق در تسبیح و حمد خدا می‌شود و جز زیبایی چیزی نمی‌بیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند. اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی‌نویسد؛ همچون حضرت زینب(س) بیان می‌کند که من در این ابتلا هیچ‌چیز جز زیبایی ندیدم". "اينکه حضرت مي‌فرمایند «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»، معني‌اش اين نيست که در کار شمر هم جمال مي‌ديدم؛ خیر! بلکه کار شمر، زشت و مستحق لعن و طعن است. خداي متعال ولي و سرپرست سيدالشهدا(ع) است، «وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّه». اگر سيدالشهدا(ع) وفاي به عهد مي‌کنند اين وفاي به عهد سيدالشهدا(ع)، ذيل لطف خداست، اگر خدا لطفش را بردارد سيدالشهدا(ع) نمي‌تواند وفاي به عهد کند. اگر سيدالشهدا(ع) در گودي قتلگاه مي‌گويند «يَا غِيَاثَ‏ الْمُسْتَغِيثِين‏»، چون در همين بندگي، احتياج به امداد دارند؛ اگر خدا امدادشان نکند نمي‌توانند زيبا بندگي کنند، همين زيبايي بندگي سيدالشهدا(ع)، لطف خداست. هم کار سيدالشهدا(ع) و جمال بندگي آن حضرت به لطف خدا برمي‌گردد و هم عنايتي که خدا به سيدالشهدا(ع) مي‌کند، آن هم خيلي زيبا است. درهرصورت، هم لطف و امدادي که مي‌کنند و هم جزا و مزدي که مي‌دهند _ که مزدش هم مقامات خودشان و مقام شفاعت و مقام محمود است _ [زیباست]. بنابراين، آنچه که جمال دارد، کار خدا است [نه کار جنایتکاران و ملعونین]». ☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-صوت-981218.mp3
7.8M
🎧 استاد میرباقری | فضائل (سلام الله علیها)، ۹۸/۱۲/۱۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-981219-بخش_اول.mp3
7.85M
🎧 استاد میرباقری | مقام و فضائل حضرت زینب (سلام الله علیها)، ۹۸/۱۲/۱۹ ☑️ @mirbaqeri_ir
تحلیلی دربارۀ کرونا .mp3
6.21M
🎧 استاد میرباقری | تحلیلی درباره ، ۹۸/۱۲/۱۹ 💥 جامعۀ پزشکیِ ما، مبارزه با کرونا هستند. 💥 در وراي اين صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که . 💥 در متن بلاها و بیماری‌ها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، هستند./ در متن بلاها و بیماری‌ها، ما باید به برسیم. 🔵 آیت‌الله میرباقری: «این واقعه‌ای که پیش آمده و این بیماری جدیدی که در جامعه شیوع پیدا کرده، چند چهره دارد. 🔶 چهرۀ ظاهریِ بیماری اخیر يک چهره از بیماری اخیر، همين چهرۀ ظاهري است که البته اين چهره هم خودش ذووجوه است و ابعاد مختلفي دارد. ➖جامعۀ پزشکی، مجاهدانِ صف مقدم يک بُعد این بیماری، است که ان‌شاءالله عزيزانِ جامعۀ پزشکي به‌خوبي از عهده اين کار برمي‌آيند، به‌خصوص آنهايي که هستند. خداوند از آنها قبول کند و ان‌شاء‌الله قبول کرده است. تعبير نوراني اين است: «مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً». از امام صادق(ع) در این باره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر مي‌کند و نجاتش مي‌دهد، یا کسي در حال سوختن است و فردی خطر مي‌کند و او را نجات مي‌دهد. خدمات اخیر هم همین‌طور است. کسانی در معرض خطرند و اين بزرگواران خطر مي‌کنند و به آنها رسیدگی می‌کنند و خداي متعال ان‌شاء‌الله ثواب را به ایشان مي‌دهد. ‌اینها نيتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بيمار باشند، اینها فداکاري کنند و آنها را نجات دهند. خدا ان‌شاءالله کمکشان کند. اين جنبه از واقعه، بحمدالله پيش مي‌رود، و جامعۀ پزشکی ما ان‌شاءالله در این امتحان، خواهد شد و بيرون خواهد آمد. ➖ کرونا و سیاست‌های ناپاک جهانی جنبۀ ظاهری ديگر، "جنگِ شناختی" است که بسيار مهم است و متخصصان این عرصه باید به آن بپردازند. از مسئولان رسانه ملی تقاضا مي‌کنم که بزرگواري کنند و اين جنبه را با زبان علمي و با مردم در ميان بگذارند. این واقعه، جنبۀ جنگ اقتصادي و سياسي و... دارد و این نگرانی وجود دارد که اين مسئله، به‌حدی با سياست‌هاي ناپاک جهاني آميخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بين ببرد و پاشنه‌آشيلي براي علم پزشکي شود و اعتماد عمومي را در جامعه جهاني به علم از بين ببرد. من معتقدم جامعۀ پزشکي ما باید از هويت علمي خودشان دفاع کنند و در مقابلِ سياست‌زدگي و دخالت سياست‌هاي خبيث جهاني در اين موضوع بایستند. 🔶 جنبۀ باطنی و الهیِ بیماری اخیر همۀ موارد فوق، ظاهر اين واقعه بود. در ورایِ همۀ اينها، قرار دارد. ➖ مشاهدۀ دست تدبیر خدا در متن بلاها خداي متعال از ما متوقع است که همان‌طور که در دست خدا را مي‌بينيم، در هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشي‌ها که ببيند، در بلاء هم مي‌بيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش مي‌کند. ما باید در وراي اين صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم ؟ ➖ شناخت خدا و ازدیاد ایمان و توکل، در همۀ احوال امام حسين(ع) تعبیری در دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْ‏ءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب مي‌رود و روز مي‌آيد، بيماري مي‌رود و سلامت مي‌آيد، خوشحالي مي‌رود و غصه مي‌آيد، جواني مي‌رود و پيري مي‌آيد، و من از این اختلاف آثار دانسته‌ام که تو از من اين را مي‌خواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ مي‌خواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم. پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري مي‌کند و ما را مي‌کند و به ما مي‌دهد تا غافل نباشيم. خداوند متعال مي‌فرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریه‌ها مي‌فرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار مي‌کرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختي‌ها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دست‌به‌دامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد. البته سر جاي خودش کار می‌کند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در مي‌خوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نمي‌خواهد ما را اذيت کند، بلکه مي‌خواهد ما بيدار و هوشيار شويم. اميدوارم طوری با این واقعه برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکل‌مان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، مجاهدان سربلندِ مبارزه با کرونا هستند. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «يکی از ابعاد بیماری اخیر (کرونا)، است که ان‌شاءالله عزيزانِ جامعۀ پزشکي به‌خوبي از عهده اين کار برمي‌آيند، به‌خصوص آنهايي که هستند. خداوند از آنها قبول کند و ان‌شاء‌الله قبول کرده است. تعبير نوراني اين است: «مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً». از امام صادق(ع) در این باره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر مي‌کند و نجاتش مي‌دهد، یا کسي در حال سوختن است و فردی خطر مي‌کند و او را نجات مي‌دهد. خدمات اخیر هم همین‌طور است. کسانی در معرض خطرند و اين بزرگواران خطر مي‌کنند و به آنها رسیدگی می‌کنند و خداي متعال ان‌شاء‌الله ثواب را به ایشان مي‌دهد. ‌اینها نيتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بيمار باشند، اینها فداکاري کنند و آنها را نجات دهند. خدا ان‌شاءالله کمکشان کند. اين جنبه از واقعه، بحمدالله پيش مي‌رود، و جامعۀ پزشکی ما ان‌شاءالله در این امتحان، خواهد شد و بيرون خواهد آمد.» (۹۸/۱۲/۱۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در وراي ابتلائات و بیماری‌ها، باید دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که . 💥 در متن بلاها و بیماری‌ها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در ورایِ ابتلائات و بیماری‌ها، قرار دارد. خداي متعال از ما متوقع است که همان‌طور که در دست خدا را مي‌بينيم، در هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشي‌ها که ببيند، در بلاء هم مي‌بيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش مي‌کند. ما باید در وراي اين صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم . امام حسين(ع) تعبیری در دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْ‏ءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب مي‌رود و روز مي‌آيد، بيماري مي‌رود و سلامت مي‌آيد، خوشحالي مي‌رود و غصه مي‌آيد، جواني مي‌رود و پيري مي‌آيد، و من از این اختلاف آثار دانسته‌ام که تو از من اين را مي‌خواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ مي‌خواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم. پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري مي‌کند و ما را مي‌کند و به ما مي‌دهد تا غافل نباشيم. خداوند متعال مي‌فرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریه‌ها مي‌فرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار مي‌کرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختي‌ها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دست‌به‌دامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد. البته سر جاي خودش کار می‌کند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در مي‌خوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نمي‌خواهد ما را اذيت کند، بلکه مي‌خواهد ما بيدار و هوشيار شويم. اميدوارم طوری با واقعه اخیر برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکل‌مان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹) 🔗 نکتۀ تکمیلی: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2530 ☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-صوت-981220.mp3
7.01M
🎧 استاد میرباقری | نقل فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) و مقام حمد، ۹۸/۱۲/۲۰ ☑️ @mirbaqeri_ir