➖ ما جاماندگان باید این جاماندگی از زیارت اربعین را فریاد بزنیم تا جزو زائران اربعین قرار بگیریم.
➖ کسانی که با کاروان زائرین اربعین نرفتهاند دلشان با آنها باشد و وسعتِ نیت داشته باشند و نیت داشته باشند که اگر مقدور شد، سال آینده در میان زائران اربعین باشند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ تکالیف ما نسبت به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)
◾️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
▫️نعمتی بزرگتر از وجود مبارک رسول گرامی اسلام برای بشریت و دین اسلام وجود ندارد.
▫️خداوند باد و اجنه و… را به حضرت سلیمان علیهالسلام عطا نمود اما خداوند به نبی خدا چیزی بالاتر از ملک سلیمان داده و آن دین خداوند است که تفویض شده است.
▫️مقام نبی خدا آنقدر بالاست که اطاعت و بیعت با ایشان عین اطاعت از خدا و بیعت با خداوند است.
▫️خداوند نبی خدا را با محبت خودش تأدیب و تربیت کرده و ادب را در درون حضرت به کمال رسانده و سپس امور بندگانش را به حضرت سپرده است و حضرت را رها نکرده است؛ خداوند دائماً حضرت را کمک و تسدید میکند و حضرت دائماً مؤید به روحالقدس است.
▫️خداوند میداند که رسالت خودش را بر عهده چه کسی بگذارد و چه کسی میتواند این رسالت را به نحو احسن انجام بدهد و وجود مقدس نبی اکرم بود که این رسالت الهی را بر دوش گرفت.
▫️در هیچ امت دیگری پیامبری به این عظمت مبعوث و هیچ کتابی مثل قرآن نازل نشده است و خداوند نیز تکالیفی در قبال این پیامبر عظیمالشان متذکر شده است که یکی از این تکالیف، آوردن ایمان به نبی خداست و نباید منکر حضرت بشویم و منظور از ایمان واقعی همان ایمان قلبی است.
▫️ما باید اهل یقین نسبت به نبی خدا باشیم و سخنان و پیامهایش را تکذیب نکنیم که خداوند در قرآن این مسئله را از بندگان خود مطالبه نموده است.
▫️یکی دیگر از تکالیفی که خداوند از ما خواسته این است که نبی گرامی اسلام را از تمامی تعلقات خودمان بیشتر دوست داشته باشیم و محبت واقعی به حضرت را در درون خود تقویت کنیم و شرط معیت و همراهی با نبی خدا منوط به دوست داشتن حضرت است.
▫️کسانی میتوانند در کنار حضرت باشند و سختیهای راه را تحمل و به قرب الهی و دار حیات برسند که محبت رسول خدا را داشته باشند و باید این محبت واقعی را کسب کرد و این محبت بدون پالایش قلب امکانپذیر نیست.
▫️سومین تکلیفی که از ما مطالبه شده است، تسلیم قلبی نسبت به نبی خدا است که این تکلیف بسیار مهمی است که باید انجام داد و بدون تسلیم قوا و تسلیم قلب همراهی با نبی خدا امکانپذیر نیست و باید تمامی قوای درونی در برابر رسول خدا تسلیم باشند چراکه نبی اکرم میزان برای تمامی عوالم است.
▫️کسی که تسلیم و مؤمن به نبی خدا نباشد نمیتواند همراهی رسول خدا در طی مراحل کمال کسب نماید و دائماً به رفتارها و سخنان رسول خدا معترض خواهد شد و بهعبارتدیگر در جبهه منافقین قرار خواهد گرفت.
☑️ @mirbaqeri_ir
آمدم ای شاه پناهم بده .MP3
2.28M
آمدم ای شاه، پناهم بده
خطِ امانی ز گناهم بده
ای حَرمَت ملجأِ درماندگان
دور مران از در و راهم بده
لایق وصل تو که من نیستم
اِذن به یک لحظه نگاهم بده
تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع
گرمیِ جانسوز به آهم بده
لشکر شیطان به کمین من است
بیکسم ای شاه پناهم بده
از صف مژگان نگهی کن به من
با نظری، یار و سپاهم بده
در شب اول که به قبرم نهند
نور بدان شام سیاهم بده
#استاد_میرباقری
#روضه
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ آنچه از عقل و عقلانیت به ما دادهاند، يک شمع از خورشيد است؛ خورشيدش را به نبي اکرم(ص) دادهاند.
◾️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بعضي وقتها ما وقتي وارد #تحليل_فعل_معصوم ميشويم غافل هستيم و عقل خودمان را وسط میگذاریم. بله، عقل خيلي چيز خوبي است و انکار نمیشود ولي آنچه از عقل به ما دادهاند يک شمع از خورشيد است؛ خورشيدش را به نبي اکرم(ص) دادهاند.
باید بدانیم فعل امام از يک عقل رفيعتري است ما هيچ وقت نميتوانيم آنجا را ببينيم؛ ولي در عين حال دنبال کردن براي اينکه ايمانمان بيشتر شود و بيشتر استفاده کنيم، وجه دارد».
☑️ @mirbaqeri_ir
روش تحلیل فعل معصوم .mp3
7.41M
🎧 استاد میرباقری | نکتههایی درباره روش تحلیل فعل معصوم
💥 در تصرفات بزرگ برای هدایت جامعۀ ایمانی، امامان معصوم براساس دستور خاص الهی و نامۀ سربهمهر عمل میکردند.
💥 هر امامي قرآن را جلوي خودش ميگذارد و براساس دستوري که خداي متعال در قرآن به امام داده، عملش را انجام ميدهد؛ يعني دقيقاً امام صادق(ع) براساس قرآن عمل ميکنند، امام باقر(ع) هم به همينگونه است. حالا از کجاي قرآن ميفهمند و وظيفه امام صادق(ع) با وظيفه امام باقر(ع) چه فرقی دارد، اينها ديگر در فهم ما نيست.
💥 روايات متعدد است که امام وقتي به امامت ميرسد يک رشتهاي از نور بين او و خداي متعال قرار داده ميشود که سرزمينها انسانها و باطن انسانها را ميبيند.
💥 بعضيها در تحليل فعل معصوم ميگويند امام علم غيب داشت ولي ما از همين جنبۀ ظاهری بررسي ميکنيم! يعني چه از همين جنبه داريم بحث ميکنيم؟! اين امامي که علم غيب دارد وقتي به ميدان میآید (به خصوص در موضوع امامت و موضوع رهبري جامعه)، علم غيب را که کنار نميگذارد و شأن امامتش را که رها نميکند و کنار بگذارد و مثل يک آدم عادي در ميدان بيايد. اين چه نوع حرفزدنی در باب امام است که: امام علم غيب داشت و همه چيز میدانست، ولي ما اين جنبهاش را کار نداريم!! يعني چه با اين جنبهاش کار نداريم؟ خب، آدم اگر نميتواند تحليل نکند مگر مجبور است حرف بزند و بعد بگويد با اين جنبۀ امام کار نداريم؟ چنين آدمي، امام حسين(ع) را در حد يک آدم عادي پايين ميآورد و شروع ميکند فعلش را تحليل کردن. اين که فعل امام حسين(ع) نيست، بلکه امامي است که شما براي خودت درست کردهای.
☑️ @mirbaqeri_ir
رفتار سیاسی امام رضا (ع) .mp3
22.22M
🎧 استاد میرباقری | مبنای تحلیل رفتار سیاسی امامان و رفتار امام رضا علیهالسلام در پذیرش ولایتعهدی
💥 به اندازهای که در طرح و برنامۀ غیبیِ امام معصوم مشارکت میکنی، فعلِ معصوم را میفهمی.
نمیتوانی بیرونِ گود بنشینی و فعل امام را تحلیل کنی! نمیتوانی بروی در دانشگاه سوربن تحصیل کنی و بیایی با آن چارچوبها، رفتار سیاسی امام حسن (ع) یا قیام امام حسین (ع) یا هجرت امام رضا (ع) را تفسیر کنی و بفهمی.
💥 همچنانکه قول معصومین جزو منابع فقهی ماست، سیرۀ عملی معصومین هم یکی از منابع فقهی ماست و ما میتوانیم از افعال معصوم، حکم شرعی استنباط کنیم (از سادهترین فعلشان تا افعال بزرگ و سیاسیشان)؛ منتها باید با روش کاملاً فقیهانه ورود کنیم و همچنین باید به پردههای غیبی فعل معصومین توجه کنیم.
💥 برای توجیه رفتارهای ناموفقِ سیاسیِ خودمان نباید دین را ملعبه قرار دهیم و رفتارهای تاریخی معصومین(ع) را هر جور دلمان میخواهد معنا کنیم و دلالت بگیریم!
💥 «الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا». امام حسن(ع) و امام حسین (ع) یک کار را انجام دادهاند و نباید جدا کنیم. بهتعبیر رهبر انقلاب، اهل بیت(ع) یک انسان ۲۵۰ ساله هستند و یک طرح را پیش بردهاند.
▫️ برنامه حسینیه ایران در شبکه اول
▫️ روز شهادت امام رضا علیهالسلام (۱۳۹۹)
👈 فیلم برنامه در آرشیو تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/2397107
☑️ @mirbaqeri_ir
🔹به اطلاع میرساند: سلسله دروسِ «شرح اصول کافی»، توسط «استاد میرباقری»، انشاءالله از روز دوشنبه، ۵ آبان، آغاز خواهد شد.
🕚 زمان: روزهای «دوشنبه، سهشنبه، چهارشنبه»، ساعت ۱۱ صبح
🕌 مکان: گذرِ خان، مسجد فاطمیه سلام الله علیها (مسجد آیتالله بهجت رضوان الله علیه)
#ماسک
#فاصلهگذاری
☑️ @mirbaqeri_dars
☑️ @mirbaqeri_ir
◽️ چند نکته درباره دروس شرح اصول کافی
۱. دوستانی که تمایل به شرکت در درس دارند حتماً ماسک داشته باشند و اصل فاصلهگذاری را رعایت کنند.
۲. جلسات با حضور آقایان برگزار میشود (امکان حضور محدود بانوان در طبقه بالای مسجد فراهم شده است).
۳. صوتهای جلسات، اگر دستمان برسد و کیفیت مناسبی داشته باشد، در کانال بارگذاری میشود.
#ادمین
🎧 صوتهای رسیده از سخنرانیهای استاد میرباقری
(سخنرانی شب ۲۸ صفر، شب شهادت امام رضا علیهالسلام و شام شهادت - حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها)
⬇️⬇️
💥 تهدیدها دائماً در حال تحوّل است.
امروز تهدیدهای #فضای_مجازی وجود دارد که ده سال پیش به این صورت وجود نداشت و ممکن است چند سال بعد از این هم تهدیدهای دیگری از همین قبیل به وجود بیاید؛ افرادِ بافکرِ ما بنشینند و با استفادهی از خرد جمعی و پژوهشهای دانشگاههای ما اینها را پیشبینی کنند.
🔵 امام خامنهای٬ ۱۳۹۹/۷/۲۱:
«یک کار مهم این است که بدانیم تهدیدهای متوجّه به کشورها -کشور ما و دیگر کشورها- دائم در حال تحوّل است. آن چیزی که امروز یک تهدید نظامی شمرده میشود، لزوماً همان چیزی نیست که بیست سال پیش تهدید نظامی شمرده میشد؛ تهدیدهای جدیدی به صورت تهدید نظامی وجود دارد. چون تهدیدها در حال تحوّل است، دانشگاههای نظامیِ ما هم باید برای مقابلهی با #تهدیدهای_نوبهنو و جدید، برنامه داشته باشند؛ این باید در پژوهشهای دانشگاهها مورد توجّه قرار بگیرد: برای مقابله برنامه داشته باشند. علاوهی بر این، اصلاً تهدیدهای جدید را پیشبینی کنند؛ یعنی شما مثلاً فرض کنید امروز تهدیدهای فضای مجازی وجود دارد که ده سال پیش به این صورت وجود نداشت و ممکن است چند سال بعد از این [هم] تهدیدهای دیگری از همین قبیل به وجود بیاید؛ افرادِ بافکرِ ما بنشینند و با استفادهی از خرد جمعی و پژوهشهای دانشگاههای ما اینها را پیشبینی کنند. این بایستی بخش مهمّی از فعّالیّت دانشگاههای ما باشد و دانشگاهها حرف جدّی باید در این زمینه برای گفتن داشته باشند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 علامه حسینی از سال ۱۳۵۰ که با بعضی از گروههای انقلابی همکاری فکری داشتند، برای آنها بحث روش اجتهاد حوزه را تدریس میکردند. ایشان معتقد بودند که بعضی از گروهکها چون روش فقاهت را اصل قرار نمیدهند، طبیعتاً به انحراف میافتند.
💥 خطرناکترین لایۀ التقاطی در تحقیقات حوزوی، استفاده از روش تحقیق غربی است. علامه حسینی بهدنبال این بودند که جلوی التقاط در مقیاس روش تحقیق را بگیرند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دغدغه اصلیِ علامه سید منیرالدین حسینی تحقق اسلام در زندگی اجتماعی بود. ایشان معتقد بودند عقلانیت و تفکر نظری، کاربردی و تجربی جامعه باید مذهبی شود تا جامعه بتواند مذهبی زندگی کند. طبیعتاً اگر کسانی، ملتزم به عقلانیت مدرن باشند، امکان اینکه اسلام را در عینیت، لااقل بهنحو کامل، پیاده کنند نیست. این سخن اخیراً هم در #فلسفۀ_علم به یک معنا مورد پذیرش واقع شده و معتقد شدهاند که علوم، تابع پارادایمها و چارچوبهای نظری و فلسفی هستند. در تفکرات اجتماعی هم این نظر مورد توجه قرار گرفته است، منتها عمقی که ایشان به آن عنایت میکردند با بقیه متفاوت است؛ دیگران حداکثر در حد چارچوبهای فلسفیِ حاکم بر علم، و فلسفههای_مضاف، توجه میکردند، ولی مرحوم حاج آقای حسینی بحث را از این هم عمیقتر میدیدند. به نظر میرسد باید ایمان و تعقل و تجربه در هم تنیده شود تا یک #عقلانیّـت_مذهبی ایجاد شود. آنوقت این عقلانیت مذهبی در تشخیص موضوعات هم حجت است. به تعبیر دیگر، #موضوعشناسی هم باید به حجیت برسد و راه رسیدنش هم این است که عقلانیت جامعه، ایمانی شود؛ مرحوم حاج آقای حسینی این را هم در حد فلسفۀ علم کافی نمیدانستند، بلکه در حد #روش_تحقیق علوم جاری میدانستند و معتقد بودند که ما باید از این حوزه شروع کنیم و روش پژوهش را بهگونهای طراحی کنیم که جای تفقه دینی در موضوعشناسی معیّن شود. طبیعتاً اگر #تفقه_دینی بخواهد منظومه تحقیق اجتماعی بشر و از این طریق، حیات اجتماعی بشر را سرپرستی کند باید خود فقه و روش تفقه تکامل پیدا کند. ایشان منظومۀ تکامل تفقه دینی و روش علوم و مدلهای اجرایی را منظور نظر قرار داده بودند و دنبال این بودند که مبتنی بر مذهب این کار را هم انجام دهند؛ یعنی در نقطۀ مقابلِ برخی روشهای هرمنوتیکی که میخواستند معرفت ایمانی را تابع معرفت تجربی قرار دهند، ایشان میفرمودند باید معرفتهای فقهیِ ما محور منظومۀ معرفتی و عقلانیت اجتماعی باشد و تولید آن هم مبتنی بر همان #روش_فقاهت باشد. در نهایت هم معتقد بودند که حوزه و دانشگاه باید درون یک سیستم بزرگتر هماهنگ شوند.
نکتهای که مرحوم حاج آقا واقعاً جدی گرفته بودند، مسئلۀ تعبد به دین است؛ یعنی اینکه بالأخره اگر آدم بخواهد کاری انجام دهد یا خدمتی به دین کند، نباید «واو یا تایی» اضافه شود. من گاهی اشاره میکردم آن زحمتی که یک فقیه میکشد تا یک اَحوط را اولیٰ کند یا بالعکس، و آخرش هم نمیتواند (چیزی كه ارزشش بیشتر از یک چله ریاضت كشیدن است)، تعبدش در استناد به دین است. دغدغۀ اصلی ایشان این تعبد بود و حتی از سال پنجاه که با بعضی از گروههای انقلابی همکاری فکری داشتند برای آنها بحث اجتهاد و #روش_اجتهاد حوزه را میگفتند. معتقد بودند که بعضی از گروهکها چون این روش را در تفقه و اعتقاداتشان دنبال نمیکنند طبیعتاً به انحراف میافتند. حتی با بعضی از بزرگان هم سر همین موضوع اختلاف داشتند و آخر هم معلوم شد که ایشان درست فهمیدهاند.
دورههایی هم كه تا سال ۶۰ بود، اولین بحثی که میگفتند، بحث روش اجتهاد بود. بعدها این بحث تبدیل به کتاب شد که البته تنقیح همان روش فقهاست و چیز جدیدی نیست و همان روش را در مقایسه با روشهای تأویل قدیمی مثل قیاس اهل سنت یا تأویلهای جدید مثل دینامیزم قرآنِ گروهکها یا روشهای علم زیستی جدید مقایسه میکردند و تفاوتهایش را میفرمودند و حجیت و عدم حجیتش را بیان میکردند.
هماكنون نیز به نظر میرسد چیزی که رد پایش گاهی در تحقیقات محققین حوزه دیده میشود و شاید خطرناکترین لایۀ التقاطی در تحقیقات حوزوی هم هست، روش تحقیق غربی است که متأسفانه چون بهراحتی تشخیص داده نمیشود که کجای این روش تحقیقات مشکل دارد، کموبیش وارد فضای تحقیق حوزه میشود. آنچه ایشان دنبال میکردند این بود که جلوی #التقاط_در_مقیاس_روش_تحقیق را بگیرند. همچنین روش تحقیق در حوزۀ علوم و روش تحقیق در مدلهای اجرایی و در نهایت، تکامل در تفقه در حوزه هم بهگونهای نشود که به انفعال تفقه در مقابل روش تحقیق غرب منتهی شود.»
☑️ @mirbaqeri_ir