eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 کربلا نماد تمدن اسلامی است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «در ایجاد تمدن مادی، توریسم نقشی اساسی دارد؛ چون فرهنگ را انتقال می‌دهد و موانع تشکیل تمدن مادی را کمرنگ می کند. آن‌وقت، آیا زیارت سیدالشهداء نمی‌تواند چنین کاری بکند؟ آیا زیارت حضرت نمی‌تواند کثرت‌هایی که شیطان به پا می‌کند را به هم بزند و جایش یک تجمع درست کند؟ [حتماً می‌تواند.] زیارت محور تجمع حول امام است؛ مثلاً همین جامعه ایران، حول امام‌زاده‌ها و هجرت امام رضا علیه السلام این‌طور شده است. پس، زیارت امام، امت درست می‌کند و جغرافیا درست می‌کند. همان‌طور که برج ایفل و... نماد تمدن مادی است و دورش طوافی صورت می گیرد، کربلا هم نماد تمدن ماست و حولش طواف صورت می گیرد و این تمایل امت‌ساز است.» ▶️ http://iwo.ir/u1v09
📢 اربعین، ظرفیتِ یکدست کردنِ جامعهٔ شیعه را دارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اربعین ظرفیت تبدیل شدن به یک نقطه کانونی را دارد و تا کنون این ظرفیت را نشان داده است. البته باید توجه داشت که این ظرفیت‌های تاریخی در مراحل مختلف ظهور پیدا می‌کنند و باید مرحله تاریخی‌اش فرا برسد. فرض کنید کعبه پیش از اسلام هم بوده، ولی بعد از اسلام موقعیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز موقعیت داشته (که قرآن فرموده: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ»)، ولی باید در دین نبی اکرم(ص) ضرب شود تا به موقعیت حقیقی خودش برسد. ما وقتی می‌خواهیم نسبت به این‌گونه حوادث تصمیم بگیریم باید متناسب با ظرفیت حقیقی آن برنامه‌ریزی کنیم. در غیر این صورت از آن حقیقت پیش می‌افتیم و آسیب می‌زنیم. ما باید به ‌اندازه‌ای که از آن طرف راه باز می‌شود برنامه‌ریزی کنیم. برنامه‌ریزی‌ها باید به این نکته معطوف شوند که قلوب متوجه شوند، بصیرت ایجاد شود، حرکت‌ها ایجاد شود و نسل‌ها و ادیان و خرده‌فرهنگ‌ها باید ساماندهی و سازماندهی شوند. البته متناسب با انفتاحی که از آن طرف ایجاد می‌شود. چون ما برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، از آن طرف برنامه‌ریزی می‌شود. برای مثال، ما در ظهور حضرت چه نقشی داریم؟ این خود حضرت هستند که ظهور می‌کنند. ظهور یعنی ظهور حقیقتِ آن کلمه غیبی. البته ما باید خودمان را آماده کنیم و اقدامات ما باید متناسب با تجلیاتِ آن طرف باشد. اصلاً معنی علائم ظهور همین است. یعنی ما باید بفهمیم که در کدام موقف هستیم تا خود را متناسب با آن موقف و برای حوادث بزرگ مهیا کنیم. چون اصل حوادث بزرگ از آن طرف شکل می‌گیرد و ما باید متناسب با گشایشی که از آن طرف شکل می‌گیرد، موقعیت را بفهمیم و عمل کنیم و عقب نیفتیم. ممکن است الآن ظرفیت شریک کردن ادیان دیگر را در زیارت اربعین نداشته باشیم ولی ظرفیت یکدست کردن جامعه شیعه و ایجاد همدلی و همفکری حول اربعین را داریم. یعنی زیارت اربعین را به سفری تبدیل کنیم که نقطه مقابل گردشگری غربی باشد. گردشگری بستر توسعه غربی است که در دنیا نمونه‌هایی برای آن معیّن کرده‌اند که همان شهرهای اصلی دنیای غرب هستند. ما عوض آن، زیارت را داریم که بستر تحقق جامعه مهدوی است. باید دید بستر این کار چقدر آماده است تا به همان اندازه زیارت را در مقابل گردشگری سامان داد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
☑️ ⚫️ دانشگاه امام صادق علیه السلام 🔹جلسه اول/ تبیین صفات مخصوص خدای متعال ذیل سرکشی شیطان در داستان خلقت حضرت آدم علیه السلام 🔸yun.ir/c4bxf8 🔹جلسه دوم/ مقام کبریایی خدای متعال و امتحان بندگان به آن و تلاش شیطان برای سرایت استکبار خود به مومنین؛ ذیل خطبه قاصعه 🔸yun.ir/i3n4c 🔹جلسه آخر/ معیار شرافت انسان/ تلاش شیطان برای ایجاد استکبار در انسان ها ذیل خطبه قاصعه/ نحوه مواجهه با تمدن غرب و فیلسوفان آن 🔸yun.ir/4qygjc ☑️ @mirbaqeri_ir
«وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 نبوت انبیای الهی، شعبه‌ای از نبوت کلیهٔ نبی اکرم(ص) است. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «آن نبوتی که به نبی اکرم(ص) داده شد، آن درهایی که از غیب الهی به روی آن حضرت باز شد و آن مقامات توحیدی که به حضرت داده شده است، با مابقی انبیاء قابل‌مقایسه نیست. در روایات آمده که پیغمبر ما آن‌چنان از غیب الهی باخبر است که در عالم ارواح و قبل از آمدن به این عالم، مبعوث به انبیاء و پیغمبر انبیاء بودند. انبیاء چراغ امت خودشان هستند و انوار و پرتو نور الهی را در امت خودشان می تابانند ولی نبی اکرم(ص) مبعوث به انبیاء بوده و توحید را به انبیاء تعلیم می‌کرد. بنابراین آن خبری که به وجود مقدس نبی اکرم(ص) از عالم غیب داده شده، با بقیه انبیاء متفاوت است. لذا بعضی بزرگان فرمودند که نبوت همه انبیاء نبوت جزئی و یك بخشی از نبوت است و نبوت حضرت رسول اکرم اسلام(ص) نبوت کلی و تمام نبوت است و همه نبوت انبیاء یك شعبه‌ای از نبوت نبی اکرم(ص) است، همه اخباری که به انبیاء رسیده یك شعبه از اخباری است که به نبی اکرم(ص) رسیده است... . ایشان صاحب [اخبار مهم] از عالم غیب است و حقایق غیب که بر ما پوشیده است در اختیار ایشان قرار گرفته است». ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «مقام شفاعتِ نبی اکرم (ص) يک مقام جاری و ساری است؛ يعنی از اول تا آخر عالم، اين مقام شفاعت وجود دارد و يک امر دائمی است و اختصاص به زمانی خاص ندارد، به طوری که در زمان‌های دیگر نباشد؛ همچنین اختصاص به فرد خاصی هم ندارد، به‌گونه‌ای که فرد دیگری را شامل نشود. اين‌طور نيست که شفاعت، فقط در خروجی کار باشد، و آنجا که همه، کارهايشان را انجام می‌دهند، نيازی به شفاعت نباشد و وقتی کارها گره می‌خورد و مثلاً در آخرت درهای بهشت بسته می‌‌شود، فقط با شفاعت، درها باز شود! اين‌طور نيست. بلکه سيرِ مستمرِ مخلوقات، با شفاعت حضرت است. شفاعت، يک امر جاری است و در هر لحظه، می‌توان شفاعت بهتری را نصيب خود کرد. ایشان از ابتدا دستگيری کرده‌اند و اکنون هم دستگيری می‌کنند. ما نباید شفاعت را به این صورت تفسیر کنیم که مثلاً ما همۀ کارهای خود را انجام می‌دهیم و فقط زمان جمع‌بندی و نمره دادن، حضرت شفاعت می‌کند! شفاعت از ابتدا هست، مثل معلّمی که از روز اوّل از شاگرد دستگيری می‌کند، نه آن روزی که شاگرد امتحان داده و مثلاً نیم‌نمره کم آورده است و معلّم با کم و زیاد کردن در برگۀ او نمره‌اش را تمام کند! معنای شفاعت اين نيست. شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. پس فقط اهل گناه به اين شفاعت محتاج نیستند بلکه همه مخلوقات، در درجات خود محتاج شفاعت هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 همه طرح‌ها باید در ذیل طرح نبي اکرم(ص) برای پیشبرد عالَم باشد. نباید جداي از آن حضرت براي خودمان برنامه‌ريزي کنيم يا در برنامه‌هايي که ديگران ریخته‌اند حضور پيدا کنیم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸کتاب الهي، يک طرح جامعي است که يک بخش آن اداره جوامع بشري است. وجود مقدس نبي اکرم(ص) با اين طرح، عالم را به سمت خدا پيش می‌برند و عالم را اداره می‌کنند. ما هم به بخشي از اين طرح مي‌توانيم راه پيدا بکنيم. به‌اندازه‌اي که اهل سرّ شديم، اهل همراهي شديم و به اندازه‌اي که حرکت کردنِ در اين برنامه جامع براي ما لازم بود، از اين علم به ما داده مي‌شود و ما هم مي‌فهميم که کجاي عالم هستيم و چه‌کار بايد بکنيم. به‌خصوص بعد از امتحان کردن ما پرده کنار مي‌رود و حقايقي به انسان عطا می‌شود. 🔸اين طرح جامعي که وجود مقدس نبي اکرم(ص) به عهده دارند در عالم اجرا بکنند، خصوصياتي دارد که مربوط به کل کائنات است. حضرت با اين برنامه‌اي که دارند، عالم دنيا، عالم برزخ، قيامت و بعد از قيامت را در اين طرح اداره مي‌کنند و عالم انسان‌ها، عالم ملائکه، عالم نباتات و جمادات و شياطين و جنيان هم در اين برنامه حضرت جا دارند. از همان اندازه که ما از قرآن مي‌فهميم، اين استفاده مي‌شود که همه اين عوالم، در اين برنامه حضرت حضور دارند و حضرت همه اين عالم را به سمت خداي متعال و به سمت مقصد سير مي‌دهد. 🔸يک بخش از اين طرح واسع حضرت براي ما قابل فهم مي‌شود و به ما دستور دادند که سير ما با وجود مقدس نبي اکرم(ص) و معصومين(ع) باشد، یعنی در اين طرح حرکت کنيد، و مواظب باشيد برنامه ديگري نريزيد يا در برنامه‌هايي که ديگران دارند حضور پيدا نکنيد. «يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ يعني تقواي الهي داشته باشيد و با صادقين باشيد و همراه با آنها در عالم سير کنيد. صادقين، وجود مقدس نبي اکرم(ص) و اهل بيت‌شان هستند. آنها با خداي متعال و مردم صادق هستند و مقام صدقِ مطلق دارند و به عهدي که با خداي متعال می‌بندند، وفا مي‌کنند. يک معناي همراهي با صادقين، اين است که طرح ما داخل طرح نبي اکرم(ص) باشد و جداي از او براي خود برنامه‌ريزي نکنيم. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
tahlil shekast va piroozi da fel masoom-shahadat emam reza-daftar rahbari(83-02-01) .mp3
12.01M
وَ قَبْر بِطُوسٍ یالَها مِنْ مُصیبةٍ اََلَحَّتْ عَلَى اْلاَحْشآءِ بِالزَّفَراتِ اِلَى الْحَشْرِ حَتّى یبْعَثَ اللّهُ قائِماً یفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَالْکرُباتِ علیه‌السلام ☑️ @mirbaqeri_ir
j2 4.11.90 30 safar - sire siyasi emam reza - daftar makarem.mp3
17.71M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «طرح امامان و هجرت امام رضا علیه‌السلام» 💥 رفتار و فعل هر یک از ائمه معصومین(ع) در هر یک از شئون حیاتشان در عالم دنیا، از فعل سایر معصومین(ع) گسسته و جدا نیست؛ بلکه فعل هر معصومی هم چون حلقه‌های پیوسته یک زنجیر، با افعال سایر معصومین ارتباط دارد؛ و افعال معصومین، فعل یکدیگر را نقض نمی‌کند. 💥 هجرت امام رضا(ع) ادامه سلسله رفتارهای نبی اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) و سایر معصومین(ع) است؛ و بدون توجه به رویکردهای رفتار سیاسی این بزرگواران، نمی‌توان این هجرت را تحلیل کرد. اگرچه با بعثت نبی اکرم ‌(ص) تاریخ جهان اسلام آغاز می‌شود؛ اما برپا شدن دولت سقیفه، ادامه این مسیر را دچار چالش‌های می‌کند که با دوراندیشی و تدابیر امیرالمومنین(ع) و دیگر معصومین(ع) رسالت آن حضرت ادامه‌ می‌یابد. یکی از مراحل تحقق این رسالت عظیم، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو است. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان علیه السلام در دوران غیبت در مراسم شهادت امام عسکری در حسینیه حق شناس 🔸yun.ir/w3yf51 🔹شهادت امام عسكري در هيات رزمندگان/ بندگی خدای متعال تنها راه رسیدن به عزت 🔸yun.ir/dnjv9e 🔹طرح امت سازی نبی اکرم صلی الله علیه و آله ذیل عاشورا در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام 🔸yun.ir/ruouk 🔹تحلیل فعل امام با رسیدن به مقام تسلیم کامل در مراسم شهادت امام عسكري عليه السلام 🔸yun.ir/6h6vgc ☑️ @mirbaqeri_ir
400-07-22 mirbagheri khososiyat sho'unat va marefat be aemeh (S) shab SH E askari (A)~1.mp3
7.11M
🎧 استاد میرباقری | معرفت به ائمه علیهم السلام حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ⏱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
🔺 اطلاعیه دروس «شرح اصول کافی» و «فلسفه اصول» ☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 001 27-07-00.mp3
19.92M
🎧 آیت‌الله میرباقری | ضرورت و موضوع | جلسه ۱ 🌀 فلسفه اصول از مبادی علم اصول بحث می‌کند؛ این مبادی را می‌توان در سه دسته مطرح کرد: ۱. آن دسته از مبادی علم اصول که به‌صورت مستقل مطرح شده است، مثل بحث وضع و معانی حرفیه. ۲. آن دسته از مبادی علم که استطراداً در علم اصول مطرح شده، مثل بحث حکم. ۳. مبادی اندراجی و مفروضاتی که مطوی در گزاره‌های علم اصول هستند و کمتر به آنها التفات شده است؛ این مبادی با تحلیل و تنقیح گزاره‌های اصولی به‌دست می‌آیند؛ مثل بحث شأن شارع و بحث حاکمیت منطق انتزاع بر علم اصول و... 🌀 رویکرد ما این است که به «فلسفه اصول»، از منظر «تکامل علم اصول و آینده‌نگری علم اصول» ورود کنیم. در فلسفه اصول باید «تحول در علم اصول» از طریق «ارتقاء مبادی علم اصول» دنبال شود. 🗓 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۷ @mirbaqeri_dars ☑️ @mirbaqeri_ir
مسئلۀ انقلاب اسلامی .MP3
25.15M
🎧 آیت‌الله میرباقری | مسئله اصلی انقلاب اسلامی و راه‌حل‌های آن ◀️ ارائه شده در افتتاحیه دورۀ آموزشی طرح فکری، ۱۴۰۰/۷/۲۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 آیت‌الله میرباقری | الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا (مطرح‌شده در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی، ۱۴۰۰/۷/۲۹) 🔗 لینک متن کامل: ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4188 ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4189
📢 الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا (1⃣) 🔴 آیت‌الله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی: 🔷 بحمدالله خداوند در این مرحله از انقلاب اسلامی، نیروهایی که برای گذار از این مرحله نیاز داریم را تربیت کرده ‌است. حضرت آقا همیشه دنبال تربیت این نیروها بودند و به‌دنبال به نتیجه رسیدنش بودند؛ یادم هست فعالانی در سال ۱۳۹۲ خدمت حضرت آقا رسیدند و ایشان به این مضمون فرمودند که من منتظر شماها بودم. یعنی ایشان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند و منتظر به نتیجه‌رسیدنش بودند. جمع‌های فعال آتش‌به‌اختیار، محصول همان برنامه‌ریزی است و امیدواریم کار انقلاب با این‌ها جلو برود. 🔷 این مرحله از انقلاب، مرحله تحقق است. باید فرهنگ جامعه خودمان و زندگی بشر را از سطوح بنیادین تا سطوح روبنایی تغییر دهیم و این کار، نیاز به آدم‌های اهل این میدان دارد که بتوانند انقلاب فرهنگی را، از جمله در حوزه و سلامت دنبال کنند. ما با یک امر بزرگ مواجه هستیم که باید با آن خوب برخورد کنیم و ظرفیت انقلاب اسلامی را برای ایجاد تغییرات بزرگ پیش ببریم. ما باید بدانیم در مواجهه با فرهنگ مدرن، به‌خصوص در مواجهه با مدرن چه باید کرد. 🔷 مأموریت کنونی حوزه، مأموریت رهبری حوادثی است که تاثیرگذار بر فرایندهای جهانی هستند. الآن ظرفیت حوزه ظرفیت است؛ یعنی حادثه‌ای سیاسی یا حادثه‌ای در حوزه سلامت و حوادث دیگر ایجاد می‌کنند و بعد می‌خواهیم نحوه مواجهه خودمان را با این حادثه بیان کنیم. همین مواجهه ما با حوادثِ ایجادشده هم بر اساس فقه فعال نیست. یعنی نه‌تنها نداریم، بلکه در مواجهه با حوادثِ ایجادشده هم مواجهۀ فعالی نداریم. امام(ره) فرمودند که حوزه باید نبض زمان را در اختیار داشته باشد. در منشور روحانیت می‌فرمایند: استراتژی حاکم بر جهان را مستکبرین تعیین می‌کنند، ولی انقلاب اسلامی باید تعیین کند و حوزه باید در این مقیاس حضور پیدا کند. پس جایگاه ما باید تغییر کند و برخوردمان باید برخورد ایجاد حادثه بشود و حوادث اثرگذار بر پیشرفت‌های جهانی و فرایندهای جهانی ایجاد کنیم [و لااقل مواجهه ما با پیشامدها، مواجهه انفعالی نباشد.] 🔷 موقف ما باید موقف ایجاد و رهبری حوادث باشد (). اما در یک قدم قبل‌تر، در مواجهه با حوادث و مسائلی که دیگران ایجاد کرده‌اند، باید توجه داشته ‌باشیم که این حوادث و مسائل را از سه زاویه می‌توان بحث کرد: ۱. از زاویه تبیین حکمِ موضوع. یعنی آن را موضوعی ببینید که می‌خواهید حکمش را بیان کنید. ۲. آن مسئله را در یک ساختار کلان ببینید و نسبت‌هایش را ببینید و حکم بدهید. ۳. برای بهینه آن موضوع حکم بدهید. ما معمولاً از زاویه تبیین حکمِ موضوعات با مسئله‌ها و حوادث مواجه می‌شویم؛ از جمله در حوزه سلامت. فرض کنید در یک پدیده‌ای در حوزه سلامت، ما آن را به‌عنوان یک موضوع در نظر می‌گیریم و با آن مواجه می‌شویم و سعی می‌کنیم حکمش را استنباط کنیم؛ اما نسبتش را با بقیه موضوعات نمی‌بینیم و همچنین بهینه آن موضوع را نمی‌بینیم [و فارغ از اینها حکم می‌دهیم.] این‌هم خلأ دوم در حوزه است؛ یعنی غیر از این‌که رهبری حوادث نداریم، در مواجهه با موضوعات هم می‌کنیم [و تناسبات موضوع و بهینه موضوع را در نظر نمی‌گیریم]. استاد ما _ خدا رحمتش کند _ می‌فرمود که برای این مداد، سه لایه حکم می‌توانید بدهید؛ یکی این‌که این مداد را ابزار ارتباط و ابزار کتابت در نظر بگیرید و حکمش را بیان کنید؛ بگویید آیا کتابت با این مداد جایز است؟ آیا می‌توانیم با آن با نقاشی بکشیم؟ و... و حکم تولیدش و فروشش و خریدش چیست؟ این می‌شود احکام این موضوع. اما لایه دوم این است که بگویید نسبت این مداد با سایر ابزارهای ارتباطی چیست و چه سهمی را باید به این مداد در بین ابزارهای ارتباطاتی بدهیم؛ یعنی نظام نسبت‌ها و نظام اولویت‌ها را باید مشخص کنیم وسپس حکمش را بیان کنییم. این‌ حکم هم حکم همین موضوع است. صدور چنین احکامی، الآن در دست نظام کارشناسی است نه در دست نظام فقاهت. ما حکمی در این زمینه نداریم و نظام کارشناسی با یک نگاه سیستمی دراین‌باره نظر می‌دهد. لایه سوم حکم این است که بهینه این‌ موضوع چگونه باید واقع شود. آیا همیشه باید با خودکار بنویسیم؟ یک‌موقعی با چکش روی سنگ می‌نوشتند، کم‌کم کاغذ آمد و بعد صنعت چاپ شکل گرفت و حالا می‌گویند این قلم باید به قلم نوری و... تبدیل بشود. آیا در این بهینه‌ها حکم داریم یا خیر؟ ما دنبال حکم بهینه موضوعات نیستیم. این الگو، در همه موضوعات، از جمله در موضوعات سلامت هم وارد می‌شود. ادامه دارد... ☑️ @mirbaqeri_ir