💥 اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذری؟!
💥 اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ این "شکر" و "کفر" در هر نگاه و حرکتی و خوردن و خوابیدن و در کوچکترین موضعگیریهای انسان وجود دارد و در همۀ اینها بهشت و جهنم هست.
اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ انسان آنگاه که میفهمد باید از لذت این غذا بگذرد و غذای بهتر را به دوستش بدهد، جای بهتر را برای دوستش در نظر بگیرد، لباس بهتر را برای دیگران بخواهد، و جایی که میفهمد باید این گذشتِ کوچک را بکند، اما حاضر به این کار نشود، چطور میشود که در راه خدا بتواند گذشتهای بزرگ کند؟
آنگاه که آدم نمیتواند برای خدای متعال از خوابش بگذرد، چطور میتواند از جانش بگذرد؟
آنگاه که انسان برای خدای متعال حاضر نیست حق واجبی که در مالش قرار داده، ادا کند، چطور حاضر به فداکاریهای بزرگ میشود؟! خدای متعال به انسان میفرماید من رزق تو را میدهم، هرچه خرج کردی و خوردی اشکال ندارد، ولی هر مقدار زیاد آوردی واجب است یک پنجمش را بدهی. انسانی که حاضر نیست این حد از مالش گذشت کند و در راه خدای متعال، یا اصلاً دنبال حساب و کتاب نیست یا اگر هست دنبال راهی میگردد که بهطرف خودش جذب کند، این انسان چگونه در راه خدا از جان خودش میگذرد؟ انسانی که بخشی از این مازاد مالش را که سهم ولی معصوم خداست حاضر نیست بدهد و واجب هست، چگونه میتواند در راه ولی معصوم خدا برود و در رکاب او بجنگد؟!
بزرگواری از فرد دیگری نقل میفرمودند که: آنهایی که امام حسین (ع) را شهید کردند، [در جایی] از یک شربت آب نتوانسته بودند بگذرند، و امثال این [تعلقات]، آنها را کمکم به طمعهای بزرگ کشاند.
◀️ اگر از لذتهای کوچک، در راه خدای متعال بگذرم و با خدا تجارت کنم، مهیای بزرگترها میشوم. خدای متعال میفرماید ما به آنها گفتیم شما نماز بخوانید، فعلاً جهاد واجب نیست. اینها مدام میگفتند چرا جهاد را واجب نمیکند؟ مهیا نشدند و وقتی جهاد را برایشان واجب کردند، بهجای اینکه مهیا شده باشند و خوف خدا در دلشان جا گرفته باشد و توکل و اعتقاد خدای متعال در دلشان جا گرفته باشد، از دشمن میترسیدند! «يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً». لذا حاضر نشدند بروند!
بنابراین انسان نباید معصیتهای کوچک را، تا وقتی به معصیتهای بزرگ نرسیده، معصیت حساب نکند! نباید منتظر باشد که کار به مرحلۀ نهایی برسد؛ چون آنوقت اگر امر مردد بین بهشت و جهنم شود، چه امیدی هست که موفق شود؟ انسانی که در اول، از لذتهای کوچک نمیگذرد، چطور میتواند به خودش امیدوار باشد و چه اعتمادی هست که وقتی پای لذتهای بزرگتر پیش آمد، بر نفسش غالب بیاید؟ اگر شیطان و نفس در امور کوچک حریف من میشود و من این اندازه حاضر به مقابله نیستم، چطور در امور بزرگ توانا خواهم بود؟ لذا روایات میفرماید هیچ گناهی را شما کوچک نشمارید! نگویید این گناه مهم نیست، من این گناه را میکنم و گناه مهمتر را ترک میکنم! آدم چه میداند که اگر گناه کوچک را مرتکب شد، بعد از آن موفق میشود گناه بزرگ را ترک کند!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 008 26-08-00.mp3
13.74M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۸
🔹بررسی نظریه مرحوم علامه طباطبایی در نسبت شریعت و نظام اجتماعی
🗓چهارشنبه 1400/08/26
فلسفه اصول 09 02-09-00.mp3
14.49M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۹
🔹بررسی نقاط اشتراک و اختلاف نظریه مرحوم نائینی و نظریه مرحوم علامه طباطبایی
🗓سه شنبه 1400/09/02
فلسفه اصول 010 03-09-00.mp3
12.61M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۰
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی
🗓چهارشنبه 1400/09/03
فلسفه اصول 011 09-09-00.mp3
15.03M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۱
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓سه شنبه 1400/09/0
هدایت شده از دروس خارج استاد میرباقری
🔰#لینک #دروس_خارج استاد_میرباقری در #سایت و #کانال
✅ لینک دانلود از #سایت
1⃣#صوت_فقه ١۳۹۹_۱۴۰۰ (ابتدای خمس فوائد)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/368
2⃣#تقریر_فقه ۱۳۹۹_۱۴۰۰ (ابتدای خمس فوائد)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/802
3⃣#صوت_حدیث (ابتدای شرح کافی)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/48
4⃣ #تقریر_حدیث (ابتدای شرح کافی)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/889
5⃣ #صوت_فلسفه_اصول
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/570
6⃣ #تقریر_فلسفه_اصول
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/831
✅لینک دانلود از #کانال
1⃣#صوت_فقه (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/601
2⃣#تقریر_فقه (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/600
3⃣#صوت_حدیث (۱۴۰۰-۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/678
4⃣ #تقریر_حدیث (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/681
5⃣ #صوت_فلسفه_اصول(۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1032
6⃣ #تقریر_فلسفه_اصول(۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1009
7⃣ #متن_فلسفه_اصول (۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1027
✅@mirbaqeri_dars
💥 فروش مجازی کتاب #نفس_مطمئنه
(تقریری از مباحث عاشورایی استاد میرباقری)
تألیف: محمدرضا ترابی
📚 502 صفحه (باتخفیف ویژه برای تعداد محدود 50 هزار تومان)
⚡️ با ارسال پُستیِ رایگان
📜 نقطه اصلی و کانون تجلی غيب در شهود عالم، واقعه عاشوراست. همه حقايق در صحنه ابتلاء عاشورا متجلی شده است؛ لذا پايگاه مديريت تغييرات عوالم نيز صحنه عاشوراست. اين حقيقت، نمونهای از آثار شفاعت اباعبدالله علیه السلام است.
سیدالشهدا علیه السلام در این درگیری پیروز مطلق هستند و گواه این پیروزی نیز این آیه قرآن است: «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه»؛ امام صادق علیه السلام فرمودند که این آیه خطاب به حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دوستان ایشان است.
🌀 لینک خرید آسان:
🌐 https://ppng.ir/d/STlP
🌀 پیام در شبکههای مجازی:
🆔 @tamaddonnovin
🌀 شماره تماس:
☎️ 09104646212
در محضر آیتالله میرباقری
💥 اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذر
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم!
📢 فقط خداست که میداند چه کسی با ثروت رشد میکند و چه کسی با فقر.
📢 اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد، زمین میخورد. برای همین، خداوند میفرماید که نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید!
📢 دنیا دار امتحان است که نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد؛ اگر مثل سلیمان به تو حکومت دادند، باید رشد کنی و مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی.
#استاد_میرباقری:
◀️ آنموقع که خدا بر انسان سخت میگیرد و او را در فشار قرار میدهد نشانه اهانت به انسان نیست! کجای این، اهانت است؟ میخواهد انسان رشد کند. منتها فقط خداست که میداند چه کسی با #ثروت رشد میکند و چه کسی با #فقر.
◀️ آنچه که خداوند میدهد زمینه رشد است نه آن چیزی که ما دنبال آن هستیم! اگر ما فکر میکنیم که چیز دیگری زمینه رشد ماست اشتباه میکنیم. اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد زمین میخورد. برای همین خداوند میگوید: «نگاهتان را به عالم اصلاح کنید»
◀️ اگر نگاهتان را به عالم اصلاح نکنید نمیتوانید در مسیر بندگی استقامت کنید؛ مردم دنبالتان بیایند خوشحال میشوید و اگر پراکنده شوند غصه میخورید و تنها که بشوید زمینگیر میشوید!
اما اگر نگاهتان را عوض کردید، همه چیز عوض میشود. نگاهتان را وسیع کنید و آیندۀ عالَم را هم ببینید. امام زمان را ببینید. رجعت را ببینید. خدا را ببینید. چرا فقط دنیا را میبینید؟ روزی بساط زمین جمع خواهد شد؛ کوهها مثل پنبه خواهند شد و اراده پروردگار ظهور پیدا خواهد کرد. آن روز، انسانی که خدا را در پشت این نعمتها فراموش کرده بود خواهد فهمید که همه چیز را باخته است.
چرا فقط دنیا را میبینید؟ نگاهتان را به عالم و نعمتهایش اصلاح کنید.
◀️ اگر انسان نگاهش را اصلاح کرد، آیا از دینش دست برمیدارد؟ آیا در برابر فراعنه میترسد؟ وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد. اگر مثل سلیمان نبی به تو حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی».
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم! 📢 فقط خداست که
💥 انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنههای بزرگ برنخواهد آمد.
اگر در امتحانات کوچک تمرین نکنیم، در امتحانات بزرگ هم امید موفقیتی نیست.
💠 #استاد_میرباقری:
«اگر انسان در تردیدِ بین دنیا و آخرت در این کوچکها، تمرین و ریاضتی را با خودش شروع نکرد، امیدی نیست به اینکه در جایی که بین تمام دنیا و آخرت مخیر میشود، موفق باشد.
انسان میتواند وزنۀ دویستکیلویی را بردارد، ولی اگر از وزنههای کوچک تمرین نکرد، امیدی نیست که یکدفعه وقتی وزنههای سنگین را جلوی او میگذارند بتواند آنها را بردارد. برای مثال انسان میتواند یک خطاط ماهر و نمونه شود و خط زیبا داشته باشد، ولی چنانچه تمرین نکند، حتماً به آن منزلت نمیرسد.
اگر انسان در جایی که مخیر بین دنیا و آخرت میشود در کوچکها تمرین را شروع نکند و بین دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب نکند، بدون تردید در جایی که مسئلۀ دنیا و آخرت جدی میشود و تمام دنیای انسان مقابل تمام آخرتش قرار میگیرد که اگر بخواهد آخرت را انتخاب کند باید پا روی تمام دنیایش بگذارد، امیدی به این انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده نیست. نه اینکه مجبور است؛ مجبور نیست، ولی نقطۀ امید چندانی برای چنین انسانی نیست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
09010.mp3
29.29M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۲
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓چهارشنبه 1400/09/10