🔻 بهار طبیعت، مَثَلی از بهار حقیقیِ عالَم در عصر ظهور است.
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«بهارِ طبیعت، مَثَلی از بهار حقيقی عالم در عصر ظهور است که زمين و اهلش زنده میشوند.
اين بهار يك مَثَل و يك نمونه است برای اینکه حقیقت آن بهار را بفهميم». ۹۳/۱/۲
☑️ @mirbaqeri
🔻 بهار، خورشید و حیات، مَثَلهایی از عالم غیب هستند.
🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«آنچه ما در اين عالم میبينيم مَثَلي براي مراتب بالاتر است. مَثَلها را همه ميفهمند، اما مُمَثَّلها را معصوم(ع) توضیح میدهد. همه عالَم مَثَل است؛ مُمَثَّلش عالم غیب است...
آنچه ما از «حيات» در اين دنيا میبينيم که جنبشي و خواستههايي و آرزوهايی و اشتياقهايی و خوفهايی و طمعهايی است، مثلی براي حياتهای برتر و زندگیهای برتر است که در آنجا آرزوها، خواستهها، تمنيات و تمايلاتی والا در انسانها شکل میگيرد که در اين دنيا به دست آمدنی نيست...
◀️ یا «شمس» یک مَثَل است که خورشيد منظومه شمسی است، اما خورشيد حقيقي در همه کائنات، وجود مقدس نبی اکرم(ص) است كه همه عوالم را نورانی کرده است. خورشيد پرتو دارد و فقدان حرارت و نور آن، موجب تاريکی و سرماست؛ اگر نور و گرمای خورشيد نبوت نبی اكرم (ص) نيز به انسان نرسد، بشر در گمراهی و ضلالت اسير میشود.
◀️ اين بارانی که بر زمين مرده میبارد و زمين با آن زنده میشود اين يک مَثَل است. درواقع سرزمين وجود ما سرزمينی است که اگر باران هدايت الهی بر آن باريد حاصلخيز میشود و گرنه کويری بيش نيست...
◀️بهار هم خودش يک مَثَل است. خدای متعال يک رحمتی دارد اگر آن رحمت بر وجود انسان باريد وجود انسان مثل زمين در بهار زنده میشود. درواقع نفَس رحمانی خدای متعال به عالم میخورد و عالم مرده زنده میشود. انسان بايد از آن يک مُمَثّلی را بفهمد، اگر فهميد آن وقت نفس رحمانی به او میخورد و خودش زنده میشود...».
☑️ @mirbaqeri
🔻«عید» روزی است که درهای غیب الهی و برکات الهی باز میشود.
🔻«عید» را انبیای الهی تعریف میکنند و مشخص میکنند.
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«آدمها، ملل و اقوام، خوشی و شادی و عيد و عزا دارند، اما تفاوتشان در ريشهٔ عيدهايشان است. خدای متعال پيامبر گرامی را فرستاد که دست ما را بگيرد و از خاک بردارد و ما را به حضرت حق برساند؛ و به پيامبر(ص) میفرمايد من برای امت تو اعيادی قرار دادم.
سؤال اين است که آيا آن عيدها روزهايی هستند که درهای کامجويی دنيا و خوشگذرانی به رويشان باز شده؟ هرگز اين پيغمبر نيامده تا ما را سر سفره دنيا بنشاند. پس چه روزی عيد است؟
اگر اتفاقی از عالم بالا بيفتد و شرايطی باشد که درهايی از عالم رحمت و معرفت الهی و از خيرات و برکات الهی به روی يک امت باز شد و در شرايطی قرار گرفتند که درهای بسته به رويشان باز شد آن وقت میتوانند عيد بگيرند و اين میشود عيد اسلام. عيد اسلام وقتی حاصل میشود که درهايی از معرفت و رحمت و غيب الهی و برکات آسمانی باز شود که آن وقت مؤمنين عيد و جشن دارند و خدای متعال روزهای خاصی را برای مسلمانان عيد قرار داده است. [«الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدا»... .]»
☑️ @mirbaqeri
mirbagheri 02-01-98_.mp3
14.98M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، ۹۸/۱/۲
🔍 زینب کبری(س) کسی است که در بلای عظیم عاشورا در کنار سیدالشهدا(ع) بود و لحظهای جدا نشد و تردید نکرد.
🔻 در فصل بهار، دلبسته به خودِ پديدهها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديدهها نباشد؛ چون اين پديدهها آفِل و غروبكننده هستند.
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط میشود و همه ما به دامن طبيعت میرويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديدهها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديدهها نباشد؛ چون اين پديدهها آفِل و غروبكننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز میكنند!
ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، میبيند که آيات خدا افولپذير نيستند؛ بلکه آيهای میرود و آيه ديگری جايگزين آن میشود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.».
«كسی كه در بهار به زيبايی بهار تكيه میكند، او حتماً بايد غصه پاييز را بخورد. بهخصوص آدمی كه چهار فصل را با هم میبيند، در همان بهار غصه پاييز را میخورد، نه اينكه پاييز كه رسيد، تازه غصه سراغ انسان بيايد! اگر ما به تكيهگاهی تكيه كنيم كه نمیتواند آدم را نگه دارد، مضطرب میشويم. ناامنیهای ما بهخاطر شرك است؛ ما وقتی به غيرخدا تكيه میكنيم، مستحق ناامنی و اضطراب هستيم؛ چون اين تكيهگاه، تكيهگاه حقیقی نيست و عامل اضطراب ما است».
☑️ @mirbaqeri
🔻 همانطور كه دستور دادهاند که هر شبانهروز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد،
باید يك مراقبهای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيم.
🔻 اگر انسان، اهلِ مراقبه و محاسبه نباشد، همهٔ عالَم هم مُعلِّم شوند، هيچ چيز دست او را نمیگيرد.
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«وقتي سال نو میشود و بهار میشود، يك سال جديد آمده است و يك سال هم رفته است.
در روايات آمده: هر شب و روزی كه میآيد، ندا میدهد و میگويد: من ديگر تكرارشدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب میخوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت میدهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است.
سال بهطريقاولی وقتی كه رفت ديگر برنمیگردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست.
بنابراين همانطور كه دستور دادهاند که هر شبانهروز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبهای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوتهای كه من در خانهام داشتم، خشك شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كردهام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يك قدم جلو برويم؛ عالمتر و متقیتر و خداشناستر و خدومتر شويم و عيبهای ما كم شود. فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟
يك محاسبهای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيبهای ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمیگيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را میدهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی.
بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامهريزی جديدي داشته باشيم و برنامهريزیهای ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبهپيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيبهای گذشته مرتفع شود، در سال آينده انشاءالله اين عيبها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز ، روزه و شبزندهداری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند.
اگر هر كاری که میكرده، در سال بعد هم انجام دهد، پس اين عمر را خدا برای چه داده است؟».
☑️ @mirbaqeri
🔰 پیام امام خمینی(ره) بهمناسبت روز جمهوری اسلامی:
«مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غولصفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید؛
حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همهکس به یکسان میبارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست؛ همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است...»
📚 صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۴۵۲.
💥 مطالعه یا مرور کنید: حجیتِ حکومت دینی و ولایت فقیه در عصر غیبت
⬇️⬇️
🌀 قبل از ظهور، نظامی رشدیافتهتر از «ولایت فقیه» نداریم.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/633
🌀 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمیتواند ولیِّ اجتماعی بشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/430
🌀 در جمهوری اسلامی، قوانين به «شريعت» و ساختار قدرت به «ولايت» مقيد میشوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1117
🌀 جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/565
🌀 حجيت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به فقاهت برمیگردد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1059