eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
450 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ترجمهٔ قطعه‌ای از حدیث امام رضا (علیه السلام) درباره جایگاه پرعظمت امامت و نقش نداشتن مردم در انتخاب امام (حدیثی که به گفته بزرگان: "عِدلِ زیارت جامعه کبیره" است): «... آيا می‌دانند قدر و موقعيت امامت را در ميان امت، تا اختيار و انتخاب آنان در آن روا باشد؟! به راستى امامت اندازه‌اى فراتر و مقامى والاتر و موقعى بالاتر و آستانى منيع‌تر و عمقى فروتر از آن دارد كه مردم با عقل خود بدان رسند يا با رأى و نظر خود آن را درك كنند يا به انتخاب خود امامى بگمارند... امامت مقام انبياء و ارث اوصياء است. امامت، خلافت از طرف خدا و رسول خدا و مقام امير المؤمنين است و ميراث حسن و حسين [علیهم السلام] است. به راستى امامت زمام دين و نظام مسلمين و عزت مؤمنين است. امامت بنياد پاك اسلام و شاخه با بركت آن است. به وسيله امامت، نماز و روزه و زكاة و حج و جهاد درست می‌شوند، غنيمت و صدقات بسيار می‌گردند، حدود و احكام اجرا مى‌شوند، مرزها و نواحى كشور مصون مى‌شوند. امام حلال و حرام خدا را بيان می‌كند و حدود خدا را بر پا مى‌دارد و از دين خدا دفاع مى‌كند و با حكمت و پند نيك و دليل رسا به راه خدا دعوت می‌نمايد. امام مانند آفتاب در عالم طلوع كند و بر افق قرار گيرد كه دست و ديده مردم بدان نرسد. امام ماه تابنده، چراغ فروزنده، نور بر افروخته و ستاره رهنما در تاريكى شب‌ها و بيابان‌هاى تنها و گرداب درياها است. امام آب گوارائى است براى تشنگى و رهبر بحق و نجات بخش از نابودى است. امام چون آتشى است بر تيه براى سرمازدگان، و دليلى است در تاريكی‌ها كه هر كه از آن جدا شود هلاك است. امام ابرى است بارنده، بارانى است سيل آسا، آفتابى است فروزان، و آسمانى است سايه بخش، و زمينى است گسترده، و چشمه‌اى است جوشنده، و غدير و باغى است. امام امينى است يار، و پدرى است مهربان، و برادرى است دلسوز، و پناه بندگان خدا است در موقع ترس و پيش‌آمدهاى بد. امام امين خداى عز و جل است در ميان خلقش و حجت او است بر بندگانش و خليفه او است در بلادش و دعوت‌كننده به سوى خداى عز و جل است و دفاع‌كننده از حقوق خداى جل جلاله است. امام كسى است كه از گناهان پاك است و از عيوب بركنار است، به دانش مخصوص است و به حلم و بردبارى موسوم. نظام دين است و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كفار. امام يگانه روزگار خود است، كسى با او برابر نيست و دانشمندى با او همسر نيست، جايگزين ندارد، مانند و نظير ندارد، بدون تحصيل مخصوص به فضل و از طرف مفضل بدان اختصاص يافته. كيست كه بحق شناسائى امام برسد يا تواند او را انتخاب كند؟ هيهات هيهات، خردها در باره‌اش گمراهند و خاطرها در گم‌گاه، عقلها سرگردان و چشم‌ها بی‌ديد. بزرگان در اينجا كوچكند و حكيمان در حيرت، و بردباران كوته‌نظر و هوشمندان گيج و نادان و شعراء لال و گنگ و ادباء درمانده و سخندانان بی‌زبان. شرح يك مقامش نتوانند و وصف يكى از فضائلش ندانند. همه به عجز و تقصیر معترفند و چگونه می‌توان كنهش را وصف كرد و اسرارش فهميد؟ چطور كسى به جاى او ايستد و حاجت مربوط به او برآورد؟ نه، چطور؟ از كجا؟ او در مقام خود اخترى است كه برافروزد و از دسترس دستيازان و وصف واصفان فراتر است. انتخاب بشر كجا به اين پايه رسد؟ عقل كجا و مقام امام كجا؟ كجا چنين شخصيتى يافت شود؟...».  🔺متن کامل حدیث و ترجمه آن در: 🌐http://hadith.ahlolbait.com/hadith/show/33226
🔻هدفِ زیارت، خداست. 🔻سير ما به سمت خداست که از وادی ولايتِ سیدالشهدا(ع) و امام رضا(ع) عبور می‌کند. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «هدف زيارت، خداست. در ورودیِ زيارت امام رضا(ع)، در در منزل خود می‌گوييم: «بسم الله و بالله و الي الله و الي بن رسول الله»؛ به سمت خدا و رسول خدا می‌رويم. پس سير ما به سمت خداست که از وادی ولايت عبور می‌کند. مانند وقتی حج می‌رويم، سير ما به سوی‌ خداست که از وادی حج عبور می‌کند. وقتی کسی زيارت می‌رود، مقصدش خداوند متعال است. کسانی نمی‌فهمند و يا نمی‌خواهند بفهمند و يا خدای متعال از آنها فهم را گرفته و می‌گويند زيارت شرک است! اينها نمی‌دانند که سير الی الله از وادی نبی اکرم(ص) و اهل بيت(ع) بايد عبور کند و اصلاً ممکن نيست کسی به حضرت حق، بدون عبور از اين صراط برسد. که «اللهم اجعل لي مع الرسول سبيلا». راه ما با خدا، بايد در همراهی با رسول خدا(ص) اتفاق بيفتد. پس اگر زيارت، سفر الي الله است که از وادی ولايت معصومين(ع) عبور می‌کند، زيارت سيدالشهداء(ع) درواقع فرار الی الله و فرار از آلهه‌ و غفلت‌ها و وابستگی‌ها و خستگی‌هاست.» ☑️ @mirbaqeri
🔻هشت ذکر و هشت مقام در زیارت امام رضا(ع) ✔️ استاد سید محمد مهدی میرباقری: در زیارت معروفه امام رضا(ع) جملاتی است که تعبیر لطیفی در آن است. می‌فرمایند: «قبل از اینکه از درِ خانه‌تان بیرون بروید، این جملات را بگویید: بسم الله و بالله و الی الله و الی ابن رسول الله و حسبی الله و توکلت علی الله اللهم الیک اردت و ما عندک قصدت». هشت جمله و هشت مقام است: 1⃣ و 2⃣ «بسم الله» و «بالله» این سیر با بسم الله واقع می‌شود و رفتن در وادی ولایت جز با «بسم الله و بالله» و استعانت من الله واقع نمی‌شود و این وادی، وادی‌ای نیست که با توان ما درک شود و سیر برای ما اتفاق نمی‌افتد. شروع با «بسم‌الله» یعنی خلع قدرت از خود. یعنی من هیچ‌کاره‌ام و از خدا استعانت می‌جویم. در سفر زیارتی معصوم هم این‌گونه است؛ یعنی با اتکای به الله تبارک و تعالی و اسماء او، این سیر را آغاز می‌کنم و با اتکاء به حیات، قدرت، رحمانیت و علم او قدم در «سفر الی‌الله» می‌گذارم. 3⃣ و 4⃣ «الی الله» و «الی ابن رسول الله» این سفر به سوی کجاست؟ به سوی خدای متعال و ابن رسول الله است. به این خاطر است که: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی... بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» درست است که سفر ما به‌سوی خداست؛ اما در این سفر باید از خانه‌ امام رضا علیه‌السلام عبور کنیم. چون امام معصوم، باب‌الله است؛ کسی که قصد سکنی گزیدن در سرای توحید را دارد، باید از مسیر امام معصوم علیه‌السلام عبور کند؛ جز از این باب نمی‌توان به مقامات توحید رسید. اگر درک مراتب توحید برای انسان ممکن است، این امکان از این باب مقدور می‌شود و لا غیر؛ راه‌های دیگر بن‌بست‌اند و انسان را به بی‌راهه و پرتگاه‌های خطرناک می‌کشانند. در حقیقت، زیارت، «سیر الی‌الله» است که از طریق معصوم علیه‌السلام واقع می‌شود. 5⃣ و 6⃣ «حسبی الله» و «توکلت علی الله» سرمایه ما چیست؟ «حسبی الله و توکلت علی الله» یعنی زائر سرش را به خدا می‌سپارد و در این وادی با اعتماد قدم می گذارد. واقعا فراز و نشیب بیابان عشق دام بلاست. انسان باید سر به خدا بسپارد و برود. 7⃣ و 8⃣ «اللهم الیک اردت» و «ما عندک قصدت» مقصد ما در این سفر «الیک اردت و ما عندک قصدت». از در خانه وقتی می‌خواهی بیرون بیایی باید این‌گونه باشد. و بعد اگر زائر، زائر باشد در هر قدمی که به سوی زیارت برمی‌دارد، حجابی برداشته می‌شود. و در هر قدم، زیارتی اتفاق می‌افتد که ثواب حج عمره را دارد. اگر این طور شد، «فأذن لی فی الدخول افضل ما اذنت لاحد من اولیائک» تفضلاً به او اجازه ورود خاص می‌دهند، درهای حرم باز می شود و ورود به ملکوت و باطن حرم پیدا می شود.» ☑️ @mirbaqeri
نحوهٔ تحلیلِ فعلِ معصوم .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی دربارهٔ رویکردِ ما در تحلیلِ فعلِ معصوم 🔍 امام حسن مجتبی(ع) که تصميم به پذیرش «صلح» گرفتند، و امام رضا(ع) که «ولایتعهدی» را پذیرفتند، دارای عقلِ مشرفِ به همهٔ عالَم و تاریخ هستند و ما هر چه هم بالاپايين کنيم، نمی‌توانيم افقِ فعلِ معصوم و همه ابعاد آن را بفهميم. فعلِ امام، برآمده از یک عقلِ رفیع‌تری است. (هم‌چنان‌که حتی حضرت موسی(ع) هم نمی‌توانست بر افعالِ آن معلمِ الهی (حضرت خضر) احاطه پیدا کند.) ☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضه شهادت امام‌رضا علیه السلام .MP3
2.28M
🔊 استاد میرباقری | روضه شهادت امام رضا (علیه السلام) آمدم ای شاه، پناهم بده خطِ امانی ز گناهم بده ای حَرمَت ملجأِ درماندگان دور مران از در و راهم بده لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع گرمیِ جان‌سوز به آهم بده لشکر شیطان به کمین من است بی‌کسم ای شاه پناهم بده از صف مژگان نگهی کن به من با نظری، یار و سپاهم بده در شب اول که به قبرم نهند نور بدان شام سیاهم بده ☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضه شهادت امام رضا علیه‌السلام .mp3
3.33M
🔊 استاد میرباقری | روضه امام رضا علیه‌السلام کیستم من شمع جمع آل خیرُ المرسلینم کیستم من قبلۀ دل کعبۀ اهل یقینم کیستم من یوسف زهرا امام هشتمینم کیستم من کوثر و طاها و نور و یاء و سینم کیستم من ملجأِ خلق سماوات و زمینم من رئوف آل پیغمبر رضا سلطان دینم کیستم من، بضعهٔ پیغمبر اکرم، رضایم کیستم من نجل زهرا و علیّ مرتضایم کیستم من چارده معصوم را شمس ُ‌الضّحایم کیستم من حجّت حق ضامن خلق خدایم کیستم من نور چشم رحمةُ للعالمینم من رئوف آل پیغمبر، رضا سلطان دینم ☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از حسن
روضهٔ امام رضا علیه‌ السلام .mp3
5.75M
استاد میرباقری | روضه امام رضا علیه‌السلام تو آئینه طلعت کبریایی جگرپارهٔ خاتم الانبیایی تو قرآن، تو توحید، تو دین، تو ایمان تو زهرای مرضیه، تو مرتضایی تو بدرالولایه، تو شمس الائمه تو مولا علی بن موسی الرّضایی تو یاسین، تو طاها، تو کوثر، تو قدری تو کعبه، تو مروه، تو سعی و صفایی مزار تو در خاک طوس است امّا تو در جان مایی، تو در قلب مایی تو یار غریبانی و خود غریبی تو تنهایی و با همه آشنایی کجا رو کنم از پی عرض حاجت تو بابُ‌المرادی، تو مشکل‌گشایی زهی جاه و رفعت، زهی لطف و رأفت که نه از خدا و نه از ما جدایی چو برخیزم از خاک، در حشر گویم علی بن موسی، کجایی، کجایی به جان جوادت پی بازدیدم سه جایی که خود وعده دادی بیایی مرا بر در خانه تو است بهتر ز ملک سلاطین، مقام گدایی گدایم گدایم گدایم گدایم گدایِ علی بن موسی الرّضایم ☑️ @mirbaqeri
در سال گذشته، نکته‌هایی از استاد میرباقری دربارهٔ نماز تقدیم شد. در پُست بعدی، نکاتی از علما و فقها درباره «نماز» و ‌«نمازشب» گردآوری شده.🔻
💥 گوی سبقت را نمازشب‌خوان‌ها ربودند؛ مخفیانه! 💥 آیا می‌ترسی اگر برای نماز شب بیدار شوی، دیگر خوابَت نَبَرد و بمیری؟ 💥 طلبه‌ای که هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند، از اشرار است! 💥 دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان؛ آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان. 💥 فردی از شیخ انصاری پرسید: «آیا نماز شب برتر است یا مطالعه و تحصیل علم؟» ایشان فرمود: «آیا قلیان می‌کشی؟»... 🔵 نماز شب در بیانات بزرگان 🔵 💠 آیت‌الله العظمی بهجت: «گوی سبقت را نمازشب‌خوان‌ها ربودند، مخفیانه». «در تعبدیات، کوه کندن از ما نخواسته‌اند! سخت‌ترینش نمازشب خواندن است که در حقیقت، تعیین وقتِ خواب است نه اصل بی‌خوابی؛ بلکه نیم‌ساعت زودتر بخواب تا نیم‌ساعت زودتر بیدار شوی. آیا می‌ترسی اگر بیدار شوی، دیگر خوابت نبرد و بمیری؟ اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری». (هفتصد نکته، ج۲، ص۱۷) کسالت در نماز شب به این رفع می‌شود که بنا بگذارید هر شبی که موفق نشدید، قضایش را به جا آورید» (در خلوت عارفان، ص۷۷) «در آن طریقهٔ مستقیمی که سلف صالحِ ما بودند، ما نیستیم!... نمی‌دانم چرا این طور شد؟! آقای قاضی می‌فرمودند که استاد ما گفت: زمانی در این حرم حضرت على(ع) هفتاد نفر بودند که در قنوت نماز شبشان دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواندند و آن آقا (علامه قاضی) می‌گفت: و ما هم سه چهار نفر بیشتر از این افراد نداریم. - حالا به ما هم در زمان خودمان دیگر از این افراد ندیدیم و حالا هم که می‌بینید اوضاع چگونه است!» (فریادگر توحید، ص۱۴۱) 💠 آیت‌الله مجتهدی تهرانی: یکی از اولیای خدا می‌گفت: یک مکروه از من سر زد، شش ماه نماز شبم ترک شد. (در محضر مجتهدی، ج۱، ص۲۴۶) «طلبه‌ای که نماز شب نمی‌خواند، بعدها یک آخوندِ بخوروبخواب می‌شود... آخوند به‌دردبخوری نمی‌شود و کاسب است... طلبه‌ای که بگوید من حال نماز شب خواندن ندارم، حال دعا خواندن ندارم، باید برود دنبال کارش». (در محضر مجتهدی، ج۲، ص۳۷۴) 💠 آیت‌الله حق‌شناس: «من همه‌اش می‌خواهم دل شما را توجه بدهم به استفاده از وقت سحر. بلند شو! نمی‌میری! اصلاً پروردگار به‌واسطهٔ این برخاستن، درد را از شما، از بدن شما برطرف می‌کند؛ رزق شما توسعه پیدا می‌کند، دنیا و آخرت شما آباد خواهد شد.» (کتاب به سوی خدا، ص۴۰) 💠 آیت‌الله قدوسی: طلبه‌ای که هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند، از اشرار است!» (سیمای فرزانگان، ص۱۹۴) 💠 آیت‌الله آقا سید علی قاضی: «ما نشنیدیم احدی بتواند به مقامات دست یابد مگر به‌وسیلهٔ نماز شب. دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان؛ آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان.» (ستارگان سپهر سلوک) 💠 فردی به محضر شیخ انصاری رسید و گفت: آیا نماز شب برتر است یا مطالعه و تحصیل علم؟ ایشان فرمود: "آیا قلیان می‌کشی؟" گفته بود آری. فرمود: "به جای قلیان کشیدن، نماز شب بخوان». (اسرارالصلوة، ص۴۶۳) 💠 علامه محمدتقی مجلسی (پدرِ «علامه محمدباقر مجلسی، صاحب بحارالانوار»): «در شبی از شب‌ها، بعد از نماز و تهجد، فکر کردم که چه از خدا بخواهم؛ خواسته دنیوی یا اخروی؟ ناگاه صدای گریه محمدباقر از گهواره بلند شد. من گفتم: الهی به حق محمد و آل محمد این طفل را مروج دین و ناشر احکام سیدالمرسلین گردان و او را به توفیقات بی‌نهایت خود موفق کن.» (سیمای فرزانگان، ص۱۸۵) ☑️ @mirbaqeri
🔻 نُخبه‌ای مثل «شهید تهرانی‌مقدم»، متفاوت است با متخصصی که به غرب می‌رود و دانش خود را در اختیارِ نظام سلطه قرار می‌دهد. 🔻 نخبگانِ بصير، هيچگاه نُخبگیِ خود را در اختيارِ نظام سلطه قرار نمی‌دهند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «جوانی که دانش خودش را در ميدان اسلام به‌کار می‌برد و تا پای شهادت نيز ايستادگی می‌کند و موازنهٔ قدرت را به نفع اسلام تغيير می‌دهد و دستور «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» را اجرا می‌کند و در نتيجه در دل دشمن، ترس می‌اندازد _ مثل شهيد تهرانی‌مقدم که در جهت توليد و به نتيجه رسيدن سلاح‌های موشکی و موشک‌های دوربُرد ما ايستادگی می‌کند و حتی جان خود را در اين مسير تقديم می‌کند _ بسيار متفاوت است با کسی که همين دانش را به اروپا می‌برد و با اين استدلال که "علم، جهانی است" در آن‌جا خدمت می‌کند. چنين کسی بصيرت ندارد و اين ميدان درگيری را نمی‌شناسد و نمی‌فهمد؛ بلکه سرمايهٔ علمی‌اش را در خدمت دشمن اسلام قرار می‌دهد و اين بسيار خطرناک است. اگر در حال حاضر، غرب بر دنيا تسلط پيدا کرده است علتش اين است که با جمع کردن نخبگان ملت‌های مختلف و سرمايه علمی آنان، بر جهان حکومت می‌کند. اين نخبگان اگر بصيرت داشته باشند هيچگاه نخبگی خود را در اختيار نظام سلطه قرار نمی‌دهند.» ۹۳/‌۲/۱۸ ☑️ @mirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔵 نکاتِ اصلیِ کتاب «تداول قدرت» (بخش اول) مطالعه این نکات، کمک می‌کند که خط اصلی کتاب را آسان‌تر دنبال کنید. 1⃣ درگیری تاریخی بین جریان انبیاء الهی و اوصیاء آن‌ها از یک طرف و فراعنه تاریخ از طرف دیگر، در فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) بیان شده است. این درگیری، در دوران ما در تنش بین انقلاب اسلامی و جریان تجدّد، تمثل و تحقق پیدا می‌کند. 2⃣ جنس مبارزه انقلاب اسلامی، صرفاً ضداستعماری یا ضداستبدادی یا هر دوی این‌ها نیست. ظرفیت انقلاب اسلامی این نیست که در مسیرِ جهانی‌سازی تمدن مادی کنونی قرار گیرد، بلکه حرکتی است که برای رهانیدن بشر از حکومت‌های مادی و مدیریت‌های شیطانی، و رسیدن به یک نظام تمام‌عیار ایمانی در عصر ظهور به وجود آمده است. 3⃣ یکی از پروژه‌های مهم غرب این بود که مسلمانها بین دو ضلع اسلام آمریکایی، یعنی اسلام خشن و اسلام لیبرال، یکی را انتخاب کنند اما جبهه انقلاب اسلامی هم با تمدن غرب چالش کرده است و هم با این دو ضلع اسلام آمریکایی در درون جهان اسلام. صف‌بندی کنونی در منطقه به‌گونه‌ای است که قرائت ناب از اسلام در یک طرف، و کل تمدن مادی و گرایش‌های انحرافی اسلام، در طرف مقابل قرار دارند. تحلیل مأموریت دستگاه ریاست جمهوری، تابع درک از مأموریت انقلاب اسلامی است. 4⃣ بدترین نوع تحریف انقلاب اسلامی این است که ما این انقلاب را مثبت تعریف کنیم ولی به‌گونه‌ای، آن را کوچک‌تر از مأموریت حقیقی‌اش بشناسیم یا بشناسانیم. اگر ما مأموریت انقلاب اسلامی را فقط ملی تعریف كنیم، مأموریت دولت‌هایی که سر کار می‌آیند معطوف به همین مقیاس خواهد بود و بیش از این نخواهد بود؛ اما اگر انقلاب اسلامی، معطوف به دنیای اسلام و جامعه جهانی است كه ایدئولوژی دیگری را در مقابل ایدئولوژی مدرن مطرح کرده و تک‌صدایی را در جهان شکسته و راه جدید را پیش روی بشریت باز کرده است، طبیعتاً مأموریت ملت و مسئولان را باید در این مقیاس تعریف كنیم و ببینیم كه این مأموریت را چه کسانی می‌توانند به دوش بگیرند. 5⃣ انتخابات، در درون وضعیت کلی انقلاب اسلامی در جامعه جهانی اتفاق می‌افتد؛ یعنی درگیری بین انقلاب اسلامی با جریان تجدّد، بی‌شک در متن انتخابات هم نقش ایفا می‌کند. ما نباید انتخابات را در قالب ادبیات خُرد تحلیل کنیم و حوادث کوچک را اساس شکل‌گیری این انتخابات بدانیم و حتی ساختارهای کلان اجتماعی و صف‌بندیهایی مثل چپ و راست یا اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی را مبنای اساسی تحلیل انتخابات قرار دهیم؛ گرچه همه اینها را هم باید محاسبه کنیم و جایگاه و نقش هر کدام از حوادث خُرد تا ساختارهای اجتماعی و ضعف و قوت‌های جناح‌های مختلف را ببینیم، ولی در فراز همه این‌ها آنچه باید ببینیم جریان درگیری انقلاب اسلامی با جریان تجدّد است. ما در دوران ظهور مجدد اسلام قرار داریم و امواج غلبه اسلام در جهان، در حال شکل‌گیری است و لذا ادبیات اصلی تحلیل انتخابات ـ که جزء حوادث مهم انقلاب اسلامی است ـ باید مبتنی بر ادبیات توسعه انقلاب اسلامی و تمام‌شدگی دوران مدرنیته باشد. در فراز این تبادل و جابه‌جایی قدرت و تداول ایام، امواج انقلاب اسلامی است که پیش می‌رود و بر فراز دولت‌ها و در عمق جامعه مسیر خود را می‌پیماید و با همین تداول ایام، در جامعه شرح صدر ایجاد می‌کند و استقامت و شدت آنها را در درگیری با نظام کفر و در مسیر تمدن‌سازی اسلامی تثبیت می‌نماید. ادامه مطلب در پُست بعد 🔻