💥 گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليه را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
💥 آیا میتوان گفت که «دانشهای عرفان و فلسفه و کلام ترجمۀ معارف هستند و لذا به همینها اکتفا میکنیم»؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از جمله خلأهاي پژوهشها و آموزشهاي حوزوی، همين مواجهه با معارف اهلبيت(ع) است، بهخصوص به صورت ناب و استفاده مستقيم از معارف اهلبيت(ع). گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه باشد، تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليۀ ما مثل کافي، کتب مرحوم صدوق و... را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
اگر ما معتقديم که همه معارف، متبلور در کلمات اهلبيت(ع) است، آشنا نبودن با آنها و استفاده نکردن از آن متون و منابع، کار صحيحي نيست.
ديدهايد، بعضي توجيهها وجود دارد که مثلاً معارف فلسفي و کلامي ما برگرفته از همين متون هستند و ما همین معارف را ميخوانيم؛ به تعبير ديگر، يک ادبيات واسطه براي ترجمۀ معارف در کار هست که ما از آن ادبياتِ واسطهای و ترجمهاي استفاده ميکنيم، یعنی مثلاً بهجاي اينکه روايات را بخوانيم، علم کلام ميخوانيم. علم کلام، در واقع استنباطي است که متکلمين ما از منابع ديني ما داشتند. يا فلسفه اسلامي هم همينطور است. فلسفه اسلامي هم ممکن است در يک سطحي، ترجمه معارف باشد. بنابراين ما به جاي رجوع مستقيم به معارف، اين معارف را از طبقهاي استفاده ميکنيم که آنها اهل فهم و فن و تخصص بودند و نگاه تخصصي به معارف داشتند و از متن معارف، يک دستگاه معرفتي به نام کلام يا فلسفه يا عرفان را استنباط کردند و پرورش دادند، ما از آنها استفاده ميکنيم.
اين توجیه، با مشکلات متعددي مواجه هست. اشکال اولش اين است که اين کار براي يک طبقاتي از جامعه ممکن است موردقبول باشد اما برای طلاب خیر. يعني فرهنگ عمومي جامعه، در مواجه با معارف اهلبيت(ع) از فرهنگ فقاهت استفاده ميکنند؛ يعني ادبيات فقها، واسطۀ بين منابع و فرهنگ عمومي است؛ هيچوقت فرهنگ عمومي ما در نيازهاي فقهيِ خودش رجوع به منابع نميکند. من فکر نميکنم شما در سطح عموم جامعه حتي يک نفر پيدا کنيد که مثلا وسايلالشيعه را مطالعه کرده باشد. البته رساله عمليهاي که ميخواند، خلاصۀ وسايلالشيعه است؛ يعني يک ادبيات تخصصياي که واسطه بين جامعه و منابع اهلبيت(ع) هست را مطالعه میکند.
من منکر اين نيستم که اگر يک جايي يک ادبيات تخصصياي حائل بين معارف اهلبيت(ع) و درک عمومي بود، ما از آن منابع استفاده کنيم. ولي اول اشکالي که وجود دارد، این است که اين کار براي حوزه صلاح نيست؛ معني ندارد همه طبقات حوزه به جاي برخورداري از معارف، از ترجمه آن معارف در قالب کلام يا مثلاً عرفان يا فلسفه استفاده کنند.
نکته دوم هم اين است که هيچ کدام از اين دانشهايي که عرض شد، نه کلام، نه عرفان، نه فلسفه، واجد مجموعه معارف اهلبيت(ع) نيستند. نه هستند و نه ميتوانند باشند.
پس اولاً يک پژوهشگر حوزوي بهجاي رجوع به منابع روايي، صرفاً رجوع به اقوال فقها نمیکند. البته اقوال فقها در فقه، بسیار محترم است ولي بالاخره منبع اصلي، آيات قرآن و روایات هستند ولو اينکه شما ميگوييد فرهنگ فقها هم گاهي اوقات به عنوان اجماع و شهرت، يک طريقي براي رسيدن به احکام میشود، ولي هيچگاه جايگزين نسبت به روايات و آيات قرآن نميشوند.
در حوزه کلام و عرفان هم همينطور هستند. علاوه بر اينکه در حوزه فقه، بيشتر توجه به منابع روايي بوده ولي در حوزه عرفان و فلسفه و کلام اين طور نبوده که معمولاً استنباط از منابع، موضوع کار باشد.» ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
98-08-17.mp3
38.07M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مسجد جمکران، قبل از دعای ندبه، ۱۷ آبان ۹۸
☑️ @mirbaqeri_ir
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه
ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه(س)
لیلةُالقدرِ محمد(ص)، فاطمه(س)
ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت
ای سلامِ انبیا بر زینبت
عالَمِ خاکی محیطِ غربتت
آفرینش گشته گم در تربتت
کاروانِ دل روان در کوی تو
قبلهٔ جانِ محمد(ص) روی تو
مشعلِ شبهای احیای علی(ع)
نقشِ لبخندت مسیحای علی(ع)
خانهٔ کوچک پناه عالمت
عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت...
☑️ @mirbaqeri_ir
#ایام_فاطمیه_در_راه_است
💥 بستۀ کامل «منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها»
(گزینشی از گفتارهای آیتالله میرباقری دربارۀ منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها)
🔸 بخش اول: مقام و شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/401
2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/403
3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/404
4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/405
🔸 بخش دوم: رفتار سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/407
6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/408
7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/409
8⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/410
9⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/411
🔟 https://eitaa.com/jariehekmat/412
🔸 بخش سوم: شرح زیاتنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/414
1⃣2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/415
1⃣3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/416
1⃣4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/418
🔸 بخش چهارم: مقیاس تصرفات حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/456
1⃣6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/457
1⃣7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/458
1⃣8⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/459
🔸 بخش پنجم: بسترها و مبانی معرفتی خطبه فدکیه
1⃣9⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/462
2⃣0⃣https://eitaa.com/jariehekmat/464
2⃣1⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/465
2⃣2⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/466
2⃣3⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/467
2⃣4⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/469
🔗 قطعههای صوتی
▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/470
فاطمیه و ظهور .mp3
13.54M
🎧 آیتالله میرباقری | سخنرانی در همایش آموزشی «فاطمیه و زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها»، ۱۳۹۸/۱۰/۶
⚡️ سه معنای «ظهور و غیبت»
⚡️ نقش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در حرکت دادنِ عالَم بهسمت عصر ظهور
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 استقبالِ گسترده از یک کتابِ بیانیۀگامدومی:
📣 #کتاب_عصر_جدید، اثر آیتالله میرباقری، در مدتِ یک ماه به #چاپ_پنجم رسید.
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
◀️ گزینشی از محتوای کتاب
☑️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2295
📢 اگر کانال «جاری حکمت» eitaa.com/jariehekmat را دنبال کردهاید، میتوانید دیدگاهتان را دربارۀ این مجموعه، به ادمین eitaa.com/norouzi313
ارسال کنید (بهشکل صوتی یا متنی). سپاس.
در محضر آیتالله میرباقری
💥 گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليه را هم مطالعه ن
⚡️ پژوهشگر حوزوی باید به منابع روایی مراجعه کند و به علوم واسطهای اکتفا نکند.
⚡️ در منابع بهدنبال #درايتُالروايه بايد باشيم، نه دنبال #تلاوتُالروايه.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«امام، "نهر عظيم" است. همه حقايقي که به انبياء داده شده و آن روحي که در نبياکرم(ص) است و آن علمي که در محضر نبياکرم(ص) بوده است، به امام منتقل شده است. بنابراين، حتماً ما بايد دنبال معارف اهلبيت (ع) برويم. نميشود بگوييد ما فلسفه که ميخوانيم بس است، عرفان که ميخوانيم بس است، کلام که ميخوانيم کافي است، چون اینها ترجمان علوم ائمه (ع) هستند. مثل این که کسي بگوید برای پژوهشگر حوزوی، رساله ترجمان وسائلالشيعه است و کافی است. اين را نمیشود بگوييد.
ما بايد دنبال خود معارف باشیم. البته اين نکته معنايش اين نيست که انسان دنبال استاد نرود. اگر ميگوييد دنبال علوم اهلبيت(ع) باشيد، ممکن است معارف اهلبيت(ع) با واسطه استاد به انسان برسد. اين منافات ندارد. ولي وساطت استاد، غير از وساطت يک علم اصطلاحي است که ما بگوييم علم اصطلاحي فلسفه يا عرفان يا کلام، واسطه است. اين اصطلاحات، ترجمان وحي نيستند، به ادله متعدده. که اگر ترجمان هم بودند، محقق حوزوي هميشه نبايد به ترجمه رجوع کند. کما اينکه هميشه به کلمات فقها رجوع نميکند. وقتي مجتهد شد، به روايات و به منابع رجوع ميکند. در معارف هم همينطور است.
بايد به منابع رجوع کرد و منابع را فهميد و در منابع هم دنبال درايتُ الروايه بايد باشيم، نه دنبال تلاوتُ الروايه. بنابراين ما بايد دنبال رسيدن به او باشيم و بتوانيم به علوم ائمه(ع) راه پيدا کنيم. يک راهي به سوي آن نهر عظيم، به روي ما باز بشود.» ۱۳۹۳/۲/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر انسان به مقامِ مشاهدۀ حکمت و زیباییِ صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛
همچون حضرت زینب(س) که میفرماید: من در این ابتلا جز زیبایی ندیدم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
"کار شیطان این است که انسان را (در ابتلائات و فتنهها،) به خدا و اولیای خدا بدبین کند.
اگر در سختیها و فتنههایی که پیش میآید، دچار غفلت شویم، بدیها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح میکند هیچچیزی نمیتواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند.
کار شیطان این است که انسان را در سختیها با خدا و اولیای خدا، دشمن میکند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین میشوند.
اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختیها غرق در تسبیح و حمد خدا میشود و جز زیبایی چیزی نمیبیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند.
اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛ همچون حضرت زینب(س) بیان میکند که من در این ابتلا هیچچیز جز زیبایی ندیدم".
"اينکه حضرت ميفرمایند «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»، معنياش اين نيست که در کار شمر هم جمال ميديدم؛ خیر! بلکه کار شمر، زشت و مستحق لعن و طعن است.
خداي متعال ولي و سرپرست سيدالشهدا(ع) است، «وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّه». اگر سيدالشهدا(ع) وفاي به عهد ميکنند اين وفاي به عهد سيدالشهدا(ع)، ذيل لطف خداست، اگر خدا لطفش را بردارد سيدالشهدا(ع) نميتواند وفاي به عهد کند.
اگر سيدالشهدا(ع) در گودي قتلگاه ميگويند «يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِين»، چون در همين بندگي، احتياج به امداد دارند؛ اگر خدا امدادشان نکند نميتوانند زيبا بندگي کنند، همين زيبايي بندگي سيدالشهدا(ع)، لطف خداست.
هم کار سيدالشهدا(ع) و جمال بندگي آن حضرت به لطف خدا برميگردد و هم عنايتي که خدا به سيدالشهدا(ع) ميکند، آن هم خيلي زيبا است.
درهرصورت، هم لطف و امدادي که ميکنند و هم جزا و مزدي که ميدهند _ که مزدش هم مقامات خودشان و مقام شفاعت و مقام محمود است _ [زیباست]. بنابراين، آنچه که جمال دارد، کار خدا است [نه کار جنایتکاران و ملعونین]».
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ پژوهشگر حوزوی باید به منابع روایی مراجعه کند و به علوم واسطهای اکتفا نکند. ⚡️ در منابع بهدنبال
💥 وادی فقاهت، وادیِ خيلی باعظمتی است.
کمتر کاري است که به اندازه اين فعل رفيع، در سير معنوي جامعه و در درک معارف اهل بيت(ع) و در تقرب به خداي متعال، نقش داشته باشد. کمتر وادياي است که اين قدر قلوب نوراني در آن تربيت بشوند.
💥 متأسفانه گاهی دیده میشود بعضی جوانترها، که نوپاي در اين وادي هستند و تازهواردند، شأن و مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه را ناديده ميگيرند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«يک فقيه وقتي ميخواهد يک فتوا بدهد، گاهي چهل سال درس مي خواند؛ ادبیات میخواند، فقه میخواند، اصول، رجال و درایه میخواند، کتب فقها را ميبيند، يک ادواري را طي ميکند.... بعد ميآيد يک مسئله اي را شروع میکند استنباط کردن.
اين چهل سال برای اين است که کار، کار مهمي است؛ ميخواهد به خداي متعال نسبت بدهد، ميخواهد به امام صادق(ع) نسبت بدهد، بگويد حکم خداي متعال اين است و امام صادق(ع) اين را فرموده است.
به خاطر همین است که چهل سال زحمت ميکشد والا اگر ميخواست همينطوري حرف بزند، لزومي نداشت چهل سال زحمت بکشد.
این وادی، وادي خيلي باعظمتي است. من اين را مکرر عرض کردم کمتر کاري است که به اندازه اين فعل رفيع، در سير معنوي جامعه و در درک معارف اهل بيت(ع) و در تقرب به خداي متعال، نقش داشته باشد. کمتر وادياي است که اين قدر قلوب نوراني در آن تربيت بشوند؛
اگر ميخواهيد وارد اين وادي بشويد به اندازه عظمتش شما بايد کار بکنيد و بايد تلاش بکنيد که اتصال خودتان را با مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه محکمتر، وثيقتر و متقنتر بکنيد.
گاهي ديده ميشود بعضي عزيزاني که شايد سوءنيت هم ندارند اما نوپاي در اين وادي هستند و تازهواردند (نه در استخواندارهاي اين وادي)، [که] شأن و مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه را ناديده ميگيرند.
اين [کار] به هر دو طرف خسارت ميزند. اين به اخلاصِ در کار خسارت ميزند و ممکن است در درازمدت يک جايي، کار را خراب بکند.
پس اگر ميخواهيد مردم را در وادي ارتباط با توحيد و اهل بيت(ع) و وادي مقامات و بلاي عظيمشان وارد کنيد اين يک نکته را رعايت بفرماييد». ۹۲/۱۲/۱۶
☑️ @mirbaqeri_ir
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
روح بلند #حاج_قاسم_سلیمانی به یاران شهیدش پیوست.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
💥 خون شهدا زمینهساز ظهور است.
💥 هرچه جبههٔ غرب و دشمنان انقلاب اسلامی بیشتر تهدید کنند، امت مسلمان هم مؤمنتر و راسختر میشوند و توکلشان به خدا بيشتر میشود و معادلاتِ منطقه و جهان هم به نفعشان تغییر خواهد کرد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«امام راحل (ره) فرموند من با دلی آرام و قلبی مطمئن، و روحی شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا ميروم. من احساسم اين است که ايشان احساس ميکرد مسيري که به راه انداخته، انشاءالله منتهي به ظهور ميشود. ما نميدانيم چه وقت. ولي انشاءالله اين همان مسيري است که منتهي به ظهور ميشود و اين پرچم انشاءالله به دست وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) ميرسد.
امام(ره) حرکتي را به راه انداخت و امت مسلمان هم شهداي زیادی داد. اگر به امام(ره) بگويند که شما براي ظهور امام زمان چه کار کردي؟ [میتوانند بگویند] انقلاب اسلامي را بهوجود آوردم و این امت، دهها هزار شهيد و جانباز از بهترين نفوس تقدیم کرد، و خانواده شهدا، و خانواده جانبازان اين همه سختيها را تحمل کردند.
حرکت براي واقعه عظيم ظهور اين مقدمات را ميخواهد. اگر به امام بگوييد اين همه شهادت براي چيست؟ ميگويد برای ظهور. اين همه سختي براي چيست؟ میگویند ظهور. ما براي چه بايد بايستيم؟ ميگويند ظهور. آيا ارزش دارد يا ندارد؟
همه انبياء ايستادند. ما هم در اين صف بايستيم. هرچه ما بايستيم، معادلات منطقه به نفع ما حل خواهد شد؛ ولو اينکه غرب جبههاش را منسجمتر کند و تهدید کند. در طول اين چهل سال هم همین تهدیدها بوده. مؤمنين اينگونه هستند: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا». به مؤمنین میگویند همه دست به دست هم دادند، همه احزاب با هم ميآيند يکي دو تا هم نيستند؛ غرب، جبهه نفاق در دنياي اسلام، سازشکارهاي دنياي اسلام و همه اين آدمهاي ناپاک، همه هستند! ولي مؤمنین «زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يتَوَكَّلُونَ». هرچه آنها محکمتر مي شوند اينها مؤمنتر ميشوند و توکلشان به خدا بيشتر ميشود و پيروزي هم همين است «وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ». میگویند ما هيچکس را نميخواهيم ما تکيهمان به خداست و پيروزي هم قطعي است «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». (۱۳۹۶)
☑️ @mirbaqeri_ir
إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ
⚫️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
"اصل مبارزه با باطل، تعطیلبردار نیست.
در این جنگ و مبارزه حق و باطل، دو طرف میکشند و کشته میشوند و خسارت میبینند؛
فقط تفاوت در یکجا است: «الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ».
اینها در راه خدا میجنگند، آنها در راه غلبه طواغیت و شیاطین میجنگند. تفاوت در همین یک کلمه است.
و الا آنها هم سختی می کشند و مشکلات را تحمل میکنند: «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ»؛ اگر شما سختی میبینید دشمن هم سختی میبیند."
☑️ @mirbaqeri_ir
💥به برکت این فداکاریها و شهادتها، تعادل قوا به نفع جبهه اسلام در حال تغییر است.
◾️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«معنی نصرت الهی این نیست که شما مجروح ندهید، معنیاش این نیست که شما شهید ندهید، معنیاش این نیست که شما لطمه اقتصادی نبینید... . قرآن کریم میفرماید: «إن يَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ»؛ اگر شما لطمه میبینید، دشمنان هم لطمه میبینند.
امام(ره) میفرمود: "آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند". بعضیها خیال میکردند یعنی آمریکا نمیتواند محاصره بکند. اینطور نیست. امریکا ممکن است محاصره اقتصادی بکند، ممکن است علیه ما جنگ راه بیندازد، اما او تلاش میکند و شما پیروز میشوید! جنگ را او در عراق به راه میاندازد تا شما را شکست دهد ولی شما پیروز میشوید. او در سوریه با شما میجنگد تا شما را زمینگیر کند، اما خودش زمینگیر میشود. این است معنی "آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند".
الحمدلله به فضل الهی و به برکت این استقامتها و مقاومتها و فداکاریها و شهادتها، تعادل قوا به نفع جبهه اسلام دارد تغییر میکند. سرمایهگذاری دشمنان بیشتر است اما منافع بیشتری نصیب جبهه حق میشود».
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️برخی از خصوصیات #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی از نگاه آیتالله میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آیتالله میرباقری:
🔹 #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی از هدیههای بزرگ الهی به جبهۀ حق در جهتِ زمینهسازی ظهور بود.
🔹 انشاءالله یک #انتقام_سخت و انتقام مستدام اتفاق بیفتد و دست آمریکا از این منطقه قطع شود.
🔹 آمریکا باید از منطقه خارج شود، هم نیروهایش باید خارج شوند و هم ایدئولوژیاش باید خارج شود. بیماریِ ترس از غرب و انفعال و #تحقیرشدگی در برابرِ غرب باید زدوده شود.
🔹 شکست آمریکا در برابر انقلاب اسلامی، #شکست_ایدئولوژیک باید باشد، نه صرفاً شکست نظامی. فروپاشی آمریکا با شکستهای ایدئولوژیکش تسهیل خواهد شد، مثل فروپاشی شوروی.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بخشی از نامه امام خمینی(ره) به گورباچف دربارۀ شکست ایدئولوژیکِ مارکسیسم و سرمایهداری
«جناب آقای گورباچف! صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ملت شوروی، از آنجا كه پس از روی كار آمدن شما چنین احساس میشود كه جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار گرفتهاید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاكم بر جهان گردد، لازم دیدم نكاتی را یادآور شوم. هرچند ممكن است حیطۀ تفكر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل معضلات حزبی و در كنار آن حل پارهای از مشكلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه هم شهامت تجدیدنظر در مورد مكتبی كه سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابلستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فكر میكنید، اولین مسئلهای كه مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است كه در سیاست اسلاف خود دایر بر «خدازدایی» و «دینزدایی» از جامعه، كه تحقیقاً بزرگترین و بالاترین ضربه را بر پیكر مردم كشور شوروی وارد كرده است، تجدیدنظر نمایید و بدانید كه برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممكن است از شیوههای ناصحیح و عملكرد غلطِ قدرتمندان پیشین كمونیسم در زمینۀ اقتصاد، باغ سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گرههای كور اقتصادی سوسیالیسم و كمونیسم را با پناه بردن به كانون سرمایهداری غرب حل كنید، نهتنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نكردهاید، كه دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران كنند؛ چرا كه امروز اگر ماركسیسم در روشهای اقتصادی و اجتماعی به بنبست رسیده است، #دنیای_غرب_هم در همین مسائل، البته به شكل دیگر، و نیز در مسائلِ دیگر #گرفتارِ_حادثه است. جناب آقای گورباچف، باید به حقیقت رو آورد. مشكل اصلی كشور شما مسئله مالكیت و اقتصاد و آزادی نیست. #مشكل_شما_عدم_اعتقاد_واقعی_به_خداست. همان مشكلی كه غرب را هم به ابتذال و بنبست كشیده و یا خواهند كشید. مشكل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است. جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است كه از این پس كمونیسم را باید در موزههای تاریخ سیاسی جهان جستوجو كرد؛ چرا كه ماركسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا كه مكتبی است مادی، و با مادیت نمیتوان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، كه اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به در آورد. حضرت آقای گورباچف، ممكن است شما اثباتاً در بعضی جهات به ماركسیسم پشت نكرده باشید و از این پس هم در مصاحبهها اعتقاد كامل خودتان را به آن ابراز كنید، ولی خود میدانید كه ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین اولین ضربه را به كمونیسم زد، و شما دومین و علیالظاهر آخرین ضربه را بر پیكر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام كمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً میخواهم كه در شكستن دیوارهای خیالات ماركسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا كنید كه آخرین لایههای پوسیده هفتاد سال كژی جهان كمونیسم را از چهره تاریخ و كشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما كه دلشان برای وطن و مردمشان میتپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی كشورشان را برای اثبات موفقیت كمونیسم، كه صدای شكستن استخوانهایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف كنند...».
(بخشی از نامۀ امام(ره) به گورباچف، ۱۳۶۷/۱۰/۱۱)