eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد.
آمدم ای شاه پناهم بده .MP3
2.28M
آمدم ای شاه، پناهم بده خطِ امانی ز گناهم بده ای حَرمَت ملجأِ درماندگان دور مران از در و راهم بده لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع گرمیِ جان‌سوز به آهم بده لشکر شیطان به کمین من است بی‌کسم ای شاه پناهم بده از صف مژگان نگهی کن به من با نظری، یار و سپاهم بده در شب اول که به قبرم نهند نور بدان شام سیاهم بده ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ آنچه از عقل و عقلانیت به ما داده‌اند، يک شمع از خورشيد است؛ خورشيدش را به نبي اکرم(ص) داده‌اند. ◾️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بعضي وقت‌ها ما وقتي وارد مي‌شويم غافل هستيم و عقل خودمان را وسط می‌گذاریم. بله، عقل خيلي چيز خوبي است و انکار نمی‌شود ولي آنچه از عقل به ما داده‌اند يک شمع از خورشيد است؛ خورشيدش را به نبي اکرم(ص) داده‌اند. باید بدانیم فعل امام از يک عقل رفيع‌تري است ما هيچ وقت نمي‌توانيم آنجا را ببينيم؛ ولي در عين حال دنبال کردن براي اينکه ايمانمان بيشتر شود و بيشتر استفاده کنيم، وجه دارد». ☑️ @mirbaqeri_ir
روش تحلیل فعل معصوم .mp3
7.41M
🎧 استاد میرباقری | نکته‌هایی درباره روش تحلیل فعل معصوم 💥 در تصرفات بزرگ برای هدایت جامعۀ ایمانی، امامان معصوم براساس دستور خاص الهی و نامۀ سربه‌مهر عمل می‌کردند. 💥 هر امامي قرآن را جلوي خودش مي‌گذارد و براساس دستوري که خداي متعال در قرآن به امام داده، عملش را انجام مي‌دهد؛ يعني دقيقاً امام صادق(ع) براساس قرآن عمل مي‌کنند، امام باقر(ع) هم به همين‌گونه است. حالا از کجاي قرآن مي‌فهمند و وظيفه امام صادق(ع) با وظيفه امام باقر(ع) چه فرقی دارد، اينها ديگر در فهم ما نيست. 💥 روايات متعدد است که امام وقتي به امامت مي‌رسد يک رشته‌اي از نور بين او و خداي متعال قرار داده مي‌شود که سرزمين‌ها انسان‌ها و باطن انسان‌ها را مي‌بيند. 💥 بعضي‌ها در تحليل فعل معصوم مي‌گويند امام علم غيب داشت ولي ما از همين جنبۀ ظاهری بررسي مي‌کنيم! يعني چه از همين جنبه داريم بحث مي‌کنيم؟! اين امامي که علم غيب دارد وقتي به ميدان می‌آید (به خصوص در موضوع امامت و موضوع رهبري جامعه)، علم غيب را که کنار نمي‌گذارد و شأن امامتش را که رها نمي‌کند و کنار بگذارد و مثل يک آدم عادي در ميدان بيايد. اين چه نوع حرف‌زدنی در باب امام است که: امام علم غيب داشت و همه چيز می‌دانست، ولي ما اين جنبه‌اش را کار نداريم!! يعني چه با اين جنبه‌اش کار نداريم؟ خب، آدم اگر نمي‌تواند تحليل نکند مگر مجبور است حرف بزند و بعد بگويد با اين جنبۀ امام کار نداريم؟ چنين آدمي، امام حسين(ع) را در حد يک آدم عادي پايين مي‌آورد و شروع مي‌کند فعلش را تحليل کردن. اين که فعل امام حسين(ع) نيست، بلکه امامي است که شما براي خودت درست کرده‌ای. ☑️ @mirbaqeri_ir
رفتار سیاسی امام رضا (ع) .mp3
22.22M
🎧 استاد میرباقری | مبنای تحلیل رفتار سیاسی امامان و رفتار امام رضا علیه‌السلام در پذیرش ولایتعهدی 💥 به اندازه‌ای که در طرح و برنامۀ غیبیِ امام معصوم مشارکت می‌کنی، فعلِ معصوم را می‌فهمی. نمی‌توانی بیرونِ گود بنشینی و فعل امام را تحلیل کنی! نمی‌توانی بروی در دانشگاه سوربن تحصیل کنی و بیایی با آن چارچوب‌ها، رفتار سیاسی امام حسن (ع) یا قیام امام حسین (ع) یا هجرت امام رضا (ع) را تفسیر کنی و بفهمی. 💥 هم‌چنان‌که قول معصومین جزو منابع فقهی ماست، سیرۀ عملی معصومین هم یکی از منابع فقهی ماست و ما می‌توانیم از افعال معصوم، حکم شرعی استنباط کنیم (از ساده‌ترین فعلشان تا افعال بزرگ و سیاسی‌شان)؛ منتها باید با روش کاملاً فقیهانه ورود کنیم و همچنین باید به پرده‌های غیبی فعل معصومین توجه کنیم. 💥 برای توجیه رفتارهای ناموفقِ سیاسیِ خودمان نباید دین را ملعبه قرار دهیم و رفتارهای تاریخی معصومین(ع) را هر جور دلمان می‌خواهد معنا کنیم و دلالت بگیریم! 💥 «الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا». امام حسن(ع) و امام حسین (ع) یک کار را انجام داده‌اند و نباید جدا کنیم. به‌تعبیر رهبر انقلاب، اهل بیت(ع) یک انسان ۲۵۰ ساله هستند و یک طرح را پیش برده‌اند. ▫️ برنامه حسینیه ایران در شبکه اول ▫️ روز شهادت امام رضا علیه‌السلام (۱۳‌۹۹) 👈 فیلم برنامه در آرشیو تلوبیون: http://www.telewebion.com/episode/2397107 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹به اطلاع می‌رساند: سلسله دروسِ «شرح اصول کافی»، توسط «استاد میرباقری»، ان‌شاء‌الله از روز دوشنبه، ۵ آبان، آغاز خواهد شد. 🕚 زمان: روزهای «دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه»، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: گذرِ خان، مسجد فاطمیه سلام الله علیها (مسجد آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه) ☑️ @mirbaqeri_dars ☑️ @mirbaqeri_ir
◽️ چند نکته درباره دروس شرح اصول کافی ۱. دوستانی که تمایل به شرکت در درس دارند حتماً ماسک داشته باشند و اصل فاصله‌گذاری را رعایت کنند. ۲. جلسات با حضور آقایان برگزار می‌شود (امکان حضور محدود بانوان در طبقه بالای مسجد فراهم شده است). ۳. صوت‌های جلسات، اگر دستمان برسد و کیفیت مناسبی داشته باشد، در کانال بارگذاری می‌شود.
🎧 صوت‌‌های رسیده از سخنرانی‌های استاد میرباقری (سخنرانی شب ۲۸ صفر، شب شهادت امام رضا علیه‌السلام و شام شهادت - حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها) ⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 تهدیدها دائماً در حال تحوّل است. امروز تهدیدهای وجود دارد که ده سال پیش به این صورت وجود نداشت و ممکن است چند سال بعد از این هم تهدیدهای دیگری از همین قبیل به وجود بیاید؛ افرادِ بافکرِ ما بنشینند و با استفاده‌ی از خرد جمعی و پژوهشهای دانشگاه‌های ما اینها را پیش‌بینی کنند. 🔵 امام خامنه‌ای٬ ۱۳۹۹/۷/۲۱: «یک کار مهم این است که بدانیم تهدیدهای متوجّه به کشورها -کشور ما و دیگر کشورها- دائم در حال تحوّل است. آن چیزی که امروز یک تهدید نظامی شمرده میشود، لزوماً همان چیزی نیست که بیست سال پیش تهدید نظامی شمرده میشد؛ تهدیدهای جدیدی به صورت تهدید نظامی وجود دارد. چون تهدیدها در حال تحوّل است، دانشگاه‌های نظامیِ ما هم باید برای مقابله‌ی با و جدید، برنامه داشته باشند؛ این باید در پژوهشهای دانشگاه‌ها مورد توجّه قرار بگیرد: برای مقابله برنامه داشته باشند. علاوه‌ی بر این، اصلاً تهدیدهای جدید را پیش‌بینی کنند؛ یعنی شما مثلاً فرض کنید امروز تهدیدهای فضای مجازی وجود دارد که ده سال پیش به این صورت وجود نداشت و ممکن است چند سال بعد از این [هم] تهدیدهای دیگری از همین قبیل به وجود بیاید؛ افرادِ بافکرِ ما بنشینند و با استفاده‌ی از خرد جمعی و پژوهشهای دانشگاه‌های ما اینها را پیش‌بینی کنند. این بایستی بخش مهمّی از فعّالیّت دانشگاه‌های ما باشد و دانشگاه‌ها حرف جدّی باید در این زمینه برای گفتن داشته باشند.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 علامه حسینی از سال ۱۳‌۵۰ که با بعضی از گروه‌های انقلابی همکاری فکری داشتند، برای آنها بحث روش اجتهاد حوزه را تدریس می‌کردند. ایشان معتقد بودند که بعضی از گروهک‌ها چون روش فقاهت را اصل قرار نمی‌دهند، طبیعتاً به انحراف می‌افتند. 💥 خطرناک‌ترین لایۀ التقاطی در تحقیقات حوزوی، استفاده از روش تحقیق غربی‌ است. علامه حسینی به‌دنبال این بودند که جلوی التقاط در مقیاس روش تحقیق را بگیرند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دغدغه‌ اصلیِ علامه سید منیرالدین حسینی تحقق اسلام در زندگی اجتماعی بود. ایشان معتقد بودند عقلانیت و تفکر نظری، کاربردی و تجربی جامعه باید مذهبی شود تا جامعه بتواند مذهبی زندگی کند. طبیعتاً اگر کسانی، ملتزم به عقلانیت مدرن باشند، امکان اینکه اسلام را در عینیت، لااقل به‌نحو کامل، پیاده کنند نیست. این سخن اخیراً هم در به یک معنا مورد پذیرش واقع شده و معتقد شده‌اند که علوم، تابع پارادایم‌ها و چارچوب‌های نظری و فلسفی هستند. در تفکرات اجتماعی هم این نظر مورد توجه قرار گرفته است، منتها عمقی که ایشان به آن عنایت می‌کردند با بقیه متفاوت است؛ دیگران حداکثر در حد چارچوب‌های فلسفیِ حاکم بر علم، و فلسفه‌های_مضاف، توجه می‌کردند، ولی مرحوم حاج آقای حسینی بحث را از این هم عمیق‌تر می‌دیدند. به نظر می‌رسد باید ایمان و تعقل و تجربه در هم تنیده شود تا یک ایجاد شود. آن‌وقت این عقلانیت مذهبی در تشخیص موضوعات هم حجت است. به تعبیر دیگر، هم باید به حجیت برسد و راه رسیدنش هم این است که عقلانیت جامعه، ایمانی شود؛ مرحوم حاج آقای حسینی این را هم در حد فلسفۀ علم کافی نمی‌دانستند، بلکه در حد علوم جاری می‌دانستند و معتقد بودند که ما باید از این حوزه شروع کنیم و روش پژوهش را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که جای تفقه دینی در موضوع‌شناسی معیّن شود. طبیعتاً اگر بخواهد منظومه تحقیق اجتماعی بشر و از این طریق، حیات اجتماعی بشر را سرپرستی کند باید خود فقه و روش تفقه تکامل پیدا کند. ایشان منظومۀ تکامل تفقه دینی و روش علوم و مدل‌های اجرایی را منظور نظر قرار داده بودند و دنبال این بودند که مبتنی بر مذهب این کار را هم انجام دهند؛ یعنی در نقطۀ مقابلِ برخی روش‌های هرمنوتیکی که می‌خواستند معرفت ایمانی را تابع معرفت تجربی قرار دهند، ایشان می‌فرمودند باید معرفت‌های فقهیِ ما محور منظومۀ معرفتی و عقلانیت اجتماعی باشد و تولید آن هم مبتنی بر همان باشد. در نهایت هم معتقد بودند که حوزه و دانشگاه باید درون یک سیستم بزرگ‌تر هماهنگ شوند. نکته‌ای که مرحوم حاج آقا واقعاً جدی گرفته بودند، مسئلۀ تعبد به دین است؛ یعنی اینکه بالأخره اگر آدم بخواهد کاری انجام دهد یا خدمتی به دین کند، نباید «واو یا تایی» اضافه شود. من گاهی اشاره می‌کردم آن زحمتی که یک فقیه می‌کشد تا یک اَحوط را اولیٰ کند یا بالعکس، و آخرش هم نمی‌تواند (چیزی كه ارزشش بیشتر از یک چله ریاضت كشیدن است)، تعبدش در استناد به دین است. دغدغۀ اصلی ایشان این تعبد بود و حتی از سال پنجاه که با بعضی از گروه‌های انقلابی همکاری فکری داشتند برای آنها بحث اجتهاد و حوزه را می‌گفتند. معتقد بودند که بعضی از گروهک‌ها چون این روش را در تفقه و اعتقاداتشان دنبال نمی‌کنند طبیعتاً به انحراف می‌افتند. حتی با بعضی از بزرگان هم سر همین موضوع اختلاف داشتند و آخر هم معلوم شد که ایشان درست فهمیده‌اند. دوره‌هایی هم كه تا سال ۶۰ بود، اولین بحثی که می‌گفتند، بحث روش اجتهاد بود. بعدها این بحث تبدیل به کتاب شد که البته تنقیح همان روش فقهاست و چیز جدیدی نیست و همان روش را در مقایسه با روش‌های تأویل قدیمی مثل قیاس اهل سنت یا تأویل‌های جدید مثل دینامیزم قرآنِ گروهک‌ها یا روش‌های علم زیستی جدید مقایسه می‌کردند و تفاوت‌هایش را می‌فرمودند و حجیت و عدم حجیتش را بیان می‌کردند. هم‌اكنون نیز به نظر می‌رسد چیزی که رد پایش گاهی در تحقیقات محققین حوزه دیده می‌شود و شاید خطرناک‌ترین لایۀ التقاطی در تحقیقات حوزوی هم هست، روش تحقیق غربی‌ است که متأسفانه چون به‌راحتی تشخیص داده نمی‌شود که کجای این روش تحقیقات مشکل دارد، کم‌وبیش وارد فضای تحقیق حوزه می‌شود. آنچه ایشان دنبال می‌کردند این بود که جلوی را بگیرند. همچنین روش تحقیق در حوزۀ علوم و روش تحقیق در مدل‌های اجرایی و در نهایت، تکامل در تفقه در حوزه هم به‌گونه‌ای نشود که به انفعال تفقه در مقابل روش تحقیق غرب منتهی شود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 نکته‌هایی دربارۀ «غُلُوّ و تَقصیر» ⬇️⬇️
⚡️ «غُلُو» و «تقصیر»، هر دو، تحریف شخصیت اهل بیت(ع) است. ⚡️ غُلُو، نتيجهٔ نفهميدن مقامات اهل بیت(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «درباره ائمه(ع) دو نوع تحريف اتفاق افتاده است؛ گاهي آنها را در حد خدایی بالا مي‌بردند، گاهي هم آن‌ها را در حد يک بشر معمولي تنزل مي‌دادند تا جايي که در تنزل شخصيت ايشان مقاماتي را براي آنها ذکر مي کردند که ما فراتر از آن را براي امام‌زاده‌ها قائل هستيم. يعنی همچنان‌که بالا بردن امام(ع) تا مقام خدايي غلو است (چون امامان، خدا و خدا هستند)، پايين آوردن امام(ع) از مقام حقيقي ايشان (یعنی تقصیر) هم نادرست است؛ در روايت فرمودند: ما را از رتبه خدايي پايين‌تر بياوريد، آن‌گاه هر چه در وصف ما بگوييد، دون شأن ماست... . غالين، هيچ کدامشان عارف به مقامات ائمه(ع) نيستند؛ اگر عارف بودند غالي نمي‌شدند. غلو، نتيجهٔ نفهميدن مقامات اهل بیت(ع) است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه اله‌اند، نه شریک‌اند؛ آنها مخلوق و عبدند. ⚡️ شیعه می‌گوید ائمه اطهار(ع) عبد هستند: «بَلْ عِبادٌ مُکرَمُونَ‏ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ‏»، ولی از طرف دیگر: «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ‏ لَا یدَانِیهِ‏ أَحَدٌ...» و «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏»... . 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در یک حدیث نورانی در عیون اخبار الرضا(ع)، ابراهیم‌بن ابی‌محمود نقل می‌کند که به امام رضا(ع) عرض کردم: آقاجان! بعضی از خبرهایی که در فضایل شما نقل می‌شود، روایتِ مخالفین است که امثالش را از شما نشنیده‌ایم. آیا ما اینها را نقل کنیم؟ حضرت فرمودند: آن معارف را اصلاً نقل و دنبال نکنید. فرمودند: اینها یک دسته احادیثی جعل کردند که مضمونش غُلُو بود، جعل کردند برای اینکه شما را متهم به غلو کنند. یک دسته هم مضامینش «تقصیر» در حق ائمه(ع) بود تا شما بخوانید و باور کنید و امام در نظرتان کوچک بشود. پس ببینید دستگاه مخالفین، دو تلاش کرده‌اند: یکی ؛ یعنی حرف‌های غلوآمیز درباره ائمه(ع) زدند و به شیعیان نسبت دادند. دیگری . البته اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه اله‌اند، نه شریک‌اند؛ آنها بنده‌اند و عبدند. یک طرف «تقصیر» است و طرف دیگر، «غلو». ائمه(ع) نه خدا هستند و نه شریک خدا؛ هستند، اما مخلوقی هستند که: «نه خدا توانمش گفت نه بشر توانمش خواند». از یک طرف باید کرد و از طرف دیگر، . شیعه می‌گوید ائمه اطهار(ع) عبد هستند: «بَلْ عِبادٌ مُکرَمُونَ‏ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ‏»، ولی [از طرف دیگر، مطابق روایات] «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ‏ لَا یدَانِیهِ‏ أَحَدٌ...»، «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏»، «وَ لَکنَّ اللَّهَ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ‏ فَجَعَلَ‏ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ‏ وَ وَلَایتَنَا وَلَایتَهُ». هم‌چنان‌که فرمود: ما را از خدایی پایین بیاورید، و فضیلت‌های ما را هر قدر خواستید بگویید. این اعتقادات، غلو نیست.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مقامات زیارت جامعه کبیره، در ذیل توحید قرار دارد. در فرازهای این زیارت، هیچ جمله غلو‌آمیزی وجود ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 همه مقاماتی که در برای امام(ع) ذکر می‌کنید، ذیل قرار دارد: «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ وَ الْمُخْلِصِینَ فِی تَوْحِیدِ اللَّهِ وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ...». در این فرازها هیچ جمله غلو‌آمیزی وجود ندارد. 🔹 تکبيرهايي که در اول زيارت جامعه کبیره آمده، براي اين است که انسان تا کبرياي الهي را در عظمت اهل بيت(ع) نبيند درکي از آن پيدا نمي‌کند. همه آنچه در زيارت جامعه کبيره ذکر شده، مظاهر کبرياي الهي است؛ به اندازه‌اي که امام(ع) را مي‌شناسيد، عظمت الهي را درک مي‌کنيد. «وَ مَنْ عَرَفَهُمْ فَقَدْ عَرَفَ اللَّه»... . بعضي مي‌گويند بايد امام(ع) کوچک شود تا خدا بزرگ شود. گمان مي‌کنند بين اين دو کبريايي، رقابت وجود دارد! توجه ندارند که کبرياي امام(ع) شعاع کبرياي الهي است و چيزي جز کبرياي خدا نيست. ☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی - ۱.MP3
28.24M
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه اول، ۵ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ کتاب اصول کافی از متقن‌ترین و دقیق‌ترین موسوعه‌های روایی ماست. ⚡️ کلید درک مقامات توحیدی در کتاب‌الحجه باز می‌شود. «من اراد الله بدأ بکم». لذا بحث را از این کتاب شروع می‌کنیم. ⚡️ در جاهایی، معارف روایی را با تحلیل‌های فلسفی و عرفانی مقایسه می‌کنیم تا تفاوت سطح‌ها مشخص شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره .pdf
317K
📜 متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره
🔵 قطعه‌ای از حدیث امام رضا (علیه السلام) درباره جایگاه پرعظمت امامت و نقش نداشتن مردم در انتخاب امام (حدیثی که به‌گفتۀ بزرگان: "عِدلِ زیارت جامعه کبیره" است): «... هَلْ يَعْرِفُونَ‏ قَدْرَ اَلْإِمَامَةِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ اَلْأُمَّةِ فَيَجُوزَ فِيهَا اِخْتِيَارُهُمْ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَكَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ يَبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ‏ أَوْ يَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ يُقِيمُوا إِمَاماً بِاخْتِيَارِهِمْ‏... إِنَّ اَلْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ إِرْثُ اَلْأَوْصِيَاءِ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ ص‏ وَ مَقَامُ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ وَ مِيرَاثُ‏ اَلْحَسَنِ‏ وَ اَلْحُسَيْنِ ع‏ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ زِمَامُ اَلدِّينِ وَ نِظَامُ‏ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ صَلاَحُ اَلدُّنْيَا وَ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أُسُ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ اَلنَّامِي وَ فَرْعُهُ اَلسَّامِي بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ اَلْفَيْ‏ءِ وَ اَلصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ اَلْحُدُودِ وَ اَلْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ اَلثُّغُورِ وَ اَلْأَطْرَافِ اَلْإِمَامُ يُحِلُّ حَلاَلَ اَللَّهِ وَ يُحَرِّمُ حَرَامَ اَللَّهِ وَ يُقِيمُ حُدُودَ اَللَّهِ وَ يَذُبُّ عَنْ دِينِ اَللَّهِ‏ وَ يَدْعُو إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ اَلْحَسَنَةِ وَ اَلْحُجَّةِ اَلْبَالِغَةِ اَلْإِمَامُ كَالشَّمْسِ اَلطَّالِعَةِ اَلْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي اَلْأُفُقِ بِحَيْثُ لاَ تَنَالُهَا اَلْأَيْدِي وَ اَلْأَبْصَارُ اَلْإِمَامُ اَلْبَدْرُ اَلْمُنِيرُ وَ اَلسِّرَاجُ اَلزَّاهِرُ وَ اَلنُّورُ اَلسَّاطِعُ وَ اَلنَّجْمُ اَلْهَادِي فِي غَيَاهِبِ‏ اَلدُّجَى وَ أَجْوَازِ اَلْبُلْدَانِ وَ اَلْقِفَارِ وَ لُجَجِ‏ اَلْبِحَارِ اَلْإِمَامُ اَلْمَاءُ اَلْعَذْبُ عَلَى اَلظَّمَإِ وَ اَلدَّالُّ عَلَى اَلْهُدَى وَ اَلْمُنْجِي مِنَ اَلرَّدَى اَلْإِمَامُ اَلنَّارُ عَلَى اَلْيَفَاعِ اَلْحَارُّ لِمَنِ اِصْطَلَى‏ بِهِ وَ اَلدَّلِيلُ فِي اَلْمَهَالِكِ مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِكٌ‏ اَلْإِمَامُ اَلسَّحَابُ اَلْمَاطِرُ وَ اَلْغَيْثُ اَلْهَاطِلُ وَ اَلشَّمْسُ اَلْمُضِيئَةُ وَ اَلسَّمَاءُ اَلظَّلِيلَةُ وَ اَلْأَرْضُ اَلْبَسِيطَةُ وَ اَلْعَيْنُ اَلْغَزِيرَةُ وَ اَلْغَدِيرُ وَ اَلرَّوْضَةُ اَلْإِمَامُ اَلْأَنِيسُ اَلرَّفِيقُ وَ اَلْوَالِدُ اَلشَّفِيقُ وَ اَلْأَخُ اَلشَّقِيقُ وَ اَلْأُمُّ اَلْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ اَلصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ اَلْعِبَادِ فِي اَلدَّاهِيَةِ اَلنَّآدِ اَلْإِمَامُ أَمِينُ اَللَّهِ‏ فِي خَلْقِهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ خَلِيفَتُهُ فِي بِلاَدِهِ وَ اَلدَّاعِي إِلَى اَللَّهِ وَ اَلذَّابُّ عَنْ حُرَمِ اَللَّهِ اَلْإِمَامُ اَلْمُطَهَّرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ‏ وَ اَلْمُبَرَّأُ عَنِ اَلْعُيُوبِ‏ اَلْمَخْصُوصُ بِالْعِلْمِ‏ اَلْمَوْسُومُ بِالْحِلْمِ‏ نِظَامُ اَلدِّينِ‏ وَ عِزُّ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ غَيْظُ اَلْمُنَافِقِينَ وَ بَوَارُ اَلْكَافِرِينَ‏ اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ‏ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ‏ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ‏ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ‏ أَوْ يُمْكِنُهُ اِخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ‏ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ اَلْعُقُولُ وَ تَاهَتِ اَلْحُلُومُ وَ حَارَتِ‏ اَلْأَلْبَابُ‏ وَ خَسَأَتِ اَلْعُيُونُ‏ وَ تَصَاغَرَتِ‏ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ اَلْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ‏ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ‏ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ‏ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ اَلتَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ‏ أَوْ يُفْهَمُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لاَ كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ اَلنَّجْمُ مِنْ يَدِ اَلْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ اَلْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ اَلاِخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ اَلْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا...». 🔺متن کامل حدیث و ترجمه آن در: 🌐 https://b2n.ir/454475