🌱 تسبیح همه ذرات عالم، از آثار تسبیح نبی اکرم(ص) است!
🌹 قرآن درباره حضرت داوود (ع) میفرماید که کوهها مسخّر ایشان بودند؛ حضرت تسبیح میگفت و با تسبیحش آنها هم تسبیح میگفتند. «وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یسَبِّحْنَ» [انبیاء:79].
🌸 مثل بدن ما که مسخّر ماست؛ اگر خوب تسبیح بگوییم، بدن ما هم تسبیح میگوید؛ یعنی کسی که نماز میخواند، اگرچه در واقع روحش نماز میخواند، ولی بدن او هم وارد وادی ذکر میشود و نورانی میشود. لذا در بدن مؤمن هم میتوانیم شعاع نماز را ببینیم؛ کسانی که اهل بصیرت بودند، از ظاهر چهره اشخاص میفهمیدند که آنها نماز شب میخوانند یا خیر، و حتی میفهمیدند افراد در چه مقامی از نماز هستند. پس نماز و تسبیح انسان، بر بدن اثر میگذارد.
🌿 همینطور اگر همه عالم تسبیح میگویند، در حقیقت تسبیح نبی اکرم (ص) است؛ «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ»[الکافی، ج1، ص193]. بناست آن حضرت، همه کائنات را هدايت کند و همه عالم را به مقام تسبيح برساند، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» [جمعه:1]؛ در واقع این تسبیح عامی که در مقام تکوين واقع میشود، از آثار تسبيح نبی اکرم (ص) است.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 آداب زیارت امام حسین(ع) در قرآن 🔻
🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12].
در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، #کربلا بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر #فاخلع_نعلیک را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع).
چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک».
🌟 فرق مسافر و راحل همین است . مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست.
علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که #راحل نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد.
اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر #ماموریتی است که بر دوشمان قرار میدهند.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر زیارتنامه اربعین.mp3
26.52M
🎧 استاد میرباقری| شرح فرازهایی از زیارتنامه اربعین
🔸 شام اربعین حسینی1397، سهشنبه ۸ آبان
🔹کربلای معلی، موکب فدائیون سیده زینب(س)
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 بهره ما از زیارت اربعین این باشد که مثل حبیب بن مظاهر، آماده یاری امام زمانمان باشیم!
🔸خروجی زیارت اربعین باید این باشد: «أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ»به شما ایمان دارم و یقین دارم که بازگشتی دارید. «بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي» تمام اعمالم ذیل این ایمان است.
🔹«خَوَاتِيمِ عَمَلِي» یعنی پایان عملم، فقط رو به سمت #رجعت و #ظهور دارد. اگر کسی به سمت امام حسین (ع) رفت، باید تمام زندگی و قبله اعمالش به سمت رجعت و ظهور باشد.
🔸پس اولا عالم قلبمان که اصلی ترین عالم ماست، تسلیم قلب شماست؛ «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ». بعد هم «وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ» منتظرم که خدا اذن دهد تا در خدمت شما قرار گیرم و همه امکاناتم را خرج شما کنم.
👈 حبیب این گونه بود، آنها #قلب_و_امر را تبعیت کرده بودند. لذا آماده #نصرت امام بودند و وقتی فرمان حضرت آمد، حتی خانه هم نرفتند که خداحافظی کنند.
🔹 بعد از این مراحل #معیت معنا دارد، لذا در فراز آخر میگوید: «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ».
#شرح_زیارتنامه_اربعین
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 در زیارت اربعین به سیدالشهداء (ع) التماس کنیم که #دو_معیت اتفاق بیفتد...
💥 در فراز آخر زیارتنامه اربعین میگوید: «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ». این دو معیت و دو همراهی چند معنا دارد:
🌟 یک معنایش اینست که همراهی من، هم ظاهری است و هم باطنی. هم حرف دلم با شماست و هم حرف زبانم. چنین نیست که دلم به سمت دنیا باشد و زبانم به سمت شما!
🌟 معنای دیگر دو معیت اینست که هم قبل از ظهور آماده خدمتگزاری هستم و هم بعد از ظهور.
همراهی قبل از ظهور آنست که در این #دوران_غربت، قلبم و فکرم و تمام قوایم پشت سر شما آماده هست« قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ، وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ ».
معیت بعد از ظهور نیز آنست که در #دوران_غلبه پایت را در رکاب کنی و هر دستوری که حضرت داد، تبعیت کنیم. این همراهی بسیار سخت است. فرمود: وقتی حضرت در مسجد کوفه ماموریتشان را به 313 نفر میگویند، همه میروند به جز 12 نفر. بعد که دور دنیا را گشتند و دیدند خبری نیست، دوباره بر میگردند.
👈 بعضی در دوران غربت همراه امام هستند، اما در دوران غلبه خیر؛ و بعضی دیگر بالعکس. لذا در زیارت اربعین از سیدالشهداء التماس کنیم تا حضرت ما را اربعینی کنند و این دو معیت اتفاق بیفتد.
#شرح_زیارتنامه_اربعین
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
نقش یهود در عاشورا.mp3
6.55M
🎧 استاد میرباقری| نقش یهود در عاشورا
💠 وَقَضَیۡنَاۤ إِلَىٰ بَنِیۤ إِسۡرَ ٰۤءِیلَ فِی ٱلۡكِتَـٰبِ لَتُفۡسِدُنَّ فِی ٱلۡأَرۡضِ مَرَّتَیۡنِ وَلَتَعۡلُنَّ عُلُوࣰّا كَبِیرࣰا [اسراء: ۴]💠
🔸 تاویل داستانهای بنیاسرائیل در قرآن
🔹تفاوت میان یهودیان و کلیمیان
🔸علو کبیر بنیاسرائیل، به شهادت رساندن سیدالشهداء (علیهالسلام) است.
🔹اما مقصود از یهود، یهود امت پیامبر است.
🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است.
🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام(ع) است که صراط مستقیم است.
مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
مواقیت شرعی و مواقیت شمسی.mp3
11.67M
🎧 استاد میرباقری| مواقیت شرعی
💠یَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِۖ قُلۡ هِیَ مَوَ ٰقِیتُ لِلنَّاسِ وَٱلۡحَجِّ وَلَیۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُوا۟ ٱلۡبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُوا۟ ٱلۡبُیُوتَ مِنۡ أَبۡوَ ٰبِهَاۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ💠 [بقره: ۱۸۹]
🔸 مواقیت شرعی (شب جمعه، ماه رمضان، حج و...) مواقیت حقیقی هستند. نمیتوان آنها را عوض کرد.
🔹 سال شمسی به یک معنا، اعتباری است. اما سال قمری، مواقیت حقیقی را نشان میدهد که آنها را جز با تغییرات هلال نمیتوان تشخیص داد.
🔸 میان این گردش هلال و آن مواقیت، یک رابطهی حقیقی است، نه قراردادی.
مروری فشرده بر مضامین زیارت عاشورا.mp3
3.88M
🎧 استاد میرباقری| جبهه عاشورائیان و مراحل شکل گیری آن
( بر اساس زیارت عاشورا)
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
ختم نبوت.mp3
3.52M
🎧 استاد میرباقری| بررسی سه نظریه پیرامون #ختم_نبوت
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
یهود بیرونی و یهود درونی.mp3
6.22M
🎧 استاد میرباقری| اتحاد یهود بیرونی با یهود امت!
💠ألَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ نَصِیبࣰا مِّنَ ٱلۡكِتَـٰبِ یُؤۡمِنُونَ بِٱلۡجِبۡتِ وَٱلطَّـٰغُوتِ وَیَقُولُونَ لِلَّذِینَ كَفَرُوا۟ هَـٰۤؤُلَاۤءِ أَهۡدَىٰ مِنَ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ سَبِیلًا💠 [نساء: ۵۱]
🔸 در صفبندیها، یهود بیرونی به یهود درون امت (یعنی منافقین) ایمان میآورند و همدست میشوند.
اما محور، یهود درونی است، نه یهود بیرونی.
👈 یهود بیرونی به کفار میگویند: این منافقین از شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام بهترند!
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
5d3359b0f33ce6a392b7980d_-7404153918596187498.mp3
7.45M
🎧 استاد میرباقری| تقسیم رزق قرآن به دست امام
💠أَلَمۡ تَرَ كَیۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلࣰا كَلِمَةࣰ طَیِّبَةࣰ كَشَجَرَةࣲ طَیِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتࣱ وَفَرۡعُهَا فِی ٱلسَّمَاۤءِ * تُؤۡتِیۤ أُكُلَهَا كُلَّ حِینِۭ بِإِذۡنِ رَبِّهَاۗ وَیَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ یَتَذَكَّرُونَ💠 [ابراهیم: ۲۴-۲۵]
🔸 امام به هرکسی بر اساس حکمت، رزق علم میدهند. دست ما نیست.
🔹 هر حین (ششماه یکبار) این درخت، ثمر میدهد و علم خاصی از ناحیهی امام نازل میشود.
🔸 این رزق هم در آسمان تقسیم میشود. رزق زمینیها نیست؛ رزق سماواتیهاست.
مبانی و اهداف قیام امام حسین.mp3
17.33M
🎧 استاد میرباقری| فلسفه و هدف قیام امام حسین (ع) ـ 1397.8.30
💥هدف قیام امام حسین (ع) برگرداندن امت به مدار ولایت است.
نبی اکرم (ص) آمده اند تا امتی بسازند بر محور امام؛ البته این به معنای تنزل شان نبی اکرم(ص) نیست، زیرا امام هم امتداد خود حضرت است.
➕ بررسی نظریات مختلف پیرامون #اهداف_قیام امام حسین (ع)
➕ نکاتی پیرامون #تحلیل_فعل_معصومین (ع)
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 تفسیر ترتیبی سوره حجرات 🔰
(دهه سوم ماه صفر۹۸)
گفتار اول: آیات ۱تا۳
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1015
گفتار دوم: آیه ۳و۶
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1016
گفتار سوم: آیات ۶تا۱۲
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1017
گفتار چهارم: آیه ۱۳
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1018
گفتار پنجم: آیات ۱۴، ۴و۵، جمع بندی
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/1019
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
حوادث هنگام ولادت پیامبر ص.mp3
7.44M
🎧 ماجرای ولادت نبی اکرم (ص) در کدام سوره قرآن آمده است؟
1. اقدامات حضرت ابراهیم (ع) برای زمینه ساز ظهور نبی اکرم (ص) در عالم (در سوره ابراهیم و بقره)
2. اقدامات ابرقدرتهای ایران و روم برای مقابله با ظهور اسلام (در خطبه قاصعه)
3. آخرین توطئه دشمنان برای مقابله با ظهور اسلام (در سوره فیل)
4. نحوه اطلاع شیاطین از ولادت نبی اکرم (ص) (در تفسیر قمی)
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 لباس پیامبر را با خود پیامبر اشتباه نگیریم!
🔻سوال: طبق آیه «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» نبی اکرم (ص) نیز مثل سایرین، بشر و انسان است. پس چه چیزی موجب خاص شدن پیامبر (ص) و ائمه (ع) شده است؟
🔸جواب: درست است که نبی مکرم (ص) لباس بشر پوشیده و در دنیا آمده و در قالب بشر خلق شده است، اما خلقتش از اینجا آغاز نشده؛ چنانکه قرآن می فرماید «وَ لَوْ جَعَلْناهُ مَلَكاً لَجَعَلْناهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنا عَلَیهِمْ ما یلْبِسُونَ »(انعام/9)؛ یعنی اگر مَلَک می فرستادیم باز همین لباس بشر به او می پوشاندیم.
پس اینکه خدای متعال این موجود را در قالب بشر خلق کرده، معنایش این نیست که همه ظرفیتش همین بشر است؛ بلکه موجودی است که عوالم را طی کرده و برای اینکه عالم ما را نورانی کند و سیر بدهد، لباس بشر پوشیده است.
🔹بشر بودن این وجود مقدس در منزلتی است که می خواهد بیاید تا با ما مصاحب بشود؛ نه اینکه حقیقتش فقط همین جنبه بشری است. لذا وقتی هم لباس بشر می پوشد خدای متعال به او وحی می کند «إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحى إِلَی» (کهف/110) و آن کلمه روح را که همه حقایق در آن است، به ایشان القا می کند «وَ كَذلِكَ أَوْحَینا إِلَیكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا»(شوری/52). همه انبیاء اولیاء ملائکه مقربین مقابل این کلمه روح خاضع هستند.
🌟 پیامبر به این عالم آمدند که عالم را نورانی کنند؛ آمدند تا دست ما را بگیرند و به ملکوت ببرند. بله این پیغمبر لباس بشر پوشیده. « إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ». اما این بشریت، لباس پیغمبر است. اشتباه نشود، لباس پیغمبر را با پیغمبر اشتباه نگیرید.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌹 امیدوار کننده ترین آیه قرآن 🌹
🌱 محمد حنفیه به اهل عراق چنین فرمود(۱) که شما اهل عراق می گویید امیدوار کننده ترین آیه در قرآن این است: «قل یا عِبادِی الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً» [زمر:53]؛ ای کسانی که زیاده روی کردید و در حق خود ظلم کردهاید از رحمت خدا مأیوس و نگران نباشید! خدای متعال همۀ گناهان را می آمرزد.
بعد فرمود: ولی ما اهل بیت (عهم) این را نمیگوییم؛ بلکه می گوییم امیدوار کننده ترین آیه در قرآن این است: «وَ لَسَوْفَ یعْطیكَ رَبُّكَ فَتَرْضى» [ضحی:5]؛ خدای متعال بزودی به شما آنقدر عطا میکند که راضی شوید.
🌱 این آیه ناظر به شفاعت نبی اکرم(ص) است. حضرت راضی نمیشوند، مگر اینکه همۀ موحدین وارد بهشت شوند. در قیامت هم بار ما را می کشد. در روایات آمده است که فرمود: «در لحظات آخر عمر پیامبر (ص)، جبرئیل آمد. پیامبر به او گفت: جبرئیل کجا بودی که در این حالت من را تنها گذاشتی؟ عرض کرد: یا رسول الله رفته بودیم آسمان ها را تزئیین کنیم، ملائکه را آماده کردم صف در صف آماده استقبال شما هستند.
نبی اکرم(ص) فرمود: جبرائیل اینها من را خوشحال نمی کند، یک چیزی بگو خوشحال بشوم، جبرئیل عرض کرد: چه چیزی شما را خوشحال می کند؟ فرمود: خدای متعال با امت من می خواهد چه کند؟ جبرئیل رفت و برگشت و همین آیه را برای بار چندم آورد، «وَ لَسَوْفَ یعْطیكَ رَبُّكَ فَتَرْضی»(ضحی/5)، خدای متعال می فرماید پیغمبر ما! اختیار را دست شما می دهیم، هرچه می خواهید دست گیری کنید تا راضی بشوید».
🌱 تا یک موحد در آتش جهنم باشد، این پیغمبر راضی نمی شود. اگر ما مسلمانیم، موحدیم و مشرک نیستیم، خدای متعال به واسطه این وجود مقدس ما را از شرک نجات داده و با بلاء اوست که ما نجات یافته ایم.
حتی اگر کفار هم دست خود را به ایشان بدهند، حضرت آنها را به بهشت میبرند؛ ولی آنها دستشان را نمیدهند.
پی نوشت:
۱. این جمله از محمد حنفیه آمده است و گرچه از معصوم نقل نشده ولی لحن کلام به گونهای است که شاید ایشان از معصوم شنیده باشد.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
📣 اطلاع رسانی مراسمات
🔹 سخنرانی استاد میرباقری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)
🗓 جمعه شب، ۱آذر
⏰ بعد از نماز مغرب و عشاء
╭┅──────────┅╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰┅──────────┅╯
🌟 «ذکر کثیر» و راه دستیابی به آن
🔸معنای #ذکر_کثیر این است که همه زندگی انسان را ذکر فرا بگیرد. چون ذکر، یک عبادت در عرض بقیه عبادات نیست؛ اینطور نیست که مثلاً بگوییم «انسان نماز بخواند، ذکر هم بگوید» یا مثلاً «ترک گناه کند، ذکر هم بگوید». ذکر درواقع یک اصل فراگیر است که همه زندگی انسان را در بر میگیرد. تمام ترک معاصی، ذکرند. تمام انجام تکالیف، ذکرند. منتها گاهی زندگی ما طوری است که بخشی از آن میشود ذکر، و بخشی میشود غفلت.
🔹 #ذکر_کثیر، آن ذکری است که سراسر زندگی انسان را در بر میگیرد و حتی خوابش هم ذکر میشود. البته این [امر] زمانی ممکن است که انسان وارد «بیت النور» شود، وارد محیطی شود که «أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یذْكَرَ فیهَا اسْمُهُ»[نور:36]. کار نبی اکرم(ص)، همین است؛ کار دشمن هم به پا کردن لهو و تجارت است. بیرون محیط ذکر، تجارت (خودِ تجارت) لهو است؛ داخل محیط ذکر، تجارت هم صلات است، ذکر است، عین بندگی است.
🔸 در محیط ذکر، خوابش هم ذکر است؛ ذیل آیه «كانُوا قَلیلاً مِنَ اللَّیلِ ما یهْجَعُونَ» [ذاریات:17] حضرت فرمود: اینها میخوابند، ولی خدای متعال خوابشان را بیداری حساب کرده؛ چرا؟ چون «أَهْلَ الذِّكْرِ» هستند، چون در محیط ذکر هستند. در محیط ذکر، آدم اگر بخوابد هم در حال ذکر است.
🔹 به قول آقایی میفرمود: اگر مجتهد شدی، بخوابی هم میگویند «مجتهدٌ نائم»؛ ولی وقتی مجتهد نیستی، اگر بیدار هم باشی و دائم کتاب ورق بزنی، با خوابت فرقی ندارد؛ کتاب ورق زدن، چیزی را حل نمیکند. یکی بخوابد هم طبیب است، دیگری بیدار باشد هم طبیب نیست. وقتی عالم به طب شدی، بخوابی هم طبیبی. ولی وقتی طبیب نباشی، اگر پشت میز هم بنشینی و ادا در بیاوری و کتاب باز کنی و نسخه بنویسی، فرقی ندارد؛ کسی این طوری طبیب نمیشود.
╭━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮
📖 @mirbaqeri_tafsir
╰━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯