eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
968 دنبال‌کننده
138 عکس
7 ویدیو
61 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سنگینی مأموریت نبی اکرم (ص) 🔸حضرت می‌خواهند قلوب مرده را زنده کنند. اگر حضرت عيسی (ع) مرده را زنده می‌کردند؛ يک پرنده را در قالب گِل خلق می‌کردند، در آن میدمیدند، به اِذن الهی پرنده ميیشد و پرواز ميکرد؛ رسول خدا (ص) میخواهند در جان‌های مرده بدمند و به آنها بدهند تا کنند، آن هم نه [مثل] پروازِ يک پرنده، بلکه پرواز در عالم ملکوت و بالاتر از عالم ملکوت. 🔹 مأموريت حضرت، مأموريتی است که همه عالم ملکوت بايد پشت‌سر ایشان قرار بگيرند و فرمان ببرند. همه مُلک و ملکوت، ذيل این مأموریت قرار ميگيرد. در دعای ندبه میخوانیم: «وَ حَفَفْتَهُ بِجَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ الْمُسَوِّمِينَ مِنْ مَلَائِكَتِكَ»؛ وقتی حضرت مبعوث شد، خدای متعال ایشان را با نامداران از ملائکه مثل جبرئيل و ميکلائيل حمايت کرد و آنها را پشت سر حضرت قرار داد. 🔸اين مأموریت ـ که نياز دارد تا صفوف ملائکه مقربين پشت‌سر حضرت قرار بگيرند ـ يک بار ساده نيست. مسأله ايجاد و [امثال آن] نيست؛ مأموريتی رفيعتر از اينهاست. بحث پرکردن شکم‌ها و ارضاء شهوات و بسط ارضاء شهوات در عالم به‌وسيله برنامه توسعه نيست. البته همان هم رنج‌های فراوان دارد و کمرهای بسیاری را خم کرده؛ ولي رسالت پيامبر که اين توسعه نيست؛ اینکه احتياج ندارد عالم ملائکه دنبال سر حضرت قرار بگيرند. ❇️ پیامبر () اینست که باید ديگران را به مقصد برساند. به‌تعبير ديگر ایشان عهده دار هستند و ميخواهند هدايت الهی، توحيد، نبوت و انواری را که به وجود ايشان عطا شده، به قلوب برسانند و اين کارِ سختی است. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔰 مشکل نبی اکرم(ص) با ما! 🔸رسالت حضرت خيلي دشوارتر از تصویرهای ماست. گاهی پدری که می‌خواهد فرزند خودش را نمازخوان کند، خسته میشود؛ کار آسانی نيست. حال پيامبر گرامی اسلام میخواهند همه عالم را موحد کنند و در همه قلوب مرده، بدمند و همه موجوداتی که در فضای ظلمت هستند، کنند. 🔹 یک جهت ، ای اند که همراه نيستند و حاضر نيستند اين راه را با حضرت بروند و بارشان هم بر دوش حضرت است، می‌فرمايد: «شَيَّبَتْنِي سُورَةُ هُودٍ». گاهی که آدم دست یک کودک را میگيرد تا او را به مقصد برساند، اين کودک رهوار است و با آدم راه می آيد؛ اما گاهی [این کودک] بارش را بر دوش آدم مي‌اندازد. باز گاهی [این کودک] ناراحت نیست که چرا بارش را میبريد، و با شما می آید؛ اما گاهی بارش را بر دوش شما می اندازد، وقتی هم [بارش را] می بريد، غر میزند، اذيت میکند، میخواهد استراحت کند و مسافرت شما را هم متوقف کند. 👈 اینچنین است. ایشان که حاضر شده اند بار ما را بردارند؛ مشکل اين است که ما اصلاً حاضر نيستيم [با ایشان] برويم. 🔹در حدیث قدسی آمده است: «مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ مَوْتِ الْمُؤْمِنِ»؛ در هيچ چيز به‌اندازه قبض روح بنده مؤمن تردد نمي‌کنم. «تردّد» یعنی رفت و آمد، نه شکّ. علت این تردّد چیست؟ «يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ»؛ مؤمن دوست ندارد بميرد و من هم نمیخواهم او را آزرده کنم. يعنی خدای متعال میخواهد ما را عروج بدهد، [ولی] ما سختمان است عروج کنيم! خدای متعال برای اينکه به ما لطف کند، اين‌قدر رفت و برگشت میکند تا ما را برای اين کار آماده کند. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم @mirbaqeri_tafsir
🔰آیا پیامبر(ص) نگران آن بودند که نامشان در عالم بلندآوازه نشود؟! 🔹 «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛ ذکر شما را رفعت داديم. یعنی نام شما را در عالم، بلند کرديم و شما در عالم بلندآوازه شديد. 👈 گويا نبی اکرم (ص) نگران اين بودند که آوازه ایشان جهان‌گير نشود؛ خداوند می‌فرمايد: ما به شما داديم، بار را سبک کرديم و شما بلندآوازه شديد. 🔹 وجود مقدس نبی اکرم (ص) قطعاً نگران رفعت ذکر خودشان نیستند. قدم اول در وادی تقوا این است که انسان برتری جویی در زمين نداشته باشد. «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»[قصص/83]؛ وجود مقدس نبی اکرم (ص) همه مقامات را طی کرده اند. پس نگرانی ايشان از اين رفعت ذکر، چه بوده؟ 🔸 قصه اين است که اگر نبوت نبی اکرم (ص) و نام نبی اکرم (ص) رفعت پيدا کند، توحيد در عالم رفعت پيدا می کند. ، رفعت ذکر حضرت است. حضرت نگران اين هستند که دعوت خودشان، که دعوت به توحيد است، جهان‌گير نشود. نکته این است که اگر خدای متعال [به پیامبرش] می فرمايد ما شما را بلندآوازه کرديم، حضرت به‌دنبال نام خودشان نبودند، بلکه به‌دنبال رفعت نام الهی بودند و اين از طريق رفعت ذکر خود حضرت واقع می شود. [لذا میفرماید تا به حال اسمی از شما نبود، ولی ما دعوتِ شما را به جایی رساندیم که نام شما کنار نام خدا آمد. ❇️توحيد به این شکل محقق می‌شود؛ و الا قرآن درباره بت پرستان هم می فرمايد که اگر به آنها بگویی آسمان را چه کسی آفريده، میگویند خدا آفريده است[عنکبوت/61]؛ [اما] اينکه توحيد نيست. توحيد همان است که خدا به پيامبر عطا کرده و پيامبر به جامعه عطا می‌کند؛ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»[کهف/110]. همه، مهمان اين توحيد هستند. به‌اندازه‌ای که شعاع توحيد نبی اکرم (ص) در دلی بيفتد، خداشناس می شود. «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»[کافی،ج1ص145]. اين روايتِ عجيبي است. میفرماید توحيد و معرفت و عبادت خدا، از طریق ما واقع می‌شود و نبی‌اکرم (ص) حجاب است؛ يعني بدون حجابِ حضرت، کسي موحد نمی شود. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم @mirbaqeri_tafsir
بازار مکاره.pdf
922.9K
🔰 تحلیل بازار سوداگرانه کنونی و ارائه راهکارهای قرآنی برای مقابله با توطئه اقتصادی دشمن (بر اساس تفسیر سوره جمعه) 💥 چرا قرآن در سوره جمعه، مومنین را از «بیع» و «تجارت» منع کرده، و در مقابل دستور به «ابتغاء فضل الهی» داده است؟ تفاوت اینها در چیست؟ 💥 طرح دشمن برای تعطیلی صلات و توحید از طریق راه اندازی بازار دلالی و سوداگرانه 🌟 وظایف مؤمنین در مقابل بازار مکاره دشمن 🔻دریافت صوت کامل در🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri/619
🔰 معیار ارزیابی توحید در جوامع! 🔸 انسان به اندازه‌ای موحد می شود که ذکر نبی اکرم (ص) در دلش رفعت پيدا می کند. اصلاً اکرم (ص) امکان ندارد. خدای متعال می‌توانست توحید را در عالم به پا کند، اما و رفعت نام خودش را، نام انبياء و اولياء قرار داده است(1). هر دلی به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص) در نظرش عظمت دارد، به همان اندازه موحد است. اگر کسی نبی اکرم (ص) را آدمی می داند که عارف بوده و رياضت می‌کشيده و مکاشفه داشته، به همين اندازه موحد است و بيشتر از اين به دين نرسيده است. اگر کسي ائمه (عهم) را در حد يک امامزاده می شناسد ـ و [مثلاً معتقد است ائمه (عهم)] آدم‌های خوبی بودند که گناه نمی کردند و علومی هم داشتند ـ [او] به همین اندازه موحد است، بيش از اين نمی تواند به توحيد برسد. 🔹عظمت نبی اکرم (ص)، عظمت الله است. اصلاً حضرت [در عرض خدای متعال] چيزی نيست که عظمتش در عرض عظمت خدای متعال باشد. مگر خود خدای متعال نمی فرماید «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ». آیا خدا ـ العیاذ بالله ـ يک بت در عالم درست کرده؟! یعنی آیا در مقابل رفعت خودش، به پيامبرش هم رفعت داده؟! آیا خودش بتی درست کرده، بعد هم گفته اين بت را نپرستيد؟! [قطعاً چنین نیست؛] پس نبی‌اکرم (ص)، رفعت توحيد است. 🔸 در هر ـ نه فقط در آن دوران ـ به‌اندازه‌ای که ذکر نبی اکرم (ص) رفعت پيدا می کند، توحيد اقامه می شود؛ اگر می خواهيد ببينيد در یک جامعه چقدر توحيد اقامه شده، ببينيد پيامبر چقدر در آن عظمت دارد. حتی در [هم به همین صورت است]؛ اگر کسی می‌خواهد ببيند چقدر توحيد در باطنش اقامه شده، اگر میخواهد ببیند چقدر موحد است، بايد ببيند چقدر نام نبی اکرم (ص) در نظرش رفعت دارد؛ به‌اندازه‌ای که نام حضرت در نظر او رفعت دارد، به همان اندازه موحد است. (1) لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا ... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ؛ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ؛ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَإِنَّهُمْ «عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون» [الكافی، ج1، ص184] 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔻 معیار ارزیابی توحید در جوامع! 🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/881
🌟به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص)، پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند. ⚡️صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت ایشان در وجود او بيشتر می‌شود. اين [صلوات]، است. 💫 سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمی‌شود. ، همين است. صلوات به مقامات و است.
🔰صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست! 🔸 بعضی ها خيال می کنند آدم برای تعظيم خدای متعال بايد اهل بيت (ع) را کوچک کند! خیال می‌کنند بايد امام در نظر انسان کوچک شود تا خدا بزرگ شود! خيال می کنند بين اين دو کبريائی رقابت است! توجه ندارند که کبرياء امام، شعاع کبرياء الهی است و چيزي جز آن کبريا نیست. اگر بخواهيم به کبرياء الهی برسيم، از طريق درک عظمت امام ممکن است. 🔹 مودت امام، است. اصلاً سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمی‌شود. ، همين است. در زیارت جامعه عرض می‌کنیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا»؛ از سرشت ما تا هدايت ما، همه در صلوات خلاصه مي‌شود. صلوات چيست؟ صلواتْ به مقامات و است. 🔸به‌اندازه‌ای که عظمت نبی اکرم (ص) در دلی تحقق پيدا می کند، به همان اندازه آدم اهل صلوات می شود؛ صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت حضرت (ع) در وجود او بيشتر مي‌شود. اين [صلوات]، است. 🔹به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص) و ذکر امام، پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند، چه در باطن انسان، چه در جامعه و چه در تاریخ. لذا شيطان هم با همين مقابله می کرده و میخواسته نام حضرت رفيع نباشد. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔰 تفسیر سوره انشراح (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1⃣ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/894 2⃣ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/895 3⃣ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/896 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/898 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
انشراح1.mp3
20.11M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۱ ❇️ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی (1) (41 دقیقه، 19مگ)
انشراح2.mp3
18.47M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۲ ❇️ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت (2) (38 دقیقه، 17مگ)
انشراح3.mp3
8.32M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۳ ❇️ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت (3) (17 دقیقه، 8مگ)
⚡️ جنگ اقتصادی و تفاوت آرزوهای ما با مقاصد الهی! 🔹 خدای متعال در اوایل سوره مبارکه انفال ماجرای جنگ بدر را اینگونه بیان میکند: قریش با مسلمان‌ها دشمنی زیادی داشتند. در این بین، مسلمانان مطلع شدند یک کاروان تجاری، که کاروان بزرگی هم بود و مبلغ فراوانی مال التجاره داشت، به رهبری ابوسفیان از شام به‌سمت مکه می‌رود. مسلمانان تصمیم گرفتند این کاروان را مصادره کنند. 🔸 «وَ إِذْ یعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَینِ أَنَّها لَكُمْ»؛ خدای متعال به شما وعده داد که با یکی از این دو طائفه روبه‌رو می‌شوید و این مواجهه، با هر کدام از این دو طائفه باشد به نفع شماست، «أَنَّها لَكُمْ»؛ یا با گروه جنگی و مسلح مواجه میشوید، یا با کاروان مال التجاره، در هر صورت این مواجهه به نفع شماست. 🔹بعد می‌فرماید: «وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ»؛ شما دوست داشتید با کاروانی روبه‌رو شوید که «ذاتِ الشَّوْكَةِ» نباشند. یعنی قدرت و شوکت نظامی ندارند. بعضی هم گفته اند یعنی خار در آن نیست، یعنی شما بهره بی‌خار می‌خواستید، می‌خواستید آنکه خار ندارد و هموار است از آنِ شما باشد، میخواستید مال التجاره را بگیرید و به مدینه ببرید. 👈 [ولی] خدای متعال می‌خواست اساس کفار را به هم بزند و ادامه راهشان را قطع کند؛ «وَ یریدُ اللَّهُ أَنْ یحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ یقْطَعَ دابِرَ الْكافِرینَ». ‌بنابراین اراده شما با اراده خدای متعال متفاوت بود. ✅ اگر انسان [وجود] این دو اراده را نفهمید، راهی را دنبال می‌کند که غیر از نقشه خدای متعال است و طبیعتاً در تنگنا قرار می‌گیرد. ولی اگر آدم متوجه بود که در مسیر حرکت اولاً خودش باید دنبال چه باشد، و ثانیاً خدای متعال دنبال چه راهی است و کجا را خراب می‌کند و کجا را درست، آنوقت دیگر زیاد دنبال «غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ» نمی‌گردد، چون می‌داند خدای متعال مقصد بزرگ‌تری دارد. @mirbaqeri_tafsir
شهادت امام صادق.ع.mp3
4.88M
🏴 چرا امام صادق (ع) قیام نکردند؟ 🚩 برای امام زمان(عج) کدام باید آماده شود؟ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔑 کلید فهم سوره انشراح 🔹«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ * وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». فرودگاه سوره، این دو آیه است. گویا تکلیف سنگینی هست؛ خدای متعال به حضرت می‌فرماید: وقتی از آن مأموریت اول فارغ شدی، نوبت است؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». غایت این کار هم تحققِ توحید و رسیدن عالم به توحید است، [بنابراین] در این کار هم به پروردگار خودت روی داشته باش؛ «وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». 🔸این «فَانْصَبْ» چیست که این قدر بر دوش نبی اکرم (ص) سنگین است؟ کدام مصداق است که پیامبر از آن احساس نگرانی می‌کردند و سختی‌هایی در مسیرش می‌دیدند که خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؟ آن بار چیست؟ آن رنج دوم چیست که عِدل رنج اول است؟ چه باری است که و رساندن آن به مقصد است؟ در بار نبوت بود که خدای متعال آن را به تبدیل کرد؛ حال است که همسنگِ عسر اول است؛ این سختی چیست که گویا باز بر دوش نبی‌اکرم (ص) سنگینی میکند و خدا می‌فرماید در دل این سختی هم، یسر و آسایشی هست؟ 🔹 روایات ما می‌گویند این سنگینی، بار ، و هدایت امت بعد از حضرت است؛ یعنی حضرت باید مسیر امت را تعیین کنند؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». این دو بار باید هم‌عِدل باشند؛ خدای متعال می‌فرماید بار سنگین اول برداشته شد، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا»»؛ این بار سنگین بعدی هم به سامان می‌رسد، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؛ شما نگران نباشید. 📖 روایت می‌فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» عَلِیاً (1)؛ وقتی مأموریت نبوتت را انجام دادی، علی را به‌عنوان جانشینت منصوب کن. آیا این غیر از همان مأموریتی است که میفرماید: «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؟(2) آیا این همان مأموریت نیست که [در اینجا] با آهنگ دیگری بیان شده است؟ منابع: (1) البرهان فی تفسیر القرآن، ج5، ص688 (2) مائده، آیه67
عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن.pdf
2.78M
🔰 شش منبر ناب و دلنشین با موضوع «عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن» جلسه۱: عظمت قرآن و بهره های آن جلسه ۲و۳و۴: انس با امام، شرط بهره مندی از قرآن جلسه۵: سه راه بهره مندی از قرآن جلسه۶: فضائل قرآن درنهج البلاغه (خطبه۱۷۶) 👤استاد میرباقری 🚩تهران، حسینیه آیت الله حق شناس، رمضان۹۸ 🔻دریافت صوت🔻 1. https://eitaa.com/mirbaqeri/1735 2. https://eitaa.com/mirbaqeri/1736 3. https://eitaa.com/mirbaqeri/1752 4. https://eitaa.com/mirbaqeri/1753 5. https://eitaa.com/mirbaqeri/1754 6. https://eitaa.com/mirbaqeri/1766
🔰 ارتباط معارف دو سوره ضحی و انشراح 🔹 یک ارتباط محتوایی جدی بین سوره ضحی و سوره انشراح وجود دارد و روایاتی هم در این باره وارد شده است. فقهای امامیه هم فتوا داده اند که اگر کسی در نمازهای واجب این سوره را بعد از حمد بخواند، باید سوره انشراح را هم بعد از آن بخواند؛ یعنی این دو سوره به منزله یک سوره هستند. البته در اینکه این دو [حقیقتاً] یک سوره هستند یا خیر، بحث‌هایی بین فقها و مفسرین وجود دارد، ولی در این جهت تردیدی نیست که پیوندی بین این دو سوره وجود دارد و اگر کسی در نماز واجب، بعد از حمد ـ که باید یک سوره کامل خوانده بشود ـ یکی از این دو سوره را بخواند، باید دیگری را هم به همراهش بخواند 🔸نکته دوم این است که هر دو سوره خطاب به نبی اکرم (ص) است؛ در سوره ضحی بحث در باب یک سلسله مشکلات جدی است که در مسیر هدایت امت برای حضرت وجود داشته و خدای متعال به ایشان بشارت و آرامش می‌دهد. 🔹 نکته دیگر اینکه در سوره انشراح صحبت از رنج خود نبی اکرم (ص) است و تکلیف سنگینِ نصب امیرالمؤمنین (ع) که بر دوش حضرت آمده؛ به حضرت می‌گویند همین طور که بار سنگین شما را تا اینجا سبک کردیم، آن رنج بعدی هم یسری به‌دنبال دارد؛ ««فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»». آن کار سنگین را هم انجام بدهید؛ ««فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»»؛ نبوت به انجام رسید، ولایت را هم به انجام برسانید. گشایش با خدای متعال است و او گشایش می‌کند. 👈 اما در سوره ضحی بحث از امت هست؛ امت در رنج افتاده اند ...
🔰 تفسیر سوره ضحی (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1️⃣ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/915 2️⃣ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/916 3️⃣ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/917 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/918 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
ضحی1.mp3
20.03M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۱ ❇️ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) (1) (41 دقیقه، 19مگ)
ضحی2.mp3
18.95M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۲ ❇️ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) (2) (39 دقیقه، 18مگ)