eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
638 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | اندیشه علامه مصباح را نفهمیدیم! 👤استاد رسول لطفی 🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 🏢مؤسسه استاد فرج نژاد 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ برنامه تلویزیونی بدون توقف با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🟠 حجاب در روح و روان جامعه ما تاثیرگذار است یا یک وظیفه شخصی است؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عاملی که باعث شد بنده به عنوان یک وظیفه دنبال مسائل سیاسی بروم سفارش آیت الله بهجت بود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 قسمت اول: حکومت 💢مجموعه موشن گرافی" چی بودیم چی شدیم" ♨️ (پیشرفت و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران) پ ن: به نقل از کانال عصرانقلاب اسلامی( جهاد تبیین) به استناد آمارهای بین المللی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
🔵 دعوای حجاب و بی‌حجاب دعوای پیشرفت و توسعه هست آیت‌الله میرباقری: اگر مال‌های بزرگ درست کردید میوه اخلاقی‌اش را هم می‌چینید؛ وقتی به جای شهر افقی، شهر عمودی و متراکم ساختید اقتضائات فرهنگی‌اش را هم باید بپذیرید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
با عضویت در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی(@mirkhalili)، از اخبار اغلب نشستهای علمی، کرسیها و همایشهای روز مطلع شوید! اخبار و صوت نشستها اینجاست! اگر شما هم نشستی دارید که مایل به اطلاع رسانی هستید، به کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ جامع ترین رسانه اطلاع رسانی اخبار نشستها، کرسیها و همایشها ارسال فرمایید تا اطلاع رسانی شود. 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 1000 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🍀 | مکارمُ الاخلاق 🔻 قالَ أمِیرُالمُؤمِنِینَ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «لَوْ كُنَّا لاَ نَرْجُو جَنَّةً وَ لاَ نَخْشَى نَاراً وَ لاَ ثَوَاباً وَ لاَ عِقَاباً، لَكَانَ يَنْبَغِی لَنَا أَنْ نَطْلُبَ مَكَارِمَ الْأَخْلاَقِ؛ فَإِنَّهَا مِمَّا تَدُلُّ عَلَى سَبِيلِ النَّجَاحِ.» ✍️ امام علی علیه‌السّلام می‌فرماید: اگر ما به بهشتى هم اميد نداشته باشيم و از آتشى نترسيم و پاداش و كيفرى هم در ميان نباشد، باز هم سزاوار است كه براى كسب خصلت‌هاى والاى انسانى بكوشيم؛ چراكه اين ویژگی‌ها، راه‌هاى رستگارى را به ما نشان مى‌دهند. ‼️ رعایت ادب و اخلاق را به قانون زندگی خود تبدیل کنیم! 📚 مستدرک الوسائل، ج11، ص193. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
نسبی گرایی، تساهل و انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل علامه طباطبایی.pdf
286.9K
🔵 گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 📃 نسبی گرایی، تساهل و انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل علامه طباطبایی منبع: فصلنامه علوم انسانی صدرا، شماره 41 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
Final.pdf
3.09M
📚کتاب «کارآمدی نظام» ✏️محسن مؤمنی 📌به همت دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره پ ن: به نقل از کانال اسلام سیاسی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی ▫️اثر استاد حمید 🔻 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. 🔸 همچنین به موازات آن عقبه‌های متناظر با آنها را در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت‌های منطقی آنها را برای تعامل و تدوین دانش‌ها و نظریه‌های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت‌وگو گذاشته است. 🔹 مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده‌اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 معرفی کتاب «انقلاب و فرهنگ سیاسی ایران» / تالیف حمیدرضا اسماعیلی ✅ این کتاب در پی کاوش نظری انقلاب بهمن ۵۷ است. «انقلاب» نیز مانند هر پدیده دیگری به نسبت پارادایم پژوهشگران، معنا و وجود متفاوتی می‌یابد که نگارنده این متن نیز از آن قاعده مستثنی نیست. انقلاب پدیده‌ای چندبعدی است که می‌توان آن را از زاویه‌ دیدهای گوناگون بررسی کرد. علت انقلاب‌ها را نیز چنان که تاکنون صورت گرفته است، می‌توان به روش‌های مختلف تبیین کرد. روش‌های روانشناسانه، اقتصادی، جامعه‌شناسانه، فرهنگی و سیاسی عمده‌ترین آن‌ها هستند. هر کدام نیز بر شناخت‌های ما نسبت به این پدیده می‌افزایند و شناخت‌های دیگر را تکمیل می‌کنند. ✅ در این کتاب، نویسنده با توجه به دریافتی که از انقلاب بهمن ۵۷ و نیز برداشتی که از مفهوم «فرهنگ سیاسی» دارد، فهم آن انقلاب را براساس نظریه «فرهنگ سیاسی» مناسب‌تر می‌داند و خاصیت تبیین‌کنندگی آن نظریه را بیش از نظریه‌های دیگر می‌شناسد. لذا در این پژوهش تلاش شده تا انقلاب بهمن ایران براساس مفهوم فرهنگ سیاسی، که در اینجا به نظریه تبدیل شده است، بازشناسی و تبیین شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
آموزش فلسفه ۵ - ۹۹۰۷۰۱ کم حجم.mp3
13.38M
🔊 📗 کتاب آموزش فلسفه / تالیف مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی / درس دوم(بخش سوم) 👤 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی 🔻 موضوعات مطرح شده در این جلسه: 🔹 اصالت تجربه و شک‌گرایی جدید 🔸 فلسفه انتقادی کانت پ ن: پیرو درخواست برخی از اعضای محترم کانال و علاقه مندان مباحث فلسفی، با هماهنگی صورت‌گرفته با استاد دکتر مجتبی مصباح یزدی، فایلهای صوتی تدریس ایشان از کتاب آموزش فلسفه، تالیف مرحوم علامه مصباح یزدی، به مرور در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد. ◀️ شماره مسلسل فایلها: 5 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔖 روزنامه عصر قانون صبح امروز 📜 تفسیر سیاسی از مقدمات مهم اسلامی‌سازی دانش سیاست است گفتگو با حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📜 استدلال علامه طباطبایی بر بی‌اسم و رسم بودن «ذات حق» 🖌 نوشتاری از حجت الاسلام عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 بزرگ‌ترین منکر بدحجابی نیست ◀️ دکتر علی غلامی، مولف کتاب‌های «مسئله حجاب در غرب» و «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی» ✅ دیدار صمیمانه با دکتر علی غلامی، مولف کتاب‌های «مسئله حجاب در غرب» و «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی» با ارائه سخنانی درباره مسئله حجاب، جمعه ۲۹ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. ✅ علی غلامی در خصوص معرفی یکی از آثارش گفت: «مسئله حجاب در غرب» را در سال ۸۹ به سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نوشتم. این کتاب چهارفصلی در فصل اول، تاریخ پوشش را روایت و سیر حجاب در غرب را مطرح می‌کند. در فصل بعدی دلایل روبرگردانی زنان از پوشش و عفاف بررسی می‌شود. در فصل سوم دلایل اقبال زنان به پوشش را مطرح می‌کند و در فصل چهارم درباره ورود قانونی به پوشش بیان مطلب شده است. بعد از این کتاب و طی مطالعاتی که داشتم، تصمیم گرفتم کتاب جدیدی را در پنج فصل از چرایی و مبانی و دلایل بدحجابی و بی‌حجابی و راهکارها و دلایل ورود حکومت و شبهات موضوع حجاب بنویسم. ✅ او در خصوص اصرارش درباره نگارش و گفتمان درباره حجاب گفت: در جمهوری اسلامی گفتگو بسیار نحیف است و افراد با یکدیگر کم حرف می‌زنند و همین موجب ادا نشدن حق مطلب شده است. افراد با ظواهر متفاوت در مباحث یکدیگر شرکت نمی‌کنند و حرف نزدن و تبیین نکردن یک حلقه مفقوده است. ما در حوزه حجاب به میزانی که باید، گفتگوی شناختی نکرده‌ایم. فرد به جهت ذهنی، خود را صاحب حق می‌داند. وقتی فردی برای رفتار خودش توجیه داشته باشد، از حرفش کوتاه نمی‌آید. وقتی گفتگو انجام می‌شود، زمینه فکر برای فرد ایجاد و متوجه می‌شود که همه حرف‌های او درست نیست. ✅ غلامی با اشاره به نظر نسل جدید درباره قانون حجاب گفت: امروزه حرف‌ها متفاوت‌تر شده؛ مثلا برخی نوجوانان می‌گویند ما یک بار زندگی می‌کنیم و می‌خواهیم لذت ببریم و کیف کنیم. حرف ما را متوجه نمی‌شوند. وقتی به نوجوانی می‌گویید حجاب قانون است، می‌گوید برده‌داری هم قانون است. باید توضیح داده شود که زمان وضع قانون برده‌‌داری هیچ علتی وجود نداشت؛ اما وضع قانون حجاب مبانی دارد. وی افزود: در موضع حجاب و پوشش سوالاتی مطرح است که با وجود مسائل اقتصادی چه کاری به حجاب دارید و ... این نشان می‌دهد موضوع حجاب هنوز در حوزه شناخت به بلوغ خود نرسیده است. او درباره راهی برای ایجاد شناخت در دیگران بیان کرد: راه شناخت برای دیگران لزوما حرف زدن نیست. خودتان عامل باشید. گاهی برای فهم مشکل فرد، باید از پوسته وجود خودتان بیرون بیایید و در پوسته او قرار بگیرید. شما می‌توانید عامل باشید. استاد صفایی حائری که هزار تهمت به او زده می‌شد گفته است آخوند حمام است. مردم کثیف می‌آیند به او مراجعه می‌کنند تا تمیز شوند و بروند. ✅ غلامی درباره ارتباط بین فطرت و حجاب توضیح داد: فطرت یعنی استعدادهایی در وجود انسان‌ها قرار گرفته که باید بالفعل شود. استعدادی در بچه‌ها وجود دارد به نام حقیقت‌جویی که به دنبال چرایی هستند. امیال فطری نیازمند ایجاد شدن نیست؛ نیازمند تبدیل شدن از قوه به فعل است. فطرت در وجود انسان است؛ چون اختیار دارد می‌تواند بالفعل کند یا بالعکس. مانند مسئله حجاب و پوشش... اصل حجاب و پوشش فطری است؛ اما انسان باید بخواهد تا بالقوه شود. او در پایان گفت: بدحجابی منکر است؛ اما تنها و بزرگ‌ترین منکر بدحجابی نیست. در برابر افرادی که نمی‌شناسید چرا اصرار دارید از بی‌حجابی‌شان شروع کنید؟ بگذارید اول نمازش درست شود. مردم را تا نماز بیاور و مابقی راه را به دست خدا بسپار. منبع: سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی https://zil.ink/majma_nasheran 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
44.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺برنامه زنده تلویزیونی| معرفی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و آثار دکتر نجف لک زایی 👈ارائه کننده: دکتر نجف لک زایی ✅ کتاب تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر برای عموم مخاطبان مناسب است. ✅ سواد رسانه ای مردم ارتقا پیدا کرده است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔰امام خمینی(ره): 🔹شما که امروز در این حوزه‌ها تحصیل می‌کنید و می‌خواهید فردا و را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفه شما یاد گرفتن مشتی اصطلاحات می‌باشد، وظیفه‌های دیگری نیز دارید. شما باید در این حوزه‌ها خود را چنان بسازید و کنید که وقتی به یک شهر یا دِه رفتید، بتوانید اهالی آنجا را هدایت کنید و مُهذّب نمایید. 🔹از شما توقع است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خود مُهذّب و ساخته شده باشید، تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی اسلامی آنان را تربیت کنید. اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هر جا که بروید العیاذ باللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
کتاب ترگل ورگل می‌مانم1402-02-25.pdf
3.28M
✍️ نتایج جالب یک نظرسنجی درباره یک کتاب با موضوع حجاب 🤏 کتابی کم حجم با عنوان «ترگل ورگل می‌مانم» درباره حجاب برای دختران خاکستری 🧕 ٧٢١ دختر دانشجو در ٩ استان کشور بعد از مطالعه کتاب اینطور نظر دادند: ✍️ 86 درصد دختران دانشجو، محتوای کتاب را مفید دانستند. ✍️ 90 درصد دختران، ادبیات متن را دخترانه ارزیابی کردند ✍️ 81 درصد شرکت کنندگان نام کتاب را جذاب دانستند. کتاب را بیشتر بشناسیم: 🔴 هیچ کجای کتاب واژه حجاب نیامده است. 🔴 استاندارد مطالعه کتاب، نیم ساعت است. 🔴 در کتاب ١٢ مفهوم مرتبط با پوشش (حیا، لذت، آزادی، خودآرایی، برهنگی، شادی و ...) در قالب جذاب و دخترانه با استفاده از آرایه جان بخشی به مفاهیم و بدون استفاده مستقیم از مضامین دینی بیان شده است. 🔴 در برخی صفحات، متناسب با موضوع، کلیپ مناسب در قالب «رمزینۀ پاسخ سریع» ( کیو.آر.کُد/ Qr code) در حاشیه صفحه قابل مشاهده است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚دریافت رایگان کتاب دخترانه از کتابخوان همراه پژوهان 🔹یکی از نقش‌هایی که برای خانم‌ها خصوصاً در دو دهۀ آغازین زندگی تعریف شده است، نقش دختری است. از نگاه اسلام، دختر مایۀ برکت خانه دانسته شده است. ورود این عضو به خانواده، فضای آن را پر از لطافت و شیرینی می‌کند. در کنار این‌ها وظایفی نیز برعهدۀ دختران گذاشته ... 🎯مطالعه رایگان در اپلیکیشن پژوهان 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 آيا حاكميت و اختيارات دولت، معارض با آزادى‏هاى فردى نيست؟ ✅ به طور كلى، زيست اجتماعى و تشكيل جامعه مدنى و جامعه سياسى، به محدود شدن آزادى‏هاى فردى و طبيعى مى ‏انجامد. اين مسأله در هر جامعه ‏اى، وجود دارد و گريزى از آن نيست. از اين رو تعيين و تحديد حوزه آزادى ‏هاى فردى و قلمرو دخالت دولت موجب دل‏مشغولى همه انديشمندان و متفكّران در حوزه مسائل سياسى و اجتماعى بوده است. آنچه به اختصار در اين باب مى ‏توان گفت، اين است كه در رابطه با چگونگى تنظيم حوزه آزادى ‏هاى فردى و قلمرو دخالت دولت، سه ديدگاه كلى وجود دارد: 1. ليبراليسم كه جوهره اساسى آن فردگرايى است و به آزادى هر چه بيشتر فرد و محدود شدن هر چه بيشتر قلمرو دخالت دولت و به عبارت ديگر به «دولت حداقلى» فتوا مى ‏دهد. در اين انگاره، اساسى ‏ترين كارويژه دولت، حفظ آزادى‏هاى فردى است. 2. سوسياليسم كه مبتنى بر انگاره اصالت جمع است و به طور كلى، نظام‏هاى توتاليتر مانند رژيم‏هاى فاشيستى، نازيستى و ... كه به اقتدار، نفوذ و دخالت هر چه بيشتر دولت و حداقل نمودن آزادى‏هاى فردى بها مى ‏دهند. 3. نگرش اسلامى كه نه مبتنى بر اصالت فرد است، نه اصالت جمع؛ نه دولت حداقلى را روا مى ‏دارد و نه نظام توتاليتر را؛ بلكه گزينه ‏اى متعادل در برابر دو انگاره تفريطى و افراطى ياد شده دارد. منبع: گروهی از مولفان، پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ج 8، ص 136. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسئولانی که تبلیغ فرزندآوری می‌کنند خودشان چند فرزند دارند؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 اگر فلسفه بخواهد در کشور ما به نقطه اوج خود برسد، چه شرایطی و چه محتوایی لازم دارد؛ یعنی از لحاظ محتوا و نیز روش اجرا چه نیازمندی‌هایی در این زمینه داریم؟ پروفسور محمد لگنهاوزن (استاد سابق دانشگاه تگزاس جنوبی 1979-1989) و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) پاسخ می دهد👇 ✅ برای اینکه فلسفه به نقطۀ مطلوب برسد در درجه اول باید محتوای متون درسی موجود به روش صحیح آموزش داده شود؛ مثلاً به جای اینکه دانشجویان جزوۀ استاد را حفظ کنند و امتحان دهند، باید به ‎ گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که آنان در هر واحد درسی به چند کتاب دست اول در آن زمینه مراجعه کنند و با متون اصلی آشنا شوند. ✅ برای ساختن یک نظام فلسفی مطلوب، افزون ‌بر برنامه‌ریزی‌های نظری باید در عمل وارد شد و به‌هرحال کار را از جایی شروع کرد و در میان راه، ایرادهای احتمالی را به‌تدریج از میان برداشت. مهم این است که ما باید با آنچه داریم آغاز کنیم. هیچ کس نمی‌تواند از اول بگوید که من می‌خواهم یک چیز آرمانی درست کنم. باید ببینیم چه می‌دانیم و در چه مواردی اشکال داریم و بر اساس آن، سعی کنیم چیزی درست کنیم؛ مثلاً در مسئله معرفت‌شناسی که امروزه مطرح است، ما در فلسفه اسلامی کم و بیش سنت معرفت‌شناسی خاصی داریم و می‌توانیم بحث‌هایی درباره این موضوع پیدا کنیم و آنها را بررسی کنیم؛ ولی وقتی کسی می‌خواهد در مورد این موضوع کار کند می‌بیند در غرب هم چندین نوع فکر درباره معرفت‌شناسی وجود دارد؛ از این ‎ رو به‌هنگام پژوهش در مورد معرفت‌شناسی در دین، او باید یک پا در سنت فلسفه اسلامی و پایی در فلسفه غرب داشته باشد؛ درحالی‌که او خودش باید بسنجد که چه چیز مانع پیشرفت اوست و باید تشخیص دهد کدام دیدگاه صحیح است و بر اساس همان کار کند. وقتی کسی احساس کند که باید به‌ هر قیمتی از دیدگاه ابن‌سینا دفاع کند، با این روش پیشرفت حاصل نمی‌شود. البته برای دانشجو یک راه آموزنده این است که نظامی را یاد بگیرد که از هر چیزی دفاع کند؛ ولی این تنها یک مرحله است و بعد باید به جایی برسد که خودش بتواند نقطه‌های ضعف و قوت را تشخیص دهد و بعد با استفاده از آنها الگویی هماهنگ بسازد. منبع: ابراهیم علی‌پور، هست‌ها و بایسته‌های فلسفه اسلامی: ظرفیت‌شناسی و تولید علم، ص 450-452. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۱۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46