⭕️ رصد محورهای عاشورایی
🔆 در رصد فضای مجازی به طور کلی میتوان ۱۰ محور اساسی را در باب عاشورا و محرم جستجو نمود:
1️⃣ انتخاب عناوین مختلف برای عاشورا
عدهای تلاش میکنند تا از عاشورا با عنوان اصلاح یاد کنند؛ همچنین عدهای دیگر واژه خروج را برای این واقعه متناسب میبینند و عدهای دیگر عناوین دیگری همچون قیام یا جنبش را برمیگزینند.
2️⃣ سوء استفاده حکومت از مناسک عاشورایی
یکی از مسائل پرتکرار، سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی از مناسک عزاداری و تخدیر مردم با استفاده از این مراسمات است. یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانیهای بیشمار و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود سعی میکنند تا جمهوری اسلامی را بخاطر سوء استفاده از این عزاداریهای عاشورایی محکوم کنند.
3️⃣ تعیین ماهیت قیام عاشورا
علیرغم اینکه اکثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی ماهیت این قیام را دینی تلقی میکنند اما برخی همچون سید جواد میری سعی دارد تا با تفسیر عاشورا از نظر دکترشریعتی، آن را یک واقعه سیاسی جلوه دهد که برای رسیدن به جامعه بیطبقه صورت گرفته است. از طرف دیگر آقای محمد رضا زائری تمام تلاش خود را میکند که عاشورا را با خواست مردم جامعه تطبیق داده و ماهیت آن را اجتماعی توصیف کند.
4️⃣ امکان یا عدم امکان الگوبرداری از عاشورا برای امروز
در مقابل اکثر اندیشمندان و صاحب نظران که از امکان الگوبرداری از عاشورا سخن میگویند. برخی همچون یاسر عرب(کربلا به روایت یزید) و محمدتقی فاضل میبدی با امکان الگوگیری مخالفت کرده و آن را غیرممکن توصیف میکنند.
5️⃣ چیستی درس عاشورا برای امروز
برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی سعی میکنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند. گروهی دیگر همچون آقای زائری از عاشورا لزوم احترامگذاری به خواست مردم را الهام میگیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج میکنند.
6️⃣ مناسکگرایی یا مبارزه با آن
برخی همچون آقایان خسروپناه، اسدی گرمارودی و هادی گرامی مناسک را دارای لایههای عمیق معنایی و معرفتی میدانند که با گسترش آنها در جامعه میتواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد. از طرف دیگر آقایان سروش محلاتی، مظاهری و محمودی سعی دارند تا مناسک را به پوستهای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرمکردن توده مردم جامعه ندارد.
7️⃣ هدف قیام عاشورا
در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز سه نظر کلی مطرح است: آقای مهدی میرباقری معتقدند که امام حسین(ع) به منظور اصلاح بدعتها و تحریفات بهوجود آمده در دین قیام کردهاند و هدف دیگری نداشتهاند. آقایان حسن اسلامی اردکانی و محسن مظاهری بر این باورند که امام حسین(ع) به منظور تشکیل حکومت قیام کرده و هدف اصلی ایشان سیاسی بوده است. آقای مرتضی جوادی نیز معتقدند که هدف امام از قیام، رسیدن به مقام شهادت و رسواکردن چهره بنی امیه از این طریق بوده است.
8️⃣ روایتهای عاشورا
در میدان روایت دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی میکنند. گروه اول بر این عقیدهاند که از بین قرائات مختلف از عاشورا، تنها یک قرائت صحیح بوده و باقی قرائات نمیتوانند صحیح باشند. از طرف دیگر شرط الگوگیری از عاشورا نیز فهم و درک همین قرائت صحیح از بین قرائات مختلف است. در این گروه افرادی همچون احمد حسین شریفی، حمید پارسانیا، حسین مهدیزاده و انشاالله رحمتی حضور دارند. در گروه مقابل اعتقاد بر این است که تمام قرائات میتوانند صحیح باشند و الگوگیری از عاشورا بسته به انتخاب ما از بین این قرائات دارد. در این گروه نیز نام افرادی همچون یاسر عرب، علی زمانیان و مهران صولتی به چشم میخورند.
9️⃣ کتابشناسی عاشورا
در برخی از اظهارنظرها کتب عاشورایی و مقتلهای سنتی و تاریخی موجود در فرهنگ شیعی و ایرانی زیر سوال رفته و اسناد جدید و چالشبرانگیزی همچون کتاب شهید جاوید و حسین وارث آدم برجستهسازی میشود. از مهمترین نظریهپردازان این بخش میتوان به آقایان عمادالدین باقی، علیرضا علویتبار و سید حسن اسلامی اردکانی اشاره کرد.
🔟 عاشورا، اخلاق و عرفان
چالشیترین مساله اندیشهای موجود در فضاهای اندیشه دینی، برتری اخلاق بر دین است؛ لذا برخی از این زاویه به تحلیل واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه اخلاقی میپردازند. به عنوان شاخصترین افراد صاحب نظر در این عرصه میتوان به آقایان مصطفی ملکیان، ابوالقاسم فنایی و محمد عندلیب اشاره کرد. همچنین برخی نظریهپردازان سعی میکنند تا از واقعه عاشورا درسهای عرفانی اجتماعی متفاوتی را برای زندگی امروز انسان مدرن اخذ کرده و به اصطلاح به زندگی او معنا دهند. از مهمترین نفرات صاحب نظر در این بخش میتوان به آقایان سروش دباغ، حسن محدثی و مقصود فراستخواه اشاره کرد.
منبع:دیدهبان اندیشه
◀️مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔻بهخاطر بغضی که از پدرت داریم!
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
◾️حضرت سیدالشهدا علیهالسلام فرمود:
«چرا ریختن خون مرا حلال میدانید؟ آیا حلالی را حرام کردهام یا حرامی را حلال کردهام؟».
❗️یک ملعونی جواب داد: «بهخاطر بغضی که از پدرت در دل داریم، با تو میجنگیم».
🏴 اینجاست که میگویند حضرت سیدالشهدا علیهالسلام گریه کرد؛
[چراکه] آن کسی را که باید به او تحبب (ابراز دوستی) بکنند، تبغض (ابراز دشمنی) میکنند.
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص١١٨ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
• معرفی کتاب •
#خونآورد
سه سخن در یک محفل :
• آقای خامنهای(قیام حسین)
• مطهری(معنای ثورة)
• شریعتی(معنای ثار)
١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا
صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع):
○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی
○ نقش مفهومشناسی امامت در فهم رفتار ائمه
○ لزوم استفاده از ادبیات دینی
○ نهضت نبوی
• ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی
• خصائص جامعۀ جاهلی
1- جامعۀ دو طبقه، مستکبر و مستضعف
2- ارزش محسوب نشدن «انسان»
3- برای خدای یکتا نبودن عبودیّت
4- و ...
• رسالت بر هم زدن نظام جاهلی
• درگیری قهری پس از قیام نبی
• اقدامات لازم به دنبال این درگیری
□ ایجاد تشکل ولایی
1, پایههای جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی)،
2, شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ)،
3, منطقهای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد،
4, تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر در کل جامعه)،
5, شکلگیری امامت،
6, تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم و مکمّل)
▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا میگذارد و در عمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعلٍ و لاقولٍ)، اینجا باید یک ورود الهی کرد»
□ پیوند قیام امام حسین ع به نهضت نبوی
▫️نیامیختن هدف و نتیجه در قیام امام حسین
. هدف امام حسین : نه حکومت، نه شهادت، بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود».
. نتیجه و سرنوشت : یا حکومت مستعجل است یا شهادت، ولی هدف مهم است.
▫️این نهضت حلقهای است در نهضت نبوی، اگر نبود این سلسله ناقص بود.
🆔 @mirkhalili
🔰 همایش بینالمللی «زیست دینی در عصر پلتفرمهای جهانی»
🔸 ارائه به زبان انگلیسی
🔷 با حضور اساتید گرانقدر:
🎙 حجتالاسلام دکتر قنبری (معاون بینالملل جامعةالمصطفی)
🎙 حجتالاسلام دکتر جهانگیری (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات قم)
🎙 دکتر ساجدی (معاون بینالملل دانشگاه باقرالعلوم)
🎙 حجتالاسلام دکتر اولیائی (استاد موسسه بینالمللی جامعةالمرتضی)
🎙 حجتالاسلام دکتر چگینی (معاون بینالملل دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی)
🔶 و با ارائه اساتید غیر ایرانی:
🎙دکتر ثاقب ریاض (رئیس دانشگاه اقبال پاکستان)
🎙 دکتر سحر خمیس (استاد دانشگاه مریلند آمریکا)
👨🏻💻 دبیر علمی همایش: حجتالاسلام رفیعان
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲ صبح
🏢مکان: قم، جامعةالمرتضی/ بلوار امین، کوچه ۸، پلاک ۱۳۳
✍️ همراه با ارائه گواهی پایان دوره معتبر به زبان انگلیسی
✅جهت ثبتنـام به لینک زیر مراجعه نمائید.
https://formafzar.com/form/dcyac
💳 مبلغ ثبتنام: ۵۰ هزار تومان
جهت پرداخت مبلغ ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید. حتما نام موسسه (جامعهالمرتضی) را انتخاب نمایید. لطفا مشخصات خود را نیز ثبت نمایید.
https://ala.org.ir/donate/
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر
در پیامرسان ایتا مراجعه نمائید.
➡️ @FITRAT
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی_فصل سوم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✅عنوان: تاثیر سبک زندگی اخلاقی بر سلامت جسمی و روانی خانواده
✔️دکتر لیلا امینی؛ استادیار فرهنگ و معارف دانشگاه آزاد بندرعباس و دکتری قرآن و متون دانشگاه معارف اسلامی
📅زمان: یکشنبه ۸ مرداد؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
◀️ مایکل سندل Michael J. Sandel فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. همه عدالت پژوهان او را می شناسند چرا که درسگفتارهای عدالت او، کتاب هایش و مهم از همه نقدهایش بر نظریه عدالت جان رالز او را به اندازه کافی مشهور کرده است.
🔹نکته بارز نظریه و مکتبی که سندل به آن تعلق دارد، خیر جمعی است که این، فضای گفتگوی او با ما را به شدت تلطیف و همسان می کند.
◀️درسگفتار عدالت او در دانشگاه هاروارد در حدود سال 2007 بزرگ ترین کلاس هاروارد بوده است که تا حدود 1200 نفر در جلسات آن شرکت داشته اند. دوره ای که به صورت آنلاین پخش شد و جلساتی از آن به صورت آفلاین مشاهده می شود.
✔️نسخه اصلی درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (نسخه انگلیسی):
https://b2n.ir/j43008
✔️نسخه زیرنویس دار درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (با زیرنویس فارسی):
https://www.aparat.com/sina_k
🔸دیدن این درسگفتارها برای علاقمندان به حوزه عدالت و عدالت پژوهی آورده های بسیاری دارد. سندل در تمام مدت تدریس ذهن دانشجو را به سمت پرسش ها و احتمالات می برد تا او را با پیچیدگی عدالت آشنا کند. به طور قطع می توان گفت کسانی که این درسگفتارها را تماشا کنند نگرش آن ها به عدالت متفاوت شده و دیگر آن را یک امر بسیط نمی انگارند.
پ ن: به نقل از کانال دکتر احمد اولیایی
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔰امام حسین(ع) خیلی زحمت ایران را کشیده است؛ رسانه ملی، متفکرین و وعاظ در این باره غفلت و کوتاهی کردند!
🔹یادتان هست که حاج قاسم میگفت حضرت فاطمه سلام الله علیها در حق ما چه مادریها که نکرده است؛ آن هم در شرایطی که همه امید در عملیاتها قطع میشد؟ و میگفت من قدرت محبت مادری و مهر مادری او را بارها دیدم؛ حالا با روششناسی این نظامی حکیم و نیز دلالت علوم سیاسی متعالیه و نیز جامعهشناسی اسلامی باید گفت و نوشت که "چقدر حسین(ع) زحمت ما را کشیده است"؛
🔹بشریت و بخصوص جامعه ایرانی چقدر از امام حسین علیه السلام و کربلا خدمت گرفته است؛ امام خمینی و امام خامنهای بارها از عاشورا و عبرتهای آن سخنانی حکیمانه فرمودند و خواص و شخصیتها و توده ملت را از خطر ارتجاع به یزید شدن یا تن دادن به یزیدیان رهانیدند؛
🔹اینک اما دشمنان بر آن هستند تا خود امام حسین علیهالسلام را هدف قرار دهند که جا دارد رسانه ملی خط جدیدی را با کمک متفکرین، وعاظ و ذاکران اهل بیت و نهضت کربلا بگشاید و به تشریح خدمات و زحمات ذکر مجالس امام حسین(ع) به ایرانیان اختصاص دهد؛
🔹...نام و یاد امام حسین (ع) به ملت ایران، فرم و محتوا بخشید؛ خط یزید تاریخی را در یزیدیان معاصر بازآفرینی کرد، بزرگ فلسفه قتل شاه دین تبیین شد که چرا مرگ سرخ به از زندگی ننگین است؛
🔹پیمانشکنی، خشونت و غارت و بیرحمی و قساوت و سنگدلی به غیریتِ ایرانی تبدیل و وفا، رحم و شفقت و محبت و رقت قلب و دلسوزی به تار و پود سرشت ایرانی راه یافته و یاد حسین ( ع) به کاتالیزور جامعهپذیری ایرانیان مبدّل گردید؛
🔹قدرت کلمه، پیام، حماسه و شجاعت، حرّیت، اراده، اختیار، خانواده، زنان، نوجوانان و کهنسالان بر سلاح، عوامفریبی، خشونت و ترس، حرص و ولع و محافظهکاری و مادیگرایی نمایان شد؛
🔹مهمتر از همه امام حسین( ع) #فرهنگ_عمومی_ایرانیان را در ادوار گوناگون بخصوص در جنگ تحمیلی غرب و شرق سیاسی علیه ایران به سوی حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی دلالت نمود؛ و... .
🔹اکتشاف عبرتها از عاشورا همواره برای بازدارندگی ایران اسلامی به ارتجاع ضرورت دارد اما با توجه به تطوّر توطئهها باید خدمات تمدنی امام حسین علیهالسلام را در بخشهای گوناگون جامعه ایرانی احصاء و با ایرانیان مورد بازاندیشی جدی قرار داد و... .
✍ مجتبی زارعی
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚 #معرفی_کتاب
📘 حماسه امام سجاد(ع)
مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت امام سجاد(ع) که از عصر عاشورا آغاز شد بخش مهمی از تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ظلمستیزانه ائمه معصومین(ع)، پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) است. روش و هدایت حضرت زینالعابدین(ع) در دوران اختناقآمیز بنیامیه موجب شد تا جمعیت اندک و ضریه دیده تشیع و نیروهای انقلابی آن در مدت زمان کوتاهی در کمتر از یک قرن به جمعیتی انبوه تبدیل شوند و کار به جایی برسد که کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع به سرنگونی حکومت بنیامیه ختم شود.
«حماسه امام سجاد(ع)» حاوی تحلیلهای محققانه حضرت آیتالله خامنهای درباره سیره سیاسی امام سجاد(ع) است. این کتاب حاصل سخنرانیهای متعدد معظمله است که با موضوع بررسی سیره امام چهار شیعیان در سالهای ۱۳۵۲، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۱ ایراد شده است.
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 جامعه حسینی باید جامعه ای آزادی خواه، ستم ستیز و عزتمند باشد
✍️ دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
◀️ سؤال: شما در مناسبت های گوناگون درباره بعد معنوی و عرفانی امام حسین سخن گفته اید. به نظر شما آیا نهضت حسینی بعد سیاسی و اجتماعی هم دارد؟
✅ پاسخ: بله. یکی از ابعاد مهم شخصیت امام حسین(ع) و حادثه عاشورا بعد سیاسی و اجتماعی آن است. بحث از این بُعد، خود حکایتی مفصل است که باید مستقلا به آن پرداخته شود، اما اشاره به آن در اینجا ضروری است تا گمان نشود که شخصیت سالار شهیدان و حماسه عظیمش فقط از بعد عرفانی دارای اهمیت است. تفاوت انسان کامل با دیگر انسانهای برجسته تاریخ در این است که انسان کامل یک بعدی و تک ساحتی نیست. انسان کامل فقط یک اندیشمند، یک اصلاحگر، یک قهرمان، یا یک عارف اهل باطن نیست؛ بلکه در همه ابعاد انسانی در کمال است.
از این رو یک بعد برجسته حماسه عاشورا بعد سیاسی و اجتماعی آن است. اما بعد عرفانی اساس و باطن آن است. ما نباید تنها امام حسین(ع) را در بعد عرفانی خلاصه کنیم و بعد سیاسی و اجتماعی حرکت آن حضرت(ع) را کمرنگ ببینیم. بُعد عدالتخواهی و آزادگی و عزت طلبی و ظلم ستیزی امام حسین (ع) بسیار برجسته و درخشان است، اما زیربنا و باطن آن، بعد عرفانی حرکت امام حسین (ع) است. این ذوابعاد بودن ویژگی عرفان عاشورایی است که همان عرفان راستین اسلامی است. این عرفان فقط درون گرا، فردی و باطنی نیست، بلکه عرفانی است که در عین درون گرا و فردی و باطنی بودن ابعاد عظیم اجتماعی و سیاسی دارد. عرفانی است که با زندگی و جامعه، با سیاست و تمدن و اصلاح گری و عدالتخواهی و آزادگی ارتباط تنگاتنگ دارد و از آنها جدایی ناپذیر است.
امام حسین(ع) برای اصلاح امت، محو ستم و بیداد و استقرار سنت نبوی و عدالت علوی قیام کرد. بنابر این، جامعه حسینی باید جامعه ای معنوی، آزادی خواه، عدالت طلب، ستم ستیز و عزتمند باشد و یاد و بزرگداشت حادثه کربلا باید این ارزشها را در جامعه تقویت کند.
امام حسین(ع) برای اصلاح امت، محو ستم و بیداد و استقرار سنت نبوی و عدالت علوی قیام کرد. بنابراین، جامعه حسینی باید جامعه ای معنوی، آزادی خواه، عدالت طلب، ستم ستیز و عزتمند باشد. پیرو امام حسین نه خود اهل ستم و ظلم است، نه زیربار ستم می رود، و نه ستم بر هیچکسی را می پذیرد.
به عبارت دیگر او با ستم مخالف است و با ظلم می جنگد و می کوشد مانع تحق ظلم شود، نه از خود، نه برخود و نه بر دیگران؛ نه از سوی فرد، وه از سوی جمع، نه از سوی نهاد؛ نه از افراد عادی، نه از حاکمان و کارگزاران حکومت، نه بر فرد، نه بر افراد، نه بر گروه ها، نه بر جامعه خود، نه بر جوامع دیگر و نه اساسا بر بشریت؛ نه بر خودی، نه بر بیگانه. او بدون تبعیض با هر نوع ظلمی مخالف است. او حتی ظلم بر دشمن خود را نیز نمی پسندد و با آن مقابله می کند. این یکی از شاخصه های انسان تربیت یافته در مکتب عاشورا است.
آیا ما که خود را پیرو سالار شهیدان می دانیم و در عزای او سوگواری می کنیم، از این شاخصه بهره ای داریم؟ یاد و بزرگداشت حادثه کربلا و حماسه حسینی باید این ارزشها را در فرد و جامعه تقویت کند. چه خوش سرود خوشدل تهرانی:
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است
که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
حسین مظهر ازادگی و ازادی است
خوشا کسی که چنینش مرام وایین است
نه ظلم کن به کسی ونه به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است ومنطق دین است
همین نه گریه بر ان شاه تشنه لب کافیست
اگرچه گریه بر الام قلب تسکین است
ببین که مقصد عالی وی چه بود ای دوست
که درک ان سبب عز وجاه و تمکین است
ز خاک مردم ازاده بوی خون اید
نشان شیعه و اثار پیروی این است
زخون سرخ شهیدان کربلا خوشدل
دهان غنچه و دامان لاله رنگین است
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
9 دلیل برای قابل توجیه نبودن قرآنستیزی با آزادی بیان
رضا غلامی، استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت:
🔻یکم. آزادیهای فردی نباید ناقض حقوق سایر افراد یا کل مردم باشد. آیا آزرده کردن عمیق یک میلیارد و 900 میلیون نفر در جهان، ایجاد لطمات روحی به آنها، ایجاد غم و اندوه و تنش روانی و تحقیر مسلمانان، مصداق نقض ماده ۵ بیانیه جهانی حقوقبشر نیست؟
🔻دوم. توهین در دایره بیان و اظهارنظر آزاد درباره موضوع یا امری، قرار ندارد و توجيه اینگونه توهینها، بر اساس اصل آزادی بیان، مسموع نیست.
🔻سوم. توهین بر اساس منطق فایدهگرایی یا همان utilitarianism که بسیاری از غربیها آن را قبول دارند، هیچ نفع و سودی برای بشریت و به تبع آن، خود اروپاییها ندارد و همهاش ضرر است.
🔻چهارم. اگر دموکراسی در منطق نحوه تحقق آزادی بیان وجاهتی دارد، کدام رفراندوم جهانی یا کدام نظرسنجی معتبر جهانی، مردم جهان را موافق اینگونه اقدامات معرفی کرده است؟
🔻پنجم. اگر اخلاق در جهان همچنان یک ویژگی مشترک و حیاتبخش انسانی به شمار میرود، کدام مکتب اخلاقی در جهان وجود دارد که غیراخلاقی بودن توهین به کتب آسمانی دینداران جهان را تایید نکند؟
ادامه در تصویر پیوست و لینک زیر👇
https://farhikhtegandaily.com/page/240442/
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
13940820_14398_128k.mp3
3.55M
✅#تمدن_نوین_اسلامی
🔹ما چهکار کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینههای تاریخی، با این میراث، با این تجربهی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه بهوجود آمد، همهی اینها را در کنار هم قرار بدهیم، بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟
▪️بیانات در دیدار رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری
۱۳۹۴/۰۸/۲۰
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
#پرونده_شنیداری|#نشست_های_عاشورایی|#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402
⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
🗒 مجری:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
📆 زمان: چهارشنبه 28 تیرماه تا دوشنبه 9 مرداد ماه 1402
🔸نشست یکم|جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری
🎙 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/MCozT
🔸نشست دوم|اعتبار سنجی کتاب های عاشورایی معاصر
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/NRkMy
🔸نشست سوم|جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/sEwMq
🔸نشست چهارم|نامه های کوفیان؛ آمار و محتوا
🎙سخنران: دکتر حسین قاضی خانی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/KzzIU
🔸نشست پنجم|گونه شناسی یاران امام حسین علیه السلام
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/t8Wux
🔸نشست ششم|کربلا،فرهنگ یا تاریخ
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/NDdWU
🔸نشست هفتم|عقلانیت رفتاری در سیره امام حسین علیه السلام
🎙سخنران: دکتر سید حسین فلاح زاده
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Pc8Ni
🔸نشست هشتم|سوگواری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/kFSS3
🔸نشست نهم|تبلیغات و تغییر هویت با تأکید بر کوفه
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/rk63N
🔸نشست دهم| بهره های این زمانی از عاشورا
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/qbZnf
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
استاد فیاضی ۲۳.mp3
23.96M
👤 بیانات آیتالله فیاضی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🎤 پاسخ به سؤالات
🗓 دوشنبه 1402/5/16
#طرح_ولایت_طلاب_۱۴۰۲
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
1850023681_-1259735425.pdf
20.35M
🔹به مناسبت بزرگداشت آیتالله شهید شیخ فضل الله نوری، ویژهنامه «شیخ شهید؛ فقیه تهران، دیدهبان ایران» به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشرگردید
سردبیر:دکتر موسی حقانی
دبیر اجرایی: دکتر رضا قریبی
شورای تحریریه: دکتر رضا قریبی، دکتر نعمتالله عاملی، رحمت رمضانی، رامین صادقی
🔖اهم مقالات و گزارشات نشریه :
🔺 واکاوی مشروطیت در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔺اوضاع ایران در آستانه مشروطیت
🔺نیروهای موثر در انقلاب مشروطیت ایران
🔺مخالفت حاج شیخ فضل الله نوری با قرائت فاشیستی از آزادی
🔺نقش انجمن های مخفی در انتشار شایعات در عصر مشروطه
🔺دخالت قدرت های بزرگ در انحراف مشروطیت
🔺فقر تاریخ نگاری مشروطیت و غفلت نقش مراجع نجف در نهضت مشروطیت 🔺نقش جریان های فراماسونری در انحراف مشروطیت و ...
🌐 iichstore.ir
🍃[ #زمانه: پویشی برای همه مردم ایران ]
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
تمدید زمان ثبت نام در نخستین دوره تمدن نوین اسلامی: دوران جدید تا ۲۰ مرداد
⭕️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر(ره) نخستین دوره تمدن نوین اسلامی از سوی این پژوهشکده و با حضور اساتید مطالعات تمدنی، تحت عنوان «دوران جدید» و در قالب یک دوره آموزشی و نظری در روزهای 22 تا 24 مرداد ماه 1402 برگزار خواهد شد.
🟥متقاضیان جهت کسب اطلاع بیشتر به تارنمای پژوهشکده شهید صدر(ره) به آدرس sadr.ihu.ac.ir و یا کانال این پژوهشکده در پیام رسان های ایتا و بله با آی دی @sadr_ir مراجعه کنند، همچنین، تلفن 76702510-021 (داخلی 222) و نیز پست الکترونیکی sadr@ihu.ac.ir پاسخگوی تمامی علاقمندان خواهد بود.
🔹درباره دوران جدید
🔹️فرم ثبت نام
🔹️سوالات متداول
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟥پژوهشکده شهید صدر(ره)
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
بسیاری رضاخان را با ایجاد "ارتش نوین ایران" میشناسند. ارتشی که قرار بود نماد ایران مستقل، قدرتمند و متجدد باشد. استفانی کرونین در کتاب "رضاشاه، و شکلگیری ایران نوین" مینویسد: "ارتش رضاخان، سپاهی بزرگ اما ضعیف و ناکارآمد بود. شاه خودسر، انزوا از ملتش را با تکیه بر ارتش جبران میکرد... اما چون از افسران ارتش به نحو مرگباری میترسید فرماندهان عالی بیکفایتی برمیگزید"
رودتیماتی میگوید: "امور نظامی و امنیتی پهلوی اول، یکسوم کل بودجه کشور را میبلعید!" اما در نهایت در شهریور ۱۳۲۰ فروریخت و شاه، گریخت.
بودجه دفاعی ایران حالا حدود ۵ درصد کل بودجه کشور است. اما اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ همه کشیده است. رهبر ایران به ایمان و مردمش تکیه دارد بنابراین فرماندهانش از بلندهمتترین و نخبهترین کارآزمودگان نظامی اند.
🔹رهبر انقلاب در دیدار ناوگروه ۸۶ ارتش(امروز): کاری که شما انجام دادید یک افتخار بزرگ بود/اینکه یک مجموعه ۳۵۰ نفری با یک فرمانده کاردان بتوانند ۶۵ هزار کیلومتر راطی کنند کار بزرگی است/نیروهای دریایی معروف دنیا که این کار را انجام میدهند، معدودند/ انقلاب دریا را از تعطیلی در آورد.
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛
۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.
۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد.
۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد.
۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد.
۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
#فراخوان
#کنگره
🔰هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
💢فراخوان مقاله هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
💢 مهلت ارسال مقاله: پایان مرداد ۱۴۰۲
💢سایت کنگره www.icih.ir
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨رئیسی: بساط کشف حجاب جمع خواهد شد
🔹رئیس جمهور: مطمئن باشید بساط کشف حجاب در کشور جمع خواهد شد.
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
دو زیست جهان انقلاب اسلامی و پستمدرن .mp3
39.64M
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دو زیست جهان انقلاب اسلامی و پستمدرن
در جمع استادان علوم پزشکی کشور
مجتمع شهدای سلامت
۱۵ مرداد ۱۴۰۲
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔰نگاه تمدنی امام موسی صدر به واقعه عاشورا
🔹شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت خبرگزاری ایکنا تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که متن جلسه دهم را در ادامه میخوانید؛
🔹یکی از درسهای بسیار مهمی که امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا مطرح میکند موضوع تمدن است.
🔹 شاید سؤال خیلیها این باشد که امام موسی صدر در یک جامعه متنوعِ فرهنگیِ مذهبی و البته محرومی همانند جامعه لبنان در پنج دهه قبل چگونه از تمدن سخن میگوید و وارد این مقوله میشود؟
🔹اگر بخواهم به صورت فشرده اشاره کنم باید بگویم اگر نیازهای ضروری انسانها تأمین شد این جامعه مستعد است که به سمت تمدن حرکت کند و طبیعتاً اگر نیازهای ضروری تأمین نشد کار مقداری ایراد پیدا میکند.
🔹وقتی امام موسی صدر با نگاه تمدنی به واقعه عاشورا نگاه میکند این نگاه ایشان بسیار مهم است. وی در این نگاه تمدنی به واقعه عاشورا و جامعه تمدنی، سه نکته را مطرح میکند. یکی اینکه تمام معادلات با شهادت رنگ میبازد.
🌐 مشاهده متن کامل یادداشت
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ تأثیر «پیامهای فطری» در رسانه
🎙حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال میکنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را میپذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روشهای مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟
▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازهی فهمشان صحبت کنیم. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد میشد بحث را ادامه نمیدادند. اگر میشنویم که ائمه تقیه میکردند منظور صرفاً تقیهی سیاسی و تقیهی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیهی معرفتی بوده است. در هر علم و رشتهای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمیکند؛ بلکه باعث تخریب و کجفهمی آن مطلب خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
ظرفیت ها و تهدیدهای فرهنگی .mp3
23.74M
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ظرفیت ها و تهدیدهای فرهنگی
در جمع دانشجویان استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در طرح حامیم
دانشگاه شیراز ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹نقش امید آفرینی استاد در دانشجویان
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
کتاب همرزمان خسین(ع). بیانات موضوعی مفام معظم رهبری.pdf
3.77M
📚در #کتاب همرزمان حسین (ع) ده گفتار از حضرت آیت اللهالعظمی سید علی خامنه ای (مدّظلّهالعالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهمالسّلام) میخوانید.
#محرم
#امام_حسین علیه السلام
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46