🔰 کتاب انگاره تعالی: فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی
◀️ نویسنده: دکتر موسی نجفی
🔴انگاره تعالی، دهمین اثر از مجموعه «وانتم الاعلون» و برآیند چهار نظریه «هویت»، «تجدد»، «تمدن»، و «انقلاب» است که به صورت فرانظریه تعالی بازنمایی و بازخوانی شدهاست.این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است.فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی ، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند.نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود.افقگشایی این «کلانروایت» می تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهشها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید
🔵 مشخصات کتاب شناختی اثر:
ناشر: آرما
تاریخ اولین چاپ: 1400
شمارگان: 1000
نوع جلد: جلد نرم
قطع: رقعی
تعداد صفحات: 296
#معرفی_کتاب
#انقلاب_اسلامی
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 با به خدمت گرفت توان نهفته در حکمرانی، مسیرتمدنی طی خواهد شد
◀️ حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه
⬅️ بنده پیشنهادی در حوزه مطالعات تمدنی دارم که مبتنی بر تحلیل بنده با موضوع تامل انتقادی بر اقتدارگرایی در عرصه تمدن و دفاعیه بر رویکرد فرهنگگرایانه به تمدن نوین اسلامی است. وقتی سخن از ایجاد تمدن نوین اسلامی میگوییم، پارادایمی در اذهان برخی افراد وجود دارد و آن این است که فرایند ایجاد تمدن اسلامی عمودی و از بالا به پایین است.
⬅️ اگر اقتدارگرایی حاکمیتی و توان نهفته در حکمرانی به خوبی به خدمت گرفته و با اقتدار توأم شود، مسیر شکلگیری تمدن طی خواهد شد. به تعبیر دیگر تحقق مؤلفههای قدرت میتواند یک جامعه را متمدن کند؛ یعنی وقتی سخن از تمدن اسلامی به میان میآید باید مؤلفههای قدرت اعم از اقتصادی، نظامی، تسلط هژمونیک بر منطقه و حوزه روابط سیاسی تا اطاعتپذیری از نظم اجتماعی حاکم و تقویت انقیاد اجتماعی نسبت به نظام سیاسی شکل بگیرد.
⬅️ این پارادایم امر تمدن و تمدنسازی را برساخت حاکمیتی میداند، یعنی سمت و سوی مطالبه تأسیس تمدن اسلامی متوجه حاکمیت است. شاید گفته شود ما متفکری را نمیشناسیم که تمدن نوین اسلامی را اینطور تئوریزه کرده باشد، ولی این پارادایم در ذهن کسانی وجود دارد که تمدن اسلامی را مطرح میکنند و به حوزه فرهنگ و اینکه بار اصلی تمدن بر دوش جامعه است، توجهی ندارند. به همین دلیل علائم و امارات دسترسی به تمدن اسلامی را نزدیک میدانند.
⬅️ البته برخی افراد با وجود اینکه تمدن اسلامی را برساخت حاکمیتی میدانند، تفسیر معتدلتری را ارائه میدهند؛ یعنی درست است که تقویت اقتدار حاکمیتی و به چنگ آوردن مؤلفههای قدرت، یک برساخت حاکمیتی و لازم است، ولی کافی نیست و وجه نرمافزاری هم لازم دارد و آن نهادسازیهای متناسب با آن است. بر این اساس حاکمیت باید در عینیت جامعه در حوزه روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و... برای تمدن اسلامی نهادسازی کند.
⬅️ حتی این تفسیر معتدلانه که تمدنسازی نوین اسلامی را فقط در مؤلفههای قدرت و اقتدار نمیداند و حتی به فرهنگ هم توجه دارد واجد مشکلی است و آن اینکه اگر نهادسازیها در بستر جامعه با جهات انگیزشی و همراهی با باورهای مردم و نظام ارزشی مردم نباشد، مانا و پایا نیست و تأثیر و عمق اجتماعی نخواهد داشت. مثلا در تمدن غربی تا وقتی که اعتنا به حقوق بشر و رفع تبعیض جنسیتی و نژادی و مقوله فقر وارد فرهنگ آنان نشد، نهادسازی در بستر عینی جامعه رخ نداد.
⬅️ در ایران بعد از مشروعیت، پارلمان و مردمسالاری وجود دارد. چون فرهنگ سیاسی نخبگانی و عمومی ما نسبت به مقتضیات و لوازم این امور کماهو حقه همراه نشد، اشکال ایجاد شد؛ مثلاً مجلس دوره رضاخان و قاجار فقط نمایش دموکراسی بود و حتی بعد از انقلاب قدمهای استواری در عرصه مردمسالاری برداشته شد که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، ولی در عرصه مردمسالاری دینی و فرهنگ نخبگانی و عمومی با وضع مطلوب فاصله بسیاری داریم.
⬅️ باید رویکرد فرهنگگرایانه به تمدن نوین اسلامی داشته باشیم و این رویکرد مرکز ثقل امر تمدنی را بر روی دوش جامعه گذاشته است و دعوت اصلی را متوجه فرهنگسازی میکند. البته مسئله کارکردهای حاکمیت سر جای خودش قرار دارد و آن هم باید وجود داشته باشد، ولی بار اصلی را باید فرهنگ مردم و باور آنها بر دوش بکشد و ایجاد چنین کاری و تولید ادبیات برای آن زحمت فراوانی دارد و محققان باید به این سمت پیش بروند. البته فرهنگ حاکمان و تصمیمگیران هم باید تمدنی شود. در مسئله وجوه تمدنی، که کانون و مرکز ثقل است، کار اصلی اصطیاد پیامهای تمدنساز اسلام دانسته میشود که مخاطب آن فطرت آدمی است.
⬅️ اگر بخواهیم کار عمیق تمدنی در حوزه فرهنگ کنیم، باید دریابیم که پیامهای قرآن و دین و پیامهای توحیدی و جامعهساز دین چیست؟ گاهی مطالعات تمدنی را به صورت فرمال در نظر میگیریم؛ مثلاً از تمدن اسلامی و مطالعه درباره اینکه چگونه میتواند سازوکار تحقق تمدن را فراهم کند بحث میکنیم، ولی دعوت من به لایه عمیقتر این مطالعات است و آن اینکه پیام دین، معطوف به عدالت و کرامت انسان و حقوق دیگران و معنویت و خداباوری را استخراج کنیم و ارائه دهیم. وقتی جامعه اسلامی پدید خواهد آمد که پیامها در عینیت مناسبات اجتماعی شکل گرفته باشد.
منبع: خبرگزاری حوزه
#مطالعات_تمدنی
#تمدن_نوین_اسلامی
#تمدن
#تمدنی
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#اختصاصی
🟦 راهبردهای نظام سلطه
◀️ دکتر ابراهیم عزیزی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
⬅️ انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری تاکنون با دشمنی های بسیاری از سوی نظام سلطه مواجه بوده است.
⬅️ نظام سلطه، بر روی سه راهبرد متمرکز شده است: الف) پشیمان سازی ملت ایران از گذشته خود و القای اینکه ملت ایران از گذشته 44 ساله خود پشیمان هستند؛ ب) آشفته سازی حال با بی ثبات سازی و بحران آفرینی و ج) ناامیدسازی از آینده با القای برخی مسائل که بگوید چیزی سر جای خودش نیست.
⬅️ نکته مهم و کاربردی برای اساتید و نخبگان این است که اگر این را بپذیریم که این اقدامات بر این سه پایه استوار شده است؛ بخش اعظمی از وظیفه نخبگانی ما از این سه راهبرد در می آید.
پ ن: جلسه با دکتر ابراهیم عزیزی در روز ۸ اسفند.
لازم به ذکر است در این جلسه، در خصوص چین و سند همکاری با چین هم سوال شد که با توجه به اینکه سوال برخی اعضای کانال هم بود؛ ان شاء الله نکات محوری و قابل ذکرش در پستهای بعدی در کانال منتشر خواهد شد.
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#تازه_ها
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود.
لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود.
در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
#قرآن
#خانواده
#علامه_مصباح_یزدی
#فرهنگ
#صلح_پایدار_جهانی
#حاکمیت_دینی
#نظم_نوین_جهانی
#دانشگاه
#استکبار
#سلطه_جهانی
#مطالعات_معنویت
#مطالعات_عرفانی
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است
◼️ سیاهنمایی، هنر نیست؛ اینکه برداریم همینطوری بیهوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّهای هم می تواند سنگ دستش بگیرد شیشهها را بشکند، اینکه هنر نیست. هنر این است که انسان، منطقی حرف بزند، منصفانه حرف بزند، برای خاطر هوای نفْس حرف نزند، برای خاطر جهات شخصی حرف نزند، برای خاطر قدرتیابی حرف نزند، خدا را در نظر داشته باشد؛ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولاً، بدانید خود این حرفی که می زنید، در روز قیامت عملی است که مجسّم می شود در مقابل شما، و خدای متعال مؤاخذه می کند، سؤال می کند؛ نمی شود هر حرفی را انسان بهخاطر میل دل خودش بزند. انقلابینمایی، غیر از انقلابیگری است؛ انقلابینمایی [یعنی] آدم جوری عمل کند که کأنّه ما [انقلابی هستیم]؛ انقلابیگری کار سختی است؛ پایبندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد.
منبع: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۶.
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 کتاب درخشش عهد قدسی (بحثی در کامیابی گام اول انقلاب اسلامی) / تالیف مهدی جمشیدی
📍به طور معمول، دفاع از انقلاب و اثبات موفقیّت آن در قالب رویکردهای دستاوردی صورت میگیرد که بر آمار و ارقام مبتنی است، امّا در این اثر، از «منظر» و «دریچه»ای دیگر به کارنامۀ انقلاب نگاه شده است.
📍این پژوهش به جای تکیۀ محض بر رویکرد یاد شده و مطلق انگاشتن آن، «چشمانداز دیگر»ی را در برابر مسألۀ دفاع از انقلاب میگشاید؛ به گونهای که هم مجموعهای از «قالبهای استدلالی» را پیش روی مخاطب قرار میدهد و هم مضمونهای متناسب با این چهارچوبها را میپروراند.
📍ازاینرو، تمرکز بر روی این امر است که باید «منطقهای استدلالیِ» معطوف به دفاع از انقلاب را یافت و آنها فرا گرفت.
📍همچنین به طور خاص، به «کارنامۀ رهبریِ سیسالۀ آیتالله خامنهای» نیز در این اثر پرداخته شده است و به برخی از مهمترین اشکالها و ابهامها، پاسخ داده شده است.
📍با وجود آنکه این پژوهش بر جنبۀ اثباتی تکیه دارد، امّا در فصل آخر از «نارضایتیهای اجتماعی» نیز سخن به میان آمده و ریشهها و زمینههای آنها بیان شدهاند.
http://Poiict.ir/17202
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili