eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
693 ویدیو
159 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 قدرشناس خدمات اسانید خود باشیم 🖋 استاد دکتر علی نصیری گیلانی، مدرس حوزه و دانشگاه ✅️ قرآن در آیه شریفه «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منها او ردوها ان الله کان علی کل شئ حسیبا» درسی بزرگ به همه ما آموخت و آن این که هیچ مهر و محبتی حتی در حد یک سلام و درود را بی پاسخ نگذارید و بلکه پاسخی بهتر و پرتر در کارنامه خود ثبت کنید. فقره آخر آیه بسی تکان دهنده است! همین کارهای خرد و کوچک که از نظر ما چندان اهمیتی ندارد، برای خداوند بسی مهم است که می فرماید او همه چیز را درنظر دارد و حساب می کند! یعنی اگر می خواهید به مراتب قرب و کمال برسید، باید در همه امور خرد و کلان مراقب و مواظب رفتارها و رویه های خود باشید. اگر این دست از ملاحظات خرد و ناچیز این چنین مورد تاکید خداوند است، چگونه می توان پذیرفت که کسی ادعای دین مداری و قرآن شناسی داشته باشد و همه گذار و گذشته خود و خدمات ده ها معلم و استاد که همه دانش و دانایی خود را مرهون آنان است، از خاطر ببرد و ادب سپاس و ستایش را به کناری وا نهد؟! ✅️ در این سال ها در حوزه و دانشگاه بسیار کسانی را دیده ایم که با چه تواضع و تادب در درس و بحث حاضر می شدند، اما همین که نمراتی در کارنامه آنان ثبت شد، عنوانی گرفتند و بعدها به مقام و منزلتی دست یافتند، کسر شأن خود دانستند که اساتید خیر خواه خود را به یاد آورند و حتی یک بار بر زبان بیاورند که آری اندک دانشی از فلان استاد هم آموخته اند! این دست از رفتارها و رویه های ناستودنی را مقایسه کنید با منش بس ستودنی کسانی که اگر امروز به بالاترین مدارج و مراتب علمی و اجتماعی دست یافته اند، حتی معلمان دوران خردسالی خود را از ذکر و ذاکره خود کنار نگذاشته و هر سو شتافته تا آنان را یافته و از سر ادب و تکریم اعلام می کنند که برگ و بار یافتن امروز خود را رهین خدمات و زحمات آنان می دانند! راستی، خداوند کدام یک از دو روش پیشین را می پسندد و زمینه تعالی دنیوی و اخروی صاحب کدام منش را فراهم می آورد؟! بدانیم که بالانشینی ها و کسی شدن بدون کسب شایستگی و برخورداری از ادب رفتاری، برباد رفتنی و بی مقدار است: من از بی قدری خار سر دیوار دانستم که ناکس کس نمی گردد از این بالا نشینی ها ✅️ بیاییم ناز و تفرعن امروز خود را کنار بگذاریم و به یاد آوریم که چگونه در سایه سوختن چون شمع معلمان و اساتید خود فروغی گرفته ایم و به بهانه ای همچون روز معلم و استاد دست آنان را بفشاریم و سپاس خیر و خدمت آنان را بر زبان جاری کنیم! 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 پاسخ جالب استاد پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک سوال👇 📌اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت بر چه مسئله ای تمرکز می‌کرد؟ 💠 اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، مسأله امروزش دیگر مارکسیسم نبود، بلکه بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتی‌ها و شناسایی چالش‌های جدی نظری سنت فلسفی امروز ما بود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برادران کشور گفت: ۲۶۰ نشریه معتبر علمی، پژوهشی و ترویجی با محتوای علوم انسانی و اسلامی توسط دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه منتشر می‌شود که سهم نشریه‌های اختصاصی حوزه‌های علمیه ۱۲۰ مورد است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم!؟ 🔵 معرفی کتاب «طهور در ساغر» به قلم حسینعلی رحمتی 🔻 این اثر برای آشنایی جوانان با منظومه‌ی فکری استاد مرتضی مطهری منتشر شده است. ✅ کتاب «طهور در ساغر» را می‌توان از دو منظر نگاه کرد: اول) کتابی برای آشنایی با منظومه فکری استاد شهید مرتضی مطهری، دوم) کتابی برای فهمیدن دقایق مهمی در سیر اندیشه از یونان تا ایران معاصر، سوم) کتابی برای آشنایی و فهمیدن چیستی کاربرد علوم عقلی، که به انتزاعی‌بودن متهم می‌شوند، در زندگی فردی و اجتماعی... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rozemoalem 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
: ⚠️فشار به زنان و دختران برای رعایت حجاب، آنها را از دین، زده می کند. 🔰پاسخ اجمالی: 1⃣ الزام به حجاب در محیط شخصی و حریم خصوصی نیست، بلکه در محیط اجتماعی است. آیا در محیط اجتماعی با این بهانه که افراد از قانون زده می شوند، می توان قوانین را کنار گذاشت⁉️ 2⃣ هر قانونی ممکن است یک سری عوارضی داشته باشد و یک سری منافع. فارغ از مبنای شرعی که رعایت حجاب را واجب کرده، الزام قانونی حجاب، ممکن است موجب لجاجت عده ای شود، اما در مجموع فواید آن قابل مقایسه با برخی عوارض طبیعی یا احتمالی نیست. 3⃣ نمی توانیم با توجیه جلوگیری از دین زدگی برخی افراد، کشف حجاب و برهنگی را آزاد کنیم. در آنصورت با دست خودمان اجازه داده ایم دین ده ها میلیون نفر دیگر در معرض خطر و اضمحلال قرار بگیرید❗️ 4⃣ با اجرای حدود شرعی بر فرد زناکار، شرابخوار و دزد و یا اجرای حکم قصاص هم احتمال دارد که عده ای از دین زده شوند؛ آیا تفکرات سطحی آنها را باید بر مصلحت و خواست خداوند، ترجیح دهیم و احکام الهی را کنار بگذاریم⁉️ 5⃣ با اجرای دقیق دین در جامعه و مشاهده نتایج آن، اتفاقاً مردم علاقه بیشتری به دین پیدا می کنند. اما دین سلیقه ای به درد پستو و جوامع سکولار می خورد که نتیجه این دین سلیقه ای را در دنیای فعلی مشاهده می کنیم. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
4_5947459725527355441.mp3
15.84M
🎧 صوت کامل بیانات صبح دیروز رهبر انقلاب در 💻 Farsi.Khamenei.ir پ ن: بسیار بسیار مهم 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
motahari.apk
10.48M
📱 نرم افزار مجموعه آثار شهید مطهری 📁 اندروید 💢 بمناسبت سالروز شهادت استاد مطهری(ره) 📎 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 شغل آدمسازی، شغل انبیاء 🔺شماها یک‌ شغل بسیار شریفی دارید؛ یعنی شغل آدمسازی؛ یعنی شغل انبیا. همه انبیا، از اول تا آخر، یک کار داشتند و آنکه آدم درست کنند. برای آدمسازی آمده بودند؛ برای هدایت آمده بودند. پ ن: بیانات امام خمینی(ره)؛ مورخ ۲۸ شهریور ۱۳۵۸ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
❌ شبهه روز ۱۲ اردیبهشت ( روز معلم ) ربطی به شهادت مطهری ندارد بلکه قبل از انقلاب هم بوده و روز فوت ابوالحسن خانعلی در سال ۱۳۴۰ است. ✅ پاسخ 1⃣ اولین نکته در شبهه فوت خانعلی ذکر شده و چرا نگفتند شهادت و اینکه بدست چه کسانی به شهادت رسیده؟ علت آن این است که معاندان با تحمیق مخاطبان خود نخواستند بگویند که شهید ابوالحسن خانعلی بدست رژیم سفاک شاه به شهادت رسید. 2⃣ اصل ماجرا : در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ معلمان برای اعتراض به وضعیت معیشتی معلمان تجمعی بزرگ در تهران برگزار کردند. در این یک معلم ۲۹ ساله به نام ابوالحسن خانعلی با گلوله مزدوران شاه مخلوع به شهادت رسید. معلمان شعار میدادند: «کشتند یک معلم را» این معلم که در دبیرستان جامی تهران فقه و عربی درس می داد، همزمان در مقطع دکتری دانشکده معقول و منقول - که شهید مطهری در آن تدریس می‌کرد- درس می خواند. 3⃣ در مراسم هفتم این معلم، معلمان بیانیه ای صادر کردند و ۱۲ اردیبهشت را روز معلم نامیدند اما رژیم شاه هیچگاه آن را به رسمیت نشناخت. 4⃣ پس از انقلاب معلمان تصمیم داشتند این روز را به نام روز معلم احیا کنند که تقریباً با ترور شهید مطهری مصادف شد (ترور استاد شامگاه ۱۱ اردیبهشت بود) ، به این ترتیب نظام اسلامی به تصمیم معلمان صحه گذاشت و روز ۱۲ اردیبهشت را بعنوان روز معلم نامگذاری کرد. روزی که هیچوقت رژیم سابق به آن احترام نگذاشت. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
پایان مرداد ماه آخرین مهلت ارسال مقاله برای هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن اعلام استقبال گسترده اساتید و پژوهشگران برای ثبت چکیده و مقاله در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ چکیده و مقاله به دست دبیرخانه کنگره رسیده است و با تجربه کنگره‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت ارسال مقاله که ۳۱ مرداد ماه می‌باشد، این عدد به بیش از ۸۰۰ چکیده و مقاله برسد. متن کامل گفت و گو: https://scih.ir/zwe51 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رحیم پور ازغدی: اغلب دانشگاهیان و حوزویان آدم‌های خوب ولی سیاهی لشکر هستند؛ به فکر تمدن‌سازی نیستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر بر گام دوم انقلاب»: 🔹اغلب دانشگاهیان و حوزویان دارند زندگی خودشان را می کنند، تمدن سازی معنی ندارد. 🔹سقف مطالبات دانشگاهیان این است که عضو هیات علمی بشوند و حوزویان هم می خواهند بشوند حجت الاسلام و پس از آن آیت‌الله 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
با عضویت در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی(@mirkhalili)، از اخبار اغلب نشستهای علمی روز مطلع می شوید! 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۸۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🎤صوت سلسله نشست های عدالت اجتماعی در قرآن را می توانید از لینک های زیر در رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دریافت کنید؛ 🔹این نشست ها در هفته آخر ماه مبارک رمضان توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✅نشست اول: https://b2n.ir/e55012 حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان؛ قرآن و عادلانه بودن عفاف ✅نشست دوم: https://b2n.ir/s47851 حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم؛ عدالت سیاسی در قرآن ✅نشست سوم: https://b2n.ir/b15480 حجت الاسلام و المسلمین رضا کفیلی؛ مواجهه عادلانه با مخالفان سیاسی در قرآن ✅نشست چهارم: https://b2n.ir/w76926 حجت الاسلام دکتر مهدی فیروزی؛ عدالت به مثابه مبنای حق بر صلح از منظر قرآن ✅نشست پنجم: https://b2n.ir/y77140 دکتر مسعود صالحی رزوه؛ معیارهای عدالت توزیعی از دیدگاه قرآن کریم ✅نشست ششم: https://b2n.ir/b71165 حجت الاسلام دکتر مهدی کریمی؛ سیاست های برابری ساز از منظر قرآن کریم 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده ✅ امام خمینی (ره) بیانات و خاطراتی خاص و ناب دارد که شنیدنشان تصویری نو و تازه از ایشان ارائه می‌دهد؛ تصویری فراتر و عمیق­تر از چیزی که به ظاهر از خمینی در ذهن‌هاست. ✅ مجموع بیانات و خاطرات امام (ره) چیزی بالغ بر بیست جلد در قالب صحیفه نور است که مطالعه و کشف بیانات یا خاطرات ناب از آن برای عموم یا اساسا ممکن نیست یا بسیار دشوار است. ✅ کتاب خمینی پدیده انسانی پیچیده شامل بیانات و خاطراتی ناب از امام (ره) است که عموم مردم یا آن را نشنیده‌اند و یا اگر شنیده‌اند به سادگی از آن عبور کرده‌اند. ✅ بیانات و خاطرات ذکر شده در این کتاب برای مخاطب غافلگیرکننده و به تامل وادارنده است. ✅ با توجه به شرایط حاکم بر اوضاع فرهنگی و سیاسیِ روز که بعضا انقلابیون نسل اول از آنچه امام (ره) تکلیف کرده بود فاصله گرفتند و از طرف دیگر نسل‌های بعد از زمان حیاط امام (ره) آنگونه که باید امام (ره) را نمی‌شناسند. مرور این خاطرات و بیانات، هم نسل اولی‌ها را نسبت به غفلتشان متنبه می‌کند و هم درهای معرفت جدیدی به روی نسل‌های بعد از حیاط امام (ره) را نسبت به آن پیر سفر کرده می‌گشاید. از این رو مطالعه این اثر که به کوشش مرحوم روح الله نامداری جمع‌آوری شده و توسط نشر معارف منتشر گشته ضرویست. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 برگزاری رفراندوم برای هر مسئله‌ای؛ ضد‌امنیت ملی ✍️ ابوالفضل ظهره‌وند؛ کارشناس مسائل سیاسی 🔻مسئله‌ای که برخی با انگیزه‌های پیدا و ناپیدا با عنوان رفراندوم مطرح می‌کنند، مسئله‌ای تازه نیست و هر از چندی از سوی این افراد و گروه‌ها مطرح می‌شود و برای مدتی فضای سیاسی جامعه را دربر می‌گیرد. معمولا کشورهایی که از ثبات سیاسی خوبی برخوردار هستند یا رفراندوم برگزار نمی‌کنند یا تعداد رفراندوم‌هایی که برگزار می‌کنند به اندازه انگشتان یک دست است؛ از این رو، صرفا شاهد برگزاری رفراندوم‌های پیاپی در کشورهایی هستیم که دچار بی‌ثباتی سیاسی هستند و با رفراندوم، تلاش می‌کنند ضعف‌هایی که در نظام سیاسی خود با آن روبه‌رو هستند را جبران کنند. 🔻 از سوی دیگر، نظام‌های سیاسی مستقر و باثبات صرفا در شرایط خاصی مجاب به برگزاری رفراندوم می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه، رفراندوم در این نظام‌ها برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان نمونه اخیرا انگلستان تصمیم گرفت تا از اتحادیه اروپا خارج شود و برای این موضوع رفراندوم برگزار کرد، اما اطلاع‌رسانی‌ها و روشنگری‌ها توسط حکومت بریتانیا به‌خوبی انجام نشد. 🔻از طرفی جامعه این کشور نیز به فضایی دوقطبی دچار شده بود. پس حکومت از این شرایط کمال استفاده را کرد و در نهایت خروج از اتحادیه اروپا را به مردم خود تحمیل کرد. اما در ادامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ولز و ایرلند شمالی به این موضوع معترض شدند، ولی بریتانیا به این اعتراضات توجهی نکرد. دیگر مثال این موضوع سوئیس است. 🔻این کشور 26کانتون دارد. کانتون نوعی ایالت شبه ‌خودمختار است که با توجه به‌خودگردان بودن آن، برای بعضی از تصمیم‌ها همه‌پرسی برگزار می‌کند؛ مثلا یکی از این موضوعات حرکت یک قطار حامل بار سمی بود. در این مورد، کانتون تصمیم می‌گیرد تا ‌رفراندوم برگزار کند و مسئولیت عبور این قطار را به مردم خود واگذار کند تا اگر اتفاقی افتاد و این قطار دچار سانحه شد، مسئولیت آن با خود مردم باشد و کانتون دچار تحمل خسارت نشود. پس در حقیقت وقتی دولتی نمی‌تواند درباره موضوعی به‌خوبی تصمیم‌گیری کند و از طرفی نمی‌خواهد متحمل خسارت نیز شود، تصمیم‌گیری را به مردم واگذار می‌کند. 🔻نکته جالب دیگر این ماجرا برگزاری بسیار محدود رفراندوم در ایالات‌متحده است. آمریکا حدود ۳۰۰سال قبل قانون اساسی خود را نوشته است و در طول تمام این سال‌ها هربار قصد ترمیم قانون اساسی را داشت، از تبصره‌های گوناگون استفاده می‌کرد و به هیچ وجه حاضر به برگزاری رفراندوم مگر در موارد خیلی خاص نمی‌شد. 🔻نکته حائز اهمیت دیگر برای برگزاری رفراندوم که رهبر انقلاب نیز در بیاناتشان به آن اشاره کرده‌اند، اطلاع‌رسانی دقیق و اقناع افکار عمومی است. رفراندوم در موارد بسیار مهم و کارشناسی‌شده باید انجام بگیرد و مردم نیز باید اطلاع دقیق و جامع درباره موضوع و ابعاد آن داشته باشند. از طرفی احزاب نیز نقش مهمی در همه‌پرسی ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که اگر مردم درباره موضوع رفراندوم اطلاعات کاملی نداشتند، این امکان را داشته باشند تا به حزب خود اعتماد کنند و با آن هم‌رأی شوند. برگزاری رفراندوم کار ساده‌ای نیست. 🔻بعضی‌ها فکر می‌کنند به آسانی می‌توان همه‌پرسی را اجرا کرد؛ درحالی‌که حکومت‌های دنیا تا جایی که امکان دارد از اجرای همه‌پرسی فرار می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه اخیرا مردم فرانسه اصرار داشتند تا سن بازنشستگی در این کشور افزایش پیدا نکند و حتی خواهان برگزاری رفراندوم برای این موضوع شدند، اما حکومت فرانسه این درخواست را نپذیرفت. 🔻درحقیقت رفراندوم ازجمله حقوق اصلی دولت‌ها به‌شمار می‌رود که از طریق آن تصمیم‌گیری در یک موضوع خاص را برعهده مردم خود قرار می‌دهند. رفراندوم‌ معمولا بعد از تغییر رژیم در کشورها برگزار می‌شود؛ به‌عنوان نمونه رهبر کبیر انقلاب(ره) در سال58 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رفراندوم برگزار کردند. پس اینکه بگوییم برای هر مسئله پیش‌پاافتاده‌ای باید رفراندوم برگزارشود، این حرف ضد‌امنیت ملی است. همچنین یکی از موارد مهم برای تحلیل موضوع رفراندوم، اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای است که طبیعتا در اختیار همه مردم نیست. پس همانطور که رهبر انقلاب یادآور شدند، همه مردم امکان تحلیل مسائل رفراندوم را ندارند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
❌ یاداشت انتقادی روزنامه سازندگی به مقوله حجاب و نقدهای وارده بر این یادداشت 🔵 آیا حجاب میراث مادران است؟ ✍️ مریم باقی ✅ در شهر بنر‌هایی پر شده با عکس مادر‌هایی که دخترهایشان حجاب کرده‌اند و بعد روی آن نوشته شده است: «حجاب میراث مادران است.» میراثی که از همه بر جا می‌ماند همین‌طور مادران، نیکی است. اما حجاب چطور، آیا میراث است؟ پیش از آن باید گفت، اصل حجاب چیست سپس بگوییم آیا میراث است یا خیر؟ ✅ 1. بردن حجاب در مقوله میراث ظاهرش دفاع از حجاب است، ولی باطنش نفی آن است. من نافی حجاب نیستم و به اصل آن معتقدم، ولی چنانکه عده‌ای از دین‌شناسان و مجتهدان و مفسران گفته‌اند بر این باورم که حجاب در قرآن به زنان مومن توصیه شده نه اجبار و اساسا اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین...» گواه این سخن است. صریح‌ترین آیات در قرآن درباره حجاب آیه ۵۸ سوره احزاب و آیه ۳۱ سوره نور هستند. آیه ۵۸ احزاب می‌گوید: «ای پیامبر بگو به همسرانت و دخترانت و زن‌های مومنان که از پوشش‌های خویش [ جلباب که برخی آن را چیزی شبیه به عبا یا روسری معنی کرده‌اند]بر خود نزدیک کنند، این نزدیک‌تر است بدان که شناخته شوند، پس آزار نشوند و خدا آمرزنده مهربان است؛ و آیه ۳۱ سوره نور هم در حالی است که در آیه ۳۰ ابتدا خداوند خطاب به مردان می‌گوید: «به مردان مومن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند. این برایشان پاک‌تر است، همانا خدا آگاه است به آنچه می‌سازند.» سپس در آیه ۳۱ نور می‌فرماید: «و به زنان مومن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند و اندام خویش را آشکار نسازند، مگر آنچه از آن پیداست و روسری‌های خویش (خمار) را بر گریبان‌هایشان بیندازند. اندام خویش را آشکار نسازند مگر به شوهرانشان با پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا برادرزادگانشان یا خواهرزادگانشان یا زنانشان یا آنچه داراست، دست‌های‌شان یا پیروانی از مردان که سوء نظر (یا شهوت یا نیاز) ندارند یا کودکانی که بر شرم‌گاه‌های زنان چیره نشده‌اند؛ و [زنان]پاهای‌شان را برای اینکه از اندام خویش آنچه نهفته دارند دانسته شود، نکوبند.» می‌بینیم که در این دو آیه ۱. توصیه به زنان مومن است. ۲. شکل حجاب را تعیین نکرده و فقط سفارش شده اندام خود را آشکار نکنند و روسری‌هایشان را بر روی گریبان یا شکاف سینه‌هایشان بکشند ۳. آنچه در قرآن آمده ترغیب به حجاب است نه اجبار کردن. اکنون سخن اینجاست که آیا اگر از این گفتمان منطقی و انسانی و ضد جبر قرآن دفاع کنیم بهتر است یا اینکه به تصور دفاع از حجاب آن را تبدیل به میراث کنیم؟ چنانکه شهرداری تهران کرده است. ✅ 2. حال آیا حجاب میراث مادران ماست جمله‌ای صحیح است؟ آیا، چون میراث است ما به آن عمل می‌کنیم یا عمل می‌کنیم، چون باور ماست؟ باید گفت در «اعتقادات»، میراث معنا ندارد و اصلا ما نماز نمی‌خوانیم و حجاب نمی‌کنیم، چون مادران و پدرانمان چنین کرده‌اند. نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، دروغ نمی‌گوییم و حجاب می‌کنیم، چون فرموده خداوند به مومنان است. قرآن کریم در آیات مختلفی مکرر یاد کرده است که مشرکین می‌گفتند ما میراث پدرانمان و نیاکانمان را که بت‌ها بودند، واگذاریم و به حرف پیامبران گوش بسپاریم؟ اما خداوند در قرآن به صراحت از زبان پیامبران می‌فرماید آنچه نیاکانتان می‌پرستیدند، رها کنید و به سوی خدا روی آورید. از جمله این آیات: (۱۷۰ بقره) (۱۰۴ مائده) (۲۸ اعراف) (۷۰، ۷۱ و ۱۷۳ اعراف) (۵۲ تا ۵۴ انبیا) (۷۸ یونس) (۲۲ و ۲۳ زخرف) و (۲۱ لقمان) هستند. آیات (۷۴ و ۷۵ شعراء) که به عنوان عبرت، داستان حضرت ابراهیم را نقل می‌کند که مشرکان گفتند ما پدرانمان را یافتیم که چنین می‌کردند و ابراهیم گفت آیا در آنچه می‌پرستید، تأمل کرده‌اید؟ و حتی به ابراهیم به گواه آیات قرآن توصیه می‌شود که در برابر پدرش بایستد و بگوید ما بتان شما را نمی‌پرستیم. (۷۴، انعام) پس نباید در اعتقادات چشم بسته به میراث‌ها عمل کرد و باید همه چیز را با معیار‌های خداوندی سنجید. حجاب، میراث مادران هم باشد، دلیل محکمی نیست که ما بخواهیم آن را اجرا و تقلید کنیم بلکه باید با باور قلبی و با میل و رغبت و اعتقاد به آن انجام شود. هیچ میراثی را نباید کورکورانه پیروی کرد. باید درباره آن علم و آگاهی کسب کرد و در صورت باور یافتن آن را اجرا کرد. پ ن: یادداشت انتقادی منتشره در روزنامه سازندگی. با توجه به پخش این یادداشت در فضای مجازی، نقدهای وارده بر این یادداشت در پستهای بعدی منتشر خواهد شد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
❌ یاداشت انتقادی روزنامه سازندگی به مقوله حجاب و نقدهای وارده بر این یادداشت 🔵 آیا حجاب میراث مادرا
🟦 یادداشت انتقادی روزنامه جوان بر یادداشت روزنامه سازندگی(آیا حجاب میراث مادران است؟) 🔵 قرآن در مورد حجاب، امر می کند نه توصیه! ✅ روزنامه جوان نوشت: روزنامه سازندگی در مطلبی حجاب را امری اختیاری دانست و نوشت: «چنانکه عده‌ای از دین‌شناسان و مجتهدان و مفسران گفته‌اند بر این باورم که حجاب در قرآن به زنان مؤمن توصیه شده نه اجبار و اساساً اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین…» گواه این سخن است.» ✅ عبارات آغازین آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره بارها مورد تحریف بسیاری افراد قرار گرفته است تا به نفی احکام اسلام بپردازند. برخی تصور می‌کنند «فی الدین = در دین» یعنی در محتوای دین و در احکام موجود در آن اجباری نیست، لذا به هر بخشی از دین که خواستیم و علاقه داشتیم، می‌توانیم عمل کنیم و به هر بخشی تمایل نداشتیم، عمل نکنیم. ✅ برخی دیگر هم با استناد به این آیه همه الزامات حکومتی را نسبت به برخی احکام اسلامی رد می‌کنند، در حالی که مورد اشاره این آیه برای «عدم اکراه»، اصل پذیرش دین است که با اجبار و اکره فایده‌ای ندارد و باید با اعتقاد قلبی و باور درونی همراه باشد. دین یک مسئله اعتقادی است و این آیه هم اشاره به همین دارد و در مقام بیان این نکته است که اجبار افراد به ادای شهادتین باعث دینداری آن‌ها نمی‌شود و به باطن و قلب و باور او بستگی دارد. ✅ ماهیت دین به گونه‌ای است که اجبار را نمی‌پذیرد، نه اینکه عملاً امکان آن نیست. همچون دوست داشتن دیگری که می‌توان کسی را مجبور کرد در حرف بگوید فلانی را دوست دارم، اما در واقع، دوست داشتن افراد اجبارپذیر نیست و باید با احساس درونی همراه باشد. ✅ از سویی، دین اجبارپذیر نیست، ولی اگر کسی دین را از روی اعتقاد قلبی پذیرفت، دیگر در انجام دستورات دین و التزام عملی به آن اجبار وجود دارد و در صورت عدم‌انجام، مستحق عذاب اخروی است، لذا عقیده از جنس فکر است و اجبارپذیر نیست، ولی احکام از جنس عمل و اجبارپذیر است. ✅ نکته دیگر بحث الزام حکومتی است. دیندار بودن اجباربردار نیست، اما ضرر زدن به دین دیگرانی که می‌خواهند دیندار باشند یا خدشه بر فضای عفت و حیای جامعه اسلامی بزنند، طبعاً وظیفه حکومت اسلامی است. اجبار کردن حجاب هم، نه برای دیندار کردن فرد بی‌حجاب، بلکه برای محافظت از آسیب زدن او به دینداری باقی افراد جامعه است، البته او در فضای خصوصی خانواده و دوستان می‌تواند بی‌حجاب باشد، اما فضای عمومی جامعه متفاوت است. ✅ نویسنده در ادامه به آیاتی دیگر اشاره می‌کند و آن‌ها را توصیه قرآن به حجاب و نه اجبار آن می‌داند: «آیه ۵۸احزاب می‌گوید: ‌ای پیامبر بگو به همسرانت و دخترانت و زن‌های مؤمنان که از پوشش‌های خویش بر خود نزدیک کنند… در آیه ۳۱ نور می‌فرماید: و به زنان مؤمن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند و اندام خویش را آشکار نسازند، مگر آنچه از آن پیداست و روسری‌های خویش (خمار) را بر گریبان‌های‌شان بیندازند. اندام خویش را آشکار نسازند…» و بعد نویسنده سازندگی می‌نویسد: «می‌بینیم که در این دو آیه توصیه به زنان مؤمن است…»، در حالی که چنین چیزی نمی‌بینیم و اتفاقاً همه‌اش امر است و نه توصیه! 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از روحانیان دغدغه‌مند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثه‌ای که اخیراً‌ در قم برای طلبه‌ای مظلوم رخ داده بود، گفته‌اند: «این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.» اولاً، هر چند حادثه‌ای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بی‌سابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی رضوان الله علیه؛ ثانیاً، گویا فراموش کرده‌اید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارت‌ها و اهانت‌ها که به روحانیت نکردند و چه خون‌های پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بوده‌اند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست داده‌اند!) ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دست‌بوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه می‌کنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دست‌کم طرح و برنامه‌ای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دل‌نگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنه‌ای، جهادگران واقعی میدان عمل را می‌خواهد. شما هم گوشه‌ای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید. رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرت‌های شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار می‌توانست ایران را در میان این همه گرگ‌های چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بی‌ولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان می‌کنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته‌ است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بی‌سابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزه‌های مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزش‌های الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمی‌بینید؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46