eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
638 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 فلسفه و فلسفه سیاسی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی ⬅️ خواجه، فلسفه یا حکمت را به الف ) دانستن چیزها چنان‌که باشد؛ ب ) قیام‌نمودن به کارها چنان‌که باید؛ ج ) به قدر استطاعت؛ د ) نفس انسانی به کمالی که متوجه آن است، برسد، تعریف می‌کند. چنان‌که ملاحظه می‌شود، این تعریف، چهاربخشی است. بخش نخست تعریف، ناظر به حکمت نظری و بخش دوم آن، ناظر به حکمت عملی است. ادامه تعریف نیز با دو قید که به هر دو بخش نظری و عملی متوجه است، همراه است. چنین است که خواجه، حکمت را به علم و عمل تقسیم می‌کند: علم، تصور حقایق موجودات و تصدیق به احکام و لواحق آن است به قدر قوت انسانی و عمل، انجام کارهاست تا استعدادهای انسانی فعلیت یابند. کسی که علم و عمل، به معنای یادشده، در او حاصل شود، حکیم کامل و انسان فاضل بوده و مرتبه او برترین مرتبه انسانی است؛ بنابراین، خواجه، حکیم کامل را در برترین مرتبه انسانی قرار می‌‌دهد. منبع: کتاب جایگاه وحی در فلسفه سیاسی از منظر فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالمتألهین، تالیف احمدرضا یزدانی مقدم، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ص 275-274. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت پنجم.mp3
38.88M
صوت نشست "چیستی فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی" 🎙ارائه دهنده: دکتر مرتضی یوسفی راد 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش https://eitaa.com/isca_seda/6086 ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔰ضرورت کادرسازی و تربیت نیرو 🔹من به شما رفقا با صراحت عرض کنم حدود ۳۳سال است تلاشگری دارم و در این ۳۳سال حدود ۳۱سالش کار دسته‌جمعی داشته‌ام. 🔹می‌دانید بزرگ‌ترین فقر کارهای ما چه بوده؟ آیا فقر پولی بوده؟ آیا فقر امکانات اجتماعی بوده؟ بله! این فقرها بوده، اذیت‌مان هم کرده و می‌کند اما این‌ها بزرگترين فقر نبوده است. 🔹بزرگ‌ترین فقر ما، فقر انسانی بوده است. یعنی همیشه هر کاری را خواستیم انجام بدهیم در درجه‌ی اول، آدم آن کار را کم داشتیم. منبع: شهید آیت‌الله بهشتی، سه گونه اسلام، ص۳۰؛ به نقل از کانال حکمرانی دینی. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 خواجه نصیرالدین طوسی و راهکار گفتگو ◀️ دکتر مرتضی یوسفی راد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️ یکی از راهکارهای مهم خواجه طوسی برای حضور و حاکمیت تفکر عقلی و فلسفی در حیات سیاسی خویش، راهکار گفت‌وگوست. او با تمام دانشمندانی که از اقصی نقاط امپراطوری اسلامی در رصدخانه مراغه جمع شده‌اند، با زبان علم و فلسفه سخن می‌گوید و با اتخاذ شیوه درست عقلی (نه خطابی و جدلی) به پیشرفت علوم مختلف، خاصه فلسفه یاری می‌رساند و با عامه مردم و با حاکمان مغولی، این شیوه را در صحنه سیاست پیشه می‌کند و آنها را به کارهای نیک و پسندیده ترغیب و تشویق می‌کند، به طوری که اگر چنین شیوه‌ای را اتخاذ نمی‌کرد، مغولان در آن فرهنگ کفرآلود و مغرور، باقی می‌ماندند و همواره فکر و فرهنگ اسلامی در معرض آسیب، بلکه نابودی قرار می‌گرفت. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دویست و پنجاه خاطره منتشرنشده از رضاشاه 📕 کتاب "خود خدا"، ۲۵۰ خاطره و داستان منتشرنشده از رضاشاه است که در منابع انگلیسی منتشر شده‌اند و برای اولین بار به فارسی ترجمه می‌شوند. اثری دیگر از حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی و ۲۳ پژوهشگر موسسه سعداء. 📚 این کتاب را از فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور و وب‌سایت نشر معارف تهیه کنید: Nashremaaref.ir ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
شبهات-پرتکرار.pdf
5.28M
✳️ کتاب | پاسخ به شبهات پرتکرار پیرامون انقلاب اسلامی / تالیف رضا بهرامی فرزانه ⬅️ در این کتاب به شبهات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی پرتکرار درباره انقلاب اسلامی پرداخته شده است. منبع: کانال اساتید برتر ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه نصیرالدین طوسى حجت الاسلام دکتر محسن رضوانی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ⬅️ دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه نصیر در صورتى حاصل مى شود که آن دولت به معناى واقعى، دولت «فضیلت» باشد؛ بدین معنا که هم در اصل و بنا و منشأ برخاسته از فضیلت باشد و هم در روند امور، فضیلت را دنبال نماید. ⬅️ فضیلت سالارى و شایسته سالارى، مسأله اى است که خواجه بجدّ به آن معتقد بوده، تنها عامل کارامدى دولت را اعمال فضیلت سالارى و شایسته سالارى در جامعه مى داند؛ مسأله اى که اساساً در نظریه هاى مطرح شده و حتى دیگر نظریه ها در این باب، فراموش شده است. نظریه هاى گذشته، تنها بخشى از کارامدى را تبیین مى کردند؛ در حالى که پیش از پرداختن به آن، باید دید که اساساً جامعه و امور آن در دست چه کسانى قرار دارد و مدیران آن داراى چه خصایص و ویژگى هایى هستند. به عبارت دیگر، نظریه هاى مطرح شده به جاى آن که به نقش نیروهاى انسانى و خصوصیات و ویژگى هاى آن بپردازند، به ساز و کارهایى اشاره مى کنند که در صورت تحقق آن ها، دولت کارامد جلوه مى کند، در حالى که در نظر خواجه، گرچه ساز و کارها مهم و ضرورى هستند، اما این که این ساز و کارها در دست چه کسانى باشد، از اهمیت و اعتبار بیش ترى برخوردار است. ⬅️ در این دیدگاه، دولت در خدمت مردم است، اما این بدین معنا نیست که قوانین از مردم برآمده باشد؛ حاکم، خواسته هاى مردم را با امور واقعى و حقیقى تطبیق داده، پس از ارزیابى و سنجش درباره آن ها تصمیم گیرى مى کند. ⬅️ بر این اساس، مؤلّفه هاى دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه را مى توان در موارد ذیل برشمرد: 1. توجه و اهمیت به نقش و جایگاه مردم در حکومت؛ 2. داشتن حاکم الهى و متخصّص در حکومت دارى؛ 3. داشتن سیاست الهى و فاضله؛ 4. برقرارى رابطه محبت آمیز میان دولت و ملت؛ 5. بهره بردارى از تدابیر و سیاست گذارى هاى دقیق و حساب شده؛ 6. داشتن مدیران متخصص و بى اعتناى به دنیا؛ 7. وجود وحدت و همدلى میان تمامى مسؤولان نظام. منبع: مجله معرفت، ش 55. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت سوم.mp3
27.41M
صوت نشست علمی "چیستی فلسفه سیاسی ابن سینا" 🎙ارائه دهنده: دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش https://eitaa.com/isca_seda/6084 ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 توسعه فرهنگ مقاومت در برابر استکبار از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است ⬅️ دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ◻️ امروز در بین پژوهشگران اجماع وجود دارد که دنیا به سمت چندقطبی شدن حرکت می‌کند. با چندقطبی شدن از حجم فشارهای مختلفی که بر کشورهایی چون ایران وارد می‌شود، کم می‌شود. ◻️ آنچه که مقام معظم رهبری در سخنرانی آبان ماه امسال از بحث انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق صحبت نمودند، مبتنی بر اطلاعاتی است که بر اساس عدد و رقم شکل گرفته است. ◻️ ایران با انقلاب اسلامی حرف جدیدی برای دنیا ارائه داد. در بحث مقاومت نیز ما پیشگام و مروج فرهنگ مقاومت در برابر استکبار بودیم. ◻️هر سال که می گذرد اهمیت و تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر استراتژیست‌ها و متفکران جهان بیشتر عیان می‌شود. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های معتبر مطالعاتی در آمریکا و غرب، الگوی انقلاب اسلامی در حال تحلیل و بررسی دقیق علمی و پژوهشی است. پ ن: بخشی از سخنرانی در همایش «تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب» ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزشکی و فنی مهندسی و غیره که سوال می پرسند دروس معارف؛ برای مثال، درس انقلاب اسلامی چه کاربرد و فایده ای برای ما دارد؟ و ما آمده ایم علم(به معنایی که در ذهن خودشان هست) یاد بگیریم و متخصص بشویم؛ مثلا پزشک یا مهندس بشویم؛ در مواجهه با این دانشجویان، چه پاسخ اقناعی بدهیم؟ به خصوص اینکه برخی از آنها، همان اول با گارد در کلاس حاضر شده و می گویند قرار نیست این درس، نظر ما را عوض کند و موافق شویم؛ پس فایده آن چیست؟(این گروه، مناظره های انتخاباتی را مثال می زنند که از قبل، کاندیدای مورد نظر مخاطبان مشخص است و دیدن مناظره، تاثیری در تغییر کاندیدای مد نظرشان ندارد و صرفا از روی هیجان، آن را دنبال می کنند). اساتید عزیز می توانند پاسخهای خود را جهت اشتراک گذاری با دیگر اساتید ارسال فرمایند تا با ذکر نام و سمت علمی آنها در کانال منتشر شود. با تشکر ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
#سوال_کاربران: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزش
🟦 تبیین جایگاه و ارزش دروس معارف در جلسه اول ترم ◀️ حجت الاسلام دکتر محمدهادی قهاری کرمانی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان ⬅️ از آن جایی که دیدگاه اکثر دانشجویان نسبت به دروس عمومی به ویژه دروس معارف اسلامی مطابق با واقع نیست؛ بنابراین ضرورت دارد استادان دروس معارف در اولین جلسه ترم با بیان مطالبی نسبت به اصلاح دیدگاه دانشجویان اقدام نمایند تا زمینه تأثیرگذاری هر چه بیشتر این دروس فراهم گردد؛ زیرا مهم ترین هدف ارایه دروس معارف در دانشگاه ها تأثیرگذاری آنها بر دانشجویان است و دیدگاه منفی دانشجویان یکی از مهم ترین موانع تأثیرگذاری است که باید در همان جلسه اول توسط استادان معارف مرتفع شود. ⬅️ یکی از عللی که موجب شده تا دیدگاه نادرستی نسبت به دروس معارف بر اذهان اکثر دانشجویان و حتی برخی از استادان دروس اختصاصی غالب شود، واژه «عمومی» است که به عنوان صفت این دروس به کار برده می شود؛ چه آن که اکثر افراد وقتی با لفظ «عمومی» مواجه می شوند، کم اهمیتی و کم ارزشی به ذهنشان تبادر می کند؛ هم چنانکه نزد دانشجویان، رفت و آمد به دانشگاه با سرویس عمومی نسبت به خودروی اختصاصی، از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار است. ⬅️ برای اصلاح این دیدگاه منفی باید به دانشجویان یادآور شد که واژه «عمومی» - مانند واژه «شیر» مشترک لفظی است. یعنی چنین نیست که هر جا این واژه استعمال شد، کم اهمیتی آن مسأله در نظر گرفته شود؛ بلکه گاهی قضیه برعکس است؛ یعنی واژه «عمومی» به عنوان صفت شیئ به کار برده می شود، اما معنای آن اهمیت فوق العاده آن مسأله است. مثلاً اگر گفته شود: باید به همه نوزادانی که متولد می شوند واکسن هایی تزریق شود تا عموم افراد جامعه در برابر بیماری ها محافظت شوند؛ اما آیا واکسیناسیون عمومی همه نوزادان کشور، نشان از کم اهمیتی این مسأله است یا این که اهمیت فوق العاده آن را می رساند؟! گذراندن دروس عمومی معارف بر مثال واکسن تطبیق می کند؛ زیرا همه دانشجویان باید با گذراندن این دروس در مقابل انحرافات فکری ـ عقیدتی بیمه شوند. ⬅️ آنچه که مزید بر علت شده و این دیدگاه منفی نسبت به دروس معارف را تشدید کرده است، آن است که در عناوین درسی دانشگاه ها «دروس عمومی» را در مقابل «دروس تخصصی» به کار می برند و همین دو اصطلاح در بین دانشجویان شهرت دارد. وقتی به دانشجو تلقین شود که در دانشگاه دو نوع درس «عمومی» و «تخصصی» وجود دارد، طبیعی است که واژه «عمومی» در این کاربرد به قرینه مقابله به معنای «غیر تخصصی» قلمداد خواهد شد. هنگامی که درس عمومی به معنای درس غیر تخصصی القا شود، نتیجه اش آن خواهد شد که دانشجو تصور می کند که این دروس، مطالبی غیر تخصصی و پیش پا افتاده و تکراری را مطرح می کنند و بر مهارت و تخصص او نمی افزایند و به علاوه، استادانی هم که این دروس را تدریس می کنند نیاز به تخصص ندارند و هر شخص بی سوادی می تواند این دروس غیر تخصصی و پیش پا افتاده را تدریس نماید؛ بنابراین دروس عمومی فقط برای جلوگیری از مشروط شدن و یا بالا آوردن معدل مفیدند. منبع: مجله معارف، ش 103. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت ششم.mp3
42.26M
صوت نشست علمی "چیستی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین" 🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که یکشنبه 7 اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفکر و تمدن شبکه‌ای اندیشه‌های استاد واسطی @vaseti عناوین برخی مباحث کانال: تمدن‌سازی، جامعه توحیدی، عرفان اجتماعی، معنی زندگی، روش زندگی دلچسب، سیستم‌های تمدن اسلامی، نگرش سیستمی به دین، هویت استراتژیک اسلام، علوم انسانی کاربردی، نظام فکری، پارادایم شبکه‌ای، عرفان شیعی فقاهتی، امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، مدل‌سازی عملیاتی و راهبردی، عدل شبکه‌ای، شبکه مسائل زندگی، شبکه نیازها، الگوریتم اجتهاد تمدنی، تمدن عرفان‌محور، علوم انسانی اسلامی، منطق فرآیندی، علم دینی، فلسفه‌های مضاف، وحدت وجود، فقه تمدنی، تحول حوزه، برنامه‌ریزی استراتژیک، حل مسئله، روش تفکر و تحقیق و تحصیل و تدریس شبکه‌ای، تفکر خلاق، ترجمه بلاغی و...: معرفی استاد: https://eitaa.com/vaseti/84 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/928317440Cb32f5c34b4
🟦 انقلاب اسلامی، رسالت تولید علوم انسانی اسلامی را بر عهده دارد ◀️ حجت الاسلا م دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⬅️ فلسفه چه نسبتی با پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی ایران و جامعه اسلامی دارد؟ اگر پیرامون نسبت علوم مهندسی با انقلاب اسلامی سوال شود می‌توان سریعا به آن پاسخ داد و به دستاوردهایی که در این زمینه به وجود آمده است اشاره کرد. اگر پیرامون نسبت فقه با انقلاب اسلامی سوال شود به سرعت می‌توان پاسخ داد این جامعه، جامعه اسلامی است و به دنبال تحقق بخشیدن به زیست اسلامی است و قاعدتا حدود این زیست توسط فقه معین می‌شود. وقتی از علوم کاربردی و فنی و مهندسی به سراغ علوم پایه یا علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌رویم، پیوند برقرار کردن میان آنها با انقلاب اسلامی متفاوت می‌شود. ⬅️ تمایز انسانیات با علوم انسانی یک تفکیکی که مورد توجه ما نیست تفکیک حوزه‌های معرفت انسانی است که در تقسیم‌بندی علوم، آنها را علم نمی‌نامند بلکه انسانیات نامیده می‌شوند. این حوزه‌های معرفتی به معرفت‌های علمی سرویس می‌دهند همانطور که علوم پایه به علوم کاربردی سرویس می‌دهد. در واقع انسانیات آشنایی با موضوع تحقیق علوم اجتماعی و علوم انسانی را تامین می‌کند چراکه موضوع علوم انسانی و اجتماعی کنش و رفتار انسان است. این موضوع فهمیدنی است، نه دیدنی. مثلا میان انسان‌ها روابطی برقرار است که از آن به حقوق یاد می‌کنیم ولی حقوق علم نیست، انسانیات است. اینها برساخت‌هایی هستند که انسان با آن زندگی می‌کند ولی علم، مفهوم دیگری دارد و با تجربه و آزمون سروکار دارد. پس قلمرو علوم اجتماعی و انسانی و انسانیات تفاوت دارد ولی ما به این تفاوت توجه نداریم. در عین حال به تفاوت علوم پایه و علوم کاربردی توجه داریم و برای آن هم لفظ وضع کردیم و هم دانشکده جدا تاسیس کردیم. ⬅️ وقتی دانشجویان و طلاب وارد علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌شوند به دلیل عدم تفکیک ساینس و انسانیات، احساس می‌شود دانشجویان و طلاب هویت فرهنگی‌شان و رابطه‌شان با اعتقادات و فرهنگشان در معرض چالش قرار می‌گیرد لذا سوال می‌شود باید با علوم انسانی چکار کرد؟ این احساس در علوم فنی مهندسی وجود ندارد، چون در علوم انسانی وقتی چارچوب‌های نظری به کار برده می‌شود موضوعشان با موضوع علوم طبیعی فرق می‌کند. به همین دلیل است دانشجویی که می‌خواهد راجع به خودش و هویت خودش تحقیق ‌کند سوژه و ابژه برایش در هم تنیده می‌شوند و این نظریات گاه به گونه‌ای است که زمینه‌هایی دارد که ابژه را متحول و دگرگون می‌کند. اساسا این نظریه‌ها دارای هویت هستند و بسترهای معرفتی دارند. ⬅️ ما معنا را می‌سازیم یکی از چیزهایی که در این تقسیم‌بندی از آن غفلت داریم این است که انسانیات شامل چه می‌شود؟ رشته‌هایی چون حقوق و ادبیات و فلسفه و فقه و ... انسانیات هستند. اینها علم نیستند به دلایلی که آن دلایل فلسفی است. در تقسیم‌بندی رایج می‌گویند اینها انسانیات هستند لذا در دانشکده ادبیات فلسفه می‌خوانند. این خیلی معنادار است یعنی همه این علوم برساخت و امر ذهنی است و دنبال کشف و حقیقت نیستند. البته این علوم روش دارد و روش آن عقلی است. این علوم فهمیدنی است و تفسیری است و ما برای زندگی به شدت به این مفاهیم نیاز داریم. ما معنا را می‌سازیم و چون می‌سازیم نمی‌یابیم. اساسا بازخوانی بازسازی است، بازیابی نیست. پس وقتی سراغ علوم انسانی می‌رویم با مسئله دیگری مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم دانشجو نمی‌آید یاد بگیرد و برود بلکه خودش نسبت به هویت خودش مسئله‌دار می‌شود. با این مسیری که آمدیم به این نتیجه رسیدیم در علوم انسانی احساس مسئله دیگری می‌کنیم و همین باعث می‌شود سوال کنیم انقلاب اسلامی با علوم انسانی چه کار کند؟ در این زمینه پژوهش‌های میدانی انجام شده است. مثلا در دهه هفتاد فرایند سکولار شدن دانشجویان در دانشگاه دنبال شد و معلوم شد بیشترین فرایند سکولار شدن در رشته‌های فنی و مهندسی نیست بلکه در علوم انسانی است. ⬅️ پرسش بعدی این است که ما فلسفه را برای چه می‌خوانیم و به چه کار می‌آید؟ اگر در علوم فنی مهندسی رشد نمی‌کردیم مسائل کف خیابان و سلامت و اقتدار نظامی و اقتصاد و ... زیر سوال می‌رفت ولی فلسفه و کلام چه فایده‌ای دارد و چه نیازی وجود دارد؟ شاید گفته شود این یک رشته تفننی است برای کسانی که وضعشان خوب است یا اگر مفید باشد برای حوزه اعتقادات و عقائد است. فرهنگ ما گرفتار مشکلاتی است که یک بخش آن به این جهت است که نمی‌توانیم به مسائل اعتقادی به درستی پاسخ دهیم. به همین جهت فارغ التحصیلان فلسفه می‌توانند به دفتر پاسخگویی به سوالات اعتقادی بروند ولی آیا کاربرد فلسفه در همین حد است یا بیش از این است؟ @mirkhalili
باید توجه داشت که تکنولوژی مبتنی بر علوم پایه است و علوم پایه مبتنی بر یکسری نظریات است که آن نظریه یک روحی دارد که آن روح عقلانیت و مدل کلان نگاه به هستی و انسان است که اگر آن تغییر پیدا کند همه علوم پایه دگرگون می‌شوند. هیچ جامعه‌ای بدون نحوه نگاه به عالم و آدم زندگی‌اش معنادار نمی‌شود لذا هیچ جامعه بدون فلسفه نخواهد بود. وقتی فلسفه‌ای غلبه پیدا می‌کند به فلسفه‌های رقیب در ذیل چارچوب خودش اجازه زندگی می‌دهد. پس صحبت ما از ربط منطقی علوم کاربردی به علوم پایه و علوم پایه به خزانه معرفتی قبل از خودشان است. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili