eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
695 ویدیو
160 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 فهرست ۱۱۰ شایعه که / تالیف دکتر الهه خانی آرانی / از انتشارات دفتر نشر معارف به آن پاسخ داده است👆 ✅ مطالب این کتاب، حاصل 5 سال تلاش گروهی از اساتید دانشگاه در صفحات روشنگری جهت پاسخگویی به شایعات و شبهات رایج فضای مجازی است. شایعاتی که انتشار و تکرر بیشتری داشته و فضای مجازی را درگیر خود کرده‌اند. ✅ این شبهات و شایعات در سه دسته کلی شبهات و شایعات اعتقادی، تاریخی و سیاسی قابل تقسیم و تفکیک هستند. هر سه این دسته‌ها نیز خود شامل چندین عنوان عمده هستند که از پراکندگی درآیند و دارای نظم و جایگاه منطقی باشند. ✅ جلد حاضر (شایعات سیاسی) شامل 4 بخش کلی است: 1. شایعات عصر پهلوی (رضاشاه و محمدرضاشاه) 2. شایعات عصر جمهوری اسلامی: اصل انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، شورای نگهبان، جنگ تحمیلی و.. 3. شایعات مربوط به جبهه مقاومت (فلسطین و..) 4. شایعات مربوط به شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• 🔶 کتاب شایعات فضای مجازی، را می توانید مستقیم از نشر معارف تهیه بفرمایید👇 https://nashremaaref.ir/product/441389/ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 باید در نمایش خانگی، رفع آسیب‌های اجتماعی را دنبال کنیم ◀️ حجت الاسلام دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ✅ نظریه مهدویت یا نظریه عدالت جهانی در همه ادیان وجود دارد و تقریبا همه ادیان به موعودگرایی اعتراف دارند اما انتظار فرج به چه معناست؟ منتظران واقعی چه کسانی هستند و انتطار سازنده چیست و چه عناصری دارد؟ عدالتخواهی، مبارزه با فساد، استکبارستیزی، امیدبخشی، اخوت و محبت، مردم‌داری از نشانه‌های انتظار سازنده است. ✅ وقتی خودمان را منتظران واقعی می‌دانیم باید این ویژگی‌ها را داشته باشیم، کسی که خودش را منتظر واقعی می‌داند باید عدالت‌گرا، امیدبخش،‌ استکبارستیز باشد، کسانی که دنبال تجزیه‌طلبی هستند منتظر واقعی نیستند، ایران یکپارچه با اقوام متکثر از وحدت برخوردار است، تمام اقوام ایرانی عزت ایران را می‌خواهند و البته این وحدت همراه با استکبارستیزی و مبارزه با فساد است. ✅ رسانه ابزار انتقال پیام است. رسانه امروزه می‌خواهد چه پیامی را به مردم جهان ارسال کند؟ آیا پیام رسانه‌های صوتی و تصویر فراگیر خشونت است یا محبت، عقلانیت است یا شهوت، عدالت است یا ظلم، امیدبخش است یا ناامید کننده؟ همانطور که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی منتظر هستند، رسانه‌های صوتی و تصویری هم باید منتظر واقعی باشند بنابراین باید در رسانه‌های صوتی پیام عدالت‌گرایی، مبارزه با ظلم و دوستی باشد. ✅ وقتی سریال خانگی ترویج خشونت و شهوت می‌کند با مهدوی‌گرایی نمی‌سازد، اگر فرض کنیم که پلتفرم‌ها بعد از ساخت سریال‌های خانگی در جامعه اثربخشی محبت، عشق، تحکیم خانواده و دادن محبت به فرزندان باشد بنابراین منتظر واقعی هستند. ✅ با برخی از افرادی که در جریان اعتراضات دستگیر شدند، صحبت کردم می‌گفتند که کمبود محبت داشتند، بنابراین وقتی محبت کافی از سوی پدر و مادر تامین نشود فرزندان منحرف می‌شوند. ✅ سریال‌های نمایش خانگی باید محبت بین زن و شوهر، عشق بین فرزندان و والدین را افزایش دهند. نظریه مهدویت، عدالت، معنویت و اخلاق است. آیا جامعه ایرانی توانسته این رویکرد را معرفی کند؟ ما نباید ترویج‌کننده فرهنگ سایر کشورها باشیم بلکه باید در نمایش خانگی رفع آسیب‌های اجتماعی را دنبال کنیم. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ امام خمینی ره به کسانی که می گویند طبق احادیث، هر عَلَمی که قبل از ظهور امام زمان عج برای حکومت بلند شود، طاغوت است ... 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 سوال: حديثي از امام صادق(ع) شنيده شده كه فرموده است: «هر پرچمي كه قبل از قائم ما برافراشته شود، ضلالت و گمراهي است» منظور از اين حديث چيست؟ آيا اين حديث با ولايت و يا با هر نوع حكومت مخالفت ندارد؟ اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيام‌هاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد. ✅ پاسخ: متن حديث: آن چه در منابع روايي به دست آمد، حديث ذيل است «عَنْ ابي عبدالله كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ» امام صادق ـ عليه‌السّلام ـ فرمود: هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.(حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6.) اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيام‌هاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيام‌هايي است كه در مسير خدا و اهل‌بيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است. مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه مي‌گويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت»؛ هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، (محمد بن يعقوب كليني، روضة كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456.) در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر مي‌دارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عج) طاغوتي است نمي‌توان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را هم شامل مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (عج) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميده‌اي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيام‌هاي فراواني را داشته‌ايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليه‌السّلام ـ و انسان‌هاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفته‌اند كه اين روايات با روايت فوق معارض است. منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔻«روز بخیر آقای نویسنده»؛ ورود به جهان داستان با نگاه ایدئولوژیک 🔹رمان روز به‌خیر آقای نویسنده، با عنوان دوم بادسواری بر موج‌های خزر، نوشته حسین زحمتکش زنجانی، با محوریت خاندان پهلوی و اتفاقاتی‌ست که پیرامون آنها رخ داده است و در این میان به سرنوشت دومین پسر شاه (محمدرضا پهلوی) می‌پردازد. 🔹ژانر کتاب، رئال، با زمینه سیاسی، فرهنگی و تاریخی‌ست و گاهی به نقد مسائل اجتماعی هم می‌پردازد. نویسنده این کتاب در سی فصل با سه راوی مختلف، داستانش را تعریف می‌کند. 🔹رمان سه شخصیت اصلی دارد که دو تای آن‌ها با منِ راوی روایت می‌شود و اسم یکی‌شان شهداد نیاری و دیگری علیرضا پهلوی (پسر دوم رضاشاه پهلوی) است و شخصیت سوم اسمش محمد زرگری معروف به مملی واکسی است که شخصیت مملی با راوی سوم شخص محدود به ذهن مملی روایت می‌شود. 🔹شیوه نگارش رمان نزدیک به رمان مدرن است و از چهارچوب کلاسیک فاصله گرفته است. زبان و نثر رمان، بسیار روان و یک‌دست است. همچنین آن دسته اطلاعات تاریخی را که نویسنده در لابه‌لای متن به خواننده می‌دهد، کافی و غیرمستقیم است.. 🔹این رمان از لحاظ ارزش مطالعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی حائز اهمیت است و برای کسی که علاقمند به تاریخ پهلوی و دانستن چهره واقعی آن باشد، انتخاب مناسبی‌ست و همچنین برای کسی که علاقمند به اطلاعات بازار نشر در خصوص یک‌سری کتاب‌های پرتیراژ باشد و چرایی آن را بخواهد بداند، این کتاب اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده‌اش قرار می‌دهد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 کتاب سیاست اخلاقی؛ پرسش از نسبت سیاست و اخلاق / گردآوری و تدوین: حسین مصباحیان / نشر آگه / سال 1401 ✅ پ ن: موضوع همه مقالات این کتاب، پرسش از امر سیاسی است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که دوشنبه 22 اسفند 1401 برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 570 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili
محبوب ترين كارها نزد خدا الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مِن أحبِّ الأعمالِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ إدْخالُ السُّرورِ على المؤمنِ : إشْباعُ جَوْعَتِهِ ، أو تَنْفِيسُ كُرْبَتِهِ ، أو قَضاءُ دَينِهِ .[الكافي : 2/192/16 .] امام صادق عليه السلام :يكى از محبوبترين كارها نزد خداوند عزّ و جلّ شاد كردن مؤمن است: [يعنى] برطرف كردن گرسنگى اش ، يا زدودن اندوهش، يا پرداختن قرضش. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 شاخصه های تفکر فلسفی شهید مطهری ✅یکی از ویژگی‌های شهید مطهری تنوع و گستردگی موضوعاتی است که او درباره آنها اندیشیده و نوشته است. این تنوع، هم در موضوعات فلسفی و هم در موضوعات غیرفلسفی چشمگیر است. هر موضوعی را که احساس می‌کرد بحث درباره آن لازم است، مورد توجه و پژوهش قرار می‌داد. هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، دین‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی، اخلاق، فقه، حقوق، تاریخ، اقتصاد، اجتماع و انقلاب، برخی از موضوعاتی است که مطهری درباره آنها قلم زده و سخن رانده است. ✅یکی از ویژگی‌های مطهری در عرصه فلسفه، فارسی‌نگاری است. گرچه در میان آثار پیشینیان نیز کمابیش به آثار فارسی برمی‌خوریم، اما زبان علمی حاکم در حوزه‌های علمیه اسلامی و از جمله ایران، زبان عربی بوده و سنت غالب در فلسفه‌نگاری نیز به همین زبان بوده است. مهم‌ترین آثار فلسفی اسلامی از آغاز تا به امروز به زبان عربی نگارش یافته است، با اینکه اکثر پدیدآورندگان این آثار فارسی‌زبان بوده‌اند. ازاین‌رو جز عده اندکی به این آثار روی نمی‌آوردند. ✅در همه جا فلسفه به دشواری و پیچیدگی معروف است. حتی فلاسفه‌ای که در گذشته آثارشان را به زبان فارسی نوشته‌اند، از دشواری فهم فلسفه چندان نکاسته‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های مطهری در تبیین مباحث فلسفی وضوح بیان او است. قریحه ذاتی و تجربه تدریس مباحث فلسفی در محیط‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی و عمومی، به او توانایی فوق العاده‌ای در بیان واضح مباحث دشوار فلسفی داده بود. او حتی گاهی در خطابه‌هایی که برای مردم عادی کوچه و بازار سخن می‌راند، مباحث عمیق فلسفی را به صورت قابل فهمی طرح می‌نمود؛ بدون اینکه از دقت و اتقان مطلب بکاهد. ✅طرح تطبیقی مباحث فلسفی از دیگر ویژگی‌های فلسفه‌ورزی مطهری است. او به جهت آشنایی با برخی فلسفه‌های غربی، از کسانی است که نخستین قدم‌ها را در طرح تطبیقی مباحث فلسفی برداشت. مطهری به نحو مبسوطی ابعاد مختلف مکتب مارکسیسم، از ماتریالیسم دیالیکتیک و ماتریالیسم تاریخی تا اقتصاد و سیاست مارکسی را تجزیه و تحلیل و نقادی کرده و مسائل مختلف آن را با دیدگاه‌های اسلامی سنجیده است. در شرح اصول فلسفه، به ویژه در مباحث مربوط به معرفتْ آرای برخی فلاسفه غربی و مکتب‌های عقلی و تجربی غرب را طرح و نقد کرده است. همچنین در دروسی که برای برخی استادان و مترجمان فلسفه غرب القا نمود و تحت عنوان شرح مبسوط منظومه پس از شهادت وی انتشار یافت، به بررسی آرای برخی از فلاسفه غربی همچون هیوم، کانت و هگل پرداخته است. او در آثار مختلفش اندیشه‌های فلاسفه غربی از یونان باستان تا برخی از فیلسوفان معاصر در حوزه علمیه را مورد بحث و نقد قرار داده است. ✅از دیگر شاخصه‌های تفکر فلسفی مطهری، توجه به تاریخ فلسفه در مباحث فلسفی است. او شاید نخستین فیلسوف اسلامی باشد که اهمیت تاریخ فلسفه را گوشزد کرد و گام‌هایی نیز در این راه برداشت. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از نخستین گام‌ها در تاریخ‌نگاری فلسفه اسلامی، محسوب می‌شود. ✅شرح و تفسیر فلسفه صدرایی، نقد مارکسیسم و برخی دیگر از فلسفه‌های جدید غرب، طرح جدیدی از بحث شناخت، فطرت، فلسفه تاریخ، و طرح الهیات یا کلام جدید با نگاهی نو، از خدمات شهید مطهری به تفکر معاصر اسلامی است. در شرح اندیشه‌های شهید مطهری، کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های بسیاری نوشته شده است، اما هنوز تحلیل جامعی از کل ساختمان تفکر فلسفی او صورت نگرفته است. ✅بی‌شک مطهری تأثیرگذارترین متفکر در حوزه تفکر و پژوهش دینی در ایران معاصر است و به جرأت می‌توان گفت که کمتر تحقیق و تأملی در حوزه دین می‌توان یافت که ردپایی از تفکر، روش و ادبیات مطهری را در آن نتوان مشاهده کرد. ✅مطهری با اینکه فیلسوفی صدرایی بود، اما استقلال رأی داشت و نقد اندیشه‌ها پیشه او بود. او حتی برخی آرای استاد بسیار محبوب و مورد احترامش، علامه طباطبایی را نیز مورد نقادی قرار می‌داد. مثلاً در بحث اعتباریات، رأی علامه را نقد و نظری متفاوت با نظر علامه طرح می‌کند. ✅مطهری کلام سنتی را قادر به تبیین و دفاع از باورهای دینی نمی‌داند؛ ولی فلسفه الهی اسلام را در این زمینه بسی تواناتر می‌خواند. امتیاز متکلمانی مانند نصیرالدین طوسی را در تفکر فلسفی آنها می‌داند. او می‌کوشد کلامی عقلانی با استفاده از میراث اسلامی و معارف امروزی تأسیس کند. ✅مطهری، فلسفه را در خدمت حل مسائل فکری مستحدثه به کار گرفت و از روش فلسفی به عنوان روشی برای حل مسائل فکری در عرصه‌های مختلف بهره برد. او هم به خود فلسفه اسلامی توجه عمیق داشت و هم از آن برای تبیین و دفاع از باورهای خود و نقد اندیشه‌های مخالف استفاده کرد. منبع: از کتاب "برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه"، محمد فنایی اشکوری، مجمع عالی حکمت اسلامی، ص 35-31. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حدود 600 عضو در👇 🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
🔵 واکنش کشورهای جهان به توافق تهران و ریاض 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📌فرهنگ اساس کار ماست. در‌واقع، فرهنگ با همۀ شعب آن، یعنی علم و ادبیات و غیره، روح کالبد هر جامعه است. بدون شک، فرهنگ مثل روح است. بلاشک فرهنگ است که جامعه را به اصل کار یا بی‌کاری، به کار تند یا کند و به جهت‌گیری خاص یا به ضد آن جهت‌گیری وادار می‌کند. بنابراین نقش فرهنگ، نقش روح در کالبد اجتماع _کالبد بزرگ انسانی_ است. پ ن: بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ: ۱۳۸۱/۱۱/۰۷ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili
🔵 پاسخ به یک شبهه؛ مفهوم ولایت در مسائل سیاسی 🔹مفهوم ولایت در مسائل سیاسی نیز این است که کسی در رأس هرم قدرت قرار بگیرد تا آن نظام سیاسی دچار هرج‌ومرج و تشتت نشود. 🔹بدیهی است که در هر نظام سیاسی باید این رأس وجود داشته باشد و ارگان‌های مختلف نظام در یک نقطه باید به هم بپیوندند. نام آن‌کس که در این نقطه قرار می‌گیرد، در اصطلاح اسلامی، «ولی» است. همه نظام‌های سیاسی دنیا چنین نقطه وحدتی دارند؛ اما ممکن است که نام دیگری همچون سلطان، پادشاه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر برای آن برگزیده باشند. 🔹نتیجه آنکه معنای ولایت، چنان‌که آیات قرآن شهادت می‌دهند، قیمومیت بر صغار و افراد جاهل و کم‌عقل نیست؛ بلکه رابطه صمیمی قلبی میان افراد جامعه و کسی است که در رأس هرم قدرت قرار گرفته. در حقیقت، نام رابطه نزدیک مدیر و رهبر جامعه با مردم، و در نتیجه، پیوند و محبت و عاطفه میان آنها «ولایت» است. هم معنای لغوی این واژه، هم معنای عرفی و هم معنای اصطلاحی آن به همین مطلب اشاره می‌کند. 🔹بنابراین در این چهارده قرن که از کاربرد این واژه در دنیای اسلام می‌گذرد، هیچ‌کس نگفته است که وقتی می‌گوییم «امامان معصوم‌علیهم السلام ولیّ امت‌اند»، یعنی مردم، سفیه فرض شد‌ه‌اند؛ بلکه عرف مسلمین، این واژه را ترسیم‌کننده رابطه‌ای می‌دانستند که بین امت و امام برقرار می‌شود و براساس آن، امام حق رهبری و فرمان‌دادن به مردم پیدا می‌کند و مردم باید از امر او اطاعت کنند. البته متقابلاً مردم نیز بر امام حقوقی خواهند داشت. منبع: کتاب حکیمانه‌ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت فقیه، تالیف علامه مصباح یزدی، ص۴۴. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
وَ قَضي‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَريماً و پروردگارت فرمان قاطع داده است که: جز او را نپرستید ، و به پدر و مادر نیکی کنید هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [ چنانچه تو را به ستوه آورند ] به آنان اف مگوی و بر آنان [ بانگ مزن و ] پرخاش مکن ، و به آنان سخنی نرم و شایسته [ و بزرگوارانه ] بگو آیه 23 سوره اسراء وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّياني‏ صَغيراً و برای هر دو از روی مهر و محبت ، بال فروتنی فرود آر و بگو: پروردگارا! آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند ، مورد رحمت قرار ده. آیه 24 سوره اسراء پ ن: حدیث گراف 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| تأثیر «پیام‌های فطری» در رسانه 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال می‌کنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را می‌پذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روش‌های مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟ ▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازه‌ی فهمشان صحبت کنید. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد می‌شد بحث را ادامه نمی‌دادند. اگر می‌شنویم که ائمه تقیه می‌کردند منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. در هر علم و رشته‌ای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمی‌کند؛ بلکه باعث تخریب و کج‌فهمی آن مطلب خواهد شد. 📺 تماشای فایل با کیفیت در: 🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب منبع: کانال فکرت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
شاخص های دولت مطلوب اسلامی/ تالیف محمدحاجی ابوالقاسم دولابی/ انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل (تهران)/ چاپ اول: 1401/ 182 صفحه. رهبر معظم انقلاب، پنج مرحله را به عنوان مراحل دستیابی به تمدن اسلامی بیان فرموده اند. این پنج مرحله عبارتنداز: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، و تمدن اسلامی. ایشان هم چنین تصریح فرمودند که ما هم اکنون در مرحله سوم یعنی مرحله ساخت دولت اسلامی هستیم . با توجه به این نکته، کتاب حاضر برخی از شاخصه های دولت مطلوب اسلامی را از دیدگاه قرآن تبیین می‌نماید. این اثر بر 5 محور استوار است: 1.اصول حاکم بر برنامه ریزی دولت اسلامی؛ 2.برنامه‌های دولت اسلامی در محورهای فرهنگ، اقتصاد، و سیاست؛ 3.ویژگی‌های کارگزار طراز از نگاه قرآن کریم؛ 4. نمونه‌هایی از کارگزاران طراز در قرآن کریم؛ 5. ضرورت انتخابات و حضور حداکثری. منبع: اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۶۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili