eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
997 ویدیو
230 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 محورهای بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز ۱۴۰۲ مشهد مقدس 1⃣دشمن ◀️اهداف: 📌تغییر هویت جمهوری اسلامی 📌ایجاد بی اعتمادی به ولایت 2⃣نظام اسلامی ◀️ویژگی‌ها: 📌استحکام درونی 📌مقاومت بیرونی 📌پیشرفت‌های متعدد در اوج تحریم ◀️راهبردها : 📌عبور از موانع 📌حمایت از جبهه مقاومت 📌عدم ورود به جنگ با اوکراین 📌ارتباط با کشورهای مخالف استکبار 3⃣مسئولین ◀️وظایف: 📌قطع وابستگی به دلار 📌مردمی سازی امور اساسی کشور 📌کاهش دخالت و افزایش نظارت 📌قطع اتکاء به فروش نفت خام 4⃣مردم ◀️وظایف: 📌پرهیز از مصرف زدگی 📌پرهیز از تجمل گرایی 📌جهاد تبیین با تمرکز بر امید آفرینی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu ✅اطلاعات مورد نیاز نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی🔻🔻 ⬅️ این دوره چند جلسه است و سرفصل های آن چیست؟ این دوره شامل ۹۵ جلسه است. سرفصل ها: فرااخلاق در قرآن/ اخلاق کاربردی در قرآن/ اخلاق هنجاری در قرآن/ روانشناسی اخلاق در قرآن/تحلیل اخلاقی از یک آیه یا سوره/ تربیت اخلاقی در قرآن/ روش تفسیر اخلاقی قرآن/اخلاق تفسیر قرآن/ ناسازگار نماهای اخلاق و قرآن/ ایده های اخلاق پژوهی بر اساس قرآن کریم/ رهیافت های اخلاقی مفسران و قرآن پژوهان/ نگاه اخلاق پژوهان به قرآن/بازشناسی مؤلفه های فضائل و رذائل در قرآن ⬅️ این دوره چه روزها و چه ساعاتی برگزار می شود؟ دوره در همه روزهای ماه مبارک رمضان (فروردین ۱۴۰۲) برنامه ریزی شده که جلسات به جهت رعایت حال شرکت کنندگانی که مشغله تدریس و تحصیل دارند یا در طول روز مشغول استراحتند، عصرها میان ساعت ۱۵ تا ۱۸ و شب ها میان ساعت ۲۱ تا ۲۴ برگزار می شوند. ⬅️ این دوره در کجا و به چه صورت برگزار می شود؟ به صورت آنلاین در بستر وبینارآنلاین برگزار می شود. اتصال به لینک جلسه نیازی به نصب نرم افزار ندارد. ⬅️ هزینه ثبت نام چقدر است؟ شرکت در همه نشست ها رایگان است تا علاقمندان به این مباحث، به دلیل مسائل مادی از شرکت در رویداد محروم نشوند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 چرا تحلیلگران غرب و شرق سیاسی نتوانستند انقلاب اسلامی ایران را پیش‌بینی کنند؟ ✅️ در یک جمله می توان گفت تحلیلگران سیاسی در ۱۵۰ سال اخیر، کارایی دین را در عرصه های اجتماعی، کم اهمیت تلقی می کردند، البته نظریه‌پردازان سیاسی هیچ گاه کارکرد دین را به عنوان چاشنی نادیده نگرفته اند، اما وقتی به تحلیل های آنها حتی پس از انقلاب می نگریم، باز می بینیم «دین‌محوری» را به عنوان عامل اصلی انقلاب نادیده گرفته و مجدداً به موضوعاتی که به آن عادت دارند پرداخته اند. ✅️ به عبارت دیگر اگر از تحلیلگران سیاسی بپرسیم چه عواملی باعث انقلاب های سیاسی می شود؟ هر کس به تناسب زاویه دید خود، این موارد را بر می شمرد: عوامل اقتصادی، جبر تاریخ، تحولات فرهنگی، آزادی خواهی، استقلال طلبی، ... ولی کمتر تحلیلگری به ذهن می گذراند که تغییر دین و تحول در نگرش های دینی، به تنهایی می تواند موجب انقلاب شود و هر یک از عوامل فوق، به عنوان موضوعات حاشیه ای یا زیرمجموعه ای قرار گیرد. منبع: کتاب امام خمینی برای نسل سوم‌، تالیف علی اکبری‌معلم، ص ۲۸۱. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔎 مثلث تحول در بیانات رهبر انقلاب با کلیدواژه "مردم" ✍علیرضا محمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی ▫️سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، به معنای واقعی راهبردی بود. هم را به تعبیر استراتژیست ها شامل می‌شد که البته شیب مثبت گرایی و توجه به نقاط قوت بیشتری داشت(بنیه قوی و تاب آوری و ایمان مردم، شاخص ترین نقطه قوت بود) و به منفی بافی های روشنفکرمآبانه شبیه نبود. ▫️هم شفاف و بیتعارفی را در بر داشت و در فاز سوم ماجرا، شیوه ها یا حداقل _معقول_مواجهه را در لایه های مختلف بیان داشتند. اما ساحت های سه گانه ای که ایشان به عنوان استراتژی تحول، مورد توجه قرار دادند؛ 1⃣ تحول ساختارها "با مردم": رهبر انقلاب، نقطه شروع تحول را شناسایی درست نقاط ضعف دانستند و بعد از بیان چند نمونه از نقطه ضعف ها در کنار فهم درست نقطه قوت ها، راه حل ماجرا در بخش ساختاری را توجه به افکارعمومی و مشارکت مردمی دانستند."برای اینکه خواسته‌ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید ""، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود."ایده ایشان برای حل مساله در ساحت های کلان نظام، بارش فکری عمومی و حرکت به سمت کانون های نخبگانی و مردمی است که سازوکار تحقق این شیوه را از دستگاه ها مطالبه کردند. 2⃣ اصلاح سبک زندگی "در مردم": ایشان بخش دوم ماموریت های اصلاحی کشور را مربوط به سبک و شیوه زندگی مردم دانستند. مساله اسراف و تجمل گرایی و تعصب داشتن نسبت به کالای داخلی بخاطر کارگر ایرانی از جمله مواردی بود که ایشان به عنوان "اصلاح " بیان داشتند. 3⃣ تقویت اطلاع رسانی "برای مردم": ضلع سوم حکمرانی و تحول در بیانات مقام معظم رهبری، توجه ویژه به مقوله رسانه و اطلاع رسانی است. "یک توصیه‌ی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. ▫️در واقع، افکار عمومی، سبک زندگی و رسانه برای تحولات مثبت در سال جدید مورد تاکید قرار گرفتند. دولت و مسئولین محترم در بخش های مختلف بایستی مردم را بخشی از راه حل دانسته و از ریسک طرح و تبادل مسائل با افکار عمومی، هراس نداشته باشند. ▫️همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار و است". آنتی تز این ماجرا و روش خنثی ساز نیت و دکترین دشمن نیز "با مردم"، "در مردم" و "برای مردم" است که رکن جدی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌روند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب: 🔻اگر انبيا فقط احکام می‌گفتند، کسی با آنها دشمنی نمی‌کرد. 🔹انبيا كارشان مسئله‌گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه‌اى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟ 🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند. 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى اقامه‌ى حق، براى اقامه‌ى عدل، براى مبارزه‌ى با ظلم، براى مبارزه‌ى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه‌ى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند. 🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند. 🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ پ ن: کانال ندای تهذیب 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 نسبت فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی ✅️ در حلقه‌های حرفه‌ای و دانشگاهی معاصر چنین معمول است که اندیشه سیاسی، مرادف نظریه سیاسی قلمداد شده و به عنوان یک «زیررشته» از علوم سیاسی محسوب می‌شود که در آن نظریه‌ها و دیدگاه‌های متفکران سیاسی و متون آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین «اندیشه سیاسی» معطوف به روایت تاریخی و نقل آرای شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر افلاطون، ارسطو، هابز، لاک، روسو و همانند آنهاست که خرد و اندیشه خویش را در پاسخ به پرسش‌هایی مربوط به دولت، ‌جامعه سیاسی و سرشت انسان صرف کرده و تلقی‌هایی از زندگی خوب و راهبردها و استدلال‌هایی برای چگونگی سامان جامعه سیاسی و روابط و مناسبات اجتماعی داخل در جامعه مطلوب سیاسی ارائه کرده‌اند. «اندیشه سیاسی» در معنای وسیع آن شامل هر گونه تفکر درباره سیاست می‌شود که در این معنای وسیع، فلسفه سیاسی بخشی از اندیشه سیاسی به حساب می‌آید اندیشه سیاسی در این معنای موسَّع در بردارنده نتیجه همه فعالیت‌ها و فرایندهای مطالعات سیاسی در ابعاد مختلف آن است. ✅️ مایکل فریدِن سعی کرده است در قالبی جدید، این تلقی وسیع از اندیشه سیاسی را در شش بخش و قسمت اصلی دسته‌بندی کند، به این معنا که اندیشه سیاسی شش قسم فعالیت خاص به شرح ذیل را به نمایش می‌گذارد: ۱. پردازش موشکافانه استدلال‌های سیاسی؛ ۲. توصیه‌های هنجاری درباره استانداردهای اداره و رهبری حوزه عمومی؛ ۳. تولید بصیرت تصوری ۴. واسازی شالوده‌شکنانه پارادایم‌ها؛ ۵. شرح تبارشناسانه مناشئ تغییرات سیاسی؛ ۶. تحلیل ریخت‌شناسانه مفاهیم و خوشه‌های مفهومی. بنابراین، فلسفه سیاسی به عنوان یک شاخه از مجموعه وسیع مطالعات سیاسی، بخشی از اندیشه سیاسی به این معنای وسیع تلقی می‌شود. منبع: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی، ص ۸۴_۸۶. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
| نقاط معیوب اقتصاد و راهکار‌های تحولی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم رضوی برخی از نقاط معیوب اقتصاد را برشمردند و راهکار‌های تحولی این نقاط معیوب را نیز مطرح کردند. پ ن: خبرگزاری رسا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی سه جریان کلان در جهان و منطقه ۱. جریان استکبار و غرب: 🔖در عرصه اندیشه: شکاکانه فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: ایدئولوژیک حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: سودگرایانه عمل می‌کند. ۲. جریان غربزده: 🔖در عرصه اندیشه: مادی‌گرایانه فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: روشنفکرانه و ترجمه‌ای حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: بزدلانه عمل می‌کند. ۳. جریان انقلاب اسلامی: 🔖در عرصه اندیشه: واقع‌بینانه (واقع‌بینی الهی) فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: صادقانه و عاقلانه حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: با شجاعت و حکمت عمل می‌کند. منبع: اندیشکده حکمرانی دینی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
☑️ پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است 🔸اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری درباره حلول ماه مبارک رمضان 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
4_5857080556918931758.mp3
4.13M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید 🎧 استاد معتز آقایی ✅ جزء اول قرآن کریم التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت اول) 🖋حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅️ مسلمانان باید الهیات‌شان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام در مواجهه با سایه‌های سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمی‌تواند با فلسفه‌های برگشته از جهان غرب (فلسفه‌های تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیات‌های مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودی‌های کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر می‌رسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکته‌های فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطه‌های عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدن‌اندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد. ✅️ آنچه در این سلسله یادداشت‌های ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تک‌نکته‌ها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش می‌کنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیه‌ها»، «سنت‌ها»، «راهکارها» و احیانا «آسیب‌ها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایده‌هایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 کارویژه‌های نظام سیاسی اسلام حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم ع ✅️ کارویژه نظام سیاسی اسلام، آن‌گونه خدمت و وظیفه‌ای است که اگر نظام سیاسی «اسلامی» نباشد، انجام نخواهد شد. ✅️ از منظر حضرت امام خمینی، کارویژه اساسی نظام سیاسی اسلام و در واقع، هدف نظام سیاسی و دولت، زمینه‌سازی برای تقرّب به خداوند است و هدف از نظام و دولت، تقرّب و تعالی است. ✅️ تمام تصمیمات و برنامه‌ها در نظام سیاسی اسلام؛ از جمله توسعه و تعالی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و عمرانی در همین مسیر است. ✅️ اهداف دیگری؛ مثل اجرای احکام اسلام و یا تحقق عدالت، از اهداف میانی به حساب می‌آیند. به خاطر همین کارویژه است که دولت اسلامی، در مقایسه با دولت‌های سکولار و غیر دینی باید واجد ویژگی‌های خاصی باشد. منبع: نجف لک‌زایی، درآمدی بر مستندات قرآنی فلسفه سیاسی امام خمینی ره، ص 80. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili