❇️ رابطهی دوسویه بین علم کلام و اجتهاد
🔺 ما معتقدیم که علم اصول فقط در دايره احکام شرعي نقش ندارد و انحصاراً ابزار و فن استنباط احکام نیست.
🔺 ملاک اسلام و کفر از ریشهایترین مسائل اعتقادی ما است.
🔺 مسلمان کيست و کافر چه کسي است؟ ضابطهی اسلام و کفر چیست؟ از منظر فقه بر اساس برخی از روایات، قریب به اتفاق فقها فتوا دادهاند ملاک فقط اظهار شهادتین است، شهادت به توحید و رسالت نبی اکرم(ص). تقریباً بین متقدمین و متأخرین این معنا مورد اتفاق است، حتی بین عامه و خاصه هم مورد اتفاق است.
🔺 در زمان معاصر مرحوم محقق خوئی(اعلی الله مقامه الشریف) با استناد به آیات قرآن مسئلهی ایمان به معاد را هم اضافه مينمايد و میفرماید ارکان اسلام شهادت به توحید و رسالت و ایمان به معاد است.
🔺 این اجتهاد است که باید بیان کند آیا با استفاده از آیات قرآن میتوانیم ایمان به معاد را به عنوان یکی از أجزاء اسلام قرار دهیم یا نه؟ یعنی با همان متُد اجتهادی و روش استنباطی باید این مسئله منقح شود.
🔺 ما با این روش اصولی میتوانیم دایرهی اسلام و کفر را توسعه و تضییق بدهیم. حال اگر بگويند اين ربطي به اجتهاد ندارد، ما از یک متکلم سؤال کنیم ضابطهی ایمان چیست؟ او چطور میخواهد اين ضابطه را برای ما بیان کند؟ آیا میتواند بدون اعمال ضوابط اجتهادی و اصولی، ملاک اسلام و ايمان را بیان کند؟
🔸 نشست علمي انجمن کلام حوزه علميه قم- ۲۹ آذر ۱۳۹۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فروشگاه اینترنتی محصولات نور
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته! www.noorshop.ir
#جامع_تفاسیر نور 3
متن کامل 572 عنوان #کتاب در 2413 جلد، شامل: متن کامل #قرآن کریم؛ 452 عنوان تفسیر #فارسی و عربی در 2092 جلد، از جمله مشتمل بر 4 عنوان تفسیر #انگلیسی در 30 جلد و 15 فرهنگنامه معتبر قرآنى در 31 جلد و ...
مطالعه بیشتر در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/12636
خرید با #تخفیف ویژه در نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/12636
اجرای برخط در #ابرنور: www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_jamitafasir3
#کتابخانه جامع #طب نسخه 1.5
متن کامل 906 عنوان کتاب و رساله طبّی در 1200 جزء، به زبان: فارسی، #عربی ، #اردو و انگلیسی، شامل موضوعاتی مانند: طبّ قرآنی، طبّ روایی، احکام #پزشکی و ...
مطالعه بیشتر #نورسافت : www.noorsoft.org/fa/software/View/11834
#خرید با تخفیف ویژه نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/11834
اجرای برخط در ابرنور: www.abrenoor.ir/fa/abrenoor_jamitib
مطالعه بیشتر نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/6419
خرید با تخفیف ویژه #نورشاپ : www.noorshop.ir/fa/product/6419
اجرای برخط در ابرنور: www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_hafiz
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ اشکالات شیخ انصاری
🔺 از مرحوم آقای والد شنیدم که ایشان میفرمود:
🔺 آقای حاج شیخ (#عبدالکریم_حائری) در درس به #شیخ_انصاری اشکالاتی کرده بود، ولی سال ها بعد از آنها عدول کرده بود و میفرمود:
🔺 آن وقتی که ما دندان عقل در نیاورده بودیم، به شیخ اشکالاتی میکردیم ولی بعد فهمیدیم که این اشکالات وارد نیست.
📚 جرعهای از دریا: ج۱،ص۱۳۴.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔺 برای حاشیهنشینان کار میکرد، اما خدا او را به متن جامعه آورد.
🔺 این سنت خداست. راه در رو ندارد. کجا فرار میکنی ای شیخ؟! بایست! خدا را با تو کاریست که خلق باید بدانند.
🔺 چیزی بین تو و اوست که بین تو و او نمیماند.
🔺 اخلاص، شاید قایمباشکبازی نیتها با مردم باشد، اما کار خدای مردم افشاگری مخلصان است.
🔺اگر خدا برای عاصیان ستارالعیوب است، برای خالصان رازدار نیست. و برای انتخاب شهید، خدا گل یا پوچ بازی نمیکند.
🔺 مرگ تصادفی در کار و بار او نیست و شهادت، پادشاه مرگهاست که از سلسلهی اولیای الهی به عزیز دردانههای خدا به ارث میرسد.
🔺 و ماه صیام، اتوبان چهارباندهی بندگان زرنگ خداست که در آن میتازند و از روزه به روزی میرسند.
🔺 و حرم امام معصوم، نسخهی اورجینالیست که بهشت را از روی آن کپی کردهاند.
🔺 و زیارت، فرصت سر از آب برآوردن و نفسچاقکردن شناگریست که باید عرض دنیا را شنا کند و دامن به آب نیالاید.
❇️ بایست ای شیخ مخلصِ روزهدارِ زائرِ شهید! خدا را با تو کاری هست...
#شهید_اصلانی
❇️ موارد به کارگیری عقل به عنوان منبع استنباط توسط فقیه
1⃣ برائت عقلی
🔺 عقل حکم میکند تکلیف بلابیان، قبیح است. این برائت عقلی است. اما این که این حکم عقل در کجا امضا شده است، بحثی کلامی است.
🔺حجیت عقل بایستی ثابت شود چرا که مدرَک عقل، محدود نیست. مثلاً وقتی حکم میکند «سه زاویه مثلث، مساوی با دو زاویه قائمه است» این حکم مقید به مثلث رسم شده در مشهد یا تهران یا قم نیست. همه جا حکم عقل همین است و مقید به زمان و مکان نیست.
🔺 پس تا فقیه نتواند ثابت کند مدرَک عقل محدود به فکر خودش نیست و حدی ندارد، نمی تواند در فقه از قاعده «قبح عقاب بلابیان» استفاده کند.
2⃣ احتیاط
🔺 اشتغال یقینی، برائت یقینی میخواهد. این حکم عقل است. ولی گفته شد که چگونه معلوم میشود این حکم عقل، نزد خدا نیز حجیت دارد؟ این وظیفه علم کلام است. (ادامه دارد)
🔸 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیتالله سبحانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💠 یاد صدر
🔻 در چهلودومین سالگرد شهادت علامه شهیدصدر برگزار میشود:
🔷 آیتالله محسن اراکی
🔹 جایگاه شهید صدر در تحول حوزه
🔷 حجتالاسلاموالمسلمین محمدتقی سبحانی
🔹 شهید صدر و دانش نوین کلام شیعه
🔸 پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ساعت: ۱۱:۰۰
🔸قم، میدان مصلی، پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر و
🔘 نشست اسکای روم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ موارد به کارگیری عقل به عنوان منبع استنباط توسط فقیه
3⃣ مرجّحات باب تزاحم
مثلاً مولی فرموده است: «صلّ اوّلَ الظهر» و در جایی دیگر فرموده: «أزِلِ النجاسه عن المسجد».
🔺 شخصی اول ظهر وارد مسجد میشود تا نماز بخواند اما میبیند مسجد نجس شده است.
🔺 حکم عقل در این جا، تقدیم اهمّ بر مهم است.
🔺 باب تزاحم بابی است که متأسفانه کمتر به آن توجّه شده است.
🔺 متأسفانه در فقه و اصول باب مرجّحات مطرح نشده است.
🔺 البته ما در ارشاد العقول هفت یا هشت مورد از این مرجحات را بیان کرده ایم.
🔺مرجحات باب تزاحم به این بحث کلامی بستگی دارد که عقل حجت است و مدرَک عقل خاص نیست بلکه واقع را درک میکند.
4⃣ ملازمات عقلیه
🔺 عقل در باب ملازمات عقلیه حاکم است.
🔺 مثلاً عقل است که به ملازمه میان مقدمه و ذی المقدمه حکم میکند.
🔺حال اگر مدرک عقل را خاص دانستیم و یا آن را مقید به زمان و مکانی کردیم، دیگر نمیتوانیم در باب ملازمات عقلیه از آن استفاده کنیم.
🔸 پایگاه اطلاع رسانی آیتالله سبحانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجروح شد و سه،چار روزی هم ماند
در بستر خون شعار بیداری خواند
لبخند زد و جام شهادت نوشید
خود را به شب جمعهٔ ارباب رساند...
مراسم شهید دارایی:
🔺 مراسم تشییع جمعه
ساعت ۱۱ صبح از مهدیه به سمت حرم مطهر
🔺 نماز و خاکسپاری بعد از نماز جمعه در حرم مطهر رضوی.
همه می آییم...
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#فراخوان_جشنواره
✅فراخوان بیست و چهارمین همایش کتاب سال و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔻ویژه:
▫️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۰
▫️پایاننامههای سطح چهار دفاع شده در سال ۱۴۰۰
▫️مقالات علمی پژوهشی و ترویجی حوزویان منتشر شده در سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان خرداد ماه ۱۴۰۱
👈 ثبتنام اینترنتی:
http://bookr.ismc.ir/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مرحوم شهید صدر قطعاً یک نابغه بود.
🔺 به مناسبت سالروز شهادت شهید سیدمحمدباقر صدر.
🔺 خب، ما آدمهاى بااستعداد در حوزههاى علمیّه کم نداشتیم؛
🔺 آدمهایى که فهم داشتند، سلیقه داشتند، پشتکار داشتند و کارهاى بزرگى انجام دادند.
🔺 علماى بزرگ ما مثل همین مراجع بزرگى که در این صدسال اخیر در ایران و عراق وجود داشتند همه مردمان بزرگى بودند. استعداد داشتند منتها نابغه یک خصوصیّاتى دارد که در اغلب این افراد، انسان این نبوغ را احساس نمیکند.
🔺 مرحوم آقاى صدر (رضواناللهعلیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛
🔺 یعنى کارى که از عهدهى او برمىآمد، از عهدهى خیلى از فقها و علما و متفکّرین حوزههاى ما برنمىآید:
🔺 فضاى دید بسیار وسیع، فهم نیازهاى دنیاى اسلام، پاسخگویى سریع و آماده به خواستهها .
🔸 بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضاى پژوهشگاه شهید سید محمدباقر صدر- ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
نرمافزار همراه قرآن نور
شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلقُرءَانُ
ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده،
هُدى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلهُدَىٰ وَٱلفُرقَانِ
راهنماى مردم است و دلايلى روشن و آشكار از هدايت دارد
قرائت قرآن کریم همراه با جامعترین اطلاعات پیرامون آیات از قبیل قرائت، ترجمه، تفسیر، احادیث، شان نزول و ....
همگی در نرمافزار همراه قرآن نور.
https://noo.rs/qr
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ نابسامانی علم اصول فقه
🔺 نابسامانی علم اصول فقه این است که به جای آنکه منبع معرفتشناختی دین را موضوع علم اصول فقه قرار دهند و از عقل و نقل و مباحث مربوط به این دو بحث کنند حالت های روانی مکلف یعنی قطع و ظن را محور قرار می دهند
🔺 یعنی به جای بحث از عقل، از قطع و یقین بحث میکنند که گاه مستند به عقل و برخاسته از کاربست آن نیست.(1)
🔺 در زمان اوج اخباریگری فاضل تونی بشروی با نگارش الوافیه ساختار جدیدی را پیشنهاد داد و در آن بخش عقلی اصول را از غیر آن تفکیک کرد. (2)
🔺 ایشان مباحثی همچون مقدمه واجب مسئله ضد و مباحث مفاهیم را از مباحث عقلی برشمرد.
🔸 منابع:
1. کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، تألیف معظم له، ص92
2. الوافیه، فاضل تونی، ص185
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄