❇️ فراخوان مقاله دوفصلنامهعلمی تخصصی مصباح الفقاهه
🔺در راستاي گامهاي تحولي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان، و با عنايت به تأكيدات مدير این حوزه در خصوص لزوم تحوّلآفريني در فعاليتهاي پژوهشي، نشريه «مصباح الفقاهه» در تاريخ 28/05/98 موفق به دريافت پروانه انتشار به شماره 85651 از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.
🔺اين نشريه به زبان فارسي، با رتبه علميتخصصي، گستره نشر و توزيع سراسري و با ترتيب انتشار «دوفصلنامه» در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي است.
🔺مزایا و امتیازات:
1⃣ حمایت مالی
2⃣ ثبت به عنوان فعالیت پژوهشی
3⃣ ارائه گواهی پذیرش مقاله
4⃣ اولویت در همکاری داوری فراخوان های آثارپژوهشی حوزه علمیه خراسان
🔺علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه مديريت نشريات علمي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان بهآدرس
http://muf.journals.hozehkh.com/
ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
گفتني است، دوفصلنامه علمیتخصصي «مصباح الفقاهه» به صاحب امتيازي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان مدير مسئولي آيتالله سيدمصباح عاملي و با سردبيري حجتالاسلام سیدحمید علوی آزیز فعاليت خود را آغاز کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ هشدار آیت الله سبحانی به طلاب
✍توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی:
🔺 بزرگان رفتنی اند و این هشدار است که شما خوب درس بخوانید و جای اینها را پر کنید.
🔺 تن به تنبلی نزنید و مسأله را خیلی کوچک نشمرید.
🔺 مرتب درس بخوانید.
🔺 عصرهای ماه رمضان، شب های ماه رمضان از درس غفلت نکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ درآمدی بر پایان نامه نویسی
استاد محترم: حجت الاسلام دکتر جواد معین
🗓 زمان: چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401 -
ساعت: 11
مکان: مدرسه علمیه آیت الله خویی (ره)، فازجدید، طبقه منفی یک- مدرس2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ روش آخوند روش دقیقی نیست.
🔺 با نگاه به ساختار و محتوای کفایه الاصول میتوان سه نقد و اشکال را به آن داشت.
1⃣ در کفایه الاصول آخوند محور اصلی اصول ارائه نشده است.
🔺 نظریه اخیر من «اصول فقه، توسعه گستره با ساختار جدید» است.
🔺 در آنجا من معتقدم روش آخوند خراسانی روش دقیقی نیست.
🔺 در آنجا گفته ام که اگر به دنبال کشف حکم شرعی هستیم باید از حکم شروع کنیم. در نقطه کانونی دایره باید حُکم، اقسام حکم و مبادی حکم، نحوه جعل حکم باشد.
🔺 در حالیکه این مبحث اصلی در کفایه الاصول کارتن خواب است! آخوند در جلد دوم از بحث «حُکم» استطرادا بحث کرده است و این عجیب است.
2⃣ بسیاری از مباحث اصول فقه است که مغفول مانده است.
🔺 بحث گستره شریعت، بحث شئون معصوم، بحث رابطه دو سویه آیات و روایات، بحث مصلحت، بحث عرف، بحثهای از قبیل فلسفه فقه و … در اصول فقه جاری نیست.
🔺 نیم خط و چند خط کافی اینها نیست. باید دفتر دوم و سوم اصول فقه نوشته شود.
3⃣ سومین نقص وارد بر آن، ورود مویرگی به برخی بحثها مثل بحث اجماع، بحث عقل است. در حالیکه اینها شاهرگند.
🔸 منبع: استاد علیدوست در نشست معرفی کتاب تقریرات مرحوم گرجی97/12/28
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شب قدر، زمان شستشوی دل است نه مذاکرۀ علم
🔺 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛
🔺 بعضی خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔺 نه! آن روز علوم و معارف ائمه داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است!
🔺 این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید دل را پاک کرد، صاف کرد بایستی شستشو داد!
(۸۲،۱،۱۹)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ پایه های فقه
🔺 فتوا دادن فقیه بدون استمداد از کلام و به عبارت دیگر استنباط احکام بدون استفاده از علم کلام امکان پذیر نیست.
🔺 مبانی و پایههای فقه متعدد بوده و یکی از آنها علم کلام است.
🔸 منبع: مدخل مسائل جدید در علم کلام، آیت الله سبحانی، ج۲، ص۲۷۰٫
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد.
🔺 شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است.
🔺 از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
🔺 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است.
🔺 در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است.
🔺 پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
🔺 درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است.
🔺 پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
🔸 گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه
🔺 امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه 18 نهج البلاغه با بيان رسا و تحليل دقيق و ظريفش مسأله تصويب و تمسّك به قياس و استحسان و اجتهاد به رأى را به كلّى باطل مى كند و راه فرارى براى طرفداران آن باقى نمى گذارد.
🔺 زيرا خدا دين كاملى نازل كرده و قرآن جامع همه نيازهاى انسانهاست و پيامبر كمترين كوتاهى در تبليغ آن نكرده و هرگز خداوند اختلاف را براى امّت اسلامى نپذيرفته و همه جا آنها را دعوت به اتّحاد و وحدت كرده است.
🔺 بنابر اين اعتقاد به صحّت آراى متناقض و تصويب فتاواى مختلف و همه را حكم واقعى الهى دانستن، چه معنى و مفهومى مى تواند داشته باشد؟! اين يك انحراف و اشتباه و گمراهى است نه يك واقعيّت!
🔺 روشن است که این بحث هیچ ارتباطی به برخی اختلافات جزئی که میان برخی فقهای شیعه در پاره ای مسائل فرعی پدید می آید ندارد.
🔺 در واقع امیرالمومنین علی (علیه السلام) در صدد مذمت کسانی است که به خاطر نداشتن هیچ گونه معیاری در درستی یا نادرستی اجتهادهایشان، تصویب در اجتهاد و درست بودن نتایج هر گونه اجتهادی را معتبر و قابل پذیرش می دانند.
🔸 منبع: کتاب پیام امام، آیت الله مکارم شیرازی، ص628.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه وابسته به واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
🔺 آدرس جهت ارسال مقالات در حوزه فقه و اصول:
http://muf.journals.hozehkh.com/editor
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ صرف یاد گرفتن کافی نیست.
🔺 اصل نظریه پردازی و تحقیق و پژوهش را ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که صرف یاد گرفتن کافی نیست.
🔺 اجتهاد در اصول، اجتهاد در فروع، اجتهاد در تفسیر، اجتهاد در حدیث، مورد تشویق و ترغیب ائمه(علیهم السلام) است.
🔺 در مهمترین و مبسوطترین زیارت اهل بیت(علیهم السلام) که زیارت جامعه کبیره است وجود مبارک امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) در این دایرة المعارف به ما آموخت وقتی به مزار ولیّ خدا مشرّف می شوید گذشته از آن ثوابهای خاص که برای شما و ذوی الحقوق شما هست گذشته از به بهشت رسیدن و نجات از دوزخ، گذشته از اینکه در دنیا به اعمال واجب و مستحب موفق می شوید، در حضور آنها از ذات اقدس الهی بخواهید که شما دین پژوه خوبی باشید مجتهد خوبی باشید محقق خوبی باشید متحقق خوبی باشید اهل قلم و بنان و بیان خوبی باشید.
🔺 در کنار بارگاه آن ذوات قدسی در پیشگاه ذات اقدس الهی نسبت به ائمه چنین عرض میکنیم: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»
🔺 یک زائر وقتی به بارگاه امامش مشرف می شود اگر جزء توده مردم باشد این جمله را به یک معنا می خواند
🔺 ولی وقتی یک دانشمند دانشگاهی یا یک دانشمند حوزوی به بارگاه امام معصوم مشرف می شود و می گوید: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» و بالاتر از این: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُمْ» به معنای دیگری است.
🔸پیام به همایش ملی شیخ طبرسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄