❇️ درآمدی بر پایان نامه نویسی
استاد محترم: حجت الاسلام دکتر جواد معین
🗓 زمان: چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401 -
ساعت: 11
مکان: مدرسه علمیه آیت الله خویی (ره)، فازجدید، طبقه منفی یک- مدرس2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ روش آخوند روش دقیقی نیست.
🔺 با نگاه به ساختار و محتوای کفایه الاصول میتوان سه نقد و اشکال را به آن داشت.
1⃣ در کفایه الاصول آخوند محور اصلی اصول ارائه نشده است.
🔺 نظریه اخیر من «اصول فقه، توسعه گستره با ساختار جدید» است.
🔺 در آنجا من معتقدم روش آخوند خراسانی روش دقیقی نیست.
🔺 در آنجا گفته ام که اگر به دنبال کشف حکم شرعی هستیم باید از حکم شروع کنیم. در نقطه کانونی دایره باید حُکم، اقسام حکم و مبادی حکم، نحوه جعل حکم باشد.
🔺 در حالیکه این مبحث اصلی در کفایه الاصول کارتن خواب است! آخوند در جلد دوم از بحث «حُکم» استطرادا بحث کرده است و این عجیب است.
2⃣ بسیاری از مباحث اصول فقه است که مغفول مانده است.
🔺 بحث گستره شریعت، بحث شئون معصوم، بحث رابطه دو سویه آیات و روایات، بحث مصلحت، بحث عرف، بحثهای از قبیل فلسفه فقه و … در اصول فقه جاری نیست.
🔺 نیم خط و چند خط کافی اینها نیست. باید دفتر دوم و سوم اصول فقه نوشته شود.
3⃣ سومین نقص وارد بر آن، ورود مویرگی به برخی بحثها مثل بحث اجماع، بحث عقل است. در حالیکه اینها شاهرگند.
🔸 منبع: استاد علیدوست در نشست معرفی کتاب تقریرات مرحوم گرجی97/12/28
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شب قدر، زمان شستشوی دل است نه مذاکرۀ علم
🔺 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛
🔺 بعضی خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔺 نه! آن روز علوم و معارف ائمه داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است!
🔺 این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید دل را پاک کرد، صاف کرد بایستی شستشو داد!
(۸۲،۱،۱۹)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ پایه های فقه
🔺 فتوا دادن فقیه بدون استمداد از کلام و به عبارت دیگر استنباط احکام بدون استفاده از علم کلام امکان پذیر نیست.
🔺 مبانی و پایههای فقه متعدد بوده و یکی از آنها علم کلام است.
🔸 منبع: مدخل مسائل جدید در علم کلام، آیت الله سبحانی، ج۲، ص۲۷۰٫
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد.
🔺 شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است.
🔺 از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
🔺 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است.
🔺 در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است.
🔺 پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
🔺 درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است.
🔺 پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
🔸 گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه
🔺 امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه 18 نهج البلاغه با بيان رسا و تحليل دقيق و ظريفش مسأله تصويب و تمسّك به قياس و استحسان و اجتهاد به رأى را به كلّى باطل مى كند و راه فرارى براى طرفداران آن باقى نمى گذارد.
🔺 زيرا خدا دين كاملى نازل كرده و قرآن جامع همه نيازهاى انسانهاست و پيامبر كمترين كوتاهى در تبليغ آن نكرده و هرگز خداوند اختلاف را براى امّت اسلامى نپذيرفته و همه جا آنها را دعوت به اتّحاد و وحدت كرده است.
🔺 بنابر اين اعتقاد به صحّت آراى متناقض و تصويب فتاواى مختلف و همه را حكم واقعى الهى دانستن، چه معنى و مفهومى مى تواند داشته باشد؟! اين يك انحراف و اشتباه و گمراهى است نه يك واقعيّت!
🔺 روشن است که این بحث هیچ ارتباطی به برخی اختلافات جزئی که میان برخی فقهای شیعه در پاره ای مسائل فرعی پدید می آید ندارد.
🔺 در واقع امیرالمومنین علی (علیه السلام) در صدد مذمت کسانی است که به خاطر نداشتن هیچ گونه معیاری در درستی یا نادرستی اجتهادهایشان، تصویب در اجتهاد و درست بودن نتایج هر گونه اجتهادی را معتبر و قابل پذیرش می دانند.
🔸 منبع: کتاب پیام امام، آیت الله مکارم شیرازی، ص628.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه وابسته به واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
🔺 آدرس جهت ارسال مقالات در حوزه فقه و اصول:
http://muf.journals.hozehkh.com/editor
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ صرف یاد گرفتن کافی نیست.
🔺 اصل نظریه پردازی و تحقیق و پژوهش را ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که صرف یاد گرفتن کافی نیست.
🔺 اجتهاد در اصول، اجتهاد در فروع، اجتهاد در تفسیر، اجتهاد در حدیث، مورد تشویق و ترغیب ائمه(علیهم السلام) است.
🔺 در مهمترین و مبسوطترین زیارت اهل بیت(علیهم السلام) که زیارت جامعه کبیره است وجود مبارک امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) در این دایرة المعارف به ما آموخت وقتی به مزار ولیّ خدا مشرّف می شوید گذشته از آن ثوابهای خاص که برای شما و ذوی الحقوق شما هست گذشته از به بهشت رسیدن و نجات از دوزخ، گذشته از اینکه در دنیا به اعمال واجب و مستحب موفق می شوید، در حضور آنها از ذات اقدس الهی بخواهید که شما دین پژوه خوبی باشید مجتهد خوبی باشید محقق خوبی باشید متحقق خوبی باشید اهل قلم و بنان و بیان خوبی باشید.
🔺 در کنار بارگاه آن ذوات قدسی در پیشگاه ذات اقدس الهی نسبت به ائمه چنین عرض میکنیم: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»
🔺 یک زائر وقتی به بارگاه امامش مشرف می شود اگر جزء توده مردم باشد این جمله را به یک معنا می خواند
🔺 ولی وقتی یک دانشمند دانشگاهی یا یک دانشمند حوزوی به بارگاه امام معصوم مشرف می شود و می گوید: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» و بالاتر از این: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُمْ» به معنای دیگری است.
🔸پیام به همایش ملی شیخ طبرسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شاخصه مهم فقه شیعه
🔺 يكى از مهم ترين شاخص هاى فقه شيعه وجوب كفايى اجتهاد و انفتاح باب اجتهاد و لزوم بودن مجتهدين در بين امت و زنده بودن حركت اجتهاد تا زمان ظهور امام زمان(عليه السلام) است .
🔺 شايد بعد از آن زمان هم در جاهايى كه دسترسى به امام زمان(عليه السلام)مقدور نيست اين حركت زنده باشد و ادامه يابد و بدين ترتيب بود كه حركت اجتهاد نزد شيعه زنده و پويا باقى ماند و هم فقه توسعه و تكامل پيدا كرد و تفريعاتش زياد شد و هم معارف ديگر علوم اسلامى رشد يافت و تحول عظيمى را ايجاد كرده است كه مذاهب ديگر فقهى به جهت مبتلى شدن به سد باب اجتهاد از آن محروم شده اند.
🔺 البته برخی از مراجع فعلی مانند آیت الله سبحانی و آیت الله شبیری زنجانی قائل به وجوب عینی اجتهاد هستند.
🔸 منبع: درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی - 93/02/15
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فقیه نیازی به اجتهاد در ادبیات ندارد.
🔺 فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد.
🔺 اینکه گفتهاند در همهی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست.
🔺 شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. این قدر چیزهای متّفقٌعلیه در ادبیات وجود دارد. «چرا این جمله یا این کلمه به این معنا به کار میرود؛ فلان نحوی این طور گفته است، این هم استدلالش؛ فلان کس دیگر اینگونه گفته، این هم استدلالش»؛ شما به اینها چه احتیاجی دارید؟!
🔺 باید کارآمد، کوتاه، بهروز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دورهی ادبیات عبور کنید؛ از اول تا آخر.
🔸 بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه 1379/07/14
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄