🔹#وحدت امت اسلامی
👈🏻 تاریخ اسلام در همۀ مسائل نظری خود، شاهد اختلاف آراء و عقاید بوده است. این اختلاف تا آنجا به اصولِ کلیِ مشترک اخلالی وارد نیاورده است، رایج و مورد استقبال بوده و بلکه به عنوان یک امر ضروری تلقی شده است. حتی در اصول کلی مشترک، مثل: توحید، نبوت، رهبری بعد از پیامبر (امامت)، معاد، صفات خداوندی و قرآن نیز مباحث نظری فراوانی مطرح شده و نه تنها اغلب موجب آن نشده است که متفکران اسلامی یکدیگر را تکفیر کنند، بلکه عامل گسترش و عمق معارف حِکمی و کلامی نیز شده است ...
🔹 اختلاف در امت اسلامی به دو نوع تقسیم می شود:
الف) اختلاف معقول
ب) اختلاف نامعقول
🔰 الف) اختلاف معقول، عبارت است از:
اختلافی که ناشی از چگونگی اطلاعات مربوط به مسئله و استعدادها، خصوصاً نبوغ و عموم موضع گیری های طبیعی و قانونی است که اشخاص در ارتباط با حقایق دارند، مانند اختلاف نظر دربارۀ دریافت واقعیات عالم هستی از دیدگاه علوم نظری و فلسفه ها. این، همان «اختلاف معقول» است که نه تنها نباید مورد تردید و انکار قرار گیرد، بلکه موجب گسترش و عمق بیشتر در معارف نیز می شود ...
اگر به تاریخ اسلام بنگریم، خواهیم دید بسیاری از دانشمندان اسلامی در حضور دانشمندانی دیگر که در مسائل نظری همرأی نبوده اند، شاگردی کرده و کتاب های یکدیگر را مورد شرح و تحقیق قرار داده اند. به عنوان نمونه: کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی که یکی از علمای شیعه است، مورد شرح ملا علی قوشچی از علمای اهل سنت قرار گرفته است، و کتاب المحجة البیضاء ملا محسن فیض از علمای شیعه، در شرح و تحقیق احیاءالعلوم تألیف غزالی از معروف ترین علمای اهل سنت، تألیف شده است.
🔰 ب) اختلاف نامعقول، عبارت است از:
اختلافی که از عوامل غیر قانونی و انحرافی ناشی می شود، مانند پیروی از هوا و هوس که از مهمترین نمودهای آن، «خودنمایی» و «شهرت پرستی» است. در طول تاریخ، همواره کسانی بوده اند که خواسته اند خود را مطرح کنند و با تظاهرهایی مثل آزادی فکری، آزادی اراده و آزادی بیان، اما در حقیقت، با عشق به قدرت مشهور شوند! عشقی که نهایتِ ناتوانیِ انسانها را اثبات می کند. همانگونه که در سازندگان و ترویج کنندگان مذاهب دروغین می بینیم، یکی از اساسی ترین عواملِ به دست آوردن قدرت در طول تاریخ، ایجاد اختلاف در عقیده یا عقاید مردم یک جامعه بوده است.
این جریان، نه تنها موجب پراکندگی افکار و عقاید و ایده آل های متحدکنندۀ یک جامعه می گردد، بلکه گاه عامل شدیدترین خصومت ها و تضادها در میان مردمِ یک یا چند جامعه می شود که در اصل، افکار و عقایدِ مشترکِ بسیاری با یکدیگر داشته اند. از آن رو که عقاید و آرمانها، تفسیرکنندۀ هدف و فلسفۀ حیاتِ انسانهاست، بازی با آنها یا به وجود آوردن اختلاف های نامعقول میان انسانها برای نیل به قدرت، یکی از ضد انسانی ترین روش های قدرت طلبان محسوب می شود ...
اختلاف های نامعقول که برای به دست آوردن سلطه و قدرت به وجود می آیند، سطحی و زودگذر و اغلب تکراری هستند، مانند کتابهایی که برای اختلاف افکندن میان شیعه و سنی در دوران ما نوشته می شوند. اینگونه آثار معمولاً برای صاحب نظران و متفکران، تنها اسباب تمسخر و تأسف خواهند بود، و در افکار ساده و بی اطلاع نیز اثری زودگذر و فراموش شدنی بجای خواهد گذاشت.
از طرف دیگر، هر کجا آتشی از اختلاف برافروخته شده، اگرچه نهال هایی چند از باغ خداوندی را سوزانده است، اما برای متفکران نیز روشنایی هایی به وجود آورده است که در نور آن، هم ابعاد مخفی و مزایای مکتب روشن شده و هم نیّات تفرقه افکن را واضح تر ساخته است. چه، اگر قضیه ای از واقعیت صحیح برخوردار باشد، هر حمله ای که از طرف غرض ورزان صورت گیرد، سطوح و ابعاد و توانایی مقابلۀ آن واقعیت را بالاتر برده، روشن تر می سازد، و این عکسِ هدفی است که غرض ورزان تصور کرده اند.
📚 ر.ک: جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۲ ـ تکاپوی اندیشه ها (مجموعه ای از مصاحبه ها و گفتگوهای شخصیت های خارجی با علامه جعفری)، صص ۱۹۹-۲۲۵، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، مصاحبۀ پروفسور کورودا.
🔹#علامه_جعفری
🔺#هفته_وحدت
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | دوران کودکی پیامبر(ص) به روایت رهبر انقلاب
🎊فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام، رحمةللعالمین، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و بنیانگذار مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک باد. 🎊
🔰میزمعارف
@mizemaaref
#حدیث
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
🍃 پیامبر رحمت و مهربانی
🔰میزمعارف
@mizemaaref
#حدیث
🔹 مردى از امام صادق علیهالسلام درخواست کلامى کوتاه نمود که حاوى خیر دنیا و آخرت باشد، ایشان فرمودند: دروغ مگو.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
20161031150341-9943-131.pdf
313.7K
✅#مقاله
💡عنوان: {رحمة للعالمین بودن پیامبر(ص) در قرآن از نگاه تفاسیر فریقین}
✍🏻 علی غضنفری، مصطفی زارعی بلوط بنگان
📑 چکیده: در این نوشتار، به منظور تبیین و توضیح این ویژگی، به تفاسیر فریقین مراجعه شده است. مفسران فریقین برای این توصیف پیامبر(ص)، سه معنای کلیدی مطرح کرده اند که عبارتند از: جهانی و جاودانه بودن، سعادت و عاقبت به خیری، و مانع عذاب الهی.
🔖 از بررسی این موارد، این نتیجه حاصل می شود که مردم دنیا اعم از مؤمن و کافر، همگی مرهون رحمت پیامبر(ص) هستند و هدف پیامبر(ص) از جنگ، خون ریزی و کشتار نبوده است؛ زیرا هیچ گاه کسی را نفرین و در هیچ حال از درگاه خداوند عذاب کسی را درخواست نکرد. بنابراین پیامبر(ص) برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها تا پایان جهان، رحمت است؛ زیرا آنچه را موجب سعادت ابدی مردم است، برای آنها آورده است.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
استاد قاضی.pdf
3.09M
✅#معرفی_کتاب
📚 کتاب «استاد»
🎯 ١٠٠ روایت کوتاه و خواندنی از زندگی آیت الله سید علی #قاضی رحمةالله علیه
🔰میزمعارف
@mizemaaref
89محورهای اساتید ممتاز خالقی.pdf
874.9K
✅ #گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیهی علمی مناسب، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر علی خالقی
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدرس دروس معارف
در گرایشهای انقلاب اسلامی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰 میزمعارف
@mizemaaref
✅#سواد_رسانه
🚦۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در #فضای_مجازی
📍همه ما روزانه بارها به گوشیمان سرک میکشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیامرسانها استفاده میکنیم اما گاهی نکات بسیار سادهای را رعایت نمیکنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم میآید.
در این مورد صدها نکته میشود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم:
1️⃣ اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بیاحترامی کرده است.
2️⃣ ما از حال روحی کسی که آنطرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام میدهیم نمیدانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدمها همیشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟
3️⃣ اگر پیام صوتی کاری میدهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقهای دارد برای همین روی دور تند میگذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل میدهد از بین میرود.
4️⃣ از ارسال پیامهای کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشهای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.
5️⃣ اگر به تازگی از کسی شماره گرفتهایم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم در تمام پیامرسانها تمام پیامهای فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستیها را عمیق نمیکند.
اگر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را میشناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.
6️⃣ از فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژهای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.
7️⃣ اگر پیام را تایپ میکنیم و متن طولانی است، از شمارهگذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.
8️⃣ حواسمان باشد که پیامهای ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف میزنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند.
9️⃣ هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت میکنیم. پیامرسانها جوری طراحی شدهاند که وقتی پیام کسی را دریافت میکنیم و نمیبینیم ممکن است زیر پیامهای تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.
گاهی این اتفاق برای خودمان هم میافتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمیبیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش میآید.
🔟 لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن.
بسیاری اوقات همین واژههای ساده باعث اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهمهای بسیار شده است.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#مکمل_دروس_معارف
🖇 #انقلاب_اسلامی
🎥 توضیح ساده ولایت مطلقه فقیه توسط استاد رحیم پور ازغدی
🔰میزمعارف
@mizemaaref
✅#سواد_رسانه
💢حاکمیت سایبری در خارج از کشور
⭕️چین طرفداری از سلبریتی ها را در فضای مجازی قانونمند میکند
🔹#رویترز اعلام کرد: چین با آنچه فرهنگ پر هرجومرج طرفداری از سلبریتی ها مینامند مقابله میکند. در همین راستا پس از چند جنجال مربوط به سلبریتی ها، پلتفرمهای اینترنتی را از انتشار فهرست محبوبیت سلبریتی ها منع و قوانینی را برای فروش کالاهایی تعیین میکند که برای طرفداران این افراد تولید و فروخته میشود.
🔹سازمان فضای مجازی چین (CAC) علیه انتشار هرگونه محتوای مخرب در گروههای طرفداری سلبریتی ها اقدام میکند و کانالهای بحث و گفتگویی که با انتشار اخبار سلبریتی ها در جامعه مشکلاتی به وجود میآورند، را تعطیل میکند.
🔹همچنین پلتفرمهای اینترنتی از این پس نمیتوانند فهرست سلبریتی ها و ستارههای پرطرفدار را منتشر کنند و گروههای طرفداری این افراد نیز باید قانونمند شوند.
🔹علاوه بر آنچه گفته شد ناظر اینترنتی چین، برنامههای تلویزیونی را از دریافت هزینه از طرفداران برای رأی دهی آنلاین به بازیگر مورد علاقه شأن ممنوع کرده است. از سوی دیگر از کاربران خواسته شده از خرید کالاهای مربوط به برند سلبریتی ها خودداری کنند.
🔹سازمان فضای مجازی چین در بیانیهای اعلام کرد: رگولاتورها باید احساس مسئولیت بیشتری کنند و امنیت سیاسی و ایدئولوژی در فضای آنلاین را حفظ کنند. این در حالی است که چین قوانین سختگیرانه ای در بخشهای مختلف از بازیهای رایانهای گرفته تا فیلم و موسیقی دارد.
🔹در این اواخر گروه هایآنلاین طرفداری از سلبریتی ها به یک پدیده نوظهور در این کشور تبدیل شدهاند و به نوشته یکی از روزنامههای داخلی پیش بینی میشود درآمد حاصل از اقتصاد این فرهنگ نوظهور تا ۲۰۲۲ میلادی به ۱۴۰ میلیارد یوان (۲۱.۵۹ میلیارد دلار) برسد. البته تأثیر آن بر نوجوانان و کودکان و ایجاد اختلال در جامعه نیز انتقاداتی را در پی داشته است.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ببینید
🔸قرآن میفرماید به شما بر نخورَد، ولی باز به ما بر میخورد!
🎙#شهید_مطهری
🔰میزمعارف
@mizemaaref
20130515151557-9812-1.pdf
156.8K
✅#مقاله
💡عنوان:{تحلیل تاریخی کاپیتولاسیون در ایران}
✍🏻 محمدعلی چلونگر
📑 چکیده: کاپیتولاسیون در تاریخ معاصر ایران با تحمیل قرارداد ترکمانچای(1343 هـ . ق /1829م) توسط روسیه آغاز شد و به دنبال آن دیگر دولت های خارجی از این امتیاز در ایران برخوردار شدند. در دوران قبل از قاجار امتیاز کاپیتولاسیون در حد محدودی وجود داشته که با آنچه در عصر قاجار تحمیل شده تفاوت هایی را دارد. تحقیقات انجام گرفته در مورد کاپیتولاسیون در تاریخ ایران بیشتر به این مسأله در دوران قاجار و بعد از آن پرداخته اند و پیدایش زمینه های تاریخی آن کمتر مورد توجه واقع شده است.
🔖 این مقاله بر آن است تا سِر ّ تاریخی کاپیتولاسیون در دوران قبل از قاجار و زمینه هایی که موجب شد حکام ایران امتیازهایی را در زمینه قضایی به بیگانگان دهند، مورد بررسی قرار دهد.
📆 سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳
🔰میزمعارف
@mizemaaref
نقد نقد قرآن.pdf
14.8M
✅ #معرفی_کتاب
✅ #مکمل_دروس_معارف
🔺 #آشنایی_با_مبانی_اسلامی
🔺 #تفسیر_موضوعی_قرآن
کتاب "کشف نیرنگ و رد بهتان"، در رد کتاب «نقد قرآن» نوشته «دکتر سها» به نگارش در آمده و دربردارنده نقد و بررسی 23 فصل از این کتاب است که هر فصل آن به ترتیب بررسی و بدان پاسخ داده شده است.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🔹شما #جوانان بزرگترین #مسؤولیت را دارید؛ مسؤولیتی كه میتوانید آن را انجام دهید. عزیزان من! هر جوانی دوست میدارد كشوری كه در آن زندگی میكند و خاكی كه از آن روییده، عزیز، سربلند، مقتدر و برخوردار از همه زیباییها و نیكیها باشد؛ دلش میخواهد جامعه متمدّنی داشته باشد؛ دلش میخواهد از پیشرفتهای علمی و عملی برخوردار باشد. این آرزوی هر جوانی است.
🔸برای این، دو راه در پیش است:
یك راه واقعی، یك راه كاذب و بدلی.
راه واقعی را باید پیدا كرد، زحمات آن را پذیرفت و هزینهاش را هم باید پرداخت.
🔹راه واقعی چیست؟ این است كه جوان ایرانی تصمیم بگیرد در زمین خود، بذر خود را بپاشد؛ از اندوخته و ثروت فرهنگی خود استفاده كند؛ ارادهی خودش را به كار گیرد؛ برای شخصیت و استقلالِ خود ارزش قائل شود؛ جامه عاریت نخواهد و دنبال تقلید و عاریهگیریِ الگوهای بیگانه نباشد.
▪️ #تمدّن واقعی برای مردم ما #تمدّن_ایرانی است؛ تمدنی است كه متعلّق به خود ماست؛ از استعدادهای ما جوشیده وبا شرایط زندگی ما در هم آمیخته و چفت شده است. راه حلّ حقیقی، راه حلّ بومی است. باید بذر سالمِ خودمان را بپاشیم و مراقبت كنیم تا سبز شود؛ دنبال تقلید از این و آن نباشیم؛ دنبال سخن گفتن با زبان و لغت بیگانه و عاریه گرفتن از تجربههای دست چندم آنها نباشیم. نه اینكه از فرآوردههای علمی دیگران بهره نبریم؛ چرا، صددرصد معتقدم كه باید از همه تجربههای علمیِ بشری بهره برد. پنجرهها را نمیبندیم؛ هركس كه در دنیا كار خوبی كرده، آن را انتخاب میكنیم.
🎙مقام معظم #رهبری، ۸۰/۰۲/۱۲
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
✅ #مکمل_دروس_معارف
🔺 #انقلاب_اسلامی
آیا آمریکا به راحتی میتواند به ایران حمله کند؟!
🔰میزمعارف
@mizemaaref
✅#سواد_رسانه
🔺امنیت دیجیتال خود را بهبود ببخشید
🔰میزمعارف
@mizemaaref
💠آوردهاند که اگر کسی سوار اسبی شد این چندین حق را دارد: بر عهده صاحبش بار زائد بر آن تحمیل نکند، او را بر آب عرضه کند، به صورت اسب نزند، صورت اسب محترم است. این ها جز #آداب است. وقتی این دین اجازه نمیدهد که آدم به یک اسب اهانت کند چگونه اجازه میدهد با قلم و بیان #آبروی کسی را ببرد!
🎙#علامه_جوادی_آملی
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🔺اینکه چرا شخصی مثل امیرالمؤمنین، شخصی مثل پیامبر، شخصی مثل امام سجّاد -که خدا اصلاً بهشت را برای خاطر اینطور انسانها آفریده- باز از آتش جهنّم میترسند و به خدا پناه میبرند، این خودش بحث جداگانهای دارد.
🔺ما کوچکیم؛ دید ما قاصر است؛ ما نزدیک بین هستیم؛ ما عظمت الهی را نمیفهمیم؛ ما مثل بچه کوچک و غیرممیّزی هستیم که در مقابل یک شخص عظیمِ علمی بازی میکند؛ میآید و میرود و اصلاً عین خیالش هم نیست؛ چون نمیشناسد که این شخص کیست؛ اما شما که پدر او هستید و عقلتان صدبرابر اوست، در مقابل آن شخصیت خضوع میکنید.
🔺ما در مقابل خدای متعال وضعیتمان این است. ما مثل بچهها، مثل آدمهای غافل، مثل آدمهای پست، عظمت الهی را نمیفهمیم؛ اما آن کسانی که از مرحله علم، به مرحله ایمان رسیدهاند؛ از مرحله ایمان، به مرحله شهود رسیدهاند؛ از مرحله شهود، به مرحله فناءِ للَّه رسیدهاند؛ آنها هستند که عظمت الهی در چشمهایشان آنچنان جلوه میکند که هر عمل صالحی از آنها سربزند، بهنظرشان نمیآید؛ اصلاً میگویند ما کاری نکردهایم. همیشه بدهکار ذات مقدس احدیّتند.
🎙مقام معظم #رهبری، ۱۳۷۸/۱۰/۱۰
🔰میزمعارف
@mizemaaref
✅#معرفی_کتاب
📚حوض خون
🔶🔸 یکی از چیزهایی که حالا من دقیق نمیتوانم ادّعا کنم امّا به نظر من شاید بشود گفت جزو اختصاصات کشور ما و جنگ ما است، این خدماتی است که در خانهها و در مراکز زنانه و مردمی و مانند اینها انجام گرفته. فرض کنید در خانههایی غذا درست کردند، کمپوت درست کردند، امکانات آذوقههای جنگی فراهم کردند، نان پختند و فرستادند؛ اینها چیزهای عجیب و غریبی است؛ این مردها و این زنها با چه انگیزههایی، با چه همّتی این کار را کردند؟
🔷🔹 من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفههای خونی بیمارستانها و رزمندگان را میشستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.
🎙مقام معظم #رهبری
🔰میزمعارف
@mizemaaref
«اوژن فلاندن » جهانگرد فرانسوی و دانشمندی که در زمان محمد شاه قاجار در سال های 1219 و 1221 شمسی به اتفاق هموطن هنرمند خود «پاسکال کست » به ایران آمده است، در مورد اهمیت و نقش شهر #قم و مرقد مطهر #حضرت_معصومه علیها السلام چنین می نگارد:
«مقبره فاطمه که ایرانی ها «معصومه » می نامند در تمام مشرق، احترامی به سزا دارد و مردم از اکناف به زیارتش می آیند، فاطمه نوه علی است. از پادشاهان ایران، شاه عباس دوم، شاه صفی و فتحعلی شاه در قم مدفونند. تیمور لنگ به قم چندان لطمه نرسانده و شاید از برکت فاطمه باشد».
🔰میزمعارف
@mizemaaref